Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Resistance schreef:Nee, jij komt in een topic over een zwarte man die slachtoffer is geworden van institutioneel racisme aan met een bepaald soort verdediging dat het bij witte mensen ook weleens gebeurt. Je slaat totaal de plank mis. Er wordt niet ontkent dat witte mensen weleens slachtoffer van iets worden, het gaat nu gewoon niet daarover omdat dit topic over institutioneel racisme gaat en wij dat niet ervaren.
Helder?
Anthea schreef:Resistance schreef:Het gaat nu even niet om ons.
Joh, je zegt dat witte mensen altijd normaal worden behandeld tov zwarte mensen, ik laat je zien dat dat niet zo is, and that's all you gotta say?
Oke!
Anthea schreef:Resistance schreef:Nee, jij komt in een topic over een zwarte man die slachtoffer is geworden van institutioneel racisme aan met een bepaald soort verdediging dat het bij witte mensen ook weleens gebeurt. Je slaat totaal de plank mis. Er wordt niet ontkent dat witte mensen weleens slachtoffer van iets worden, het gaat nu gewoon niet daarover omdat dit topic over institutioneel racisme gaat en wij dat niet ervaren.
Helder?
Nee, aangezien dat dit topic "George Floyd" heet dacht ik dat dit om George Floyd ging, incl racisme, incl politie geweld, incl alle riots, incl alles rondom George Floyd. Is dat een rare assumptie?
Kunnen we dit van alle kanten bekijken, of is dit een topic waar je je moet schamen omdat je een blanke huid hebt?
Anthea schreef:Resistance schreef:Nee, jij komt in een topic over een zwarte man die slachtoffer is geworden van institutioneel racisme aan met een bepaald soort verdediging dat het bij witte mensen ook weleens gebeurt. Je slaat totaal de plank mis. Er wordt niet ontkent dat witte mensen weleens slachtoffer van iets worden, het gaat nu gewoon niet daarover omdat dit topic over institutioneel racisme gaat en wij dat niet ervaren.
Helder?
Nee, aangezien dat dit topic "George Floyd" heet dacht ik dat dit om George Floyd ging, incl racisme, incl politie geweld, incl alle riots, incl alles rondom George Floyd. Is dat een rare assumptie?
Kunnen we dit van alle kanten bekijken, of is dit een topic waar je je moet schamen omdat je een blanke huid hebt?
Lestrange01 schreef:Niemand hoeft zich te schamen voor de kleur van zijn huid. En niemand suggereert dit.
Het is alleen wel grappig. Wanneer er gesproken wordt over de problemen die zwarte mensen meemaken, dan moeten we vervolgens altijd zeggen: "maar witte mensen...."
Nee. Daar hebben wij het nu niet over.
Dit topic gaat over een zwarte Amerikaan die vermoord is, een van de vele zwarte Amerikanen die door de politie met extreem veel geweld behandeld is geweest.
Bespreken van politie geweld is prima, maar waarom moet daar dan direct de vergelijking met witte mensen bij gehaald worden?
Loretta schreef:Quebelle schreef:
Die documantaire ken ik. Soms lijkt het wel of antifa dat nu in het groot aan het nadoen is. Omgekeerd racisme.
Het zijn dezelfde tackieken die toegepast worden waarmee blanken op venijnige wijze als racist worden neergezet.
AaronYve schreef:Hiraeth schreef:Racisme is een globaal probleem, het is niet alleen een teken van solidariteit naar Amerika - het is ook een teken van solidariteit naar minderheden in onze eigen gebieden.
Hier wordt ook etnisch geprofileerd, hier worden ook mensen door de politie omgebracht, hier is racisme ook een dagelijks probleem. Het gaat er dan wel anders aan toe dan in de VS, [url]het is ook hier nog steeds een probleem.
[/url]
Ik vind het ook schandelijk dat deze beweging geheel aan de kant wordt geveegd onder het noemer "corona verspreiden". Als dát hetgeen is waar je op focust bij deze protesten, heb je toch ergens je prioriteiten niet geheel op orde.
Iedereen wordt weleens gedicrimineerd (rood haar, zwart, wit, cultuur, verzin t maar) wat er daar gebeurd is hier niet aan de gang.
Maar blijkbaar denken veel blanken dat ze het hier in NL moeten opnemen voor de donkere mensen die zelf geen probleem hebben. En er een probleem van maken. Tenminste van mij vrienden en familie heeft niemand meegemaakt dat ie anders wordt behandeld door de politie.
Citaat:Betekenis 'racisme'
Je hebt gezocht op het woord: racisme.
ra·cis·me (het; o) 1 theorie die de superioriteit van een bep. ras verkondigt
2 discriminatie op grond van iemands ras
Marie_Anne schreef:Quebelle schreef:Gini, je spreekt jezelf tegen. Je zegt geen kleur te zien, maar wil toch erkennen dat iemand zwart is...? Bekijk die links maar even.
Dat zegt ze helemaal niet, je moet beter lezen.
Ze zegt: waarom zou je geen kleur mogen zien?Gini schreef:Waarom zou je geen kleur mogen zien? Het is niet verkeerd om de diverse etniciteit op deze wereldbol te omarmen.
tamary schreef:Volgens de Van Dale :Citaat:Betekenis 'racisme'
Je hebt gezocht op het woord: racisme.
ra·cis·me (het; o) 1 theorie die de superioriteit van een bep. ras verkondigt
2 discriminatie op grond van iemands ras
Niks over macht van degene die discrimineerd, enkel over het onderscheid maken op basis van een zichtbaar kenmerk (hier huidskleur/ras).
Het uitsluiten van een ras mbt dit gedrag is op zich al racisme, nl onderscheid maken op grond van ras.
In de context hier van het politiegeweld, wordt er consequent voorbij gegaan aan waarom de politie voor deze benadering kiest, zij zijn enkel de slechterikken of op zijn "gunstigst" incompetent, maar dat het misschien ernstig ontbreekt aan training en middelen komt niet aan bod. Er is inmiddels 0 vertrouwen/respect voor de politie met alle gevolgen van dien. Het maakt dat politie automatisch tegengewerkt wordt, vijandig gereageerd wordt en er geen hulp van verwacht wordt.
Dat gaat demonstreren niet oplossen, daarvoor zal een buurt met hun eigen politie om de tafel moeten en opnieuw leren communiceren, de-escaleren en weer politie als neutrale 3e in conflicten laten functioneren die beide partijen kan herinneren aan de gemaakte afspraken/wetten/regels om samen in 1 huis/wijk/buurt/gebied te kunnen leven.
Maar dat betekent dat beide partijen eigen schuld moeten erkennen en een flinke inspanning moeten leveren om samen verder te kunnen en dat is nu net iets wat mensen niet leuk vinden om te doen.
Gini schreef:Waarom zou je geen kleur mogen zien? Het is niet verkeerd om de diverse etniciteit op deze wereldbol te omarmen.
Gini schreef:Dank je, Marie_Anne!Ik heb mezelf tot op heden niet tegengesproken.
Loretta schreef:Het is heel erg dat mensen met meer pigment in hun huid worden benadeeld en dat dat in Amerika zelfs op leven en dood gaat. Maar dat continu indelen van mensen op huidskleur stuit mij gewoon tefen de borst. We zijn allemaal mensen en we leven allemaal op deze aarde.
Zo onbegrijpelijk dat progressieven altijd hebben gestreden tegen het mensen in delen op kleur en dat we nu opeens met alle geweld worden gedwongen om een nieuwe rassenleer aan te nemen.
Quebelle schreef:Loretta schreef:Het is heel erg dat mensen met meer pigment in hun huid worden benadeeld en dat dat in Amerika zelfs op leven en dood gaat. Maar dat continu indelen van mensen op huidskleur stuit mij gewoon tefen de borst. We zijn allemaal mensen en we leven allemaal op deze aarde.
Zo onbegrijpelijk dat progressieven altijd hebben gestreden tegen het mensen in delen op kleur en dat we nu opeens met alle geweld worden gedwongen om een nieuwe rassenleer aan te nemen.
Stoot jou tegen de borst? Hoe hard moet het zwarte en bruine mensen niet tegen de borst stoten?