George Floyd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 00:14

Worden witte mensen achtervolgd in winkels door staff 'omdat ze er uitzien alsof ze wat gaan jatten?' Worden witte mensen neergeschoten door andere witte burgers wanneer die aan het joggen zijn omdat ze er verdacht uitzien in een witte buurt? Worden witte mensen niet aangenomen voor een job omdat ze Bart of An heten? Kunnen ze geen huis huren omdat de Smit heten? Niet witte mensen worden statistisch gezien op zo goed als elk vlak benadeeld. Omdat ze niet wit zijn.

All lives matter, maar op dit moment gaat het om zwarte levens. Als het huis van je buurman in de fik staat dan is het normaal dat de brandweer daar stopt om het te blussen, maar jij zou eerst willen dat ze bij alle andere huizen in de straat stoppen omdat 'alle huizen belangrijk zijn'. Doe even normaal zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 00:19

Resistance schreef:
Nee, jij komt in een topic over een zwarte man die slachtoffer is geworden van institutioneel racisme aan met een bepaald soort verdediging dat het bij witte mensen ook weleens gebeurt. Je slaat totaal de plank mis. Er wordt niet ontkent dat witte mensen weleens slachtoffer van iets worden, het gaat nu gewoon niet daarover omdat dit topic over institutioneel racisme gaat en wij dat niet ervaren.

Helder?

Nee, aangezien dat dit topic "George Floyd" heet dacht ik dat dit om George Floyd ging, incl racisme, incl politie geweld, incl alle riots, incl alles rondom George Floyd. Is dat een rare assumptie? :)

Kunnen we dit van alle kanten bekijken, of is dit een topic waar je je moet schamen omdat je een blanke huid hebt? :=

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 00:19

Anthea schreef:
Resistance schreef:
Het gaat nu even niet om ons.

Joh, je zegt dat witte mensen altijd normaal worden behandeld tov zwarte mensen, ik laat je zien dat dat niet zo is, and that's all you gotta say?

Oke!

Het probleem in Amerika is niet te vergelijken met de situatie hier. Om dat probleem hier dan te importeren is gewoon zwaar overtrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 00:22

Loretta schreef:
Het probleem in Amerika is niet te vergelijken met de situatie hier. Om dat probleem hier dan te importeren is gewoon zwaar overtrokken.

Ik woon in Amerika. Ik zit er, helaas, middenin. Vandaar dat ik wellicht niet zo sympathiek ben qua gewelddadige riots. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 00:23

Anthea schreef:
Resistance schreef:
Nee, jij komt in een topic over een zwarte man die slachtoffer is geworden van institutioneel racisme aan met een bepaald soort verdediging dat het bij witte mensen ook weleens gebeurt. Je slaat totaal de plank mis. Er wordt niet ontkent dat witte mensen weleens slachtoffer van iets worden, het gaat nu gewoon niet daarover omdat dit topic over institutioneel racisme gaat en wij dat niet ervaren.

Helder?

Nee, aangezien dat dit topic "George Floyd" heet dacht ik dat dit om George Floyd ging, incl racisme, incl politie geweld, incl alle riots, incl alles rondom George Floyd. Is dat een rare assumptie? :)

Kunnen we dit van alle kanten bekijken, of is dit een topic waar je je moet schamen omdat je een blanke huid hebt? :=

Maar waarom schrijf je dit in godsnaam? Wat is er zo moeilijk aan je inleven in zwarte mensen en even jezelf opzij te zetten? Je hoeft je niet te schamen omdat je wit bent, dat heeft niemand ooit gezegd. Het gaat om het feit dat je racisme erkent, en er tégen bent. Ben je tegen racisme? Wat is er moeilijk aan het accepteren van het feit dat racisme overal, in zowel extreme als micro mate (zie post met al die plaatjes), aan de orde van de dag is en er tegen te zijn?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 00:25

Anthea schreef:
Resistance schreef:

Helder?

Niemand hoeft zich te schamen voor de kleur van zijn huid. En niemand suggereert dit.

Het is alleen wel grappig. Wanneer er gesproken wordt over de problemen die zwarte mensen meemaken, dan moeten we vervolgens altijd zeggen: "maar witte mensen...."

Nee. Daar hebben wij het nu niet over.

Dit topic gaat over een zwarte Amerikaan die vermoord is, een van de vele zwarte Amerikanen die door de politie met extreem veel geweld behandeld is geweest.

Bespreken van politie geweld is prima, maar waarom moet daar dan direct de vergelijking met witte mensen bij gehaald worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 00:27

Lestrange01 schreef:
Niemand hoeft zich te schamen voor de kleur van zijn huid. En niemand suggereert dit.

Het is alleen wel grappig. Wanneer er gesproken wordt over de problemen die zwarte mensen meemaken, dan moeten we vervolgens altijd zeggen: "maar witte mensen...."

Nee. Daar hebben wij het nu niet over.

Dit topic gaat over een zwarte Amerikaan die vermoord is, een van de vele zwarte Amerikanen die door de politie met extreem veel geweld behandeld is geweest.

Bespreken van politie geweld is prima, maar waarom moet daar dan direct de vergelijking met witte mensen bij gehaald worden?

Geen idee, vraag het Resistance. Ik laat alleen maar wat feiten zien nav de "witte mensen worden altijd normaal behandeld" comment. :)

Succes met de 'discussie', ik hou het hierbij. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-06-20 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 00:32

Lestrange01 schreef:

Lijkt mij wel relevant voor de discussie. Zwarte mensen hebben blijkbaar geen monopoly erop om vermoord te worden door de politie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 00:35

Mijn "vergelijking", als je het zo wil noemen, kwam voort uit het feit dat iemand schreef dat de protesten over politiegeweld, en niet racisme gaan. Mijn antwoord daarop was dat het wel over racisme gaat, aangezien wij witte mensen nooit slecht behandels zullen worden op basis van onze huidskleur, en iemand die zwart is wel, zoals nu met George Floyd (die dus helemaal niets gedaan had) is gebeurd. Die vergelijking wordt gemaakt om te laten zien waar het hele probleem 'm in zit. En daardoor hoeven wij ons absoluut niet te schamen voor het feit dat we wit zijn, maar het diepgewortelde probleem der racisme ontkennen kan je gewoon niet maken.

Quebelle

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 00:45

Heel interessant experiment ivm racisme!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 01:06

Quebelle schreef:

[ Video ]

Die documantaire ken ik. Soms lijkt het wel of antifa dat nu in het groot aan het nadoen is. Omgekeerd racisme.
Het zijn dezelfde tackieken die toegepast worden waarmee blanken op venijnige wijze als racist worden neergezet.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 01:40

Loretta schreef:
Quebelle schreef:

[ Video ]

Die documantaire ken ik. Soms lijkt het wel of antifa dat nu in het groot aan het nadoen is. Omgekeerd racisme.
Het zijn dezelfde tackieken die toegepast worden waarmee blanken op venijnige wijze als racist worden neergezet.

Er is niet zo iets als omgekeerd racisme, werkelijk geen enkele minderheid heeft dezelfde macht op globaal vlak als de witte.

Vooroordelen tov witte mensen bestaat, maar echt racisme niet want de machtpositie die men tov witte mensen moet hebben om echt over racisme tov witte te spreken ontbreekt gewoon.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 02:01

AaronYve schreef:
Hiraeth schreef:
Racisme is een globaal probleem, het is niet alleen een teken van solidariteit naar Amerika - het is ook een teken van solidariteit naar minderheden in onze eigen gebieden.

Hier wordt ook etnisch geprofileerd, hier worden ook mensen door de politie omgebracht, hier is racisme ook een dagelijks probleem. Het gaat er dan wel anders aan toe dan in de VS, [url]het is ook hier nog steeds een probleem.
[/url]
Ik vind het ook schandelijk dat deze beweging geheel aan de kant wordt geveegd onder het noemer "corona verspreiden". Als dát hetgeen is waar je op focust bij deze protesten, heb je toch ergens je prioriteiten niet geheel op orde.

Iedereen wordt weleens gedicrimineerd (rood haar, zwart, wit, cultuur, verzin t maar) wat er daar gebeurd is hier niet aan de gang.
Maar blijkbaar denken veel blanken dat ze het hier in NL moeten opnemen voor de donkere mensen die zelf geen probleem hebben. En er een probleem van maken. Tenminste van mij vrienden en familie heeft niemand meegemaakt dat ie anders wordt behandeld door de politie.

Nee? Gebeurt dat hier niet? Omdat het volgens jou niet in je directe cirkel voorkomt, betekent het niet dat het niet gebeurt. Open your eyes.

https://www.facebook.com/10000199538537 ... 70432/?d=n

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 02:13

Volgens de Van Dale :
Citaat:
Betekenis 'racisme'

Je hebt gezocht op het woord: racisme.
ra·cis·me (het; o) 1 theorie die de superioriteit van een bep. ras verkondigt
2 discriminatie op grond van iemands ras

Niks over macht van degene die discrimineerd, enkel over het onderscheid maken op basis van een zichtbaar kenmerk (hier huidskleur/ras).
Het uitsluiten van een ras mbt dit gedrag is op zich al racisme, nl onderscheid maken op grond van ras.

In de context hier van het politiegeweld, wordt er consequent voorbij gegaan aan waarom de politie voor deze benadering kiest, zij zijn enkel de slechterikken of op zijn "gunstigst" incompetent, maar dat het misschien ernstig ontbreekt aan training en middelen komt niet aan bod. Er is inmiddels 0 vertrouwen/respect voor de politie met alle gevolgen van dien. Het maakt dat politie automatisch tegengewerkt wordt, vijandig gereageerd wordt en er geen hulp van verwacht wordt.
Dat gaat demonstreren niet oplossen, daarvoor zal een buurt met hun eigen politie om de tafel moeten en opnieuw leren communiceren, de-escaleren en weer politie als neutrale 3e in conflicten laten functioneren die beide partijen kan herinneren aan de gemaakte afspraken/wetten/regels om samen in 1 huis/wijk/buurt/gebied te kunnen leven.
Maar dat betekent dat beide partijen eigen schuld moeten erkennen en een flinke inspanning moeten leveren om samen verder te kunnen en dat is nu net iets wat mensen niet leuk vinden om te doen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 06:52

het gaat er niet om dat alle blanken slecht zijn, er wordt niet met ´vingertjes´ gewezen. Wij worden allemaal geboren in een wereld waarbij wij als blanke mensen een bepaald streepje voor hebben op mensen met een kleur. Dat wil niet zeggen als wit/blank persoon dat je het niet OOK zwaar kunt hebben, dat je in een bepaald milieu geboren kan worden, dat je nooit het slachtoffer zult worden van geweld. Maar 1 ding is zeker, je zult nooit benadeeld worden om je huidskleur en dat is iets wat niet kan veranderen.

Het probleem is ook dat dit zo diep geworteld zit in onze samenleving dat het onmogelijk is om er niet -al dan niet actief- aan bij te dragen. Je hoeft geen racist in de bekendste zin van het woord te zijn om toch te profiteren van het feit dat je wit bent. Dat gebeurt gewoon, of je het nou wilt of niet. En daar gaat het gesprek nu over, dat dat aangepakt wordt.

Voor mij ook lastig, kan ik wel gekleurde mensen schrijven of niet? Moet het zwart zijn, of niet? Moet ik juist extra medelevend zijn naar mijn donkere vriendinnen of draag ik dan juist weer bij aan het probleem? Ik weet het niet. Maar ik kan het wel leren. Door het publieke debat aan te gaan komen we samen -al is het met horten en stoten- verder. Van stilte wordt niemand beter.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:54

Och wat krijg ik toch de kriebels van mensen die zeggen “all lives matter”.

“All lives matter” is like I go to the dr for a broken arm & he says “all bones matter”. Ok but right now let’s take care of this broken one.

Ik vond de demonstratie in Nederland niet nodig gisteren, al ben ik het er wel mee eens. Maar dit was meer een klap in het gezegd van de zorg.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen nog zo actief hierin zijn zodra alles een beetje gezakt is. Ik hoop in ieder geval dat er nu eindelijk eens verandering komt en iedereen gelijk behandeld wordt..

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 10:01

Ik weet niet of je zo makkelijk iets uit de samenleving kan halen. Ik hoop het ..

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 10:03

Heeft iemand enig idee hoe het in Washington is?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:35

sureido schreef:
Heeft iemand enig idee hoe het in Washington is?

Hier ook heel benieuwd naar! Compleet waanzinnig dat ze off the grid zijn, wat zijn ze van plan?! Zou Iran of Rusland eens moeten doen ..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:51

Marie_Anne schreef:
Quebelle schreef:
Gini, je spreekt jezelf tegen. Je zegt geen kleur te zien, maar wil toch erkennen dat iemand zwart is...? Bekijk die links maar even.

Dat zegt ze helemaal niet, je moet beter lezen.
Ze zegt: waarom zou je geen kleur mogen zien?
Gini schreef:
Waarom zou je geen kleur mogen zien? Het is niet verkeerd om de diverse etniciteit op deze wereldbol te omarmen.

Dank je, Marie_Anne! :) Ik heb mezelf tot op heden niet tegengesproken. :D

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:26

tamary schreef:
Volgens de Van Dale :
Citaat:
Betekenis 'racisme'

Je hebt gezocht op het woord: racisme.
ra·cis·me (het; o) 1 theorie die de superioriteit van een bep. ras verkondigt
2 discriminatie op grond van iemands ras

Niks over macht van degene die discrimineerd, enkel over het onderscheid maken op basis van een zichtbaar kenmerk (hier huidskleur/ras).
Het uitsluiten van een ras mbt dit gedrag is op zich al racisme, nl onderscheid maken op grond van ras.

In de context hier van het politiegeweld, wordt er consequent voorbij gegaan aan waarom de politie voor deze benadering kiest, zij zijn enkel de slechterikken of op zijn "gunstigst" incompetent, maar dat het misschien ernstig ontbreekt aan training en middelen komt niet aan bod. Er is inmiddels 0 vertrouwen/respect voor de politie met alle gevolgen van dien. Het maakt dat politie automatisch tegengewerkt wordt, vijandig gereageerd wordt en er geen hulp van verwacht wordt.
Dat gaat demonstreren niet oplossen, daarvoor zal een buurt met hun eigen politie om de tafel moeten en opnieuw leren communiceren, de-escaleren en weer politie als neutrale 3e in conflicten laten functioneren die beide partijen kan herinneren aan de gemaakte afspraken/wetten/regels om samen in 1 huis/wijk/buurt/gebied te kunnen leven.
Maar dat betekent dat beide partijen eigen schuld moeten erkennen en een flinke inspanning moeten leveren om samen verder te kunnen en dat is nu net iets wat mensen niet leuk vinden om te doen.

"Racism is the belief that groups of humans possess different behavioral traits corresponding to physical appearance and can be divided based on the superiority of one race over another. It may also mean prejudice, discrimination, or antagonism directed against other people because they are of a different race or ethnicity."

=> Supremacism is an ideology which holds that a certain class of people is superior to others, and that it should be or is entitled to dominate, control, subjugate, and/or eliminate others. The supposed superior people can be of a certain age, belong to a particular race, species, or ethnicity, practice a particular religion, be of a particular gender, be of a particular sexuality, speak, read, and/or write a particular language, belong to a particular social class, believe in a particular ideology, live in a particular nation, practice a particular culture, or belong to any other part of a particular population.

En als we praten over suprematisme in Europe, witte mensen tov minderheden in de bevolking:
Centuries of European colonialism in the Americas, Africa, Australia, Oceania, and Asia were justified by white supremacist attitudes. During the 19th century, the phrase "The White Man's Burden", referring to the thought that whites have the obligation to make the societies of the other peoples more 'civilized', was widely used to justify imperialist policy as a noble enterprise

De definitie die jij geeft zegt letterlijk het discrimineren van een ander ras. De rechtmatigheid van discriminatie is vaak afhankelijk van de context waarin de discriminatie plaatsvindt en van de machtspositie van de discriminerende. Het kan een inperking inhouden van verschillende mogelijkheden in het leven, in het bijzonder de deelname aan het openbaar leven, het recht van vrije vestiging, onderwijs, het uitoefenen van het beroep, maar ook het loon.

Om te kunnen spreken van discriminatie en racisme door een ander ras tov een bepaald ras, is dus gewoon al een machtspositie nodig voordat je van discriminatie en racisme spreekt.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:30

Gini schreef:
Waarom zou je geen kleur mogen zien? Het is niet verkeerd om de diverse etniciteit op deze wereldbol te omarmen.

Gini schreef:
Dank je, Marie_Anne! :) Ik heb mezelf tot op heden niet tegengesproken. :D

Wat wel suggereert dat dat is hoe jij erover denkt. Geen kleur mogen/kunnen/willen zien en diverse etniciteit omarmen is een tegenstelling. Geen kleur zien omarmt etniciteit die gewoon niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:35

Het is heel erg dat mensen met meer pigment in hun huid worden benadeeld en dat dat in Amerika zelfs op leven en dood gaat. Maar dat continu indelen van mensen op huidskleur stuit mij gewoon tefen de borst. We zijn allemaal mensen en we leven allemaal op deze aarde.

Zo onbegrijpelijk dat progressieven altijd hebben gestreden tegen het mensen in delen op kleur en dat we nu opeens met alle geweld worden gedwongen om een nieuwe rassenleer aan te nemen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:37

Loretta schreef:
Het is heel erg dat mensen met meer pigment in hun huid worden benadeeld en dat dat in Amerika zelfs op leven en dood gaat. Maar dat continu indelen van mensen op huidskleur stuit mij gewoon tefen de borst. We zijn allemaal mensen en we leven allemaal op deze aarde.

Zo onbegrijpelijk dat progressieven altijd hebben gestreden tegen het mensen in delen op kleur en dat we nu opeens met alle geweld worden gedwongen om een nieuwe rassenleer aan te nemen.

Stoot jou tegen de borst? Hoe hard moet het zwarte en bruine mensen niet tegen de borst stoten?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:41

Quebelle schreef:
Loretta schreef:

Stoot jou tegen de borst? Hoe hard moet het zwarte en bruine mensen niet tegen de borst stoten?

Moet het nou zo vijandig?