Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:40

Sizzle schreef:
Op het moment dat mensen anderen op een manipulatieve manier schade aandoen vind ik het heel frustrerend om te zien hoe iemand soms letterlijk de dood ingejaagd wordt door geniepig winstbejag.

Ik heb letterlijk meegemaakt in mijn omgeving dat iemand al het spaargeld uitgaf aan een regelrechte kwakzalver om van zijn regulier behandelbare kanker te genezen (hij is niet lang erna overleden). De desbetreffende „arts“ stond in NL op de zwarte lijst en praktiseerde dus in Duitsland waar dat wel mag.
Zijn argumenten voor zijn zelfontworpen therapie was heel slim onderbouwd met daadwerkelijk wetenschappelijke artikelen, zo zorgvuldig gekozen dat ze zijn werk haarfijn ondersteunde. Alle wat tegensprak was weggelaten. Zijn ban als arts in NL werd als een soort reclame gebruikt onder het mom: big-pharma is tegen alternatieve geneeskunde.
Omdat ik zelf toevallig in een overlappend veld werkte wist ik haarfijn dat veel van die artikelen slechts theorieen geweest waren in het verleden die al lang en breed ontkracht waren (de literatuur liep ook maar tot de jaren 90). Echter was dat dan enkel een bewijs dat ik ook geindoctrineerd was door „big pharma“.

Dat is gewoon echt misselijk makend en je kunt niets -O-

Ronduit misselijkmakend en ronduit gevaarlijk.
Of het nu echt een geloof in de eigen bijzondere gaven/kwaliteiten is, of puur berekening - dus dat het om de centen draait, of beide, het is uitermate verwerpelijk dat zulke lieden misbruik maken van het leed en de wanhoop van anderen. En dat dat in een ontwikkeld land als Duitsland nog legaal is ook.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:42

Sizzle schreef:
Op het moment dat mensen anderen op een manipulatieve manier schade aandoen vind ik het heel frustrerend om te zien hoe iemand soms letterlijk de dood ingejaagd wordt door geniepig winstbejag.

Dat is inderdaad een aspect van conspiracy theories dat ik eerder nog niet eens noemde. Conspiracy theories zijn dus aanlokkelijk en verslavend, zeker voor mensen die zich eenzaam, machteloos of vol ongeluk wanen (Jij bent speciaal! Jij hebt Het Geheim ontdekt! Het is een pakkend kloppend narratief, en omdat jij De Waarheid weet ben jij beschermd tegen allerlei onheil en weet je dat het geen willekeur is!).

Die aanlokkelijkheid kun je uiterst goed marketen. Niet alleen in het medische veld, met allerlei onzin-medicijnen en apparaatjes die tegen corona of kanker zouden helpen, maar ook bijv. anti-5G apparatuur. Interessant is ook de casus Alex Jones, die van zijn wekelijkse show waar hij allerlei conspiracy theories rondbazuint (over dat aanslagen allemaal nep zouden zijn, de overheid Amerikanen wil verwoesten, Hillary Clinton stiekem pedofiel zou zijn, etc.) ook een lucratieve webshop maakte. :j Klanten kunnen daar, behalve toegang tot de content, ook dure maar onzinnige vitaminepillen kopen die helpen tegen 'vergiftiging van het water door hormonen' en 'vervrouwelijking'. Er wordt zelfs gezegd dat Alex Jones zijn eigen conspiracy theories niet eens meer aanhangt, maar vooral voor de lucratieve verkoop deze theories blijft verkondigen.

Dit soort marketing-stunts zijn eigenlijk ook heel sneu want ze spelen in op een centraal punt van conspiracy theorists: de hang naar controle en angst voor onbeheersbare dingen. De belofte is: met mijn pilletje/apparaatje/toegang tot mijn show, ben je beschermd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:42

Zogenaamd onschuldige complottheorieën, zoals dat de maanlanding een hoax is of dat 9/11 door de overheid is uitgevoerd, zijn zeker wel schadelijk. Wat dit soort theorieën doen, is een wantrouwen in de overheid creëren. Voor alle duidelijkheid, er gaat genoeg mis bij de overheid, denk bijvoorbeeld aan de aardbevingsschade in Groningen of de toeslagenaffaire. Daarnaast hebben overheden al gauw de neiging te denken dat de burgers er voor hun zijn in plaats van dat zij er voor de burger zijn. Maar door dit soort complottheorieën wordt de kloof nog verder vergroot, zonder dat dit nodig is. Met als gevolg wantrouwen dat onnodig vergroot wordt, minder democratische betrokkenheid, mensen die zich actief gaan afzetten tegen de overheid, etc. etc. Het is niet voor niks dat bijvoorbeeld een land als Rusland dit soort theorieën actief promoot om op die manier de kracht van West Europa en de EU te verzwakken.

Complottheorieën, ook al lijken ze nog zo dom en onschadelijk, hebben echt meer risico in zich dan het op het eerste gezicht lijkt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:44

Heb het even boven gelezen en heb echt het gevoel dat jullie andere in hun waarde laten. Dat jullie met respect over andersdenkende omgaan siert jullie op dit moment niet.

Ik ga degene die in een maanlanding geloven toch ook niet belachelijk maken. Waarom hebben jullie dit nodig?

Ik ben hier niet aan het manipuleren en heb gewoon over iets totaal onschuldige mening.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:46

Daarom zie ik iedere vorm van kerk ook als complot. Daar zit eigenlijk altijd wel een manipulatieve agenda achter.

Donopino, waarom betrek jij alles op jezelf :?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:47

Bij de Zeeman.
“Goede morgen, mag ik twee rechter handschoenen van u?”
“Dat kan niet meneer, we verkopen handschoenen alleen per paar. Een linker en een rechter handschoen. U kunt wel twee paar kopen en zodoende twee rechter handschoenen in uw bezit krijgen.”
“Ja maar ik heb twee rechter handen. Kijk maar.”
“Meneer, ik geloof dat u denkt dat u twee rechter handen hebt. En dat zal u ook wel eens gezegd zijn als u heel goed kunt klussen. Maar ik zie echt één linker en één rechter hand aan uw lijf zitten. Ik kan u niet van dienst zijn met twee rechter handschoenen.”
Later die dag op de facebookpagina van de betreffende man “Zeeman discrimineert mensen die niet aan de norm voldoen! Koop hier niets meer!”

Hoe banketstaaf ook, dit voorbeeld; complot denken brengt schade.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 12:48

Tot je hem overal zit te verkondigen. En dat doe je dus jij moet je niet elke keer als slachtoffer opstellen want de theorien die jij aanhangt maakt slachtoffers ipv ze te beschermen, zoek maar op!!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:49

rien10 schreef:
Hoeft, niet. Ze bestaan niet. Jij denkt dat je kippen hebt, maar in werkelijkheid heb je een leeg hok. Wat wel op miraculeuze wijze gevuld wordt met stinkende kippenstront. Dat dan weer wel.

Allemaal goed en wel, Rien, maar hoe zit het dan met de eieren? Zijn die er nu wel of niet? :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:49

Dinopino schreef:
Heb het even boven gelezen en heb echt het gevoel dat jullie andere in hun waarde laten. Dat jullie met respect over andersdenkende omgaan siert jullie op dit moment niet.

Ik ga degene die in een maanlanding geloven toch ook niet belachelijk maken. Waarom hebben jullie dit nodig?

Ik ben hier niet aan het manipuleren en heb gewoon over iets totaal onschuldige mening.

Je hebt het over een mening. Ik zou het bijvoeglijk naamwoord "onschuldig" weglaten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 12:50

nynke55 schreef:
rien10 schreef:
Hoeft, niet. Ze bestaan niet. Jij denkt dat je kippen hebt, maar in werkelijkheid heb je een leeg hok. Wat wel op miraculeuze wijze gevuld wordt met stinkende kippenstront. Dat dan weer wel.

Allemaal goed en wel, Rien, maar hoe zit het dan met de eieren? Zijn die er nu wel of niet? :+

Windeieren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:50

nynke55 schreef:
rien10 schreef:

Nee. Eet er maar lekker veel omeletten van. Dan eet je namelijk gebakken lucht en kom je geen gram aan. Yes!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:50

Sizzle schreef:
Daarom zie ik iedere vorm van kerk ook als complot. Daar zit eigenlijk altijd wel een manipulatieve agenda achter.

Zo denk ik er ook over. Ik denk dat religies ergens uit een soort bijgeloof en/of een manier om een samenleving te reguleren ontstaan zijn en vervolgens opgepakt om macht te kunnen verkrijgen over een groep mensen.

nynke55

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:51

Omeletten van windeieren, heerlijk!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:53

Wilde net zeggen, ze leggen wel lekkere eieren voor niet-bestaande kippen. En het vult ook nog. Goede manier van afvallen dan!

En voor de duidelijkheid: dit is niet bedoeld om iemand belachelijk te maken, het is puur even een grapje tussendoor.
Laatst bijgewerkt door Century op 01-06-20 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:55

WowAmigo schreef:
Sizzle schreef:

Zo denk ik er ook over. Ik denk dat religies ergens uit een soort bijgeloof en/of een manier om een samenleving te reguleren ontstaan zijn en vervolgens opgepakt om macht te kunnen verkrijgen over een groep mensen.

Vaak wel. Toch kan ik me in een historisch perspectief wel indenken waarom kerkgenootschappen zo "populair" zijn geworden. De norm zijn geworden in feiten. (In feite of in feiten? Taalpuristen, help!)
In het verre verleden was het grootste gedeelte van de bevolking ongeletterd, boeken werden met de hand overgeschreven (bijbel) en dat was een hels karwei, letterlijk monniken werk.
Toch was de samenleving gebaat bij wetten en regels. Die werden van mond tot mond overgedragen. Veelal in de kerk op zondag tijdens de preek, dan was iedereen er toch.
Zondag rust eerbiedigen; het werk was zwaar. Als je dat 7 dagen in de week doet, val je om.
Geen echtbreuk plegen; laat geen vrouw met een stel kinderen zonder inkomen achter.
Geen sex voor het huwelijk; er waren geen DNA-tests om te bewijzen wie de vader van een kind uit een niet echt-verbinding geboren was. etc etc.
Maar dat is niet meer van deze tijd. Dat mogen we loslaten. Alleen veel mensen kunnen het niet loslaten.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:57

rien10 schreef:
Dinopino schreef:

Je hebt het over een mening. Ik zou het bijvoeglijk naamwoord "onschuldig" weglaten.

Je zou het onschuldig weg laten omdat er.....al meerdere mensen een raket hebben gemaakt en geprobeerd hebben naar de maan te vliegen????

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:58

Karl66 schreef:
Zogenaamd onschuldige complottheorieën, zoals dat de maanlanding een hoax is of dat 9/11 door de overheid is uitgevoerd, zijn zeker wel schadelijk. Wat dit soort theorieën doen, is een wantrouwen in de overheid creëren. Voor alle duidelijkheid, er gaat genoeg mis bij de overheid, denk bijvoorbeeld aan de aardbevingsschade in Groningen of de toeslagenaffaire. Daarnaast hebben overheden al gauw de neiging te denken dat de burgers er voor hun zijn in plaats van dat zij er voor de burger zijn. Maar door dit soort complottheorieën wordt de kloof nog verder vergroot, zonder dat dit nodig is. Met als gevolg wantrouwen dat onnodig vergroot wordt, minder democratische betrokkenheid, mensen die zich actief gaan afzetten tegen de overheid, etc. etc. Het is niet voor niks dat bijvoorbeeld een land als Rusland dit soort theorieën actief promoot om op die manier de kracht van West Europa en de EU te verzwakken.

Complottheorieën, ook al lijken ze nog zo dom en onschadelijk, hebben echt meer risico in zich dan het op het eerste gezicht lijkt.

Dit inderdaad.

En je ziet het al wijdverspreider worden, door de erg extreme theorieën (flat earthers, 5G) worden ook iets genuanceerdere theorieën over de overheid of andere Grote Organisaties die De Kleine Man iets wil aandoen wijdverbreider.

Ik zie bijvoorbeeld momenteel steeds meer wantrouwen naar de wetenschap. Niet het soort extreme wantrouwen van "ze willen ons allemaal vergiftigen met vaccins", maar wel meer mensen die zeggen: "hoezo moeten experts het allemaal beter weten?" en die voorzichtig roepen dat je ook "niet klakkeloos maar alles moet overnemen."

Dat komt, voor een groot gedeelte, omdat die mensen zich nu het neutrale midden vinden. Ze zijn niet zo extreem als mensen die extreem anti-wetenschap zijn, maar geloven wel meer en meer dat er ergens een sinister achterstroompje is. En natuurlijk is de wetenschap niet altijd perfect en zijn wetenschappers ook mensen die fouten kunnen maken, maar gaan twijfelen aan experts kan bij crisis-situaties extreem gevaarlijk zijn. Zeker als je er zelf niets tot weinig van weet, maar wel gelooft dat er 'ergens' een foutje zit. Een beetje als je brandende huis niet verlaten omdat je denkt dat je het beter had kunnen dan de brandweer, en heeft de brandweer ook niet ergens steekjes laten vallen, en waarom zouden we uberhaupt moeten luisteren naar die brandweer??

Dat is dus wel degelijk gevaarlijk. Natuurlijk hoef je niet alles van autoriteiten als zoete koek te slikken, maar 'experts vertrouwen' is wel degelijk een belangrijke grondwaarde van onze samenleving. Als je alles zelf zou moeten uitzoeken en alleen op jezelf zou kunnen vertrouwen, wat voor samenleving hadden we dan? -O-

Tevens denk ik dat mensen vaak vergeten dat instituten als De Wetenschap en De Overheid ook gewoon bestaan uit normale, alledaagse mensen. Mensen als jij en ik die ook familie en vrienden hebben, en die dus meestal geen enkel belang hebben bij opzettelijk drinkwater vergiftigen of giftige stoffen de lucht inpompen. Waarom zouden ze dat doen als ze er zelf ook slechter van worden?

Kortom, ik denk dat er een basaal gebrek aan vertrouwen is. Er is minder vertrouwen tussen laag- en hoogopgeleiden, minder vertrouwen tussen politiek verschillende standpunten, en ook generaties en mensen onderling. En dat gebrek aan vertrouwen is als een soort rot dat langzaam instituten en gezamenlijke belangen aantast, want als je elkaar niet durft te vertrouwen, dan kun je moeilijk gezamenlijke doelen nastreven. -O-

(Dat laatste laat meteen zien waarom er bijv. aangetoond is dat Rusland veel complot-theorieën graag wil verspreiden in westerse landen. Het verzwakt namelijk de instituten, zoals verzorgingsstaat en democratie, in deze landen. Dit is trouwens geen conspiracy, dit is aangetoond door overheidsinstanties als de CIA en ook gedegen onderzoeksjournalistiek, met Russische trollen die op twitter conspiracy theories delen die anti-overheid zijn en wantrouwen wekken naar andere groeperingen of mensen).

rien10

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:01

DinoPino. Wat jij wilt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:05

Ik ben het wel met je eens dat we in crisissituaties op de experts vertrouwen moeten. Alleen is de expert een expert op zijn vakgebied en zie je dat er in deze situaties heel veel verschillende dingen spelen, waardoor de experts op al die gebieden het eens moeten zien te worden om die crisissituatie het hoofd te kunnen bieden. Bovendien is de wetenschap een voortschrijdend inzicht, dus wat de expert op het ene moment weet, kan het volgende moment anders zijn, dat is nu wel heel duidelijk gebleken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:13

Ygritte schreef:
Dat is dus wel degelijk gevaarlijk. Natuurlijk hoef je niet alles van autoriteiten als zoete koek te slikken, maar 'experts vertrouwen' is wel degelijk een belangrijke grondwaarde van onze samenleving. Als je alles zelf zou moeten uitzoeken en alleen op jezelf zou kunnen vertrouwen, wat voor samenleving hadden we dan? -O-

Overheden zijn zeker niet perfect en maken regelmatig fouten en soms zelfs hele grote. Alleen blijkt elke keer dat ze dat gewoon in het openbaar doen en dat de gehate msm die fouten gewoon oppikt en benoemt. Ook zonder complottheorieën is er genoeg aan onze overheid te verbeteren. En als we de tijd, die we in die complottheorieën moeten steken, in het oplossen van echte problemen zouden steken, dan zou het tenminste wat opleveren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:14

rien10 schreef:
DinoPino. Wat jij wilt.

Doping heeft eigenlijk gelijk over de maanlanding :D

Ben ik op de maan geweest? Nee
Ken ik iemand die op de maan is geweest? Nee
Dus de maanlanding bestaat niet.

;)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:16

:D leuke autocorrect!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:17

Dan bestaat Donald Trump ook niet. Die heb ik nog nooit in het echt gezien. Ik ken niemand die hem in het echt heeft gezien. Poeh, dan is dat ook weer opgelost.
He, zo weet ik er nog een paar. TBC, moord, oorlog, hongersnood. Bestaat allemaal niet. Nog nooit met mijn eigen ogen gezien.
Yes, wereldvrede was nog nooit zo close

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:18

rien10 schreef:
Dan bestaat Donald Trump ook niet. Die heb ik nog nooit in het echt gezien. Ik ken niemand die hem in het echt heeft gezien. Poeh, dan is dat ook weer opgelost.
He, zo weet ik er nog een paar. TBC, moord, oorlog, hongersnood. Bestaat allemaal niet. Nog nooit met mijn eigen ogen gezien.
Yes, wereldvrede was nog nooit zo close

We leven in een nep-wereld. ;)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:19

Hoe heet die film ook al weer, waarin iemand volkomen voor de gek gehouden word in zijn eigen leven? Ik ga ff googlen.

Edit: The Truman Show
Laatst bijgewerkt door rien10 op 01-06-20 13:20, in het totaal 2 keer bewerkt