'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 08:32

Mkango schreef:
Dat Qualy ziet er op zichzelf al vrij dodgy uit: claimt “Deens design” te zijn, maar zit in Thailand, dus die Nederlandse toko lijkt me inderdaad gewoon een dropshipper. Wat me overigens ook echt 0 verbaast met een naam als ‘Dit verzin je niet,’ daar gaan bij mij meteen de alarmbellen van rinkelen. :+

Ok.
Deze dan. Nederlandse webshop uit Venray,Hebbons.
KvK nummer erbij.
https://www.bol.com/nl/p/sleutelrekje-s ... 127048494/

Dit bedoel ik dus te zeggen.
Veel spullen kan je ook op Ali vinden.
Hetzelfde.
Niet namaak,hetzelfde.
En dan ga ik niet 20 euro betalen als het ook voor 2 kan.

Ik koop geen namaak Nike bij Ali.
Maar dus wel een honderiem of sleutelhouder.
Omdat het me stoort dat hetzelfde product bij Ali een drol kost,en hier in Nederland de hoofdprijs.

Ik koop geen zaden,verf,of babyspeelgoed of make-up bij Ali.
Vanwege die veiligheidseisen.
Maar wat kan er misgaan met die sleutelhouder?
Als ik die in Nederland besteld had, dan had ik dezelfde gehad.
Mijn telefoonhoesjes koop ik ook altijd bij Ali.
Meestal voor 1 of hooguit 2 euro inclusief verzenden.
Hier in Nederland koopt de plaatselijke telefoonwinkel ook bij Ali,en verkoopt die hoesjes van 1 euro gewoon voor 15.

Britt

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 08:37

Waarom wil je willens en wetens je hond vergiftigen?
Weet je hoeveel formaldehyde er kan worden aangetoond in leren halsbanden?

Bovendien zijn de naden niet gecontroleerd op stevigheid en de kans is dus behoorlijk aanwezig dat ze spontaan breken.

Het is zó egoïstisch om enkel te denken aan je eigen portemonnee. Het gaat hier om giftige stoffen waarmee je je hond in aanraking laat komen, giftige stoffen waar de arbeiders dag in dag uit mee werken, zonder goede afzuiging, zonder persoonlijke beschermingsmiddelen, zonder veiligheid op de werkvloer, zonder goede werkomstandigheden, etc, etc, etc.

Daar werk je aan mee en het kan je geen ruk schelen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 08:46

De titel van het topic klopt niet jongens, dat is stemmingsmakerij.

Er zijn giftige produkten uit China, maar er zijn ook goede produkten. Het is niet alleen je eigen portemonnee. Wat je hier koopt kan ook vervuilend of giftig gemaakt zijn zonder bescherming, genaaid door kinderhandjes. Dus nee, het is onzin dat het je geen ruk kan schelen. Maar bij hetzelfde produkt en dat wordt telkens weer gezegd, is het echt niet erg om het gewoon direct te kopen i.p.v. de tussenhandel extra te spekken.

En veel mensen schrijven al, kopen geen speelgoed of make-up. En dat zijn juist de slechtste dingen. Dus het valt allemaal enorm mee. Gewoon je verstand blijven gebruiken. Het probleem is dat mensen gewoon te veel willen kopen, en daardoor hebben zaken als de Action ook een bestaansrecht. Maar het zijn ook de ruiters die 4 keer per jaar een nieuw setje willen. En een deel daarvan is ook gemaakt in china door kinderhandjes met te veel gif.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 08:59

En dat laatste is dus precies wat we steeds weerleggen! Lees nou toch eens.
Om te importeren moet je voldoen aan heel, heel veel (dure) wetgeving. Door te importeren wordt je als het ware fabrikant van het product. Je wordt iig wel zo gezien door de overheid. Je bent 100% verantwoordelijk voor alle eigenschappen van het product. Je kijkt dus wel uit, anders heb je zo een recall actie en een claim van tonnen aan je broek hangen.

Als consument importeer je ook, maar in dusdanig kleine hoeveelheden dat het voor de nvwa en de douane niet te doen is om ieder pakketje te controleren en te testen. Maar dat maakt niet dat het geïmporteerde spul dan ineens wél goed is.
Het is niet hetzelfde artikel. Het ziet er alleen hetzelfde uit.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:02

Maar gaan jullie ook allemaal voorbij aan dat het wel heel vaak gejat is? Je koopt wel heel vaak namaak en benadeelt daarmee de originele producent, dat is geen probleem? Als het maar goedkoper is? Dat er bedrijven achter zitten die hierdoor kapot gaan? Missen we straks nog veel meer dan V&D..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:05

Het is WEL hetzelfde artikel, maar gerebranded. Dat weet ik bij Brynite absoluut zeker. Dus hou alsjeblieft op dat het altijd namaak is, nee, dat is niet zo. Dat is soms wel zo, maar in sommige gevallen niet.
En ja, je hebt dan geen garantie, maar dat is een risico die ik graag neem als ik 70 euro per lamp kan besparen. Maar ik weet echt 600000000% zeker dat het exact hetzelfde produkt is. Dat geeft Brinyte ook gewoon toe. En als je 20 of meer bestelt kun je je eigen merk er op laten zetten. Ik heb zelf wel eens contact gehad met ze. Maar ik heb geen bedrijf, dus hoef alleen maar produkten voor prive gebruik. En ik koop dus alleen kwaliteitsspul. Niet wegwerpspullen. En alleen dingen die ik nodig heb. Dus de situatie is niet dat iedereen rotzooi koopt wat niet veilig is. En daar gaat het om. Ik koop gewoon de originele produkten. En het zijn geen bekende A-merken.

Ik koop geen namaak. Dus ik benadeel niemand.

Daarnaast zijn sommige dingen in Nederland echt te duur. Ik was eens op zoek naar een bepaald duikpak. In Europa is de kleur pink verkrijgbaar, maar alleen zwart wordt geïmporteerd in Nederland. Daarnaast is het pak in de dikste dikte in Spanje 70 euro goedkoper dan hier, en dat is inclusief verzendkosten. Ik ben dat pak gaan passen in Nederland, maar de kleur pink wilden ze niet leveren. Tja, maar ik wil die kleur, want het is er gewoon van dat merk en type. Ik heb uiteindelijk 1 dikte in Spanje besteld en 1 dunnere dikte hier in de kleur pink bij de winkel die wel de moeite wilde doen om het te bestellen en te leveren voor dezelfde prijs als in Spanje. Maar ik heb 3 winkels moeten bellen en als ze dan niet aan de wens van de klant willen voldoen, en ook niet voor een EU-prijs, tja, dan is elders kopen niet raar. Maar dit is binnen de EU, dus wel gewoon goed als ik alles zo lees.
Laatst bijgewerkt door germie op 25-02-20 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:12

Ik heb het niet per se over die batterijen, het is makkelijk om dat ene voorbeeld steeds weer aan te halen, maar het gaat om zóveel meer. Bijvoorbeeld die leren halsbanden. Bijvoorbeeld babykleertjes. Bijvoorbeeld telefoonhoesjes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:14

Britt schreef:
Ik heb het niet per se over die batterijen, het is makkelijk om dat ene voorbeeld steeds weer aan te halen, maar het gaat om zóveel meer. Bijvoorbeeld die leren halsbanden. Bijvoorbeeld babykleertjes. Bijvoorbeeld telefoonhoesjes.

Dus het is GEDEELTELIJK. MAAR NIET ALLES.

En ik weet wat ik koop en dat is niet anders dan wat ik hier zou kopen. Het gaat om EXACT dezelfde produkten. Soms zelfs met hetzelfde merkje er op, maar dan rechtstreeks van de fabrikant.
En daar gaat het om, niet alles is slecht, giftig, enz. En dat blijf ik herhalen als mensen steeds denken dat alles niet goed is. Want dat is niet zo. Mijn spools, cookies/arrows en lampen zijn bijvoorbeeld gewoon origineel. En dat weet ik echt zeker. Je mag van mij metingen doen hoor. Maar als je wat kapot maakt dan verwacht ik wel een nieuwe. En ik koop niet het vergelijkende produkt hier. Maar vergelijken en metingen doen mag.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:22

MightyMike schreef:
Maar gaan jullie ook allemaal voorbij aan dat het wel heel vaak gejat is? Je koopt wel heel vaak namaak en benadeelt daarmee de originele producent, dat is geen probleem? Als het maar goedkoper is? Dat er bedrijven achter zitten die hierdoor kapot gaan? Missen we straks nog veel meer dan V&D..

Een A-merk (nike bijv) levert dezelfde kwaliteit als een B-merk, maar daar betaal je kapitalen voor alleen het merktekentje en dus voor de kapitalist die achter dat merk zit. Ook dat zijn keuzes die je maakt.

Wat betreft copyright, dat stelt idd niet zoveel voor als je particulier bent. Zelf heb ik foto's online verkocht via stockbureau's, maar dat is ook totaal niet controleerbaar of ze daarna weer door worden verkocht zonder dat ik provisie vang. Als ik immers een foto van mijzelf tegen kom op content kan ik niet herleiden of ze die foto netjes bij het stockbureau hebben gekocht of van een doorverkoper.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:33

germie schreef:
Britt schreef:

En ik weet wat ik koop en dat is niet anders dan wat ik hier zou kopen. Het gaat om EXACT dezelfde produkten. Soms zelfs met hetzelfde merkje er op, maar dan rechtstreeks van de fabrikant.
En daar gaat het om, niet alles is slecht, giftig, enz. En dat blijf ik herhalen als mensen steeds denken dat alles niet goed is. Want dat is niet zo. Mijn spools, cookies/arrows en lampen zijn bijvoorbeeld gewoon origineel. En dat weet ik echt zeker. Je mag van mij metingen doen hoor. Maar als je wat kapot maakt dan verwacht ik wel een nieuwe. En ik koop niet het vergelijkende produkt hier. Maar vergelijken en metingen doen mag.

Het topic gaat niet alleen om jouw koopgedrag :')

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:34

Ik bestel er al niet, als het zo goedkoop is, dan moet het loon er zo laag zijn dat mensen zwaar onderbetaald worden om het te maken.

Moderne slavernij, trouwens niet alleen daar ook maar ook bv in resorts met hun inclusivs....iemand betaald de rekening en jij bent dat niet....dus je houdt slavernij in stand.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:43

En daarom! ook je voedsel niet uit het verre buitenland laten komen!

tuurlijk, foute kleding, telefoonhoesjes, speelgoed en gadgets zijn natuurlijk ook niet fijn... maar je voedsel! dat moet zeker veilig zijn. Ga voor Nederlands (of europees).

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:44

Germie... Er is niemand die jou ter verantwoording roept, of zegt dat je het niet mag kopen. Moet je vooral blijven doen, niemand die zegt dat het niet mag..

De titel is niet suggestief of stemmingmakerij, het is exact tekenend voor de argumenten die, ook hier, ook door jezelf, worden gegeven. Wat dat betreft is de titel dus hartstikke passend bij het topic.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:46

Alleen groeien de bananen en mango's vooralsnog niet aan de Nederlandse bomen en rijst nog niet op onze akkers.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:50

verootjoo schreef:
germie schreef:

Het topic gaat niet alleen om jouw koopgedrag :')

Nee, maar de andere kant dat niet alles slecht is of nep moet ook eerlijk belicht worden.
En dat benoem ik en blijf ik benoemen omdat steeds weer geprobeerd wordt dit onder tafel te schuiven.
Maar er is gewoon goed en origineel spul bij Ali tevinden.
En dan goedkoper dan hier.
Niet giftig, niet gevaarlijk.

Tja, rijst zou ik niet willen missen. Ik kook nooit aardappelen ( bakken ok). Dus dan maar geimporteerde rijst. Maar een paprikakan primavan hier.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:56

Jeetje er zitten wel een paar hele dramatische verhalen tussen zeg hee :')

Over een halsbandje wat ik eerder zag.. ik denk dat de dure prijs dezelfde Ali-band is, die onder een zogenaamde Nlse naam even een sloot winst maakt :')

Qua keuringen.. Bij de Bazaar, EuroKnaller, SoLow, en inderdaad de Action liggen dezelfde spullen. Dus als je bij die winkels wat koopt ga je dood .. Want de producten zijn denk niet ineens veilig omdat ze in die schappen liggen..

Ik heb zelf ook al eens bij Ali/Wish gekocht, omdat datgene wat ik wilde verder niet verkrijgbaar was. Ik had nog geprobeert het zelf te maken maar dat was niet gelukt.
Er vliegt van alles over de wereld, inclusief mensen, dus ik weet niet of die spullen perse extra vervuilen.. Beter is sowieso om dat soort vlieg- en scheepvaartverkeer te beperken.. Maar dat hou je echt niet tegen denk?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:57

elnienjo schreef:
MightyMike schreef:

Een A-merk (nike bijv) levert dezelfde kwaliteit als een B-merk, maar daar betaal je kapitalen voor alleen het merktekentje en dus voor de kapitalist die achter dat merk zit. Ook dat zijn keuzes die je maakt.

Wat betreft copyright, dat stelt idd niet zoveel voor als je particulier bent. Zelf heb ik foto's online verkocht via stockbureau's, maar dat is ook totaal niet controleerbaar of ze daarna weer door worden verkocht zonder dat ik provisie vang. Als ik immers een foto van mijzelf tegen kom op content kan ik niet herleiden of ze die foto netjes bij het stockbureau hebben gekocht of van een doorverkoper.

Zelfde kwaliteit is het in mijn branche die ik als voorbeeld gaf niet, ik heb het origineel en de namaak dan mogen vergelijken van anderen, dat is zeker een wezenlijk verschil. Maar vind het wel gemakkelijk dat iedereen daar zo aan voorbij gaat, dat het gewoon gejatte ontwerpen zijn. Ik heb het niet over kapitalisten, maar over kleine bedrijfjes, die gewoonweg gekopieerd worden en hierdoor kapot gaan, dat ze mijn foto plaatsen vind ik niet zo erg, ik plaats ze ter inspiratie voor anderen, maar wel enorm brutaal om dat van het originele product er bij te zetten. Vind het erg triest en jammer dat zoveel mensen dan aan hun eigen portemonnee denken en het niet erg vinden dat het behoorlijk crimineel is.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:05

Tja, laten we nu eerlijk zijn tegen elkaar; een leren hondenhalsband voor nog geen 4 euro naar Nederland verschepen waar vervolgens een postbode jou dat bandje komt brengen aan de deur, dat kan nooit een realistische prijs zijn.....nee ook niet als het bandje zo klein is dat alleen een iele chi het bandje om kan.

Dat bestaat gewoon niet. Dan word er op meerdere vlakken gesjoemeld om tot zo'n lage prijs te komen; arbeiders worden zwaar onderbetaald, materiaal zal inferieur zijn of sowieso geen echt leer en kwaliteits en veiligheidseisen ( denk aan giftige stoffen) moeten al helemaal overboord zijn gegooid.

Dan betaal ik liever een keer 18 euro in de winkel hier, dan dat ik voor 3 a 4 euro een dubieus geproduceerd artikel laat verschepen. Als je bovendien altijd zelfde formaat honden neemt, dan gaat zo'n band toch tig honden mee, dus zo bekeken is die 18 euro hier nog steeds spotgoedkoop.

Overigens zou ik dolgelukkig worden als ik een mooie leren halsband voor 18 euro hier kan kopen, maar ja; dan moet je maar geen liefhebber van grote honden zijn :P

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:15

MightyMike schreef:
elnienjo schreef:

Zelfde kwaliteit is het in mijn branche die ik als voorbeeld gaf niet, ik heb het origineel en de namaak dan mogen vergelijken van anderen, dat is zeker een wezenlijk verschil. Maar vind het wel gemakkelijk dat iedereen daar zo aan voorbij gaat, dat het gewoon gejatte ontwerpen zijn. Ik heb het niet over kapitalisten, maar over kleine bedrijfjes, die gewoonweg gekopieerd worden en hierdoor kapot gaan, dat ze mijn foto plaatsen vind ik niet zo erg, ik plaats ze ter inspiratie voor anderen, maar wel enorm brutaal om dat van het originele product er bij te zetten. Vind het erg triest en jammer dat zoveel mensen dan aan hun eigen portemonnee denken en het niet erg vinden dat het behoorlijk crimineel is.

Kan je vinden, maar zolang je geen officieel patent aanvraagt....

Ieder jaar verschijnen enkele weken na het uitbrengen van de nieuwe collectie van bijvoorbeeld MSR klonen van deze tenten op Ali.

Natuurlijk is de kwaliteit niet hetzelfde van een Ali tent van €120 als van de orginele MSR van €600.

Maar als je gewoon een lichtgewicht tent zoekt voor wat simpele wandelvakanties in Europa, voldoen die Ali klonen prima!

Mensen die voor kwaliteit kiezen, kiezen gewoon voor de orginele van MSR, maar mensen die gewoon een leuke tent zoeken...

Als je jezelf hieraan stoort, dan moet je patent aanvragen of bijvoorbeeld je foto's beter beschermen door een groot watermerk.

Echt niet alles is slecht wat er van Ali af komt.

En ja, ik bestel vaak namaak op Ali, gewoon omdat het zoveel goedkoper is dan het origineel in Nederland.

En net als veel ruiters, vind ik het leuk om 1 of 2 keer per jaar nieuwe setjes halsbanden enzo te kopen voor mijn hond. Maar ik heb niet ff €30 voor een halsband over terwijl hetzelfde model ook te koop is voor €6..

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:17

Daarnaast : er zouden een stuk minder mensen werkloos zijn en/of een normaal salaris verdienen met hun eigen (web)winkel als er daar niet zoveel werd gekocht. Wat weer extra belasting geld oplevert, omloopsnelheid van geld verhoogt en dus de economie stimuleerd etc etc.
Protectionisme zoals waar de VS mee bezig is hoeft ook weer niet. Maar het is goed je te beseffen dat je met al die aankopen die je daar doet en niet hier impact hebt op Nederlandse economie....

-meal prep bakjes van Ali, Brrrrr, en ja er komen genoeg goede dingen uit China en met wat voorwerk kun je erachter komen welke merken zowel kwalitatief goed zijn als waarschijnlijk veilig, maar met eten zou ik nooit het risico nemen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:20

Ik zou liever wat makkelijker uit Amerika kunnen bestellen. Vaak als ik iets google zegt het 'does not ship to the Netherlands' vanuit de USA. Zij hebben vaak producten die in Amerika zelf gemaakt zijn en die hier niet te verkrijgen zijn.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:21

Dat patent is er wel! Maar de chinese regering heeft andere wetten, dat maakt het probleem zo lastig. Er lopen diverse rechtzaken van een bepaald bedrijf dat ik ken, met patent dus, wellicht niet alle kleine bedrijfjes, maar in dat geval zeker, duurt al jaren en schiet voor geen meter op. Zo makkelijk is het dus niet en maakt het heel frustrerend dat het allemaal door kan gaan. Foto's worden ook rustig met een deel van het watermerk geplaatst of maar half geplaats, zodat het watermerk er af valt. Wellicht is niet alles slecht, maar meerderheid absoluut. Ieder moet het voor zich weten, maar ik hoop wel dat mensen zich wat meer bewust worden over wat en hoe ze daar iets kopen.

Maar ik moet gewoon uit deze discussie blijven, in dit geval gaat het mij wellicht te aan het hart, wetende hoe de andere kant er in kan staan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:22

Overigens is de stinkdure Apple 7 Iphone wellicht ook dmv slavenarbeid gemaakt.. dus het zijn niet alleen goedkope spullen waar je de mist mee ingaat...

En als je dan nagaat dat de salarissen zo laag zijn snap je al helemaal niet dat designerspul wat daar vandaan komt, zo duur moet zijn.
De arbeidslonen zijn het iig niet...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:28

Cer schreef:
Overigens is de stinkdure Apple 7 Iphone wellicht ook dmv slavenarbeid gemaakt.. dus het zijn niet alleen goedkope spullen waar je de mist mee ingaat...

En als je dan nagaat dat de salarissen zo laag zijn snap je al helemaal niet dat designerspul wat daar vandaan komt, zo duur moet zijn.
De arbeidslonen zijn het iig niet...

Dat fenomeen is ontstaan omdat de mannen en vrouwen aan de absolute top 'rupsjes nooit genoeg' zijn, dus om de winstmarges nog groter te maken dan ze al waren, is veel productie naar lage lonen landen verplaatst; voor een habbekrats het spul in elkaar zetten, voor een habbekrats hierheen verschepen en hoppa; weer zoveel miljoen extra winst per jaar.

De keerzijde van de vrije markt en kapitalisme.

Dat mensen onder erbarmelijke toestanden het spul in elkaar zetten, waarbij veiligheid in de kliko is gegooid, dat doet er niet toe; geld is het enige wat telt.
Werktijden zijn in die landen vaak ook geen schappelijke 8 uren per dag zoals hier en foutjes worden zonder enige wroeging ingehouden op loon; en das niet de productieprijs, maar de retailprijs die wordt ingehouden.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 25-02-20 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:32

Even om iedereen tevreden te houden:

- nee, niet alles wat van Ali komt is gevaarlijk of namaakspul (bijvoorbeeld een bepaalde accu :P)
- ja, er zijn Nederlandse webshops die gewoon doorverkopen
- nee, prijs zegt ook niet alles over hoe en waar iets geproduceerd wordt

Maar dan nog snap ik niet goed waarom mensen voor een optie kiezen waarvan je sowieso al weet dat er dingen mis mee moeten zijn, gezien de prijs. Ali is zo belachelijk goedkoop, er moet daar gewoon iets fout gaan. Vind het best erg dat mensen zoveel denken aan de eigen portemonnee. Want laten we wel wezen, wat er op Ali besteld wordt zijn grotendeels toch nutteloze hebbedingetjes.

Ik verwijs hier ook graag even naar Brigitte Kaandorp, met 'dingen'. Over spul in huis :')