Amerika-Iran

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:19

Karl66 schreef:
Ja en dat is dus nadat de VS het verdrag heeft opgezegd. Daarvoor hielden ze zich gewoon aan het verdrag. En als de VS het verdrag niet had opgezegd, was er er geen enkele reden om te denken dat ze zich er niet aan zouden houden. Het Internationale atoomagentschap had geen enkele aanwijzing dat ze zich niet aan de afspraken hielden. Het is gewoon Trump geweest die dit allemaal in gang heeft gezet.En dat alleen maar omdat een door Obama afgelopen akkoord volgens hem geen goed akkoord kon zijn...


Ja ja, als jij te hard rijd, ik begrijp het Trump Trump Trump.

pien_2010

Berichten: 44024
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:25

BMHP schreef:
Ja ja, als jij te hard rijd, ik begrijp het Trump Trump Trump.
Wat raar dit.

Europa was totaal niet blij met het opzeggen van het verdrag door Trump. En Trump zet nu Europa onder druk.
dus inderdaad Trump, Trump, Trump, maar niet omdat die man niet mijn keuze zou zijn, maar gewoon omdat ik dit zo begrepen heb uit het nieuws en mijn bronnen zijn dan Nieuwsuur, Journaal Nederland, BBC News en België journaal.

Kijk Teheran is ook niet mijn keuze die regering→ totaal niet zelfs. Dat neemt niet weg dat je dan toch kunt kijken wat er nu daadwerkelijk allemaal aan het gebeuren is en het LIJKT dat Teheran zich nu wat voorzichtig opstelt. Ik hoop dat dit ook zo blijft of dat dit klopt, want je weet het nooit met dit soort regimes. Dus we blijven hier voorlopig maar TV kijken waar dit soort onderwerpen besproken worden.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 19:15

Nou moet je mij er niet de schuld van geven dat Trump er een puinzooi van maakt. Zowel met de sancties als met de moord helpt hij de haviken in Iran weer steviger in het zadel. En hoe je het ook wendt of keert, Iran is een regionale grootmacht met veel invloed in de regio. En dan heb ik daar liever dat de gematigde partijen meer invloed krijgen en uiteindelijk aan de macht komen, dan dat de haviken door kunnen blijven gaan. Daar wordt volgens mij niemand blij van.

Daarom hoop ik dat er toch weer een nieuw akkoord komt, ook al is het te belachelijk voor woorden dat er een nieuw akkoord afgesloten moet worden, omdat zo'n akkoord en de daarbij behorende verlichting van de sancties de gematigde groeperingen een steun in de rug geven.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 19:23

BMHP schreef:
Karl66 schreef:
Ja en dat is dus nadat de VS het verdrag heeft opgezegd. Daarvoor hielden ze zich gewoon aan het verdrag. En als de VS het verdrag niet had opgezegd, was er er geen enkele reden om te denken dat ze zich er niet aan zouden houden. Het Internationale atoomagentschap had geen enkele aanwijzing dat ze zich niet aan de afspraken hielden. Het is gewoon Trump geweest die dit allemaal in gang heeft gezet.En dat alleen maar omdat een door Obama afgelopen akkoord volgens hem geen goed akkoord kon zijn...


Ja ja, als jij te hard rijd, ik begrijp het Trump Trump Trump.


Pien speciaal voor jouw de komplete post.

Het heet metafoor, het is een beeldspraak met een vergelijking.
een akkoord is een akkoord en als je wegloopt moet je vertellen waarom.
De USA heeft berekend/voorspelt dat Iran de afgesproken hoeveelheden ging overschreiden.
Nu is dat daadwerkelijk ook een feit.
De bestuurder van het hele proces is Iran, niet Trump.

In de doormij gerefereerde verklaring van het Internationaal atoomagendschap worden de waarden en hoeveelheden genoemd. De verklaring is van midden 2019.
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/in ... ~a0ac5a6a/

Karl strooit zand in de ogen, Iran heeft zich de laatste jaren (voordat de USA het verdrag verliet) dit proces in gang gezet. Het verdrag was en Internationaal verdrag, ook met Duitsland Engeland, Frankrijk, China en Rusland. Iran trekt zich er niets van aan, al heel lang niet.

Pien: Iran heeft nu het materiaal om een Atoomwapen te bouwen. Wie heeft de beslissingen genomen???
Laatst bijgewerkt door BMHP op 16-01-20 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 19:27

BMHP schreef:
[
De USA heeft berekend/voorspelt dat Iran de afgesproken hoeveelheden ging overschreiden.
Nu is dat daadwerkelijk ook een feit.


Selffulfilling prophecy much?

"Misschien dat jullie je niet aan de afspraak houden, dus gooien wij het verdrag vast in de papierversnipperaar!"
"Eh... ok? Dan houden wij ons ook niet meer aan die afspraak."
"ZIEJEWEL!"

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Amerika-Iran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 19:32

Je kan niet eerst een akkoord verscheuren en daarna klagen dat de tegenpartij ook stopt met zich aan dat akkoord te houden. Volgens het internationale atoomagentschap hield Iran zich aan het akkoord. Hoe kan Iran zich aan het akkoord houden en tegelijkertijd de afgesproken normen overschrijden?

Dan moet je je dus afvragen wie je gelooft, de internationale atoomagentschap of de Trump regering. En aangezien de internationale atoomagentschap als een hele betrouwbare organisatie wordt gezien en de Trump regering op regelmatige basis moeite heeft met de waarheid, zet ik dan mijn geld op de internationale atoomagentschap.

pien_2010

Berichten: 44024
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 19:40

BMHP dank je wel!

Ik heb even gezocht. Zoals Trouw het beschrijft zo heb ik het ook in mijn hoofd.
Dus Trump heeft onterecht contract opgezegd want atoomgemeenschap heeft 10x aangegeven dai Iran zich ad afspraken houdt.

https://www.trouw.nl/nieuws/trump-vervu ... ~b4d82968/

Hierin valt te lezen en ik quote

Citaat:
Volgens Mogherini werkt het in 2015 gesloten akkoord, dat moet voorkomen dat Iran een kernwapen ontwikkelt. Ze zegt volledig te vertrouwen op het oordeel van het atoomagentschap van de Verenigde Naties, IAEA, dat "al tien keer heeft verklaard dat Iran zich aan de afspraken houdt."

tamary

Berichten: 29324
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:24

Iran was 10-12 jaar geleden al behoorlijk dichtbij een kernwapen. De kennis zal er zeker nog zijn en ook de IAEA geeft toe dat kernenergie volgens westers model voor een groot deel hand in hand gaat met wat nodig is om het als wapen in te zetten.
De claim dat Iran enkel over wil stappen op kernenergie ivm einde olietijdperk (en uranium hebben ze ook in de grond zitten) is mogelijk waar, zeker handig gezien de overeenkomsten aan nodige kennis tussen de 2 toepassingen. Maar als ze echt de westerse wereld te kakken hadden willen zetten, dan waren ze volluit in iets als een thoriumreactor gestapt. Dan heb je maar 1 toepassing nl energie voor huizen en industrie en je zet je land op een giga aanzien voetstuk door voordat het echt nodig is (olie zat daar zeker voor eigen gebruik) over te stappen.

IAEA vertrouwen de meesten landen wel, Trump, tja... maar Iran zal zeker proberen hoe strak ze langs de lijntjes kunnen kleuren. Al is de vraag daar hoeveel mogelijkheden Iran inmiddels nog heeft, hun eigen volk is de theocratie meer dan zat en neemt de propaganda over vijand van buiten (Amerika, Israel, ... ) geheel niet meer serieus en ziet er terecht enkel een excuus in om interne problemen te verbloemen. De gekozen regering heeft weinig werkelijk te zeggen en de Ayatollahs worden op zijn minst niet meer gegloofd, ze staan welvaart en daarmee een oplossing voor veel binnenlandse problemen in de weg.
https://www.nu.nl/278447/video/deze-vro ... egime.html
De protesten nu gaan over de eis dat de grootayatollah aftreed, het gaat niet meer over de "kleine" problemen van werkeloosheid en stijgende prijzen. Alle ellende heeft 1 universeel gezicht gekregen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:48

pien_2010 schreef:
https://www.trouw.nl/nieuws/trump-vervu ... ~b4d82968/

Hierin valt te lezen en ik quote

Citaat:
Volgens Mogherini werkt het in 2015 gesloten akkoord, dat moet voorkomen dat Iran een kernwapen ontwikkelt. Ze zegt volledig te vertrouwen op het oordeel van het atoomagentschap van de Verenigde Naties, IAEA, dat "al tien keer heeft verklaard dat Iran zich aan de afspraken houdt."


Mogherini doet aan struisvogel politiek.
Als je aan het tijdpad terug rekend kom je uit dat Iran in 2018 al teveel en te hoog verrijkt Uraniem had. Bovedien had het alle benodigde hulpmiddelen om de productie op te voeren. Dat is ongeveer op het moment van de uitspraak dat ze (Mogherini) volledig op de IAEA vertrouwt.

Als je gaat kijken wat het IAEA kontroleert zijn dat alleen nuclaire installaties.
Een Installatie die niet in aanraking komt met een nuclaire stof wordt dus niet geinspecteerd.
Ja de uitspraak van Trump was Bold, en werd (nog) niet gestaaft door het IAEA.

mevr. Mogherini heeft heel lang op het randje gelopen maar nu hoor je niemand daar dat Iran terug moet om de tafel.

Ik heb niet het politiek verstand om te zeggen dat je de sancties moet verminderen omdat Iran dan wel luistert. Ik heb wel het politiek verstand om te zeggen dat Trump niet blind gevolgt moet worden.
Maar om dan bewust het tegenovergestelde te doen?

Persoonlijk denk ik dat de waarheid van het artikel in Trouw in het midden licht.
Ja waarschijnjlijk ingegeven door politiek gewin.
Ja waarschijnlijk iets te vroeg, omdat het beter was geweest als er meer bewijs op tafel had gelegen.
Ja te vroeg omdat zijn manier van sancties niet helpen.

Was de bewering dat Iran opweg was naar kennis en productie mogelijkheden voor nuclaire wapens fout? Nee, ik verwijs naar bijna alle IAEA rapporten sinds midden 2019.
Nogmaals het ontwikkelen van deze faciliteiten kost meer dan een paar weken.

De uitspraken dat Iran zich aan het 2015 akkoord houd en niet overtreed zijn achterhaald!

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:09

tamary schreef:
Iran was 10-12 jaar geleden al behoorlijk dichtbij een kernwapen.


Dat was dan ook de reden dat dat verdrag gesloten werd!

tamary

Berichten: 29324
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:29

Shadow0 schreef:
tamary schreef:
Iran was 10-12 jaar geleden al behoorlijk dichtbij een kernwapen.


Dat was dan ook de reden dat dat verdrag gesloten werd!

Niet doen is niet gelijk aan niet kunnen. Er zijn terecht twijfels over de oprechtheid van Iran als het gaat om geen kernwapens willen hebben claim.
Iran zal heel goed weten wat er in de verdragen staat en wat dus wel en wat niet onder supervisie valt en dat zo inzetten als voor hen het voordeligst is. De IAEA is geheel afhankelijk van de welwillendheid van de gastheer, zij zullen enkel te zien krijgen wat de gastheer toelaat en de rest wordt keurig verstopt met bv andere terminologie en het programma gaat gewoon door. Langzamer zeer waarschijnlijk, maar verdwijnt of verouderd de kennis? Nee, ze leren gewoon door onder het mom van energie behoefte bevolking, etc.
Dus hoewel de IAEA zeker eerlijk verslag zal doen, zien zij niet alles. Iran is niet eerlijk qua intenties (of juist wel als je goed naar de propaganda en doelstellingen kijkt) en Trump zou heel goed gelijk kunnen hebben, maar zonder duidelijk bewijs is het makkelijk hem als paranoia idioot aan te wijzen. Lastig parket dus, enige eerlijke partij heeft geen macht en de 2 anderen gebruiken elkaar als zondebok voor eigenbelang.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Amerika-Iran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:51

Het probleem met thorium is dat er nog helemaal geen bestaande techniek is om een thorium centrale te bouwen. Dan zouden ze net zo goed op koude kernfusie in kunnen zetten, ook al zo'n techniek die in theorie leuk klinkt maar in praktijk niet bestaat.

@BMHP, nadat de akkoord was opgezegd kon het internationale atoomagentschap prima vertellen dat Iran weer was begonnen met het verrijken van uranium. Als ze dat dan opeens wel kunnen, dan hadden ze dat ook net zo goed kunnen zien voordat het akkoord was opgezegd. En volgens dat agentschap hielden ze zich gewoon aan het akkoord.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:54

tamary schreef:
Niet doen is niet gelijk aan niet kunnen. Er zijn terecht twijfels over de oprechtheid van Iran als het gaat om geen kernwapens willen hebben claim.


Zoals de twijfels van de GOP die het allemaal heel druk hadden met 'ik heb het verdrag niet gelezen maar het is toch slecht' ongeacht wat er eigenlijk gedaan werd?

Citaat:
Lastig parket dus, enige eerlijke partij heeft geen macht en de 2 anderen gebruiken elkaar als zondebok voor eigenbelang.


In dat geval zou ik kiezen voor de optie met minder bommen en doden. Gewoon, voor de zekerheid. Er zijn eigenlijk wel genoeg mensen kapotgeschoten in zinloze en illegale oorlogen.

tamary

Berichten: 29324
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Amerika-Iran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 22:10

@Shadow, andere culturen hebben nog wel eens andere prioriteiten en logica, als je hun gedrag en motivaties probeert te verklaren en voorspellen vanuit jouw cultuur en logica kan/zal je heel pijnlijk je vingers branden.

Voor de gewone bevolking zijn oorlogen vrijwel altijd zinloos, zij betalen immers de rekening in begraven familieleden, blessures en trauma's. Maar zolang er mensen zijn die er flink winst op maken is het zinloze van oorlog helaas persoonsafhankelijk.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Amerika-Iran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 22:17

Over wie heb je het nu, Tamary? Over Iran of over de kliek rond Trump?

tamary

Berichten: 29324
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Amerika-Iran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 22:21

Beide, maar ook dat wij hier op moeten letten met op basis van eigen normen en waarden conclusies trekken over wat anderen wel of niet zullen doen. We zijn allemaal anders en dat heeft soms onverwachte gevolgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 02:37

Trump heeft een derde wereldoorlog ontketend toen hij Noord-Korea uitdaagde met dreigementen en sancties. Er werd echter geen schot gelost en in plaats daarvan is KYU voor het eerst buiten NK geweest, heeft hij voor het eerst voet op Zuid-Koreaanse bodem gezet en heeft handen geschut met Trump.

Vervolgens heeft Trump een derde wereldoorlog ontketend door China aan te spreken op hun gedrag rond het handelsakkoord. Er werd echter geen schot gelost en in plaats daarvan hebben de Chinezen eergisteren fase 1 van een nieuw en beter akkoord getekend met duidelijkere consequenties als ze weer afwijken en Trump die heeft laten zien niet bang te zijn om zijn woord te houden.

En twee weken geleden heeft Trump alweer de derde wereldoorlog ontketend door een Iraanse generaal te doden. Het is echter wel een hele stille oorlog want er is nog geen schot gelost op Iran die een vliegtuig met voornamelijk Iraniers neerschiet na (plus wat raketten die niemand hebben geraakt). En Trump heeft al aangegeven bereid te zijn een nieuw akkoord te willen tekenen en als cadeau is de populariteit van het Iraanse leiderschap flink afgenomen afgaande op de protesten in eigen land. Plus hij heeft een streep in het zand getrokken met acties ipv alleen met woorden.

Trump is bezig met 3D schaken maar mensen kijken ernaar of het dammen is en begrijpen maar niet wat er aan de hand is. De "J" in Donald J. Trump staat niet voor niets voor "genius".

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:46

_O-

pien_2010

Berichten: 44024
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:50

Citaat:
Trump is bezig met 3D schaken maar mensen kijken ernaar of het dammen is en begrijpen maar niet wat er aan de hand is. De "J" in Donald J. Trump staat niet voor niets voor "genius".


Dit is een uitspraak van een fan en niet van iemand die kritisch is.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:10

enzino, hoe zie jij de invloed van Trumps buddy Putin hierin?

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Re: Amerika-Iran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:26


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:29

BMHP schreef:
Het lijkt erop dat de Amerikanen toch een paar hoofdpijndosiers aan jouw rijtje overhouden enzino:
https://www.nu.nl/buitenland/6024392/to ... basis.html

Wow, 11 gewonden in ruil voor 1 topleider van de tegenstander.
Dat klinkt als een van de beste 3e wereldoorlogen ooit.

pien_2010

Berichten: 44024
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:44

Enzino désolée (sorry), maar soms vind ik je posts zo bizar dat ik er niet op weet te reageren. Ik schrijf het nav je post hierboven een keertje op.

Anoniem

Re: Amerika-Iran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:29

Pien, mai pen rai (het is okay, maakt niet uit), dat heb ik met jouw posts soms ook.
Blijkbaar kijken we er compleet verschillend tegenaan, is niets mis mee.

pien_2010

Berichten: 44024
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Amerika-Iran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:33

Dat is ook weer zo. Klopt!