Leefgeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:32

LadyMadonna schreef:
Nee, wij moèsten zuinig leven. Aan het eind van mijn salaris hield ik nog een stukje maand over.
We vulden het ene gat met het andere en tot overmaat van ramp zaten we bij de DSB bank....
Door de rem erop te trekken, geen onzin uitgaves te doen, geen terrasje te pakken, niet uit eten te gaan, niet naar pretparken/dierentuinen te gaan, niet op vakantie te gaan, een zeer goedkope auto te rijden etc etc etc etc zijn we hieruit gekomen, dusdanig dat we al die jaren geen vakantie hebben compenseren (jàren later) met een reis naar Sri Lanka.

Ik zie dat nog steeds als een soort beloning :j

Dat is het zeker. Petje af hoor.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:33

8nnemiek schreef:
Jester_ schreef:
Je moet van dat leefgeld ook tanken, kleding kopen, leuke dingen doen hr. Dat is dus niks

Leuke dingen doen is luxe. Leefgeld is bedoeld voor je basisbehoeften. Als je benzine nodig hebt om op je werk te komen dan hoef je dat in de meeste gevallen niet van je leefgeld te betalen. En kleding heb je niet maandelijks nodig, en er is via de kringloop en rommelmarkten heel veel moois te vinden, meestal echt voor een prikkie.

En zelfs dat kunnen veel mensen met leefgeld niet betalen. Je moet echt knetter creatief zijn soms.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:34

LadyMadonna schreef:
Nee, wij moèsten zuinig leven. Aan het eind van mijn salaris hield ik nog een stukje maand over.
We vulden het ene gat met het andere en tot overmaat van ramp zaten we bij de DSB bank....
Door de rem erop te trekken, geen onzin uitgaves te doen, geen terrasje te pakken, niet uit eten te gaan, niet naar pretparken/dierentuinen te gaan, niet op vakantie te gaan, een zeer goedkope auto te rijden etc etc etc etc zijn we hieruit gekomen, dusdanig dat we al die jaren geen vakantie hebben compenseren (jàren later) met een reis naar Sri Lanka.

Ik zie dat nog steeds als een soort beloning :j

Hier staat wel heel wat anders dan in je vorige post erover.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:37

Wildgirl schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind het echt bijzonder om te lezen in dit topic met hoeveel leefgeld mensen kunnen omgaan.

Same here.
Ik snap dat het voor sommigen een "moeten" is en ik heb respect voor de creativiteit!
Ik ben aan eten, drinken, sigaretten, wijn, kattenvoer en etentjes zo'n 150 tot 200 per week kwijt.
Voor 1 persoon.
Bizar dat dat meer is dan dat sommigen in een maand met 2 personen gebruiken.

Ik heb max 150 per maand. Maar gelukkig rook en drink ik geen alcohol.
200 per week zou ik bijna elke week uit eten kunnen. :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 20:32

Nabster schreef:
Wat probeer je nu te zeggen? Ben je het met me eens of niet?

Geen van beide of allebei. Ja, dat kan ook nog :+
Het is niet "heel anders". In de praktijk is het hetzelfde of je het nu uit armoede doet of keuze en mentaal kan het iets verschillen. Maar dat zit toch nog een eind bij "heel anders" vandaan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 20:38

Lusitana schreef:
Shaggy09 schreef:
Maar Lusitana, ik kan me heel goed voorstellen dat er ook een heleboel mensen zijn
die absoluut niet happy daarvan worden en daardoor emotioneel en financieel nog
dieper in de put raken.

Cadeaus vind ik leuk om te geven.

Ja maar als je geen geld hebt om een kado te geven is het toch geen schande om het niet te doen?

En ja, ik kan me voorstellen dat je in de put kunt raken, maar dat heeft toch vooral met de instelling van die mens te maken. Of je roeit met de riemen die je hebt, of je gooit je riemen weg en klaagt dat je niet vooruit komt. Dat heeft ook veel te maken met vergelijken wat anderen (wel) hebben en wensen hebben die je niet kunt waarmaken.
En een pessimist ziet een probleem in elke mogelijkheid. Een optimist een mogelijkheid in elk probleem... enzo.
Maar ik weet ook best wel dat slechte voeding op zich voor depressie kan zorgen en depressie voor slecht eten en dat je zo in een negatieve spiraal raakt, hoor. Ik begrijp het wel.
Dat je financieel niet meer omhoog komt zonder hulp is het ergste. Van geld maak je geld, maar als je niet veel hebt wordt het steeds minder... Het is ontzettend moeilijk om uit zo´n dal te krabbelen.

Een depressie gaat wel wat verder dan een slecht eetpatroon.

Ik denk weldegelijk dat het verschil maakt in je mental-being of dat je bewust ervoor kiest om in armoe te leven of dat je wordt gedwongen door omstandigheden.

Dat is met veel meer dingen zo. Denk maar aan een gezond eetpatroon, of bezuinigen op de boodschappen. Zolang je niet moet, maar mag is het leuk en een uitdaging. Maar zodra je morbide obesitas bent en dus noodgedwongen moet afvallen wordt het ineens een stuk minder leuk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 20:53

Pantykous schreef:
Dat vind ik ook, en ik vind het erg als mensen zo moeten leven.

Bij mij is het een keuze. Ik heb het nu breder dan in het begin (zit nog steeds onder het minimum loon van hier) maar ik heb er voor gekozen om de helft van mijn geld dat overblijft na vaste lasten, uit te geven aan dieren die ik kan redden.
Daar wordt ik gelukkig van.
Van geld uitgeven aan andere dingen niet.
Ik voel me ontzettend rijk.

Maar ik heb gepost hoe dingen er in de praktijk uitzien bij mij omdat je vond dat 50 euro hier veel geld was.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:43

8nnemiek schreef:
Jester_ schreef:
Je moet van dat leefgeld ook tanken, kleding kopen, leuke dingen doen hr. Dat is dus niks

Leuke dingen doen is luxe. Leefgeld is bedoeld voor je basisbehoeften. Als je benzine nodig hebt om op je werk te komen dan hoef je dat in de meeste gevallen niet van je leefgeld te betalen. En kleding heb je niet maandelijks nodig, en er is via de kringloop en rommelmarkten heel veel moois te vinden, meestal echt voor een prikkie.

Ik moet wel zeggen, na jaren geen kleding kopen (of in elk geval het aantal kledingstukken is op 1 hand te tellen) word ik wel moe van dat alles ineens gaten heeft en vlekken die er niet meer uit gaan :o
Dat kan snel gaan en daarom probeer ik dat liever voor te zijn. (Dat het nu even niet gaat is wat anders haha)
Ik schaamde me kapot laatst, dat ik naar een representatief diner moest en geen enkele panty kon vinden zonder ladders, en mijn nette rokjes allemaal bijna doorzichtig zijn inmiddels van het vele wassen. En dat soort kleding (pantys, sokken, ondergoed) koop ik ook liever niet bij de kringloop haha

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:45

Panty's kun je goed bij de Action kopen. De zwarte zijn echt heel fijn.

Ik snap je trouwens prima. Alles 2e hands is leuk. Maar soms wil je ook wel eens wat nieuw spul hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:49

Shirts gaan jaren mee , mijn broeken gaan hard . Heb er net 3 nieuw gekocht want de oude 2 waren kapot, over 3 maanden gok ik mag ik weer . Shirts vorig jaar in geïnvesteerd die hoef ik niet dit jaar , totaal van 5 of 6 gok ik

2de hands ben ik niet van

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:50

Rebecca schreef:
Shirts gaan jaren mee , mijn broeken gaan hard . Heb er net 3 nieuw gekocht want de oude 2 waren kapot, over 3 maanden gok ik mag ik weer . Shirts vorig jaar in geïnvesteerd die hoef ik niet dit jaar , totaal van 5 of 6 gok ik

Wat voor broeken koop je dan, dat t zo hard gaat?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:51

O ja de basisshirts die ik heb gaan ook al >10 jaar mee volgens mij. Maar zal je net zien, had ik laatst een nieuwe gekocht, moest de kat naar de dierenarts en die was het niet eens met het mandje, rats een gat in de voorkant :+ als het aan de achterkant zit ofzo loop ik er nog wel mee door maar dit zat midden over mijn borstbeen, niet heel charmant haha.

@San gaan die ook een beetje lang mee? Want ik heb wel liever iets wat ik niet na 1-2x dragen al weg kan gooien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:52

_San87_ schreef:
[naam] schreef:

Dikke bovenbenen dus het schuurt , altijd hetzelfde model die zitten als enige goed

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:54

Magrathea schreef:
O ja de basisshirts die ik heb gaan ook al >10 jaar mee volgens mij. Maar zal je net zien, had ik laatst een nieuwe gekocht, moest de kat naar de dierenarts en die was het niet eens met het mandje, rats een gat in de voorkant :+ als het aan de achterkant zit ofzo loop ik er nog wel mee door maar dit zat midden over mijn borstbeen, niet heel charmant haha.

@San gaan die ook een beetje lang mee? Want ik heb wel liever iets wat ik niet na 1-2x dragen al weg kan gooien

Ik heb er twee die ik al een jaar draag :o.

Rebecca schreef:
_San87_ schreef:

Dikke bovenbenen dus het schuurt , altijd hetzelfde model die zitten als enige goed

Misschien eens naar raw denim kijken? Dat is echt oersterk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:55

Ha dat is de reden dat ik amper nog broeken draag :') Gek werd ik ervan

@San goeie tip dan, ik ga eens kijken, dankjewel :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:16

Lusitana schreef:
Pantykous schreef:
Dat vind ik ook, en ik vind het erg als mensen zo moeten leven.

Bij mij is het een keuze. Ik heb het nu breder dan in het begin (zit nog steeds onder het minimum loon van hier) maar ik heb er voor gekozen om de helft van mijn geld dat overblijft na vaste lasten, uit te geven aan dieren die ik kan redden.
Daar wordt ik gelukkig van.
Van geld uitgeven aan andere dingen niet.
Ik voel me ontzettend rijk.

Maar ik heb gepost hoe dingen er in de praktijk uitzien bij mij omdat je vond dat 50 euro hier veel geld was.

Ik zei niet dat het veel geld was. Maar in Portugal kun je nog een bak koffie halen voor onder de euro. Hoef je in Nederland echt niet mee aan te komen.

purny

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:21

Ik heb 3 of 4 broeken. Koop pas een nieuwe als ik er een weg heb gegooid. Shirtjes heb ik wel veel.
Ik haal het meeste (of gewoon bijna alles) bij de Primark. Daar zijn de shirtjes 3 euro.

Ik heb wel ooit een Levi broek gekocht. Was 80 euro(in de aanbieding).

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:23

Pantykous, ik lees al een tijdje mee. Maar denk je zelf ook niet dat het verschil tussen NL en Portugal wegvalt als je leest dat Lusitana ook nog een halve boerderij daarvan moet onderhouden? Wat dan wel een eigen keuze is, maar die komen er binnen dit topic meermaals voorbij.

En je kunt in NL wel degelijk een kop koffie krijgen voor minder dan een euro.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:32

Wat ik wel merk is dat ik nu enorm blij kan worden van een nieuw kledingstuk. Vroeger was dat veel normaler.. je kocht regelmatig iets nieuws, even passen; o ja leuk, afrekenen en op naar het volgende..
In de kerstvakantie heb ik voor het eerst in tíjden een nieuwe broek gekocht. Precies wat ik zocht, 20 euro, en nog steeds, elke keer als ik em aan trek denk ik, waaw wat leuk, die nieuwe broek :)) Je wordt veel dankbaarder voor zo’n kleine dingen.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:38

Magrathea schreef:
Kijk het is natuurlijk zo dat niet iedereen tijd heeft om bijvoorbeeld een heel eind te gaan fietsen voor goedkope boodschappen, maar praktisch gezien zijn de mensen die vaak schulden hebben / in de bijstand zitten dus ook werkloos. Dan heb je daar nu eenmaal meer tijd voor.

Wat een vooroordeel zeg!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:39

Eh.. Je leefgeld is niet alleen voor boodschappen. Het is voor eten, drinken, kleren, schoenen, kapper, uitjes, benodigdheden voor in huis zoals als een koffie apperaat kapot gaat, de wasmachine gerepareerd moet worden. En ook echt wel tanken.. Iedereen die ik ken met leefgeld, tankt van het leefgeld. Dan is het echt echt niks.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 13-01-20 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:39

8nnemiek schreef:
Ceffyl schreef:
:oo voor 15.- kun je 7 dagen eten? En dan eet je ook fruit? Ik kan het me haast niet voorstellen. Niet banketstaaf bedoel, maar eet je dan puur om voedingsstoffen binnen te krijgen of kun je ook nog wel eens lekker eten.

Daarnaast vind ik €85.- voor een heel gezin ook heel weinig hoor. Dat lijkt mij echt schrapen.

Ja hoor :j Wij eten juist heel erg gevarieerd, met heel veel groente, fruit en peulvruchten. En net zoals magda_90 nauwelijks snoep en koekjes.
Als je een beetje slim inkoopt, dus bijvoorbeeld seizoensgroente/fruit in grotere hoeveelheden inslaan, gebruik maken van goede aanbiedingen en koken met verse ingrediënten, dan kost een maaltijd niet veel. Een zak havermout koop je voor 50 cent, een liter rijstmelk maak je voor zeg 10 cent, en een kilo zak diepvriesfruit kost bij de AH 3,99, en de bananen een euro per kilo. Voor pakweg 5 euro kun je een week lang voor twee personen gezonde fruit ontbijtjes maken met havermout.
Bij de boer kosten de B-kwaliteit appels en peren 50 cent per kilo, prima tussendoortje.
Met een 5 kg zak aardappelen, een zak macaroni, kilo rijst, 7 grote stuks groente (bv broccoli, bloemkool, spitskool, aubergine, zak tomaten etc) en een zak gedroogde bonen zit je rond de 15 euro, waar je een week van eet met twee personen. En dan heb je nog 5 tot 10 euro over voor zo nu en dan eens wat vlees(vervangers) en dingen als thee, siroop, kruiden enz.
En dan zit je pas aan 30 euro, en met normale prijzen van de AH (basic) zonder aanbiedingen.

Sorry maar het klinkt voor mij helemaal niet gevarieerd en gezond (elke dag havermout ontbijt met diepvries fruit?) En bovendien moet je de ruimte maar hebben om vijf kilo aardappels te bewaren zonder dat ze zacht worden en uitlopen, blijkbaar een flinke vriezer hebben en niet per ongeluk ergens allergisch voor zijn.
Als je dan ook nog een dagcrèmepje op je gezicht wil elke ochtend en af en toe je haar wassen en je tanden poetsen met een beetje kwaliteit tandpasta, dan wordt het erg lastig.

Maar vooral wat al werd gezegd: als je dit jarenlang moet doen, zonder perspectief op beter.
Het Nibud rekent voor twee personen 12 euro per dag, voor levensmiddelen. En daar zit géén kapper, kadootje of kleding bij.

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:47

Ik redt t makkelijk met 2 jonge kinderen 2 honden en 2 katten van 80euro per week ik rook en drink niet

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:56

Nikass schreef:
Sorry maar het klinkt voor mij helemaal niet gevarieerd en gezond (elke dag havermout ontbijt met diepvries fruit?) En bovendien moet je de ruimte maar hebben om vijf kilo aardappels te bewaren zonder dat ze zacht worden en uitlopen, blijkbaar een flinke vriezer hebben en niet per ongeluk ergens allergisch voor zijn.
Als je dan ook nog een dagcrèmepje op je gezicht wil elke ochtend en af en toe je haar wassen en je tanden poetsen met een beetje kwaliteit tandpasta, dan wordt het erg lastig.

Maar vooral wat al werd gezegd: als je dit jarenlang moet doen, zonder perspectief op beter.
Het Nibud rekent voor twee personen 12 euro per dag, voor levensmiddelen. En daar zit géén kapper, kadootje of kleding bij.

Dat was maar een voorbeeldje van weekboodschappen. Natuurlijk hoef je niet elke dag havermout te eten, al denk ik dat elke ochtend havermout met fruit een stuk gezonder is dan elke ochtend een witte boterham met iets uit een potje of verpakking ;)
Ik ontbijt zelf vaak met zelfgemaakte yoghurt met fruit. Niet duurder dan de havermout. Of groene smoothies. Ook goedkoop en gezond.
Als je wat voorraad hebt dan kun je steeds meer en meer afwisselen en gevarieerder eten.
Aardappels bewaar ik in een lade in de koelkast, die gaan dan maanden mee.
Een ruime vriezer helpt, maar is zeker niet noodzakelijk om goedkoop te kunnen leven.
Tandpasta van Prodent kost maar een euro bij de Action, en die is best getest dacht ik.

Jarenlang zo leven zonder perspectief op beter lijkt me ook niks, maar normaal gesproken leef je zo om je schulden af te lossen, en is het niet voor de rest van je leven.

purny

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:58

Leefgeld zijn voor mij uitgaves die je elke week hebt.
Een kapotte koelkast of wasmachine zijn voor mij incidentele uitgaves