Bosbranden in Australië

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:34

Pantykous schreef:
Dus nee, de branden worden niet veroorzaakt door de klimaatverandering, maar die draagt zeker bij aan de intensiteit er van.

Eens.

Mondy

Berichten: 11896
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:49

Dat filmpje op AD.nl van het deels afgebrande kangoeroe opvang.. arme vrouw en dieren. Hopelijk snel medicijnen voor de dieren die het overleefd hebben

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:42

Overigens is het niet zo dat ik niet in klimaatverandering geloof. Maar dat continue door iedereen klimaatverandering erbij gehaald wordt klopt i.m.o. niet. Want wat de wetenschap zegt en wat de ooggetuigen/verslagen/daadwerkelijke gebeurtenissen zeggen spreken elkaar op verschillende manieren wel heel veel tegen.

Ik heb dus daarstraks al alle branden grote dan 6 miljoen hectare genoemd. Wat droogte betrefd, kent Australië in ieder geval al droogte sinds 1800. Die droogte komt ook ongeveer elke 10-11 jaar voor. Met in 1937-1947 zelfs een droogte van 10 jaar. De definitie van "droogte" is dat er in 3 maanden tijd minder regen is gevallen dan normaal in die periode. Het betekend dus niet persé dat er helemaal geen regen gevallen is.

De hitte records zijn een heel dik pakket om door te lezen met ook weer gewoon uitschieters zoals die vandaag gebeuren. Maar het land is zo groot dat ze het per staat bekijken, dus de claim dat Australië nu zijn heetste dag heeft klopt dus ook niet helemaal. Het kan dan voor die staat weer wel kloppen.

Wetenschap is voor mij altijd al een beetje een heikel punt geweest. Om een voorbeeld te noemen het onderzoek van kanker door roken. Toen die onderzoeken gedaan werden, rookte bijna iedereen. Dan is de dat dus een hele grote overeenkomst. Nu is dat niet meer zo en staat dus overgewicht op de 1ste plaats van veroorzaker in een tijd waarin steeds meer mensen overgewicht hebben.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:22

De oorzaak van deze heftige branden is dat er niet meer gebrand mocht worden.
Sinds eeuwen,ook de aboriginals werden er door middel van kleine branden,kreupelhout en blad verbrand.Dit om dit soort grote bosbranden te voorkomen,dit mocht niet meer van de ecologen.Daarom is het nu niet meer te blussen

Anoniem

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:10


kiki1976

Berichten: 16946
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:13

enzino schreef:
Pantykous schreef:
Dus nee, de branden worden niet veroorzaakt door de klimaatverandering, maar die draagt zeker bij aan de intensiteit er van.

Eens.

Ook mee eens, en lees de eerdere linkjes die ik geplaatst hebt, zijn van die achterlijke figuren die ook steeds nieuwe brandhaarden veroorzaken (lees de boel op nieuwe stukken aansteken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 05:46

daffie1986 schreef:
Overigens is het niet zo dat ik niet in klimaatverandering geloof. Maar dat continue door iedereen klimaatverandering erbij gehaald wordt klopt i.m.o. niet. Want wat de wetenschap zegt en wat de ooggetuigen/verslagen/daadwerkelijke gebeurtenissen zeggen spreken elkaar op verschillende manieren wel heel veel tegen.

Alles is tegenwoordig vanwege klimaatverandering, want dat is de agenda die doorgedrukt moet worden.
Meer regen? Komt door klimaatverandering.
Minder regen? Komt ook door klimaatverandering.
Evenveel regen? Komt ook door klimaatverandering.
En nu graag je belastinggeld afgeven en een warmtepomp aanschaffen.

https://gellerreport.com/2020/01/golden ... rons.html/
183 mensen zijn "charged or cautioned" sinds november en 24 zijn gearresteerd vanwege het opzettelijk aansteken van bushfires.
Maar waarschijnlijk staken ze het aan vanwege klimaatverandering.

Janneke2

Berichten: 23087
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:18

Bubblewrap schreef:
Dit is wel een mooi stuk over de directe invloed van bosbranden op het weer.
https://www.buienradar.nl/nederland/wee ... eer-29c13f


Er staat nog net niet dat de branden zichzelf in stand houden, maar ik word niet blij van de beschreven effecten.

Dat de rook inmiddels Zuid Amerika heeft bereikt geloof ik grif - geeft ook een beeld van de enorme omvang.

|(

Bravura
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:33

Wat ik niet snap is dat er geen hulp komt van elders. Bij een tsunami of een mega vernieling door een of andere orkaan zie je diverse landen er heen gaan met materieel, voedsel, medicijnen etc wat nodig is. In Australië gaan hele dorpen plat en men moet daar 4 blusvliegtuigen extra huren??? Waar blijven de hulpverlenende landen om deze giga brand daar te helpen bestrijden?

Tieneke

Berichten: 21721
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:43

Ik hoorde gisteren een interview op de Vlaamse radio. Bijvoorbeeld genoeg Belgische brandweermannen die wel zouden willen helpen, maar die totaal niet de expertise hebben om op een veilige manier branden van deze omvang en van deze aard te bestrijden. Een huisbrand is totaal niet te vergelijken met dit. En zelfs bij "gewone" branden gaat het nog mis, er zijn hier in de buurt onlangs nog twee brandweermannen omgekomen. Dus als je niet weet hoe, loop je eerder in de weg dan dat je iets kan betekenen.
Ook qua organisatie zou het heel lastig zijn.

Janneke2

Berichten: 23087
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:46

Er is/was een samenwerkingsverband met Californië (zelfde soort woestijn achtig, rotsig terrein, zelfde intensiteit) , maar Californië kampte zelf met zulke heftige branden dat veel hulp er deze keer niet in zit.

En preventie is (hoe idioot het ook klinkt) vrijwel de enige oplossing nu.

Gesteld dat wij een paar Apache helicopters overvliegen: dan kun je wat meer zeewater boven de branden laten verdampen.
Wat dat betreft kunnen we beter bulldozers sturen...

Barramundi

Berichten: 1868
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:49

Er zijn nu wel wat brandweer teams uit de USA en Canada die helpen volgens mij. En binnen Australië worden veel brandweer mensen uit andere staten gestuurd om in het zuiden te helpen.

Vwb noodhulp zijn er veel mensen die vinden dat Australië rijk genoeg is om dit zelf op te lossen.

Popstra
Berichten: 13985
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:53

enzino schreef:
daffie1986 schreef:
Overigens is het niet zo dat ik niet in klimaatverandering geloof. Maar dat continue door iedereen klimaatverandering erbij gehaald wordt klopt i.m.o. niet. Want wat de wetenschap zegt en wat de ooggetuigen/verslagen/daadwerkelijke gebeurtenissen zeggen spreken elkaar op verschillende manieren wel heel veel tegen.

Alles is tegenwoordig vanwege klimaatverandering, want dat is de agenda die doorgedrukt moet worden.
Meer regen? Komt door klimaatverandering.
Minder regen? Komt ook door klimaatverandering.
Evenveel regen? Komt ook door klimaatverandering.
En nu graag je belastinggeld afgeven en een warmtepomp aanschaffen.

https://gellerreport.com/2020/01/golden ... rons.html/
183 mensen zijn "charged or cautioned" sinds november en 24 zijn gearresteerd vanwege het opzettelijk aansteken van bushfires.
Maar waarschijnlijk staken ze het aan vanwege klimaatverandering.
ik denk persoonlijk dat eens in de zoveel tijd een klimaat verandering er bij hoort. Dat was eeuwen geleden ook en toen waren er nog echt niet zo veel mensen op aarde als nu en leefden er heel andere dier soorten dan nu. Die zijn ook allen in ene keer verdwenen. Daar was de mens niet schuldig aan.

Elisa2

Berichten: 38092
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:02

geerke schreef:
De oorzaak van deze heftige branden is dat er niet meer gebrand mocht worden.
Sinds eeuwen,ook de aboriginals werden er door middel van kleine branden,kreupelhout en blad verbrand.Dit om dit soort grote bosbranden te voorkomen,dit mocht niet meer van de ecologen.Daarom is het nu niet meer te blussen


Dit klinkt mij heel logisch in de oren, sowieso is het wijs om de oude wijsheid van oude natuurvolkeren te volgen.

Barramundi

Berichten: 1868
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:06

Ik zie net nog een actie op Facebook voor mensen die iets willen doen wat ten goede van mensen met paarden komt: Trainer Carlos Tabernaberri (http://www.whisperingacres.com) doneert de opbrengst van verkoop van zijn boek als ik het goed begrijp.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:41

Janneke2 schreef:
Er is/was een samenwerkingsverband met Californië (zelfde soort woestijn achtig, rotsig terrein, zelfde intensiteit) , maar Californië kampte zelf met zulke heftige branden dat veel hulp er deze keer niet in zit.

En preventie is (hoe idioot het ook klinkt) vrijwel de enige oplossing nu.

Gesteld dat wij een paar Apache helicopters overvliegen: dan kun je wat meer zeewater boven de branden laten verdampen.
Wat dat betreft kunnen we beter bulldozers sturen...



Apage is geen blushelikopter, voorts weet ik niet of deze inzetbaar is;
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... taartrotor

Buldozers lijkt een beter idee afgezien van dat de Australische overheid zeer strenge eisen steldt op het gebied van invoer van planten, zaden, dieren. Ik ken de quarantaine eisen niet, maar dat betekend dat ze de eerste maanden niet inzetbaar zijn.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:34

BMHP schreef:
Apage is geen blushelikopter, voorts weet ik niet of deze inzetbaar is;
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... taartrotor

Buldozers lijkt een beter idee afgezien van dat de Australische overheid zeer strenge eisen steldt op het gebied van invoer van planten, zaden, dieren. Ik ken de quarantaine eisen niet, maar dat betekend dat ze de eerste maanden niet inzetbaar zijn.


Er is nu een helicopter van het NZ'se leger onderweg in een leger vliegtuig om met evacuaties te helpen. Die quarantaine eisen vallen op zich wel mee, tenminste de eisen zijn wel streng maar binnen no-time op te lossen dmv een grote gaskamer waarin speciale gassen gespoten kunnen worden. In dit soort gevallen zou de douane dus wel voorrang kunnen verlenen.

Vandaag weer nz'se brandweermannen en 1 vrouw naar Ozz onderweg.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:39

enzino schreef:
daffie1986 schreef:
Overigens is het niet zo dat ik niet in klimaatverandering geloof. Maar dat continue door iedereen klimaatverandering erbij gehaald wordt klopt i.m.o. niet. Want wat de wetenschap zegt en wat de ooggetuigen/verslagen/daadwerkelijke gebeurtenissen zeggen spreken elkaar op verschillende manieren wel heel veel tegen.

Alles is tegenwoordig vanwege klimaatverandering, want dat is de agenda die doorgedrukt moet worden.
Meer regen? Komt door klimaatverandering.
Minder regen? Komt ook door klimaatverandering.
Evenveel regen? Komt ook door klimaatverandering.
En nu graag je belastinggeld afgeven en een warmtepomp aanschaffen.

https://gellerreport.com/2020/01/golden ... rons.html/
183 mensen zijn "charged or cautioned" sinds november en 24 zijn gearresteerd vanwege het opzettelijk aansteken van bushfires.
Maar waarschijnlijk staken ze het aan vanwege klimaatverandering.

Ik zeg toch dat de klimaatverandering niets te maken heeft met deze branden?
Popstra schreef:
ik denk persoonlijk dat eens in de zoveel tijd een klimaat verandering er bij hoort. Dat was eeuwen geleden ook en toen waren er nog echt niet zo veel mensen op aarde als nu en leefden er heel andere dier soorten dan nu. Die zijn ook allen in ene keer verdwenen. Daar was de mens niet schuldig aan.


En dat is dus idd dat stukje grijpbaar bewijs t.o.v. wetenschap waarom ik ook nog twijfel of de mens er echt iets aan kan veranderen.

Onderzoekers die nu in de bermuda driehoek in een grot ontdekt hebben dat regenwater van een cycloon een zwaarder mineraal (kalk?) bevat dan in regenwater. Daardoor kan men in de grotten dankzij de stalactites (Die rotsen door druppelen water) aflezen waneer er grote cyclonen geweest zijn. En ook dat is al van ver voor de tijd van transport.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:52

Of de mens er nog iets aan kan veranderen, dat is de vraag..
Dat de mens deze klimaatverandering veroorzaakt heeft, dat is gewoon bewezen.
Dat er ook andere enorme klimaatveranderingen zijn geweest, ja, bijvoorbeeld door de inslag van een meteoriet, maar vandaag de dag heeft de mens de grootste invloed op de planeet, dus zou het, zelfs zonder wetenschappelijke onderzoeken, toch vrij duidelijk moeten zijn wat de oorzaak is.
Ik snap dat klimaatontkennen echt niet.

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:55


8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:55

Nine for news, nu niet echt een betrouwbare website :')

Ah, germie heeft het bericht alweer verwijderd zie ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:00

8nnemiek schreef:
Of de mens er nog iets aan kan veranderen, dat is de vraag..

Plus of we bereid zijn daar miljarden per jaar voor neer te leggen zonder dat het mogelijk merkbare resultaten geeft (zoveel achter de komma verschil).

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:05

Verduurzamen van de samenleving kan juist ook geld opbrengen, juist economisch zou het veel voordelen hebben. Alleen zullen bedrijven/overheden de eerste jaren moeten investeren, dat blijkt een probleem inderdaad.
Maar als je bv kijkt naar windmolenparken, die zijn al lang niet meer afhankelijk van subsidie, terwijl kolencentrales en kerncentrales never nooit zonder subsidie kunnen bestaan.
Plantaardig eten stimuleren kost de overheid nauwelijks geld. En er zijn veel meer manieren om duurzamer te leven die nauwelijks geld kosten.

Merkbaar resultaat zal er zeker zijn, maar hoe langer we wachten, hoe lastiger het wordt..

Janneke2

Berichten: 23087
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:11

Quarantaine voor machines?

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Goed afspuiten etc is uiteraard zinnig.

Anoniem

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:22

Over het sturen van brandweermensen heeft brandweerNL een artikel geschreven:
https://www.brandweer.nl/brandweerneder ... -australie

Daarnaast weet ik dat de Nederlandse brandweermensen geen ervaring hebben met dusdanig grote bosbranden. Dan is het veiliger om mensen met expertise uit andere landen te sturen.