Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 17:42

Janneke2 schreef:
Citaat:
Kan me bijna niet voorstellen dat mensen dit mooi vinden.en dan klinkt het lekker door een speaker. Lekker schel. :')

Zonder gekheid, ik vind dat we gewoon hierover moeten kunnen discussiëren.
Het is niet wit of zwart.
Ik ben heel tolerant ook al klinkt dat blijkbaar niet uit mijn posts. Ik vind het gewoon echt onzin dat gebedsoproep uit een speaker over straat moet klinken. Geldt ook voor de kerk.en ja misschien is het alleen op vrijdag maar toch wat is dan de volgende stap 1x per dag? En dan 2,3,4,5?
Het begint klein en wordt groter. Ik hoef dat gewoon niet geen speaker over straat, klaar. Daar is toch niets intolerants aan??

Als inwoner van Leiden, 30 jaar terug: die luidspreker klonk mooi, niet schel.

Waarin zit m die tolerantie dan?
Uiteraard mag je godsdienst en zo nonsens vinden.

Maar "wat is de volgende stap" "het begint klein, maar" vind ik nogal angstig klinken.
Ook dat mag - al is er geen bliksem aan.
Het probleem met tolerantie is echter wel, dat (net als met democratie) er moed voor nodig is.

En dat "iets" voor jou niet hoeft, uitstekend.
Maar tolerantie is nou krek dat het wel gebeurt omdat het voor anderen van belang is....

maar dat kun je ook omdraaien...het is tolerant om het te laten, omdat anderen er last van hebben en het van belang is dat er geen oproep komt...

want als het de ene kant opgaat (tolerantie is nou krek dat het wel bebeurd omdat het voor anderen van belang is), dan doe ik nu ook even een inkoppertje...

waarom moet zwarte piet dan weg??? Daar voelen mensen zich door aangesproken, en dus moet het weg....als ik me gevoelsmatig angstig voel voor een oproep tot gebed...waarom zou dat dan wel moeten kunnen?

Een behoorlijk interresant intervieuwtje heb ik trouwens zo weleens gezien..was geloof ik in Rotterdam of denk haag....1 of andere markt, vanuit marokko ofzo (weet het land niet meer)...buurtbewoners hadden er last van...veel lawaai etc...werden de mensen geinterviewd...nou, ze vonden het maar onzin dat nederlanders er last van hadden....het was hun traditie en dus moest het gewoon kunnen...waarom moest het dan kunnen? ja...omdat het traditie is...okay vroeg de interviewer: en zwarte piet dan? nee, sinterklaas moet afgeschaft worden....

dat is veelzeggend denk ik....we zijn in nederland best wel tolerant...althans...tolerant weet ik nieteens zozeer...iedereen wil politiek correct zijn ofzo...maar we mogen best wat eigens hebben, en aangeven: tot hier en niet verder....kijk ook naar de trouwstoeten..loopt toch de spuigaten uit....

Shadow0

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 17:52

Wat is dat toch met die puntjes en drie- en vierdubbele leestekens??? Loopt toch de spuigaten uit....

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:04

Ben het helemaal met IHN eens!
Wij moeten alles maar slikken want stel je voor dat er gezegd wordt dat we discrimineren!
Het moet niet zo zijn dat zij hun goddelijke gang kunnen gaan en wij, omdat we zo’n tolerant volk zijn, moeten maar ja en en amen knikken.
Dus nee, geen geblèr door een luidspeaker voor een geloof.
Die trouwstoeten, of het nou Nederlanders zijn of niet, even voor het gemak gezegd, uit hun auto trekken en auto’s in beslag nemen met een dikke vette boete.

Switch2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:08

Ik ben het ook met IHN eens

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:34

chanicha schreef:
Wij moeten alles maar slikken want stel je voor dat er gezegd wordt dat we discrimineren!

Ik weet niet, er wordt heel veel gediscrimineerd en daarop wijzen lijkt niemand echt te weerhouden om het te doen?

Het is juist dat mensen het zo nadrukkelijk tot een onderwerp maken om moslims gewoon echt niet dezelfde ruimte te geven als mensen die wit genoeg zijn bevonden, dat het zo'n racistisch onderwerp wordt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:36

Ik hoef niet politiek correct te zijn, zijn er al teveel maar ook al zou de kerk het ineens in zijn bol krijgen om door een speaker op te roepen naar de kerk te komen zou ik het er ook niet mee eens zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:56

Wat een ontevreden mensen/bokkers.
En alles wordt weer op 1 hoop gegooid, zelfs ZP wordt er weer bijgehaald. Het wachten is op Jodekoeken, negerzoenen en blanke vla. ;)
En dan vindt men zich nog tolerant :D :D En zeker niet discriminerend.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:12

Shadow0 schreef:
chanicha schreef:

Ik weet niet, er wordt heel veel gediscrimineerd en daarop wijzen lijkt niemand echt te weerhouden om het te doen?

Het is juist dat mensen het zo nadrukkelijk tot een onderwerp maken om moslims gewoon echt niet dezelfde ruimte te geven als mensen die wit genoeg zijn bevonden, dat het zo'n racistisch onderwerp wordt.

Als Christenen het in hun kop halen om gebeden over luidsprekers te gaan schallen, dan ben ik evengoed keihard tegen (en ik ben nog wel gedoopt...)
Het is onnodig telkens die racismekaart te trekken, dat is inmiddels zo'n enorme dooddoener geworden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:55

Je hoeft niet gelijk zo neerbuigend te doen Electra omdat ik niet met jou meepraat.
Ieder zijn mening dus wat volwassener reageren zou je sieren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:08

elnienjo schreef:
Het is onnodig telkens die racismekaart te trekken, dat is inmiddels zo'n enorme dooddoener geworden.

Als je mensen uitsluit om hun afkomst, omdat ze niet 'inheems' genoeg zijn, dan is dat gewoon racisme, daar is echt heel erg weinig anders van te maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:13

chanicha schreef:
Je hoeft niet gelijk zo neerbuigend te doen Electra omdat ik niet met jou meepraat.
Ieder zijn mening dus wat volwassener reageren zou je sieren.

Ieder zijn mening, maar dan niet piepen als je intolerant of ontevreden wordt genoemd :D

Wat heeft Zwarte Piet met de oproep tot het gebed op vrijdag te maken?
Of woorden als inheems, aanpassen enz.?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:23

Wat mij betreft is dat eerder xenofobie. Heb persoonlijk met deze kwestie niks van doen, maar wanneer ik toevallig naast een moskee zou wonen zou ik faliekant tegen zijn omdat ik erg gevoelig ben en niet tegen luid geluid kan. Kerkklokken hoeven van mij ook niet echt ofzo maar woon relatief dicht bij een kerk en heb daar niet vaak last van. Zo'n luide roep vind ik eigenlijk alleen maar kunnen in een omgeving waar iedereen dat geloof aanhangt, anders val je gewoon mensen lastig in mijn ogen. In die zin vind ik dat het leuk is dat mensen iets geloven maar daar hoeven andere mensen niet nadrukkelijk mee geconfronteerd te worden

Afbeelding

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:28

Shadow0 schreef:
elnienjo schreef:

Als je mensen uitsluit om hun afkomst, omdat ze niet 'inheems' genoeg zijn, dan is dat gewoon racisme, daar is echt heel erg weinig anders van te maken.

We sluiten die mensen niet uit, we sluiten hun culturele gewoontes uit die inbreuk maken op de leefomgeving van de locals doordat er structureel geluidsoverlast bij komt kijken. Dat is nogal wat anders.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:29

Ja aanpassen ja, is dat zo erg dan!
Als wij bv in een Arabisch land komen moeten we ons ook aanpassen, geen probleem dus mogen we dan andersom ook zoiets verwachten!
Als jij vind dat ik discrimineer, prima wat jij wil.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:58

chanicha schreef:
Ja aanpassen ja, is dat zo erg dan!
Als wij bv in een Arabisch land komen moeten we ons ook aanpassen, geen probleem dus mogen we dan andersom ook zoiets verwachten!
Als jij vind dat ik discrimineer, prima wat jij wil.

Die Arabische landen hebben geen westerse democratie en niet onze grondwet. Wat ik fijn vind in Nederland is juist dat er vrijheid is van geloof en een verbod op discriminatie.

Wat aanpassen betreft: er zijn ook autochtone Nederlanders tot de islam bekeerd en inmiddels hebben we 3e/4e generatie moslims. Die zijn hier geboren, dus hebben net zoveel rechten als autochtone Nederlanders.
En moeten zij zich dan aanpassen aan jouw waarden en normen of gewoon aan de wet in Nederland, die dit bijv. toestaat?
En het gaat om 1 x per week op vrijdagmiddag. Heb je daar dan zoveel last van?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:00

Maar dat is nou zo grappig. Ze komen allang niet meer uit een ander land. De huidige generaties zijn hier geboren en getogen. Hebben een ander geloof. Mogen niet drinken van hun geloof. Sommigen doen het wel. Vind ik toch behoorlijk aangepast.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:07

elnienjo schreef:
We sluiten die mensen niet uit, we sluiten hun culturele gewoontes uit die inbreuk maken op de leefomgeving van de locals

Je sluit wel uit, want je snapt niet dat de mensen die je bedoelt onder 'hun' ook locals zijn. Je bedoelt, en hebt ook echt heel duidelijk geschreven, dat je mensen met een niet westers genoege afkomst niet mee wilt laten tellen, omdat hun wensen en ideeen alleen maar gemeten worden aan wat jij als 'wel genoeg Nederlands' bepaalt.

Je had echt prima gewoon tegen de geluidsoverlast kunnen zijn vanwege de geluidsoverlast, maar je hebt heel duidelijk geschreven dat het je gaat om 'hun' gewoontes te blokkeren omdat die niet Nederlands genoeg zijn. En dat is echt ontzettend discriminerend, en als je afkomst daarin bepalend laat zijn ook heel racistisch.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:48

elnienjo schreef:
We sluiten die mensen niet uit, we sluiten hun culturele gewoontes uit die inbreuk maken op de leefomgeving van de locals doordat er structureel geluidsoverlast bij komt kijken. Dat is nogal wat anders.

De bedoeling is om helemaal niks uit te sluiten, geen mensen en geen geluid. Er is helemaal geen sprake van inbreuk op de leefomgeving van locals, hoe verzin je het.

Tolerantie is trouwens helemaal niet iets positiefs en daarom helemaal niet wenselijk als je het hebt over omgaan met de verschillende bevolkingsgroepen in ons land.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:51

Shadow0 schreef:
elnienjo schreef:
We sluiten die mensen niet uit, we sluiten hun culturele gewoontes uit die inbreuk maken op de leefomgeving van de locals

Je sluit wel uit, want je snapt niet dat de mensen die je bedoelt onder 'hun' ook locals zijn. Je bedoelt, en hebt ook echt heel duidelijk geschreven, dat je mensen met een niet westers genoege afkomst niet mee wilt laten tellen, omdat hun wensen en ideeen alleen maar gemeten worden aan wat jij als 'wel genoeg Nederlands' bepaalt.

Je had echt prima gewoon tegen de geluidsoverlast kunnen zijn vanwege de geluidsoverlast, maar je hebt heel duidelijk geschreven dat het je gaat om 'hun' gewoontes te blokkeren omdat die niet Nederlands genoeg zijn. En dat is echt ontzettend discriminerend, en als je afkomst daarin bepalend laat zijn ook heel racistisch.

Ik heb duidelijk geschreven dat ik even hard tegen westerse blanke christelijken zou zijn als zij opeens tot structurele geluidsoverlast over zouden gaan door het scanderen van gebeden door luidsprekers. Ik ben nooit tolerant tegenover geluidsoverlast, daarin maak ik geen enkel onderscheid.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:52

Pipodipo schreef:
elnienjo schreef:

De bedoeling is om helemaal niks uit te sluiten, geen mensen en geen geluid. Er is helemaal geen sprake van inbreuk op de leefomgeving van locals, hoe verzin je het.

Tolerantie is trouwens helemaal niet iets positiefs en daarom helemaal niet wenselijk als je het hebt over omgaan met de verschillende bevolkingsgroepen in ons land.

Jij zou het niet als overlastgevend beschouwen als jij elke nacht om 4 uur wakker gejammerd wordt?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:56

elnienjo schreef:
elnienjo schreef:
Pipodipo schreef:

Jij zou het niet als overlastgevend beschouwen als jij elke nacht om 4 uur wakker gejammerd wordt?

Dat is niet aan de orde, dus daarom een beetje een rare vraag in vreemde bewoording.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:57

Pipodipo schreef:
Dat is niet aan de orde, dus daarom een beetje een rare vraag in vreemde bewoording.

Dat komt vanzelf aan de orde hoor als je begint met iets op dat vlak toe te staan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:02

elnienjo schreef:
Pipodipo schreef:

Dat komt vanzelf aan de orde hoor als je begint met iets op dat vlak toe te staan.

Waar baseer je dat op?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:05

Pipodipo schreef:

In hoeverre is dat niet iets positiefs? Dat lijkt mij toch een soort van redelijk minimum om te mogen verwachten?
Alles meer dan dat, dus ook het accepteren van vreemde gewoonten of gebruiken, dat is extra, en de mate waarin dat wenselijk is, daarover kan gediscussieerd worden.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:06

we moeten nog zien hoe het afloopt, met ons oh zo tolerante minilandje. de tulpen, kaas en klompen kunnen zo te zien vast de kast in :D