MightyMike schreef:Vind het soms wel kort door de bocht en generaliserend, sorry. Mijn kinderen hebben een telefoon, zijn ze gek op, ja, maar het is ook 2019. Hadden wij er vroeger één gehad, ongetwijfeld was dat hetzelfde verhaal geweest. Ik had de allereerste Nintendo gameboy en vond dat ding ook geweldig. Maar kinderen spelen ook nog zeker wel hoor, of ik woon in een bijzonder dorp? Hier gaan ze graag naar buiten, klimmen nog net zo goed in bomen, kunnen heel wat kunstjes op de trampoline, tekenen graag, spelen veel met hun konijntjes, hamsters en noem het maar. Ook hun vriendinnen doen hetzelfde. Tuurlijk is er tv, internet etc, meer dan ooit, maar dat neemt niet hun leven over. Het zijn de niet ouders die dit graag roepen, het was er gewoon vroeger niet, dus konden wij dat ook niet. Maar luie kinderen waren er toen ook die op de bank hingen en tv keken (al dan niet met het enorme aanbod van nu). Zeker moet je er voor waken, maar scheer niet de hele jeugd over één kam. Hier ligt er al dagen een niet opgeladen telefoon van een tiener, die nu met haar oom de hele middag al spelletjes speelt (niet digitaal, haha). Vanavond spelen ze een spel buiten in het dorp, maar goed, dan afgesproken via what's app, zeker veranderd alles, maar vind ook wel dat wij nu de mopperige oudjes worden van toen, alles was vroeger beter.. Vroeger waren er ook ouders waar meer mocht dan bij mij in huis of die moeilijk nee zeiden. Het zijn niet de kinderen die alleen korte lontjes hebben, kijk ook naar de generatie van jezelf, die ook de telefoon slecht neer kan leggen etc. Het is een probleem van de hele maatschappij.
Dat was dus precies wat ik bedoelde, zolang er maar afwisseling is.
Nu is een gameboy net wat anders dan een telefoon. Via een gameboy kun je niet online gepest worden of andere dingen die je niet bij een jong kind wil. Dan speel je gewoon een game, totdat je er genoeg van hebt.
Niemand is heilig, ik speelde vroeger ook op mn ds onder de dekens (zeker mn les geleerd toen k t volume op 100 had staan midden in de nacht), maar dat wil niet zeggen dat het goed is om kinderen de hele dag op een jonge leeftijd bloot te stellen aan het internet.
Nu ben ik nog niet heilig, maar ik kan tenminste wel de consequenties zien, wat een kind zeker onder de 14 nog niet 100% kan.