de korte lontjes van tegenwoordig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 09:19

MightyMike schreef:
Vind ook school zo ontzettend vrij, wij moesten stil zitten en zijn, nu is het normaal dat kinderen op 2 stoelpoten hangen, praten, ze kunnen blokjes op hun tafel zetten waarmee ze aangeven dat ze in rust willen leren.. Ik begrijp dat concept niet zo. Als wij het goed doen, krijgen we van de juf een snoepje hoor ik met regelmaat over de jaren heen bijv. Ze mogen best een snoepje, helemaal geen moeite mee, maar die geef ik ze wel na school. Daar gaat je praatje gezond eten, op een gegeven moment werden er wel 3 tot 4 snoepjes per dag uitgedeeld. Ik blijf daar moeite mee hebben soms, geef regels thuis aan, die dan met name op school niet nageleefd worden en praat daar maar tegen aan, van de juf mag het wel..

Weet niet op welke school jouw kinderen zitten maar hier is dat echt niet normaal hoor := kinderen mogen op school geen snoep, je mag ze fruit meegeven voor de pauze en traktaties zijn ook geen snoep.

En het is hier ook niet normaal dat ze op twee stoelpoten hangen en door de klas praten.
Alleen op sommige tijden mag er gepraat worden, afwisselend in stilte werken en in overleg werken.

MightyMike

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:02

Hier mogen ze ook absoluut geen snoep mee nemen. Het zijn de leerkrachten (minstens 3 over de jaren) die snoep uitdelen voor normale dingen. Als we allemaal vandaag eens lief zijn tegen elkaar etc. Mijn jongste dochter heeft er erg veel moeite mee, het gepraat terwijl zij werkt (is enorm perfectionistisch en daardoor niet de snelste in haar werkjes). Heb regelmatig geholpen met lezen etc en dan zie je hoe het op school gaat zelf, enorm chaotisch.. Hoor van meer vriendinnen dat het bij hun op school ook zo is, inclusief de blokjes met kleuren, die aangeven wat jij wilt doen, waar bijv niet storen op staat. Vind dat zelf te zot voor worden, alsof je er om moet vragen niet gestoord te worden bij je werk. Proefwerken is natuurlijk iets anders, dan moet het stil zijn, maar verder vind ik het op school allemaal heel losjes.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:12

Nee de leerkrachten delen hier ook geen snoep uit. Hoogstens met speciale gelegenheden eens.

Verder heb ik niet het idee dat het op onze school zo losjes is eigenlijk. Maar wij hebben ook een vrij ouderwetse school en ik zou juist wel wat vooruitgang willen zien :')

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:14

Haha, zo zie je maar weer.. Ouderwets hier dus zeker niet, ik had zeker wel wat meer regels willen zien voor de kinderen. Oudste gaat straks naar voortgezet onderwijs, ben benieuwd hoe het daar zal gaan.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:22

Het zijn nog kinderen die kinderen krijgen. Een meid van 20 kreeg een dochter met haar vriendje van 20. De norm was dat die meid haar moeder commandeerde cola voor haar in te schenken en over allerlei zaken een grote mond had. Het dochtertje werd meteen tot op het bot verwend met duur speelgoed. Maar léren spelen Ho maar!
Echt met het kind bezig zijn zie ik nauwelijks nog om me heen. Constant wordt nieuwste gadget aangeschaft. Gewoon een uurtje puzzelen daar steken ze geen tijd in. Daardoor hebben de kinderen van nu geen idee hoe ze zichzelf kunnen vermaken. Ze weten het écht niet want het is ze niet aangeleerd.

Pas hoorde ik ook de prestaties opgesomd worden van welke prijzen Marietje van 11 jaar allemaal al in de wacht gesleept had. Wel jammer, vertelde de moeder, dat Marietje eigenlijk alleen nog maar de wedstrijden leuk vindt en voor de rest geen zin had om tijd door te brengen met de pony, laat staan de verzorging eromheen. ;(
Laatst bijgewerkt door GraceZarif op 04-08-19 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:44

Dat is een voorbeeld neem ik aan GraceZarif? Zie juist om mij heen dat mensen steeds later pas kinderen krijgen. Ook die instelling is veranderd, vroeger ging men werken en begon je al snel een familie. Het is nu heel gewoon om eerst lang te studeren, dan bijvoorbeeld veel te willen reizen, settelen, huisje kopen en dan pas na je 30ste kinderen. En overal is wat van te zeggen, is het goed of niet, maar het veranderd wel.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:56

Nee er zijn idd kinderen die lang thuis blijven wonen die begin 30 kinderen krijgen, maar ook nog steeds jongeren hoor die al rond hun 20e de eerste krijgen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 11:02

Die zie ik hier niet veel, ik kreeg mijn oudste toen ik 28 was en ben één van de jongste moeders aan school. Misschien ook afhankelijk waar je woont. Niet perse lang thuis blijven wonen, maar studeren, op kamers, dan reizen, dan financieel alles pas voor elkaar voor je aan kinderen gaat beginnen. En dat laatste ook logisch, begin maar eens aan een huis als je starter bent.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:36

Mensen hebben steeds minder geduld, staan ook steeds langer in file enz.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:22

Veel mensen (met name stadsen) kunnen niet meer goed voor kinderen en dieren zorgen, en weet je waarom? Omdat ze niet meer dicht bij de natuur staan. Het enige wat telt zijn gadgets, de nieuwste i-phone etc.

Als je bij welke kinderopvang dan ook hebt gewerkt/stage hebt gelopen weet je hoe waar dit is. Dagelijks zie je kinderen van soms al 3 jaar die beter weten hoe zo'n ding werkt dan ik wist hoe je een fatsoenlijk lego huis kon bouwen. 3 jaar al, en zo verpest. Nu snap ik dat mensen nou eenmaal moeten werken, en niet altijd tijd hebben om de hele dag met hun kind om te kunnen gaan. Maar je kind laten downgraden door hem te verslaafd te maken aan zo'n apparaat is gewoon debiel.
Met name sociale vaardigheden zijn erg belangrijk op die leeftijd. Contact met ouders etc. ook, tenzij je nooit van hechtingsstoornissen heb gehoord. Schijnt ook een steeds groter probleem te worden tho.
In plaats van je kind domme, nutteloze filmpjes te laten bekijken, kan je ook kijken naar waar de talenten van je kind liggen en wat hij/zij echt leuk vind. Filmpjes maken (=produceren) is heel wat anders dan filmpjes kijken (=consumeren). Op zo'n leeftijd zou dat geeneens aan de orde moeten zijn. Ik snap niet wat er mis is met een kind gewoon kind laten zijn en hem/haar lekker laten spelen, ravotten, klimmen en stoeien. Voor veel ouders vandaag de dag helaas heel veel. En dat is jammer.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:30

Ik zag vorige week ook een kind, zat zelfs nog in de kinderwagen, met een iPad in de bus. Hij zat wat filmpjes te kijken en begon te jammeren bij zijn moeder dat hij het geluid harder wilde. De moeder zei dat dat niet mocht, want hij zit in een bus met andere mensen. (Voor een seconde dacht ik: "Yes, een moeder die nee zegt!") Maar helaas, het kind vogelde zelf uit hoe het geluid harder kon en wat doet de moeder? Niks >;)

Ik zelf zat vroeger ook best wel wat achter de computer en, wat hadden we toen, Playstation 1 en daarna 2? De Wii? Maar op de computer speelde we eigenlijk alleen maar spelletjes zoals Sims 1, en Freddie Fish waar je dingen moest zoeken en oplossen. Maar we speelde ook gewoon veel buiten, of lekker aan het tekenen en knutselen. En Playmobil en Lego, en dan hele verhalen verzinnen en steden bouwen :+

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:35

Whale schreef:
Ik zag vorige week ook een kind, zat zelfs nog in de kinderwagen, met een iPad in de bus. Hij zat wat filmpjes te kijken en begon te jammeren bij zijn moeder dat hij het geluid harder wilde. De moeder zei dat dat niet mocht, want hij zit in een bus met andere mensen. (Voor een seconde dacht ik: "Yes, een moeder die nee zegt!") Maar helaas, het kind vogelde zelf uit hoe het geluid harder kon en wat doet de moeder? Niks >;)

Ik zelf zat vroeger ook best wel wat achter de computer en, wat hadden we toen, Playstation 1 en daarna 2? De Wii? Maar op de computer speelde we eigenlijk alleen maar spelletjes zoals Sims 1, en Freddie Fish waar je dingen moest zoeken en oplossen. Maar we speelde ook gewoon veel buiten, of lekker aan het tekenen en knutselen.

Dat bedoel ik inderdaad, de afwisseling. Tuurlijk gamede ik (nog steeds een fanatiekeling :P ), maar tekenen en spelen waren ook aan de orde van de dag. Scheelt misschien ook dat k n tomboy was (en nog steeds ben). En dus niet alleen de hele dag gamen of video's kijken wat ik veel (al jonge) kinderen zie doen.
Tevens moet je een kind die nog geen rekening kan houden met anderen, geen tablet of wat voor n apparaat ook geven.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:43

Vind het soms wel kort door de bocht en generaliserend, sorry. Mijn kinderen hebben een telefoon, zijn ze gek op, ja, maar het is ook 2019. Hadden wij er vroeger één gehad, ongetwijfeld was dat hetzelfde verhaal geweest. Ik had de allereerste Nintendo gameboy en vond dat ding ook geweldig. Maar kinderen spelen ook nog zeker wel hoor, of ik woon in een bijzonder dorp? Hier gaan ze graag naar buiten, klimmen nog net zo goed in bomen, kunnen heel wat kunstjes op de trampoline, tekenen graag, spelen veel met hun konijntjes, hamsters en noem het maar. Ook hun vriendinnen doen hetzelfde. Tuurlijk is er tv, internet etc, meer dan ooit, maar dat neemt niet hun leven over. Het zijn de niet ouders die dit graag roepen, het was er gewoon vroeger niet, dus konden wij dat ook niet. Maar luie kinderen waren er toen ook die op de bank hingen en tv keken (al dan niet met het enorme aanbod van nu). Zeker moet je er voor waken, maar scheer niet de hele jeugd over één kam. Hier ligt er al dagen een niet opgeladen telefoon van een tiener, die nu met haar oom de hele middag al spelletjes speelt (niet digitaal, haha). Vanavond spelen ze een spel buiten in het dorp, maar goed, dan afgesproken via what's app, zeker veranderd alles, maar vind ook wel dat wij nu de mopperige oudjes worden van toen, alles was vroeger beter.. Vroeger waren er ook ouders waar meer mocht dan bij mij in huis of die moeilijk nee zeiden. Het zijn niet de kinderen die alleen korte lontjes hebben, kijk ook naar de generatie van jezelf, die ook de telefoon slecht neer kan leggen etc. Het is een probleem van de hele maatschappij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:44

Bij sommigen heb ik meer dan twijfels of wat ze zeggen hun mening is, of puur gericht op reacties uitlokken. :roll:

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:58

Tuurlijk zijn ze niet allemaal zo, hier zijn er ook nog kinderen (<12 jaar) die buiten spelen, niet mega veel, maar ze zijn er nog wel. En tuurlijk zit niet elke tiener 24/7 op zijn mobiel, druk bezig met social media, maar een groot gedeelte wel. En volwassenen kunnen er ook wat van hoor, daar klaag ik ook vaak zat over :+ (Voorbeeldje tegenover elkaar zitten in een restaurant met hun snuffert in hun mobiel, of de hond uitlaten en vooral nergens op letten omdat ze jawel, ook dan met hun neus in hun mobiel zitten).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 16:05

Waar vroeger veel vaker goeiendag werd gezegd zie je nu veel mensen heel boos en ontevreden kijken.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 16:10

Maar vindt eigenlijk niet elke generatie dat “de jeugd” verpest is en dingen verkeerd doet (“dat deden wij vroeger niet”). De ouderen ten tijde van Elvis vonden de jeugd ook verdorven en als we er nu op terugkijken was dat allemaal nog best braaf. En nu vinden we kinderen verpest, want ze kijken alleen nog maar op de telefoon. Het is ook gewoon vooruitgang dat de jeugd anders opgroeit dan hun ouders met andere normen en waarden. Ouderen vinden dat altijd achteruitgang, maar is dat het ook? Nu hebben mensen korte lontjes, vroeger kon je niks zeggen omdat je niet uit de pas met je community wilde lopen. Was ook niet fantastisch hoor.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 16:19

MightyMike schreef:
Vind het soms wel kort door de bocht en generaliserend, sorry. Mijn kinderen hebben een telefoon, zijn ze gek op, ja, maar het is ook 2019. Hadden wij er vroeger één gehad, ongetwijfeld was dat hetzelfde verhaal geweest. Ik had de allereerste Nintendo gameboy en vond dat ding ook geweldig. Maar kinderen spelen ook nog zeker wel hoor, of ik woon in een bijzonder dorp? Hier gaan ze graag naar buiten, klimmen nog net zo goed in bomen, kunnen heel wat kunstjes op de trampoline, tekenen graag, spelen veel met hun konijntjes, hamsters en noem het maar. Ook hun vriendinnen doen hetzelfde. Tuurlijk is er tv, internet etc, meer dan ooit, maar dat neemt niet hun leven over. Het zijn de niet ouders die dit graag roepen, het was er gewoon vroeger niet, dus konden wij dat ook niet. Maar luie kinderen waren er toen ook die op de bank hingen en tv keken (al dan niet met het enorme aanbod van nu). Zeker moet je er voor waken, maar scheer niet de hele jeugd over één kam. Hier ligt er al dagen een niet opgeladen telefoon van een tiener, die nu met haar oom de hele middag al spelletjes speelt (niet digitaal, haha). Vanavond spelen ze een spel buiten in het dorp, maar goed, dan afgesproken via what's app, zeker veranderd alles, maar vind ook wel dat wij nu de mopperige oudjes worden van toen, alles was vroeger beter.. Vroeger waren er ook ouders waar meer mocht dan bij mij in huis of die moeilijk nee zeiden. Het zijn niet de kinderen die alleen korte lontjes hebben, kijk ook naar de generatie van jezelf, die ook de telefoon slecht neer kan leggen etc. Het is een probleem van de hele maatschappij.

Dat was dus precies wat ik bedoelde, zolang er maar afwisseling is.
Nu is een gameboy net wat anders dan een telefoon. Via een gameboy kun je niet online gepest worden of andere dingen die je niet bij een jong kind wil. Dan speel je gewoon een game, totdat je er genoeg van hebt.
Niemand is heilig, ik speelde vroeger ook op mn ds onder de dekens (zeker mn les geleerd toen k t volume op 100 had staan midden in de nacht), maar dat wil niet zeggen dat het goed is om kinderen de hele dag op een jonge leeftijd bloot te stellen aan het internet.
Nu ben ik nog niet heilig, maar ik kan tenminste wel de consequenties zien, wat een kind zeker onder de 14 nog niet 100% kan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 16:29

Daarnaast is een ifoon gewoon ontzettend logisch opgezet blijkbaar.
Wij hebben geen ipad maar toen mijn vader langs kwam wist mijn toen 3 jarige binnen een kwartiet hoe alles werkte.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 16:45

Carol_Beer schreef:
Veel mensen (met name stadsen) kunnen niet meer goed voor kinderen en dieren zorgen, en weet je waarom? Omdat ze niet meer dicht bij de natuur staan. Het enige wat telt zijn gadgets, de nieuwste i-phone etc.

Als je bij welke kinderopvang dan ook hebt gewerkt/stage hebt gelopen weet je hoe waar dit is. Dagelijks zie je kinderen van soms al 3 jaar die beter weten hoe zo'n ding werkt dan ik wist hoe je een fatsoenlijk lego huis kon bouwen. 3 jaar al, en zo verpest. Nu snap ik dat mensen nou eenmaal moeten werken, en niet altijd tijd hebben om de hele dag met hun kind om te kunnen gaan. Maar je kind laten downgraden door hem te verslaafd te maken aan zo'n apparaat is gewoon debiel.
Met name sociale vaardigheden zijn erg belangrijk op die leeftijd. Contact met ouders etc. ook, tenzij je nooit van hechtingsstoornissen heb gehoord. Schijnt ook een steeds groter probleem te worden tho.
In plaats van je kind domme, nutteloze filmpjes te laten bekijken, kan je ook kijken naar waar de talenten van je kind liggen en wat hij/zij echt leuk vind. Filmpjes maken (=produceren) is heel wat anders dan filmpjes kijken (=consumeren). Op zo'n leeftijd zou dat geeneens aan de orde moeten zijn. Ik snap niet wat er mis is met een kind gewoon kind laten zijn en hem/haar lekker laten spelen, ravotten, klimmen en stoeien. Voor veel ouders vandaag de dag helaas heel veel. En dat is jammer.

Ik mis echt een hele hoop nuance in dit bericht..

Niet alleen 'stadse' mensen hebben de nieuwste telefoons, ook mensen uit dorpjes. Net zo goed. Mensen die meer in de natuur wonen hebben vaak meer geld omdat wonen in de buurt van een natuurgebied of in een groen gebied nou eenmaal duurder is. Dus die zullen in theorie juist eerder de nieuwste spulletjes en technische snufjes hebben, omdat die dat makkelijker kunnen betalen.

Hoe je het ook went of keert, ik denk dat er bijna geen mensen zijn die zich niet schuldig maken aan de consumptiemaatschappij en de ongeduld van tegenwoordig. Niet alleen de jeugd, ook de ouders, de volwassenen. Ik vind het niet fair om altijd maar te roepen dat de jeugd zo verpest is en niks meer lijkt op wat het vroeger was. Ondertussen zie ik namelijk ook volwassen personen van allerlei leeftijden in zijn telefoon gedoken, Facebook heel de dag doorscrollen. Selfie hier selfie daar. Die doen het niks anders dan de jeugd, maar vinden het leuk om te kunnen zeggen dat zij in het tijdperk leefden waarbij je alleen Nederland 1, 2 en 3 had.

Ik ben ook blij dat ik niet in de huidige generatie wordt opgevoed. Het lijkt me namelijk verdomd lastig. En het lijkt me ook jammer om niet te weten hoe een offline wereld eruit ziet. Maar om alles op de jeugd af te schuiven vind ik wel heel makkelijk.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 16:56

Shaggy09 schreef:
Carol_Beer schreef:

Ik mis echt een hele hoop nuance in dit bericht..

Niet alleen 'stadse' mensen hebben de nieuwste telefoons, ook mensen uit dorpjes. Net zo goed. Mensen die meer in de natuur wonen hebben vaak meer geld omdat wonen in de buurt van een natuurgebied of in een groen gebied nou eenmaal duurder is. Dus die zullen in theorie juist eerder de nieuwste spulletjes en technische snufjes hebben, omdat die dat makkelijker kunnen betalen.

Hoe je het ook went of keert, ik denk dat er bijna geen mensen zijn die zich niet schuldig maken aan de consumptiemaatschappij en de ongeduld van tegenwoordig. Niet alleen de jeugd, ook de ouders, de volwassenen. Ik vind het niet fair om altijd maar te roepen dat de jeugd zo verpest is en niks meer lijkt op wat het vroeger was. Ondertussen zie ik namelijk ook volwassen personen van allerlei leeftijden in zijn telefoon gedoken, Facebook heel de dag doorscrollen. Selfie hier selfie daar. Die doen het niks anders dan de jeugd, maar vinden het leuk om te kunnen zeggen dat zij in het tijdperk leefden waarbij je alleen Nederland 1, 2 en 3 had.

Ik ben ook blij dat ik niet in de huidige generatie wordt opgevoed. Het lijkt me namelijk verdomd lastig. En het lijkt me ook jammer om niet te weten hoe een offline wereld eruit ziet. Maar om alles op de jeugd af te schuiven vind ik wel heel makkelijk.

Ik mis ook een hoop begrip in jouw bericht.
Zoals ik in een latere reactie in dit topic al zei: Als volwassene heb je de mogelijkheid om de consequenties te snappen en de gevolgen ervan. Als 3 jarig kind zie je die gewoon niet en leef je in het nu. Iets wat juist goed is, want dat is juist de periode dat kinderen moeten experimenteren. In het echt, met echte mensen en niet met virtuele vriendjes of filmpjes kijken die verslavend zijn voor het kinderbrein. Want dat kan toch ook op 12 jarige leeftijd? is niet iets wat zo snel mogelijk hoeft te worden aangeleerd.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:03

Nee natuurlijk niet! Maar voed jij maar een kind van 6 op wat enorm beïnvloedbaar is en wat enorm graag bij de rest wilt horen (wat natuurlijk doodnormaal is op die leeftijd). Ik zeg ook altijd dat als ik ooit kinderen wil ze echt niet op zo'n jonge leeftijd al YouTube filmpjes mogen kijken, maar ik denk dat je daar als ouder zo ontzettend snel van terug komt. Ik zie dat jij van mijn leeftijd bent, jij kreeg op een gegeven moment ook een mobieltje, een gameboy/wii/Nintendo. En ik durf te wedden dat als je dat niet kreeg op een bepaalde leeftijd je dat echt niet zomaar zou accepteren ;)

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:05

Nee misschien niet accepteren, maar moeders wil was wet :+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:07

Ja want je ging echt niet doorzeuren als vervelende puber.. :+

Ja de opvoeding anno 2019 is niet de opvoeding anno 1999. Maar vraag me af hoe je erbij komt dat moeders nu geen nee meer kunnen zeggen. Omdat je een keer in de bus dat zag? Je kan niet alles over een kam scheren. Er zijn nu (gelukkig) ook gewoon moeders en vaders die heel duidelijk zijn en nee is nee.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:10

Shaggy09 schreef:
Ja want je ging echt niet doorzeuren als vervelende puber.. :+

Ja de opvoeding anno 2019 is niet de opvoeding anno 1999. Maar vraag me af hoe je erbij komt dat moeders nu geen nee meer kunnen zeggen. Omdat je een keer in de bus dat zag? Je kan niet alles over een kam scheren. Er zijn nu (gelukkig) ook gewoon moeders en vaders die heel duidelijk zijn en nee is nee.

Want jij weet hoe ik was als tiener :+

Niet omdat ik het 1x in de bus zag, omdat ik het meerdere keren in de week zie.