Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:02

Shadow0 schreef:
Telemarketing is geen werk. Als dat verdwijnt is dat alleen maar goed voor iedereen.

Beetje flauw hoor. Als je dit werk doet en betaald krijgt is het werk. En als dit werk verdwijnt is het in ieder geval niet goed voor de werkenden in deze sector.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:07

Janneke2 schreef:
Voor alle duidelijkheid: ik zei niet 'dat er geen zwaar werk meer zou zijn'.
Havenwerkers werken in ploegendienst "want de godheid Economia moet 24 uur per dag worden gediend", dat is zwaar.
Maar in Rotterdam wordt er geen schip meer gelost door zakkendragers, maar worden enorme hijsbruggen ingezet om de containers van/ aan boord te krijgen. Deels mensenwerk, maar de kranen hijsen, niet de spieren van de lossers.

Heet dat niet gewoon gebruik maken van technische ontwikkelingen? Zwaar werk(fysiek en/of geestelijk) bestaat nog steeds en zal niet zomaar verdwijnen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:21

Electra63 schreef:
Karl66 schreef:
De vraag moet volgens mij niet zijn of er meer uit te slepen is. De vraag moet volgens mij zijn of het een redelijk akkoord is.

Redelijk, eerlijk en betaalbaar.

Ik sprak gisteren toevallig mijn buurman. Hij is 85, tennist nog 3 x per week en is al vanaf zijn 59e met vroegpensioen.

De levensverwachting is zo gestegen vanaf dat de AOW is gestart, dus de verhoging van de AOW-leeftijd is niet zo gek.

Ik begreep dat in het nieuwe akkoord de mogelijkheid is om eerder met pensioen te gaan voor zware beroepen. De vraag is: wat zijn zware beroepen? Lichamelijk of geestelijk? Wie bepaalt dit en wordt dit vastgelegd? Zijn er uitzonderingen mogelijk?
Politie, brandweer en defensiepersoneel kunnen/gaan nog steeds eerder met pensioen. Is dat eerlijk?

Het is en blijft ingewikkelde materie.

Het voorbeeld van de buurman is niet kenmerkend voor die leeftijdsgroep. Bij het begrip levensverwachting mis een koppeling met gezond/fit ouder worden/zijn. Ouder worden is geen garantie voor gezond door kunnen werken tot je 70ste bijv.
En inderdaad, knap lastige materie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:30

Nee natuurlijk is mijn buurman niet representatief. Maar ooit is 65 jaar ingesteld als AOW-leeftijd omdat de levensverwachting toen rond de 73 jaar lag. Nu is de levensverwachting ruim 10 jaar hoger, dus dat de AOW-leeftijd om die reden wordt verhoogd, begrijp ik wel.
Persoonlijk wil ik natuurlijk ook wel op mijn 65e stoppen. Dat kan: maar dat moet je je wel kunnen permitteren. Immers je krijgt nog geen AOW en je vroegpensioen is een stuk lager.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:46

Electra63 schreef:
Nee natuurlijk is mijn buurman niet representatief. Maar ooit is 65 jaar ingesteld als AOW-leeftijd omdat de levensverwachting toen rond de 73 jaar lag. Nu is de levensverwachting ruim 10 jaar hoger, dus dat de AOW-leeftijd om die reden wordt verhoogd, begrijp ik wel.
Persoonlijk wil ik natuurlijk ook wel op mijn 65e stoppen. Dat kan: maar dat moet je je wel kunnen permitteren. Immers je krijgt nog geen AOW en je vroegpensioen is een stuk lager.

Dan dient zich weer de gedachte aan dat je meer hebt aan rijke ouderen dan aan werkende jongeren omdat heel veel gepensioneerden nog steeds wel een grote bijdrage leveren aan de economie door hun uitgaven. Dat is inmiddels al een aantal generaties zo en ik hoop maar dat dat zo blijft.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 11:30

Als die uitgaven bestaan uit (een groot deel van het jaar) in het buitenland verblijven, in een tweede huis, of uit de wereld rond reizen - twee dingen die veel bemiddelde ouderen graag doen - dan schiet onze economie daar niet zo veel mee op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 11:58

Electra63 schreef:
Iedereen die werkt, verdient respect of jij of ik het werk nu wel of niet waardeert.

Waarom? Waarom zou ik niet heel veel minachting voor bepaalde vormen van werk hebben, en (niet zozeer bij alle telemarketeers zelf, maar zeker wel voor de mensen die bedenken hoe ze de grenzen van de wet zo ver mogelijk op kunnen rekken) ook voor de mensen zelf?

Sorry, maar nee, ik ga echt niet mee met het idee dat inkomsten verkrijgen uit iets, ook automatisch maakt dat het respect verdient.

Citaat:
Wie bepaalt wat zinvol werk is?

Het lijkt me het meest logisch om dat te bepalen aan de hand van wat we als maatschappij nodig hebben aan werk dat gedaan moet worden. Dus zorgen voor drinkwater, eten, infrastructuur, onderdak, zorg, een leuk leven, en alle afgeleiden daarvan.

En wat mij betreft steken we meer energie in het mogelijk maken van veel vakantie en verlof en op tijd stoppen met werken, dan in bedenken waarom dat niet kan.

Shaggy09

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:02

Waarom mag je niet nadenken en energie steken in proberen om vroegtijdig te stoppen met werken of bijvoorbeeld minder te gaan werken? Heb jij daar last van ofzo?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:08

Volgens mij begrijp je Shadow verkeerd Shaggy ;)

Heel mooi streven, minder werken en eerder met pensioen, maar dat zal toch ergens van betaald moeten worden, voor de groep die dat zelf niet kan. Van mij mag er best minder bezuinigd worden op bepaalde voorzieningen, maar de staatsschuld moet wel binnen de perken blijven om de generaties na ons niet te zwaar te belasten. En om 'Griekse toestanden' te voorkomen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:11

Ik vind dat mensen die heel hun leven hard gewerkt hebben en daardoor eerder met pensioen willen gaan dat gewoon moeten kunnen doen. Er zijn heel wat andere zaken waar ons belastinggeld heen gaat in veel grotere getale, en die zaken zijn minstens zo onnodig.

Maar goed dat is ook best persoonlijk, wat je wel en niet nodig vind.
Denk alleen dat als Shadow zelf in de situatie had gezeten ze deze uitspraken niet gedaan zou hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:53

Wat een aannames over mij :)
En ik vind ook dat mensen op tijd met pensioen moeten kunnen. Wat geeft je de indruk dat het niet zo is?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:55

Jou eerdere post gaf mij dat gevoel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 14:15

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:
Iedereen die werkt, verdient respect of jij of ik het werk nu wel of niet waardeert.

Waarom? Waarom zou ik niet heel veel minachting voor bepaalde vormen van werk hebben, en (niet zozeer bij alle telemarketeers zelf, maar zeker wel voor de mensen die bedenken hoe ze de grenzen van de wet zo ver mogelijk op kunnen rekken) ook voor de mensen zelf?

Sorry, maar nee, ik ga echt niet mee met het idee dat inkomsten verkrijgen uit iets, ook automatisch maakt dat het respect verdient.

Citaat:
Wie bepaalt wat zinvol werk is?

Het lijkt me het meest logisch om dat te bepalen aan de hand van wat we als maatschappij nodig hebben aan werk dat gedaan moet worden. Dus zorgen voor drinkwater, eten, infrastructuur, onderdak, zorg, een leuk leven, en alle afgeleiden daarvan.

En wat mij betreft steken we meer energie in het mogelijk maken van veel vakantie en verlof en op tijd stoppen met werken, dan in bedenken waarom dat niet kan.

Ik waardeer iedereen die werkt. Als ik moet kiezen tussen telemarketeer of mijn hand op houden voor een uitkering, dan is de keuze snel gemaakt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 14:17

Electra63 schreef:
Ik waardeer iedereen die werkt. Als ik moet kiezen tussen telemarketeer of mijn hand op houden voor een uitkering, dan is de keuze snel gemaakt.

Crystal Meth maken en verkopen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 14:23

Cowboy55 schreef:
Electra63 schreef:

Waarom moeten sommige mensen het altijd in uitersten zoeken?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 14:26

janderegelaa schreef:
Cowboy55 schreef:

Waarom moeten sommige mensen het altijd in uitersten zoeken?

Hoezo uitersten? Dit is niet eens in het zelfde universum als 'uitersten'.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:01

Kom op dat is illegaal, vind het daarom ook geen goed voorbeeld.

En om terug te komen op ´zinvol werk´ , als al die zogenaamd minder nuttige banen wegvallen ligt de economie op zijn kop binnen mum van tijd. Alle banen zijn nuttig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:23

Cowboy55 schreef:
Electra63 schreef:

Dat is natuurlijk geen baan, maar een illegale activiteit :D

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke zinvolle baan Shadow zelf heeft? ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:30

Shaggy, Wat is het nut van woekerpolisbedenkers? En er is een boel 'consultancy' work dat ook echt helemaal nergens over gaat, niets oplevert, niets doet, niets toevoegt. (Maar men voelt zich wel erg belangrijk om een of andere reden.) Of mensen wiens taak het is om op het randje van legaliteit zoveel mogelijk de grenzen op te zoeken van wet- en regelgeving om er zelf beter van te worden.

Nee hoor, ik heb respect voor mensen (ook in een uitkering!), maar niet automatisch voor ieder werk. Je hebt werk dat gedaan wordt omdat het nodig is / een resultaat heeft waar iemand wat aan heeft. Maar je hebt ook werk dat alleen maar bestaat omdat het kan. Daar heb ik niet zoveel respect voor.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:33

Shadow0 schreef:
Shaggy, Wat is het nut van woekerpolisbedenkers? En er is een boel 'consultancy' work dat ook echt helemaal nergens over gaat, niets oplevert, niets doet, niets toevoegt. (Maar men voelt zich wel erg belangrijk om een of andere reden.) Of mensen wiens taak het is om op het randje van legaliteit zoveel mogelijk de grenzen op te zoeken van wet- en regelgeving om er zelf beter van te worden.

Nee hoor, ik heb respect voor mensen (ook in een uitkering!), maar niet automatisch voor ieder werk. Je hebt werk dat gedaan wordt omdat het nodig is / een resultaat heeft waar iemand wat aan heeft. Maar je hebt ook werk dat alleen maar bestaat omdat het kan. Daar heb ik niet zoveel respect voor.

Telemarketing is echt een k.u.t. baan en de oudere mensen die dit doen komen vaak regulier niet aan werk. Kan dus alleen maar respect voor ze hebben dat ze niet in hun uitkering blijven hangen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:37

Ik gun die mensen (en alle andere mensen, bv de mensen die gebeld worden) dat ze gewoon wel in de uitkering mogen blijven, ipv vernederend, onzinnig, verspillend werk te doen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:38

Shadow0 schreef:

Heb je daar last van dan? Dat zon beroep bestaat?
En inderdaad wat jan al zegt, telemarketing is echt typisch een baan die vaak voor het oprapen ligt en mensen zonder opleiding/diploma gaan beoefenen. (Niet altijd, soms heb je juist een diploma nodig). Ik juich dat alleen maar toe, ipv thuis blijven hangen en van een uitkering leven.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:40

Shadow0 schreef:
Ik gun die mensen (en alle andere mensen, bv de mensen die gebeld worden) dat ze gewoon wel in de uitkering mogen blijven, ipv vernederend, onzinnig, verspillend werk te doen.

Weet je wel wat het allemaal inhoud telemarketing?
Vaak zijn het de vaste klanten die gebeld worden en die hebben daar vaak ook gewoon toestemming voor gegeven. Vaak ook nog eens rijkere lui.

Echt ik kan niet snappen hoe je liever iemand op de bank ziet wegrotten dan dat iemand nog iets nuttigs doet. Want ja, ook die baan is nuttig. Misschien niet voor jou als persoon, of voor de maatschappij direct. Maar wel voor de werkgever.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:41

Shadow0 schreef:

Ze hoeven het niet te doen, ze kiezen ervoor.

Voor iemand die uitgesproken links is reageer je wel raar vind ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:47

Shaggy09 schreef:
Heb je daar last van dan? Dat zon beroep bestaat?

Ja, eigenlijk wel. In elk geval als ze mij benaderen (maar dat is gelukkig niet zo vaak.) Maar als ze zich richten op bv kwetsbare groepen en die met misleiding geld aftroggelen door een of ander zinloos abonnement aan te smeren, dan raakt dat meer dan alleen die mensen.

Maar ik heb ook last van het idee dat werken (ook al is het onethisch werk) 'beter' is dan niet werken.

Citaat:
Ik juich dat alleen maar toe, ipv thuis blijven hangen en van een uitkering leven.

Het is beter om mensen zinloos werk te doen dat mensen eerder schaadt dan helpt, dan mensen gewoon zonder gedoe bestaanszekerheid te geven. Dat is alles wat er mis mee is.

Edit, Janderegelaa, je vindt de ideeen vreemd voor iemand die links is. Maar het opmerkelijke is dat ik die hang naar iedereen aan het werk, ook al is het nog zo onzinnig, juist associeer met het falende communisme. Waar men dan trots verkondigde dat er geen werkloosheid was... maar wel zielloos, zinloos werk dat alleen bestond uit onzinnig gehoorzamen aan het systeem.