Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:32

Ik heb echt niet alle reacties gelezen. Ik keur deze actie ook niet goed, maar ik snap waar het vandaan komt. En ik snap ook dat mensen nu een nog grotere afkeur krijgen voor veganisten. Maar geloof me, niet iedere veganist is zo.
Ik heb foto's en video's gezien, zover ik kan beoordelen vond ik de varkens rustig en totaal niet gestresst. Of het bevorderlijk is voor hun welzijn, om met nog meer personen in zo'n ruimte te zijn weet ik ook niet. Qua hygiëne, tsja, of daar heel goed over nagedacht is weet ik ook niet. Iedere activist in de stal had in ieder geval een overal aan. Berichten over dat ze het water hebben uitgezet, lijken mij ook heel sterk. Sloten en andere dingen slopen, vind ik echt niet kunnen en dat kan nooit de bedoeling zijn geweest. Daarentegen vind ik de actie om maar auto's om te gaan gooien, net zo laag en kinderachtig. Maar ik was er niet bij, denk dat heel veel van jullie er niet bij waren. Om te beoordelen hoe het er echt aan toe ging en hoe stressvol het echt was voor de varkens, kan niemand precies weten. En als het zo erg is dat ze zoveel stress krijgen, dan ben je best met ze begaan. Het is niet alsof deze varkens nou zo'n prettig en liefdevol leven hebben :=.
Deze activisten hoeven niet per se deze varkens te redden, nee, ze willen verandering en aandacht voor het dierenwelzijn. Als honden zo werden gehouden, was deze boer allang gestraft. Dan was wel iedereen er tegen geweest.
Ja, tegenover de boer is het vervelend. Maar, het gaat hier om de varkens. Hoe die worden gehouden en dat hier meer aandacht voor moet zijn. En dat is er nu, onder andere alleen al door dit topic. Negatieve aandacht is ook aandacht.

Deze actie heet trouwens meatthevictimsnl, daar kan je op zoeken voor hun kant van het verhaal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:42

Het gaat niet alleen om de varkens en hoe ze gehouden worden. Ik las een artikel van een agrarische site waarin stond dat actievoerders laatst ook bij een biologisch bedrijf waren en daar de stroom hadden uitgeschakeld. Dat ging om scharrelvarkens. Ze willen geen veeteelt meer. En dat is onrealistisch

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:42

deksel schreef:
Sloten en andere dingen slopen, vind ik echt niet kunnen en dat kan nooit de bedoeling zijn geweest. Daarentegen vind ik de actie om maar auto's om te gaan gooien, net zo laag en kinderachtig.

Stel ik kom met 20 man op de fiets naar jouw huis, zet je voortuin vol met 20 fietsen, breek in en ga met alle mensen in je woonkamer zitten.
De politie komt en doet niets...
Wedden dat jij na een uurtje de fietsen zelfstandig uit je voortuin gaat gooien?

Maar blijkbaar is dat dan kinderachtig in jouw ogen?
Mag je niks doen want die mensen houden (in hun ogen) terecht jouw huis bezet?

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:48

Brainless schreef:
deksel schreef:
Sloten en andere dingen slopen, vind ik echt niet kunnen en dat kan nooit de bedoeling zijn geweest. Daarentegen vind ik de actie om maar auto's om te gaan gooien, net zo laag en kinderachtig.

Stel ik kom met 20 man op de fiets naar jouw huis, zet je voortuin vol met 20 fietsen, breek in en ga met alle mensen in je woonkamer zitten.
De politie komt en doet niets...
Wedden dat jij na een uurtje de fietsen zelfstandig uit je voortuin gaat gooien?

Maar blijkbaar is dat dan kinderachtig in jouw ogen?
Mag je niks doen want die mensen houden (in hun ogen) terecht jouw huis bezet?

Ik heb foto's gezien waar de auto's gewoon op de weg stonden. Ik weet niet of dit toevallig een privé weg is. Daarnaast, het lijkt mij heel sterk dat al die auto's op dat erf stonden. Als die auto's op het erf stonden, ja dan snap ik de tegen-actie (die snap ik sowieso wel, maar ik vind het alsnog belachelijk). Maar ik heb dus video's en foto's gezien, waar deze auto's gewoon op de weg stonden. Als deze auto's gewoon op de openbare weg stonden, ja dan blijf ik erbij dat ik het kinderachtig vind en net zo laag.

Edit: typfout

Anoniem

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:50

Actie reactie , wie van de 2 partijen is nou laag bezig geweest

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:54

deksel schreef:
Ik heb foto's gezien waar de auto's gewoon op de weg stonden. Ik weet niet of dit toevallig een privé weg is. Daarnaast, het lijkt mij heel sterk dat al die auto's op dat erf stonden. Als die auto's op het erf stonden, ja dan snap ik de tegen-actie (die snap ik sowieso wel, maar ik vind het alsnog belachelijk). Maar ik heb dus video's en foto's gezien, waar deze auto's gewoon op de weg stonden. Als deze auto's gewoon op de openbare weg stonden, ja dan blijf ik erbij dat ik het kinderachtig vind en net zo laag.

Ohh... dus ze mogen inbreken, blijven zitten waar ze willen;
Maar je moet van hun auto afblijven als deze op de openbare weg staat, omdat ze daar wel mogen parkeren.

Ik kan je vertellen, als er 20 man in mijn huis zit en weigert te vertrekken en hun auto's staan hier aan de (openbare) weg, dan denk ik dat carglass heel snel extra werk krijgt.
Mag jij laag en kinderachtig vinden, maar mensen hebben gewoonweg niet in te breken en andermans eigendom toe te eigenen.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:02

Brainless schreef:
deksel schreef:

Mag jij laag en kinderachtig vinden, maar mensen hebben gewoonweg niet in te breken en andermans eigendom toe te eigenen.

Dat betekent dat men toch net zo goed van die auto's moet afblijven. :\

Ik heb trouwens nergens gezegd dat ik het goed vind dat deze mensen daar blijven zitten en hebben ingebroken. Ik keur deze actie ook niet goed. Maar ik keur ook niet goed hoe deze dieren worden gehouden. Daar moet iets aan veranderen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:04

Ik heb er gisteren eigenlijk niks van meegekregen, en heb het topic ook niet gelezen..
Maar ergens snap ik wel dat actievoerders steeds extremere manieren van actievoeren gaan verzinnen, als er met de milde acties niets wordt bereikt.
Hier in de buurt zit een varkensfabriek van Straathof. Die gast heeft vreselijke dingen op zijn geweten, heeft in Duitsland een verbod gekregen op het houden van dieren, maar hier in Nederland kan hij vrolijk verder bouwen en laatst is er nog een grote stal van hem afgebrand. Dan denk ik, waarom gaan die actievoerders niet specifiek tegen zo’n boer demonstreren? Daar zou ik volledig achter staan.
Varkens zijn slimmer dan honden. Stel dat honden op zo’n manier gehouden zouden worden, in een bench waarin ze zich niet kunnen draaien terwijl de pups onverdoofd zouden worden gecastreerd en gecoupeerd.. Ik durf te wedden dat er dan lang niet zo veel medeleven zou zijn voor de boer.
Dus hoewel ik de actie niet helemaal goedkeur vind ik wel dat er dringend wat moet veranderen binnen de vee industrie, en helaas blijken extreme acties nodig om media aandacht te krijgen en om verandering voor elkaar te krijgen..

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:07

En dat is het, met deze manier van actievoeren roepen ze alleen maar aversie op.

Deksel, heel leuk dat je een link plaatst van de actievoerders, maar ik ben niet geïnteresseerd in het verhaal van inbrekers. Inbrekers die uit heel Europa zijn komen rijden met een auto op fossiele brandstof, lekker hypocriet is dat.

Als ze wat willen bereiken lijkt het mij beter om aan de kant van de vraag actie te voeren. Breng alternatieven zoals vegetarische slager of lokaal geproduceerd eerlijk vlees positief onder de aandacht. Ga handtekeningen verzamelen om de positie van de supermarkt in dit geheel aan de kaart te stellen. Zolang de prijzen voor vlees zo laag zijn houd je deze manier van produceren in stand.
Maar ga niet lopen rellen bij een hard werkende boer die zich aan de huidige regels houdt omdat het je niet aan staat.

Fid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:08

Was aan het twijfelen of ik wel zou reageren..... er is al veel gezegd over deze actie.
Het commentaar dat er levende biggen op een stapel dode biggen zouden liggen.... zeer onwaarschijnlijk dat de boer dit zou doen. Uit eigen ervaring dat de activisten dit in scène zetten voor ergere beelden. Klinkt heel hard maar een boer zal een dier nooit laten lijden die zou hem eerder dood slaan tegen de muur dat het dier meteen uit zijn lijden verlost is. De activisten zetten veel in scène en ja ik heb het zelf gezien hoe ze het doen. Dit alles om de boeren in een kwaad daglicht te zetten terwijl de boeren zich aan de regels houden en vaak meer wat geeist word. Als een boer niet goed voor zijn dieren zou zorgen levert dat ook minder op zo is het cirkeltje weer rond.
Ik heb 25 jaar geleden de MAS gedaan een agrarische opleiding. Ik zal je zeggen dat de dieren het nu veeeeeeeeel beter hebben dan 25 jaar geleden. Er zijn steeds verbeteringen maar Rome is ook niet 8n 1 dag gebouwd. De actie die gister plaats vond kan echt niet door de beugel en zou mijn inziens ook hard afgestraft mogen worden. En niet oh je hebt een id nou loop maar door dan. Het recht in Nederland is zo krom als een hoepel.
Het kromme is dat de boeren dadelijk nog gestraft worden en de activisten vrijuit gaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:14

Als je wat wilt bereiken moet je bij de consument zijn, het draait om vraag en aanbod.

Neem aan dat er van de houtindustrie wel geleerd is dat het beëindigen van een bedrijfstak in Nederland de problemen voor de dieren nog groter maakt? Zolang er vraag is springt een andere land in het gat in de markt. In dat andere land zijn de regels voor dierwelzijn hele maal minimaal of bestaan ze überhaupt niet.
Verplaatsen van een probleem is geen oplossing.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:25

Rebecca schreef:
Actie reactie , wie van de 2 partijen is nou laag bezig geweest

Is 'beiden' ook een optie?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:29

8nnemiek schreef:
Ik heb er gisteren eigenlijk niks van meegekregen, en heb het topic ook niet gelezen..
Maar ergens snap ik wel dat actievoerders steeds extremere manieren van actievoeren gaan verzinnen, als er met de milde acties niets wordt bereikt.
Hier in de buurt zit een varkensfabriek van Straathof. Die gast heeft vreselijke dingen op zijn geweten, heeft in Duitsland een verbod gekregen op het houden van dieren, maar hier in Nederland kan hij vrolijk verder bouwen en laatst is er nog een grote stal van hem afgebrand. Dan denk ik, waarom gaan die actievoerders niet specifiek tegen zo’n boer demonstreren? Daar zou ik volledig achter staan.
Varkens zijn slimmer dan honden. Stel dat honden op zo’n manier gehouden zouden worden, in een bench waarin ze zich niet kunnen draaien terwijl de pups onverdoofd zouden worden gecastreerd en gecoupeerd.. Ik durf te wedden dat er dan lang niet zo veel medeleven zou zijn voor de boer.
Dus hoewel ik de actie niet helemaal goedkeur vind ik wel dat er dringend wat moet veranderen binnen de vee industrie, en helaas blijken extreme acties nodig om media aandacht te krijgen en om verandering voor elkaar te krijgen..

Dus als je als actievoerder je zin niet krijgt dan mag je naar extreme middelen grijpen en je mening met geweld afdwingen?

Dit is gewoon een vorm van terreur wat telkens een stapje verdergaat.

Je mag protesteren op de openbare weg, daar kan je je punt maken.

Wanneer je het niet eens bent met iets zijn er in dit land talloze manieren om hiertegen te protesteren.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:34

Ook voor honden zijn er zulke toestanden, teven die nest na nest werpen en meer in de kist doorbrengen dan buiten. Pups die bij de geboorte verzopen worden omdat er iets mee is, die pup is dan 'nooit geboren'. Bewust fokken met zieke, kreupele of niet gezonde dieren. Fokken met genmutaties die dodelijk zijn om net dat ene speciale pupje te kunnen creëren.

En dan heb ik het niet over broodfok, dit gebeurt bij fokkers onder het dak die een 'goede naam' hebben. Maar omdat ze het mooi aankleden zegt er niemand iets van.

Er zijn zo vreselijk veel strenge regels aan het houden van vee. Je kunt niet zomaar iets doen, er hangt een protocol aan waar je u tegen zegt. Ben je van plan daar vanaf te wijken, heb je weet ik hoeveel instanties op je dak!

Wat mensen niet beseffen is dat de vee industrie er alleen maar op vooruit gaat door fatsoenlijk en goed vlees te kopen (niet biologisch!), geen actie knallers en dergelijks. Zodat de boer meer financiële ruimte krijgt uiteindelijk, want 'Wij' dwingen hen om hun dieren zo te houden, en al die boeren doen hun best mogelijke manier uitvoeren om die dieren te houden.

Die staan dag en nacht paraat voor hun dieren, ik zou eens willen weten hoeveel van die onnozele demonstrerende idioten thuis hun hond acht uur per dag in een bench flikkeren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:38

fransje23 schreef:
Als je wat wilt bereiken moet je bij de consument zijn, het draait om vraag en aanbod.

Neem aan dat er van de houtindustrie wel geleerd is dat het beëindigen van een bedrijfstak in Nederland de problemen voor de dieren nog groter maakt? Zolang er vraag is springt een andere land in het gat in de markt. In dat andere land zijn de regels voor dierwelzijn hele maal minimaal of bestaan ze überhaupt niet.

Helemaal mee eens.

Je kunt andere mensen niet dwingen dezelfde keuzes te maken als je zelf doet. Er zullen altijd vleeseters blijven en die zullen dan idd hun vlees ergens anders gaan halen.

En ik denk dat er sowieso een omslagpunt gaat komen. Ik zie om me heen steeds meer mensen bewust worden dat bepaalde dingen anders moeten. Ikzelf probeer ook minder vlees te eten, maar ik vind het te lekker (en groente krijg ik met moeite weg). Van vleesvervangers moet ik het eerste lekkere stuk nog tegen komen. Maar daar wordt ook flink in geïnvesteerd door een aantal bedrijven dus ik sluit niet uit dat er de komende jaren producten op de markt komen die net zo lekker of mss wel lekkerder zijn dan vlees. Dan stop ik wellicht helemaal met vlees eten. En als ik zie dat een positief persoon op social media praat over een bepaald product dan ben ik zelf sneller geneigd om dat te proberen. Ik lees bijvoorbeeld veel goede recenties van vleeseters over de vegatarische bitterballen van mora. Die ga ik binnenkort proberen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:45

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:47

Doordat ik met deze boeren gewerkt heb ben ik héél bewust ervan geworden wat ik wel en niet koop. Wat is goed voor de boer, en uiuiteindelijk voor de dieren, en wat niet?

Hier in het zuiden zie je steeds meer bedrijven die een slagerij aan huis maken, gevuld met vlees van hun eigen dieren.

Is inderdaad duurder, maar ook zeker beter in kwaliteit. Het is sowieso nóg verser.

Daar maak ik vaak gebruik van.

Zo heb ik laatst voor €95,- euro 8kg varken gekocht, verdeeld in 68 porties. Eerlijk en goed vlees, rechtstreeks bij de boer. En zou doe ik dat ook met rund of BBQ pakketten etc.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:50

fransje23 schreef:

Precies! Moedeloos word je er van. De boeren worden gestraft voor het vreselijke consumeer-gedrag van de rest van het volk. Hoe meer mensen euroknallers speklappies kopen, hoe meer van die megastallen er moeten komen. Daarnaast ligt er maar weinig van de Nederlandse varkens hier in de schappen hoor. :x

Eet geen vlees of eet bewust vlees. Ik verrek het om euroknallers of goedkoop vlees te kopen. Mijn vader is ook varkensboer met zo’n stal dus ik weet hoe het er aan toe gaat, wat de prijzen momenteel zijn en dat het om te janken is. De enige die hier rijk van worden zijn degene die het vlees verkopen en zodra je dat niet rechtstreeks van de boer koopt, moeten die mega stallen en ophokken er komen en blijven anders kun je je brood niet verdienen.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 14-05-19 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:50

Om even een andere ingang te geven. Bij een varkensboer binnenvallen omdat je het niet eens bent met de moderne veehouderij is een verhaal maar met auto's er naar toe rijden vind ik nog veel verderfelijker.
Als je zo graag het goede voorbeeld wil geven doe het dan ook goed en niet half. ~~}>
Iets met balk en splinter.
En ben ook bang dat deze mensen juridische bijstand hebben(gekregen) die ervoor zorgt dat ze aan alle kanten buiten kosten en andere procedures vallen. Wat inhoudt dat wij als gewone burgers de rekening krijgen
En ik denk inderdaad dat deze varkens een voortijdig enkeltje slachthuis gaan krijgen vanwege het verstoren van hun leefmilieu en stress. |(

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:52

Morganlefay schreef:
Om even een andere ingang te geven. Bij een varkensboer binnenvallen omdat je het niet eens bent met de moderne veehouderij is een verhaal maar met auto's er naar toe rijden vind ik nog veel verderfelijker.
Als je zo graag het goede voorbeeld wil geven doe het dan ook goed en niet half. ~~}>
En ben ook bang dat deze mensen juridische bijstand hebben(gekregen) die ervoor zorgt dat ze aan alle kanten buiten kosten en andere procedures vallen. Wat inhoudt dat wij als gewone burgers de rekening krijgen
En ik denk inderdaad dat deze varkens een voortijdig enkeltje slachthuis gaan krijgen vanwege het verstoren van hun leefmilieu en stress. |(

Tja zo kun je er nog veel meer noemen. Moeten ze dan ook geen lederen kledingstukken dragen etc...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:53

robert45 schreef:
8nnemiek schreef:

Dus als je als actievoerder je zin niet krijgt dan mag je naar extreme middelen grijpen en je mening met geweld afdwingen?

Dit is gewoon een vorm van terreur wat telkens een stapje verdergaat.

Je mag protesteren op de openbare weg, daar kan je je punt maken.

Wanneer je het niet eens bent met iets zijn er in dit land talloze manieren om hiertegen te protesteren.

Het word steeds extremer omdat het allemaal maar toegelaten word. Het is wachten tot de eerste dode valt.
Ik vond het gister heel erg wat daar gebeurde.

Vega, vegan of die hard vlees eter...zulke acties kun je gewoon niet goedkeuren en moeten keihard gestraft worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:54

Cayenne schreef:
Ik mag toch hopen dat dit niet gaat gebeuren! Dat zou echt verschrikkelijk zijn voor de boer in kwestie :
https://www.bd.nl/dossier-actie-varkens ... ~a493cf90/

Het zou me niets verbazen...

Excuus voor mijn hersenspinsel, omdat het toch gaat over leven/dood, maar mochten de dieren geruimd worden, dan geeft het wel een mooi signaal af aan de activisten. Tenzij hun de verhalen zo verdraaien waardoor ze denken dat zieke dieren worden geruimd en hun actie goed was. Als de dieren nog worden gered, dan hebben ze hun doel bereikt...

Wel een ontzettende rollercoaster voor de boer. Ik weet niet hoe het zit met verzekeringen etc, maar ik ben bang dat hij/zij ondanks verzekeringen verlies gaat draaien op deze varkens.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:54

Morganlefay schreef:

https://en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

Ik vraag me dan ook nog eens af of je het erg vind dat de varkens wellicht naar de slachterij moeten nu. Dat was hoe dan ook het geval geweest toch, ook zonder dat de activisten in de stal waren geweest?

Giolli schreef:
Tja zo kun je er nog veel meer noemen. Moeten ze dan ook geen lederen kledingstukken dragen etc...

Denk ook niet dat deze mensen dat doen :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:57

Bah wat een actie. Dit zorgt er alleen maar voor dat een heleboel goodwill verdwijnt, het gesprek stopt en de maatschappij verder verhard.

En dat een hoop dieren vroegtijdig sterven, en het risico op het verspreiden van allerlei ziektes..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:59

Bubblewrap schreef:
Cayenne schreef:
Ik mag toch hopen dat dit niet gaat gebeuren! Dat zou echt verschrikkelijk zijn voor de boer in kwestie :
https://www.bd.nl/dossier-actie-varkens ... ~a493cf90/

Het zou me niets verbazen...

Excuus voor mijn hersenspinsel, omdat het toch gaat over leven/dood, maar mochten de dieren geruimd worden, dan geeft het wel een mooi signaal af aan de activisten. Tenzij hun de verhalen zo verdraaien waardoor ze denken dat zieke dieren worden geruimd en hun actie goed was. Als de dieren nog worden gered, dan hebben ze hun doel bereikt...

Wel een ontzettende rollercoaster voor de boer. Ik weet niet hoe het zit met verzekeringen etc, maar ik ben bang dat hij/zij ondanks verzekeringen verlies gaat draaien op deze varkens.

Ik hoop dan ook dat daar de beelden van groot in het nieuws komen, zodat mensen zien wat dit soort acties voor gevolgen hebben.

Ik werkte op het bedrijf waar Q-koorts uitbrak, wij hebben 'onze' geiten mee geruimd, om de dieren bij te staan in deze vreselijke laatste reis. Het is hartverscheurend, en dan zeggen ze nog wel dat ik een hart van steen heb voor zulke dingen.