Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NikkiDeKerf schreef:Mars schreef:
Dit. Je gekwetst voelen is een keuze.
Misschien moeten we eens af van het idee dat het normaal is om mensen te blijven kwetsen terwijl je wéét dat iets wat je doet/zegt mensen kwetst. Want dat is ook een bewuste keuze, dan, en eentje waar ik zelf veel minder respect en begrip voor kan opbrengen.
Tieneke schreef:Het was niet bedoeld als argument. Maar als je het echt wilt: is zeggen dat jij nu eenmaal iets nog niet hebt gehoord, dat wel?
Mars schreef:NikkiDeKerf schreef:
Misschien moeten we eens af van het idee dat het normaal is om mensen te blijven kwetsen terwijl je wéét dat iets wat je doet/zegt mensen kwetst. Want dat is ook een bewuste keuze, dan, en eentje waar ik zelf veel minder respect en begrip voor kan opbrengen.
Dat zijn twee verschillende dingen. Iemand bewust en moedwillig kwetsen is nooit okee, lijkt me vanzelfsprekend. Waar ik op doel is de trend van nu om werkelijk in elke zin iets te zoeken waar men eventueel gekwetst over zou kunnen zijn.
Shadow0 schreef:oomens schreef:Echt, hoezeer je ook zult zoeken naar argumenten om het recht te praten, een kerstborrel op de zaak die ineens winterborrel heet, heet dat niet omdat men (werknemers, klanten, opdrachtgevers) anders spontaan vergeet in welk jaargetijde die borrel valt, en ook niet omdat bijna niemand onder de (autochtone) bevolking nog kerst zou vieren.
Maar de grap is: je kunt nog steeds kerst vieren, of een werkgever nou wel of niet een borrel organiseert, laat staan hoe ze die noemen.![]()
En als we het over naamgeving hebben bij werkgevers, dan hoef je Japke-d er maar op open te slaan wat voor onzin ze daar allemaal bedenken. "Winterborrel" is ongeveer het minst spannendst. Voor je het weet maken ze er een Agile Networking Event of een Customer Polar Expedition Journey van ofzo.
Maar nogmaals: namen veranderen. Een veranderde naam pakt jou niets af. En als je het idee hebt dat het zo zou moeten zijn dat je geen rekening houdt met mensen zonder christelijke achtergrond, dan moet je je misschien iets beter in de geschiedenis van Nederland verdiepen.
Karl66 schreef:En even een kleine hint, er leven in Nederland ca. 5% moslims. Hoe groot denken jullie dat de kans is dat een bedrijf 95% van de bevolking tegen zich in het harnas jaagt om 5% een plezier te doen. Hou toch eens op met de angst voor islamisering. Moslims zijn een kleine minderheid in Nederland en dat zijn ze in 2050 nog steeds.
Shaggy09 schreef:En wat nou als ik mij als kerst vierend persoon gekwetst voel omdat het geen kerstborrel meer genoemd word?
oomens schreef:Wel over het veel grotere fenomeen dat een grotere groep, om maar geen enkele randgroep voor het hoofd te stoten, zelf alvast (semi)vrijwillig een stap terug doet.
Karl66 schreef:Volgens mij is het heel simpel. Als jij je ergert aan het feit dat het geen kerstborrel meer genoemd wordt, dan kan je gewoon met je voeten stemmen en er niet naartoe gaan. Als een nieuwe naam geld kost ipv oplevert, dan wordt het heel gauw teruggedraaid. De achterliggende reden is namelijk in dit soort gevallen een commerciële.
En even een kleine hint, er leven in Nederland ca. 5% moslims. Hoe groot denken jullie dat de kans is dat een bedrijf 95% van de bevolking tegen zich in het harnas jaagt om 5% een plezier te doen. Hou toch eens op met de angst voor islamisering. Moslims zijn een kleine minderheid in Nederland en dat zijn ze in 2050 nog steeds.
Avalanche81 schreef:Shaggy09 schreef:En wat nou als ik mij als kerst vierend persoon gekwetst voel omdat het geen kerstborrel meer genoemd word?
Ik snap werkelijk niet hoe dat ook maar enigszins in verhouding staat tot termen die discriminerend en ontmenselijkend zijn.
Plus dat ik het met Karl eens ben, het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een bedrijf 95% van de bevolking tegen zich in het harnas jaagt om 5% een plezier te doen.
oomens schreef:Karl66 schreef:En even een kleine hint, er leven in Nederland ca. 5% moslims. Hoe groot denken jullie dat de kans is dat een bedrijf 95% van de bevolking tegen zich in het harnas jaagt om 5% een plezier te doen. Hou toch eens op met de angst voor islamisering. Moslims zijn een kleine minderheid in Nederland en dat zijn ze in 2050 nog steeds.
Hoeveel procent denk je dat er de kleur hebben van de traditionele zwarte piet? Dat zijn er waarschijnlijk nog veel minder dan 5%, maar denk je dat die netjes hun mond hebben gehouden en het in stilte langs zich heen hebben laten gaan? Dat is niet wat ik de laatste jaren heb gemerkt in ieder geval.
Ik heb het nergens over angst dat minderheidsgroepen de boel op korte termijn over gaan nemen. Wel over het veel grotere fenomeen dat een grotere groep, om maar geen enkele randgroep voor het hoofd te stoten, zelf alvast (semi)vrijwillig een stap terug doet. Dat heeft waarschijnlijk veel eerder op een grotere schaal effect dan dat de directe getalsmatige invloed van de betreffende minderheidsgroep zou hebben.
DeMolenhoek schreef:Ik werk tussen de moslims. Al vaker afgeschilderd als NVA aanhanger, Vlaams Belang slet. Op 8 maand zwangerschap moest ik met zware gasflessen tillen want hun staan boven mij. Natuurlijk zijn dit de extremen en zitten er goede bij.
Avalanche81 schreef:Shaggy: dank jewe zijn het iig voor een deel eens
en voor degenen die niet willen, daar heb ook het niet eens zozeer over, al vind ik die groep wel echt frustrerend soms. Anderzijds heb je overal leuke en minder leuke mensen.
Maar juist die termen had ik het wel over. Dus we snappen elkaar denk ik, en volgens mij zijn we het daarover gewoon eens