Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
superpony schreef:Pfff, In principe is natuurlijk de politiek het probleem. Wat worden we hier toch slap. Je leest overal dat mensen het zat zijn, maar het lijkt gewoon helemaal niet door te dringen daar.
Ik ben vooral bang dat het vuurwerk probleem nu opzij geschoven wordt en er eind dit jaar veel te laat naar gekeken wordt.
Maar goed, als handhaven amper mogelijk is, doe je met een verbod zo weinig.
MizzMontana schreef:Zou handhaven bij een verbod niet juist steeds makkelijker worden omdat lang niet iedereen op dezelfde schaal als nu verder gaat met vuurwerk afsteken?
Dan ook gelijk de mensen die het nog wel doen flink aanpakken en het zo uitroeien.
Shadow0 schreef:Je hebt als politie vaak helemaal geen wapenstok, pepperspray of ME-macht nodig om te handhaven hoor. Ik vind niet dat de politie extra mogelijkheden hoeft te krijgen voor ze de huidige fatsoenlijk benutten. Zoals: waarschuwen, vuurwerk in beslag nemen, boetes opleggen, haltstraffen geven, snelrecht...
Handhaving wordt niet afgedwongen door hardhandigheid, in tegendeel. Dan creeer je alleen maar rellen en wordt het allemaal nog agressiever. Handhaving is nadenken over wat je wilt, wat je doet en hoe je dat doet, en dan volhouden. Iets wat nu vaak niet gebeurt maar wat wel kan, ook met de huidige middelen.
oomens schreef:Waarschuwingen zijn een zwaktebod dat je alleen zou moeten inzetten wanneer aannemelijk is dat de overtreders werkelijk geen idee hebben dat ze iets verkeerd doen, of echt niets aan hun overtreding kunnen doen.
Shadow0 schreef:oomens schreef:Waarschuwingen zijn een zwaktebod dat je alleen zou moeten inzetten wanneer aannemelijk is dat de overtreders werkelijk geen idee hebben dat ze iets verkeerd doen, of echt niets aan hun overtreding kunnen doen.
Je kunt waarschuwingen heel effectief inzetten.
Maar mijn doel is dan ook niet om totale onderwerping aan politiemacht te creeren, ik hoef geen politiestaat, ik wil gewoon een leuker en veiliger O&N voor iedereen. Daarin kunnen waarschuwingen, als ze goed worden ingezet, heel zinnig zijn. Het gaat er alleen om hoe je het doet. (Beleid en training maken daarin veel uit.)
Shadow0 schreef:Je hebt als politie vaak helemaal geen wapenstok, pepperspray of ME-macht nodig om te handhaven hoor. Ik vind niet dat de politie extra mogelijkheden hoeft te krijgen voor ze de huidige fatsoenlijk benutten. Zoals: waarschuwen, vuurwerk in beslag nemen, boetes opleggen, haltstraffen geven, snelrecht...
Handhaving wordt niet afgedwongen door hardhandigheid, in tegendeel. Dan creeer je alleen maar rellen en wordt het allemaal nog agressiever. Handhaving is nadenken over wat je wilt, wat je doet en hoe je dat doet, en dan volhouden. Iets wat nu vaak niet gebeurt maar wat wel kan, ook met de huidige middelen.
Sizzle schreef:Je hoeft toch ook niet gelijk geweld in te zetten?
Als je in Basel geluidsoverlast maakt dmv een feestje dan komen ze eerst waarschuwen, de 2e keer (zelfde avond) krijg je een boete en moeten ze nog een kert komen dan komen ze binnen en nemen je stereo mee
Dat deden ze in iedergeval bij een collega van de uni
Magrathea schreef:Maar die middelen worden niet offensief ingezet hè. Zoals in het NOS stuk al werd aangegeven, soms moet je jezelf kunnen verdedigen, bijvoorbeeld wanneer een groep idioten de BOA's aan wil vallen en ze niet anders kunnen dan vluchten (omdat ze waarschijnlijk 's avonds graag hun familie weer willen zien).
Dat sus je echt niet altijd met de-escalatie technieken geleerd op de opleiding.
Sizzle schreef:Je hoeft toch ook niet gelijk geweld in te zetten?
Als je in Basel geluidsoverlast maakt dmv een feestje dan komen ze eerst waarschuwen, de 2e keer (zelfde avond) krijg je een boete en moeten ze nog een kert komen dan komen ze binnen en nemen je stereo mee
Dat deden ze in iedergeval bij een collega van de uni
Shadow0 schreef:Magrathea schreef:Maar die middelen worden niet offensief ingezet hè. Zoals in het NOS stuk al werd aangegeven, soms moet je jezelf kunnen verdedigen, bijvoorbeeld wanneer een groep idioten de BOA's aan wil vallen en ze niet anders kunnen dan vluchten (omdat ze waarschijnlijk 's avonds graag hun familie weer willen zien).
Dat sus je echt niet altijd met de-escalatie technieken geleerd op de opleiding.
BOA's zijn misschien niet de juiste personen hiervoor, juist omdat ze minder opleiding en minder mogelijkheden hebben. (Daarom zijn BOA's ook goedkoper, maar soms is goedkoop duurkoop.)
Maar juist het in handen geven van zwaardere middelen bij mensen die niet genoeg zijn opgeleid is gevaarlijk en geeft waarschijnlijk grotere problemen.
Shadow0 schreef:superpony schreef:Nee, maar ik denk dat het idee dat de politie streng is en geweld niet uit de weg gaat helaas bij dat soort mensen toch meer indruk maakt.
En het is belangrijk om je te baseren op een 'idee' en vooral niet op onderzoeken naar effectieve handhaving...