Verbod op consumentenvuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:51

Sizzle, het vervelende is dat de mensen die rottigheid willen schoppen met bijv vakantie, allang weten hoe het ergens is en vaak al hun bestemming erop uitkiezen om los te gaan.

Nederlanders hebben in het buitenland nou ook niet de beste naam qua stappen, rotzooi trappen etc.

Magrathea, ja daar hebben we het dus over. Politie moet de mogelijkheid krijgen om harder op te treden zonder gevolgen aan hun adres. Niet janken achteraf, je weet dat ze mogen aanpakken en filmen etc gaat dan niet meer helpen.
Het is natuurlijk vreselijk dat het nodig is, maar ze maken nu geen enkele indruk en krijgen maar een grote mond, er wordt naar ze gespuugd, geduwd etc etc.

Waar ze duidelijk in grotere plaatsen of probleem plaatsen wel beter weten om te gaan met bepaalde groepen dan waar dat niet nodig is vaak.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:55

superpony

Re: Verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:29

Pfff, In principe is natuurlijk de politiek het probleem. Wat worden we hier toch slap. Je leest overal dat mensen het zat zijn, maar het lijkt gewoon helemaal niet door te dringen daar.

Ik ben vooral bang dat het vuurwerk probleem nu opzij geschoven wordt en er eind dit jaar veel te laat naar gekeken wordt.

Maar goed, als handhaven amper mogelijk is, doe je met een verbod zo weinig.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:38

superpony schreef:
Pfff, In principe is natuurlijk de politiek het probleem. Wat worden we hier toch slap. Je leest overal dat mensen het zat zijn, maar het lijkt gewoon helemaal niet door te dringen daar.

Ik ben vooral bang dat het vuurwerk probleem nu opzij geschoven wordt en er eind dit jaar veel te laat naar gekeken wordt.

Maar goed, als handhaven amper mogelijk is, doe je met een verbod zo weinig.

Eens. De slappe politiek en de invloed daarop door de vuurwerk lobby.

Ik snap dat uitstellen van de discussie ook niet zo goed. Juist nu de jaarwisseling net is geweest en weer erger dan vorig jaar zouden ze eens met de vuist op tafel moeten slaan.

Verschuilen achter buurlanden die het wel toestaan vind ik ook zo slap.

Zou handhaven bij een verbod niet juist steeds makkelijker worden omdat lang niet iedereen op dezelfde schaal als nu verder gaat met vuurwerk afsteken?
Dan ook gelijk de mensen die het nog wel doen flink aanpakken en het zo uitroeien.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:22

MizzMontana schreef:
Zou handhaven bij een verbod niet juist steeds makkelijker worden omdat lang niet iedereen op dezelfde schaal als nu verder gaat met vuurwerk afsteken?
Dan ook gelijk de mensen die het nog wel doen flink aanpakken en het zo uitroeien.

Ja dat lijkt mij dus ook. Echt niet iedereen heeft de middelen/zin om naar het buitenland te gaan. 13 jarige snotjochies al helemaal niet. En als ze er toch aan komen kun je vast iemand betrappen op illegaal dealen (een van de coole ouders ofzo).

En vergeet niet hè, rond oud en nieuw gebeuren ook gewoon nog de 'normale' dingen. Politieman bij Nieuwsuur vertelde dat zijn eerste melding een dronkelap was die gewoon iemands huis in was gelopen en op de bank was gaan slapen. Daar moet je ook gewoon heen. Verder houdt een hartaanval / bevalling / verkeersongeluk ook geen rekening met het tijdstip :o

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:23

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 17:24

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:40

Je hebt als politie vaak helemaal geen wapenstok, pepperspray of ME-macht nodig om te handhaven hoor. Ik vind niet dat de politie extra mogelijkheden hoeft te krijgen voor ze de huidige fatsoenlijk benutten. Zoals: waarschuwen, vuurwerk in beslag nemen, boetes opleggen, haltstraffen geven, snelrecht...
Handhaving wordt niet afgedwongen door hardhandigheid, in tegendeel. Dan creeer je alleen maar rellen en wordt het allemaal nog agressiever. Handhaving is nadenken over wat je wilt, wat je doet en hoe je dat doet, en dan volhouden. Iets wat nu vaak niet gebeurt maar wat wel kan, ook met de huidige middelen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:43

En dan lees ik dit en denk _-:( _-:( _-:( _-:( _-:( _-:( _-:(

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 18:55

Shadow0 schreef:
Je hebt als politie vaak helemaal geen wapenstok, pepperspray of ME-macht nodig om te handhaven hoor. Ik vind niet dat de politie extra mogelijkheden hoeft te krijgen voor ze de huidige fatsoenlijk benutten. Zoals: waarschuwen, vuurwerk in beslag nemen, boetes opleggen, haltstraffen geven, snelrecht...
Handhaving wordt niet afgedwongen door hardhandigheid, in tegendeel. Dan creeer je alleen maar rellen en wordt het allemaal nog agressiever. Handhaving is nadenken over wat je wilt, wat je doet en hoe je dat doet, en dan volhouden. Iets wat nu vaak niet gebeurt maar wat wel kan, ook met de huidige middelen.

Waarschuwingen zijn een zwaktebod dat je alleen zou moeten inzetten wanneer aannemelijk is dat de overtreders werkelijk geen idee hebben dat ze iets verkeerd doen, of echt niets aan hun overtreding kunnen doen. In alle andere gevallen, waarbij de overtreder dondersgoed weet wat hij fout doet, het desondanks toch doet en waarbij geen sprake is van overmacht (lees: bij vrijwel al het vuurwerkmisbruik), hoort de dader gewoon de consequenties te voelen van zijn daden. Tenminste, als besloten wordt dat een verbod een verbod is en niet slechts een suggestie.

Wanneer de mankracht er niet is om te handhaven en er in de gevallen dat er wel politie ter plaatse is, alsnog niet wordt opgetreden, dan heeft geen enkel verbod zin. Wel constateren en vervolgens niet optreden is zo mogelijk nog erger dan er helemaal niet zijn. Door het te zien en te laten gebeuren, geef je namelijk het signaal dat wat je ziet blijkbaar gedoogd/goedgekeurd wordt. Dan is het nog beter als je (geloofwaardig doet alsof je) niets ziet, want dan geef je in ieder geval geen goedkeurend signaal af.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:03

oomens schreef:
Waarschuwingen zijn een zwaktebod dat je alleen zou moeten inzetten wanneer aannemelijk is dat de overtreders werkelijk geen idee hebben dat ze iets verkeerd doen, of echt niets aan hun overtreding kunnen doen.

Je kunt waarschuwingen heel effectief inzetten.
Maar mijn doel is dan ook niet om totale onderwerping aan politiemacht te creeren, ik hoef geen politiestaat, ik wil gewoon een leuker en veiliger O&N voor iedereen. Daarin kunnen waarschuwingen, als ze goed worden ingezet, heel zinnig zijn. Het gaat er alleen om hoe je het doet. (Beleid en training maken daarin veel uit.)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 00:40

Shadow0 schreef:
oomens schreef:
Waarschuwingen zijn een zwaktebod dat je alleen zou moeten inzetten wanneer aannemelijk is dat de overtreders werkelijk geen idee hebben dat ze iets verkeerd doen, of echt niets aan hun overtreding kunnen doen.

Je kunt waarschuwingen heel effectief inzetten.
Maar mijn doel is dan ook niet om totale onderwerping aan politiemacht te creeren, ik hoef geen politiestaat, ik wil gewoon een leuker en veiliger O&N voor iedereen. Daarin kunnen waarschuwingen, als ze goed worden ingezet, heel zinnig zijn. Het gaat er alleen om hoe je het doet. (Beleid en training maken daarin veel uit.)

Mijn doel is ook zeker niet om totale onderwerping aan politiemacht te creëren. Idealiter bepalen gemeenschappen zelf wat ze wel en niet dulden en waarop gehandhaafd zou moeten worden door lokale(!) politie (het grote nadeel van het samenvoegen van de korpsen!), waarbij nationale bemoeienis pas wordt ingezet wanneer er onlusten ontstaan tussen verschillende plaatsen en gemeenschappen, en niet wanneer er slechts interne problemen zijn.

Doorgaans gaat dat trouwens ook prima volgens mij. Een melkveehouder die goed ligt in een gemeenschap, hoeft doorgaans echt geen politie erbij te halen om de carbidbussen en vuurwerkbommen niet pal naast zijn stallen te laten knallen. Die gevallen waarbij het mis gaat en waarbij een beroep op de autoriteiten wordt gedaan, betreffen doorgaans gemeenschappen waar nauwelijks sociale controle is, of het gaat om mensen die slecht in de gemeenschap liggen (vaak mensen van buitenaf, of met sterk afwijkende denkbeelden/levensstijl) of om persoonlijke conflicten.

In die gevallen waarbij het binnen een gemeenschap niet lukt om schade aan de eigen mensen en hun eigendommen binnen de perken te houden, of wanneer schade aan overheidseigendommen uit de hand loopt, dán is er politie-inzet nodig, en die zouden dan best hard en duidelijk in mogen komen ja.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 00:46

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 00:53

Shadow0 schreef:

Maar die middelen worden niet offensief ingezet hè. Zoals in het NOS stuk al werd aangegeven, soms moet je jezelf kunnen verdedigen, bijvoorbeeld wanneer een groep idioten de BOA's aan wil vallen en ze niet anders kunnen dan vluchten (omdat ze waarschijnlijk 's avonds graag hun familie weer willen zien).
Dat sus je echt niet altijd met de-escalatie technieken geleerd op de opleiding.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 01:59

Het probleem is dat wat er met oud en nieuw gebeurt een afspiegeling is van hoe het op meer gebieden er aan toe gaat.
Als er respect was, mensen zich aan normale fatsoensregels zouden houden, weten wat de gevolgen zijn etc etc lopen dingen niet steeds erger uit de hand. Dan is men niet bang voor rellen als ze geen fikkie mogen steken.

Het is in andere landen wel bewezen dat hardhandigheid, stevig optreden veel meer respect afdwingt. Je kan dat als nette burger wel niet willen, maar het loopt steeds meer uit de hand en je komt er op een gegeven moment echt niet meer onderuit.

De mogelijkheden die de politie nu heeft, blijken duidelijk niet voldoende te werken. Het soort volk wat alle regels aan zijn laars lapt, lacht de politie uit. Hulpverleners zijn niet eens veilig meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:45

Je hoeft toch ook niet gelijk geweld in te zetten?
Als je in Basel geluidsoverlast maakt dmv een feestje dan komen ze eerst waarschuwen, de 2e keer (zelfde avond) krijg je een boete en moeten ze nog een kert komen dan komen ze binnen en nemen je stereo mee :+
Dat deden ze in iedergeval bij een collega van de uni :')

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:54

Sizzle schreef:
Als je in Basel geluidsoverlast maakt dmv een feestje dan komen ze eerst waarschuwen, de 2e keer (zelfde avond) krijg je een boete en moeten ze nog een kert komen dan komen ze binnen en nemen je stereo mee :+

Er hoeft zeker niet gelijk naar geweld te worden gegrepen nee. Verschil met het feestje is alleen dat daar het verschijnen van de politie voor velen het eerste signaal is dat ze over een grens zijn gegaan, terwijl er echt helemaal niemand is die met droge ogen kan beweren dat hij dacht dat vuurwerk eind november gewoon mocht. Tenminste, als de afsteker niet eerder heeft gezien dat er bij vrienden die hetzelfde deden "ook gewoon politie langskwam, maar die kwamen alleen een praatje maken, dus dan zal het wel oké zijn, toch?".

Dat betekent niet dat dan voor iedere verkeerd weggegooide kauwgom gelijk de lange lat erover moet. Echt niet. Wel dat wanneer iemand overduidelijk bewust fout zit, er gewoon de daarbij behorende sanctie moet worden opgelegd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:33

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:33

Magrathea schreef:
Maar die middelen worden niet offensief ingezet hè. Zoals in het NOS stuk al werd aangegeven, soms moet je jezelf kunnen verdedigen, bijvoorbeeld wanneer een groep idioten de BOA's aan wil vallen en ze niet anders kunnen dan vluchten (omdat ze waarschijnlijk 's avonds graag hun familie weer willen zien).
Dat sus je echt niet altijd met de-escalatie technieken geleerd op de opleiding.

BOA's zijn misschien niet de juiste personen hiervoor, juist omdat ze minder opleiding en minder mogelijkheden hebben. (Daarom zijn BOA's ook goedkoper, maar soms is goedkoop duurkoop.)
Maar juist het in handen geven van zwaardere middelen bij mensen die niet genoeg zijn opgeleid is gevaarlijk en geeft waarschijnlijk grotere problemen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:40

Sizzle schreef:

Nee, maar ik denk dat het idee dat de politie streng is en geweld niet uit de weg gaat helaas bij dat soort mensen toch meer indruk maakt.
Nu wordt de politie uitgelachen, mensen gaan hele discussies aan, spugen in hun gezicht, duwen, gooien naar ze etc etc.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:02

Shadow0 schreef:
Magrathea schreef:

BOA's zijn misschien niet de juiste personen hiervoor, juist omdat ze minder opleiding en minder mogelijkheden hebben. (Daarom zijn BOA's ook goedkoper, maar soms is goedkoop duurkoop.)
Maar juist het in handen geven van zwaardere middelen bij mensen die niet genoeg zijn opgeleid is gevaarlijk en geeft waarschijnlijk grotere problemen.

O ik bedoelde natuurlijk extra middelen in combinatie met bijbehorende training :j Sorry als dat niet duidelijk was.

Dat goedkoop in dezen duurkoop is ben ik zeker met je eens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:04

superpony schreef:
Nee, maar ik denk dat het idee dat de politie streng is en geweld niet uit de weg gaat helaas bij dat soort mensen toch meer indruk maakt.

En het is belangrijk om je te baseren op een 'idee' en vooral niet op onderzoeken naar effectieve handhaving...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:10

Shadow0 schreef:
superpony schreef:

En het is belangrijk om je te baseren op een 'idee' en vooral niet op onderzoeken naar effectieve handhaving...

Je moet ergens beginnen. En dat idee komt voort uit wat je in andere landen ziet waar harder optreden wel meer indruk maakt.

Het is ook gebleken dat in Nederland we geen respect meer hebben door al die regeltjes, het zoethappige optreden, de lage straffen etc etc.
In Amsterdam hadden wij veel toeristen als klant en die praten ook over Nederland, het land waar alles mag. Ook dat komt weer ergens vandaan.

Onderzoeken in Nederland stellen niet veel voor en lopen vaak achter de feiten aan, Kosten jaren tijd en veel geld om vervolgens weer niks te bereiken. Zie het punt waar we nu staan.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:20

Uit onderzoek blijkt juist dat hard optreden nauwelijks verschil uitmaakt. Optreden maakt dat wel. Oftewel: hoe hoger de pakkans, hoe minder mensen iets doen.
In Singapore is het juist door die extreem hoge pakkans dat er 'weinig' criminaliteit is.. Niet dat dat nou de leukste plek is om te leven lijkt me maar goed.
Straffen omhoog gooien gaat niet helpen in NL, de pakkans moet omhoog. Als jij kan kiezen tussen een appel stelen en een 0.0001% kans dat je hadn er af gaat, of een appel stelen en 100% kans op 35euro betalen, dan wordt in dat laatste geval minder gestolen.

Edit: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/02/vv ... d-a2079628

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:30

Ik bedoel ook niet meteen erop slaan. Maar meer respect afdwingen. Nu wordt de politie uitgelachen en op ze gespuugd, omdat mensen geen respect voor ze hebben. Respect krijg je ook met de positie die je hebt in de samenleving, je houding etc etc.

Wij zouden misschien niet in Singapore willen leven, maar die mensen weten niet beter. Ik denk dat zij Nederland vreselijk vinden.

Heel veel buitenlanders vinden ons helemaal niet zo leuk met onze grote mond, vieze straten etc etc. En ja, dan wordt je over 1 kam geschoren, want dat is wat ze mee krijgen.