Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
germie schreef:Eerst stukje harde praat:Zonder kinderen mag je best 1-2 keer per jaar vliegen. Als je het ene laat mag je wel een beetje van het andere.
enzino schreef:germie schreef:Eerst stukje harde praat:Zonder kinderen mag je best 1-2 keer per jaar vliegen. Als je het ene laat mag je wel een beetje van het andere.
Wie heeft jouw tot hoogste rechter benoemt?
Je hebt de vrijheid het zo voor jezelf goed te praten, maar waarom dan meteen een waardeoordeel klaar hebben voor anderen die wel kinderen en wel vliegen, maar bijvoorbeeld duizend andere dingen beter doen dan jij?
En daar komt bijna elk topic over dit onderwerp snel weer op terecht: "ik doe X en Y, dus ik mag ook een beetje A en B doen". En vervolgens roept de volgende dat die geen A en B wil doen, maar wel extra Y doet, en A en B is slechter dan Y. Iedereen is zijn eigen straatje aan het schoon vegen en hoopt op bevestiging van anderen hoe schoon het wel niet is.
Magrathea schreef:En dat terwijl er echt zoveel dingen zijn die je zelf kan doen waar je geen overheid voor nodig hebt.![]()
Op dit moment is een plantaardig dieet de meest duurzame keuze. (Jaja, in een perfecte wereld moet je eigenlijk een klein beetje vlees eten, maar zelf op het gemiddelde gaan zitten zet pas weinig zoden aan de dijk.) Dat kun je gewoon morgen beginnen doen. Heel makkelijk.
De fiets zo vaak mogelijk pakken, investeren in een goed regenpak en gewoon alle ritjes onder de 10 km op de fiets. Lekker vakantie vieren in de buurt, of maak een mooie treinreis.
[***] schreef:8nnemiek schreef:Als iedereen zo blijft leven dan verandert er helemaal níets, germie.
En dan zal de overheid uiteindelijk moeten ingrijpen door dingen te verbieden en flinke belastingen te heffen op brandstoffen en vlees en andere vervuilende zaken.
In plaats van wachten tot het zo ver is en dan gaan klagen dat alles te duur wordt kun je toch beter direct een aantal zaken schrappen?
Volgens mij zit er al een flinke belasting op brandstoffen, benzine is ook hartstikke duur. Maar wat wordt er met die belastingen gedaan? Worden die dan gebruikt voor milieuverbeteringen? Of bijvoorbeeld een bedrijf die moet betalen omdat het veel plastic verpakkingen gebruikt, wordt dit geld dan gebruikt om die plastic soep op te ruimen? Anders gaat het toch compleet zijn doel voorbij? Wel alles duurder maken maar die opbrengsten van de prijsverhogingen niet investeren in het milieu. En nee dat bedrijf waar ik het over heb gaat niet het aantal plastic verminderen omdat ze daarvoor moeten betalen aan de overheid, want hun klanten hebben eisen voor die verpakkingen dus dan heb je de keuze: een grote klant mislopen of geld afstaan aan de overheid, en die keuze is niet zo moeilijk.
Loretta schreef:Magrathea schreef:En dat terwijl er echt zoveel dingen zijn die je zelf kan doen waar je geen overheid voor nodig hebt.![]()
Op dit moment is een plantaardig dieet de meest duurzame keuze. (Jaja, in een perfecte wereld moet je eigenlijk een klein beetje vlees eten, maar zelf op het gemiddelde gaan zitten zet pas weinig zoden aan de dijk.) Dat kun je gewoon morgen beginnen doen. Heel makkelijk.
De fiets zo vaak mogelijk pakken, investeren in een goed regenpak en gewoon alle ritjes onder de 10 km op de fiets. Lekker vakantie vieren in de buurt, of maak een mooie treinreis.
Dat zijn 2 punten waar ik het zo wel mee eens ben. Bijvoorbeeld de boodschappen of naar het paard de fiets pakken. Is nog eens gezonder ook. En ja een klein beetje vlees hebben we wel nodig. Maar van die enorme hoeveelheden vlees zijn ongezond.
enzino schreef:germie schreef:Eerst stukje harde praat:Zonder kinderen mag je best 1-2 keer per jaar vliegen. Als je het ene laat mag je wel een beetje van het andere.
Wie heeft jouw tot hoogste rechter benoemt?
Je hebt de vrijheid het zo voor jezelf goed te praten, maar waarom dan meteen een waardeoordeel klaar hebben voor anderen die wel kinderen en wel vliegen, maar bijvoorbeeld duizend andere dingen beter doen dan jij?
En daar komt bijna elk topic over dit onderwerp snel weer op terecht: "ik doe X en Y, dus ik mag ook een beetje A en B doen". En vervolgens roept de volgende dat die geen A en B wil doen, maar wel extra Y doet, en A en B is slechter dan Y. Iedereen is zijn eigen straatje aan het schoon vegen en hoopt op bevestiging van anderen hoe schoon het wel niet is.
Loretta schreef:JewEmm schreef:Herkennen jullie dat? Dat je weer nieuwe info krijgt over het milieu en gewoon even geen oplossing meer weet... Maar zoals altijd is bewustwording de eerste stap, en oplossing/uitvoering de stap ernaGelukkig helpen dit soort praktische tips daar in!
Dat herken ik wel ja.
Vooral omdat veel maatregelen niet meer dan papieren tijgers zijn. Zoals bijvoorveeld energiecertificaten van groene stroom, afval dat niet hier maar in het buitenland verbrand wordt. En de hype van elektrische auto's die niet op zonne of wind energie rijden maar op energie uit kolen en gascentrales. Om nog maar te zwijgen over de productie van accu's.
Wanneer je je eens wat verder in het milleu verdiept dan zal je al snel merken dat we op heel veel vlakken gigantisch voor de gek worden gehouden. Ondertussen mogen we wel betalen voor klimaatmaatregelen die weinig zoden aan de dijk zetten.
8nnemiek schreef:Van mij mogen ze overal ter wereld een 1-kind-politiek invoerenHeeft in China ook érg goed gewerkt.
DezeNaam schreef:8nnemiek schreef:Van mij mogen ze overal ter wereld een 1-kind-politiek invoerenHeeft in China ook érg goed gewerkt.
Oohja inderdaad, zoals meisjes die massaal geaborteerd worden (vaak gedwongen door de man van de vrouw) of gewoonweg bij het vuilnis gedumpt worden, werkt erg goed...
Sorry, de meeste bedragen van je in dit topic vond ik erg goed maar hier sla je de bal wel erg hard mis...
8nnemiek schreef:Voor China zelf (de economie etc) heeft het ontzettend goed gewerkt hoor!
De manier waarop is natuurlijk vreselijk.. maar het zou geweldig zijn voor de wereld als iedereen ter wereld maximaal een kind zou krijgen.
Met abortus is niks mis trouwens. Op een veilige manier dan uiteraard
Overbevolking is gewoon een enórm probleem.
Magrathea schreef:8nnemiek schreef:Voor China zelf (de economie etc) heeft het ontzettend goed gewerkt hoor!
De manier waarop is natuurlijk vreselijk.. maar het zou geweldig zijn voor de wereld als iedereen ter wereld maximaal een kind zou krijgen.
Met abortus is niks mis trouwens. Op een veilige manier dan uiteraard
Overbevolking is gewoon een enórm probleem.
Daarom hoop ik dat het vanuit de mensen zelf komt. Maximaal 2 kinderen. Liever nog één zelfs, en denk goed na of je die wel echt wil. Punt is dat je echt geen 8 kinderen nodig hebt om aan je kinderwens te voldoen.
Kijk wat mij betreft stopt de mensheid morgen met fokken maar dat zit er gewoon niet in denk ikDus dan moet het maar op een andere manier.
Ik snap uberhaupt niet dat je vandaag de dag naar de wereld kan kijken en dan denkt "weet je, hier gaat een kind van mij echt gelukkig worden, over 40 jaar is het hier allemaal nog steeds top geregeld"
Citaat:Groene stroom is ingewikkeld, maar geen papieren tijger. (Het is een term van voorzitter / keizer Mao, ik ben niet erg thuis in zijn gedachtengoed.)
Wil je groene stroom, compleet gegarandeerd, dan kan dat. Koop zonnepanelen ( google: Zon op Nederland; zonnepanelen delen - en beleg bij een serieuze bank zoals triodos in windenergie.)
Wat dan uit je stopcontact komt blijft ingewikkeld, maar je kunt op deze manier genoeg spul bijeen sparen dat je eigen huishouden energieneutraal wordt.
[***] schreef:Oke dus de overheid is blijkbaar mooi geld bij elkaar aan het rapen door het verhogen van prijzen in het kader van 'milieu' terwijl het geld in werkelijkheid helemaal niet gebruikt wordt voor het milieu en de verhoging van de prijzen ook niet bijdraagt aan minder consumptie van producten die slecht zijn voor het milieu. Is dat de logica van de Nederlandse overheid?
verootjoo schreef:Ik vraag me echt af of het nog te redden is