Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:15

En minder stoken. Ik ben weinig thuis, verwarming op 15, ben ik avond thuis dan op 17. 22 hoeft echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:16

germie schreef:
Eerst stukje harde praat:Zonder kinderen mag je best 1-2 keer per jaar vliegen. Als je het ene laat mag je wel een beetje van het andere.

Wie heeft jouw tot hoogste rechter benoemt?

Je hebt de vrijheid het zo voor jezelf goed te praten, maar waarom dan meteen een waardeoordeel klaar hebben voor anderen die wel kinderen en wel vliegen, maar bijvoorbeeld duizend andere dingen beter doen dan jij?

En daar komt bijna elk topic over dit onderwerp snel weer op terecht: "ik doe X en Y, dus ik mag ook een beetje A en B doen". En vervolgens roept de volgende dat die geen A en B wil doen, maar wel extra Y doet, en A en B is slechter dan Y. Iedereen is zijn eigen straatje aan het schoon vegen en hoopt op bevestiging van anderen hoe schoon het wel niet is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:44

enzino schreef:
germie schreef:
Eerst stukje harde praat:Zonder kinderen mag je best 1-2 keer per jaar vliegen. Als je het ene laat mag je wel een beetje van het andere.

Je hebt de vrijheid het zo voor jezelf goed te praten, maar waarom dan meteen een waardeoordeel klaar hebben voor anderen die wel kinderen en wel vliegen, maar bijvoorbeeld duizend andere dingen beter doen dan jij?

En daar komt bijna elk topic over dit onderwerp snel weer op terecht: "ik doe X en Y, dus ik mag ook een beetje A en B doen". En vervolgens roept de volgende dat die geen A en B wil doen, maar wel extra Y doet, en A en B is slechter dan Y. Iedereen is zijn eigen straatje aan het schoon vegen en hoopt op bevestiging van anderen hoe schoon het wel niet is.

Klopt en dat zeg ik ook steeds en daarom dus ook stukje harde praat.
Je kunt niet voor een ander oordelen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:02

Stoken is hier wel een dingetje.... toen ons huis in 1885 gebouwd werd hadden ze nog nooit van isolatie gehoord.
Inmiddels zijn de twee grootste ramen vervangen door dubbelslag, maar de rest gaat financieel flink in de papieren lopen.
Het liefst zou ik het plat gooien en dan hier nieuwbouwen, maar ook dat is financieel geen haalbare kaart.

Ik zeg gekscherende weg ook altijd “ ik heb geen kinderen”, en dit is zeker een goede stap voor het milieu (zeker in een gemeente op de biblebelt waar gezinnen met 8 (of meer) kinderen niet raar zijn), maar dit zegt niet dat je verder niks hoeft te doen.
Ik scheid afval zoveel mogelijk, heb een nee/ja sticker op de brievenbus.
Kleding die ik niet meer draag of pas gaat naar de kringloop.
Germie heeft het over kleding echt afdragen... ja, tot op zekere hoogte. Het moet wel netjes blijven.
Vroeger droeg ik verschoten shirtjes af bij de paarden, maarja, ik heb geen paarden meer... :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:06

Magrathea schreef:
En dat terwijl er echt zoveel dingen zijn die je zelf kan doen waar je geen overheid voor nodig hebt. :j

Op dit moment is een plantaardig dieet de meest duurzame keuze. (Jaja, in een perfecte wereld moet je eigenlijk een klein beetje vlees eten, maar zelf op het gemiddelde gaan zitten zet pas weinig zoden aan de dijk.) Dat kun je gewoon morgen beginnen doen. Heel makkelijk.
De fiets zo vaak mogelijk pakken, investeren in een goed regenpak en gewoon alle ritjes onder de 10 km op de fiets. Lekker vakantie vieren in de buurt, of maak een mooie treinreis.

Dat zijn 2 punten waar ik het zo wel mee eens ben. Bijvoorbeeld de boodschappen of naar het paard de fiets pakken. Is nog eens gezonder ook. En ja een klein beetje vlees hebben we wel nodig. Maar van die enorme hoeveelheden vlees zijn ongezond.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:12

[***] schreef:
8nnemiek schreef:
Als iedereen zo blijft leven dan verandert er helemaal níets, germie.
En dan zal de overheid uiteindelijk moeten ingrijpen door dingen te verbieden en flinke belastingen te heffen op brandstoffen en vlees en andere vervuilende zaken.
In plaats van wachten tot het zo ver is en dan gaan klagen dat alles te duur wordt kun je toch beter direct een aantal zaken schrappen?

Volgens mij zit er al een flinke belasting op brandstoffen, benzine is ook hartstikke duur. Maar wat wordt er met die belastingen gedaan? Worden die dan gebruikt voor milieuverbeteringen? Of bijvoorbeeld een bedrijf die moet betalen omdat het veel plastic verpakkingen gebruikt, wordt dit geld dan gebruikt om die plastic soep op te ruimen? Anders gaat het toch compleet zijn doel voorbij? Wel alles duurder maken maar die opbrengsten van de prijsverhogingen niet investeren in het milieu. En nee dat bedrijf waar ik het over heb gaat niet het aantal plastic verminderen omdat ze daarvoor moeten betalen aan de overheid, want hun klanten hebben eisen voor die verpakkingen dus dan heb je de keuze: een grote klant mislopen of geld afstaan aan de overheid, en die keuze is niet zo moeilijk.

Meestal niet. Dat is ook waardoor steeds meer milleu maatregelen vanuit de overheid mij gigantish beginnen tegen te staan. Waarom moet ik bijvoorbeeld mijn afval scheiden en daar ook nog eens extra voor betalen als later nlijkt dat een groot deel van het afval in Polen verbrand wordt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:53

Loretta schreef:
Magrathea schreef:
En dat terwijl er echt zoveel dingen zijn die je zelf kan doen waar je geen overheid voor nodig hebt. :j

Op dit moment is een plantaardig dieet de meest duurzame keuze. (Jaja, in een perfecte wereld moet je eigenlijk een klein beetje vlees eten, maar zelf op het gemiddelde gaan zitten zet pas weinig zoden aan de dijk.) Dat kun je gewoon morgen beginnen doen. Heel makkelijk.
De fiets zo vaak mogelijk pakken, investeren in een goed regenpak en gewoon alle ritjes onder de 10 km op de fiets. Lekker vakantie vieren in de buurt, of maak een mooie treinreis.

Dat zijn 2 punten waar ik het zo wel mee eens ben. Bijvoorbeeld de boodschappen of naar het paard de fiets pakken. Is nog eens gezonder ook. En ja een klein beetje vlees hebben we wel nodig. Maar van die enorme hoeveelheden vlees zijn ongezond.

Waarom hebben we een klein beetje vlees nodig? :)
enzino schreef:
germie schreef:

Ja, dit valt me inderdaad ook op.
Punt is gewoon dat het in het westen bijna niet mogelijk is om er een echt duurzame levensstijl op na te houden, als je echt alles mee gaat rekenen. (Dan denk ik dus aan een levensstijl met een voetafdruk die het gemiddelde beschikbare budget per aardbewoner niet overschrijdt.)
Sommige mensen stemt dit somber, maar dit is eigenlijk juist reden om nog eens even flink de schouders eronder te zetten. Want verbeteringen komen nooit van mensen die zeggen "nou het is eigenlijk wel goed zo" :j

Het zou fijn zijn als het westen niet uitging van een bepaalde hoeveelheid wat je moet doen en daar strikt op blijven zitten, maar liever gewoon elke kans aanpakken om je leven minder impactvol te maken. Wat is daar nou op tegen? Dat je dan niet meer op vakantie kan naar ver oord X? Echt, ik zou dolgraag Australië zien maar ik zou niet kunnen genieten van die reis wetende wat de impact van zo'n vlucht is :\

Edit: de mentaliteit die ik hierboven noemde zie je overigens op veel plekken terug, juist ook bij het bedrijfsleven. De baas van Schiphol die op Nieuwsuur gaat vertellen over de mogelijke uitbreiding, en wanneer hem wordt gevraagd naar de impact van vliegen op het klimaat is zijn eerste reactie "nou vliegen is maar een paar procent van de totale uitstoot"... waarna hij verdergaat over dingen waar ze mee bezig zijn. Ik bedoel, heel fijn dat ze zonnepanelen willen plaatsen en elektrische zelfrijdende taxibusjes hebben voor de parkeergarages, echt. Maar dat zo'n persoon direct al de schuld bij een ander wil neerleggen is echt tekenend voor de westerse mentaliteit van "jamaar hullie doen ook niet genoeg voor het klimaat"

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:04

Enkel de prijzen om hoog gooien voor milieubelastende producten, of het stopzetten van kinderbijslag is niet een realistische oplossing. Hiermee tref je namelijk vooral de armere mensen. En dat is waar ik op doelde toen ik probeerde te schrijven dat oplossingen voor het klimaat wel sociaal verantwoord moeten zijn (verkeerd geschreven dus...). Mensen die geld hebben consumeren er toch wel op los.... Zowel wereldwijd als je land per land vergelijkt (zie mijn vorige bericht) en binnen een land tussen rijkere en armere mensen.

Maar het blijft lastig... Het klimaatprobleem oplossen kan niet enkel gebeuren door alle kleine stapjes die mensen zelf doen, al draagt natuurlijk ook super veel mee. Er moet vanuit de overheid een hoop gebeuren. Maar wat voor aanpak daar ook uit komt, er gaan veel mensen ontevreden zijn, omdat er een nadrukkelijk stimulering zo niet verplichting komt op het veranderen van gedrag. Maar ja... Als er nu niet gebeurd, dan zitten we binnen afzienbare tijd met nog veel grotere problemen en krijgt de overheid alsnog de schuld. Het zal namelijk nooit aan jezelf liggen (lees deze laatste zin met een korrel sarcasme...)

Edit @Margrathea. Ja, zo is shell ook super trots dat ze zo'n duurzaam bedrijf zijn (hebben ze zelfs een prijs voor gewonnen), omdat ze aan CO2 compensatie doen voor de km's die de personeelsleden rijden naar het werk.... _-:( Ze staan op nummer 6 van meeste vervuilende bedrijven van Nederland!
Of dat ze al jaaaaaren werken aan verduurzaming en alternatieve energie. Maar um.. Tegelijkertijd wel doodleuk vertellen dat fossiele brandstof altijd nodig MOET zijn, omdat de burger/ontwikkelingslanden niet zonder kunnen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:40

Ja echt 8)7 Zie mijn voorbeeld van de zak patat en salade met olijfoliedressing. Shell die CO2 compenseert voor woon-werkverkeer valt 100% onder de olijfoliedressing :=

Maarrrr ik las wel dat de topmensen bij Shell voortaan betaald krijgen naar in hoeverre ze hun klimaatdoelstellingen halen. Ik bedoel, het blijft Shell, maar ik was toch wel echt even oprecht aangenaam verrast :oo

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:51

En toch helpen alle kleine beetjes...
Ja, ik was ook blij het te horen. Maar dan ben ik wel benieuwd wat die klimaatdoelstellingen exact zijn. En of ze nog steeds zo veel de wereld rond blijven vliegen. Uiteindelijk hebben ze wel zo veel uitstoot doordat wij brandstof en plastic gebruiken...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:52

Loretta schreef:
JewEmm schreef:
Herkennen jullie dat? Dat je weer nieuwe info krijgt over het milieu en gewoon even geen oplossing meer weet... Maar zoals altijd is bewustwording de eerste stap, en oplossing/uitvoering de stap erna :) Gelukkig helpen dit soort praktische tips daar in!

Dat herken ik wel ja.
Vooral omdat veel maatregelen niet meer dan papieren tijgers zijn. Zoals bijvoorveeld energiecertificaten van groene stroom, afval dat niet hier maar in het buitenland verbrand wordt. En de hype van elektrische auto's die niet op zonne of wind energie rijden maar op energie uit kolen en gascentrales. Om nog maar te zwijgen over de productie van accu's.

Wanneer je je eens wat verder in het milleu verdiept dan zal je al snel merken dat we op heel veel vlakken gigantisch voor de gek worden gehouden. Ondertussen mogen we wel betalen voor klimaatmaatregelen die weinig zoden aan de dijk zetten.

Op het gevaar af van nog meer harde praat: "even geen oplossing weten", dat kan je zo hebben met een wereldwijd probleem.
De boeren in Kenia weten ook niet hoe ze met de nieuwe droogte, nachtelijke kou en extra warmte moeten dealen (als in dreigende hongersnood, het volksvoedsel mais is al eigenlijk geen doen meer.)

En ja, genoeg luitjes die ergens een slaaje uit willen slaan.

Groene stroom is ingewikkeld, maar geen papieren tijger. (Het is een term van voorzitter / keizer Mao, ik ben niet erg thuis in zijn gedachtengoed.)
Wil je groene stroom, compleet gegarandeerd, dan kan dat. Koop zonnepanelen ( google: Zon op Nederland; zonnepanelen delen - en beleg bij een serieuze bank zoals triodos in windenergie.)
Wat dan uit je stopcontact komt blijft ingewikkeld, maar je kunt op deze manier genoeg spul bijeen sparen dat je eigen huishouden energieneutraal wordt.

Mbt afval is het devies : gewoon zo weinig mogelijk maken, dan hoeft het niet verbrand te worden ook. Of dat op de Maasvlakte gebeurt of in het buitenland.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:23

Wij eten 90% van de tijd plantaardig, anders vegetarisch. We hebben bijna 2 kinderen en ik hoop dat zij deze levensstijl doorzetten. Onze kinderwens zat diep, hoe egoïstisch ook, we kunnen die niet opzij schuiven voor de toestand van het huidige klimaat. Ik merk om me heen dat deze levensstijl veel mensen triggert en zo langzamerhand eet bijna onze hele familie/vriendenkring vegetarisch.

Ik hoop dat onze kinderen later meedenken en handelen naar een fijnere en gezondere wereld.

Magrathea

DezeNaam

8nnemiek schreef:
Van mij mogen ze overal ter wereld een 1-kind-politiek invoeren := Heeft in China ook érg goed gewerkt.

Oohja inderdaad, zoals meisjes die massaal geaborteerd worden (vaak gedwongen door de man van de vrouw) of gewoonweg bij het vuilnis gedumpt worden, werkt erg goed...
Sorry, de meeste bedragen van je in dit topic vond ik erg goed maar hier sla je de bal wel erg hard mis... Deze regel in China doet alles behalve goed.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:25

DezeNaam schreef:
8nnemiek schreef:
Van mij mogen ze overal ter wereld een 1-kind-politiek invoeren := Heeft in China ook érg goed gewerkt.

Oohja inderdaad, zoals meisjes die massaal geaborteerd worden (vaak gedwongen door de man van de vrouw) of gewoonweg bij het vuilnis gedumpt worden, werkt erg goed...
Sorry, de meeste bedragen van je in dit topic vond ik erg goed maar hier sla je de bal wel erg hard mis...

Eens, en lekker makkelijk roepen als je geen of een niet zo sterke kinderwens hebt.

Dit soort opmerkingen doet de wereld ook echt geen goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:27

Voor China zelf (de economie etc) heeft het ontzettend goed gewerkt hoor!
De manier waarop is natuurlijk vreselijk.. maar het zou geweldig zijn voor de wereld als iedereen ter wereld maximaal een kind zou krijgen.

Met abortus is niks mis trouwens. Op een veilige manier dan uiteraard ;)

Overbevolking is gewoon een enórm probleem.

Een 1-kind-politiek zoals China die had is natuurlijk onzin. Maar stel dat men mensen zou belonen door ze maandelijks een vergoeding te geven als ze maximaal een kind zouden krijgen.. Of op een andere manier stimuleren om niet massaal door te fokken..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:31

8nnemiek schreef:
De manier waarop is natuurlijk vreselijk.. maar het zou geweldig zijn voor de wereld als iedereen ter wereld maximaal een kind zou krijgen.

Daarom hoop ik dat het vanuit de mensen zelf komt. Maximaal 2 kinderen. Liever nog één zelfs, en denk goed na of je die wel echt wil. Punt is dat je echt geen 8 kinderen nodig hebt om aan je kinderwens te voldoen.
Kijk wat mij betreft stopt de mensheid morgen met fokken maar dat zit er gewoon niet in denk ik := Dus dan moet het maar op een andere manier.

Ik snap uberhaupt niet dat je vandaag de dag naar de wereld kan kijken en dan denkt "weet je, hier gaat een kind van mij echt gelukkig worden, over 40 jaar is het hier allemaal nog steeds top geregeld"

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:34

Het gaat om het feit dat abortus daar niet veilig gedaan wordt en het niet de eigen keuze is van de vrouw. Er gaan daar letterlijk vrouwen dood omdat ze verplicht abortussen moeten blijven laten doen van hun man tot ze een jongen hebben. http://www.asiaone.com/china/woman-dies ... wanted-son

Tja het zou geweldig zijn als mensen wat minder kinderen krijgen, maar wat wil je eraan gaan doen? Mensen verplicht hun kind laten aborteren als ze toch terug zwanger geraken? Het kind afnemen? Mensen steriliseren? Boetes, gevangenisstraf..?

Dat de overheid iets doet aan het massaal produceren van vlees en plastiek. Gooi de prijzen omhoog, doe al die grote industrieën weg en vlees koop je maar kleinschalig bij de lokale boer. Zal stukken duurder zijn maar al veel beter voor het milieu. Maar naar mijn inzien boeit de overheid dit niks, massaproductie brengt veel op, dus het blijft bestaan. Anders waren die 'oh zo vervuilende industrieën' nu al lang weg.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:42

De overheid kan een kindontmoedigend beleid voeren. Gratis anticonceptie voor iedereen, sterilisatie in het basispakket en het makkelijker maken om dit te regelen (in het bewust kinderloos topic kun je tal van verhalen vinden van vrouwen die letterlijk jaren bezig zijn om iemand te vinden die het wil doen, want "stel dat je van gedachten verandert" - tegen een vrouw van in de dertig), ruim baan voor abortusklinieken (ik hoop dat Google ernaast zit maar ik zie er maar een handjevol op de kaart staan...), abortuspil in het basispakket, minder kinderbijslag bij een tweede kind en niets meer bij de derde... Om maar een paar dingen te noemen :)

De kans op 'ongelukjes' is dan een pak kleiner, mocht er iets gebeuren dan zijn er mogelijkheden om het op te lossen, en als je een voltooid gezin hebt kun je makkelijk voorkomen dat er meer kinderen bij komen. En als je dan echt per se meer kinderen wilt dan ga je er maar zelf voor betalen ook.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:44

Eigenlijk denk ik dat de natuur zelf al wat doet aan minder kinderen krijgen. Je hoort nu steeds meer dat mensen moeite hebben met natuurlijk zwanger worden. In het midden-oosten is de fertiliteit nu lager dan ooit, en de fertiliteitsklinieken daar ontploffen bijna.
Hier in NL hoor je het ook veel trouwens vind ik.

We leven nu eenmaal in een maakbare wereld en ik heb daar zelf best wat moeite mee. Ondanks dat ik zelf ook een grote kinderwens had, die niet vervuld leek te worden. Uiteindelijk na jaren toch wel vanzelf gegaan, nadat we ons hadden neergelegd bij een kinderloos leven.
En ik besef dat ik me wel gelukkig mag prijzen met een kind terwijl dat niet voor iedereen weggelegd is en om nou alle fertiliteitsbehandelingen te verbieden is ook zo wat.
Maar toch, waarom voelen we ons zo aan God gelijk en negeren we de noodsignalen van de aarde? Niet alleen qua kinderen krijgen, maar ook als we kijken naar andere factoren. De aarde schreeuwt het uit, niemand kan het ontkennen, maar iedereen vind wel dat hij recht heeft op goedkope vliegvakanties := We moeten Schiphol uitbreiden om meer geld te maken, want groei is goed en groei moet :+
Ik vraag me echt af of het nog te redden is :(

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:49

Magrathea schreef:
8nnemiek schreef:

Daarom hoop ik dat het vanuit de mensen zelf komt. Maximaal 2 kinderen. Liever nog één zelfs, en denk goed na of je die wel echt wil. Punt is dat je echt geen 8 kinderen nodig hebt om aan je kinderwens te voldoen.
Kijk wat mij betreft stopt de mensheid morgen met fokken maar dat zit er gewoon niet in denk ik := Dus dan moet het maar op een andere manier.

Ik snap uberhaupt niet dat je vandaag de dag naar de wereld kan kijken en dan denkt "weet je, hier gaat een kind van mij echt gelukkig worden, over 40 jaar is het hier allemaal nog steeds top geregeld"

Als we wachten tot het vrijwillig gebeurt, dan kunnen we bij alles wachten tot we een ons wegen. Mensen stoppen nooit vrijwillig massaal genoeg met kinderen krijgen om de wereldbevolking echt flink omlaag te brengen.
Het aantal kinderen per paar neemt inderdaad af en de leeftijd waarop men ze krijgt stijgt met het toenemen van de welvaart, en dat gebeurt allemaal ook zonder enige dwang. Probleem is alleen dat, wil je echt richting een bevolkingsafname gaan, er een heleboel welvaart nodig is. Met het bijbehorende consumptieniveau.

Voordat de hele wereld het zo goed heeft dat ze vrijwillig veel minder kinderen krijgen, heeft de hele wereld het zo goed dat ze de wereld allang kapotgeconsumeerd hebben. Daarbij komt nog dat een welvaartsniveau zoals wij het hebben, alleen maar bestaat doordat er anderen zijn die uitgebuit en leeggetrokken kunnen worden voor en door ons. Dat niveau voor de hele wereld verwezenlijken, gaat dus sowieso niet lukken.

Tot zover dus het vrijwillig stimuleren van bevolkingsafname door welvaartsgroei. Blijft over: dwang of massale bevolkings- en kapitaalvernietiging op een wereldoorlogniveau. Als het eerste niet gebeurt, dan gebeurt het tweede vanzelf wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:32

Citaat:
Groene stroom is ingewikkeld, maar geen papieren tijger. (Het is een term van voorzitter / keizer Mao, ik ben niet erg thuis in zijn gedachtengoed.)
Wil je groene stroom, compleet gegarandeerd, dan kan dat. Koop zonnepanelen ( google: Zon op Nederland; zonnepanelen delen - en beleg bij een serieuze bank zoals triodos in windenergie.)
Wat dan uit je stopcontact komt blijft ingewikkeld, maar je kunt op deze manier genoeg spul bijeen sparen dat je eigen huishouden energieneutraal wordt.

Ondertussen heeft het wel zin om een 'groene stroom' abonnement te hebben: dat zet de 'grote jongens' zoals Vattenfall ook op het juiste spoor.

En voor wie ook bij een pensioenfonds zit: dring er op aan dat ze hun 'fossiele' aandelen verkopen.
Om economische argumenten, liefst.
Shell &c vinden dat ze rijk zijn 'omdat ze grote oliereserves in de bodem hebben'.
Nu, het is 2018: voor sommige mensen is het lastig als die olie in de bodem blijft - maar het is wel voor ons allemaal het beste.
Die reserves zijn dus niets waard.

(Daar zitten de grote klappers.)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:19

[***] schreef:
Oke dus de overheid is blijkbaar mooi geld bij elkaar aan het rapen door het verhogen van prijzen in het kader van 'milieu' terwijl het geld in werkelijkheid helemaal niet gebruikt wordt voor het milieu en de verhoging van de prijzen ook niet bijdraagt aan minder consumptie van producten die slecht zijn voor het milieu. Is dat de logica van de Nederlandse overheid?

Tja...waarom denk je dat vliegveld Lelystad er perse moet komen?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:24

verootjoo schreef:
Ik vraag me echt af of het nog te redden is :(

Dit dus. De hele wereld draait om geld. Zolang de overheid economische groei blijft stimuleren (ik gok dat dit nooit gaat veranderen) blijft vervuilende industrie en transport bestaan.

De overheid is totaal niet bezig met het "redden van de aarde". Ik maak even een sprong naar de (melk)veehouderij, een sector die hier in Nederland nogal onder vuur ligt. Fosfaatrechten zijn ingevoerd, tegenstribbelen heeft niets uitgehaald. Benzinerechten? Dieselrechten? Kerosinerechten? Wanneer komen die er? Een sector die in ieder geval nog voedsel produceert, wordt het steeds moeilijker gemaakt om het hoofd boven water te houden. "Want het is zo vervuilend joh" en "we moeten koste wat kost wel onder het fosfaatplafond blijven." Ondertussen wordt er bijvoorbeeld vrolijk verder gebouwd in Lelystad zodat we wel met ons allen voor een appel en een ei onder een palmboom op Hawaï kunnen gaan liggen. Dit legt imo toch echt wel de hypocrisie van de overheid bloot, terwijl deze (helaas) een/de belangrijke/belangrijkste rol speelt in het keren van het tij.

Wil niet zeggen dat ik de handdoek in de ring gooi. Zelf eet ik 3/4 keer per week vlees, vriend eerder 5/6 keer (meningsverschil :+ ) maar de nadruk van iedere maaltijd ligt sowieso op groenten waarvan we het meeste zelf verbouwen. Kippenvlees is van eigen kippen. De rest van het voedsel kopen we zoveel mogelijk als basisproducten lokaal (en dus op de fiets) en onverpakt in. Alle niet-werk gerelateerde ritjes binnen plusmin 10 km gaan op de fiets. Stappen wat mij betreft nooit meer een vliegtuig in. Gaan sowieso zelden op vakantie (want melkveebedrijf bij m'n vriend) en als we al gaan dan zal het in Nederland/België zijn. Mooie uitzichten hebben we hier in Nederland ook wel, daar hoef je niet voor naar de andere kant van de wereld. Onze tuin is een groot paradijs voor insecten, ook niet een onbelangrijke voor het milieu. Daarnaast probeer ik zo min mogelijk voedsel weg te gooien. Tot slot las ik hier op Bokt laatst een topic over de kledingindustrie en ik moet zeggen dat ik dat wel een eye-opener vond. Hier ben ik me in aan het verdiepen om ook hier een steentje bij te gaan dragen.

Ik begrijp dat er mensen zijn die nu denken, je bent zelf zo hypocriet als maar kan want enerzijds wel inzet tonen voor het milieu en tegelijkertijd wonen en mee werken op een vervuilend en waterslurpend melkveebedrijf. Toch zie ik dit laatste anders om een aantal verschillende redenen. Ten eerste geloof ik niet dat een volledig veganistisch bestaan (van de totale wereldbevolking) de aarde gaat redden. Daarnaast wordt er hier binnen de mogelijkheden (en soms erbuiten) veel gedaan om het milieu een handje te helpen. Denk aan het bevorderen van biodiversiteit door de randen van weilanden en akkers in te zaaien met een kruiden/bloemenmengsel dat insecten aantrekt, groenbemesters om het uitspoelen van stikstok in de winter te voorkomen, weiland dat gemaaid gaat worden eerst controleren op jonge hazen of reeën en die plaatsen merken zodat er ruim omheen gemaaid wordt, houtwallen tussen weilanden en stukken bos onderhouden zodat wild zich kan verschuilen... Daarnaast zijn er plannen voor zonnepanelen op het dak van de stal te leggen en een melktap te gaan installeren. Over deze laatste hebben wij nog zo onze vraagtekens bij, maar goed komt tijd komt raad.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:27

Ik ben veganist, heb geen auto, neem geen kinderen en ik koop amper nieuwe dingen behalve als ze niet tweedehands verkrijgbaar zijn.
(vlieg)vakanties doe ik niet.
Stoken gaat hier helaas wel op gas. Enorm kostbaar (slecht geïsoleerd huis en nog enkel glas) en slecht voor het milieu maar daar heb ik geen zeggenschap over helaas. Het liefst zou ik alles goed geïsoleerd en op zonne-energie hebben.

Er wordt door de overheid sowieso te weinig gedaan aan klimaatverbetering.
Zeker als je kijkt naar waar het geld heen gaat; veeteelt, aanmoedigen van het nemen van kinderen en ga zo maar door.
Onbegrijpelijk als je ziet hoe slecht het met de planeet gaat,maar hee; It must be the money!
Het is nu nog een enigszins omkeerbaar proces, maar het moet niet te lang meer duren want dan is er geen hoop meer.
Ik snap dan ook werkelijk niet waarom mensen zo stoïcijns er onder zijn en zich zo egoïstisch gedragen.