94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:58

The_Cat schreef:
Het enige wat ik nu vind is dat het zo'n nutteloos proces is. Hoe kan die mens ooit nog boeten voor wat hij gedaan heeft. Hij is al 94 jaar, hij heeft jaren in vrijheid kunnen leven. Zelfs als hij nu nog schuldig word bevonden, de kans dat hij 10 jaar in de cel doorbrengt is onbestaande. En dan is ie misschien nog beter af als sommige rusthuizen :+ Het is niet dat hij ooit echt een straf gaat hebben nu. Zelfs levenslang wordt nog een mopje voor deze kerel.

Precies dit!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:33

The_Cat schreef:
Das waar, je geeft er inderdaad een signaal mee. Maar wegkomen met een misdaad. De kans dat hij op 94 morgen sterft is nogal redelijk groot. Voor hetzelfde geld is hij dood alvorens er iets uitgesproken wordt.

Maar er wordt wel een heel duidelijk signaal gegeven dat misdaad wel berecht wordt, 94 of 49 maakt niet uit. Voor nabestaanden wordt in ieder geval getoond dat er wél energie wordt gestoken in hun leed.

The_Cat

Re: 94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:40

Dat is waar :) Ik vraag me alleen oprecht af of het dan nog iets doet voor je, wetende dat hij een mooi leven gehad heeft, en iemand anders van je familie op jonge leeftijd waarschijnlijk niet. Een uitspraak zal altijd wel een opluchting geven, maar wss eentje met een dubbel gevoel dan denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:11

The_Cat schreef:
Dat is waar :) Ik vraag me alleen oprecht af of het dan nog iets doet voor je, wetende dat hij een mooi leven gehad heeft, en iemand anders van je familie op jonge leeftijd waarschijnlijk niet. Een uitspraak zal altijd wel een opluchting geven, maar wss eentje met een dubbel gevoel dan denk ik

Maar vergelijk dat met het gevoel dat je zal hebben dat hij ook nog eens niet berecht zal worden omdat hij al zo oud is. Dat lijkt me toch een stuk verschrikkelijker... mogelijk direct bij al dit leed betrokken zijn geweest en vervolgens geen vervolging omdat hij al zo oud is.

Wat je zegt is natuurlijk wel waar: ik denk eerlijk gezegd ook dat het voor iedereen beter was geweest als deze man al eerder was gestorven. Nu moeten de nabestaande alles weer opnieuw meemaken en er bestaat altijd de kans dat schuld niet voldoende aangetoond kan worden wat extra pijnlijk zal zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:17

The_Cat schreef:

De advocaat van de nabestaanden/overlevenden heeft reeds namens zijn clienten gesproken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:48

DAT is het pijnpunt wat ik niet onder woorden kon brengen. Het voelt nutteloos. Het voelt aan als te laat. Die man heeft zijn hele leven gehad. Welke straf er ook wordt uitgesproken, wat zijn deel ook was... Hij is 94 jaar oud. Hij heeft alles gehad wat die miljoenen anderen zijn verloren.

Was dit een man van 50 geweest, of voor mijn part 70, dan zou eender welk vonnis sowieso nog enige invloed hebben. Het enige wat het op dit ogenblik bij mij nog oproept is een gigantische hoop vijgen na Pasen.

Als kleinkind van geeft dit geen opluchting of gevoel van gerechtigheid meer. Daar zijn ze gewoon veel en veel te laat mee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:46

Spreek voor jezelf Varekaj. En zoek op wat de advocaat van de nabestaanden/overlevenden zegt over het proces.

Vind het keihard en egoistisch hoe je je nu uitspreekt. Het voelt voor jou zo, niet voor iedereen!

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:28

Janine1990 schreef:
Spreek voor jezelf Varekaj. En zoek op wat de advocaat van de nabestaanden/overlevenden zegt over het proces.

Vind het keihard en egoistisch hoe je je nu uitspreekt. Het voelt voor jou zo, niet voor iedereen!

Helemaal met je eens.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:55

annaburg schreef:
Citaat:
De aanklagers hebben geen bewijs dat Rehbogen bij een concreet misdrijf betrokken was.

Dit vind ik vooral een beetje gek. Je bent onschuldig totdat het tegendeel bewezen is toch? Of zou dat in Duitsland zo anders zijn?

Hoe wil je iemand aanklagen voor medeplichtigheid als je geen enkel bewijs hebt? Ja, hij was daar, maar als hij zegt dat hij geen idee had van wat er verder gebeurde en ze kunnen het tegendeel niet bewijzen, dan maakt het niet uit of dat ook echt zo is of niet, geen bewijs is geen straf lijkt mij.

Gezien de veroordeling van Els Clottemans voor moord hier in België kan het wel degelijk. Ook geen nooit bewezen dat ze met die parachute heeft gerommeld maar ze had een motief en tegenwoordig is dat soms al genoeg om in de gevangenis te belanden. Wat ik eigenlijk een gevaarlijk standpunt vind.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:35

Niemand die denkt hoeveel geld dit zou moeten kosten voor een man die toch al dood gaat binnenkort?
En zijn er cellen voor senioren oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:57

Blue_Monday schreef:
Niemand die denkt hoeveel geld dit zou moeten kosten voor een man die toch al dood gaat binnenkort?
En zijn er cellen voor senioren oid?

De financiële kosten zijn toch wel het allerlaatste wat je zou moeten meewegen in dit geval, lijkt me.

En de kans is heel groot dat hij, zelfs al hij schuldig wordt bevonden, de cel niet in gaat vanwege zijn leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:46

Ik spreek voor mezelf en het is MIJN visie als nabestaande :+ Het is niet omdat ze niet overeenstemt met wat die andere nabestaanden denken, dat ze maar weggemoffeld moet worden in een hoekje en stof moet gaan vangen.

Er zullen nog een hoop nabestaanden zijn met nog hele andere gedachten en meningen over dit alles. Die zitten alleen niet allemaal op bokt. En er zullen nog minstens evenveel mensen zijn die géén nabestaande zijn of er niks van hebben meegekregen, maar die er wie weet nog veel extremere gedachten op nahouden over mensen die dingen hebben gedaan zoals deze oude man.

Ik ben blij als het voor anderen wel de opluchting en vrede brengt die ze willen. Ik heb het verleden geaccepteerd zoals het is. Het is heel fijn dat men er intussen over uit is dat zulke feiten nooit kunnen/mogen verjaren en dat gerechtigheid inderdaad nog X jaren na datum kan geschieden.
Daarin heb ik de rust en vrede kunnen vinden.

Over de strafmaat kunnen we blijven discussiëren, de ene zal daar verder in gaan dan de ander. Wat voor mij van belang is, is dat het past bij de mate van medeplichtigheid en de verantwoordelijkheid die die man erin heeft gehad. of de straf ook nog werkelijk uitgevoerd moet worden, tjah.
dat is dus voer voor discussie :P

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 16:26

Het is alleen een beetje raar om rust en vrede te vinden in het feit dat misdaden tegen de menselijkheid niet kunnen verjaren en dat gerechtigheid nog jaren later kan geschieden en het tegelijkertijd onnodig vinden om dat ook echt te doen... Als je deze man niet berecht, dan zeg je eigenlijk dat het te lang geleden is en dus feitelijk verjaard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:14

Was deze man (veel) jonger geweest, dan had ik daar niet over gestruikeld :)

Wat mij door zijn leeftijd in tweestrijd zet, is wat die straf nu nog voor hem als dader zal veranderen. Zoals enzino iets eerder zei: de kans is heel klein dat hij alsnog zijn straf zal moeten uitzitten juist omwille van zijn leeftijd.
Vanuit dat standpunt vind ik het persoonlijk dan aardig nutteloos om een straf uit te spreken :+ Want dan geef je alsnog het signaal dat er niks mee gedaan wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:22

Varekaj schreef:
Zoals enzino iets eerder zei: de kans is heel klein dat hij alsnog zijn straf zal moeten uitzitten juist omwille van zijn leeftijd.
Vanuit dat standpunt vind ik het persoonlijk dan aardig nutteloos om een straf uit te spreken :+ Want dan geef je alsnog het signaal dat er niks mee gedaan wordt.

Een celstraf lijkt me niet voordehand liggend aangezien gevangenissen geen bejaardenzorg doen. Maar hij kan wel op andere manieren gestraft worden natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:37

Hoe kan je een man van 94 jaar nog straffen? Want daar zit weer een ethisch kantje aan natuurlijk.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:39

Maar waar leg je de grens dan?

RedKiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:40

Ik denk dat zijn "echte" straf zal zijn dat zijn familie nooit meer hetzelfde naar hem zal kijken, dat lijkt me verschrikkelijk genoeg. Tenzij zijn hele familie bestaat uit neo-nazi's natuurlijk...

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:41

nou deze nabestaande leeft ook in vrede en zit heel positief en sterk in elkaar maar ik sta eerlijk recht tegenover jouw reactie om het maar te laten wat het is... onverteerbaar en een schop na

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:41

Varekaj schreef:
Hoe kan je een man van 94 jaar nog straffen? Want daar zit weer een ethisch kantje aan natuurlijk.

Vind je?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:53

Sclimpre schreef:
Maar waar leg je de grens dan?

Precies! Iemand van 33 kan morgen ook dood gaan...
Of wat te denken van een zedendelinquent die kanker heeft en terminaal is...
Of een minderjarige veelpleger die uit een gebroken gezin komt...

Varekaj, het berechten van een persoon heeft niet alleen ten doel het straffen van die ene persoon.

Wat is er daadwerkelijk onetisch aan het berechten van deze man? We doen hier niet aan waterboarding. Daarbij bestaan er in Duitsland, net als in Nederland, geen onetische straffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:59

Hooo wacht, het berechten is niet onethisch!

Het is een man van 94 jaar. Het enige wat ik kan bedenken is bijvoorbeeld opsluiting in een gesloten afdeling van een rusthuis.
Mocht nu tijdens het proces naar voor komen dat meneer inderdaad geen belangrijke rol heft gespeeld, prima.
Het zou echter wel pijnlijk zijn, mocht deze man alsnog gruweldaden uitgevoerd hebben, dat hij er zo "simpel" vanaf komt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:07

Varekaj schreef:
Hooo wacht, het berechten is niet onethisch!

Het is een man van 94 jaar. Het enige wat ik kan bedenken is bijvoorbeeld opsluiting in een gesloten afdeling van een rusthuis.
Mocht nu tijdens het proces naar voor komen dat meneer inderdaad geen belangrijke rol heft gespeeld, prima.
Het zou echter wel pijnlijk zijn, mocht deze man alsnog gruweldaden uitgevoerd hebben, dat hij er zo "simpel" vanaf komt.

En hoe kom je er bij dat hij geen straf gaat krijgen als hij wordt veroordeeld? Wederom aannames, waaronder ook het uitvoeren van gruweldaden. Het is reeds bepaald dat slechts betrokkenheid/medeplichtigheid/facilitatie voldoende is voor een veroordeling. Al meerdere keren in dit topic aangehaald!!! Er ligt gewoon kant en klare jurisprudentie!

Demjanjuk werd gewoon veroordeeld tot 5 jaar cel. Het is dat hij in hoger beroep is gegaan en tot die tijd op vrije voeten werd gesteld, als statenloze was er geen vluchtgevaar voor deze man op leeftijd.
Hij had gewoon gezeten, had hij nog geleefd.

Natuurlijk is het niet ondenkbaar dat Rehbogen op relatief korte termijn komt te overlijden. Er zijn echter ook meer dan genoeg mensen die veel ouder worden.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:15

Ik vraag mij ook af hoe die man zich gevoeld heeft de laatste 75 jaar. Misschien wou hij het niet doen, maar kreeg hij de bevelen ( en denk maar niet dat je zo maar zegt, sorry baas, dit vind ik niet correct. Ik doe het niet )
Heeft hij misschien al die jaren met een schuldgevoel rond gelopen.
Het is een moeilijke situatie, als die man nu zou zeggen, ik ben blij dat ik joden mocht pijnigen. Ja, dan heb ik geen probleem met een rechtzaak. Maar als hij al die jaren tegen zijn wil dingen heeft moeten doen. Dan zou ik zeggen dat zijn geweten hem al jaren aan het straffen is. Laat hem dan maar gerust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:30

Meer dan opsluiten gaan ze niet doen.

De mogelijkheid tot berechten van medeplichtigen zoals deze man had er eerder moeten zijn. Zodat de straf, hoe dan ook, nog iets of wat in gelijke mate kan staan tot de feiten die zijn gepleegd.

Dat lijkt me in dit geval lastig te worden door enerzijds de leeftijd en anderzijds het type van straf. Bij lichte feiten is opsluiting redelijk. Bij zware feiten is het, gezien de leeftijd, niet meer dan een berispend vingertje.