Zomertijd/ wintertijd discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zomertijd of wintertijd?

Permanent zomertijd {:}
275 (37%)
Permanent wintertijd :brr:
234 (32%)
Blijven wisselen met de klok
216 (29%)

Totaal aantal stemmen: 725

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:56

Shaggy09 schreef:
Maar het is wel degelijk zo dat het biologische klokje van de mens is gebouwd om bij donkerte te gaan slapen en bij licht op te staan. :) Feitje

En het verschil tussen die tijden tussen zomer en winter is enorm, veel meer dan een uur. Feitje ;)

Waardoor we, hoe we de klok ook zetten, het grootste gedeelte van het jaar niet opstaan bij het licht of naar bed gaan bij het donker.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:02

Dat is ook mijn bezwaar. Ik begrijp dat je het best en gezondst ontwaakt bij licht, maar wie heeft er de luxe om zo lang in bed te kunnen blijven liggen hartje winter? En met wintertijd in de zomer zou dat al ontzettend vroeg zijn. Ik heb ook graag dat de zon op het hoogste punt overeenkomt met het midden van de dag zoals wij tegenwoordig leven en dat zou, zoals al genoemd werd, echt later zijn dan 12 uur.

Jorex

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:08

Het enige voordeel is dat ik nu om half elf al richting bed ga ipv half twaalf en dat beïnvloedt dan weer positief dat ik een uur langer slaap s nachts. In de zomer verschuift mijn ritme zo dat ik soms gemakkelijk tot half twee s nachts door kan, met als gevolg dat ik 10-11 uur pas op sta.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:18

Shadow0 schreef:
Shaggy09 schreef:
Maar het is wel degelijk zo dat het biologische klokje van de mens is gebouwd om bij donkerte te gaan slapen en bij licht op te staan. :) Feitje

En het verschil tussen die tijden tussen zomer en winter is enorm, veel meer dan een uur. Feitje ;)

Waardoor we, hoe we de klok ook zetten, het grootste gedeelte van het jaar niet opstaan bij het licht of naar bed gaan bij het donker.

Ik zeg ook niet dat de klok daarop valt af te stemmen. Ik zeg alleen dat het biologische klokje van de mens erop gemaakt is om bij duister te gaan slapen en bij licht op te staan. Wat wij daar door de jaren heen aan hebben aangepast icm de maatschappij en werkdruk van tegenwoordig staat daar even los van.

En je kan natuurlijk om iedere nacht om 2 uur naar bed gaan en er niet uit willen komen voor 11 uur sochtends maar echt een gezond ritme heb je dan ook niet. (Dat bedoel ik niet als aanval voor degene die zo leven, want mijn eigen slaapschema ziet er regelmatig ook zo uit)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:19

Veulen84 schreef:
Gemiddeld genomen staan de mensen toch op om 7:00 uur en gaan ze naar bed om 23:30 uur.

Bij permanente wintertijd sta je tussen 12 oktober en 12 maart op na zonsopgang. Dat zijn 5 maanden. Bij permanente zomertijd komt daar 2 maanden bij.

Gemiddeld werken mensen ook nog van 9:00 tot 17:00 uur.
Bij permanente wintertijd is het nooit donker als je naar je werk gaat.
Bij permanente zomertijd is het donker als je naar je werk gaat van 14 november tot 12 februari. Dat zijn 3 maanden.

Bij permanente wintertijd is het donker als je uit je werk komt tussen 7 november 17 januari. Dat is 2,4 maanden.
Bij permanente zomertijd is het nooit donker als je uit je werk komt.

Hoe je het ook went of keert. Er komt altijd iemand thuis in het donker, of gaat weg in het donker.

Weet je dit zeker? Er zijn volgens mij echt wel dagen dat het zowel donker is om 9 en om 5u.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:29

Magrathea schreef:
Veulen84 schreef:
Gemiddeld genomen staan de mensen toch op om 7:00 uur en gaan ze naar bed om 23:30 uur.

Bij permanente wintertijd sta je tussen 12 oktober en 12 maart op na zonsopgang. Dat zijn 5 maanden. Bij permanente zomertijd komt daar 2 maanden bij.

Gemiddeld werken mensen ook nog van 9:00 tot 17:00 uur.
Bij permanente wintertijd is het nooit donker als je naar je werk gaat.
Bij permanente zomertijd is het donker als je naar je werk gaat van 14 november tot 12 februari. Dat zijn 3 maanden.

Bij permanente wintertijd is het donker als je uit je werk komt tussen 7 november 17 januari. Dat is 2,4 maanden.
Bij permanente zomertijd is het nooit donker als je uit je werk komt.

Hoe je het ook went of keert. Er komt altijd iemand thuis in het donker, of gaat weg in het donker.

Weet je dit zeker? Er zijn volgens mij echt wel dagen dat het zowel donker is om 9 en om 5u.

Ja dat weet ik zeker. Hoewel het natuurlijk een beetje relatief is. In de huidige situatie gaat de zon op om 10 voor 9 op z'n laatst... Dat is natuurlijk nipt.

Kortste dag is ongeveer 7,75 uur daglicht. Langste dag 16,75.
Je kan alles hier opzoeken: https://zomertijdwintertijd.nl/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:03

Shaggy09 schreef:
En je kan natuurlijk om iedere nacht om 2 uur naar bed gaan en er niet uit willen komen voor 11 uur sochtends maar echt een gezond ritme heb je dan ook niet. (Dat bedoel ik niet als aanval voor degene die zo leven, want mijn eigen slaapschema ziet er regelmatig ook zo uit)

Als dat ritme voor die persoon het juiste is, is daar niets ongezonds aan. Het forceren van een niet-passend ritme, dat is ongezond. Er kunnen redenen zijn waarom iemand z'n dag-nachtritme opschuift waarbij dat niet gezond is, maar dat hoeft niet automatisch zo te zijn.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:34

Waarom zou dat niet gezond zijn? Als die persoon 9 uur slaap nodig heeft. Zelf heb ik maar 6 uur slaap nodig. Ik ga ook altijd om 02.00 uur naar bed, de wekker gaat om 08.00 en om 08.30 sta ik op. Ik heb kantoor aan huis, dus zit daar doorgaans om 09.00 uur. Waarom zou dat niet goed zijn? Omdat het iets anders is als iemand die om 22.00 uur naar bed gaat en om 07.00 naar zijn werk rijdt? Lijkt me veel ongezonder. En is het denk ik ook, want sinds ik voor mezelf werk en dit schema heb ben ik nooit meer ziek, verkouden of moe, en voorheen wel.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 31-10-18 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:35

xmcw schreef:
Sintara schreef:
Ik wil permanente zomertijd. Ik word er altijd zo somber van als ik in de winter met donker naar het werk moet en met donker weer thuiskom.. Zo krijg ik dus helemaal geen zonlicht op mijn snufferd.

Maar flexibele werktijden zouden helemaal ideaal zijn inderdaad.

Maar als het permanent zomertijd wordt dan blijft het tot ongeveer 10 uur 's ochtends donker

Dan zou het nu tot 09.00 donker moeten zijn en dat is het zeker niet. Bij lange na niet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:12

Fijn dat je met maar 6 uur slaap goed kan functioneren, maar uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat minder dan gemiddeld 7 uur slaap per nacht de kans op beroertes, hart en vaatziekten, diabetes, etcetera allemaal vergroot. Zo hetzelfde voor de nachtbrakers die laat hun bed opzoeken en laat eruit rollen.

Heeft ook te maken met dat je aan het begin van de nacht meer niet-REM slaap hebt en aan het einde van de nacht juist wel REM slaap. De niet-REM slaap is dieper en herstel je beter van dan van de REM slaap.

Maar hey, nogmaals, ik ga zelf ook vaak zat laat naar bed dus ik bedoel het niet als een aanval. Het zijn immers wel gewoon de feiten.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:21

xmcw schreef:
Sintara schreef:
Ik wil permanente zomertijd. Ik word er altijd zo somber van als ik in de winter met donker naar het werk moet en met donker weer thuiskom.. Zo krijg ik dus helemaal geen zonlicht op mijn snufferd.

Maar flexibele werktijden zouden helemaal ideaal zijn inderdaad.

Maar als het permanent zomertijd wordt dan blijft het tot ongeveer 10 uur 's ochtends donker

Ja prima toch, dan is het s middags tenminste licht

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:32

Shaggy09 schreef:
Fijn dat je met maar 6 uur slaap goed kan functioneren, maar uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat minder dan gemiddeld 7 uur slaap per nacht de kans op beroertes, hart en vaatziekten, diabetes, etcetera allemaal vergroot.

Er is ook uit wetenschappelijke onderzoeken bewezen dat er veel menselijke variatie is in hoeveel slaap iemand nodig heeft, en wanneer, en dat 'genoeg' slaap wel belangrijk is maar dat dat toch niet zomaar te vertalen is in een enkele maat voor iedereen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:44

Nou en of :') Wat bij dit soort statistieken echt noodzakelijk is is de marge die gebruikt is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 16:05

Nee natuurlijk verschilt dat per persoon.
De vraag is of het gezond is om minder dan 7 uur te slapen en ook nog eens laat naar bed te gaan.
Het antwoord is nee.

En nu weer ontopic. :+

beetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 16:29

Ik heb blijven wisselen ingevuld, ik vindt het echt geen probleem. Soms even een paar dagen wennen, maar daarna is het prima. Zou het moeten, zou ik voor zomertijd kiezen. Ik hou echt van de lange zomeravonden en het lijkt me verschrikkelijk als het ook in de zomer al vroeg donker wordt. Bovendien zie ik dat mensen veel dingen zeggen over de biologische klok. Met wintertijd in de zomer wordt het al rond 4 uur licht, zo vroeg ben ik zeker nog niet wakker, en met zomertijd in de winter wordt het pas om 10 uur licht. Dat maakt voor mij niet uit, of het nou om 9 uur of om 10 uur licht wordt, ik moet toch wel om half zeven mijn bed uit en sta dus sowieso in het donker op.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:32

Als ze het ooit aanpassen: prima, maar ik blijf gewoon wisselen. Lange avonden in de zomer wil ik in ieder geval hebben.
Verder vliegt men de hele wereld over en komt met een jetlag thuis en dan klaagt niemand, maar over dat ene uurtje wel. Beetje krom dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:43

Hoe zie je dat blijven wisselen voor je als de rest van het land niet wisselt? Ga je dan daadwerkelijk je klok aanpassen, of zet je enkel je wekker een uurtje eerder of later?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:59

Shanna schreef:
Hoe zie je dat blijven wisselen voor je als de rest van het land niet wisselt? Ga je dan daadwerkelijk je klok aanpassen, of zet je enkel je wekker een uurtje eerder of later?

gewoon dezelfde tijd aanhouden van opstaan, dat het voor anderen dan 5 uur is, maar v oor jou 6 uur, dan zei dat zo. Je kunt immers dan gewoon blijven leven in je eigen ritme. Ik ben vrij om met mijn werk te beginnen tussen 7 en 9. Dus dat zou dan ook geen probleem zijn. Ik ben eigenlijk voor het aanhouden van zomertijd en wintertijd. Maar als ze dus alleen naar de wintertijd zouden gaan, dan ga ik dus wel over op zomertijd om gewoon een langere avond te hebben,. En ik weet ook zeker dat ik niet de enige zal zijn die dan gewoon eerder opstaat en eerder begint met werken. Altijd wintertijd, niet bij mij. Te korte zomeravonden. In de winter vind ik het wel ok.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:16

Citaat:
Ik ben vrij om met mijn werk te beginnen tussen 7 en 9.

Dan gaat dat wel ja maar veel mensen hebben een vaste begintijd.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:21

enjoymyhorse schreef:
Citaat:
Ik ben vrij om met mijn werk te beginnen tussen 7 en 9.

Dan gaat dat wel ja maar veel mensen hebben een vaste begintijd.

Bedoel je dat je altijd om de daadwerkelijke 6 uur opstaat, dus in de winter sta je dan feitelijk een uur te vroeg op.
Ik heb het ook wel eens overwogen maar dat uur eerder in de winter nekt me....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:26

A3a1 schreef:
Bedoel je dat je altijd om de daadwerkelijke 6 uur opstaat, dus in de winter sta je dan feitelijk een uur te vroeg op.
Ik heb het ook wel eens overwogen maar dat uur eerder in de winter nekt me....

Met zomer en wintertijd sta ik altijd om half 6 op. In de zomer is het dan al licht, in de winter niet.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 18:08

Half 6 welke tijd?
Want begreep ik het goed dat jij de klok gewoon niet verzette?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 18:16

A3a1 schreef:
Half 6 welke tijd?
Want begreep ik het goed dat jij de klok gewoon niet verzette?

Nu wel, maar als ze dus naar een wintertijd voor 100% gaan dan blijf ik wel een zomertijd aanhouden.
Nu is het gewoon elke dag half 6, zomer en wintertijd. Dus met klok verzetten. Ik ben niet voor 1 tijd en als ze dat dan doen, dan zou ik zeggen permanent zomertijd. Permanent wintertijd belemmert je dan echt in de zomer.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 18:22

poeh, lastig om te volgen maar ik heb hem.
Dan ga je wel erg vroeg naar bed, als je altijd zo vroeg opstaat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 18:54

A3a1 schreef:
poeh, lastig om te volgen maar ik heb hem.
Dan ga je wel erg vroeg naar bed, als je altijd zo vroeg opstaat.

Ja, tegen 10 uur.