Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:40

Magrathea schreef:
Heb je het topic doorgelezen Sunnda? :)

Ja hoor en ik wordt een beetje moe van het: 'vliegen is slecht en egoistisch'.
Als jij redenen hebt om niet te willen vliegen: prima, hartstikke goed.
Ik heb redenen om wel te gaan, zou ook prima moeten zijn. Maar ik krijg het idee dat je zowaar jezelf moet verantwoorden voor sommigen.
Je kunt ook best zelf de keus maken uit milieuoverwegingen niet te vliegen zonder meteen de ander te veroordelen die er anders is staat.

JewEmm

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:50

Maar um... Vliegen IS slecht. Dat is al op zo veel manieren aangetoond. Het is zo veel keer slechter dan reizen met de auto, bus of trein. En mensen reizen steeds meer met het vliegtuig én steeds verder.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:52

JewEmm schreef:
Maar um... Vliegen IS slecht. Dat is al op zo veel manieren aangetoond. Het is zo veel keer slechter dan reizen met de auto, bus of trein. En mensen reizen steeds meer met het vliegtuig én steeds verder.

En zo goed als niemand die graag vliegt ontkent dat. Waarom moet het dan elke keer weer herhaald worden?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:52

Magrathea schreef:
Hmm, er stond laatst wel in de krant dat de berekeningsmethoden van CO2 compensatie websites nogal eens flink uiteen kunnen lopen. Ik weet dus niet hoe betrouwbaar deze site specifiek is :)

Geen idee, ik ben gewoon op de gegeven link afgegaan. :)
Maar wat ik al aangaf zit ik op hooguit 250km ov per jaar en hooguit 150km auto.
Ik ga zelden op vakantie en als ik ga dan in binnenland of rondom NL dus geen vliegvakanties.
Ik doe bijna alles met de fiets of lopend, heb geen kinderen of kinderwens, eet in vergelijking met wat ik van huis uit gewend was weinig vlees, scheid het afval al ga ik niet speciaal naar het winkelcentrum met mijn pmd-afval maar daar krijgen we september/oktober een container voor aan huis dus dan ga ik dat ook scheiden ipv bij het restafval te doen.

Maar ik doe het niet puur uit milieuoverwegingen want een auto heb ik niet echt nodig omdat alles in de buurt zit wat ik nodig heb en er een goede ov-verbinding is en die kinderen komen er vnl niet uit medische overwegingen.
Dat het god is voor het milieu is wel mooi meegenomen natuurlijk. :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:53

Sunnda schreef:
Magrathea schreef:

Ik heb redenen om wel te gaan, zou ook prima moeten zijn. Maar ik krijg het idee dat je zowaar jezelf moet verantwoorden voor sommigen.
Je kunt ook best zelf de keus maken uit milieuoverwegingen niet te vliegen zonder meteen de ander te veroordelen die er anders is staat.

T is toch ook egoistisch? Vind ik als jaarlijkse vlieger zelf ook. Maar dat mogen mensen best ook naar me roepen hoor, ik vlieg er geen meter minder om. Waarom je druk maken?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:01

Cowboy55 schreef:
JewEmm schreef:

En zo goed als niemand die graag vliegt ontkent dat. Waarom moet het dan elke keer weer herhaald worden?

Dat dus.
Ik ontken niet dat het slecht is.
Alleen maak ik een andere keuze dan jij en vind ik die voor mijzelf acceptabel.
Gelukkig mag dat.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:05

JewEmm schreef:

Er is zoveel slecht, ieder maakt zijn keuzes daarin en iedereen die vliegt weet ook dat het slecht is.

Als we echt goed willen zijn voor het milieu, kunnen we beter stoppen met ademen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:14

En dat vind ik dus vrij frustrerend aan de afwegingen van mensen. Ja, men weet dat het slecht is voor het milieu, maar met de gedachtegangen "ik eet geen vlees", "ik heb een elektrische auto", "ik heb zonnepanelen", worden vliegreizen dus goedgepraat, maar uiteindelijk zet een enkele vliegreis per jaar een hele dikke streep door die goede bedoelingen.

En ook het idee dat je per se naar verre plekken moet om die te ontdekken... Dicht bij kan het al zo ontzettend prachtig zijn. De waddeneilanden bijvoorbeeld, ik ben nog steeds niet op allemaal geweest en elk eiland is anders. Engeland, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, allemaal vrij dicht bij en toch zo ontzettend verschillend. En ook op die plekken zijn locaties met weinig mensen. En als je echt op avontuur wilt is bijvoorbeeld een treinreis een stuk avontuurlijker dan een vliegreis.

Wat mij betreft zijn het vooral excuses naar jezelf toe om toch goed te praten dat je vliegt. Dit heb ik ook gedaan, voor mij was vliegen heel normaal. Maar voor mij is het in elk geval gedaan met vliegen. En ik zie graag dat meer mensen die afweging maken. Of in elk geval minder vaak gaan vliegen. Ik wil namelijk niet dat een zomer als deze over dertig jaar normaal is...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:16

Ik praat vliegen niet goed hoor, heb ook geen electrische auto, ik rook en eet ook vlees. Shame on me. En toch vlieg ik ja, heel slecht en egoistisch maar ik stop er niet mee.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:17

Mag ik dan vragen waarom je per se wilt vliegen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:20

Omdat ik het leuk vind om met vliegtuig op vakantie te gaan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:25

Weet iedereen van al je kleren waar het vandaan komt, wie het gemaakt heeft?
Hoe de werkomstandigheden zijn? Of het proces belastend is voor het milieu? Wie de grote bazen zijn? Waar zij zich mee bezig houden?

Weet jij hoe milieubelastend de processen van bijvoorbeeld palmolie is, hoeveel leefgebieden daarvoor moet wijken?
Hoe verantwoord de houtkap met certificaat echt is. Hoe het echt zit met milieucertificaten (zo lek als een mandje)
Hoe het zit met patenten aanvragen op groentes en fruit. Wie je sponsoort met de koop van bepaalde producten.

Helemaal het milieu ontlasten gaat niet. Dan is niet leven inderdaad de enige optie. Dus maak je keuzes die zowel financieel zijn als wat gevoelsmatig goed aanvoelt.
Dat dit soms egoistisch is, weet iedereen denk wel. Maar de een maakt de ene keus en de ander de anderen.

Dat wil toch niet zeggen dat ik moet zeggen: joh, ik vlieg toch. Dus ik kan ook wel 7 dagen in de week als een gek vlees schransen, de dikste diesel rijden die ik kan vinden enz, enz.

Ik maak een keuze die voor mij oke is, dat jij daar anders over denkt kan. Maar dat wil niet zeggen dat jou mening/leefstijl de beste is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:31

Mars schreef:
Ik praat vliegen niet goed hoor, heb ook geen electrische auto, ik rook en eet ook vlees. Shame on me. En toch vlieg ik ja, heel slecht en egoistisch maar ik stop er niet mee.

Zou je toch moeten overwegen. Met elektrisch lease rijden, minder vlees eten en zonnepanelen op het dak hou je meer geld over. Geld dat je kunt inzetten om te reizen..... :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:33

JewEmm schreef:
Mag ik dan vragen waarom je per se wilt vliegen?

Wanneer heb jij die keuze gemaakt?
Ik zie vorig jaar nog tripjes naar NY, Ijsland en Schotland. Dat heb je niet per boot gedaan denk ik?
Dus dat is een hele recente keus geweest. Was dat naar aanleiding van iets?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:50

Jeetje het lijkt hier wel de 'je mag niet vliegen mafia'.

JewEmm ik zie dat jij een paard hebt. Die kun je dan ook beter de deur uitdoen.
Een paard vervuilt het milieu natuurlijk ook enorm.
Schandalig! :+

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:00

JewEmm schreef:
En dat vind ik dus vrij frustrerend aan de afwegingen van mensen. Ja, men weet dat het slecht is voor het milieu, maar met de gedachtegangen "ik eet geen vlees", "ik heb een elektrische auto", "ik heb zonnepanelen", worden vliegreizen dus goedgepraat, maar uiteindelijk zet een enkele vliegreis per jaar een hele dikke streep door die goede bedoelingen.

Hier ben ik het niet mee eens. Alle beetje helpen toch voor het milieu? Als je gaat voor zo duurzaam mogelijk is wel zonnepanelen, maar ook vliegen toch nog altijd duurzamer dan wel vliegen maar geen zonnepanelen? Wat ik jammer vind is dat er vaak wordt verwacht dat als je iets 'goeds' doet je helemaal niets 'fout' meer mag doen. Volgens mij is het niet zo absoluut om mee te beginnen en is het ook een leerproces.

Imo is het interessante aan deze discussie niet elkaar verwijten dat we niet perfect zijn/helemaal niets om het milieu geven/geen leuke vakanties hebben omdat ze met de fiets ipv vliegtuig zijn, maar om beweegredenen te horen waarom mensen zo denken.

Ik vind het bijvoorbeeld echt oprecht interessant om te weten waarom mensen zich niet (willen) inzetten voor een duurzamere samenleving. Daar leer je van, krijg je nieuwe inzichten van en mogelijk ook manieren om mensen toch ergens anders over te laten denken. Uiteindelijk moet iedereen kunnen leven met zijn of haar eigen keuzes in het leven en kunnen we elkaar alleen maar helpen om 'goede' keuzes te maken door eerlijke dialoog. Niet door verwijten en bekeringsdrang.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:01

Nou, dan scheelt het dat mijn paard inderdaad te koop staat... Ookal heeft een andere reden. Dus... wie is nog geïnteresseerd in een schat van een paard...?! :)

Dit topic heeft anders ook een behoorlijk hoog gehalte van "de wereld kan mij niets maken, dus ik doe lekker wat ik wil"... Wbt mijn vraag over waarom niet vliegen, ik had de laatste paar pagina's maar half gelezen, dus ik was gewoon nieuwsgierig naar de achterliggende reden.

Ja, mijn keuze is recent. Ik heb bewust nog als een laatste vliegvakantie naar New York, met tussenstop op IJsland gedaan. Zie mijn eerdere bericht ergens. Ik weet ivm mijn werk zo goed wat de consequenties zijn van mijn gedrag. Ik probeer milieubewust te leven. En eigenlijk is niet vliegen dan zo'n ontzettend makkelijke optie... Dus waarom ik dat niet eerder heb gedaan.... Het knaagde altijd wel al. Als ik dan in het vliegtuig zat en die vieze lucht uit de motoren zag komen...
En Schotland heb ik per boot, trein en fiets gedaan! Dat was de eerste echte stap op weg naar vlieg-loze vakanties.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:14

lor1_1984 schreef:
Magrathea schreef:
Hmm, er stond laatst wel in de krant dat de berekeningsmethoden van CO2 compensatie websites nogal eens flink uiteen kunnen lopen. Ik weet dus niet hoe betrouwbaar deze site specifiek is :)

Geen idee, ik ben gewoon op de gegeven link afgegaan. :)
Maar wat ik al aangaf zit ik op hooguit 250km ov per jaar en hooguit 150km auto.
Ik ga zelden op vakantie en als ik ga dan in binnenland of rondom NL dus geen vliegvakanties.
Ik doe bijna alles met de fiets of lopend, heb geen kinderen of kinderwens, eet in vergelijking met wat ik van huis uit gewend was weinig vlees, scheid het afval al ga ik niet speciaal naar het winkelcentrum met mijn pmd-afval maar daar krijgen we september/oktober een container voor aan huis dus dan ga ik dat ook scheiden ipv bij het restafval te doen.

Maar ik doe het niet puur uit milieuoverwegingen want een auto heb ik niet echt nodig omdat alles in de buurt zit wat ik nodig heb en er een goede ov-verbinding is en die kinderen komen er vnl niet uit medische overwegingen.
Dat het god is voor het milieu is wel mooi meegenomen natuurlijk. :)

O, het was ook zeker niet als verwijt bedoeld ofzo :D
Meer als een reminder voor mezelf dat ik eens wil uitzoeken waar ze hun berekening op baseren, dat vind ik interessant (en dan kan ik beoordelen voor mezelf of ik dat legitiem vind)

Verder ga ik mee met Bonna. Ik kan me echt niet indenken waarom er mensen zijn die zoiets hebben van LOL het milieu interesseert me weinig want ik wil graag reizen en wel ver weg.

@Sunnda, volgens mij zeg jij juist in je post dat je "gewoon wil genieten" ondanks wat bijvoorbeeld de wetenschap zegt over de gevolgen van vliegen. Dat maakt het toch slecht en egoïstisch?
Verder heb ik van nog niemand in dit topic vernomen dat ze onder bedreiging hun vliegreizen hebben moeten afzeggen - oftewel, niemand dwingt een ander om iets op een bepaalde manier te doen.
Wat vreemd is, want het is ook de aarde waarop ik woon die vervuild wordt door vliegen (en een hoop andere gewoonten die genoemd worden die ik hier maar even buiten zal laten), de lucht die ik inadem wanneer Transavia en die oranje vliegtuigmaatschappij hier laag over komen vliegen. Waarom is het dan zo raar dat ik er een mening over heb?

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:23

Ik ben nog steeds heel erg benieuwd naar echt goede concrete cijfers.
Ik linkjes en zoektochten die ik tot nu heb gedaan komen uit op summiere informatie.

Dat vliegen slecht is voor het milieu is een feit, net als autorijden, bus nemen of ademen :-). Maar ik ben wel benieuwd hoe de cijfers zich nu echt verhouden tegenover een autoreis of busreis.
Elektrische auto's schijnen nu toch ook niet meer zo lekker voor het milieu te zijn...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:30

Bonna schreef:
JewEmm schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. Alle beetje helpen toch voor het milieu? Als je gaat voor zo duurzaam mogelijk is wel zonnepanelen, maar ook vliegen toch nog altijd duurzamer dan wel vliegen maar geen zonnepanelen? Wat ik jammer vind is dat er vaak wordt verwacht dat als je iets 'goeds' doet je helemaal niets 'fout' meer mag doen. Volgens mij is het niet zo absoluut om mee te beginnen en is het ook een leerproces.

Imo is het interessante aan deze discussie niet elkaar verwijten dat we niet perfect zijn/helemaal niets om het milieu geven/geen leuke vakanties hebben omdat ze met de fiets ipv vliegtuig zijn, maar om beweegredenen te horen waarom mensen zo denken.

Ik vind het bijvoorbeeld echt oprecht interessant om te weten waarom mensen zich niet (willen) inzetten voor een duurzamere samenleving. Daar leer je van, krijg je nieuwe inzichten van en mogelijk ook manieren om mensen toch ergens anders over te laten denken. Uiteindelijk moet iedereen kunnen leven met zijn of haar eigen keuzes in het leven en kunnen we elkaar alleen maar helpen om 'goede' keuzes te maken door eerlijke dialoog. Niet door verwijten en bekeringsdrang.

@Magrathea: ik denk dat dit wel een mooie samenvatting is van hoe ik erover denk.

Wie ben jij om te bepalen of ik slecht of egoistisch ben en wie er gelijk heeft over de toekomst van de aarde. Bovendien ga ik er echt niet minder van vliegen.

Ik kan prima vertellen waarom ik wel vlieg. Jij waarom niet. En dan hoeven we geen van beide elkaar met allerlei oordelen in een kamp te stoppen. We kijken anders tegen zaken aan en je kunt alleen maar hopen dat iemand anders jou overtuiging leest en daar misschien eens over nadenkt. Ik ken weinig mensen die na gaan denken omdat iemand ze slecht en egoistisch noemt (of in ieder geval de keuzes) wel omdat iemand inhoudelijk een goed verhaal heeft.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:32

Iedereen mag overal een mening over hebben. Maar idd zoals JewEmm zegt hierboven ‘de wereld kan mij niks maken en ik doe lekker wat ik wil’. En nu?
Mensen maken toch wel de keuzes waar ze zichzelf goed bij voelen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:36

JewEmm schreef:
Nou, dan scheelt het dat mijn paard inderdaad te koop staat... Ookal heeft een andere reden. Dus... wie is nog geïnteresseerd in een schat van een paard...?! :)

Dit topic heeft anders ook een behoorlijk hoog gehalte van "de wereld kan mij niets maken, dus ik doe lekker wat ik wil"... Wbt mijn vraag over waarom niet vliegen, ik had de laatste paar pagina's maar half gelezen, dus ik was gewoon nieuwsgierig naar de achterliggende reden.

Ja, mijn keuze is recent. Ik heb bewust nog als een laatste vliegvakantie naar New York, met tussenstop op IJsland gedaan. Zie mijn eerdere bericht ergens. Ik weet ivm mijn werk zo goed wat de consequenties zijn van mijn gedrag. Ik probeer milieubewust te leven. En eigenlijk is niet vliegen dan zo'n ontzettend makkelijke optie... Dus waarom ik dat niet eerder heb gedaan.... Het knaagde altijd wel al. Als ik dan in het vliegtuig zat en die vieze lucht uit de motoren zag komen...
En Schotland heb ik per boot, trein en fiets gedaan! Dat was de eerste echte stap op weg naar vlieg-loze vakanties.

Voor mij geen paard meer, want ik wil milieubewust leven. Nee grapje, ik wil sowieso geen paard meer.

En gelukkig is een boot naar Schotland ook helemaal niet milieuvervuilend :+

Goed dat jij ervoor kiest, maar als je nou echt milieubewust wilt zijn, neem je die trein ook niet en ga je op fietsvakantie in Nederland :)*
Of nee, wandelvakantie, want het produceren van een fiets is ook milieuvervuilend.

Ik vind juist dat dit topic een hoog gehalte 'mensen die vliegen zijn slecht' gehalte heeft en de mensen die niet vliegen voelen zich beter omdat zij het zo goed doen voor het milieu en willen vooral veel schouderklopjes.

Mag ik ook een schouderklopje omdat ik vandaag een nieuwe superzuinige verwarmingsketel heb laten installeren?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:43

@ Olle, deze had ik al eerder gezet hier. Maar hier staan ook wat vermeldingen van berekeningen bij. Als het over hoeveel kg CO2 er wordt uitgestoten, gaat het in het eerste voorbeeld van big macs vs vliegen over de equivalent van CO2 (effect van uitstoot van methaan omgerekend naar CO2).
De Correspondent

In een ideale wereld zou er niet meer gevlogen hoeven worden, zou iedereen milieubewust eten, is alles op groene stroom en is global change een halt toegeroepen. Uiteraard is dat niet het geval en op korte termijn ook zeker niet mogelijk. Toch zou het al heel leuk zijn als er iemand hier is die meeleest denkt "goh, misschien dat ik volgend jaar maar eens niet met het vliegtuig weg ga".

Wat ik probeer te benadrukken (maar blijkbaar lukt me dat niet goed) is dat er zo veel andere alternatieven zijn voor vliegvakanties. Die alle andere goede bedoelingen tov het milieu niet zomaar "ongedaan maken". En natuurljik is niet milieubewust leven + vliegen nog slechter. Maar het is eigenlijk veel makkelijker om er voor te kiezen niet te vliegen. Dat is een kleinere gedragsaanpassing tov vegetariër worden, altijd je afval scheiden, huis isoleren, ov nemen enz... en soms ook nog eens een kosten besparing. Maar mij zul je nooit horen dat dat geen goede dingen zijn om te doen.

@supervixen: helaas is mijn fiets te groot om mee in de trein te nemen over het Kanaal. Ik heb er zeker aan gedacht hoor ;) Maar uiteraard maar ik ook afwegingen...
En ik weet niet of dat "mensen die niet vliegen voelen zich beter" aan mij gericht is, maar zo bedoel ik dacht echt niet.... Ik heb al genoeg schade aangericht met vliegen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:30

Noem jij eens een alternatief voor een winterzonvakantie in Florida zonder te vliegen met temperaturen van 25+ en met zon?
Zou het knap vinden als je daar een alternatief voor weet :))
En nee, die vakantie laat ik me niet ontgaan. Ik baal van de winter.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:27

Sunnda schreef:
Magrathea schreef:

Ik word ook moe van dit soort discussies.

Het hoeft niet te gaan over moraliteit (...al is 'na mij de zondvloed, ik heb toch geen kinderen' een morele uitspraak)
het mag ook gewoon over feiten gaan.

Dat vliegen leuk is. Vind ik.
En scheuren op de Autobahn. Vind ik.
...ik doe het alleen niet.

En geloof hoeft er ook niet bij gehaald te worden .
Maar iedereen die uitgaat van reïncarnatie heeft NU de gelegenheid om te zorgen dat haar volgende incarnatie makkelijker of juist moeilijk wordt.

Voor mij als oma telt het leven van mijn kleinkinderen.
En weet ik hoe 'uitzonderlijk' ons weer is, de afgelopen 20 jaar. Klimaatverandering is gewoon een feit en het wordt erger.

Ik vind de feiten al erg genoeg.
(Het liefst ging ik met mijn hoofd onder de dekens...)