JewEmm schreef:En dat vind ik dus vrij frustrerend aan de afwegingen van mensen. Ja, men weet dat het slecht is voor het milieu, maar met de gedachtegangen "ik eet geen vlees", "ik heb een elektrische auto", "ik heb zonnepanelen", worden vliegreizen dus goedgepraat, maar uiteindelijk zet een enkele vliegreis per jaar een hele dikke streep door die goede bedoelingen.
Hier ben ik het niet mee eens. Alle beetje helpen toch voor het milieu? Als je gaat voor zo duurzaam mogelijk is wel zonnepanelen, maar ook vliegen toch nog altijd duurzamer dan wel vliegen maar geen zonnepanelen? Wat ik jammer vind is dat er vaak wordt verwacht dat als je iets 'goeds' doet je helemaal niets 'fout' meer mag doen. Volgens mij is het niet zo absoluut om mee te beginnen en is het ook een leerproces.
Imo is het interessante aan deze discussie niet elkaar verwijten dat we niet perfect zijn/helemaal niets om het milieu geven/geen leuke vakanties hebben omdat ze met de fiets ipv vliegtuig zijn, maar om beweegredenen te horen waarom mensen zo denken.
Ik vind het bijvoorbeeld echt oprecht interessant om te weten waarom mensen zich niet (willen) inzetten voor een duurzamere samenleving. Daar leer je van, krijg je nieuwe inzichten van en mogelijk ook manieren om mensen toch ergens anders over te laten denken. Uiteindelijk moet iedereen kunnen leven met zijn of haar eigen keuzes in het leven en kunnen we elkaar alleen maar helpen om 'goede' keuzes te maken door eerlijke dialoog. Niet door verwijten en bekeringsdrang.