Preutsheid in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:20

Supertje schreef:
akishino schreef:
Even vol verwondering het topic gelezen. Van topless zonnen naar verkrachting en swaffelende piemels :D

"Vroeger" toen ik 18-25 jaar was en topless ging zonnen interesseerde het me het niet als mensen keken. Topless was vrij normaal. Ik had een super strak lijf en mooie borsten daar was ik trots op, dus laat maar kijken als ze willen.
Nu zon ik nooit meer topless in het openbaar. Na een aantal zwangerschappen en extra kilo's, voel ik me daar niet zo prettig meer bij. Heb altijd het idee dat omstanders hard gillend weg gaan rennen als ik mijn topje uitdoe.

Dus bij mij heeft het preutse alles te maken met zelfvertrouwen of juist het ontbreken daarvan. En ik denk dat dat voor veel vrouwen zo is.

Hoe iemand rondloopt, topless, naakt, een a-cup of een dubbel d, in een hotpants of een skipak, het kan me eigenlijk niets schelen. Iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Zo hoop ik dat andere mij ook in mijn waarde laten.

Zelfvertrouwen is zeker een (grote) factor voor een hoop meiden/vrouwen denk ik. Persoonlijk heb ik daar dikke schijt aan, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dat voor een ander niet zo is.
Ik heb geen compleet droog getraind lijf, maar ben er ook absoluut niet ontevreden over. Je kunt zien dat ik echt wel sport, maar ook dat ik geen nee zeg als iemand me een koekje geeft zeg maar :+

Bij mij kun je zien dat ik geen nee zeg tegen een koekje (of stuk taart) en nooit in de sportschool kom :D

Nu lijkt het net of ik helemaal geen zelfvertrouwen heb, maar dat is niet zo. Op het gebied van mijn lichaam ben ik onzeker en ontevreden. Maar verder valt het wel mee ;) .
Ik vind het wel erg om te merken hoe de maatschappij veranderd en een bepaald schoonheidsideaal zo nadrukkelijk aanwezig is. Door alle ontwikkelingen op oa social media, maar ook mensen onderling lijkt alles perfect te moeten zijn. Perfecte lichamen, perfecte huwelijken, perfecte kinderen, perfecte gezinnetjes, perfecte baan. We leggen de lat voor elkaar ontzettend hoog in onze maatschappij. Zo ervaar ik het de laatste jaren, ik hoop dat daar ooit een omslag komt.

Palmera

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:23

Akishino, je maakt een denkfout. Voor de BUITENWERELD perfect moet het zijn. ;)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:26

LadyMadonna schreef:
Als een mannenborst hetzelfde is als een vrouwenborst.... gaan jullie dan ook met bloot bovenlijf op de fiets zitten, de hond uitlaten, een boodschapje doen etc? :?

Doen de mannen in mijn omgeving ook niet.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 16:27

Jeetje wat een reacties zeg!

Shadow0 schreef:
Op het betaalde deel werd laatst wel iemand met kleren aangesproken. En er staan dus daadwerkelijk af en toe mensen vanaf het fietspad te gluren :roll:

Dat meen je niet... Waar is de opvoeding van mensen gebleven. -O- Hoe zielig is dit...

Shadow0 schreef:
akishino schreef:
Nu zon ik nooit meer topless in het openbaar. Na een aantal zwangerschappen en extra kilo's, voel ik me daar niet zo prettig meer bij. Heb altijd het idee dat omstanders hard gillend weg gaan rennen als ik mijn topje uitdoe.

Dus bij mij heeft het preutse alles te maken met zelfvertrouwen of juist het ontbreken daarvan. En ik denk dat dat voor veel vrouwen zo is.

En dat vind ik eigenlijk nog het verdrietigste eraan, dat het zoveel emotie oproept. Ik vind een naaktstrand fijn omdat het zo duidelijk maakt dat we allemaal maar mensen zijn - het geeft wat perspectief over hoe breed normaal is. Als je alleen maar in aanraking komt met gestylede plaatjes, de blote borsten bijna altijd die zijn van knappe jonge vrouwen, dan snap ik ook dat je een behoorlijk verschil voelt als jij daar zelf niet (meer) bijhoort.

Maar hoe meer je allerlei soorten en maten borsten ziet, hoe minder iets eruit springt als 'raar' of zelfs lelijk.
(Geldt trouwens ook voor piemels. Sophie Hilbrand heeft daar toen een serie over gemaakt - Sophie in de kreukels, over zelfbeeld. Met ook een serie over mannen en hun zelfbeeld en onzekerheden. En dan blijkt dat er best veel mannen zijn die zich daar onzeker over voelen en waarbij een deel van de onzekerheid misschien minder wordt als we meer bekend raken met de brede variatie die er is.)

Ik ben het hier met Shadow mee eens. Waarom zou jij je moeten schamen om hoe jouw lichaam eruit ziet. Dat is toch nergens voor nodig?

Mannen zijn vaak ook ontzettend onzeker over (delen van) hun lichaam.

Dat is toch eigenlijk erg... Je niet comfortabel voelen in jouw eigen lichaam. Ter omwille van het (met photoshop bewerkte) perfecte plaatje? Omdat anderen naar je kijken? Omdat anderen wat van je vinden?
Guess what. Mensen kijken toch altijd en mensen vinden overal wat van. Dus als jij het fijn vind om topless te liggen, waarom niet?

Ik word er trouwens ontzettend boos van dat bijvoorbeeld vrouwen ingeperkt worden op hun vrijheid omdat een bepaalde groep niet opgevoed is en al loopt te kwijlen bij elk minimaal stukje bloot.
Waar leg je de grens dan?
Als blote borsten op het strand al aanstootgevend zijn. Korte rokjes, diep decolleté, terug gesneden broekje, jurkje zonder panty. Mijns inziens ligt het probleem niet bij de vrouwen die dit dragen, maar bij de mannen die denken dat dit een vrijbrief is....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:29

Als ik zo rondvraag bij mannen. Worden die stuk voor stuk meer aangetrokken door een leuk stukje kleding over borsten en billen dan het zo in de vrijheid gooien.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:37

Ik heb er geen enkele moeite mee als vrouwen topless gaan liggen zonnen, ben zowat opgegroeid met helemaal naakt (dichte familie op een naturistencamping). Echter zal ik het zelf niet meer zo snel doen in Nederland.
Maar stel ik lig in het buitenland aan een strand zal ik er geen moeite mee hebben. Ik denk toch de angst voor bekenden mensen tegen komen, waarvan je nou net niet wilt dat ze je topless zien.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:44

En toch zwemt het heerlijk met blote borsten. Geen gedoe met knellende bandjes.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:44

Machie schreef:
LadyMadonna schreef:
Als een mannenborst hetzelfde is als een vrouwenborst.... gaan jullie dan ook met bloot bovenlijf op de fiets zitten, de hond uitlaten, een boodschapje doen etc? :?

Doen de mannen in mijn omgeving ook niet.

Ik woon aan een dijk waar veel touristen over fietsen, en zie zeer regelmatig blote lijven langs komen :j (met name 60+ers

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:47

Palmera schreef:
Akishino, je maakt een denkfout. Voor de BUITENWERELD perfect moet het zijn. ;)

Klopt!

En perfect is voor iedereen anders.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:58

culaccino schreef:
Popstra schreef:
Zou de preutsheid niet daarvandaan komen....dat veel mensen erg onzeker zijn geworden over hun lijf?

Ik denk het wel, ja.

Ik ben een twintiger en sport wekelijks bij een intensieve groepsles van zo'n 60 studentes. Echt goed zweten. 9 van de 10 keer ben ik naderhand letterlijk de énige die op dat sportcentrum doucht. De rest gaat thuis douchen.

Ik denk niet dat er onder die studentes echt angst heerst om gefilmd te worden. Tuurlijk is je douche/bad thuis fijner, maar ik denk dat veel jongeren/jongvolwassenen vooral kiezen om gekleed of thuis te douchen uit preutsheid en schaamte voor zichtbare imperfecties. Op de basisschool en middelbare school werd er in mijn omgeving ook al wat ongemakkelijk over gedaan.

waarom zijn er geen douchehokjes?Dat lijkt me veel prettiger.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 17:01

karuna schreef:
Als ik zo rondvraag bij mannen. Worden die stuk voor stuk meer aangetrokken door een leuk stukje kleding over borsten en billen dan het zo in de vrijheid gooien.

Ik vind een gekleed lichaam er echt veel en veel aantrekkelijker uitzien dan een met geen of onvoldoende kleding.Zowel bij mannen als bij vrouwen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 19:07

karuna schreef:
Da's waar ;)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 21:16

Eigenlijk is aantrekkelijk ja of nee niet van belang. Het gaat erom of je ja of nee topless kan zonnen en of het aantrekkelijk is tja dat is persoonlijke smaak.
Het zou in een land als Nederland gewoon moeten kunnen zonder gezeur.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 21:39

Inderdaad. Laat eenieder toch gewoon doen waar ie zin in heeft.
En niemand heeft het recht daar iets van te zeggen. Of laat staan iemand aanranden ofzo..

Linde99 schreef:
Askja schreef:
Eerder een gevoel van onveiligheid dan preutsheid denk ik inderdaad. Tegenwoordig kan alles op social media terecht komen dus ook stieken gmaakte foto's van topless zonnende dames.

En dan nog maar te zwijgen over alle gekken (aanranders, verkrachters) die rondlopen. Je kunt als meisje niet eens 's avonds meer over straat fietsen in je eentje. Ik denk dat veel meiden, vooral mijn generatie, zich niet meer veilig voelen in deze samenleving. Tegenwoordig draait juist alles om seks, mannen die vrouwen alleen maar als lustobject zien etc. Dan ga je echt niet topless zonnen hoor. Je wilt niet dat je op die manier bekeken wordt

Maar dat wordt alleen maar erger door alles te bedekken.

Vraag; waar worden er meer vrouwen / meiden aangerand; in de sauna waar ze allemaal in de blote kont lopen of in zwembaden waar dat niet zo is. Of zelfs op andere plekken waar men nog gekleder langs loopt? ;)

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 21:47

Ik heb alleen de eerste en laatste pagina gelezen maar las het ook met wat verbazing (het artikel). Zelf voel ik weinig behoefte om in het “openbaar” topless te zonnen, maar als een ander dat wil doen is hij wat mij betreft daar helemaal vrij in. Als ik het niet wik zien kijk ik de andere kant op of ga ik ergens anders heen als diegene er eerder was. Maar dat zou ik exact hetzelfde doen met een man met een mini zwembroekje aan wat niet bepaald bij hem past of andere vergelijkbare situaties. Dat is niet persoonlijk en iedereen moet vooral lekker zn gangetje gaan.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 07:44

LadyMadonna schreef:

Ik vind dat de mannen op die momenten ook gewoon een shirtje aan moeten doen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 07:45

Olle schreef:
LadyMadonna schreef:

Ik vind dat de mannen op die momenten ook gewoon een shirtje aan moeten doen.

Idd...... blote lijven in supermarkten bah.... dat vind ik echt niet kunnen :=
Laatste liep er een moeder met haar kindje van een jaar of 4/5 en die had alleen een onderbroekje aan..... doe je kind aub gewoon wat aan....

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 07:59

antje_vip schreef:
De mening van Kouman en Westenberg slaan mijns inziens totaal de plank mis. Niks preutsheid, je wordt de laatste jaren om je oren geslagen met aanrandingen en verkrachtingen. Logisch dat mensen zich daar dan tegen willen beschermen. Want wat hoor je in de rechtbank? "Je lokte het uit"

Precies dit. Ik ben niet preuts, maar als vrouw met kleren aan ben je al aangeschoten wild... Ik hoef het ze niet makkelijk(er) te maken.
En mijn blote boeltje hoeft ook echt niet op internet te komen inderdaad. Prima dat een paar mensen het live zien, maar het hele internet :n

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 08:13

Kleding of het gebrek daaraan lokt geen verkrachting uit. Onvoorstelbaar dat mensen dat nog steeds denken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 08:14

Ik voel me nou ook niet bepaald aangeschoten wild en heb me dat ook nooit gevoeld

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 08:30

Als ik bedenk dat vorige week bij de speeltuin hier een man is aangehouden om dat hij in zijn auto zat te masturberen terwijl de kinderen in hun onderbroekjes zorgeloos met water aan het spelen waren.... Dan draait mijn maag om!! En dit was een simpele speeltuin midden in ons dorp met veel toezicht en vrijwilligers (godzijdank!) Ik heb vaker "vieze" mannen gezien hier in het zuiden die speciaal voor de toppless dames naar het zwembad komen... Ze doen niks, maar IK wil dat niet voeden :n IK voel me daar niet prettig bij, dus ben ik voorzichtig met mezelf en mijn dochter.

Shadow0 schreef:
Op het betaalde deel werd laatst wel iemand met kleren aangesproken. En er staan dus daadwerkelijk af en toe mensen vanaf het fietspad te gluren :roll:

Dat meen je niet... Waar is de opvoeding van mensen gebleven. -O- Hoe zielig is dit...

Shadow0 schreef:
akishino schreef:

len in jouw eigen lichaam. Ter omwille van het (met photoshop bewerkte) perfecte plaatje? Omdat anderen naar je kijken? Omdat anderen wat van je vinden?
Guess what. Mensen kijken toch altijd en mensen vinden overal wat van. Dus als jij het fijn vind om topless te liggen, waarom niet?

Ik word er trouwens ontzettend boos van dat bijvoorbeeld vrouwen ingeperkt worden op hun vrijheid omdat een bepaalde groep niet opgevoed is en al loopt te kwijlen bij elk minimaal stukje bloot.
Waar leg je de grens dan?
Als blote borsten op het strand al aanstootgevend zijn. Korte rokjes, diep decolleté, terug gesneden broekje, jurkje zonder panty. Mijns inziens ligt het probleem niet bij de vrouwen die dit dragen, maar bij de mannen die denken dat dit een vrijbrief is....

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 08:39

Ik denk dat social media een grote oorzaak hiervan is.

Als je vroeger naakt lag te zonnen,konden hoogstens enkele jongens of mannen aan het glurenzijn.
Nu kan een smartphone ervoor zorgen dat de halve wereld je blote borsten als half lustobject bekijkt,met hoofd herkenbaar erbij.
Ik denk dat weinig mensen dat nog ok zouden vonden,dus leren we dat niet meer te doen,want de kans is heel reëel dat iemand stiekem foto's neemt en deze verspreidt.
Dus leren we ook onze kinderen om voorzichtig te zijn met bloot en zo creëer je preutsheid.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 08:43

Heeft niks met preutsheid te maken, dit komt omdat er geloven zijn waar dit gewoon niet bij mag.En Nederland is een land wat zoveel mogelijk aan de wensen van b.v. moslims tegemoed komt.
Nog ff en je mag niet meer zwemmen in een bikini,maar moet je een badpak met pijpen aan.
Heeft niks met discriminatie te maken,het is gewoon zo.En zo werkt men een soort van 'haat' tegen bepaalde geloven.Geloven zijn prima,maar pas je geloof wel aan in het land waar je woont,dat moet je in andere landen ook.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 08:55

Sorry maar wat een kortzichtig antwoord..... De invloed van social media is 1000000000x groter dan een relatief kleine groep die bezwaar maakt vanuit een geloofsovertuiging.

gohya schreef:
Heeft niks met preutsheid te maken, dit komt omdat er geloven zijn waar dit gewoon niet bij mag.En Nederland is een land wat zoveel mogelijk aan de wensen van b.v. moslims tegemoed komt.
Nog ff en je mag niet meer zwemmen in een bikini,maar moet je een badpak met pijpen aan.
Heeft niks met discriminatie te maken,het is gewoon zo.En zo werkt men een soort van 'haat' tegen bepaalde geloven.Geloven zijn prima,maar pas je geloof wel aan in het land waar je woont,dat moet je in andere landen ook.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 08:56

Oh ja, het was natuurlijk wachten tot de moslims erbij gehaald werden; de schuld van alles!
Valt me mee dat het pas op de 9e pagina gebeurt.