Kabinet wil roken op terras verbieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:48

Hmmm. Maar als de rokers zo goed opletten dat ze geen overlast veroorzaken, waarom is de ervaring van niet-rokers dan zo vaak toch anders? Het lijkt niet helemaal overeen te komen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 16:50

Shadow0 schreef:
Hmmm. Maar als de rokers zo goed opletten dat ze geen overlast veroorzaken, waarom is de ervaring van niet-rokers dan zo vaak toch anders? Het lijkt niet helemaal overeen te komen.

Vandaar ook mijn vraag. Ik heb het nog nooit mee gemaakt.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:02

Echt niet iedere roker doet dat. Dat heeft ook verder niks te maken met wel roker zijn of niet, maar met fatsoen :)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:03

Ik ben wel gewend dat als er rokers in ons gezelschap zitten ze het vragen. Maar ik heb nog nooit gehad dat mensen die een tafeltje naast ons zaten vroegen of wij er last van hadden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:07

Kan me ook niet voorstellen dat ik een heel terras af ga om te vragen of ik een sigaret mag gaan roken :=

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:13

En dan komt dus de taak van de overheid om de hoek; de algemene volksgezondheid en mensen beschermen tegen de gevolgen van roken. En dan dus ook de niet-rokers die in de rook van rokers terecht komen.

Overigens is rook ook smerig als je niet zit te eten, voor diegenen die denken dat het genoeg is om rond te kijken of er iemand eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:44

Boras schreef:
@ N_love_qwert

Niks aanstellerig, je weet niet wat je zegt!

Veel longpatienten worden accuut heel benauwd van sigarettenrook. Hun longen slaan direct dicht. Dat betekent dus dat mensen opeens nauwelijks meer kunnen ademhalen. Of ze schieten in een verschrikkelijke hoeststuip waar ze bijna niet uit kunnen komen. Of ze moeten ongewild gewoon hoesten.

Als je beter zou weten, dan zou je je hopelijk schamen voor wat je schreef.

Dit is tevens een deel van het probleem vind ik: ontkenning, gebrek aan kennis, gebrek aan empathie.

Mijn man is longpatient. Moet toch even kwijt dat de luchtwegen niet alleen van roken dichtslaan. Hij krijgt acuut een benauwdheidsaanval van after shave, parfum en deodorant. Een algemeen bekend feit.
Even het roken buiten beschouwing gelaten, hij kan niet iedereen verzoeken om weg te gaan, als hij bezoek vraagt dit niet te gebruiken kijkt men toch heel raar op. Het feit dat de mensen die deze producten gebruiken de lucht niet vervuilen maakt het wel aanvaardbaar om in de buurt van longpatienten te komen ? Want ook in dit geval kan niemand de longpatient herkennen noch rekening ermee houden.
Zo zie je dat rokers niet het gehele probleem zijn van de longpatienten. Het effect van deo geeft hetzelfde effect als de rook.

Woodwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:02

Volgendsmij mag iedereen ook nog altijd zelf bepalen als diegene wil roken of niet.
En het roken op een terras vind ik dan ook totaal niet storend (lees; mijn mening). Je zit alsnog buiten en dan vind ik gewoon dat de eigenaar van het cafe mag kiezen als er word gerookt op zijn/haar terras of niet.
Gaan mensen dan ook klagen als je over straat loopt en je komt langs iemand die aan het roken is? Kom op zeg

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:07

Ik moet wel lachen om Nederlanders, kom ons niet aan ons eigen, zolang het niet in ons straatje past. Heerlijk egoïstisch. Alle aanpassingen voor minderheden doen ons erg zeer en gaan onder luid protest, tenzij het wel in ons straatje past, tja, dan wordt elk argument aangehaald.

Nu worden rokers al minderheid gezien en moeten die zich maar aanpassen en aanpassn en aanpassen, tot ze niet meer bestaan. Want enkele zeurende niet-rokers vinden er wat van en zij zijn toch de meerderheid?

Ik zie eerder de zeurders als minderheid, er zijn genoeg niet-rokers die zich totaal niet storen aan de rokers buiten.

In ons vriendinnenclubje is ook een roker, zij houdt voldoende rekening met anderen, zal nooit binnen een sigaret opsteken als één van de anderen erbij is, ook niet in eigen huis. Ze loopt gewoon even naar buiten als ze een peukje wil doen en echt niet zeer frequent. Op het terras kijkt ze altijd hoe de wind staat en kiest de plek waar anderen zo min mogelijk last zullen hebben van de rook en ze zal pas een peuk opsteken als iedereen uitgegeten is. Vaak vraagt ze het zelfs nog, ook vraagt ze van plek te wisselen, omdat de wind gedraaid is.

Niemand gaat dood van een enkele keer wat 2e hands rook inademen in de buitenlucht. Zware longpatienten daargelaten, vind ik de reacties van sommige niet-rokers echt zwaar overdreven.

De longpatienten die vinden dat zij benadeeld worden, sorry, maar jullie zijn ook een minderheid, 6% van de Nederlanders is longpatient. Wat geeft jullie meer recht om op een rookvrij terras te zitten dan de 25% rokers hebben op een terras waar roken is toegestaan? En mocht je echt niet zonder af en toe lekker relaxen op een terras kunnen, dan zijn er echt wel wat rookvrije terrassen te vinden, die zijn wel in de minderheid, maar dat zijn jullie ook.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:08

Dat doen ze hier in dit topic ja.

Ik snap trouwens dat als het zo een goudmijnen zijn voor de horeca dat hun niet veel eerder op het idee zijn gekomen om roken te verbieden op hunterrassen

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:16

Nee niet mee eens. Waar moeten de rokers dan roken? Vergeet niet dat de terassen dan helemaal leeglopen wat niet bevorderlijk is voor de economie. Buiten heeft er niemand last van!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:20

Veraaaaah schreef:
Nee niet mee eens. Waar moeten de rokers dan roken? Vergeet niet dat de terassen dan helemaal leeglopen wat niet bevorderlijk is voor de economie. Buiten heeft er niemand last van!

Gewoon thuis. Ben je niemand tot last.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:25

Mag ik dan ook iedereen die mij tot last is naar huis sturen?

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:28

Veraaaaah schreef:

Die laatste zin kan je even aanpassen naar: ‘Ik heb er buiten geen last van.’

Want er zijn genoeg mensen die er wél last van hebben.
En waar moeten de rokers dan roken? Wat dacht je van thuis, of even een stuk van het terras weglopen :'). Alsof rokers nooit meer kunnen roken als ze niet op het terras kunnen roken, wat een onzin!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 18:50

Anoniem schreef:
Mijn man is longpatient. Moet toch even kwijt dat de luchtwegen niet alleen van roken dichtslaan. Hij krijgt acuut een benauwdheidsaanval van after shave, parfum en deodorant. Een algemeen bekend feit.
Even het roken buiten beschouwing gelaten, hij kan niet iedereen verzoeken om weg te gaan, als hij bezoek vraagt dit niet te gebruiken kijkt men toch heel raar op. Het feit dat de mensen die deze producten gebruiken de lucht niet vervuilen maakt het wel aanvaardbaar om in de buurt van longpatienten te komen ? Want ook in dit geval kan niemand de longpatient herkennen noch rekening ermee houden.
Zo zie je dat rokers niet het gehele probleem zijn van de longpatienten. Het effect van deo geeft hetzelfde effect als de rook.

Herkenbaar. Ik heb het oa bij rooklucht, BBQ die aangestoken wordt, wierook, Lelies die open gaan, geurkaarsen.
Soms slaan ze opeens dicht van iets waar ik het niet van verwacht had.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:57

Palmera schreef:
Mag ik dan ook iedereen die mij tot last is naar huis sturen?

Dat zou toch fijn zijn. Kindervrije terrassen *\o/*

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:06

sureido schreef:
Met een schuin oog naar Palmera: Mijn ouders zeiden, kan het niet gewoon zoals in Spanje? Daar mag de café eigenaar bepalen of er gerookt mag worden of niet. Klopt dit (nog)? Ze kennen namelijk iemand uit Benidorm die daar een café opgezet heeft.

Ik ben zelf een gezelschapsroker, heerlijk om een sigaretje op het terras op te steken - uiteraard wanneer er niemand zit te eten - maar ik vind het van de zotte dat rookruimtes niet meer mogen en nu ook nog een verbod op terrassen. Ik drink mijn wijntje wel op mijn eigen dakterras dan. Zal wel weer een heerlijke strop worden voor horeca eigenaren. Kunt toch gewoon eigenaren laten bepalen of ze rokers op het terras willen of niet? Het is immers in de buitenlucht en dan kunnen mensen zelf ook kiezen of ze op een rokersterras willen zitten of nee.

Het is altijd nog de keuze van mensen zelf om te roken, ik ben 21 en zie zoveel jeugd roken, dus al die maatregelen helpen nog geen barst. :+

Natuurlijk ligt het er ook wel aan waar deze discussie gevoerd wordt. Op het altijd heilige bokt zijn de reacties natuurlijk anders dan op een nieuwsbericht op Facebook. :D

Klopt ik ben net terug uit Zuid-Spanje. In bijna alle (Nederlandse) kroegen daar werd binnen volop gerookt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:08

Je gaat toch geen Nederlandse kroegen bezoeken als je op vakantie bent. Ben al lang blij van die Nederlanders af te zijn als ik op vakantie ben. _O-

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:16

Je gaat toch niet een ander opleggen niet naar Nederlandse kroegen te gaan op vakantie? Ik vind dat altijd heerlijk. :)

Vandaag een jankend kind op het terras, daar heb ik ook last van, daar kan mijn gehoor van beschadigen. Laten we kindvrije terrassen maken! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:24

Cayenne schreef:
Anoniem schreef:

Herkenbaar. Ik heb het oa bij rooklucht, BBQ die aangestoken wordt, wierook, Lelies die open gaan, geurkaarsen.
Soms slaan ze opeens dicht van iets waar ik het niet van verwacht had.

Dit dus en vergeet de open haarden niet. Ondanks dat mijn man benauwd wordt van alle open haarden in onze straat ( of houtkachels wat dan ook ), zou het dan normaal zijn als hij bij iedereen aanbelt om te vragen om tussen 21:00 en 22:00 niet meer het huis te verwarmen zodat hij vrij adem kan halen tijdens het uitlaten van de hond. Denk dat er gauw andere gezondheidsproblemen aan de orde zullen zijn, zoals een blauw oog bijvoorbeeld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:28

NathalietjeB schreef:
en als we t over roken hebben, zullen we het dan ook eens hebben over wat vliegtuigen etc de lucht in spuiten (chemtrails) waar ook oliebol in zit wat je allemaal binnen krijgt.

Ja, maar als je braaf je alu folie mutsje ophoudt, dan heb je dáár geen schade van.... :+

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:30

Veraaaaah schreef:

Slechts 24% rookt nog maar...

sureido schreef:
Je gaat toch niet een ander opleggen niet naar Nederlandse kroegen te gaan op vakantie? Ik vind dat altijd heerlijk. :)

Vandaag een jankend kind op het terras, daar heb ik ook last van, daar kan mijn gehoor van beschadigen. Laten we kindvrije terrassen maken! :D

Van kinderen word je niet ziek.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:31

Ik moet overigens wel lachen dat er gezegd wordt dat het kabinet zich teveel bemoeit... Wat moeten die mensen anders? Volgens mij hebben we ze daarvoor aangenomen :+

Top, rokers op het terras zijn hartstikke gezellig! Zolang ze niet roken :x . Alles smaakt naar de rook en voor de mensen met gevoelige longen is het helemaal een (letterlijke) verademing.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:39

Ook hier een groot voorstander. Juist door maatregelen vanuit de overheid kunnen er eindelijk een grote stappen gezet worden naar een rookvrije generatie. Ik bekijk het niet vanuit egoïsme (heel veel argumentaties in dit topic zijn dat namelijk wel, en dan hou je altijd voor- en tegenstanders en kom je er nooit uit) maar benader het eens vanuit het nemen van een voorbeeldfunctie. Hoe meer roken uit het zicht raakt, hoe minder de nieuwe generaties ermee geconfronteerd worden/in aanraking komen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:49

Veraaaaah schreef:

Ik ben van mening dat terrassen zelf de keuze moeten kunnen maken.

Niet bevorderlijk voor de economie ben ik het niet mee eens, als het terras rook vrij is zou ik juist eerder komen. Ga nu nooit bij kroegjes/cafe's zitten omdat ik hier altijd wel last heb van rokers en steeds van tafel moet verhuizen, of mijn eetlust word mij ontnomen. Goede kans dat je dus juist veel niet rokers aantrekt met zo'n rookvrij terras en voor als nog is dit de meerderheid van de Nederlanders. (gelukkig)