en dan wil hij je geen hand geven....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:17

vec schreef:
sneeuwpop schreef:
Ik snap echt niet waarom de man nog een sollicitatie gesprek mocht doen.

so wat enorm kortzichtig...

Waarom is dat kortzichtig?

orkaan

Re: en dan wil hij je geen hand geven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:23

Ik vind dat mensen zich horen aan te passen aan de gebruiken die gelden in het land waar ze wonen/werken.

Als ik wil werken in een zwaar islamitisch land waar het normaal is dat vrouwen een hoofddoek dragen dan draag ik die ook.

Als een "buitenlandse"man in NL wil werken dan schud hij ook maar mooi vrouwen de hand........

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:29

studiemiep schreef:
Ik vind dat mensen zich horen aan te passen aan de gebruiken die gelden in het land waar ze wonen/werken.

Als ik wil werken in een zwaar islamitisch land waar het normaal is dat vrouwen een hoofddoek dragen dan draag ik die ook.

Als een "buitenlandse"man in NL wil werken dan schud hij ook maar mooi vrouwen de hand........

Ts heeft al aangeven dat deze sollicitant hier geboren en getogen is. En misschien zit ook daar net de kneep, we zijn zo tolerant dat iedereen hier kan opgroeien met alle normen en waarden die het gezin van uit het geloof aanhangt. Tot er dit soort zaken op hun weg komt, meestal word zo'n sollicitant niet afgewezen op zijn specifieke houding tav handen van vrouwen schudden maar is er iemand meer geschikt. Want word dit wel aangegeven dan word er door sommigen meteen het stempel discriminatie op geplakt en ergens is dit ook zo. Maar ik vraag me af hoe je hier kunt blijven vasthouden aan je levensovertuiging wanneer de samenleving steeds meer intolerant word.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:29

studiemiep schreef:

Misschien is hij wel een Nederlandse moslim ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:34

Ik heb ook een enkele patiënt die geen hand wil geven vanuit geloofsovertuiging. Dit vind ik prima hoor.

Maar als ik mijn patiënten geen hand zou willen geven weet ik zeker dat dat niet prima is.

Dús als werknemer in een functie met vrouwelijke klanten vind ik hem niet geschikt voor de functie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:41

Als je in een magazijn werkt is het uiteindelijk ook irrelevant.

Met klanten heb je een bepaalde bedrijfscultuur zoals dat ook voor stewardessen. Ik zou als stewardess ook niet snel in aanmerking komen voor de duurdere maatschappijen omdat ik niet van plan ben bepaalde schoenen te dragen of make-up te gebruiken.
Je kan ook niet in je doodshoofd shirt komen in een typisch pakken bedrijf.
Hand geven is niet zo gek veel anders dan dat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:50

bigone schreef:
studiemiep schreef:

Ts heeft al aangeven dat deze sollicitant hier geboren en getogen is. En misschien zit ook daar net de kneep, we zijn zo tolerant dat iedereen hier kan opgroeien met alle normen en waarden die het gezin van uit het geloof aanhangt. Tot er dit soort zaken op hun weg komt, meestal word zo'n sollicitant niet afgewezen op zijn specifieke houding tav handen van vrouwen schudden maar is er iemand meer geschikt. Want word dit wel aangegeven dan word er door sommigen meteen het stempel discriminatie op geplakt en ergens is dit ook zo. Maar ik vraag me af hoe je hier kunt blijven vasthouden aan je levensovertuiging wanneer de samenleving steeds meer intolerant word.

"Past niet in het profiel" is het toverwoord en dat wordt voor bijna iedereen gebruikt waar een werkgever geen zin aan heeft.
Het mag dan wel niet maar laten we er niet schijnheillig over doen iedereen weet dat er op de arbeidsmarkt gediscrimineerd wordt.

In het filmpje wordt duidelijjk onderzocht en het gaat niet alleen om geloof.

https://youtu.be/pyVVQHz__iQ

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:08

Voor mij zou het liggen aan de functie waarin hij komt te werken. Wil hij zich niet aanpassen, dan past misschien niet elke functie bij hem.

Nu moest ik vandaag werken ergens in België en daar gaf iedereen die ik pas vandaag ontmoette me eén kus op de wang en ook een hand maar dus niet alleen een hand. Nu vond ik dat ook wat onprettig, maar moet ik me daar maar op 'aanpassen' omdat ik in 'hun' omgeving ben?
Laatst bijgewerkt door Nessie op 29-04-18 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:08

Tja, als ik bij het profiel van de werknemer in een advertentie zet dat werken op zondag een onderdeel van de baan is en je wil dat niet, dan voldoe je niet aan het profiel. En als een belangrijk onderdeel van dat profiel is dat je met klanten in contact komt, dan voldoe je niet aan dat profiel als je de ene helft van die klanten geen hand wilt geven. Als dan een andere kandidaat beter aan dat profiel voldoet, door wel op zondag te willen werken of door alle klanten een hand te geven, dan is het echt geen discriminatie als je die andere kandidaat aanneemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:17

ClauH schreef:
Maar als hij je wel een hand zou geven zou het voor hem dus betekenen dat hij jou niet respecteert.
Dat zou je dus liever hebben?
Ook een beetje krom toch?

Edit. Dubbel post met Vjestagirl.

Gewoon een beetje wederzijds respect voor elkaars gewoonten kan geen kwaad toch?

Wat een goede manier om er tegenaan te kijken!
Ben door dit topic wel van gedachten veranderd. :) Inderdaad wederzijds respect.
Het argument ''onze normen en waarden, anders naar 'eigen' land'' vind ik sowieso nooit zo.
Meestal zijn deze mensen hier namelijk gewoon geboren, en dan nog. :Y)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:33

IMJ schreef:
Ik heb ook een enkele patiënt die geen hand wil geven vanuit geloofsovertuiging. Dit vind ik prima hoor.

Maar als ik mijn patiënten geen hand zou willen geven weet ik zeker dat dat niet prima is.

Dús als werknemer in een functie met vrouwelijke klanten vind ik hem niet geschikt voor de functie.

Ik kan me nog herinneren(heel gek maar volgens mij heb ik een fotografisch geheugen of gewoon oog voor detail) dat de leerlingen van de kappersschool geen handen gaven wegens de griepgolf. Stond ook netjes aangegeven met een bord bij de balie

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 23:24

Ik vind het heel bijzonder dat mensen een gebedsruimte op de werkvloer hebben/krijgen/vragen. Je geloof oefen je, imo, niet uit op de werkvloer.
Met een recent topic m.b.t telefoongebruik op de werkvloer in mijn achterhoofd (schijnt voor velen niet te kunnen) vind ik het zo nodig nóg bijzonderder. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 23:27

Palmera schreef:
Ik vind het heel bijzonder dat mensen een gebedsruimte op de werkvloer hebben/krijgen/vragen. Je geloof oefen je, imo, niet uit op de werkvloer.
Met een recent topic m.b.t telefoongebruik op de werkvloer in mijn achterhoofd (schijnt voor velen niet te kunnen) vind ik het zo nodig nóg bijzonderder. :)

Geloof oefen je overal uit. Waarom zou je een prima kandidaat niet aannemen, omdat hij/zij een paar keer per dag een paar minuten moet bidden?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 23:29

IMJ schreef:
Ik vind echt dat het heel erg aan de te bekleden functie ligt.
Bij ons in de huisartsenzorg (zeker in mijn regio) kan je het echt niet maken geen hand te geven. Hier zou zo iemand niet aangenomen worden. Behalve als schoonmaker. Want dan is er geen direct patiëntencontact.

Bij ons in de huisartsenpost overwegen we juist het stoppen met iedereen een hand geven in verband met de hygiene en dingen die je zo overdraagt aan elkaar.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 23:38

Vjestagirl schreef:
Palmera schreef:

Geloof oefen je overal uit. Waarom zou je een prima kandidaat niet aannemen, omdat hij/zij een paar keer per dag een paar minuten moet bidden?

Bekijk het eens van een andere kant: 'Geloof' is een ouderwetse perceptie en past misschien gewoon niet meer in de moderne tijd. :+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 23:44

Vjestagirl schreef:
Palmera schreef:

Daarom zou ik die verder prima kandidaat dus niet aannemen. Zodra iemand dusdanig tijdsgebonden is, aan welk ritueel dan ook, is die persoon, imo, niet geschikt op mijn werkvloer.

Bij mij eet/drinkt/plast/poept personeel ten alle tijde eerder dan ik. Als ik daar daarna niet meer aan toe kom wegens drukte is dat mijn probleem. Maar ik krijg niet graag klachten m.b.t dat ik slecht voor personeel zou zijn. Dus krijgen ze wat ze nodig hebben. Eerste levensbehoeften. Niemand zal omvallen van de honger of een blaasontsteking oplopen bij mij op de werkvloer.

Bidden reken ik echter niet tot een eerste levensbehoefte. Als je dusdanig veel behoefte hebt aan bidden onder werktijd hoor je niet thuis in mijn bedrijf. :)

Verder, ik heb een restaurant. Tevreden gasten, vaste gasten, willen nog wel eens, met de nodige bedankjes, de hand schudden. Ik moet er toch niet aan denken dat ik iemand heb lopen die dat gewoon weigert? Hoe leg ik dat uit aan mijn gasten?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 23:45

Lastig? Helemaal niet. In Nederland schudden wij elkaar de hand. Wil je dat niet? Dan pas je niet in mijn bedrijf.
Daar is de deur!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 00:06

Tytonidae schreef:
Vjestagirl schreef:

Bekijk het eens van een andere kant: 'Geloof' is een ouderwetse perceptie en past misschien gewoon niet meer in de moderne tijd. :+

Hahaha :'), dat is een grapje toch?

Ik denk dat in tijden zoals deze, waarin alles vlug en oppervlakkig is, geloof voor veel mensen net zo relevant is als 200 jaar geleden. Hoe kun je nou het ontstaan van alles, de zingeving van het leven als ouderwets bestempelen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 00:17

Eigenlijk is het probleem niet het geen had willen schudden maar het zich ervanaf maken met een respect excuus ipv zelf al met een gelijkwaardig alternatief komen (en die bestaan er zat, handen schudden is echt niet de enige respectvolle manier van groeten op deze aarde). Er zit daarmee een gat en dus leugen tussen woord (excuus) en daad (geen alternatief), want die inspanning ben je als vrouw kennelijk niet waard. Praktijkervaring in dit soort gevallen komt daarmee overeen. Het zgn. respect blijft niet beperkt tot geen hand geven, vrouw is minderwaardig ipv respectwaardig (al dan niet incl. op voetstuk geplaatst).
Groet iemand mij anders maar wel gelijkwaardig ipv mijn hand te schudden zal dat voor mij ook even vreemd zijn en schakelen in hoe en wat, maar als daar zo'n uitleg op volgt, zijn woord en daad wel in evenwicht.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 00:45

tamary schreef:
want die inspanning ben je als vrouw kennelijk niet waard. Praktijkervaring in dit soort gevallen komt daarmee overeen. Het zgn. respect blijft niet beperkt tot geen hand geven, vrouw is minderwaardig ipv respectwaardig (al dan niet incl. op voetstuk geplaatst).

Precies dat de vrouw wordt als minderwaardig gezien en dat alleen vind ik al voldoende reden om zo'n kandidaat af te wijzen. Het is een voorbode voor heel wat meer problemen waarom zou je daar aan beginnen.
Los daar van waarom zou je discriminatie op grond van geslacht wel moeten toloreren.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 01:13

Vjestagirl schreef:
Hoe kun je nou het ontstaan van alles, de zingeving van het leven als ouderwets bestempelen?

Ik persoonlijk zie geen verband tussen welk geloof dan ook en het ontstaan van de aarde. Ik bekijk het ontstaan van de aarde op andere wijze.
Daarnaast is, welk geloof dan ook, voor mij geen zingeving van het leven. Ik heb andere zinnige dingen om voor te leven.

En dit is dus gelijk de reden om iemand die bepaalde handelingen uit naam van het geloof doet niet aan te nemen.

Van mijn gedachtes hebben collega's en klandizie nooit last. Ik hoef ze niet te demonstreren, ik heb er geen rituelen bij, niets. Sterker nog: ik denk er zelf nauwelijks aan! Ik leef gewoon mijn leven zoals het op mijn pad komt. Hooguit bij bv dit soort topics als ik even aan het denken word gezet.
Maar ik zal een werkgever en de klandizie van een bedrijf waarvoor ik werkzaam ben daar nooit mee lastig vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 01:29

Vjestagirl schreef:
Ik geloof dat ik (afhankelijk van de functie waarnaar hij solliciteert) dit niet zo'n probleem zou vinden. Wel zou ik graag van hem horen of er meer van dit soort dingen zijn waar hij tegenaan loopt, zodat je kunt beoordelen of er kans is dat dit in de toekomst meer problemen op gaat leveren.

Dit. Ik zie het probleem ook niet zo. Mensen maken overal een probleem van tegenwoordig... accepteer elkaar gewoon en doe niet zo onuitstaanbaar. :n

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 03:54

Vjestagirl schreef:
Palmera schreef:

Laat me denken, de functie in kwestie vraagt om constante aandacht, laten we zeggen buschauffeur. Lijkt me wat lastig om tijdens een vaststaand rijschema zo ineens de bus midden op de weg stil te zetten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:26

Nederlands bedrijf in Nederland, dan mag je er vanuit gaan dat ook de gangbare Nederlandse gewoontes heersen. En gangbaar in dit land is dat je een hand geeft.
En doe je dat om wat voor reden dan ook niet, dan is dat wat mij betreft onaangepast gedrag. En daarom een reden om de kandidaat niet aan te nemen.

enzino schreef:
En een moslima met een hoofddoek zou dan ook een probleem zijn, want in Nederland heb je geen pet op als je binnen bent.

Bij ons in het bedrijf zou een hoofddoek idd een probleem zijn. Hoge temperaturen in combinatie met machines die op hoge toeren draaien maakt dat bij ons alles verboden is wat los hangt of flappert: hoofddoek, stropdas, sjaal, rok, jurk, tuniek, gewaad, noem het maar. Het is letterlijk levensgevaarlijk.

Vjestagirl schreef:
Omdat het productieproces gewoon doorgaat en je geacht wordt op je plek te zijn tot je wordt afgelost. Bidden doe je maar in je eigen tijd.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:31

purny schreef:
IMJ schreef:

Ik kan me nog herinneren(heel gek maar volgens mij heb ik een fotografisch geheugen of gewoon oog voor detail) dat de leerlingen van de kappersschool geen handen gaven wegens de griepgolf. Stond ook netjes aangegeven met een bord bij de balie

Máár dat heeft een andere reden die volledig geaccepteerd werd destijds. Niemand wilde ziek worden!