Islam-partij wil islamirische staat in Belgie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Islam-partij wil islamirische staat in Belgie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:23

Omdat extremisme nooit goed is...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:24

Karl66 schreef:
Omdat extremisme nooit goed is...

Wat een flauwe antwoord zeg. :+

Wat maakt extremisme niet goed?

Karl66

Re: Islam-partij wil islamirische staat in Belgie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:33

Welnee, bang zijn dat de moslims ons land overnemen, terwijl er maar 6% moslims en nog veel minder salafisten in Nederland wonen en niet willen aannemen dat dit niet reëel is, dat is pas flauw.

Omdat er bij extremisme geen ruimte voor nuance of de mening van een ander is. Het gevolg een gepolariseerde en verzuilde samenleving en voor mij is dat een minder fijne samenleving om in te wonen. Extreme moslim angst en het daarbijbehorende angstzaaien is wat mij betreft dus net zo verwerpelijk en problematisch en draagt net zo hard bij aan de verzuiling als het salafisme wat ze als angstbeeld gebruiken

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:47

Karl66 schreef:
Welnee, bang zijn dat de moslims ons land overnemen, terwijl er maar 6% moslims en nog veel minder salafisten in Nederland wonen en niet willen aannemen dat dit niet reëel is, dat is pas flauw.

Omdat er bij extremisme geen ruimte voor nuance of de mening van een ander is. Het gevolg een gepolariseerde en verzuilde samenleving en voor mij is dat een minder fijne samenleving om in te wonen. Extreme moslim angst en het daarbijbehorende angstzaaien is wat mij betreft dus net zo verwerpelijk en problematisch en draagt net zo hard bij aan de verzuiling als het salafisme wat ze als angstbeeld gebruiken

Je hebt een bijzondere manier van discussieren. Het is bijna interresant om te zien hoe je maar terug blijft komen op 'extreme moslimangst' en 'angstzaaien'.
Terwijl we hier gewoon een discussie hebben, waarin iedereen zijn mening mag hebben en we voorlopig niet zullen weten we er nu echt gelijk had. Misschien over 100 jaar.
Ik kan jou ook wel steeds aanduiden als die 'linkse boomknuffelaar', maar volgens mij helpt dat niet mee aan de discussie.

Het lijkt alsof je vooral jezelf wil overtuigen, want ik heb niemand hier nog angst zien zaaien. Enkel mensen gezien die anders tegen ontwikkelingen aankijken dan jij.
Hen allemaal wegzetten als angstzaaiers en moslimhaters is een beetje zielig.

Wat je zegt klopt helemaal. Extremisme zorgt voor het verdwijnen van nuance. Maar als de ruimte voor nuance en de mening van een ander verdwijnt..zal het dan bij een gepolariseerde samenleving blijven als een extremistische groepering geen moeite heeft met het aanwenden van geweldsmiddelen en bovendien graag wel dat de mening van een ander verdwijnt?

En alstjeblieft, begin niet weer over 'morgen een islamitische staat'
Want dat wordt bijna vervelend.
Als je kijkt naar de stijging van bijvoorbeeld de salafistische stromingen, is het interresanter om te kijken wat de verwachtingen zijn mbt stijgingen en dalingen in de toekomst en wat daar de gevolgen van kunnen zijn.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:03

Ik vind het vrij frappant dat er iedere keer aangehaald wordt dat er niet fair gediscussieerd wordt.

Karl66 reageert gewoon op berichten die er staan.
Op de vorige pagina nog:

Indestal schreef:
In achterdeurculturen waar men nog 50 jaar terug leeft, analfabeet, heilig omtzag voor de imam, ben je als vrouw een nono en als een machoman vindt dat de vrouw volgens de shariawetgeving gestraft dient te worden, dan gebeurd dar, jij en ikke zullen dit nooit te weten komen..

Oficieel een sharia rechtbank is natuurlijk voor de moslim gemeenschap het ultime plaatje van grlijkwaardigheid, immers bij hun is kerk en staat niet gescheiden, hebben niks met democratie en zeker ook niet met onze wetgeving....

Als ze dan ook handjes gaan afhakken bij stelen, en lijfstraffen zoals in meer moslim landen...ik vrees dat juist de vrouw de dupe gaat worden en de westerling nog meer minacht wordt...dit stukje artikel 1 van de grondwet gaat dan niks goeds opleveren...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:13

Karl66 schreef:

Er zijn in verschillende al dan niet democratische landen "regerings" wisselingen geweest die niet overeen kwamen met de wetten van dat land (staan regelmatig in de krant). Daarvoor was in geen enkel geval een meerderheid nodig, enkel een groep met genoeg geweldsmiddelen en organisatie. Vaak een leger, soms een groep burgers met dezelfde ideeen. Via democratische weg zal het niet zo snel lukken om als minderheid via poltiek aan de macht te komen en je eigen wetten/regels zonder toegeven in te voeren. Echter ook in NL zijn er veranderingen gekomen door kleine groep actievoerders waar een meerderheid eigenlijk niet achter staat (zwarte piet bv). Meerderheid was verdeeld tussen : tegen, niet belangrijk, voor en niks van gehoord. Het is de verstoring van de openbare orde geweest (zoals tijdens intocht) en de verbale agressie die veel bedrijven en organisaties tot aanpassingen heeft gedwongen ook als de klanten dat niet wilden of onnodig vonden. Simpelweg omdat de risico's op schade en overlast personeel niet acceptabel geacht worden.

Er is dus geen legaal en grondwettelijk traject nodig om veranderingen in maatschappij en zelfs wetgeving voor elkaar te krijgen, groepsdruk (ook vanuit een minderheid) is effectief, zeker als daar geweld en intimidatie niet geschuwd wordt. Hier de Nederlandse cultuur is geweld zowel onacceptabel als zeer intimiderend en is toegeven meer de gewoonte dan er tegenin gaan. Begrijpelijk als bv zelfverdediging al geen schoolvak is en veel mensen in NL het geiuk hebben hier zelden tot nooit mee in aanraking te komen, maar het maakt geweld wel op een funeste manier effectief.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:18

Indestal schreef:
In achterdeurculturen waar men nog 50 jaar terug leeft, analfabeet, heilig omtzag voor de imam, ben je als vrouw een nono en als een machoman vindt dat de vrouw volgens de shariawetgeving gestraft dient te worden, dan gebeurd dar, jij en ikke zullen dit nooit te weten komen..

Oficieel een sharia rechtbank is natuurlijk voor de moslim gemeenschap het ultime plaatje van grlijkwaardigheid, immers bij hun is kerk en staat niet gescheiden, hebben niks met democratie en zeker ook niet met onze wetgeving....

Als ze dan ook handjes gaan afhakken bij stelen, en lijfstraffen zoals in meer moslim landen...ik vrees dat juist de vrouw de dupe gaat worden en de westerling nog meer minacht wordt...dit stukje artikel 1 van de grondwet gaat dan niks goeds opleveren...

Als dat uitkomt leven we opnieuw in de middeleeuwen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:29

Tamary, sjonge jonge zeg ... het feit dat in ons land op sommige gemeenten en op sommige scholen Zwarte Piet niet meer zwart geschminkt wordt gelijk stellen met het gewelddadig omverwerpen van een bestaand regime, het moet niet gekker worden. Ook weer opvallend dat Zwarte Piet (voor de zoveelste keer in dit soort discussies) als volkomen misplaatst voorbeeld aangehaald wordt. Ten eerste omdat de reikwijdte van de betreffende anti Piet activisten niet heel groot is gebleken (Zwarte Piet werd in veel gemeenten gewoon gehandhaafd), ten tweede omdat juist de pro Piet activisten zich van een gewelddadige kant lieten zien (blokkeren van de snelweg). En daarvoor ook juridisch vervolgd zijn - zoals het hoort in een rechtsstaat met vrijheid van meningsuiting.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:42

Askja schreef:
Tamary, sjonge jonge zeg ... het feit dat in ons land op sommige gemeenten en op sommige scholen Zwarte Piet niet meer zwart geschminkt wordt gelijk stellen met het gewelddadig omverwerpen van een bestaand regime, het moet niet gekker worden. Ook weer opvallend dat Zwarte Piet (voor de zoveelste keer in dit soort discussies) als volkomen misplaatst voorbeeld aangehaald wordt. Ten eerste omdat de reikwijdte van de betreffende anti Piet activisten niet heel groot is gebleken (Zwarte Piet werd in veel gemeenten gewoon gehandhaafd), ten tweede omdat juist de pro Piet activisten zich van een gewelddadige kant lieten zien (blokkeren van de snelweg). En daarvoor ook juridisch vervolgd zijn - zoals het hoort in een rechtsstaat met vrijheid van meningsuiting.
Ik vind het juist een treffend voorbeeld. Er zijn op veel plaatsen de laatste jaren behoorlijk wat aanpassingen aan die Piet gedaan. Vrijwel overal zijn de dikke rode lippen en oorringen verdwenen. Op veel plaatsen is het zwart niet meer de enige kleur en zijn er ongeschminkte, beroetveegde of andersgekleurde Pieten voor in de plaats gekomen. Op sommige scholen is überhaupt geen sprake meer van enige Pietfiguur. In de liedteksten die kinderen tegenwoordig leren wordt niet meer gesproken van "knecht", "want al ben ik zwart als roet, 'k meen het wel goed", etc.

Allemaal relatief kleine, op zichzelf onschuldige veranderingen, maar wel in eerste instantie teweeggebracht door een groep activisten die bij lange na geen 6% van de bevolking uitmaakt.
Desondanks hebben ze weldegelijk veranderingen in gang weten te zetten.

Wie zegt dat datzelfde niet mogelijk is bij andere minderheidsgroepen die uit 'maar' 6% van de bevolking bestaan? Zou het dan echt zo zijn dat die nergens enige invloed kunnen uitoefenen totdat ze met 50,1% zijn? Denkt men dat echt?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:49

In het Pieten verhaal wordt dikwijls over het hoofd gezien dat er ook een grote, doch stillere groep mensen is die geen moeite heeft het feest aan te passen aan normen die beter passen in deze tijdsgeest.
De bedrijven zijn echt niet gezwicht voor een kleine groep schreeuwlelijken. Sterker nog, ik ben er van overtuigd dat ze zich meer ellende op de hals hebben gehaald door zwarte pieten in de ban te doen.

En het is nogal een verschil of je tegemoet komt aan een roep uit de samenleving dat een feest als discriminerend wordt ervaren of dat je als samenleving toegeeft op vrouwenrechten of lijfstraffen. Dat ben ik tot op heden in ieder geval nog niet tegengekomen in mijn dagelijks bestaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:01

Voor sommige mensen is zwarte piet heel belangrijk, het is bijna religieus. Laat die mensen dan ook lekker hun feest op hun manier vieren en organiseer geen busreisjes naar bijvoorbeeld Dokkum om daar een feest te verstoren. Terwijl je in jouw eigen stad inmiddels al jouw eigen piet hebt.

Oo de vraag wat heeft Zwarte Piet met deze discussie te maken? Volgens mij niets eigenlijk.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:09

Oomens, het gaat dan wel om de vraag met wat voor doel de betreffende minderheid zijn invloed uitoefent. De anti/Piet activisten willen een eind maken aan een traditie die zij associëren met slavernij en´Blackface'. Daar heeft de gemiddelde Nederlander, ook al denken sommigen daar anders over, weinig last van. Door oliestaten gesponsorde haatpredikende salafistische imams hebben als ultiem doel de sharia invoeren, zien niet-moslims als de vijand en proberen zieltjes te winnen onder gematigde (jonge) moslims. Dat is potentieel gevaarlijk en maatschappij-ontwrichtend. Van een geheel andere orde dus.

Loretta, grappig hoe jij jezelf tegenspreekt door Zwarte Piet eerst qua betekenis voor sommigen 'bijna religieus' te noemen en vervolgens je af te vragen wat hij in deze discussie te zoeken heeft.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:15

Askja schreef:
Loretta, grappig hoe jij jezelf tegenspreekt door Zwarte Piet eerst qua betekenis voor sommigen 'bijna religieus' te noemen en vervolgens je af te vragen wat hij in deze discussie te zoeken heeft.

Voor sommige mensen is het inderdaad net zo belangrijk als een religie. Maar daarom heeft het nog niets met deze discussie te maken. Deze discussie gaat over een kleine minderheid die de Sharia in wil voeren, dat is een heel andere groep dan de groep die zwarte piet racisme vindt.

Ik wil alleen maar zeggen dat zwarte piet nogal offtopic is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:30

Qerty schreef:
Ik vind het vrij frappant dat er iedere keer aangehaald wordt dat er niet fair gediscussieerd wordt.

Karl66 reageert gewoon op berichten die er staan.
Op de vorige pagina nog:

Indestal schreef:

Het is vooral naief om te denken dat dit niet gebeurd achter de voordeuren. Ook in Nederland!

Neemt niet weg dat ook ik moeite heb dit verhaal te ontcijferen en te begrijpen wat er bedoelt wordt. ;)
Maar willen we echt aan de hand van een enkeling de discussie zo doodgooien met teksten als angstzaaiers? Ik probeer te discussieren, maar heb geen zin om steeds doodgegooid te worden met van die dooddoeners.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:31

Qerty schreef:
In het Pieten verhaal wordt dikwijls over het hoofd gezien dat er ook een grote, doch stillere groep mensen is die geen moeite heeft het feest aan te passen aan normen die beter passen in deze tijdsgeest.
De bedrijven zijn echt niet gezwicht voor een kleine groep schreeuwlelijken. Sterker nog, ik ben er van overtuigd dat ze zich meer ellende op de hals hebben gehaald door zwarte pieten in de ban te doen.

En het is nogal een verschil of je tegemoet komt aan een roep uit de samenleving dat een feest als discriminerend wordt ervaren of dat je als samenleving toegeeft op vrouwenrechten of lijfstraffen. Dat ben ik tot op heden in ieder geval nog niet tegengekomen in mijn dagelijks bestaan.

Hoe weet je wie die groep is en hoe groot die groep is als die 'stil' is. Hoe meten bedrijven dan hoe groot die groep is en wie zij zijn?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:37

Loretta schreef:
Indestal schreef:

dat hadden ze in Syrië ook nooit kunnen bedenken voor IS er de scepter ging zwaaien, en er lijf straffen in het openbaar uit gedeeld werden, hoofden op het hek gespietst waren en wat al voor gruwelijks meer. Waren ook in ene terug naar de middel eeuwen.

Ik denk niet dat iemand hier moslims haat, echter is het idee dat een bepaalde groep in deze geloofsstroming ons haat vanwege onze vrije manier van leven, ons ziet als afvalligen of wat al niet meer daarom het liefst uit de weg wil ruimen gewoon best wel eng.
Dat moet niet mogen en niet kunnen in Europa. Nooit!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:42

Popstra schreef:
Loretta schreef:

dat hadden ze in Syrië ook nooit kunnen bedenken voor IS er de scepter ging zwaaien, en er lijf straffen in het openbaar uit gedeeld werden, hoofden op het hek gespietst waren en wat al voor gruwelijks meer. Waren ook in ene terug naar de middel eeuwen.

Ik denk niet dat iemand hier moslims haat, echter is het idee dat een bepaalde groep in deze geloofsstroming ons haat vanwege onze vrije manier van leven, ons ziet als afvalligen of wat al niet meer daarom het liefst uit de weg wil ruimen gewoon best wel eng.
Dat moet niet mogen en niet kunnen in Europa. Nooit!

Dat is ook het lastige, je weet nooit hoe dingen er in de toekomst uit gaan zien. Feit is wel dat vrede en vrijheid niet vanzelfsprekend zijn. In 1930 had ook niemand kunnen bevroeden dat er in 1940 een gifantishe oorlog zou los barsten. En inderdaad had met in Syrie vast nooit verwacht dat ze daar middeleeuwse toestanden zouden meemaken.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:54

Klopt Sunnda, dat is een aanname van mij op anekdotische basis.
Maar die indruk heb ik sterk, omdat ik in mijn directe omgeving veel mensen tegen kom die er zo over denken of inmiddels zijn gaan denken.

Ik zeg ook niet dat de activisten geen verandering in gang hebben gezet en ben ook zeker bewust dat ook extremistische moslims een veel groter draagvlak kunnen ontwikkelen in de toekomst, maar in mijn waarheid is het aanpassen van de kleur piet binnen deze maatschappij veel meer argumenten dan de wens tot het invoeren van lijfstraffen of anderszijds stappen terugzetten in onze sociale evolutie.
Ook ik ben bang voor verandering. Dat is iedereen.
Maar daarom anderen bij voorbaat met angst en argwaan te benaderen geeft veel meer voeding om gefrustreerd en dus fundamentalistischer in je opvattingen te worden.

De islam niet okee, want dat veranderd misschien wel onze maatschappij en vormen vrouwenrechten straks een gevaar. De Hema knipt de labeltjes uit shirtjes en het zijn veelal dezelfde mensen die op de kast springen want straks zien we niet meer of iemand van buiten een jongetje of een meisje is.
Zwarte Piet is niet relevant voor deze discussie, maar drukt wel op dezelfde pijnpunten.
Nota bene de VN geeft aan dat ze aanstoot geven aan de kleur van ons feestje, maar dat mag niet wijken, want onze cultuur. En als een moslim geen hand wilt geven omdat dat volgens zijn norm respectloos is vinden we dat onbegrijpelijk.
Wat mij betreft is dat 1 pot nat en zo op te lossen als we proberen rekening te houden met elkaar en beseffen dat het alleen in jezelf ligt om ergens gekwetst over te zijn of bang van te worden.
Er valt niets aan te veranderen.

Zo lang we ons in het westen niet zo bang maken en beseffen dat we in welvaart, hoe relatief dan ook, zijn opgegroeid en dat we in beschaving inderdaad stukken verder zijn en beter samenwerken dan volken in de wereld die de afgelopen eeuw door het geloof en/of machtsbeluste leiders onderdrukt zijn. We zelf het beste maar het goede voorbeeld kunnen blijven geven.
Ik heb ik er alle vertrouwen in dat we weerbaar genoeg zijn om dicht genoeg bij onszelf te blijven en ons niet zomaar opzij laten vegen door achterlijke imam's, of in ieder geval, dat enig optimisme en vooral een flinke dosis positiviteit daarop het beste antwoord is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:10

Ik snap niet wat het zwarte piet verhaal hier doet. Het enige relevante aan zwarte piet is dat een minderheid veel gedaan krijgt, meer dan je misschien zou verwachten.
Verder gaat zwarte piet over het koloniale verleden en dit over salafistische stromingen die als doel aangeven dat ze willen dat belgie een islamitische staat wordt.

En als dat op te lossen valt door positiviteit en een glimlach..tsja, dan wordt ik vooral bang van de naiviteit wat ik daarin lees.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:15

Citaat:
Zo lang we ons in het westen niet zo bang maken en beseffen dat we in welvaart, hoe relatief dan ook, zijn opgegroeid en dat we in beschaving inderdaad stukken verder zijn en beter samenwerken dan volken in de wereld die de afgelopen eeuw door het geloof en/of machtsbeluste leiders onderdrukt zijn. We zelf het beste maar het goede voorbeeld kunnen blijven geven.
Ik heb ik er alle vertrouwen in dat we weerbaar genoeg zijn om dicht genoeg bij onszelf te blijven en ons niet zomaar opzij laten vegen door achterlijke imam's, of in ieder geval, dat enig optimisme en vooral een flinke dosis positiviteit daarop het beste antwoord is.
Mooi gezegd. Op een positieve wijze uitdragen waar we voor staan en ons hier sterk voor maken is constructiever en krachtiger dan een negatieve, angstige, defensieve houding aannemen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:19

Qerty schreef:
Nota bene de VN geeft aan dat ze aanstoot geven aan de kleur van ons feestje, maar dat mag niet wijken, want onze cultuur. En als een moslim geen hand wilt geven omdat dat volgens zijn norm respectloos is vinden we dat onbegrijpelijk.
Wat mij betreft is dat 1 pot nat en zo op te lossen als we proberen rekening te houden met elkaar en beseffen dat het alleen in jezelf ligt om ergens gekwetst over te zijn of bang van te worden.
Er valt niets aan te veranderen.

Probleem is misschien juist dat we ons in het westen zo moreel verheven voelen, dat we anderen graag de les lezen over hoe men zijn maatschappij moet inrichten, maar zelf geen duidelijke grenzen stellen. Wanneer we door de VN van racisme beschuldigd worden, dan willen we dat meteen goedmaken, want o wee als we geen goed voorbeeld meer zijn. We zouden natuurlijk ook netjes de kritiek kunnen negeren, of de taktiek van ja-zeggen-en-nee-doen kunnen toepassen, maar dat doen we niet.

Genoeg andere landen worden stukken harder op hun vingers getikt door de VN om veel grotere kwesties, en die reageren vervolgens met een grote dikke middelvinger (onder het mom van "dat bepalen wij zelf wel") én komen daar bovendien mee weg.

-'De Krim? Ja, die hebben wij. So what?'
-"Dus wij zouden gericht Koerden, journalisten en de oppositie aanvallen? Doen we ook. Wij noemen ze alleen graag terroristen. Had je daar problemen mee?"
-'Dus die muur van ons staat op grond van de buren, tussen het huis van de buurman en zijn olijfboom? Ik snap het, sorry. We zullen huis en olijfboom zo snel mogelijk platgooien.'

Wij niet. Wij luisteren altijd braaf. Niet omdat dat nou eenmaal van Brussel moet (Hongarije, Bulgarije en Polen moeten zoveel, maar dat maakt niet echt uit), maar omdat we zelf niet echt ergens tegenin durven gaan.

Sunnda schreef:
Ik snap niet wat het zwarte piet verhaal hier doet. Het enige relevante aan zwarte piet is dat een minderheid veel gedaan krijgt, meer dan je misschien zou verwachten.
Dat is precies het punt hier. Dat kleine groepen nieuwkomers meer gedaan krijgen dan je op grond van hun aantal zou verwachten, zeker wanneer een grote meerderheid zich afzijdig houdt en alles laat gebeuren.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:26

Citaat:
Verder gaat zwarte piet over het koloniale verleden en dit over salafistische stromingen die als doel aangeven dat ze willen dat belgie een islamitische staat wordt.
Het gaat om de vraag hoe minderheden de maatschappij proberen te beïnvloeden, met welk doel, in hoeverre ze dat lukt en in hoeverre dit een maatschappelijk gevaar vormt. De link is dat het in beide gevallen gaat om andere groepen dan 'de gemiddelde (blanke) Nederlander'. Dat m.a.w. de cultuur, tradities, leefgewoonten etc. van die gemiddelde blanke Nederlander, weliswaar op totaal verschillend niveau en in totaal verschillende mate, door deze groepen aangetast wordt. Waar de een hier een parallel ziet ('hun' bedreigen 'onze' cultuur) ziet de ander hier vooral een groot verschil. Het is maar net wat je perspectief is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:31

oomens schreef:
Probleem is misschien juist dat we ons in het westen zo moreel verheven voelen, dat we anderen graag de les lezen over hoe men zijn maatschappij moet inrichten, maar zelf geen duidelijke grenzen stellen.

Wie zijn die 'wij' waar je het over hebt? Reken je jezelf daartoe? En hoe weet je wat de motieven zijn van anderen?

Citaat:
Wanneer we door de VN van racisme beschuldigd worden, dan willen we dat meteen goedmaken, want o wee als we geen goed voorbeeld meer zijn.

Hmm. Gek. Ik had de indruk dat de voornaamste reactie een 'meh' was en dat er helemaal niets meteen is gefixt of goedgemaakt. Maar tegelijkertijd heb ik ook gezien dat er wel mensen zijn die het willen veranderen, niet omdat ze zich 'moreel verheven' voelen maar omdat ze het gewoon eens zijn met de argumenten.

Citaat:
-'De Krim? Ja, die hebben wij. So what?'
-"Dus wij zouden gericht Koerden, journalisten en de oppositie aanvallen? Doen we ook. Wij noemen ze alleen graag terroristen. Had je daar problemen mee?"

Je wilt dat we wat meer inspiratie halen uit autoritaire en oorlogszuchtige regimes? Waarom in vredesnaam? Je kijkt toch niet naar Rusland en Turkije met vermoorde en opgesloten staatsvijanden om te denken 'leuk, doe mij ook zo'n maatschappij, goed voorbeeld'?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:39

Een minderheid kan heel veel gedaan krijgen. Er is alleen één maar, dat lukt ze alleen als de meerderheid die veranderingen ook accepteert.

Je denkt toch niet echt dat bedrijven als AH of de Hema even op maandagmorgen besluiten dat zwarte piet aangepast moet worden omdat een klein groepje er problemen mee heeft? Die doen gewoon een marktonderzoek om te kijken wat een aanpassing van zwarte piet kost en oplevert. En die passen pas iets aan als het ze wat oplevert. En het levert ze pas wat op als de meerderheid die verandering accepteert.

En wat het ontstaan van Hitler-Duitsland in de jaren dertig van de vorige eeuw betreft of het kalifaat in Syrië/Irak. Als je niet kijkt naar de voorgeschiedenis en net doet alsof die situaties zomaar als een duveltje uit een doosje ontstaan zijn, dan kan ik me voorstellen dat je bang bent dat er hier ook zomaar spontaan een islamitische staat kan ontstaan. Maar dat wil niet zeggen dat dit ook de realiteit is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:48

Shadow0 schreef:
Indestal, wie eist bewijst is het toch? Als men met allerlei doemscenario's komt is het toch niet aan anderen om te bewijzen dat het niet zo is? Dat kan niet eens.

Ik bedoel, ik kan wel zeggen dat er echt geen handen afgehakt worden, ook niet in de wijken met veel moslims, en dat het ook echt heel onwaarschijnlijk is dat dat op korte termijn gaat gebeuren, maar als je dat niet wilt zien kan ik daar weinig tegenin brengen. Dat vereist namelijk dat je open staat voor feiten.

Het argument dat ik nooit in dat soort buurten kom is in elk geval onzin. Wij hebben hier in Utrecht Overvecht en Kanaleneiland die bekend staan als probleemwijken, en zeker in Overvecht kom ik veel. Daar spelen ook beslist problemen! Maar wel vooral problemen van veel armoede, rondhangen, weinig perspectief, irritante criminaliteit, overlast. Allemaal beslist niet geweldig, en er wordt gelukkig ook veel gedaan om dat te veranderen (en voor een deel met effect.)

Wat je in Overvecht beslist NIET ziet is een allesoverheersend salafisme dat maakt dat je daar als Nederlandse vrouw niet meer over straat kunt. Echt.
Ik zie bovendien in het geheel genomen aardig wat opgeleide jonge moslimvrouwen, betrokken ouders die met hun kinderen spelen en prima Nederlands kunnen. Hier wordt rondom oud en nieuw de overlast een klein beetje in toom gehouden door buurtvaders, die de straat op gaan om met jongeren te praten die met vuurwerk bezig zijn, en dat werkt. De moskee werkt samen met de kerken in de wijk en ook samen met buurtwerk voor bijvoorbeeld ondersteuning van huiswerk. Kortom: ik kom op dit soort plaatsen en ik zie dat er heel wat gebeurt en dat het gewoon echt unfair is om te doen alsof er van alles mis is.

En ondertussen staat er hier in de buurt ook een reformatorische school waar meisjes ook nog altijd geen broek aan mogen en waar homoseksualiteit ook nog altijd als verderfelijk gezien wordt. Dus die kritiek steeds 1 kant op laten wijzen vind ik hypocriet.

Hier precies hetzelfde, maar ik dan in Rotterdam, in een van oorsprong streng gereformeerde wijk. Hier wonen nog Nederlandse gezinnen met rond de 10 kinderen, geen TV en geen inenting. En zijn zeker niet tolerant t.o.v. homo's.

Ik vraag me dan af, waar de buitenstaanders hun mening op baseren.