Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karl66 schreef:Welnee, bang zijn dat de moslims ons land overnemen, terwijl er maar 6% moslims en nog veel minder salafisten in Nederland wonen en niet willen aannemen dat dit niet reëel is, dat is pas flauw.
Omdat er bij extremisme geen ruimte voor nuance of de mening van een ander is. Het gevolg een gepolariseerde en verzuilde samenleving en voor mij is dat een minder fijne samenleving om in te wonen. Extreme moslim angst en het daarbijbehorende angstzaaien is wat mij betreft dus net zo verwerpelijk en problematisch en draagt net zo hard bij aan de verzuiling als het salafisme wat ze als angstbeeld gebruiken
Indestal schreef:In achterdeurculturen waar men nog 50 jaar terug leeft, analfabeet, heilig omtzag voor de imam, ben je als vrouw een nono en als een machoman vindt dat de vrouw volgens de shariawetgeving gestraft dient te worden, dan gebeurd dar, jij en ikke zullen dit nooit te weten komen..
Oficieel een sharia rechtbank is natuurlijk voor de moslim gemeenschap het ultime plaatje van grlijkwaardigheid, immers bij hun is kerk en staat niet gescheiden, hebben niks met democratie en zeker ook niet met onze wetgeving....
Als ze dan ook handjes gaan afhakken bij stelen, en lijfstraffen zoals in meer moslim landen...ik vrees dat juist de vrouw de dupe gaat worden en de westerling nog meer minacht wordt...dit stukje artikel 1 van de grondwet gaat dan niks goeds opleveren...
Karl66 schreef:Welnee, bang zijn dat de moslims ons land overnemen, terwijl er maar 6% moslims en nog veel minder salafisten in Nederland wonen en niet willen aannemen dat dit niet reëel is, dat is pas flauw.
Omdat er bij extremisme geen ruimte voor nuance of de mening van een ander is. Het gevolg een gepolariseerde en verzuilde samenleving en voor mij is dat een minder fijne samenleving om in te wonen. Extreme moslim angst en het daarbijbehorende angstzaaien is wat mij betreft dus net zo verwerpelijk en problematisch en draagt net zo hard bij aan de verzuiling als het salafisme wat ze als angstbeeld gebruiken
Indestal schreef:In achterdeurculturen waar men nog 50 jaar terug leeft, analfabeet, heilig omtzag voor de imam, ben je als vrouw een nono en als een machoman vindt dat de vrouw volgens de shariawetgeving gestraft dient te worden, dan gebeurd dar, jij en ikke zullen dit nooit te weten komen..
Oficieel een sharia rechtbank is natuurlijk voor de moslim gemeenschap het ultime plaatje van grlijkwaardigheid, immers bij hun is kerk en staat niet gescheiden, hebben niks met democratie en zeker ook niet met onze wetgeving....
Als ze dan ook handjes gaan afhakken bij stelen, en lijfstraffen zoals in meer moslim landen...ik vrees dat juist de vrouw de dupe gaat worden en de westerling nog meer minacht wordt...dit stukje artikel 1 van de grondwet gaat dan niks goeds opleveren...
Askja schreef:Ik vind het juist een treffend voorbeeld. Er zijn op veel plaatsen de laatste jaren behoorlijk wat aanpassingen aan die Piet gedaan. Vrijwel overal zijn de dikke rode lippen en oorringen verdwenen. Op veel plaatsen is het zwart niet meer de enige kleur en zijn er ongeschminkte, beroetveegde of andersgekleurde Pieten voor in de plaats gekomen. Op sommige scholen is überhaupt geen sprake meer van enige Pietfiguur. In de liedteksten die kinderen tegenwoordig leren wordt niet meer gesproken van "knecht", "want al ben ik zwart als roet, 'k meen het wel goed", etc.Tamary, sjonge jonge zeg ... het feit dat in ons land op sommige gemeenten en op sommige scholen Zwarte Piet niet meer zwart geschminkt wordt gelijk stellen met het gewelddadig omverwerpen van een bestaand regime, het moet niet gekker worden. Ook weer opvallend dat Zwarte Piet (voor de zoveelste keer in dit soort discussies) als volkomen misplaatst voorbeeld aangehaald wordt. Ten eerste omdat de reikwijdte van de betreffende anti Piet activisten niet heel groot is gebleken (Zwarte Piet werd in veel gemeenten gewoon gehandhaafd), ten tweede omdat juist de pro Piet activisten zich van een gewelddadige kant lieten zien (blokkeren van de snelweg). En daarvoor ook juridisch vervolgd zijn - zoals het hoort in een rechtsstaat met vrijheid van meningsuiting.
Askja schreef:Loretta, grappig hoe jij jezelf tegenspreekt door Zwarte Piet eerst qua betekenis voor sommigen 'bijna religieus' te noemen en vervolgens je af te vragen wat hij in deze discussie te zoeken heeft.
Qerty schreef:Ik vind het vrij frappant dat er iedere keer aangehaald wordt dat er niet fair gediscussieerd wordt.
Karl66 reageert gewoon op berichten die er staan.
Op de vorige pagina nog:Indestal schreef:In achterdeurculturen waar men nog 50 jaar terug leeft, analfabeet, heilig omtzag voor de imam, ben je als vrouw een nono en als een machoman vindt dat de vrouw volgens de shariawetgeving gestraft dient te worden, dan gebeurd dar, jij en ikke zullen dit nooit te weten komen..
Oficieel een sharia rechtbank is natuurlijk voor de moslim gemeenschap het ultime plaatje van grlijkwaardigheid, immers bij hun is kerk en staat niet gescheiden, hebben niks met democratie en zeker ook niet met onze wetgeving....
Als ze dan ook handjes gaan afhakken bij stelen, en lijfstraffen zoals in meer moslim landen...ik vrees dat juist de vrouw de dupe gaat worden en de westerling nog meer minacht wordt...dit stukje artikel 1 van de grondwet gaat dan niks goeds opleveren...
Qerty schreef:In het Pieten verhaal wordt dikwijls over het hoofd gezien dat er ook een grote, doch stillere groep mensen is die geen moeite heeft het feest aan te passen aan normen die beter passen in deze tijdsgeest.
De bedrijven zijn echt niet gezwicht voor een kleine groep schreeuwlelijken. Sterker nog, ik ben er van overtuigd dat ze zich meer ellende op de hals hebben gehaald door zwarte pieten in de ban te doen.
En het is nogal een verschil of je tegemoet komt aan een roep uit de samenleving dat een feest als discriminerend wordt ervaren of dat je als samenleving toegeeft op vrouwenrechten of lijfstraffen. Dat ben ik tot op heden in ieder geval nog niet tegengekomen in mijn dagelijks bestaan.
Loretta schreef:dat hadden ze in Syrië ook nooit kunnen bedenken voor IS er de scepter ging zwaaien, en er lijf straffen in het openbaar uit gedeeld werden, hoofden op het hek gespietst waren en wat al voor gruwelijks meer. Waren ook in ene terug naar de middel eeuwen.Indestal schreef:In achterdeurculturen waar men nog 50 jaar terug leeft, analfabeet, heilig omtzag voor de imam, ben je als vrouw een nono en als een machoman vindt dat de vrouw volgens de shariawetgeving gestraft dient te worden, dan gebeurd dar, jij en ikke zullen dit nooit te weten komen..
Oficieel een sharia rechtbank is natuurlijk voor de moslim gemeenschap het ultime plaatje van grlijkwaardigheid, immers bij hun is kerk en staat niet gescheiden, hebben niks met democratie en zeker ook niet met onze wetgeving....
Als ze dan ook handjes gaan afhakken bij stelen, en lijfstraffen zoals in meer moslim landen...ik vrees dat juist de vrouw de dupe gaat worden en de westerling nog meer minacht wordt...dit stukje artikel 1 van de grondwet gaat dan niks goeds opleveren...
Als dat uitkomt leven we opnieuw in de middeleeuwen.
Popstra schreef:Loretta schreef:dat hadden ze in Syrië ook nooit kunnen bedenken voor IS er de scepter ging zwaaien, en er lijf straffen in het openbaar uit gedeeld werden, hoofden op het hek gespietst waren en wat al voor gruwelijks meer. Waren ook in ene terug naar de middel eeuwen.
Als dat uitkomt leven we opnieuw in de middeleeuwen.
Ik denk niet dat iemand hier moslims haat, echter is het idee dat een bepaalde groep in deze geloofsstroming ons haat vanwege onze vrije manier van leven, ons ziet als afvalligen of wat al niet meer daarom het liefst uit de weg wil ruimen gewoon best wel eng.
Dat moet niet mogen en niet kunnen in Europa. Nooit!
Mooi gezegd. Op een positieve wijze uitdragen waar we voor staan en ons hier sterk voor maken is constructiever en krachtiger dan een negatieve, angstige, defensieve houding aannemen.Citaat:Zo lang we ons in het westen niet zo bang maken en beseffen dat we in welvaart, hoe relatief dan ook, zijn opgegroeid en dat we in beschaving inderdaad stukken verder zijn en beter samenwerken dan volken in de wereld die de afgelopen eeuw door het geloof en/of machtsbeluste leiders onderdrukt zijn. We zelf het beste maar het goede voorbeeld kunnen blijven geven.
Ik heb ik er alle vertrouwen in dat we weerbaar genoeg zijn om dicht genoeg bij onszelf te blijven en ons niet zomaar opzij laten vegen door achterlijke imam's, of in ieder geval, dat enig optimisme en vooral een flinke dosis positiviteit daarop het beste antwoord is.
Qerty schreef:Nota bene de VN geeft aan dat ze aanstoot geven aan de kleur van ons feestje, maar dat mag niet wijken, want onze cultuur. En als een moslim geen hand wilt geven omdat dat volgens zijn norm respectloos is vinden we dat onbegrijpelijk.
Wat mij betreft is dat 1 pot nat en zo op te lossen als we proberen rekening te houden met elkaar en beseffen dat het alleen in jezelf ligt om ergens gekwetst over te zijn of bang van te worden.
Er valt niets aan te veranderen.
Zo lang we ons in het westen niet zo bang maken en beseffen dat we in welvaart, hoe relatief dan ook, zijn opgegroeid en dat we in beschaving inderdaad stukken verder zijn en beter samenwerken dan volken in de wereld die de afgelopen eeuw door het geloof en/of machtsbeluste leiders onderdrukt zijn. We zelf het beste maar het goede voorbeeld kunnen blijven geven.
Ik heb ik er alle vertrouwen in dat we weerbaar genoeg zijn om dicht genoeg bij onszelf te blijven en ons niet zomaar opzij laten vegen door achterlijke imam's, of in ieder geval, dat enig optimisme en vooral een flinke dosis positiviteit daarop het beste antwoord is.
Sunnda schreef:Dat is precies het punt hier. Dat kleine groepen nieuwkomers meer gedaan krijgen dan je op grond van hun aantal zou verwachten, zeker wanneer een grote meerderheid zich afzijdig houdt en alles laat gebeuren.Ik snap niet wat het zwarte piet verhaal hier doet. Het enige relevante aan zwarte piet is dat een minderheid veel gedaan krijgt, meer dan je misschien zou verwachten.
Het gaat om de vraag hoe minderheden de maatschappij proberen te beïnvloeden, met welk doel, in hoeverre ze dat lukt en in hoeverre dit een maatschappelijk gevaar vormt. De link is dat het in beide gevallen gaat om andere groepen dan 'de gemiddelde (blanke) Nederlander'. Dat m.a.w. de cultuur, tradities, leefgewoonten etc. van die gemiddelde blanke Nederlander, weliswaar op totaal verschillend niveau en in totaal verschillende mate, door deze groepen aangetast wordt. Waar de een hier een parallel ziet ('hun' bedreigen 'onze' cultuur) ziet de ander hier vooral een groot verschil. Het is maar net wat je perspectief is.Citaat:Ik snap niet wat het zwarte piet verhaal hier doet. Het enige relevante aan zwarte piet is dat een minderheid veel gedaan krijgt, meer dan je misschien zou verwachten.
Verder gaat zwarte piet over het koloniale verleden en dit over salafistische stromingen die als doel aangeven dat ze willen dat belgie een islamitische staat wordt.
oomens schreef:Probleem is misschien juist dat we ons in het westen zo moreel verheven voelen, dat we anderen graag de les lezen over hoe men zijn maatschappij moet inrichten, maar zelf geen duidelijke grenzen stellen.
Citaat:Wanneer we door de VN van racisme beschuldigd worden, dan willen we dat meteen goedmaken, want o wee als we geen goed voorbeeld meer zijn.
Citaat:-'De Krim? Ja, die hebben wij. So what?'
-"Dus wij zouden gericht Koerden, journalisten en de oppositie aanvallen? Doen we ook. Wij noemen ze alleen graag terroristen. Had je daar problemen mee?"
Shadow0 schreef:Indestal, wie eist bewijst is het toch? Als men met allerlei doemscenario's komt is het toch niet aan anderen om te bewijzen dat het niet zo is? Dat kan niet eens.
Ik bedoel, ik kan wel zeggen dat er echt geen handen afgehakt worden, ook niet in de wijken met veel moslims, en dat het ook echt heel onwaarschijnlijk is dat dat op korte termijn gaat gebeuren, maar als je dat niet wilt zien kan ik daar weinig tegenin brengen. Dat vereist namelijk dat je open staat voor feiten.
Het argument dat ik nooit in dat soort buurten kom is in elk geval onzin. Wij hebben hier in Utrecht Overvecht en Kanaleneiland die bekend staan als probleemwijken, en zeker in Overvecht kom ik veel. Daar spelen ook beslist problemen! Maar wel vooral problemen van veel armoede, rondhangen, weinig perspectief, irritante criminaliteit, overlast. Allemaal beslist niet geweldig, en er wordt gelukkig ook veel gedaan om dat te veranderen (en voor een deel met effect.)
Wat je in Overvecht beslist NIET ziet is een allesoverheersend salafisme dat maakt dat je daar als Nederlandse vrouw niet meer over straat kunt. Echt.
Ik zie bovendien in het geheel genomen aardig wat opgeleide jonge moslimvrouwen, betrokken ouders die met hun kinderen spelen en prima Nederlands kunnen. Hier wordt rondom oud en nieuw de overlast een klein beetje in toom gehouden door buurtvaders, die de straat op gaan om met jongeren te praten die met vuurwerk bezig zijn, en dat werkt. De moskee werkt samen met de kerken in de wijk en ook samen met buurtwerk voor bijvoorbeeld ondersteuning van huiswerk. Kortom: ik kom op dit soort plaatsen en ik zie dat er heel wat gebeurt en dat het gewoon echt unfair is om te doen alsof er van alles mis is.
En ondertussen staat er hier in de buurt ook een reformatorische school waar meisjes ook nog altijd geen broek aan mogen en waar homoseksualiteit ook nog altijd als verderfelijk gezien wordt. Dus die kritiek steeds 1 kant op laten wijzen vind ik hypocriet.