bioindustrie... voor en tegenstanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:42

Cowgirl schreef:
mvdende schreef:
Want waarom zou je tofu kauwen en vleesvervangers zijn goor. Nou ik kan je vertellen die vleesvervangers zijn super lekker! Helaas rete duur, en daar zit de knelling. Alles wat goed is is duur. Broodje hamburger 1 euro, vega optie 5+ euro. Alles wat goed voor ons is blijft duurder worden. Want ik denk dat als beter vlees zoals van de bio slager goedkoper word. Mensen vanzelf daarvoor gaan kiezen. Maar ook als mensen vaker kennis maken met lekkere vega gerechten ook die op het menu komen.
Er is ook een heel stuk onwetendheid.

Zeker mee eens! Ik zou graag wat vaker een vleesvervanger eten, maar dit is zoveel duurder dan vlees. Als biologisch vlees even duur zou zijn als de kiloknaller, is de keuze snel gemaakt. Dan kies ik voor biologisch.

Helaas heb je nu 200g biologisch voor de prijs van 1kg kiloknaller. En dat is veel te veel voor mijn budget

Nogmaals die van de Lidl en Aldi zijn prima te betalen en best lekker.
Ik eet ze steeds meer. Ik denk dat ik nog 1 of 2x per week iets van vlees eet en een keertje vis. De rest is vega.
Wel vind ik het jammer dat de soja zoals alpro best duur is. Ik vind het erg lekker en heb veel minder last van mijn buik dan wanneer ik melk/yoghurt of kwark eet.
Dat wissel ik dan een beetje af.[/quote]

Alpro sla ik altijd in als hij in de bonus is, helaas heb ik geen Aldi of Lidl in de buurt. Maar kan wel vragen of mijn moeder ze een keer meeneemt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:44

Lau schreef:
Ailill schreef:
Dit ligt voornamelijk aan de producent en niet zozeer aan de retailer. Nu heb ik vanuit mijn vorige baan veel te maken gehad met de zogeheten promotors die dus daadwerkelijk in de winkels staan om producten te promoten. Naast de bekende grote merken/producten die weer een nieuwe variant hebben, kwam ik meer honden/kattenvoer tegen dan bio-producten.

Inkoppertje: https://www.ah.nl/allerhande/recepten/R-L1383828464560/vegetarische-recepten

;)

Ik heb regelmatig mensen echt bio zien koken, of Indd vanuit de AH zelf. Dit gebeurd echt bijna wekelijks bij de AH waar ik boodschappen doe.
Maar dat er dan niet vega wordt gekookt prima, maar een optie qua recept ernaast zou leuk zijn.
De allerhande heeft Indd veel recepten nadeel is, ik shop alleen uit de bonus. Anders vind mijn bankrekening het niet leuk, dus het zou een leuke overweging voor AH zijn om een allerhande bonus recepten te doen.
AH persoonlijk weet ik niet, we werkten met andere retailers. Al lijkt het mij dat het nagenoeg om dezelfde producten gaat, voornamelijk A-merken/nieuwe producten.

Maar je kunt toch zelf ook kijken naar vervangende producten? Ik ben sowieso nogal van het uitzoeken, ontdekken en proberen en merk steeds meer dat er ook mensen zijn die dit minder/niet doen, wat ook prima is overigens.

Allerhande bonus artikelen + recepten zou inderdaad een goede zijn, al doen ze dit, achter de schermen toch wel een beetje. Zeker als je wat vaker producten koopt (als in een langere periode, zeg 1 jaar rond) zul je zien dat bepaalde producten op specifieke tijdstippen in de aanbieding komen.

Ook kun je eens na 19:00 uur een rondje AH doen, vaak zie ik dan 35% stickers, scheelt alweer een derde v.d. prijs.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:46

Cowgirl schreef:
mvdende schreef:
Want waarom zou je tofu kauwen en vleesvervangers zijn goor. Nou ik kan je vertellen die vleesvervangers zijn super lekker! Helaas rete duur, en daar zit de knelling. Alles wat goed is is duur. Broodje hamburger 1 euro, vega optie 5+ euro. Alles wat goed voor ons is blijft duurder worden. Want ik denk dat als beter vlees zoals van de bio slager goedkoper word. Mensen vanzelf daarvoor gaan kiezen. Maar ook als mensen vaker kennis maken met lekkere vega gerechten ook die op het menu komen.
Er is ook een heel stuk onwetendheid.

Zeker mee eens! Ik zou graag wat vaker een vleesvervanger eten, maar dit is zoveel duurder dan vlees. Als biologisch vlees even duur zou zijn als de kiloknaller, is de keuze snel gemaakt. Dan kies ik voor biologisch.

Helaas heb je nu 200g biologisch voor de prijs van 1kg kiloknaller. En dat is veel te veel voor mijn budget

Nogmaals die van de Lidl en Aldi zijn prima te betalen en best lekker.
Ik eet ze steeds meer. Ik denk dat ik nog 1 of 2x per week iets van vlees eet en een keertje vis. De rest is vega.
Wel vind ik het jammer dat de soja zoals alpro best duur is. Ik vind het erg lekker en heb veel minder last van mijn buik dan wanneer ik melk/yoghurt of kwark eet.
Dat wissel ik dan een beetje af.

Voor mij was de film Cowspiricy wel een extra boost om er nog meer om te gaan letten.[/quote]

Wat kost een kilo vleesvervangers dan bij de Aldi of Lidl. Kom er regelmatig en kijk ook regelmatig naar de vleesvervangers, maar iedere keer zijn ze toch een heel stuk duurder dan een kg echt vlees. Gehakt is 4 euro per kg. Moet de eerste vleesvervanger nog zien te vinden die hetzelfde kost.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:46

Askja schreef:
Enzino, persoonlijk ben ik niet religieus dus ik geloof sowieso niet dat de mens een van God gegeven recht heeft om over dieren te beschikken.
Overigens zijn er ook religies die dit heel anders interpreteren dan als het recht om dieren te exploiteren, namelijk in de zin dat de mens vanwege zijn intellectuele (en daaruit voortvloeiende fysieke) superioriteit de verantwoordelijkheid heeft voor het welzijn en voortbestaan van de natuur in het algemeen en dieren in het bijzonder. Zie bijvoorbeeld het concept van rentmeesterschap binnen het christendom.

Filosofisch gezien denk ik dat het vraagstuk hoe de mens zich verhoudt tot het dier relevant is voor de mens, om te bepalen wie hij is/wil zijn. Hoe willen wij omgaan met zwakkeren, diegenen die door onze fysieke overheersing aan ons overgeleverd zijn/ afhankelijk van ons zijn (dieren èn mensen). Met zorgzaamheid en respect, of calculerend/amoreel, met slechts ons eigen voordeel voor ogen. Hebben dieren en natuur een intrinsieke waarde en betekenis, of wordt hun waarde afgemeten aan het nut dat ze hebben voor de mens. En als je daarover na gaat denken, wat voor consequenties heeft dat dan voor je dagelijks leven, je handelen en de keuzes die je maakt.
Het zou al heel wat schelen als meer mensen zich dit af zouden vragen. Dat hoeft helemaal niet op filosofisch niveau, het maakt al verschil als ouders moeite doen om hun kinderen liefde en respect voor hun omgeving (medemens, dieren, natuur) bij te brengen. Misschien eten ze er geen speklapje minder om, maar het leert ze wellicht dat het universum niet draait om de individuele mens.
En dat is wel het soort mentaliteit die nodig is om draagvlak te creëren voor innovaties in bijv. landbouw en veeteelt die niet uitsluitend gericht zijn op een optimale productie, maar in de eerste plaats op duurzaamheid, dierenwelzijn en natuurbehoud.
Interessante toevoeging en visie :j

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:47

@ailill
Kan inderdaad zelf wel zoeken, maar dat vind ik dan weer lastig. Ben een best moeilijke eter, ik probeer veel nieuwe dingen. Dus weet dan nooit goed wat lekker is met elkaar. Dus dat is uitzoeken, alleen zit daar nog een stukje “angst”.

Dat na 19:00 is ook nog een goede en ga ik zeker eens proberen.
De persoonlijke bonis bedoel je denk ik, vaak zit daar bij mij alleen die ene zak chips en fles cola in van een tijd geleden. Bijna nooit dingen waar ik wat aan heb helaas :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:47

Maar je kan ook hartstikke lekker eten zonder vleesvervangers! :) Ik stuur gerust wat makkelijke, lekkere recepten naar mensen op.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:50

Resistance schreef:
Maar je kan ook hartstikke lekker eten zonder vleesvervangers! :) Ik stuur gerust wat makkelijke, lekkere recepten naar mensen op.

Is dat met peulvruchten dan? In ieder geval nieuwsgierig erna

Alaskan

@Lau en andere: Uit interesse, hebben jullie echt behoefte naar dat stukje vervangend vlees? Ik maak mijn maaltijden vrijwel altijd zonder vleesvervanger en mis dit ech niet, ondanks dat ik vroeger veel vlees at. Als je aardappels/groenten/vlees snap ik dat je het kan missen, daarom kook ik ook veel gevarieerder/lekkerder dan dat :).

@Askja: Helemaal mee eens, dit zou al veel uitmaken!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Ja ik ben voor de megastallen. Een varken heeft echt geen benul dat er naast zijn afdeling nog een afdeling is en daarnaast nog 10. Het leefklimaat in de stal moet comfortabeler zijn inclusief verrijking. Een varken wat zich goed voelt en gezond is zal ook eerder op slachtgewicht zijn. Door het stalklimaat zo optimaal mogelijk te houden voorkom je ook ziekte en antibioticagebruik. Daarnaast kan een boer groot inkopen waardoor hij goedkoper kan werken.

Als een varken zich goed voelt krijg je ook lekkerder vlees.

Dat er regelmatig stalbranden zijn vind ik erg maar verdiep je ook in de oorzaak; de luchtwassers! Die moeten er zijn tegen stankoverlast want natuurlijke ventilatie mag niet meer.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:52

Ailill schreef:
Komt ie:

We hadden het in eerste instantie over 2 definities: Moord en slacht(ing). Ik was zo snugger om er kannibalisme bij te halen :P

Als ik je goed begrijp zie jij moord zo: Het willens en wetens doden van een ander mens, zonder verder doel. Nu wil ik hier vast opmerken dat een ander diersoort, in mijn optiek, net zoveel belang heeft als het soort mens.

Slachten zie je, geloof ik, zo: Het bewust doden van een ander levend wezen, met uitzondering van de diersoort mens. Met als doel het consumeren van het overleden dier. Voor voedsel/kleding/enz.

Nu maak ik het wat luguber en het is puur theoretisch, althans in de meeste gevallen: In mijn optiek is er vrijwel niemand die een ander mens vermoord zonder doel. Hier ligt, in vrijwel al de gevallen, een oorzaak, weliswaar een heel lugubere maar toch echt een oorzaak. Het kan te maken hebben met een trauma, een verkeerd beeld van het leven, het nodig hebben van een bepaalde vorm van macht, iemand anders/de nabestaanden pijn willen bezorgen, wraak op diegene willen nemen en zo zijn er nog veel meer oorzaken benoembaar.

Als je naar mijn stelling kijkt, is er dus altijd een oorzaak voor moord. Net als dat er een oorzaak voor slachten is: In beide gevallen ontneem je namelijk het leven van een ander levend wezen met een doel. Dat het ene doel consumptie is en het andere, bijvoorbeeld, vergelding is natuurlijk een wereld van verschil. Echter blijft het principe/doel/uitkomst voor mij gelijk.

Een kannibaal doet overigens beide en enkel omdat wij in de westerse wereld er een bepaalde visie en normen en waarden op nahouden, is kannibalisme hier not done. Waar ik overigens, uiteraard, voorstander van ben. Echter zijn er ook plaatsen op aarde waar kannibalisme de normaalste zaak van de wereld is.

Zo zijn er bijv. ook bevolkingen die eens per jaar hun overleden mensen opgraven om samen een paar dagen door te kunnen brengen, bepaalde rituelen uit te voeren, om ze vervolgens weer voor een klein jaar te begraven. Daar is dat heel gewoon, hier zou het gelijk staan aan een enkeltje TBS.

Al begin ik nu wat door te draven geloof ik.

Als eerst heb ik ff een gebedje gepreveld voor je koffiebonen.. :D (al gok ik dat t goed gesmaakt heeft)
Daarna ben ik ff gaan doen alsof ik een zoete huisvrouw ben op mijn vrije dag, maar ik ben er weer.. :D

Ondanks dat ik je uitleg wederom top vind, denk ik wel dat er mensen zijn die "zomaar" moorden.. Gewoon voor de fun of de kick ervan.. Net zoals wij voor de fun/kick een cross rijden of parachute springen (ik noem maar wat)..

Ik heb een poging gedaan ernaar te googlen, maar ik vind het een beetje luguber om mijn hele zoekgeschiedenis vol te gooien met moordenaars en hun jeugd/gedachtegangen.. :')

Dus we blijven hoe dan ook tegenover elkaar staan.. So let's agree to disagree.. :D
Ik ga weer even bijlezen..

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:53

Gianti schreef:
Resistance schreef:

Ik denk het wel, peulvruchten, noten/zaden, veel andere groenten (bonen, spinazie, avocado etc.).
Laatst bijgewerkt door Alaskan op 19-03-18 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:54

Lau schreef:
@ailill
Kan inderdaad zelf wel zoeken, maar dat vind ik dan weer lastig. Ben een best moeilijke eter, ik probeer veel nieuwe dingen. Dus weet dan nooit goed wat lekker is met elkaar. Dus dat is uitzoeken, alleen zit daar nog een stukje “angst”.

De persoonlijke bonis bedoel je denk ik, vaak zit daar bij mij alleen die ene zak chips en fles cola in van een tijd geleden. Bijna nooit dingen waar ik wat aan heb helaas :')
Moeilijke eter lijkt me lastig, heb daar zelf geen ervaring mee. Wel met een, inmiddels ex, schoonmoeder die 6(!) jaar lange, voor iedere dag v.d. week hetzelfde recept had. Als je dan inderdaad niet beter weet, lijkt het me verrekte lastig om dit aan te leren. Aan de andere, zelf dingen onderzoeken en daarin ook mogen falen, is in mijn optiek de weg naar meer variatie. Je wil mijn keukenblunders echt niet weten :')

Nee, ik bedoel dat bepaalde producten op een specifiek tijdstip (weer) in de aanbieding komen, zeker met bijv. seizoensgroente is dit zo. Let er maar eens op :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:54

Alaskan schreef:
@Lau en andere: Uit interesse, hebben jullie echt behoefte naar dat stukje vervangend vlees? Ik maak mijn maaltijden vrijwel altijd zonder vleesvervanger en mis dit ech niet, ondanks dat ik vroeger veel vlees at. Als je aardappels/groenten/vlees snap ik dat je het kan missen, daarom kook ik ook veel gevarieerder/lekkerder dan dat :).

Ik heb niet zo zeer behoefte aan het stukje vlees. Voor nu is het het bekende gevoel van de structuur die redelijk overeen komt. Omdat ik dus best veel eet angsten had/heb is dat vertrouwde gevoel fijn. Ik probeer steeds meer en anders te koken, maar dat vertrouwde gevoel is gewoon echt heel fijn. Zeker als je al een nieuwe groente probeerd. Maar dat is meer voor mij, ik weet niet hoe dat voor andere is natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:55

Gianti schreef:
Resistance schreef:

Als je ergens linzen doorheen doet ipv gehakt proef je bijna geen verschil! :)

En ik heb gisteren nog een heerlijke indiase vegetarische ratatouille gemaakt, vorige week zoete aardappelgnocci, een mushroom wellington die echt belachelijk lekker was, een enorm lekkere bloemkooltaart...

De keuzes zijn oneindig! :) Ik kan sowieso iedereen de vegetarische kookboeken van ottolenghi aanraden, daarin staat heel duidelijk aangegeven wat je moet doen en het ene is nog lekkerder dan het andere! :)

De enige manier om mensen minder vlees te laten eten is om ze te laten zien dat eten zonder vlees net zo lekker is! :) Tot een jaar geleden geloofde ik er niet in en at ik heel graag vlees, maar nu mis ik het echt niet meer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-03-18 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:55

Resistance schreef:
Waarom het niet gelijk groots(er) aanpakken en ze hier plaatsen, al zal dit dan wel richting off-topic gaan denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:56

Ailill schreef:
Resistance schreef:
Waarom het niet gelijk groots(er) aanpakken en ze hier plaatsen, al zal dit dan wel richting off-topic gaan denk ik.

Ik zal er zo wat recepten bijpakken!

gertjan1234

Die megastallen zorgen wel voor mega veel mest. Waar wij als 'niet-boeren' in dorpen ongelooflijk veel last van hebben. Ik kan niet eens meer fatsoenlijk zonnen zonder stank. Ik ben er fel op tegen, niet allene voor mezelf maar ook voor de dieren. Dat die grote ligboxstallen wat luxer zijn kan me gestolen worden. Koeien horen in de zomer gewoon lekker op de wei te staan. Dit gebeurd hier ook niet meer, ze staan hun hele leven op stal leeggemolken te worden. Gaat compleet tegen de natuur in. Er moet een evenwicht zijn tussen genoeg inkomen van de boer en een prettig leven van de dieren. Het is een compleet uit de hand gelopen missie

Ailill

Alaskan schreef:

Ik koop eigenlijk nooit vleesvervangers, al is dit voornamelijk omdat ik ze, net als vlees, niet zo lekker vind.

Hier juist veel groente en noten, werkt voor mij, gelukkig, prima.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:58

Ailill schreef:
Lau schreef:
@ailill

Moeilijke eter lijkt me lastig, heb daar zelf geen ervaring mee. Wel met een, inmiddels ex, schoonmoeder die 6(!) jaar lange, voor iedere dag v.d. week hetzelfde recept had. Als je dan inderdaad niet beter weet, lijkt het me verrekte lastig om dit aan te leren. Aan de andere, zelf dingen onderzoeken en daarin ook mogen falen, is in mijn optiek de weg naar meer variatie. Je wil mijn keukenblunders echt niet weten :')

Nee, ik bedoel dat bepaalde producten op een specifiek tijdstip (weer) in de aanbieding komen, zeker met bijv. seizoensgroente is dit zo. Let er maar eens op :)

Dan ga ik daar eens opletten!!

Het falen en mislukken vind ik inderdaad vreselijk. Ik heb periodes van alleen zachte groenten gehad tot alleen praktisch babyvoeding :')
Gelukkig heb ik dat niet meer en expirimenteer ik voor mijn gevoel echt heel erg. Maar mag wel wat meer uit mijn comfortzone.

Dus als jullie recepten hebben mijn inbox staat open! :D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:59

Van mij mag het! En best relevant in deze discussie, want een deel van het motief om vlees te blijven eten, is de smaak. En als je fervente vleeseters kunt verleiden met een grandioos vega-recept ...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:01

nine1987 schreef:
Ailill schreef:
Komt ie:

We hadden het in eerste instantie over 2 definities: Moord en slacht(ing). Ik was zo snugger om er kannibalisme bij te halen :P

Als ik je goed begrijp zie jij moord zo: Het willens en wetens doden van een ander mens, zonder verder doel. Nu wil ik hier vast opmerken dat een ander diersoort, in mijn optiek, net zoveel belang heeft als het soort mens.

Slachten zie je, geloof ik, zo: Het bewust doden van een ander levend wezen, met uitzondering van de diersoort mens. Met als doel het consumeren van het overleden dier. Voor voedsel/kleding/enz.

Nu maak ik het wat luguber en het is puur theoretisch, althans in de meeste gevallen: In mijn optiek is er vrijwel niemand die een ander mens vermoord zonder doel. Hier ligt, in vrijwel al de gevallen, een oorzaak, weliswaar een heel lugubere maar toch echt een oorzaak. Het kan te maken hebben met een trauma, een verkeerd beeld van het leven, het nodig hebben van een bepaalde vorm van macht, iemand anders/de nabestaanden pijn willen bezorgen, wraak op diegene willen nemen en zo zijn er nog veel meer oorzaken benoembaar.

Als je naar mijn stelling kijkt, is er dus altijd een oorzaak voor moord. Net als dat er een oorzaak voor slachten is: In beide gevallen ontneem je namelijk het leven van een ander levend wezen met een doel. Dat het ene doel consumptie is en het andere, bijvoorbeeld, vergelding is natuurlijk een wereld van verschil. Echter blijft het principe/doel/uitkomst voor mij gelijk.

Een kannibaal doet overigens beide en enkel omdat wij in de westerse wereld er een bepaalde visie en normen en waarden op nahouden, is kannibalisme hier not done. Waar ik overigens, uiteraard, voorstander van ben. Echter zijn er ook plaatsen op aarde waar kannibalisme de normaalste zaak van de wereld is.

Zo zijn er bijv. ook bevolkingen die eens per jaar hun overleden mensen opgraven om samen een paar dagen door te kunnen brengen, bepaalde rituelen uit te voeren, om ze vervolgens weer voor een klein jaar te begraven. Daar is dat heel gewoon, hier zou het gelijk staan aan een enkeltje TBS.

Al begin ik nu wat door te draven geloof ik.

Als eerst heb ik ff een gebedje gepreveld voor je koffiebonen.. :D (al gok ik dat t goed gesmaakt heeft)
Daarna ben ik ff gaan doen alsof ik een zoete huisvrouw ben op mijn vrije dag, maar ik ben er weer.. :D

Ondanks dat ik je uitleg wederom top vind, denk ik wel dat er mensen zijn die "zomaar" moorden.. Gewoon voor de fun of de kick ervan.. Net zoals wij voor de fun/kick een cross rijden of parachute springen (ik noem maar wat)..

Ik heb een poging gedaan ernaar te googlen, maar ik vind het een beetje luguber om mijn hele zoekgeschiedenis vol te gooien met moordenaars en hun jeugd/gedachtegangen.. :')

Dus we blijven hoe dan ook tegenover elkaar staan.. So let's agree to disagree.. :D
Ik ga weer even bijlezen..
De koffiebonen zijn u dankbaar :')

Ja en nee. Ik ben echt van mening dat er bij die mensen iets niet goed zit, in mijn optiek komt niemand slecht ter wereld, vrijwel altijd een combi van aanleg + ervaring.

Lol, dan wil je mijn search history echt niet zien.

But indeed, let's agree to disagree!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:04

Lau schreef:
Ailill schreef:

Dan ga ik daar eens opletten!!

Het falen en mislukken vind ik inderdaad vreselijk. Ik heb periodes van alleen zachte groenten gehad tot alleen praktisch babyvoeding :')
Gelukkig heb ik dat niet meer en expirimenteer ik voor mijn gevoel echt heel erg. Maar mag wel wat meer uit mijn comfortzone.

Dus als jullie recepten hebben mijn inbox staat open! :D
Respect dat je er zo mee om gaat en jezelf blijft 'pushen.' Wat voor mij echt een eyeopener was de volgende stelling: "Je kunt je lichaam vullen, of je kunt je lichaam voeden." Daartussen ligt een wereld van verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:07

Askja schreef:
Van mij mag het! En best relevant in deze discussie, want een deel van het motief om vlees te blijven eten, is de smaak. En als je fervente vleeseters kunt verleiden met een grandioos vega-recept ...

Ik ga even een lijstje maken! :D Iedereen die een PB wil roept maar! :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:09

:9 Doe mij maar een pb!

Lau

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:13

Mij ook! :)

Vullen en voeden is een goede en ga ik zeker meenemen! Het pushen echt alleen maar een stok achter de deur. Gelukkig pushes mijn moeder ook in de zin van wat heb je vanavond gegeten. Of wat heb je deze week op het menu. Dus dat is heel fijn, ik mis alleen het creatieve nog. Maar hopelijk krijg ik nog wat inspi van de mensen hier. En Indd misschien wat meer googlen en het dan toch maar proberen.