Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Polly schreef:Ze kijken pas op het moment dat het nodig is of je geschikt bent.
Voor elk orgaan of weefsel gelden weer andere eisen dus durf wel te stellen dat de mensen die hier roepen dat ze niet geschikt zijn dat ze dat echt niet allemaal nagegaan zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat je na ontvangst van een orgaan meteen uitgesloten bent. Huid kan je bv nog heel lang doneren en daar kan je mensen ook heel erg mee helpen.
Fenrir schreef:Dit vind ik een beetje jammer. Natuurlijk draait orgaandonatie ook op wat een idividu ervan vindt. Diegene besluit immers voor zichzelf of hij/zij donor wil worden en om wat voor reden.xZiva_ schreef:lijkt mij sowieso een goed idee dat mensen die hun organen vergallen (lever door alcohol, longen door roken etc.) minder recht op een orgaan te geven..
daarnaast ben ik van mening: niet doneren = niet ontvangen. (uitzonderingen daargelaten, zoals mensen die niet mogen doneren door een ziekte).
waarom zou een ander zijn/haar organen opofferen voor iemand die niet hetzelfde terug zou doen? egoïstisch vind ik dat.
Omdat je je organen ‘opoffert’ uit liefdadigheid?
Tenminste dat dacht ik altijd, maar dat blijkt uit dit topic toch wel anders.
Over egoïstisch gesproken. Orgaandonatie draait niet om jou of om wat jij vindt.
_San87_ schreef:Dit vind ik een beetje jammer. Natuurlijk draait orgaandonatie ook op wat een idividu ervan vindt. Diegene besluit immers voor zichzelf of hij/zij donor wil worden en om wat voor reden.
Quellian schreef:_San87_ schreef:Dit vind ik een beetje jammer. Natuurlijk draait orgaandonatie ook op wat een idividu ervan vindt. Diegene besluit immers voor zichzelf of hij/zij donor wil worden en om wat voor reden.
Uh nee... je bent donor en hebt niets te zeggen over wat er daadwerkelijk gebeurt met je organen. Dus als je lever naar een alcoholist gaat, dan gaat ie naar een alcoholist en heb jij daar niets over te zeggen (kun je ook niet meer hoor). Je kunt er geen voorwaarden hangen, het is heel simpel: donor - ja/nee.
Pandora2 schreef:Mag ik hier even inbreken ?![]()
In Belgie is in principe iedereen donor, tenzij je anders hebt laten vastleggen bij je gemeente ( met speciaal formulier ) of je nabestaanden er niet mee akkoord gaan.
Stel nu je hebt zelf een orgaan nodig. Zou er dan ook eerst gekeken worden in het rijksregister of je bereid bent geweest in je leven om organen te doneren ? Maw of er geen anti-donor verklaring opgemaakt is om het zo maar even te noemen.
Er zal uiteraard nooit woordelijk gezegd worden dat je geen orgaan krijgt, maar je plaatsje op de transplantatielijst kan misschien wel altijd achteraan zijn...
_San87_ schreef:Pandora2 schreef:Mag ik hier even inbreken ?![]()
In Belgie is in principe iedereen donor, tenzij je anders hebt laten vastleggen bij je gemeente ( met speciaal formulier ) of je nabestaanden er niet mee akkoord gaan.
Stel nu je hebt zelf een orgaan nodig. Zou er dan ook eerst gekeken worden in het rijksregister of je bereid bent geweest in je leven om organen te doneren ? Maw of er geen anti-donor verklaring opgemaakt is om het zo maar even te noemen.
Er zal uiteraard nooit woordelijk gezegd worden dat je geen orgaan krijgt, maar je plaatsje op de transplantatielijst kan misschien wel altijd achteraan zijn...
Stel je nu de vraag of een donorarts jou als niet-donor op een andere plek in de wachtlijst zet omdat je niet doneert?
Want ik kan me niet voorstellen dat dat gebeurt...
Pandora2 schreef:_San87_ schreef:
Stel je nu de vraag of een donorarts jou als niet-donor op een andere plek in de wachtlijst zet omdat je niet doneert?
Ja precies, maar beetje klungelig verwoord misschien![]()
Die vraag schoot me zo opeens te binnen bij het lezen van dit topic.
_San87_ schreef:Of je besluit al dan niet te doneren is een individuele overweging. Als je eenmaal donor bent heb je idd niks meer te zeggen.
Quellian schreef:_San87_ schreef:Of je besluit al dan niet te doneren is een individuele overweging. Als je eenmaal donor bent heb je idd niks meer te zeggen.
Precies, maar lees hier veel 'ik wil' van de mensen die donor willen zijn, maar je hebt niets specifieks te willen na je 'ja'. Of je geeft wel of je geeft niet, er is geen 'maar'.
Bij leven is dat anders, dan kun je een keuze hebben. Je bent altijd vrij om bij leven een nier of stuk lever te doneren (hoewel de procedure ook pittig is, het is niet iets dat je 'zomaar even' doet), maar dan kun je bij wijze van besluiten dat je zus een nier van je mag hebben en als het geen match is, kun je een cross over traject in.
Als je donor bent aan het einde van je eigen tijd, dan is 'ja' gewoon 'ja', ook voor degene die het, in de ogen van sommigen, volledig verpest hebben in het leven (overigens kom je niet zomaar op de lijst voor een orgaan, zijn heel wat eisen waar je aan moet voldoen).
_San87_ schreef:Pandora2 schreef:Mag ik hier even inbreken ?![]()
superlotje schreef:_San87_ schreef:
Het donorregister wordt pas geraadpleegd op het moment dat de situatie van die persoon uitzichtloos is en verder behandelen nutteloos. Daarvan is in de door jou geschetste situatie nog geen sprake.
_San87_ schreef:superlotje schreef:Het donorregister wordt pas geraadpleegd op het moment dat de situatie van die persoon uitzichtloos is en verder behandelen nutteloos. Daarvan is in de door jou geschetste situatie nog geen sprake....
Ersina schreef:Ik lees vaker over die roker en alcoholist. Om te ontvangen wordt je gescreend of je de moeilijke operatie geestelijk en lichamelijk aan kan. Of je netwerk in staat is je te helpen, indien nodig. Je actieve leeftijd. (De ene 65 jarige is de andere niet) Of je de discipline hebt je aan een streng medicijnen regime te houden en of je lichaam na het nieuwe orgaan kan herstellen. Met de strenge eisen sluiten ze al een heleboel mensen uit om in aanmerking te komen om te ontvangen.
Wij denken met een gun -factor, maar de doktoren met logica en medische eisen.
(Ik heb het over de mensen die op de wachtlijst komen)
superlotje schreef:_San87_ schreef:...
Op het moment dat jij in aanmerking zou komen voor de wachtlijst voor een donororgaan is er toch nog een behandeling mogelijk? Dus is er voor de arts dan geen reden om te kijken of jijzelf wel geregistreerd staat als orgaan- of weefseldonor.
Was dat je vraag of doel je op iets anders?
superlotje schreef:Pandora2 stelde wel een vraag in die trant. Alleen is er op bokt een qoute-beperking waardoor die vraag wegvalt.
_San87_ schreef:superlotje schreef:Pandora2 stelde wel een vraag in die trant. Alleen is er op bokt een qoute-beperking waardoor die vraag wegvalt.
Je kunt Pandora zelf toch quoten dan? Want nu lijkt t alsof je op mij antwoord geeft terwijl ik geen vraag stelde.
En Pandora vroeg dus of er bij het plaatsten op de wachtlijst gekeken wordt naar of diegene zelf ook donor is.