Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij voor of tegen de nieuwe donorwet en hoe sta jij nu geregistreerd in het donorregister?

Donorwet: voor Registratie: ja
417 (61%)
Donorwet: voor Registratie: nee
29 (4%)
Donorwet: voor Registratie: nabestaanden
23 (3%)
Donorwet: voor Niet geregistreerd
38 (5%)
Donorwet: tegen Registratie: ja
28 (4%)
Donorwet: tegen Registratie: nee
83 (12%)
Donorwet: tegen Registratie: nabestaanden
9 (1%)
Donorwet: tegen Niet geregistreerd
23 (3%)
Donorwet: maakt niet uit Registratie: ja
5 (0%)
Donorwet: maakt niet uit
1 (0%)
Registratie: nee
7 (1%)
Donorwet: maakt niet uit
1 (0%)
Registratie: nabestaanden
2 (0%)
Donorwet: maakt niet uit Niet geregistreerd
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 673

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:22

Marjoow schreef:
Ik ben 100% voor deze wet. Ik vind het een goede ontwikkeling omdat in de praktijk blijkt dat veel mensen best donor willen zijn, maar zich niet laten registreren. Ik denk ook dat er meer mensen wél donor willen zijn dan degene die geen donor willen zijn. Zo is het voor de meeste mensen dus een handeling minder.

Plus: Het blijft ten alle tijden je eigen keuze. Je lichaam blijft van jou, de keuze blijft van jou. Er is niemand die deze keuze voor je maakt. En daarbij; het zal de overheid aan hun derrière oxideren of jij wel of geen orgaandonor bent. Het maakt echter wel het verschil voor de zieke mensen die de organen hard nodig hebben.

Uit de cijfers blijkt vooralsnog het tegenovergestelde. Er zijn in de afgelopen dagen meer 'nee' registraties dan 'Ja' registraties. En dan ook niet een klein beetje meer nee, maar tienduizenden meer nee.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:25

M_D_H schreef:
Als het de overheid aan hun derrière oxideert waar bemoeien ze zich dan mee?

Het is logisch dat je meer handelingen moet verichten als je iets weg wilt geven dan wanneer je iets wil houden wat al van jou is.
Dus deze wet is niet logisch en tegen de grondwet in.

Ze bemoeien zich er sowieso mee. Donorregistratie is namelijk sowieso een keuze die in eerste instantie voor je gemaakt word en je daarna kan aanpassen.
Dat is het altijd al geweest :)

En dat is niet altijd zo logisch hoor. Ik vind het juist erg logisch dat wanneer het gros van de samenleving (gelukkig!) donor wilt zijn, dat de minderheid die het niet wilt, dat die juist de handeling moet verrichten.

En zo verschillen de meningen :D

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:26

_San87_ schreef:
Marjoow schreef:
Ik ben 100% voor deze wet. Ik vind het een goede ontwikkeling omdat in de praktijk blijkt dat veel mensen best donor willen zijn, maar zich niet laten registreren. Ik denk ook dat er meer mensen wél donor willen zijn dan degene die geen donor willen zijn. Zo is het voor de meeste mensen dus een handeling minder.

Plus: Het blijft ten alle tijden je eigen keuze. Je lichaam blijft van jou, de keuze blijft van jou. Er is niemand die deze keuze voor je maakt. En daarbij; het zal de overheid aan hun derrière oxideren of jij wel of geen orgaandonor bent. Het maakt echter wel het verschil voor de zieke mensen die de organen hard nodig hebben.

Uit de cijfers blijkt vooralsnog het tegenovergestelde. Er zijn in de afgelopen dagen meer 'nee' registraties dan 'Ja' registraties. En dan ook niet een klein beetje meer nee, maar tienduizenden meer nee.

Maar dat is logisch, het is niet ineens dat heel Nederland donor wil zijn. En als je wel donor wil zijn hoef je dus niks meer te doen

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:27

Maar je doet nu aan aanname dat de meeste mensen donor willen zijn. Tot nu toe heb ik hier nergens bewijs van gezien dus kan je deze aanname niet staven. Daarnaast blijft het feit dat de overheid tegen de grondwet in gaat nog altijd staan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:28

Gwenvd schreef:
_San87_ schreef:

Maar dat is logisch, het is niet ineens dat heel Nederland donor wil zijn. En als je wel donor wil zijn hoef je dus niks meer te doen
Ze vragen je hoe dan ook te registreren, want de wet gaat pas per 2020 in.

Ik vind het wel opvallend dat er heel veel nee geregistreerd wordt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:30

M_D_H schreef:
Maar je doet nu aan aanname dat de meeste mensen donor willen zijn. Tot nu toe heb ik hier nergens bewijs van gezien dus kan je deze aanname niet staven. Daarnaast blijft het feit dat de overheid tegen de grondwet in gaat nog altijd staan.

Welk feit?
De keuze blijft van jou. Je lichaam blijft van jou.

Dat jij het tegen de grondwet in vindt gaan hoeft niet te betekenen dat dit zo is ;)

_San87_ schreef:
Gwenvd schreef:
Ze vragen je hoe dan ook te registreren, want de wet gaat pas per 2020 in.

Ik vind het wel opvallend dat er heel veel nee geregistreerd wordt.

Ik denk dat dit veel principeregistraties zijn van mensen die niet helemaal begrijpen wat de wet nu werkelijk inhoud. Ik verwacht dus dat er best wel wat mensen zijn die hierop terugkomen, of hun naasten laten beslissen als het erop aankomt.
Mijn zus en zwager doen dit bv ook. Ik ben nog geneigd om dit ook voor mezelf aan te passen, omdat ik er vertrouwen in heb dat zij zullen handelen naar mijn wensen :)

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:32

Ja maar de hele campagne om te gaan registreren wat je wil is nog niet geweest. Alleen de mensen die zo tegen zijn gaan nu als een gek als nee laten registreren.

En nu was er ook het verzoek om te registreren en nu gebeurde het ook niet.

Ik heb zelfs soms de gedachte gehad dat 1 grote stunt is om mensen in beweging te krijgen om je te registreren als donor of nee door te geven.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:52

Marjoow schreef:
M_D_H schreef:

Welk feit?

Dat jij het tegen de grondwet in vindt gaan hoeft niet te betekenen dat dit zo is ;)

De grondwet is heel abstract en duidelijk dus nee, ik vind het niet tegen de grondwet in gaan... Het GAAT tegen de grondwet in.

https://www.denederlandsegrondwet.nl/93 ... rnblu821m2

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:02

M_D_H schreef:
Marjoow schreef:
Welk feit?

De grondwet is heel abstract en duidelijk dus nee, ik vind het niet tegen de grondwet in gaan... Het GAAT tegen de grondwet in.

Nee jij vindt het tegen de grondwet ingaan. Heb je enige kennis van wetgeving? Het komt er echt niet door als het tegen de grondwet is.

Je kan nog altijd nee kiezen. Dan wordt er niets gedaan met je lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:03

M_D_H schreef:
Marjoow schreef:
Welk feit?

De eerste kamer is dat toch niet met je eens. Dus zo simpel is het niet.

Gnome

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:05

Ik vond dit stukje nog bij de NOS.

Hoe staat het met de onaantastbaarheid van het eigen lichaam in de grondwet?

"In de huidige wet is ook sprake van aantasting van de integriteit van het menselijk lichaam. Maar dat is proportioneel als daar iets tegenover staat wat dat verantwoordt. En dat is dat je levens van anderen redt. Daarom mag het in de huidige wet al en daar hebben wij in de nieuwe wet niets aan veranderd."

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:08

Wat ik trouwens wel echt heel kwalijk en triest vind, zijn de mensen die hun ja nu in een nee veranderen alleen omdat ze tegen de wet zijn. Kom op, daar heb je niet de overheid mee, maar de mensen die de organen zo ontzettend nodig hebben.

Ik vind dat haast hetzelfde als dat ambulancepersoneel het ergens niet mee eens is in hun CAO en dan maar gaan staken en de mensen in nood niet meer helpen. Die gaan daardoor dood.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:15

snuffie123 schreef:
Wat ik trouwens wel echt heel kwalijk en triest vind, zijn de mensen die hun ja nu in een nee veranderen alleen omdat ze tegen de wet zijn. Kom op, daar heb je niet de overheid mee, maar de mensen die de organen zo ontzettend nodig hebben.

Ik vind dat haast hetzelfde als dat ambulancepersoneel het ergens niet mee eens is in hun CAO en dan maar gaan staken en de mensen in nood niet meer helpen. Die gaan daardoor dood.
Dat laatste gebeurt niet.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:17

Ik was al donor en ben ook zeker voor de wet.

Mensen hebben de keuze om nee te zeggen. Doe je dat niet, dan interesseert het je dus blijkbaar ook niet genoeg wat er met je organen gebeurt na overlijden.

Iedereen kan nog steeds zelf de keuze maken en wie dat niet doet, weet dat hij dan doneert bij overlijden. Dan lijkt het me dat je daar dan geen problemen mee hebt. Ik vind het een prima constructie.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:18

M_D_H schreef:
Marjoow schreef:
M_D_H schreef:

Welk feit?

Blijkbaar niet duidelijk genoeg...
Iedereen heeft het recht om zelf te bepalen wat er met zijn lichaam gebeurt. In de wet kunnen uitzonderingen staan. In de wet kan ook staan dat iemand anders uitzonderingen kan maken.

De keuze blijft nog steeds bij jou, jij bepaalt nog altijd wat er met jouw lichaam gebeurt. Nogmaals: Deze wet verandert hier niets aan :) .

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:19

_San87_ schreef:
snuffie123 schreef:

Dat is ook het hele punt. Waarom zou dat eerste dan wel kunnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:22

snuffie123 schreef:
_San87_ schreef:

Omdat mensen zelfbeschikkingsrecht hebben. Als zij besluiten om wat voor reden dan ook geen donor meer te zijn dan is dat zo.

Niet dat ik het een goede reden vind, eigenlijk vind ik het dieptriest om er een principekwestie van te maken naar de overheid toe. Maar het blijft eigen keuze.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:25

Donor zijn is natuurlijk ook veel minder direct dan ambulance personeel he :)
In veel gevallen heeft iemand niet acuut een donortransplantatie nodig. Dat is iets wat opbouwt, waar dagen, weken en maanden overeen kunnen gaan.

Een ambulancebroeder die 1 dag staakt kan er zo voor zorgen dat er mensen komen te overlijden omdat die wel direct hulp nodig hebben.

De vergelijking klopt daarom ook niet denk ik :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:26

Ik ben voor de wet. Als je geen donor wil zijn heb je nog steeds die keuze, daar moet je een paar keer voor op je muis klikken. Ik snap het drama ook niet.

Het is niet de overheid die de organen wil, het zijn de mensen die in doodstrijd zijn en een beter leven willen met een donor orgaan.... Wil je niet geven, dan doe je dat niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:27

_San87_ schreef:

Vooralsnog blijkt óók uit deze poll dat Bokt blijkbaar een redelijke afspiegeling van de samenleving is: ~60% wil donor zijn. (De cijfers in de krant zeiden dit ook.)

En ja, ik heb inderdaad het gevoel dat iedereen nu "nee" zegt uit principe, en dat is toch wel de stomste reden ooit... Nu mag je voor mijn part "nee" zeggen omdat je bang bent dat de ontvanger van jouw orgaan als lievelingskleur geel heeft en jij een hekel hebt aan geel en vindt dat zulke mensen dood mogen vallen; dat betekent nog niet dat een ander dat een goede reden hoeft te vinden :o
Ik denk echt dat zulke mensen wel anders zullen piepen als een persoon die dichtbij ze staat een orgaan nodig heeft. Dan zien ze misschien in dat het de overheid niet gaat om leuke wetjes klussen die goed staan op hun CV maar om het redden van mensenlevens :\
"Tienduizenden" nee valt trouwens nog steeds best mee hoor, 40% van de Nederlanders wil blijkbaar geen donor zijn, dan zit je al gauw aan de 6,8 miljoen nee-zeggers. Dan zijn tienduizenden keren "nee" in een paar dagen een schijntje.

Ik las trouwens dat iemand het vervelend vond dat organen ook de grens over gaan... Zo raar is dat toch niet? Als in Nederland iedereen de verkeerde bloedgroep heeft maar in Frankrijk een perfecte match voor jouw orgaan is, dan is dat toch prima? Er komen net zo goed organen deze kant op als de mogelijkheid ervoor is. Daarom is er een Europese databank: meer kans op een goede match, minder kans op verspilling van goede organen die iemands leven hadden kunnen redden :)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:28

_San87_ schreef:
snuffie123 schreef:

Omdat mensen zelfbeschikkingsrecht hebben. Als zij besluiten om wat voor reden dan ook geen donor meer te zijn dan is dat zo.

Niet dat ik het een goede reden vind, eigenlijk vind ik het dieptriest om er een principekwestie van te maken naar de overheid toe. Maar het blijft eigen keuze.

En ook dat laatste is mijn punt. Tuurlijk moet het kunnen, maar ik vind het net zo erg. Omdat het over leven en dood gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:29

Registratiestand op 1 februari 2018

Aantal
Percentage
Ja, ik geef toestemming.
3.690.573
59,9%
Nee ik geef geen toestemming.
1.755.613
28,5%
Iemand anders beslist.
717.660
11,6%
Totaal
6.163.846
100%
Hierbij de aantallen tot 1 februari, de meeste nee stemmers zijn toch vaak nieuwe mensen die nu in één keer wel even de tijd vinden om te registreren. En de ja donoren zijn gelukkig nog steeds in de meerderheid en wel dik drieënhalf miljoen. Daarnaast nog dik zevenhonderduizend die het aan de nabestaanden over laten. Gezien het feit dat er nog zo'n 10 miljoen mensen niet geregistreerd zijn is het duidelijk dat de wet in ieder geval voor veel meer donoren gaat zorgen, gelukkig maar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:33

6.1 miljoen registraties is eigenlijk wel droevig laag als je bedenkt hoe groot de bevolking is...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:34

bigone schreef:
Registratiestand op 1 februari 2018

Aantal
Percentage
Ja, ik geef toestemming.
3.690.573
59,9%
Nee ik geef geen toestemming.
1.755.613
28,5%
Iemand anders beslist.
717.660
11,6%
Totaal
6.163.846
100%
Hierbij de aantallen tot 1 februari, de meeste nee stemmers zijn toch vaak nieuwe mensen die nu in één keer wel even de tijd vinden om te registreren. En de ja donoren zijn gelukkig nog steeds in de meerderheid en wel dik drieënhalf miljoen. Daarnaast nog dik zevenhonderduizend die het aan de nabestaanden over laten. Gezien het feit dat er nog zo'n 10 miljoen mensen niet geregistreerd zijn is het duidelijk dat de wet in ieder geval voor veel meer donoren gaat zorgen, gelukkig maar.

Gisteren stond in de krant dat er 63.000 mensen “nee” hebben geregistreerd en 6400 “ja”.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:37

_San87_ schreef:
6.1 miljoen registraties is eigenlijk wel droevig laag als je bedenkt hoe groot de bevolking is...

Ernstig toch... Daarom is deze wet ook zo belangrijk vind ik