Meer mensen bezig met feminisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:25

Merula123 schreef:
Shaggy09 schreef:
Was reuzegezellig , iedereen was het ook zo met elkaar eens. :D :D

Nee, ik weet nog wel dat in discussie was met iemand die niet kon accepteren dat er maar 2 geslachten zijn. Tuurlijk kun je je anders voelen, maar je bent een man óf een vrouw. :) Moest dat uitleggen dmv meerdere paginas en posts.

Maar die dacht daar even anders over, toen werd het nog een stuk gezelliger. _O-

Ik ga jou even van mijn vriendenlijst afhalen, jezus. Hoe lastig is het om andere mensen te respecteren? Er zijn gewoon meer dan twee geslachten en je ontkent nu het bestaan van een heleboel mensen met je ouderwetse gedachte.

Ik weiger deze discussie weer te voeren. Maar als je tussen de beentjes kijkt weet je genoeg. ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:30

Helemaal mee eens. :)
Heel mooi geschreven.

chevax schreef:
oomens schreef:
Over het hele genderneutrale gebeuren: uiteraard wordt er gefocust op wat er in iemands broek zit en niet op iemands gevoel daarbij. Hoe je je voelt bepaalt namelijk niet met welk type mensen je je kunt voortplanten, en wat er in je broek zit wel. Het gevoel bepaalt niet of je ineens door zwangerschap uit de running kunt zijn, en wat er in je broek zit wel. Hoe je jezelf ziet, bepaalt niet of je gemiddeld meer spierkracht, een lagere stem, meer beharing en een eerder kalende kop hebt, en wat er in je broek zit wel. Het bepaalt niet of je maandelijks door de hormonen een aantal dagen een stuk emotioneler en moeilijker bent en over het algemeen wisselender van stemming, en dat doet wat er in je broek zit wel.

Gevoelens zijn prima voor jezelf, maar niet echt objectief en fysiek vaststaand, en ze kunnen bovendien nog eens van dag tot dag veranderen. Niet dat ze daarmee geen betekenis hebben. Zeker niet, maar ze hebben wel voornamelijk betekenis voor hun eigenaar, en niet per se voor zijn omgeving. Datzelfde geldt ook voor gevoelens van gekwetstheid. Die zijn in de eerste plaats een zaak van de gekwetste, niet primair van de (vermeende) kwetser.

Je geeft zelf al aan dat "hoe iemand uiting geeft aan zichzelf (gender) heeft een ander echt verdomd weinig mee te maken". Precies. Als een mannetje zich als een vrouwtje wil gedragen of omgekeerd, dan is dat niet direct een zaak van de omgeving. Toch lijken allerlei organisaties die zich inzetten voor de genderbeweging zich precies te richten op die omgeving. Díe moeten zich aanpassen, omroepberichten veranderen, briefhoofden aanpassen, lespakketten volgen, wc's verbouwen en acceptatie tonen. Toch behoorlijk apart voor een overgrote meerderheid wiens zaak het - ook in jouw woorden - eigenlijk niet is, niet?

Dat is dan ook precies waar het tegenwoordig in doorslaat. Het gegeven dat een bepaalde minderheid mag bestaan, zich anders mag voelen, anders mag zijn en tot op zekere hoogte anders mag doen, betekent niet dat ze daarom de meerderheid van alles op mogen leggen.
Dat jij je als persoon niet zou identificeren als dame of heer, betekent niet dat de meerderheid die zich wél een dame of heer voelt, niet meer als zodanig mag worden aangesproken. Dat je toevallig de kleur van Zwarte Piet hebt en je niet prettig voelt bij het Sinterklaasfeest, betekent niet dat dat feest dan dus anders moet. Dat je als één van het handjevol Indianen in Nederland nooit je tooi op zou zetten in de polonaise, betekent niet dat niemand dat meer zou mogen doen.

Het is niet meer dan normaal dat als je ergens nieuw komt of in de minderheid bent (of zelfs allebei tegelijk), dat je je dan aanpast aan de heersende gebruiken, gewoonten, normen en opvattingen. Als Nederlandse in Saoedi-Arabië draag je dus gewoon netjes een hoofddoek, en als je als vrouw op de bouwplaats gaat werken dan ga je niet moeilijk doen over het soort humor daar. Dat is daar de cultuur, dat weet je voordat je erheen gaat en daar doe je het dus mee.

Het verschil tussen klassiek feminisme (opkomen voor de rechten van (biologische) vrouwen en het hele 'intersectionele' geneuzel (hard schreeuwen voor iedereen die zich miskend voelt), is dat vrouwen in onze maatschappij getalsmatig geen minderheid zijn, en al die erbij gesleepte groepen, zelfs als je ze bij elkaar optelt, wel.

Dan het stukje gelijk loon voor gelijk werk: wanneer je als baas een werknemer aanneemt, dan is bij een man de kans nog steeds veel groter dat je die langdurig fulltime kunt inzetten dan bij een vrouw in de 'risicoleeftijd' (20+ tot 40+). Ondanks jarenlange emancipatiestrijd is het namelijk nog steeds zo dat het over algemeen vrouwen zijn die zwanger worden en niet mannen. Na de geboorte van een kind gaan vrouwen gemiddeld ook nog steeds meer uren minder werken dan mannen. Met andere woorden: een vrouw aannemen is vaak riskanter dan een man, en iedere euro die een werkgever investeert in een vrouwelijke werknemer loopt de kans minder rendement op te leveren dan diezelfde euro geïnvesteerd in een man. Een manier voor werkgevers om zich hiervoor in te dekken, is om het te compenseren met een lager salaris. Een andere manier is om bij gelijke geschiktheid gewoon te kiezen voor een man, maar ik geloof dat dat onwenselijk schijnt te zijn. Iemand een derde optie die de kosten en de risico's niet bij de werkgever legt?

Wat een verademing, jouw post. Voor mij breng je hier de hele discussie terug in de juiste proporties.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:50

Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik geremd ben geweest in mijn ontwikkelingen omdat ik vrouw ben.
Ik heb een technische opleiding, een PhD in exacte wetenschappen en behoor op het moment bij het middel management bij een mannengedomineerde sector.
Ik wordt gerespecteerd en gewaardeerd en afgezien van enkele misdragende zak patatten heb ik nooit last van mijn vrouw zijn.

Wel heb ik te maken gehad met vrouwonvriendelijke beslissingen, maar die waren altijd door een vrouw opgelegd.
Ofwel vrouwen discriminatie door vrouwen.

Mijn verdiensten zouden wellicht hoger kunnen zijn, maar ik weet dat ik daar erg slecht in ben en heb dat ook echt aan mezelf te danken.
Ik heb inzage in lonen en zie vooral correlatie tussen te lief zijn en mensen met een groot ego.

Maar zelfs als veel ongelijkheid al uit de weg geruimd is, is dat geen reden om gelijkwaardigheid van de prioriteiten lijst te schrappen.
Als iemand benadeeld wordt omdat zijn stem afwijkend is of niet een standaard representatief uiterlijk is dan is dat een zwaktebod van onze maatschappij.

Magrathea

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:02

Ik wil nog even iets toevoegen aan mijn vorige post betreffende salarisverschillen. Laatst las ik dat het verschil (en de moeite in salarisonderhandelingen die vrouwen lijken te hebben) mogelijk te wijten is aan het feit dat als een man zich assertief opstelt in deze onderhandelingen hem positieve eigenschappen wordt toegedicht (leiderschap, rechtdoorzee etc.) terwijl als vrouwen dit doen ze 'bitchy' en opdringerig overkomen. In het eerste geval gunt men de persoon tegenover ze dan ook meer, in het tweede geval juist niet. Ik ga kijken of ik het terug kan vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:09

In een concreet voorbeeld waarin ik inzage heb is de meestverdienende een vrouw en deze mag je gerust bitchy noemen. Het is niet bepaald een persoon met een leuke omgang, maar leiderschap zit ook echt niet in haar talentenpakket.

Bij de onderzoek is het waarschijnlijk rete moeilijk om echt zonder bias de data te verzamelen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:51

Ik ben voor gelijkheid. Ik heb nogal 'mannelijke hobbies' (duiken) en ben inderdaad 1 van de weinig technische duikinstructeurs in Nederland en de enige IANTD ccr cave instructeur (ook geen mannen zijn dat). Daar ben ik best trots op. Ook de enige vrouwelijke full trimix ccr instructeur. Dus ook in een mannenwereld kunnen vrouwen ver komen.
Ik ben helaas geen salarisonderhandelaar. Als het om afdingen gaat vinden mensen het soms raar dat ik dat gewoon zonder schaamte doe. Maar ja, na 2.5 uur onderhandelen had ik wel 8000 euro van een keuken afgepraat. :D

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:06

Shaggy09 schreef:
En betreft dat gender gedoe, natuurlijk is het rot dat mensen moeten opletten wat ze zeggen! Had er laatst nog een aan de kassa waarvan ik totaal niet wist wat het was. En die had een collega nodig. Stond ik daar door het oortje: er staat hier een uhm, man of vrouw aan de kassa'

Shaggy09 schreef:
Weet ik veel hoe 't exact ging, 't was in ieder geval vervelend in mijn positie.

Nogal egocentrisch om te denken dat mensen zich dan maar gaan moeten aanpassen omdat jij je ongemakkelijk voelt. Ik voel mij bijvoorbeeld ook ongemakkelijk als ik iemand in een rolstoel zie zitten en diegene aan het strugglen is omdat ik niet weet of ik moet helpen of niet. Zullen we mensen die in een rolstoel zitten dan maar uit de winkel bannen of niet accepteren, omdat ik mij ongemakkelijk voel omdat ik niet weet wat ik moet doen/zeggen? :+ Of nog een topic openen van 'Wat vind jij van mensen die in een rolstoel zitten'?
Acceptatie is niet zo moeilijk als je denkt hoor, als je maar probeert. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:18

Wat is er mis met: er staat een klant bij de kassa?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:46

Shaggy09 schreef:
Weet ik veel hoe 't exact ging, 't was in ieder geval vervelend in mijn positie.

Nogal egocentrisch om te denken dat mensen zich dan maar gaan moeten aanpassen omdat jij je ongemakkelijk voelt. Ik voel mij bijvoorbeeld ook ongemakkelijk als ik iemand in een rolstoel zie zitten en diegene aan het strugglen is omdat ik niet weet of ik moet helpen of niet. Zullen we mensen die in een rolstoel zitten dan maar uit de winkel bannen of niet accepteren, omdat ik mij ongemakkelijk voel omdat ik niet weet wat ik moet doen/zeggen? :+ Of nog een topic openen van 'Wat vind jij van mensen die in een rolstoel zitten'?
Acceptatie is niet zo moeilijk als je denkt hoor, als je maar probeert. :)[/quote]

Mijn moeder zit in een rolstoel sinds een paar jaar. Ik weet beter dan wie dan ook hoe dat is.
Mijn moeder vind overigens het heel erg triest dat er onderand meer aanpassingen worden gemaakt voor mensen die zich genderneutraal voelen dan voor invaliden.(wc's bijvoorbeeld)

Ik accepteer het, alleen ik vind dat het andersom ook geaccepteerd moet worden. Als ik mij er bijvoorbeeld ongemakkelijk bij voel.
Maar nee, dat kan blijkbaar niet :+

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:16

Van de rolstoel was een voorbeeld. Maar jij zou het dan dus toch ook niet fijn vinden als mensen jouw moeder zouden discrimineren of raar zouden bekijken omdat ze in een rolstoel zit? Waarom andere mensen dan zo beoordelen?

Het gaat er niet om dat jij je niet ongemakkelijk mag voelen, het gaat erom dat jij mensen discrimineert en/of beoordeelt omdat JIJ je ongemakkelijk voelt. Ik voel mij ook ongemakkelijk rond bepaalde mensen, maar ik ga mijn gevoel mij niet laten vertellen wat ik van iemand moet denken en ik zal al zeker niet iemand gaan benadelen door mijn gevoelens.

Van die genderneutrale toiletten heb ik anders nog niet veel gezien. :+ Ik snap niet dat jij daar continu terug over begint. Volgens mij is de maatschappij vrij goed aangepast aan invaliden, natuurlijk kan het altijd beter en daar mogen mensen ook over klagen. Maar waarom continu met het vingertje gaan wijzen? 'Oh genderneutrale mensen/vrouwen/homo's krijgen dat? En wat nu met de mannen/hetero's/blinden..., die krijgen niks?'
In plaats van genderneutrale mensen te haten en andere mensen in de slachtofferrol te zetten (in dit gevoel invaliden dus), zou het misschien beter zijn als je zou 'samenwerken'. Zowel genderneutrale mensen als invaliden hebben het moeilijk. De een wordt niet boven de ander gezet omdat zij toevallig eens in het nieuws komen of iets 'krijgen' dat hun zich beter in hun vel laat voelen.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:31

enzino schreef:
Toevoeging: om een recent voorbeeld te geven (niet uit eigen ervaring) van ongelijke behandeling op de werkvloer: James Damore vs Google. Hij is een class-action lawsuit begonnen tegen google voor ongelijke behandeling waarbij blanke mannen sterk benadeeld werden tov elke andere groep van minderheden. Het was zelfs zo erg dat leidinggevende actief probeerde promoties te blokkeren en mensen weigerde op te nemen in hun team op basis van geslacht en huidskleur.

Het verhaal van James Damore is begonnen nadat hij een controversiele memo intern postte , die als TL:DR klinkt als "Er worden meer vrouwen en andere etniciteiten aangenomen, dat vindt ik niet eerlijk want er zijn nou eenmaal verschillen tussen mannen en vrouwen en er is ook verschil tussen rassen. Als ik dat hardop zeg vinden mensen mij hier niet aardig meer, en dus wordt ik alleen meer sexistischer en racistischer."

Hij beweert dat er niet zo veel vrouwen in de tech werken omdat ze daarin gewoon niet goed zijn. De oorzaak is niet dat er met vooroordelen naar ze gekeken wordt zoals hij dat doet maar gewoon omdat het vrouwen zijn.
Hij stelt daarin dat hij sterk geloof heeft in verschillen tussen genders, maar ook in "racial differences". Het manifest van de gemiddelde alt-right persoon dus:" ik kan er niets aan doen dat ik een racist en sexist ben, want jullie nemen steeds mensen van een ander ras en geslacht aan en die confrontatie maakte mij een eikel, is niet mijn schuld."

Pas nadat hij door die memo ontslagen werd heeft hij zich bij de class action aangesloten. Een class action die welgeteld twee personen telt.

En dan nog even voor de goede orde: Google heeft voornamelijk mannen als werknemer. Aziatische en witte mannen zijn daarin de meerderheid, en vorig jaar klaagde de US ministerie van arbeid over google omdat de verschillen in lonen tussen mannen en vrouwen zo groot waren dat ze daarmee wel eens wettelijke normen zouden overschrijden.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:59

Shaggy09 schreef:
Ik weiger deze discussie weer te voeren. Maar als je tussen de beentjes kijkt weet je genoeg. ;)
Als je denkt dat dat is hoe gender werkt... :n

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:04

Citaat:
Mijn moeder zit in een rolstoel sinds een paar jaar. Ik weet beter dan wie dan ook hoe dat is.
Mijn moeder vind overigens het heel erg triest dat er onderand meer aanpassingen worden gemaakt voor mensen die zich genderneutraal voelen dan voor invaliden.(wc's bijvoorbeeld)

Oh help, zit ik per ongeluk in het topic 'waar heb jij je vandaag aan geergerd' oid...?

Ik ben tot op de huidige dag nul genderneutrale weecee's tegengekomen maar ik kan je zo een hele serie invalidentoiletten noemen.

(Natuurlijk is het irritant dat je per vlinder de trein in moet en dat de oudere treinstellen nog geen aangepaste weecee's hebben, de nieuwste treinen hebben dit echter wel.)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:15

Merula123 schreef:
Shaggy09 schreef:
Als je denkt dat dat is hoe gender werkt... :n

Dat wordt steeds gezegd ja, maar kun je dan uitleggen wat gender nog meer is dan een uiterst subjectief gevoel omtrent het eigen geslacht, dat in meer of mindere mate overeen kan komen met wat iemand daadwerkelijk fysiek is? Dat gevoel zal zeker bestaan (en in die zin bestaat gender dus echt), maar de vraag is of dat er ook toe moet doen voor anderen dan degene die dat gevoel heeft.

Het verschil met het voorbeeld van de rolstoel, is dat je in die rolstoel in principe alleen terecht komt als je daadwerkelijk fysiek mindervalide bent. Niet wanneer je je alleen inbeeldt dat je niet kunt lopen of wanneer je je vandaag wat minder mobiel wilt voelen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:48

Citaat:
Dat wordt steeds gezegd ja, maar kun je dan uitleggen wat gender nog meer is dan een uiterst subjectief gevoel omtrent het eigen geslacht, dat in meer of mindere mate overeen kan komen met wat iemand daadwerkelijk fysiek is?

Tjeu...

Ik vind de vraag compleet off topic.

Even heel kort: gender kun je opzoeken. Goede boeken in overvloed.
Ook eerder in dit topic uitgelegd.
En gender is iets anders dan genderdysforie (fysiek ben ik geslacht a maar ik voel me meer of minder geslacht b).

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:52

Wat oomens zegt, dat is mijn punt.
Ik accepteer iedereen. Hoe iedereen zich voelt heb ik respect voor. Zoiets kun je een mens ook niet afdwingen en dat zou naar zijn ook.
Maar je kan mij niet wijsmaken dat er naast man en vrouw een ander geslacht bestaat. (Of welk woord je ervoor wilt nemen)
Bij geboorte heb je simpelweg een mannelijk of een vrouwelijk geslachtsdeel. Ja 1 op de 5 miljoen word geboren zonder geslachtsdeel, of met beide. Maar je snapt me wel.
Dus dan kun je met je hoofd schudden en mij niet ruimdenkend oid vinden omdat ik zo over geslacht denk. Maar het is een feit.

Ik discrimineer ook niemand. Ik vraag me alleen af waarom de ene doelgroep zich op de andere moet aanpassen als ze zich beide niet comfortabel voelen. Waarom is het egocentrisch dat mensen het naar vinden om niet meer met meneer/mevrouw worden aangesproken. Maar niet andersom?
Als er wat minder word ingezoomd op bepaalde dingen dan heb je er snel ook minder last van. Zo denk ik ook over het feminisme, of welk woord daarvoor word gebruikt tegenwoordig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 00:02

Shaggy09 schreef:
Wat oomens zegt, dat is mijn punt.
Ik accepteer iedereen. Hoe iedereen zich voelt heb ik respect voor. Zoiets kun je een mens ook niet afdwingen en dat zou naar zijn ook.
Maar je kan mij niet wijsmaken dat er naast man en vrouw een ander geslacht bestaat. (Of welk woord je ervoor wilt nemen)

...iedereen accepteren is prachtig.
Of hij of zij man of vrouw is en zich zo voelt of niet - uitstekend.

Maar dat is niet 'gender'.

Het topic is feminisme. Daar horen wat mij betreft ook andere vormen van onderdrukking bij, dus ook hoe LHBTQ+ worden behandeld - maar ook dat is niet gender.

Citaat:
Bij geboorte heb je simpelweg een mannelijk of een vrouwelijk geslachtsdeel. Ja 1 op de 5 miljoen word geboren zonder geslachtsdeel, of met beide. Maar je snapt me wel.
Dus dan kun je met je hoofd schudden en mij niet ruimdenkend oid vinden omdat ik zo over geslacht denk. Maar het is een feit.

...het schijnt iets vaker te zijn, maar dat is de kern niet.

Wat jij hier noemt is biologie, een prachtig onderdeel van het leven (sprak de bioloog ;) ) - maar gender gaat over hoe compleet anders jongens en meisjes al als baby worden behandeld en welke gevolgen dat heeft. Daar is niets biologisch aan, dat is sociaal bepaald, cultuur, omstandigheden etc etc etc.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 00:07

Maar Janneke, ik neem het woord gender in die post niet in de mond, toch?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 00:08

Shaggy09; jouw post ging niet eens over iemand die vroeg om niet met hem/haar aangesproken te worden, je was letterlijk geïrriteerd omdat je niet wist welk geslacht die persoon had.
En er zijn genoeg studies die aan kunnen tonen waarom mensen zich zo voelen. Al weten ze natuurlijk nog niet alles. Maar dat is logisch toch? We weten eigenlijk nog maar zo weinig over onze eigen hersenen..
Maar ook al weet je het niet, dat wilt niet zeggen dat het niet bestaat. Mensen hadden ook al depressies voordat dit 'wetenschappelijk bewezen' was, de aarde was altijd al rond ondanks dat mensen dachten dat deze plat was, invalide personen waren ook al invalide voordat het woord 'invalide' gebruikt werd..
Natuurlijk zitten er overal wat mensen tussen die overdrijven of hun eigen definities gaan bedenken, maar door die mensen moet je toch niet een hele groep gaan benadelen zeker.

Maar het is behoorlijk off topic aan het gaan denk ik.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 00:12

Tuurlijk was ik niet geïrriteerd op het moment zelf. Alleen als ik dan na denk dat ik op zo'n moment zo op mijn woorden moet letten ga ik me daar later wel aan ergeren.
Maar laat deze discussie inderdaad maar varen, tis off topic en daarnaast een eeuwig durende discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 02:31

Drifter schreef:
...

Je bias schijnt door, misschien nog een keer de memo doorlezen?
Hij geeft aan dat mannen en vrouwen verschillend zijn en daarom niet 50:50 representatief in bepaalde sectoren hebben. Over rassen heeft hij het niet gehad (je verward misschien het Gudeman gedeelte met zijn memo).

Als je de moeite zou nemen de ingediende documenten te lezen (161 pagina's, ik raad je aan dit samen met een advocaat te doen om de juiste context te krijgen) zou je zien dat er bewijs genoeg is van het intern pesten van medewerkers met verschillende politieke opvattingen en managers die openlijk zeggen teamgenoten uit te zoeken op basis van geslacht en ras. Maar het gaat leuk worden als we de fase "fact-finding" bereiken en google alle interne communicatie moet overhandigen.

khirshanta schreef:
Waar ik me echter vooral enórm aan stoor, zijn de dames die zo hard voorvechters zijn van 'positieve' discriminatie, en dan verdorie nog te klagen hebben als ze zelf niets waar kunnen maken. Schat, jij krijgt die managersfunctie omdat je een vrouw bent, en je wordt ontslagen niet omdat je een vrouw bent, maar omdat je een slechte manager bent.

Vrouwen die steen en been klagen over ongelijkheid, maar geen vinger uitsteken, opofferingen maken om zelf gelijk te worden.

Die wél zeuren over dat ze minder verdienen dan de man met dezelfde functie (die er 6 jaar langer werkt en 12 jaar ouder is), maar niets doen om zichzelf op te werken.

Dat soort vrouwen vind ik een regelrechte grote rochel in het gezicht van de vrouwen die álles hebben geriskeerd in de jaren 60 en die ervoor hebben gezorgd dat wij bevoorrecht zijn.

Begrijp me niet verkeerd, misstanden moeten absoluut aan de kaak gesteld worden. Die moeten, mijns inziens, voor iedereen aan de kaak gesteld worden. Man, vrouw, onzijdig, homo, hetero, oerhollander, buitenlander, weet ik het.

Ik vrees dat ik dus geen feminist ben :')

_/-\o_

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Heb al op mijn lip moeten bijten me zelf niet zo uit te drukken maar ik kan me helemaal in jouw bewoording vinden.

Vraag me dan ook af wat de hardste schreeuwers hier doen om de feministische agenda vooruit te duwen. Behalve erover nadenken en posten op sociale media na natuurlijk. Als je vind dat meer vrouwen een toppositie moeten bekleden zou je misschien 80-urige werkweken moeten gaan draaien en zelf opklimmen naar die positie, in plaats van zeuren dat je het niet aangereikt krijgt.

Had het er laatst met mijn vrouw over en die had er ook geen goed woord voor over. Na 9 jaar studie werkt ze nu gemiddeld 300 uur per maand om een goed inkomen bij elkaar te krijgen en niets daarvan is haar aangereikt. Als je iets wilt bereiken zal je keuzes moeten maken en op moeten offeren. Klagen is daar geen onderdeel van.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 08:57

Mannen moeten er ook hard voor werken om de top te bereiken.

Ik vind dit een erg leuk topic. Mjjn moeder is best feministisch en ik ben dus ook zo opgevoed. Mijn vader strijkt zijn eigen overhemden en mijn moeder kocht de auto's etc. Ik ben van mening dat vrouwen in nederland dus nauwelijks worden achtergesteld.

De traditionele verdeling verdwijnt steeds meer. Ik heb veel vrienden sie beide 4 dagen werken met kids. Ik werk 3 dagen. Mijn gevoel was gewoon ff bij de kids. Als ze straks naar school gaan wil ik graag weer 4 dagen werken.

Tuurlijk schemert de traditionele verdeling nog best soor hier en daar. Maar daar ben je zelf bij. Mijn man is wel traditioneel opgevoed. Dus moest wel ff wennen.

Gelijkheis voor iedereen vind ik minder onder de noemer fwminisme horen. Omdat indd bij feminisme ik denk aan de overdreven vrouwen sie alles willen maar niks terug willen doen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:07

Wat moet dat heerlijk zijn, om de inhoud van berichten te negeren en ze met een misplaatst grappig bedoelde verdraaiing af te serveren.
Janneke2 schreef:
_/-\o_
Tja...
Kennelijk zijn dit soort geluiden van alle tijden.
Opkomen voor een minder machtige partij: meteen gaat het over 'niet doorslaan'.
*D * De grote lieve blanke man komt in vrede, is heus de kwaadste niet - maar geen kapsones svp.*
Want oej, iets inleveren als machtiger partij - geen denken aan.
Doorslaan gaat hier over het beperken van grote groepen mensen voor iets waar maar heel weinig mensen last van ondervinden. Het gaat over het inperken van kunstvormen (pas nog dat schilderij van Waterhouse), satire, of zelfs het vrije woord (ja, er worden vanwege dit soort activisme zelfs lezingen afgelast) omdat er wel eens iemand zich mogelijk gekwetst zou kunnen voelen. Dat noem ik doorslaan.

Als machtiger partij iets inleveren hoeft zeker niet fout te zijn, maar het lijkt mij dat het feit dát een partij machtiger of met meer is, op zichzelf geen misdrijf zou moeten zijn dat bestraft zou moeten worden.

Citaat:
Citaat:
Dat jij je als persoon (...) betekent niet dat de meerderheid die zich wél (...) voelt, niet meer als zodanig mag worden aangesproken. Dat je toevallig (...), betekent niet dat (...) dan dus anders moet.

...het is maar dat wij weten hoe het moet.
Wat bedoel je hiermee precies? Ik zeg toch niets geks? Alleen dat het gegeven dat iemand iets als kwetsend ervaart, niet automatisch betekent dat de andere partij (de vermeende kwetser dus) dan dus fout zit en zelf iets zou moeten veranderen.

Citaat:
Citaat:
Het verschil tussen klassiek feminisme (opkomen voor de rechten van (biologische) vrouwen en het hele 'intersectionele' geneuzel (hard schreeuwen voor iedereen die zich miskend voelt), is dat vrouwen in onze maatschappij getalsmatig geen minderheid zijn, en al die erbij gesleepte groepen, zelfs als je ze bij elkaar optelt, wel.

En daarna komt de sectie 'belachelijk maken'.
De aanhalingstekens rond een technische term, het woord geneuzel, de uitdrukking 'zich miskend voelen' (stakkers voelen zich zo, want nee - over uitbuiting, misbruik en nog zo wat kwesties rond macht wordt NIET gepraat), de groepen die 'erbij' worden gesleept, icm het getalsmatige feit dat de sterke sexe (vrouwen zijn door haar oestrogeen de sterke sexe) in de meerderheid is.
...want nee, praten over macht - dat geeft geen pas.

Die aanhalingstekens staan daar omdat het modewoord 'intersectioneel' te pas en te onpas gebruikt wordt, maar ook binnen de vrouwenbeweging niet geheel onomstreden is. 'Geneuzel' en 'erbij slepen' staat er omdat het vaak gaat om situaties waarin er nauwelijks een probleem is, waarin er maar weinig slachtoffers zijn, of waarin de enige vermeende 'slachtoffers' de activisten zelf zijn, omdat de groep die ze zeggen te vertegenwoordigen zelf niet eens aanwezig is (zoals laatst met dat gedoe rondom die indianentooien op dat kinderfeestje). 'Zich miskend voelen' schreef ik omdat het in veel gevallen eerder om een gevoel van gekwetstheid gaat dan om een situatie waarin mensen daadwerkelijk achtergesteld, geweigerd of mishandeld worden.
Dat van die 'sterke sekse' wilde ik eerst niet op happen, maar ik doe het toch maar. Was er niet iets met testosteron en de invloed daarvan op spieropbouw? Iets waardoor Wüst een voor vrouwen verbluffend snelle tijd kan neerzetten die bij de mannen hooguit goed genoeg zou zijn voor een plekje ergens onderaan de lijst? Iets waardoor sportsters in de DDR massaal aan de testosteron zaten, maar sporters (m) niet massaal aan de oestrogenen (behalve die in bier dan)? Iets waardoor vrouwen in een een-op-eensituatie met een enge vent zich vaak kwetsbaar voelen, en mannen alleen met een hitsige vrouw niet? Sterkere sekse? Weet het niet hoor.

Laatste stuk reageer ik nog op.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:27

Citaat:
Ik vind dit een erg leuk topic. Mjjn moeder is best feministisch en ik ben dus ook zo opgevoed. Mijn vader strijkt zijn eigen overhemden en mijn moeder kocht de auto's etc.
(...)
Gelijkheid voor iedereen vind ik minder onder de noemer feminisme horen. Omdat indd bij feminisme ik denk aan de overdreven vrouwen die alles willen maar niks terug willen doen.

Voor een deel is het een definitie kwestie.
Het glazen plafond vind ik zelf (hoog opgeleid, boven modaal verdienend) NIET interessant.

Feminisme gaat wat mij betreft in elk geval over ALLE vrouwen - niet zo zeer over mij. Erg veel vrouwen komen niet eens in de buurt van dat plafond.

Enne: als je zelf zo feministisch bent opgevoed zou ik zeggen: knijp in je handen!
Beetje flauw om dan aan te komen met 'overdreven' en 'wel alles willen krijgen, zonder iets te doen'.

Elementairefeiten: de cijfers zijn wat ouder, maar het patroon is intact: 10 jaar terug deden vrouwen 65% van het betaalde werk, kregen 40% van het loon en bezaten 2% van het kapitaal in de wereld.

Gooi dat dus maar bij de bias.
Er zullen vast "bijenkoninginnen" zijn die 'het harde werk van de korf vergeten' en met de smoes "feminisme" nog een beetje meer willen (de arrogante hebberds) - maar je daar op concentreren is erg beperkt.

Feminisme gaat wat mij betreft ook over vluchtelingen. Dat de vrouwen in die kampen het harde en gevaarlijke werk doen (bijvoorbeeld hout verzamelen buiten het kamp waar vijandelijke soldaten zijn).
Van de week werden we weer opgeschrikt: de eersten ter plekke bij een ramp zijn de kinderhandelaren. En geïnstitutionaliseerde verkrachting komt ook voor.
En feministes noem ik de vrouwen die lobbyen om deze vrouwen gereedschap ter beschikking te stellen om op zonne-energie te koken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:05

Janneke2 schreef:
Elementairefeiten: de cijfers zijn wat ouder, maar het patroon is intact: 10 jaar terug deden vrouwen 65% van het betaalde werk, kregen 40% van het loon en bezaten 2% van het kapitaal in de wereld.

Elementaire logica: als vrouwen 65% van het betaalde werk doen en 40% van het loon krijgen, doen ze vooral werk dat slechter betaald.
Wat wil je daarmee zeggen? Moeten we vrouwen actief uit het onderwijs en de zorg gaan weren en ze verplichten economie en IT te gaan studeren? Klinkt als een gezellige maatschappij...

En misschien zouden ze meer dan 2% van het kapitaal in de wereld bezitten als ze niet zoveel uitgaven...
Geintje natuurlijk. Maar al die rijke mannen zijn dus vrijgezel of homo? In het lijstje met rijkste mensen die ik vooral mannen die getrouwd zijn. Hun vrouw is dus straatarm terwijl zij biljonair zijn, of hoe werkt dat precies?