Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:48

Sabri schreef:
Ik vind het verdrietig te merken dat veel mensen in dit topic de groep wajongers afschilderen als soort profiteurs. Mensen die werken moeten blij zijn dat ze dit uberhaupt kunnen.

Daar heb je een punt. Maar mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen en niets bijdragen mogen blij zijn dat ze überhaupt een uitkering krijgen.

Citaat:
De korting op wajongers vind ik schandalig. De banen waar wajongers op hopen zijn wegbezuinigd. Of werkgevers nemen je domweg niet aan omdat je een ziekte hebt/gaten in je CV. Laten we eerst daar wat aan doen.

wajongers moeten er zelf iets aan doen waardoor hun afstand tot de arbeidsmarkt kleiner wordt. Bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk aan te pakken. Ik zou het wel een goed idee vinden om Wajongers te verplichten om vrijwilligers werk te gaan doen op last van een extra korting op de uitkering. Door het vrijwilligerswerk kunnen ze beter een idee krijgen over wat hun (on)mogelijkheden zijn

Sabri schreef:
Of de groep rijken aanpakken die steeds rijker worden. DAT zijn de echte profiteurs! Niet de gehandicapten!

Maar dat is een hele andere discussie. We praten hier over de (on)terechte verlaging van de Wajong.

Een kennis heeft bekkeninstabiliteit vanaf haar 12de. verplaatst zich met een elektrische rolstoel. Is praktisch verlamd vanaf haar nek. Ze kan amper een glas thee aan haar mond zetten (lang leve de lange rietjes). Ze kan niet zelfstandig naar het toilet en daarom komt er op afgesproken tijden iemand haar naar het toilet brengen. Ze heeft een hele goede baan in de verzekeringswereld. Een andere vriendin heeft een serieuze vorm van autisme waardoor ze heel gestructureerd werk moet doen. Zij is een kei in het archief van de rechtbank. Zo heb ik nog wel wat van die voorbeelden. Maar helaas ook een vriendin met borderline die vind dat ze niet kan werken. Of een vriend met autisme die lekker achter de pc wil hangen en met rust gelaten wil worden. Ik ben helaas nog nooit iemand tegengekomen waarvan ik kan zeggen dat die terecht Wajong kreeg.

Ik vraag me wel eens af wat voor een geweldige excuses de Wajongeren hier hebben om niet te kunnen werken. Er is niemand die hier zijn situatie durft bloot te geven in de hoop dat er meer begrip komt. Dat zegt eigenlijk al wel genoeg

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:53

Abacab schreef:
Sabri schreef:
Ik vind het verdrietig te merken dat veel mensen in dit topic de groep wajongers afschilderen als soort profiteurs. Mensen die werken moeten blij zijn dat ze dit uberhaupt kunnen.

Daar heb je een punt. Maar mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen en niets bijdragen mogen blij zijn dat ze überhaupt een uitkering krijgen.

Citaat:
De korting op wajongers vind ik schandalig. De banen waar wajongers op hopen zijn wegbezuinigd. Of werkgevers nemen je domweg niet aan omdat je een ziekte hebt/gaten in je CV. Laten we eerst daar wat aan doen.

wajongers moeten er zelf iets aan doen waardoor hun afstand tot de arbeidsmarkt kleiner wordt. Bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk aan te pakken. Ik zou het wel een goed idee vinden om Wajongers te verplichten om vrijwilligers werk te gaan doen op last van een extra korting op de uitkering. Door het vrijwilligerswerk kunnen ze beter een idee krijgen over wat hun (on)mogelijkheden zijn

Sabri schreef:
Of de groep rijken aanpakken die steeds rijker worden. DAT zijn de echte profiteurs! Niet de gehandicapten!

Maar dat is een hele andere discussie. We praten hier over de (on)terechte verlaging van de Wajong.

Een kennis heeft bekkeninstabiliteit vanaf haar 12de. verplaatst zich met een elektrische rolstoel. Is praktisch verlamd vanaf haar nek. Ze kan amper een glas thee aan haar mond zetten (lang leve de lange rietjes). Ze kan niet zelfstandig naar het toilet en daarom komt er op afgesproken tijden iemand haar naar het toilet brengen. Ze heeft een hele goede baan in de verzekeringswereld. Een andere vriendin heeft een serieuze vorm van autisme waardoor ze heel gestructureerd werk moet doen. Zij is een kei in het archief van de rechtbank. Zo heb ik nog wel wat van die voorbeelden. Maar helaas ook een vriendin met borderline die vind dat ze niet kan werken. Of een vriend met autisme die lekker achter de pc wil hangen en met rust gelaten wil worden. Ik ben helaas nog nooit iemand tegengekomen waarvan ik kan zeggen dat die terecht Wajong kreeg.

Ik vraag me wel eens af wat voor een geweldige excuses de Wajongeren hier hebben om niet te kunnen werken. Er is niemand die hier zijn situatie durft bloot te geven in de hoop dat er meer begrip komt. Dat zegt eigenlijk al wel genoeg

En jij kan beoordelen of iemand terecht Wajong krijgt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:54

Waarom denk jij het recht te hebben de wajongers ter verantwoording te roepen? (Want je realiseert je toch wel dat dat is wat je doet?) En dan ook nog eens op dat toontje... :) De haaien van de FOD waren vriendelijker. (en ja dat zegt wat.)
Puur theoretisch ben ik trouwens geen wajonger gezien ik niet in Nederland woon. _O-
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-02-18 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:54

Jonge vrouw van 28 hier in de straat heeft bij de geboorte een lichte hersenbloeding gehad en zij loopt een klein beetje raar. Zij ontvangt een volledige Wajong-uitkering.
Zij heeft wel al jaren geleden haar rijbewijs gehaald, woont samen en gaat 4 x in de week naar de sportschool. Dan kan je misschien toch wel werken: buschauffeur, taxichauffeur, pakketbezorger, telefoniste/receptioniste, administratief werk, callcenter, caissière enz.
Iemand die geestelijk/verstandelijk beperkt is, heeft (wat mij betreft) op een redelijke uitkering/vangnet.
Moe zijn, vind ik geen reden om niet te werken. Net als een aantal lichamelijke beperkingen; het kost misschien wat meer moeite/aanpassingen.

De werkgelegenheid trekt aan, er zijn subsidiemogelijkheden voor werkgevers, omscholingstrajecten, dus wie kan werken, mag/moet wat mij betreft gewoon aan het werk.
Er worden zelfs mensen met autisme gezocht voor speciale werkzaamheden (controle/redigeren).
Vrijwilligerswerk (wandelen, koffie drinken, spelletjes doen met bejaarden of ernstig zieken) vind ik een prima tegenprestatie voor een (levenslange) uitkering, indien dit mogelijk is.

Zoals vroeger levenslang een uitkering, is niet meer van deze tijd en niet betaalbaar meer.

Ayasha
Blogger

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:55

Ken je die vrouw goed Electra of is bovenstaande het enige wat je van haar weet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:58

elenaMM77 schreef:
wat je stelt ben ik het verder ook mee eens.. maar dat is een tweede discussie waard, wat te doen aan de hoge inkomens.. maar daar wat aan doen, neemt verder niets weg aan deze discussie toch?

Ik vind dat het deze discussie wel weg zou moeten nemen. Het verlagen van de uitkering op het moment dat het al erg laag zit, en terwijl de beloofde banen er niet eens zijn is vooral pesten, en het is niet nodig. Er is op andere plekken veel meer te halen als we een eerlijkere verdeling willen - en het huidige systeem is een gedrocht aan complexiteit en onzekerheid.

Dus ja, ik vind dat we op moeten houden met bedenken waarom het ok is om de wajong, of de wia of de bijstand of de ww steeds nog een beetje slechter te maken, en dat we in plaats daarvan zouden moeten kijken naar het verbeteren van al die dingen.

eva92 schreef:
En dan de opmerking dat er op de rijke gekort moet worden... waarom? De meeste van deze rijke mensen werken dag en nacht voor hun geld. Hebben soms erg dure studies gevolgd. Waarom verdienen deze mensen het niet en moeten ze gekort worden? Weet jij waarom iemand rijk is geworden en waar deze vandaan komen???

De meeste echte rijkdom is geerfd, komt uit speculatie, of uit de sterrencultus die soms kan ontstaan (voetballers en artiesten) en staat niet in verhouding tot wat iemand toevoegt aan de maatschappij. Dat verschil is te groot.

Ik vind het echt geen probleem dat iemand overigens een luxe huis heeft en een bovenmodaal inkomen: geniet ervan :j Dat is niet de groep waar ik moeite mee heb. (Hoewel het ook daar best goed zou zijn om je zegeningen te tellen. Hoogbetaald werk is niet waardevoller dan laagbetaald werk, in een aantal gevallen juist niet. Genoeg mensen die luxe posities hebben maar waar we ook best zonder zouden kunnen. Wat dat betreft denken we iets te vaak dat de hoogte van het inkomen ook de waarde is van iets, en dat is niet zo. Maar goed. Dat vind ik op zich niet zo belangrijk, zoals gezegd: geniet ervan.)

Maar de top 1%, de echte rijkdom, de boven-Balkendenorm (van publiek geld), de belastingontwijkroutes, daar hoeven we geen begrip voor te hebben. Die halen meer uit de maatschappij dan ze teruggeven. En heel wat meer dan de paar tientjes die we nu weghalen bij wajongers.

Citaat:
Vergis je niet dat bij een normaal salaris iemand al helemaal niks meer aan subsidies of iets krijgt. Moeten huren boven de huurgrens en krijgen niks maar dan ook niks extra. Ik weet dat een vriendin van mij meer uitkering kreeg als dat ik dik fulltime werkte. Ikm kreeg niks aan zorg of huurtoeslag zij wel.

Ik ben wat dat betreft groot voorstander van een beter woningmarktbeleid waar iedereen wat aan heeft. En het probleem van de dure studies zou ik graag oplossen door gewoon de stufi weer terug te brengen en het collegegeld betaalbaar te houden. Dan hoeven mensen dat ook niet te gebruiken als excuus om zich te onttrekken aan de verplichten die ze hebben aan de maatschappij waar ze ook in hoge mate van profiteren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 20:59

Ik word eerlijk gezegd wel verdrietig van bepaalde reacties. Dat we met z'n allen zo zijn geworden. Er heerst gewoon een grote scheiding tussen arm en rijk... beperkt in je dagelijks leven of een "normaal" leven hebben. En ik begin nu te begrijpen waarom je vrijwel niks hoort van de Wajongers. Omdat er een taboe op heerst met allemaal vooroordelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:02

Citaat:
Zij heeft wel al jaren geleden haar rijbewijs gehaald, woont samen en gaat 4 x in de week naar de sportschool. Dan kan je misschien toch wel werken: buschauffeur, taxichauffeur, pakketbezorger,

kan jij aan de buitenkant zien wat haar precies mankeert??
Even een (hot) item wat betreft auto besturen.
https://www.geenstijl.nl/5139090/gewete ... oordenaar/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-18 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:03

Ayasha schreef:
Ken je die vrouw goed Electra of is bovenstaande het enige wat je van haar weet?

Ik ken haar en haar ouders heel goed. Wonen hier om de hoek en zij heeft gewoon bij mijn dochter in de kleuterklas gezeten. Is naar speciaal onderwijs (toen) gegaan, omdat zij met name last had van haar fijne motoriek. Zij is niet dom, dus administratief werk moet zij makkelijk kunnen. Heeft haar rijbewijs en op de sportschool staat zij gewoon op de loopband, fiets of cross-apparaat. Ik spreek haar soms wel 2 x per week. Doet zelfstandig haar huishouden.

Dus ja? Ik ken haar goed genoeg. Zo ken ik er nog tientallen.
Ik heb ook mijn beperkingen en gezondheidsproblemen, maar dat betekent je (sociale/prive) leven een beetje aanpassen :D .
Maar ik ken ook mensen in een rolstoel, die als ICT-er werken. Mensen kunnen veel meer, dan zij denken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:05

Je kent haar ook goed genoeg om te weten of ze goed om kan met druk, mogelijk problemen heeft die je niet ziet?
Kijk het kan, maar ik weet dat er mensen zijn die me even goed kennen als jij haar en die zich totaal niet bewust zijn van de beperkingen die ik ervaar. :) Omdat ze me alleen zien als het "goed" gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:06

Bied haar een baan aan?

Want daar ken ik dan weer heel veel van: mensen die willen werken, maar tegelijkertijd door beperkingen toch niet aangenomen worden. Dat soort dingen moeten van twee kanten komen, en (zie ook het aantal daadwerkelijk beschikbare plekken), juist vanuit het aanbieden van banen loopt het nog niet helemaal zoals het zou moeten. Het aantal beloofde banen is niet gehaald. Daar hebben de wajongers zelf weer niet zoveel invloed op, aangezien zij niet gaan over het aannamebeleid.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:06

Morganlefay schreef:
Citaat:
Zij heeft wel al jaren geleden haar rijbewijs gehaald, woont samen en gaat 4 x in de week naar de sportschool. Dan kan je misschien toch wel werken: buschauffeur, taxichauffeur, pakketbezorger,

kan jij aan de buitenkant zien wat haar precies mankeert??
Even een (hot) item wat betreft auto besturen.
https://www.geenstijl.nl/5139090/gewete ... oordenaar/

Dat weet ik. Ik heb zelf door een gesprongen aneurysma/hersenbloeding een half jaar niet mogen auto rijden. Ik moest gekeurd worden, om weer te mogen autorijden.

Epilepsie is wel wat anders, de vrouw uit dit artikel is zeer onverantwoordelijk geweest en wordt wat mij betreft, goed gestraft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:09

Ayasha schreef:
Je kent haar ook goed genoeg om te weten of ze goed om kan met druk, mogelijk problemen heeft die je niet ziet?
Kijk het kan, maar ik weet dat er mensen zijn die me even goed kennen als jij haar en die zich totaal niet bewust zijn van de beperkingen die ik ervaar. :) Omdat ze me alleen zien als het "goed" gaat.

Ik ben me zeer bewust van de (onzichtbare) beperkingen die mensen kunnen hebben.
Maar niet iedereen is zo beperkt, er zijn genoeg Wajongers/WAO-ers die kunnen werken; ik ken er velen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:11

Oh ik ken er heus ook. Maar ik vind het alsnog niet eerlijk om dan maar de groep als geheel zo te beoordelen zoals ik nu zie en hoor gebeuren rond me. :) En ja, dat vond ik ook toen ik nog fulltime werkte.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:17

Shadow0 schreef:
Bied haar een baan aan?

Want daar ken ik dan weer heel veel van: mensen die willen werken, maar tegelijkertijd door beperkingen toch niet aangenomen worden. Dat soort dingen moeten van twee kanten komen, en (zie ook het aantal daadwerkelijk beschikbare plekken), juist vanuit het aanbieden van banen loopt het nog niet helemaal zoals het zou moeten. Het aantal beloofde banen is niet gehaald. Daar hebben de wajongers zelf weer niet zoveel invloed op, aangezien zij niet gaan over het aannamebeleid.

Ben ik werkgever dan?

De afgelopen jaren was er een hoge werkeloosheid en werkgevers hebben dan veel keuze en kiezen dan voor de beste werknemer, dat is moeilijk voor mensen met een beperking.
Maar nu breken andere tijden aan.
Er worden zelfs 50+ omgeschoold tot schoenmaker, buschauffeur, vrachtwagenchauffeur enz.
Er is een tekort aan salarisadministrateurs en ICT-ers enz. Probeer een leer/stageplek te krijgen.
Mensen met autisme hebben vaak speciale kwaliteiten en ik zie op LinkedIn regelmatig vraag naar deze mensen. Als ICT-er, maar ook om bijv. teksten te controleren.
Het komt je alleen niet aanwaaien, je moet er ook zelf wat voor doen.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:18

Cayenne schreef:
Ik kwam eens bij de Arbo arts op afspraak en het eerste wat hij zei (nog voordat hij me uberhaupt een hand had gegeven := ) 'Ik zal maar meteen duidelijk zijn: 'behalve terminaal zieke mensen kan iedereen werken'.

Ga daar dan nog maar eens je verhaal doen. Ik klapte helemaal dicht :=
Gelukkig hebben we toen een second opinion kunnen aanvragen bij een begripvolle collega van deze beste man. Daar kwam een totaal ander advies uit.
En geloof me, ik zou niets liever willen als gewoon aan het werk gaan, maar het gaat gewoon echt niet. Slaap is vrij essentieel om te kunnen functioneren en laat dat nou een flink probleem zijn :Z

Maar werk je nu wel of niet? Want in je slaaptopic zeg je dat het je je baan gáát kosten? Gewoon uit nieuwsgierigheid, omdat ik het me af vroeg :).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:22

Ayasha schreef:
Oh ik ken er heus ook. Maar ik vind het alsnog niet eerlijk om dan maar de groep als geheel zo te beoordelen zoals ik nu zie en hoor gebeuren rond me. :) En ja, dat vond ik ook toen ik nog fulltime werkte.

Ja, dat is ook niet eerlijk, maar niet iedereen is van goede wil. Sommigen vinden het ook wel fijn om lekker thuis te zijn en geld te ontvangen, zonder daar wat voor te hoeven doen.
Ik ken ook schrijnende gevallen, mensen die nooit (meer) zullen kunnen werken, daar zal je mij niet over horen. Daar moet de uitkering goed/voldoende voor zijn.
Maar het gaat natuurlijk om de mensen in het grijze gebied, die zijn er ook en die zul je altijd blijven houden. Dat was 40 jaar geleden al en dat zal je altijd houden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 21:25

En daarom zou ik ook het liefst willen zien dat die korting van tafel gaat voor de mensen die wel een baan hebben. Of er een vinden. Al is het alleen maar een stok achter de deur.
Maar dan zou er een nieuw voorstel de tweede kamer in moeten gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:28

Electra63 schreef:
De afgelopen jaren was er een hoge werkeloosheid en werkgevers hebben dan veel keuze en kiezen dan voor de beste werknemer, dat is moeilijk voor mensen met een beperking.

Ik zou niet zeggen dat het 'moeilijk is voor' mensen met een beperking, eerder dat het 'banketstaaf is naar' mensen met een beperking.

Citaat:

Het simpele voorstel zou dan zijn om de korting nog even te laten zitten, eerst de andere tijden eens te bekijken, en dan pas eens te kijken of wajongers wel of niet goed werk kunnen vinden. Tot nu toe waren die banen er niet en toch worden de wajongers er op aangekeken, en benadeeld. Dat is toch vreemd? Waarom kijken we wel de wajongers erop aan ('kan best werken'), maar niet de werkgevers die ze niet willen hebben?

Ik zou trouwens adviseren om de verzoeken op linked-in niet al te serieus te nemen. Dat zegt nog niet automatisch iets over de werkelijke beschikbaarheid van een werkplek die werkelijk rekening houdt met beperkingen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:30

purny schreef:
En daarom zou ik ook het liefst willen zien dat die korting van tafel gaat voor de mensen die wel een baan hebben. Of er een vinden. Al is het alleen maar een stok achter de deur.

Ik vind wel TS, dat Wajongers die (gedeeltelijk) werken, beloon moeten worden en niet gestraft.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 21:33

Electra63 schreef:
purny schreef:

Ik vind wel TS, dat Wajongers die (gedeeltelijk) werken, beloon moeten worden en niet gestraft.

Precies. En dat is hier aan de orde. Je word gestraft omdat je een baan hebt. Vvd beleid was toch dat werken moet lonen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:33

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:

Ik zou niet zeggen dat het 'moeilijk is voor' mensen met een beperking, eerder dat het 'banketstaaf is naar' mensen met een beperking.

Citaat:

Het simpele voorstel zou dan zijn om de korting nog even te laten zitten, eerst de andere tijden eens te bekijken, en dan pas eens te kijken of wajongers wel of niet goed werk kunnen vinden. Tot nu toe waren die banen er niet en toch worden de wajongers er op aangekeken, en benadeeld. Dat is toch vreemd? Waarom kijken we wel de wajongers erop aan ('kan best werken'), maar niet de werkgevers die ze niet willen hebben?

Ik zou trouwens adviseren om de verzoeken op linked-in niet al te serieus te nemen. Dat zegt nog niet automatisch iets over de werkelijke beschikbaarheid van een werkplek die werkelijk rekening houdt met beperkingen.

Jij hoeft mij niet te adviseren Shadow, wij zijn het nooit met elkaar eens, in dit geval ook niet. :D
Ik reageer niet (meer) op jouw berichten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:37

Citaat:
Ik ben me zeer bewust van de (onzichtbare) beperkingen die mensen kunnen hebben.
Maar niet iedereen is zo beperkt, er zijn genoeg Wajongers/WAO-ers die kunnen werken; ik ken er velen.

Ik wil ff pleiten voor helder taalgebruik.

Wat precies is dat: 'kunnen werken'?
Ik heb de WAO crisis in de jaren '90 meegemaakt.
Als iemand een bonsaiboom kan kweken - ben je dan geschikt voor een reguliere baan?
Moderne variant (de kop van Trouw van gister) wie 'op een fiets kan passen' zou geschikt zijn voor een reguliere baan.

Werkgevers denken daar heel anders over. Stabiliteit, opleiding en nog zo het een en ander.

'Op een fiets passen' is niet eens een betaalde baan. En het aantal bewaakte fietsenstallingen neemt zienderogen af. (En die mensen zijn doorgaans gediplomeerde fietsenmakers...)

Not to mention "ik weet wel een x aantal mensen die kunnen werken".
Hoe weet je dat...?
Ben je keuringsarts...?
Of zeg je dat als buurvrouw, die persoon x met enige regelmaat buiten ziet wandelen....? (Maar de pijnstilling, de slechte dagen, etc zie je niet.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:44

Abacab schreef:

Wat een nare vooringenomen post. Wie ben jij dat mensen zich naar jou moeten verantwoorden?

Als ik wajong zou hebben zou ik hier ook niets willen zeggen over de reden. Om vervolgens met de grond gelijk gemaakt te worden zeker. Want voor jou is zo te horen geen enkele beperking reden voor wajong/wao, toch?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:49

Janneke2 schreef:
Citaat:

Ik wil ff pleiten voor helder taalgebruik.

Wat precies is dat: 'kunnen werken'?
Ik heb de WAO crisis in de jaren '90 meegemaakt.
Als iemand een bonsaiboom kan kweken - ben je dan geschikt voor een reguliere baan?
Moderne variant (de kop van Trouw van gister) wie 'op een fiets kan passen' zou geschikt zijn voor een reguliere baan.

Werkgevers denken daar heel anders over. Stabiliteit, opleiding en nog zo het een en ander.

'Op een fiets passen' is niet eens een betaalde baan. En het aantal bewaakte fietsenstallingen neemt zienderogen af. (En die mensen zijn doorgaans gediplomeerde fietsenmakers...)

Not to mention "ik weet wel een x aantal mensen die kunnen werken".
Hoe weet je dat...?
Ben je keuringsarts...?
Of zeg je dat als buurvrouw, die persoon x met enige regelmaat buiten ziet wandelen....? (Maar de pijnstilling, de slechte dagen, etc zie je niet.)

Om het dan helemaal helder te houden:
Wanneer kan je niet werken dan?

Waarom is de één na een knieoperatie na 1 week al weer op kantoor (met krukken en been omhoog) en is de ander 3 maanden thuis?
Waarom heb ik wel meerdere collega's met een rolstoel en kunnen anderen in een rolstoel niet werken?
Niet iedereen met een ziekte of beperking is zielig en/of kan nooit werken. Soms gaat dat ten koste van andere zaken. Sommigen kunnen niet werken en sommigen willen niet werken. Vaak ontbreekt het aan de juiste vaardigheden.

Wij zijn van dezelfde generatie (dacht ik).
Dan moet jij ook die mensen kennen, die met een WAO-uitkering, er vrolijk zwart bijklussen. ;)

Als ik dit topic lees, zijn wij maar een zwak, ziek volk.