Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:10

Ik breng gebruikte kleding idd binnen bij H&M, ze hergebruiken de textiel voor hun 'Concious' reeks. Dus van die reeks koop ik dan ook wel al eens een nieuw kledingstuk. al overheerst het aantal tweedehands kledingstukken in mijn kast énorm.

Voor mensen die wat meer van de auto af willen, maar niet zo snel op de fiets springen... of het niet lukt om in aantal auto's te minderen, die in België wonen en een rijbewijs B behaald hebben vòòr mei 2011: een 125cc scooter of motootje is dé oplossing! Moet je geen extra rijbewijs voor halen, verbruikt veel minder dan een auto (ik doe 250-300 km op een tank van om en bij de 6 euro (ken het aantal liter nu even niet vanbuiten)), op secundaire wegen ben je er even snel tot sneller (als je file kan inhalen) mee en je bent niet zoveel tijd kwijt als met de fiets. Je draagt beschermende kledij die je gewoon over je gewone kleding kan dragen (zeker als het een rijbroek betreft haha) en die je bij aankomst op bestemming gewoon uitdoet en in je topkoffer poeft, en je bent dus ook droog gebleven als het regent! Neemt ook nog eens veel minder plek in om te parkeren. Mag je vaak gratis mee in steden staan. Wij zijn maw dolgelukkig met ons motootje, en ondervinden nu toch niet meer de nadelen die we ondervonden met het wegdoen van onze 2e auto.

Riddershow

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:00

Zo positief zijn scooters nou ook weer niet:
https://www.duurzaamnieuws.nl/verbod-op ... p-benzine/

Ik vind het stinkende vervuilende dingen waar ik niet naast wil staan. Toen ik nog in de stad woonde ergerde ik me aan elke die voorbij kwam suizen. Had ik veel meer last van dan alle auto's bij elkaar waar ik langs fietste.

Voor mij is sowieso (en ook geen elektrische fiets) geen optie, onze kortste woon-werk is 30 km en hebben beide nauwelijks files.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:02

Je kan qua scooter denk ik nog het beste investeren in een elektrische. Op de mijne kan ik ongeveer 200 km maken met volle accu's.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:09

aikon, ik haal mijn info hier vanaf: http://www2.hm.com/nl_nl/dames/shop-by- ... it-on.html
Ik weet niet wat de totale aantallen zijn, maar volgens hunzelf wordt 99% opnieuw gedragen, gerecyclet tot kleding of tot iets anders zoals isolatiemateriaal. Dus ja.

Ik moet zeggen dat ik ook niet per se achter H&M als bedrijf sta maar het is wel het enige bedrijf dat kleding daadwerkelijk recyclet. En nee ik gooi kleding niet weg als ik het niet meer leuk vind :) Maar kleding gaat soms nu eenmaal stuk door slijtage. Weinig aan te doen behalve kwaliteit kopen. Overigens lever ik draagbare kleding (die ik niet meer pas ofzo) in bij een lokaal initiatief dat werkt als een soort kledingbank :) (mensen die bij de voedselbank lopen mogen daar ook kleding uitzoeken). Liever dat dan H&M. Of het Leger des Heils trouwens, las laatst dat die een vreselijke instelling hebben tegen LHBTI+ daklozen :(

Ik zou wel bewijs willen zien voor dat scooters (en dan bedoel ik benzinescooters met een degelijk roetfilter natuurlijk) even vervuilend zijn als auto's. Het verbruik is minder dus ik snap niet hoe dat vervuilender kan zijn >;)
Edit: uit een kort internetonderzoekje blijkt dat het vooral gaat om tweetaktscooters en dan met name om de opgevoerde modellen. Heb je een viertakt en houd je je aan de regels, is er (voorlopig) niks aan de hand :)
Overigens heeft Ilsey een motor, en geen scooter, dus dat is sowieso een verkeerde discussie :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:53

Magrathea schreef:
Of het Leger des Heils trouwens, las laatst dat die een vreselijke instelling hebben tegen LHBTI+ daklozen :(

I+? Overigens niet verrassend van een religieuze organisatie die naast behoeftigen vooral ook hun zieltjes wil 'redden'.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:55

Daarin herken ik overigens het LdH hier niet hoor, dat zijn heel fijne, openminded mensen bij wie iedereen welkom is. De dochter van de beide kapiteins is bevriend met mijn dochter, ik ken ze goed.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:58

Magrathea schreef:
Ik zou wel bewijs willen zien voor dat scooters (en dan bedoel ik benzinescooters met een degelijk roetfilter natuurlijk) even vervuilend zijn als auto's. Het verbruik is minder dus ik snap niet hoe dat vervuilender kan zijn >;)
Edit: uit een kort internetonderzoekje blijkt dat het vooral gaat om tweetaktscooters en dan met name om de opgevoerde modellen. Heb je een viertakt en houd je je aan de regels, is er (voorlopig) niks aan de hand :)
Overigens heeft Ilsey een motor, en geen scooter, dus dat is sowieso een verkeerde discussie :D

Ze heeft het over een motootje. Aangezien ze aangeeft dat je er geen apart rijbewijs voor nodig hebt verwacht ik dat het een bromfiets oid betreft? Google heeft me zo snel geen uitkomst. Een motor in ieder geval niet. En ze raad een scooter wel aan ;)

Voor alsnog ben ik met mijn diesel even vervuilend als elektrische auto's (omdat de meeste elektriciteit niet groen is) Dus daar valt nog niet zo veel winst in te halen. Maar mochten we zover zijn met onze zonnepanelen is het wel overwegen waard.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:06

Magrathea schreef:
Ik moet zeggen dat ik ook niet per se achter H&M als bedrijf sta maar het is wel het enige bedrijf dat kleding daadwerkelijk recyclet.

Dit is niet helemaal waar. Er zijn meerdere maerken die kleding recycle, (bijvoobeeld Odlo, een merk van thermisch ondergoed) en er zijn tal van duurzame kledingmerken. Ook voor bijvoorbeeld spijkerbroeken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:17

Mijn ecologische voetafdruk wisselt per pagina waar ik de test doe van 3.2-3.4, lager dan gemiddeld dus. Gelukkig :)

* ik heb zonnepanelen twv ons gehele jaarlijkse energieverbruik
* ik douche zeker niet iedere dag en dan zo kort mogelijk
* mijn huis is heel goed geïsoleerd
* verwarming staat standaard op 17, gaat alleen 's avonds naar 18
* ik eet minder vlees (en geen vis, maar dat heeft een andere reden)
* ik eet zo veel mogelijk lokale groenten en fruit (ga ze bij voorkeur zelf plukken, maar dat kan hier alleen in september ;) )
* hier gaat bijna geen eten weg
* ik rijd in een relatief nieuwe hybride, die gemiddeld 1:22 rijdt en pak vaker de fiets dan de auto - ik denk dat de auto hier 3 dagen per week ongebruikt voor de deur staat. De dagen dat ik met mijn auto naar het werk ga, is dat omdat ik 's avonds in het donker terug moet langs een stille, donkere weg
* hergebruik van kopjes en borden, mijn vaatwasser(tje) draait maar 1x per 2 dagen
* afval scheiden
* kleding gaat naar het Leger des Heils
* ik koop niet veel kleding, mijn kinderen krijgen vaak ook van familie (en dat zijn dan vaak niet eens afdankertjes, gelukkig :D )
* zo zuinig mogelijke apparatuur
* de mest van mijn paard wordt hergebruikt door de eigenaren van de volkstuintjes, zelfs dat helpt ;)
* ik ben voor het laatst in 2001 met het vliegtuig geweest
* alle stekkers gaan na gebruik uit het stopcontact muv de wekkers en de oven (want daar kan ik niet bij)

Er is vast nog meer, maar dit is wat ik zo even kan verzinnen.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:01

Jans schreef:
Je kan qua scooter denk ik nog het beste investeren in een elektrische. Op de mijne kan ik ongeveer 200 km maken met volle accu's.

Mag ik vragen wat voor scooter je hebt? Ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn auto en ik twijfel over een scooter of een e-bike, maar een elektrische scooter zou nog een betere optie zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:10

Ik heb de Nimoto Trendy R :D

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:16

oomens schreef:
Magrathea schreef:
Of het Leger des Heils trouwens, las laatst dat die een vreselijke instelling hebben tegen LHBTI+ daklozen :(

I+?.

I staat voor Intersex, oftewel mensen die lichamelijk gezien niet duidelijk man of vrouw zijn. Het plusteken staat voor andere seksuele en genderoriëntaties die niet expliciet in het acronym genoemd worden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:36

Wat betreft de afvalscheiding: een familielid dat bij Attero heeft gewerkt zegt dat scheiden aan de bron goedkoper is dan nascheiding. In binnensteden met dichte bebouwing wordt meestal slecht aan de bron gescheiden, maar verder eigenlijk zeer goed. Elke stroom afval heeft verschillende kwaliteiten en dat bepaalt de noodzaak van het nascheiden. Bovendien gaat het nascheiden van licht verontreinigd afval veel sneller dan ernstig verontreinigde stromen. Hoe zuiverder de stroom, hoe meer het oplevert.

Afval scheiden waar het niet hoeft heeft dus niet zoveel zin, maar het heeft altijd zin om zorgvuldig te scheiden als de gemeente het wel voorschrijft :)

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:59

Hoe doen jullie dat met een diepvries, ik neem aan dat dat ook veel energie verbruikt?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 17:10

Wij brengen onze oude kleding en schoenen naar Seraphim, een lokaal goed doel dat spullen inzamelt voor arme landen... Zo komt het bv in Roemenië terecht.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:17

MillyH schreef:
Hoe doen jullie dat met een diepvries, ik neem aan dat dat ook veel energie verbruikt?

Als je een goede pakt met een goede energieklassering, liefst een zelfreinigende (of hem regelmatig schoonmaakt), valt dat wel mee.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:05

Blue_Eyes schreef:
Daarin herken ik overigens het LdH hier niet hoor, dat zijn heel fijne, openminded mensen bij wie iedereen welkom is. De dochter van de beide kapiteins is bevriend met mijn dochter, ik ken ze goed.

Het zal misschien wel verschillen per plek hoor, maar ik moet zeggen dat ik ze hier ook niet zo vriendelijk vond toen ik een grote zak met kleren kwam brengen :o

Ik heb in elk geval kort geleden een artikel langs zien komen hierover, maar kan het even niet meer terugvinden. Wereldwijd lijkt het standpunt in ieder geval te zijn dat homo's niet worden geaccepteerd in de nachtopvang bijvoorbeeld. (Dat individuen daar misschien van af wijken is dan een ander verhaal.)

Een zelfreinigende vriezer?? Wat is dat en waar kan ik het kopen :o Vind dat zo'n rotklus altijd.

Ik heb een vraag waar ik al een tijdje mee zit: wat is nou goed om te doen qua verwarming van je huis? Het lijkt logisch om hem steeds uit te zetten als je er niet bent ofzo, maar opnieuw opwarmen kost soms (veel) meer energie dan op een iets lagere temperatuur constant laten staan.
Hier staat ie als we er zijn meestal op 20, tenzij er veel bezoek is, dan is dat niet nodig (en warmt het snel op). Bij 19 is het nog wel OK maar daaronder is het écht koud. En dan heb ik al een warme trui aan en een dekentje over mijn benen :o En ik ben heus geen koukleum (met dit weer ga ik rustig nog in kort rokje met panty en gympen naar buiten)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:18

Wat ik eigenlijk vooral kan vinden is dat ze in Amerika vrij homofoob zijn, maar dat geldt daar niet alleen voor het LdH. Een enkel voorbeeld ook in Australië. Maar goed, ik ken ook niet alle pootjes van de organisatie. :)

Google eens op no-frost of zelfontdooiende vriezer, dan vind je wel wat :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:33

Blue_Eyes schreef:
Maar goed, ik ken ook niet alle pootjes van de organisatie. :)

Ik verwacht dat juist de pootjes van de organisatie weinig tegen homo's zullen hebben ;) *\o/*

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:38

Interessant onderwerp!

Wij eten hier thuis vegetarisch, eigenlijk hoofdzakelijk veganistisch. Ik denk dat we hiermee behoorlijk milieubewust bezig zijn. Wij eten vooral ook zo om milieuredenen. Verder hebben we wel 2 auto's en scheiden amper afval. Dat laatste is een aandachtspunt voor de toekomst.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:30

oomens schreef:
Magrathea schreef:

I+? Overigens niet verrassend van een religieuze organisatie die naast behoeftigen vooral ook hun zieltjes wil 'redden'.

Ik snap de post niet helemaal? Staat er nou dat het Leger des Heils tégen daklozen is??

En homo's niet geaccepteerd in de nachtopvang? Waar komt die onzin vandaan? Er werken zat homo's in dienst bij het Leger des Heils, dat is echt geen probleem hoor.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:10

Jans schreef:
Ik heb de Nimoto Trendy R :D

Mooi ding! Ik ga eens in de gaten houden of ze tweedehands worden aangeboden :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:11

MillyH schreef:

Moderne vriezers gebruiken nog weinig stroom. Ik heb tafelmodel met 4 lades staat op -18 en die verbruikt op jaarbasis 107 KWh. 2 jaar geleden gekocht toen mijn oudje bezig was te overlijden. Die verbruikte 3 KWh per dag! Was stuk en bleef koelen.
Bleek na uitzoeken meer dan 30 jaar oud, geen onderdeel meer voor te krijgen. Staat nu in de tuin onder een afdakje als kast/werktafel. Een 2e leven :D

Draagbare kleding en schoenen breng ik naar een van de kringloopwinkels hier in het dorp, de rest aan afgedragen kleding en lappen die nog schoon (als in geen vet of verf vlekken) zijn gaan naar de gemeentewerf in de textiel bak. Dit word gerecycled tot papier, isolatie, verhuisdekens.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:41

Die test van het WNF is zeer bekrompen, ik ben er mee gestopt. WNF is sowieso een wassen neus vind ik overigens.
Ik ben er heel bewust mee bezig en wat mij betreft mag er door de overheid ook een stuk meer aan gedaan worden zoals voortplanting ontmoedigen, stopzetten van de kinderbijslag en kinderlozen juist belonen en geboortebeperking voor bepaalde groepen en binnen bepaalde stromingen, het consumeren van dierlijke producten ontmoedigen en stoppen met subsidies uitkeren aan de veehouderij, stoppen van aardgaswinning en structurele veranderingen doorvoeren in fabricage van een heleboel producten. En zo zijn er nog genoeg zaken waar anders mee om zou moeten worden gegaan wat mij betreft.
Maarja, daar verdienen ze juist aan dus dat zal een utopie blijven vrees ik.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:12

Op FB een bericht van iemand gelezen dat zijn huis uit 1909 standaard een energielabel E krijgt. Er word niet gekeken naar de isolatie die zelf (is zijn beroep) aangebracht is in het hele huis. Huis is een monument dus alles is van binnen geïsoleerd. Hij baalt als een stekker omdat hij het huis wil verkopen. Nu word het veel lager getaxeerd.

BarbaLala het gaat ook alleen maar om geld. Geld en macht.

Ik wil wel eens zien wat onze "volksvertegenwoordigers" aka regering zowel privé als zakelijk doet voor een beter milieu. En dan bedoel ik niet dat het op ons burgers word afgeschoven.