#metoo, en wat doe je er zelf aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:35

oomens schreef:
Urbiezira schreef:
Schandalig toch eigenlijk. Mannen hebben vaak kritiek op acties tegen misbruik omdat ze vinden dat mannen buitengesloten worden, en dan komt er eens een man naar buiten met een verhaal...is het nog niet goed! Bah! -:(-

Nou ja, op zich is het niet raar om op zijn minst vragen te hebben omtrent de waarheid van een verhaal waarbij alle mogelijke details die het controleerbaar maken, ontbreken. Dat heet gedegen journalistiek (je weet wel, één bron is geen bron).

Toch bijzonder dat als iemand zegt dat er bij hem/haar is ingebroken mensen dat doorgaans niet op zo'n manier in twijfel trekken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:44

Fenrir schreef:
Toch bijzonder dat als iemand zegt dat er bij hem/haar is ingebroken mensen dat doorgaans niet op zo'n manier in twijfel trekken.

Wel als iemand zegt: "er is bij mij ingebroken door een hooggeplaatste persoon van mijn vorige werk, maar ik zeg niet wie precies".

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:52

Janneke2 schreef:
Nee, zo zit het rechtssysteem niet in elkaar.
Je kunt jaren na dato nog aangifte doen van verkrachting, dat klopt - maar dit houdt nog altijd in dat je met een hele serie plastische details moet komen.

Triest detail, maar zo gaat het in een rechtsstaat: een vrouw uit mijn incestgroep heeft aangifte gedaan en haar vader is gearresteerd.
Maar hij heeft zeer nauwgezet en systematisch alles ontkend.
"Zijn woord tegen het hare", er waren na al die jaren geen stille getuigen - onschuldig tot schuld bewezen is, en dit was niet wettelijk te bewijzen.
Hij gong vrijuit.

Wat haar betrof: weken voorbereiding (details terugzoeken, alles ordenen) en twee dagen praten voor 'niets'.

Vrijuit gaan of niet, je krijgt wel degelijk een aantekening in je dossier. Wat voor baanmogelijkheden toch zeker voor problemen kan zorgen.

Arabier

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:53

De mensen die hier zeggen dat het "Overdreven is".
Respectloos!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:56

oomens schreef:
Fenrir schreef:

Wel als iemand zegt: "er is bij mij ingebroken door een hooggeplaatste persoon van mijn vorige werk, maar ik zeg niet wie precies".

Zal je vies tegenvallen hoor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:56

oomens schreef:
Nou ja, op zich is het niet raar om op zijn minst vragen te hebben omtrent de waarheid van een verhaal waarbij alle mogelijke details die het controleerbaar maken, ontbreken. Dat heet gedegen journalistiek (je weet wel, één bron is geen bron).

Hier valt veel op af te dingen.
Ten eerste, de kop luidt luid en duidelijk "Me Too, maar ik kan er niet over praten".
De toelichting op de kop is, dat de feiten 'wie, waar, wanneer en hoe' niet beantwoord kunnen worden. Ja, "aan het begin van zijn televisie carrière". Ja, dmv een drug.

Ten tweede: alle kranten publiceren verhalen onder de categorie 'human interest' en dan is de naam van in dit geval Jelle Brand Corstius veranderd in een gefingeerde naam (vermelding onder aan het artikel 'dat de echte naam bij de redactie bekend is') en gaat het artikel over de dilemma's.
Dat gaat net niet direct over feitelijke nieuwsgaring, het is meer "achter het nieuws".
Maar het valt nadrukkelijk onder gedegen journalistiek.

En wellicht meer on topic en ook wel erg verdrietig:
Jelle Brand Corstius
"...dat we moeten bedenken dat achter ieder verhaal dat naar buiten komt er wellicht wel 10 verhalen zijn zoals dit van mij, verhalen die niet verteld kunnen worden."

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:01

Kimbers schreef:
Vrijuit gaan of niet, je krijgt wel degelijk een aantekening in je dossier. Wat voor baanmogelijkheden toch zeker voor problemen kan zorgen.

Hoe naar ik het ook voor deze fidele meid vond, ik mag toch hopen dat de zedenpolitie deze informatie gewoon verzwijgt als er een werkgever informatie wil.

Werkgevers mogen de verklaring omtrent gedrag vragen, maar als er niet eens een rechtszitting is geweest hoort "de burgemeester" te zwijgen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:06

Het is inderdaad tenenkrommend hoe JBC gelijk ook al in het "jaja dat zal wel"-hoekje wordt geduwd.
"Hoe kun je nu weer iemand dwingen tot orale seks?"
"Na zoveel jaar? Dat is wel heel toevallig, dat dat nu ineens naar buiten komt"
"Wat een mietje"

Hebben die mensen die dit soort uitspraken doen er dan echt geen idee van dat DIT precies de reden is dat die verhalen nu ineens allemaal naar buiten komen en niet eerder? -:(-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:18

oomens schreef:
Fenrir schreef:

Afdeling respectloos: de meeste inbraken gebeuren als je niet thuis bent. Een verkrachting houdt per definitie in dat je fysiek in aanwezigheid van de misdadiger bent.

En omdat de man expliciet zegt wat er gebeurd is - en expliciet zegt waarom hij moet zwijgen "mag er kennelijk op worden afgedongen".

Nu ja, zo werkt een taboe.
Dwz: wie openlijk spreekt over het sexuele geweld dat hem is aangedaan, is de klos.
Fijne boel.

...ik hoop nadrukkelijk wel dat zich nog meer 'jongelingen' (v/m) melden die hetzelfde hebben meegemaakt. Misschien is niet alles verjaard.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:24

Janneke2 schreef:
Hier valt veel op af te dingen.
Ten eerste, de kop luidt luid en duidelijk "Me Too, maar ik kan er niet over praten".
De toelichting op de kop is, dat de feiten 'wie, waar, wanneer en hoe' niet beantwoord kunnen worden. Ja, "aan het begin van zijn televisie carrière". Ja, dmv een drug.

Ten tweede: alle kranten publiceren verhalen onder de categorie 'human interest' en dan is de naam van in dit geval Jelle Brand Corstius veranderd in een gefingeerde naam (vermelding onder aan het artikel 'dat de echte naam bij de redactie bekend is') en gaat het artikel over de dilemma's.
Dat gaat net niet direct over feitelijke nieuwsgaring, het is meer "achter het nieuws".
Maar het valt nadrukkelijk onder gedegen journalistiek.

En wellicht meer on topic en ook wel erg verdrietig:
Jelle Brand Corstius
"...dat we moeten bedenken dat achter ieder verhaal dat naar buiten komt er wellicht wel 10 verhalen zijn zoals dit van mij, verhalen die niet verteld kunnen worden."

Sorry, maar dan zet je neer: "de weggelaten details zijn bij de redactie bekend" o.i.d.
Als iemand met (hints naar) beschuldigingen in de krant gaat, dan check je als journalist/redactie wat daarvan klopt. Dat achterwege laten om maar gauw mee te kunnen liften op de aandacht voor #metoo, dat is - human interest of niet - gewoon geen goede journalistiek.

Het label human interest eraan hangen is gewoon geen excuus om je bronnen niet te checken, ook al denkt de Bokt-nieuwsredactie daar sinds de nieuwe voorpagina soms anders over.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:26

Janneke2 schreef:
Kimbers schreef:

Hoe naar ik het ook voor deze fidele meid vond, ik mag toch hopen dat de zedenpolitie deze informatie gewoon verzwijgt als er een werkgever informatie wil.

Werkgevers mogen de verklaring omtrent gedrag vragen, maar als er niet eens een rechtszitting is geweest hoort "de burgemeester" te zwijgen.

Sja, als je bijvoorbeeld voor justitie werkt dan zit je wel met de gebakken peren. Dan is de aantekenong zeker zichtbaar voor de werkgever.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:27

Sorry Oomens, wegens off topic en respectloos bestaat mijn reactie slechts uit de mededeling dat ik verder niet wens te reageren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:24

En toch he, terug gaande op waardoor deze hashtag is ontstaan...hoeveel dames proberen het niet om kerels doormiddel van seks om hun vingertje te winden om maar in de spotlights te komen? Kijk naar groupies die zich massaal aanbieden aan leden van bands of acteurs, kijk naar een Monica Lewinsky die wel raad wist met een sigaar...
Noem het maar op. In het rijtje dames die nu piepen over Harvey Weinstein zitten ook aardig gewiekste exemplaren die graag met hun smoel overal in beeld kwamen. Je kan mij niet vertellen dat zij mee gegaan zijn naar de hotel kamer met deze meneer om even rustig te babbelen onder het genot van een kopje thee!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:37

Popstra schreef:
...kijk naar een Monica Lewinsky

Die was dan ook nog eens een van de eersten om mee te doen en #metoo te twitteren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:38

En jullie punt is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:45

Er barst nu iets los waarvan ik denk, waarom niet meteen aangifte doen op het moment zelf. Zolang vrouwen(en misschien mannen) bang zijn om hun baan/filmrol kansen wat dan maar ook te verspelen wanneer ze niet op advances ingaan van superieuren zal dit probleem blijven bestaan. En nafluiten of sexy opmerkingen, daar heb ik geen enkel probleem mee, vroeger niet en nu ook niet. Wanneer iemand vroeger iets deed, vastpakken of proberen te zoenen wanneer ik dat niet wou dan kregen ze een knietje. Al die zelfbewuste grote sterren die nu aangifte tegen die Weinstein doen, ze zouden eens moeten beseffen dat meteen aangifte doen op het moment dit allemaal had kunnen voorkomen. Wanneer nummer 1 aangifte had gedaan dan was de stap voor die kerel om het weer te doen veel groter geweest. Maar om de een of andere reden denken vrouwen nog steeds dat ze de enigste zullen zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:46

Je snapt dat aangifte doen helemaal niet zo makkelijk is (en zeker niet in de US), vooral mentaal niet?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:47

Popstra schreef:
En toch he, terug gaande op waardoor deze hashtag is ontstaan...hoeveel dames proberen het niet om kerels doormiddel van seks om hun vingertje te winden om maar in de spotlights te komen? Kijk naar groupies die zich massaal aanbieden aan leden van bands of acteurs, kijk naar een Monica Lewinsky die wel raad wist met een sigaar...
Noem het maar op. In het rijtje dames die nu piepen over Harvey Weinstein zitten ook aardig gewiekste exemplaren die graag met hun smoel overal in beeld kwamen. Je kan mij niet vertellen dat zij mee gegaan zijn naar de hotel kamer met deze meneer om even rustig te babbelen onder het genot van een kopje thee!

Je zegt het zelf al: AANBIEDEN. Dat lijkt me toch wel het toppunt van gewilligheid. En laat het nu juist om de gevallen gaan waarbij de vrouw in kwestie er eigenlijk helemaal geen zin in heeft.

Los daarvan is het natuurlijk idioot dat hoe vaak je met een kerel geslapen hebt van invloed is op je carrière (en helaas is dat wel een cultuur die zo'n man maar al te graag in stand houdt) maar dat is een andere discussie denk ik

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:49

Ja, die vrouwen heb je.

Maar waar het om gaat, is dat er nog wel meer aan de hand is.

Groupies bestaan, maar ook tieners die echt alleen maar een handtekening wilden en overdonderd wetden met sex.
Van Lewinsky herinner ik me dat ze wel verliefd was op de machtigste rokkenjager ter wereld - maar ook overdonderd werd met sex. (Bron: de openbare verhoren rond de impeachment procedure.)
Enne: wie weet sloeg haar metoo wel op andere ervaringen...? (Ik volg niemand op twitter dus ik heb geen context.)

En hoezo "piepen" er nu 'dames' over een serie producers? Die goser Weinstein was niet de enige.
Vind jij het normaal dan, als je komt solliciteren, dat je per se met de baas naar bed moet?
Jij vind het wellicht gezeur, dat mag - ik niet.

En dan hebben we het ook over de dubbele standaard. #Metoo is ook een soort geuzennaam - dit overkomt niet alleen sletten, dit wordt vrijwel alle vrouwen (en als blije, trotse Trouwlezer) ook een x aantal mannen aangedaan.
En in de woorden van Jelle Brand Corstius: "achter ieder verhaal zitten 10 verhalen die niet verteld kunnen worden."

Bij middeleeuwse geschiedenis leerde ik over 'het recht van de eerste nacht', de feodale heer had zich het recht toegeëigend dat als mensen wilden trouwen, de bruid de eerste nacht bij hem kwam.
Nou - op papier bestaat dit gedrocht allang niet meer, maar qua zeden zijn we niet veel verder.
Ik vind het wel eens tijd worden dat dit middeleeuwse gebruik echt voorbij is.

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 25-10-17 11:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:54

bigone schreef:
Er barst nu iets los waarvan ik denk, waarom niet meteen aangifte doen op het moment zelf. Zolang vrouwen(en misschien mannen) bang zijn om hun baan/filmrol kansen wat dan maar ook te verspelen wanneer ze niet op advances ingaan van superieuren zal dit probleem blijven bestaan. En nafluiten of sexy opmerkingen, daar heb ik geen enkel probleem mee, vroeger niet en nu ook niet. Wanneer iemand vroeger iets deed, vastpakken of proberen te zoenen wanneer ik dat niet wou dan kregen ze een knietje. Al die zelfbewuste grote sterren die nu aangifte tegen die Weinstein doen, ze zouden eens moeten beseffen dat meteen aangifte doen op het moment dit allemaal had kunnen voorkomen. Wanneer nummer 1 aangifte had gedaan dan was de stap voor die kerel om het weer te doen veel groter geweest. Maar om de een of andere reden denken vrouwen nog steeds dat ze de enigste zullen zijn.

Hallo, wat denk je dat er nu gebeurt? Het hele idee van #metoo is juist dat vrouwen doorhebben dat ze niet de enige zijn en DUS naar de politie durven te stappen. Een beetje inlevingsvermogen mag ook wel hoor...

Overigens heb ik ook al eens aangegeven dat ik mijn ervaringen niet zou omschrijven als bij de wet strafbaar, maar dat het mij meer gaat om de algemene houding van mannen naar vrouwen. Als ze niks doet zal ze het wel leuk vinden. Als ze wel iets doet stop ik wel. Waarom niet om te beginnen met je tengels van vrouwen afblijven?

Las van de week een stuk hierover op een totaal ongerelateerde Facebookpagina die ik toch even wilde delen. Gaat dan wel over de jaren 80 maar ik kan me zomaar indenken dat dit in sommige regionen nog steeds zou kunnen gebeuren. Voor iedereen die van mening is dat je maar gewoon je bek open moet trekken. Het. Werkt. Niet. Altijd.

Citaat:
Over macht gesproken.
Ik herinner me een voorval uit de oude doos. De jaren 80. Ik sta in een volle tram. Een man maakt van de gelegenheid gebruik. Om zich staande te houden, sluit hij mij in door de stang boven mijn hoofd met beide handen vast te pakken. We staan vis à vis en ik kan geen kant op. Als ik er wat van zeg, en hij geen stap opzij zet, verhef ik mijn stem en geef hem een duw.
Door het tumult zet de tramconducteur de tram stil en komt er op af. In plaats dat die man op zijn gedrag wordt aangesproken, krijg ik de schuld. De tramconducteur duldt geen weerwoord en grijpt me bij mijn arm. 'Blijf van me af!' roep ik. En voor ik het weet heeft ook hij me op dezelfde manier klem gezet. Ik worstel me los, want claustrofobisch.
Waarop de tramconducteur de politie belt. De tramdeur gaat niet meer open. Iedereen kijkt. Niemand doet wat.
Ik zie die politieauto nog aan komen scheuren.
Ze stoppen naast de tram, er springt een agent in en ik moet mee. De tram uit. De politieauto in. Ik weet ogenblikkelijk dat het portier van binnen vergrendeld is. Het zweet breekt me uit. Op het politiebureau heb ik maar een angst. Als ik maar niet in de cel wordt gezet.
Die claustrofobie is het overblijfsel van een in het verleden opgelopen trauma: met stip op nummer 1 van de Me too-Toptien.
Ik heb gepraat als Brugman, daar aan die balie van dat politiebureau bij Artis. En ik ben er met een waarschuwing van afgekomen. Nooit meer doen meisje. Nee meneer de agent, ik zal het nooit meer doen :-( :-).
Fijne dinsdag allemaal!

https://www.facebook.com/FamilieBofkont ... =3&theater

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:55

Janneke2 schreef:
Bij middeleeuwse geschiedenis leerde ik over 'het recht van de eerste nacht', de feodale herr had zich het recht toegeëigend dat als mensen wilden trouwen, de bruid de eerste nacht bij hem kwam.
Nou - op papier bestaat dit gedrocht allang niet meer, maar qua zeden zijn we niet veel verder.
Ik vind het wel eens tijd worden dat dit middeleeuwse gebruik echt voorbij is.

Sterker nog, er zijn hele goede redenen om aan te nemen dat het hele ius primae noctis nooit daadwerkelijk heeft bestaan, maar vooral een verzinsel uit later tijden is met als doel om aan te tonen hoe 'barbaars' men in de middeleeuwen was en hoe verheven daarboven de mensen nu zouden (moeten) zijn.
Precies waar je het nu ook voor aanhaalt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:12

bigone schreef:
Er barst nu iets los waarvan ik denk, waarom niet meteen aangifte doen op het moment zelf. Zolang vrouwen(en misschien mannen) bang zijn om hun baan/filmrol kansen wat dan maar ook te verspelen wanneer ze niet op advances ingaan van superieuren zal dit probleem blijven bestaan.

Ik citeer Jelle Brand Corstius: "Er waren geen getuigen. Het was mijn woord tegen het zijne. Zou ik hem aanklagen, kan ik een 2e hypotheek op mijn huis nemen omdat ik word aangeklaagd wegens smaad."

En idd: je kansen om nog een carrière te maken nadat je aangifte hebt gedaan...
In principe hoort dit geen rol te spelen, er is een strafbaar feit gepleegd en tot op zekere hoogte is aangifte doen je burgerplicht. Maar ik herinner mij in een andere context nog de boze, gekwetste gezichten toen ik degene was die wegens raar gedoe in het team waarin ik werkte naar het management stapte. Iedereen vond het ingrijpen van het management een opluchting- maar foei toch die Janneke die uit de school had geklapt....!

Citaat:
Al die zelfbewuste grote sterren die nu aangifte tegen die Weinstein doen, ze zouden eens moeten beseffen dat meteen aangifte doen op het moment dit allemaal had kunnen voorkomen. Wanneer nummer 1 aangifte had gedaan dan was de stap voor die kerel om het weer te doen veel groter geweest. Maar om de een of andere reden denken vrouwen nog steeds dat ze de enigste zullen zijn.

Ik ben geen grote Hollywood watcher, maar ik vraag me nu wel dingen af over bijvoorbeeld Marilyn Monroe. Zo zelfbewust zijn niet al die sterren, stevige, duurzame huwelijken zijn zeldzaam, drankverslaving, zelfmoord - hoeveel invloed heeft deze vorm van sexueel geweld...?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:14

Magrathea, ik veroordeel niet, ik vind het ronduit schokkend dat blijkbaar zelfbewuste vrouwen nu pas iets durven nadat anderen het voortouw nemen. Ik zeg alleen maar dat ze dat voortouw veel eerder hadden kunnen nemen, USA of niet. Het gebeurt overal, en ook vaak genoeg in het gewone bedrijfsleven, hoeveel vrouwen zijn er niet gecharmeerd van hun baas, belanden er mee in bed en komen er dan achter dat ze nummer zoveel zijn. En zich dus letterlijk "genomen "voelen. Metoo is prima als statement tegen grensoverschrijdend gedrag maar laat het vervolg dan ook zijn dat je als vrouw wel je verantwoording neemt. En ze aan de schandpaal nagelt maar helaas overheerst de schaamte vaak.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:27

Ik vi d dat dus ook het vreemde, dat er zo laat pas aangifte word gedaan in geval Weinstein en bijv ook Cosby.
Drogeren valt ook niet meer te bewijzen. Samen een lijntje snuiven of GHB nemen .....het is al lang uit je lichaam verdwenen. Bewijs alles maar eens dan.
En idd, hoeveel dames laten zich inderdaad niet door hun (getrouwde)baas nemen om maar het belangrijkste in zijn leven denken te worden. Je kan dus ook de rollen om draaien dat vrouwen doormiddel van seks proberen deze mannen te verleiden om hogerop te komen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:34

Noem mij maar advocaat van de duivel maar; ik vind dat al het versier gedrag van mannen nu enorm onder een vergrootglas word gelegd. Op een nare manier. Iemands arm aanraken in de kroeg vinden mensen nu ook al #Metoo. Laat ik mezelf eerst even nuanceren met bevestigen dat ik natuurlijk tegen aanranding, seksuele intimidatie en dergelijke ben (nou niet struikelen over de woordjes 'en dergelijke' ik maak het niet luchtiger dan het is). 100%.
MAAR
Ik persoonlijk vind het heerlijk als er een keer naar me gefloten word, ik ben ook geen hond dus ren niet kwispelend naar hem toe, maar ik glimlach er wel van. Als ik door een hele drukke kroeg/discotheek loop en niemand zegt 'heeee chickie' of slaat een keer een arm om me heen, of 'blokkeerd' me 5 seconden de doorgang om contact te kunnen maken, vraag ik me af of ik misschien een enorme pukkel op mn voorhoofd heb ofzo. De aandacht vind ik leuk, ik doe er niks mee (ik heb een vriend) en heb de aandacht niet persee nodig om mezelf beter te voelen. Niks mis met mijn zelfbeeld, maar de bevestiging krijgen dat men je wel ziet zitten is best geinig. Ik vind het ook heel fijn als een man initiatief neemt en dus dat hij degene is die als eerste zijn hand onder mijn shirt stopt met zoenen, en ik niet de eerste hoef te zijn. Maar niemand die dat straks meer durft. Laten we van onze mannen geen mietjes maken, maar vanaf jongs af aan de normen en waarden aan blijven leren.

Laat ze op scholen maar uitleggen hoe lichaamshouding werkt, wanneer bevriest iemand (dus ipv zwijgen is toestemmen), wanneer beschermt iemand zijn eigen ruimte, wanneer laat iemand je toe etc. Hoewel ik bang ben dat ook dat tegen je gebruikt kan worden door de echte gekken die nu ook de echte aanrandingen en verkrachtingen op hun geweten hebben. Die leren dn misschien nog makkelijker hun slachtoffers op lichaamspositie uit te kiezen...

Pak die daders keihard aan. Maar geef ze ajb geen levenslang, wat ik hier veel voorbij zie komen. Waarom niet? het is een bekend gegeven dat wanneer ze toch al een daad doen die ze levenslang oplevert dat moord er ook wel bij kan. Sterker nog; de pakkans is dan kleiner, want je slachtoffer kan je niet meer aanwijzen. En hoewel je waarschijnlijk voor het leven getekend bent, ik zou willen overleven als slachtoffer...

Nogmaals, iemand seksueel onder druk zetten tegen diens vrije wil op welke manier dan ook is verkeerd. Maar als ik ga redeneren zoals je nu ziet gebeuren zou ik mn eerste vriendje moeten aanklagen omdat ik nog geen seks wilde toen ik 15 was en hij wel (hij was 18) en hij om de dag wel weer wat probeerde. En ik zou mn huidige vriend ook moeten laten oppakken omdat hij me zonder waarschuwing tijdens een 2de date tegen de muur duwde (op een sensuele manier, niet met mn schedel tegen de bakstenen geramd) en me zoende, terwijl ik daar niet op bedacht was.. Snap je?