Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ravellie schreef:Eigenaardig trouwens dat over dit thema een topic gemaakt word
En dat iedereen Halloween (dood) normaal lijkt te vinden.....
Een feest om van te gruwelen...
We vinden het allemaal heel erg wat IS doet over de gehele wereld
We vinden het allemaal heel erg dat er zoveel psychopaten rondlopen en daar mensen het slachtoffer van worden.
Maar wat een lol hebben we om dat na te spelen ( Walibi...optochten...weerzinwekkende shows)
Soms denk ik echt, ik had zo in een andere tijd geboren moeten worden
ravellie schreef:Eigenaardig trouwens dat over dit thema een topic gemaakt word
We vinden het allemaal heel erg dat er zoveel psychopaten rondlopen en daar mensen het slachtoffer van worden.
Maar wat een lol hebben we om dat na te spelen ( Walibi...optochten...weerzinwekkende shows)
Memories schreef:ravellie schreef:Eigenaardig trouwens dat over dit thema een topic gemaakt word
Moet eerlijk zeggen dat ik idd twee artikelen heb gelezen ( NRC en AD meen ik, en dat zette mij nog meer aan het denken)
Dat heb je volgens mij van een artikel wat ik voorbij zag komen op Facebooken ja, het enorme verschil zit hem erin dat het een echt is en er daadwerkelijk mensen pijn mee worden gedaan en het andere niet.
Andere tijd geboren ja? Toen het nog normaal was om marteltechnieken toe te passen? Te vierendelen? Met je kop onder de guillotine? Bij de Romeinen in de arena? En dat het normaal was om als volk toe te kijken en te juichen om deze gruwelen?
Mars schreef:ravellie schreef:Eigenaardig trouwens dat over dit thema een topic gemaakt word
Dat is dan jouw mening
Naspelen dat mensen in kooien zitten etc, vind ik niet bepaald een tang op een varken.
Gruwelijk gebeuren.
Ik vind het eerder bizar om te zien dat zovelen hun kind eraan bloot stellen.
Alles is aan de dood gerelateerd, je kan het maar leuk vinden![]()
Die griezels zijn toch fantasiefiguren? Net zoals de paashaas en de kerstman? Maar dan met een ander thema: griezelen en ja, sommige mensen vinden dat leuk, anderen niet. Wat is daar mis mee?
Vergelijking met IS en psychopaten vind ik echt als een tang op een varken slaan.
HorseTimeXL schreef:Ik ben zelf ook christelijk en ik vind het zelf kunnen zolang er in de kinderboeken niet wordt gesproken over naar de hel gaan of die zich afspelen in de hel oid. Ik zat op een christelijke school en daar werd dolfje weerwolfje en de griezelbus gewoon gelezen.
Roodvos schreef:HorseTimeXL schreef:Ik ben zelf ook christelijk en ik vind het zelf kunnen zolang er in de kinderboeken niet wordt gesproken over naar de hel gaan of die zich afspelen in de hel oid. Ik zat op een christelijke school en daar werd dolfje weerwolfje en de griezelbus gewoon gelezen.
Interessant. Verhalen over de hemel en naar de hemel gaan kunnen wel? En waarom de hemel wel en naar Hel* gaan niet? Waarom kan het ene dodenrijk wel, en het andere niet?
*Het woord hel komt uit het oud Germaans, en betekent dodenrijk of onderwereld. Men geloofde dat dit de plaats was waar je heen ging als je een natuurlijke dood stierf. De bewaarster (jawel, een vrouw) van deze onderwereld was Hel, de dochter van van Loki en de reuzin Angrboda.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hel_(godin)
_Mar3 schreef:Ik kom ook even binnenvallen.
Het woord hel zoals jij die beschrijft, komt in de hele bijbel niet voor. Woorden als gehenna(een verbastering van de woorden gehinn en dal geloof ik, dat is de plek buiten Jeruzalem waar de kadavers etc lagen) of het dodenrijk(daar waar God niet is) wel. Opvallend aan de Bijbel is, is dat er veel meer over het leven en over dit leven gesproken wordt dan over de dood of het hiernamaals, zeker in het oude testament. De Israëlieten kwamen na de bevrijding uit de slavernij in Egypte, terecht in de woestijn. Egypte was een samenleving die heel veel bezig was met het hiernaamaals en de dood. Voor de Israëlieten moet het heel anders en bijzonder zijn geweest dat Jahweh daar veel minder over sprak. Wat wil ik hier mee zeggen? Dat God een God van leven is en niet voor zn lol strooit met horroverhalen over de hel etc.
Het grote verschil tussen griezelverhalen en de Bijbel als die over de hel spreekt, is dat griezelverhalen er zijn voor de lol en om je bang te maken. De Bijbel spreekt er over om je te waarschuwen. En dat vind ik zelf een goede reden om wel de Bijbel te lezen, maar geen horrorverhalen.
MarlindeRooz schreef:Sorry maar super grappig dat iemand die de bijbel aanhangt dit soort dingen zegt. Want als er ergens veel horror in staat is het wel de bijbel. Moorden, stenigen, kruisigen.
En dan hebben we het nog niet eens over hoe enorm debiele teksten er staan over homoseksualiteit.
Eelmo schreef:De mensen die halloween vergelijken met IS moeten volgens mij gewoon even een wikipediapagina lezen (https://en.wikipedia.org/wiki/Halloween).
Halloween (en dia de los muertos ook trouwens) gaat over het vereren van de doden (met of zonder keltische/heidense gebruiken) en heeft niets te maken met martelen, onthoofdingen en psychopaten.
Askja schreef:In de bijbel komt ook genoeg geweld tegen ongelovigen en zondaars voor.
Inderdaad, destijds bedoeld als waarschuwing om gelovigen op het goede pad te houden. Dat is de historische context. Ik vind het persoonlijk best griezelig als men zo'n stokoud verhalenboek anno 2017 in alle ernst nog steeds als letterlijke morele leidraad ziet.