Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:16

Ik loop net door de bibliotheek in Opheusden en daar hebben ze gewoon een tafeltje met het kinderboekenthema. Opheusden is toch zeker net zo christelijk te noemen als Werkendam denk ik.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:12

Ik heb (nog) niet alle reacties doorglezen

Maar ik vind het een beetje een raar thema voor een Kinderboekenweek.
Om nu meteen alles om te gooien, tja...
Ik ben Christelijk en mijn dochter zit op een Christelijke school.
Daar wordt dus niet aan Halloween etc gedaan ( hoe dat ooit in NL gekomen is en zoveel mensen met hun volle verstand daar aan mee doen...dat even terzijde).
Volgens mij word er bij onze dochter niet een heel ander programma afgedraaid, maar er wordt ook niet heel erg ingegaan op griezels en fantasie wat betreft de Kinderboekenweek.

Ze hebben bijv wel een boekenmarkt georganiseerd.
Alle kinderen mochten boeken komen kopen en verkopen ( kleedjesmarkt).
Echt een succes, kids vonden het geweldig en weer en bevordering ten opzichte van het lezen promoten.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:42

Eigenaardig trouwens dat over dit thema een topic gemaakt word

En dat iedereen Halloween (dood) normaal lijkt te vinden.....

Een feest om van te gruwelen...

We vinden het allemaal heel erg wat IS doet over de gehele wereld
We vinden het allemaal heel erg dat er zoveel psychopaten rondlopen en daar mensen het slachtoffer van worden.

Maar wat een lol hebben we om dat na te spelen ( Walibi...optochten...weerzinwekkende shows)

Soms denk ik echt, ik had zo in een andere tijd geboren moeten worden ;)

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:01

ravellie schreef:

We vinden het allemaal heel erg dat er zoveel psychopaten rondlopen en daar mensen het slachtoffer van worden.

Maar wat een lol hebben we om dat na te spelen ( Walibi...optochten...weerzinwekkende shows)

Dat heb je volgens mij van een artikel wat ik voorbij zag komen op Facebook :j en ja, het enorme verschil zit hem erin dat het een echt is en er daadwerkelijk mensen pijn mee worden gedaan en het andere niet.

Andere tijd geboren ja? Toen het nog normaal was om marteltechnieken toe te passen? Te vierendelen? Met je kop onder de guillotine? Bij de Romeinen in de arena? En dat het normaal was om als volk toe te kijken en te juichen om deze gruwelen? :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:40

ravellie schreef:

Die griezels zijn toch fantasiefiguren? Net zoals de paashaas en de kerstman? Maar dan met een ander thema: griezelen en ja, sommige mensen vinden dat leuk, anderen niet. Wat is daar mis mee?

Vergelijking met IS en psychopaten vind ik echt als een tang op een varken slaan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:49

Afgezien van alle details, ik vind het erg ironisch hoe religieuze groeperingen, zolang ze in de minderheid zijn in wat voor samenleving dan ook, geloofsvrijheid hoog in het vaandel hebben staan. Maar op die plaatsen waar ze in de meerderheid zijn.....

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:03

Memories schreef:
ravellie schreef:

Moet eerlijk zeggen dat ik idd twee artikelen heb gelezen ( NRC en AD meen ik, en dat zette mij nog meer aan het denken :+ )

Dat heb je volgens mij van een artikel wat ik voorbij zag komen op Facebook :j en ja, het enorme verschil zit hem erin dat het een echt is en er daadwerkelijk mensen pijn mee worden gedaan en het andere niet.

Andere tijd geboren ja? Toen het nog normaal was om marteltechnieken toe te passen? Te vierendelen? Met je kop onder de guillotine? Bij de Romeinen in de arena? En dat het normaal was om als volk toe te kijken en te juichen om deze gruwelen? :D

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:05

Mars schreef:
ravellie schreef:

Dat is dan jouw mening
Naspelen dat mensen in kooien zitten etc, vind ik niet bepaald een tang op een varken.
Gruwelijk gebeuren.
Ik vind het eerder bizar om te zien dat zovelen hun kind eraan bloot stellen.
Alles is aan de dood gerelateerd, je kan het maar leuk vinden -O-

Die griezels zijn toch fantasiefiguren? Net zoals de paashaas en de kerstman? Maar dan met een ander thema: griezelen en ja, sommige mensen vinden dat leuk, anderen niet. Wat is daar mis mee?

Vergelijking met IS en psychopaten vind ik echt als een tang op een varken slaan.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:05

Sorry, ik doe iets erg fout met het quoten :o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:30

Sorry maar super grappig dat iemand die de bijbel aanhangt dit soort dingen zegt. Want als er ergens veel horror in staat is het wel de bijbel. Moorden, stenigen, kruisigen. :+

En dan hebben we het nog niet eens over hoe enorm debiele teksten er staan over homoseksualiteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:52

Haha ik lees mijn dochter van 3,5 weleens voor uit de kinderbijbel die ze gekregen heeft van haar oma. En dan maak ik er een heel ander verhaal van omdat ik het te spannend en zware kost vind voor haar :+ dus bij ons gooide david een pingpongbal tegen het hoofd van goliath en toen viel hij om :))

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:54

HorseTimeXL schreef:
Ik ben zelf ook christelijk en ik vind het zelf kunnen zolang er in de kinderboeken niet wordt gesproken over naar de hel gaan of die zich afspelen in de hel oid. Ik zat op een christelijke school en daar werd dolfje weerwolfje en de griezelbus gewoon gelezen.

Interessant. Verhalen over de hemel en naar de hemel gaan kunnen wel? En waarom de hemel wel en naar Hel* gaan niet? Waarom kan het ene dodenrijk wel, en het andere niet?

*Het woord hel komt uit het oud Germaans, en betekent dodenrijk of onderwereld. Men geloofde dat dit de plaats was waar je heen ging als je een natuurlijke dood stierf. De bewaarster (jawel, een vrouw) van deze onderwereld was Hel, de dochter van van Loki en de reuzin Angrboda.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hel_(godin)

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:09

Nouja, meningsverschil moet er zijn :D ik vind het allemaal helemaal leuk. Dat er wel moet worden opgepast waar kinderen aan blootgesteld worden ben ik het dan wel weer deels met je eens denk ik, het griezelen en het 'enge' moet allemaal wel bij de leeftijd passen.
Vergelijken met IS etc. vind ik dan best ongepast eigenlijk :o

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:24

Roodvos schreef:
HorseTimeXL schreef:
Ik ben zelf ook christelijk en ik vind het zelf kunnen zolang er in de kinderboeken niet wordt gesproken over naar de hel gaan of die zich afspelen in de hel oid. Ik zat op een christelijke school en daar werd dolfje weerwolfje en de griezelbus gewoon gelezen.

Interessant. Verhalen over de hemel en naar de hemel gaan kunnen wel? En waarom de hemel wel en naar Hel* gaan niet? Waarom kan het ene dodenrijk wel, en het andere niet?

*Het woord hel komt uit het oud Germaans, en betekent dodenrijk of onderwereld. Men geloofde dat dit de plaats was waar je heen ging als je een natuurlijke dood stierf. De bewaarster (jawel, een vrouw) van deze onderwereld was Hel, de dochter van van Loki en de reuzin Angrboda.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hel_(godin)

Ik kom ook even binnenvallen.
Het woord hel zoals jij die beschrijft, komt in de hele bijbel niet voor. Woorden als gehenna(een verbastering van de woorden gehinn en dal geloof ik, dat is de plek buiten Jeruzalem waar de kadavers etc lagen) of het dodenrijk(daar waar God niet is) wel. Opvallend aan de Bijbel is, is dat er veel meer over het leven en over dit leven gesproken wordt dan over de dood of het hiernamaals, zeker in het oude testament. De Israëlieten kwamen na de bevrijding uit de slavernij in Egypte, terecht in de woestijn. Egypte was een samenleving die heel veel bezig was met het hiernaamaals en de dood. Voor de Israëlieten moet het heel anders en bijzonder zijn geweest dat Jahweh daar veel minder over sprak. Wat wil ik hier mee zeggen? Dat God een God van leven is en niet voor zn lol strooit met horroverhalen over de hel etc.
Het grote verschil tussen griezelverhalen en de Bijbel als die over de hel spreekt, is dat griezelverhalen er zijn voor de lol en om je bang te maken. De Bijbel spreekt er over om je te waarschuwen. En dat vind ik zelf een goede reden om wel de Bijbel te lezen, maar geen horrorverhalen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:48

Wat is het verschil tussen bang maken en waarschuwen in deze context?

Griezelverhalen hebben een psychologische functie. Ze refereren weliswaar aan gruwel en horror, maar op een veilige manier, het is fantasie, er is geen directe link met de werkelijkheid. Het doet mensen zich op een bepaalde manier juist veiliger voelen. Waarderen dat ze in werkelijkheid helemaal geen horror in hun leven meemaken.

Dat is iets totaal anders dan het horror-achtige extreme geweld van bepaalde religieuze groepen jegens 'ongelovigen', dat helaas zo echt is als het maar kan.
In de bijbel komt ook genoeg geweld tegen ongelovigen en zondaars voor.
Inderdaad, destijds bedoeld als waarschuwing om gelovigen op het goede pad te houden. Dat is de historische context. Ik vind het persoonlijk best griezelig als men zo'n stokoud verhalenboek anno 2017 in alle ernst nog steeds als letterlijke morele leidraad ziet.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:25

De mensen die halloween vergelijken met IS moeten volgens mij gewoon even een wikipediapagina lezen (https://en.wikipedia.org/wiki/Halloween).

Halloween (en dia de los muertos ook trouwens) gaat over het vereren van de doden (met of zonder keltische/heidense gebruiken) en heeft niets te maken met martelen, onthoofdingen en psychopaten.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:29

_Mar3 schreef:
Ik kom ook even binnenvallen.
Het woord hel zoals jij die beschrijft, komt in de hele bijbel niet voor. Woorden als gehenna(een verbastering van de woorden gehinn en dal geloof ik, dat is de plek buiten Jeruzalem waar de kadavers etc lagen) of het dodenrijk(daar waar God niet is) wel. Opvallend aan de Bijbel is, is dat er veel meer over het leven en over dit leven gesproken wordt dan over de dood of het hiernamaals, zeker in het oude testament. De Israëlieten kwamen na de bevrijding uit de slavernij in Egypte, terecht in de woestijn. Egypte was een samenleving die heel veel bezig was met het hiernaamaals en de dood. Voor de Israëlieten moet het heel anders en bijzonder zijn geweest dat Jahweh daar veel minder over sprak. Wat wil ik hier mee zeggen? Dat God een God van leven is en niet voor zn lol strooit met horroverhalen over de hel etc.
Het grote verschil tussen griezelverhalen en de Bijbel als die over de hel spreekt, is dat griezelverhalen er zijn voor de lol en om je bang te maken. De Bijbel spreekt er over om je te waarschuwen. En dat vind ik zelf een goede reden om wel de Bijbel te lezen, maar geen horrorverhalen.

Onzin! Griezelverhalen zijn om te vermaken, en bijbelse dreigementen met hel, satan enz zijn bedoeld om het goedgelovige volk vooral in toom en gehoorzaam te houden.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:27

Ik had vroeger geen nachtmerries van enge boeken (ik ben anti horror, kan er echt niet tegen), maar juist nachtmerries en slapeloze nachten van Ik mik loreland, met enge karbonkel die we verplicht moesten kijken op school

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:27

Ik ben christelijk opgevoed door mijn moeder. Mijn moeder was (zeker voor haar tijd en in een klein conservatief dorp) ontzettend progressief. Ze hield niet van dogma's, zondag was een rustdag en gingen we naar de kerk, maar wij waren zeer verbaasd toen een kennis van ons ons er op wees dat we geen ijsjes mochten kopen op zondag. Dat vond mijn moeder onzin en niets met het geloof te maken hebben. Al werd haar dat niet door iedereen in dank afgenomen.

Ook leerde ze ons dat wat in de Bijbel staat niet letterlijk gebeurt is, althans, dat dat niet relevant is. Het gaat om de boodschap in het verhaal. En vooral dat God liefde is, en verdraagzaamheid.

Dat houdt ook in dat je een ander in zijn waarde laat en niet veroordeeld en niet probeert te overtuigen van jouw geloof.
Als een ander dus griezelboeken wil lezen en jij niet, dan laat jij ze lekker op de thematafel liggen, maar ze een ander verbieden slaat nergens op.
Ik was gek op "de kleine vampier" (hoe onschuldig!) en dat mocht ik ook echt gewoon lezen, ook heksen, spoken, monsters, geen probleem. Alleen sekte achtige dingen en glaasje draaien keurde ze niet goed voor ons.
Ik heb meegekregen dat er geen hel bestaat behalve op aarde, nu in Syrië en Afghanistan en zo nog wat plekken. Naar de hel gaan omdat je slechte dingen hebt gedaan... nee, niet bij een God die vergeeft. Geen donderpreken en zeker geen erfzonde.

Op deze manier kan ik het christelijke geloof wel hebben, en ook wel interessant vinden, al geloof ik zelf niet. Dat wil zeggen: ik "geloof" dat religie door mensen is uitgevonden omdat men niet om kan gaan met de eigen sterfelijkheid en de struggle of life.

Helaas draait het bij veel christenen wel om de regels: dit mag niet en dat wordt veroordeeld. Krampachtig vasthouden aan teksten uit de Bijbel die uitgelegd worden naar eigen goeddunken. Waarbij volledig voorbij gegaan wordt aan de boodschap van verdraagzaamheid, naastenliefde en zelfs hebt u vijanden lief.

Ik vind dat een openbare bibliotheek niet mee moet gaan met de normen van de christelijke gemeente waarin de bieb staat. Dan is het geen openbare bieb meer. Maar k vraag me wel af waarom er een openbare bieb is in zo'n zwaar dorp? Blijkbaar is daar geen behoefte aan, want de christelijke meerderheid bepaalt toch de norm...

Edit: komen veel griezelverhalen niet ook voort uit oude volksvertellingen? Ooit ook bedoeld om mensen te waarschuwen en op het rechte pad te houden?
Nu we daar "allemaal" niet meer in geloven zijn ze er nog voor de lol, omdat het spannend is en een gevoel van saamhorigheid geeft...?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:16

Dit "verbieden" van griezelboeken voor kinderen doet me trouwens denken aan de film Perfect World, waarin "Buzz" van zijn ouders geen Halloween mag vieren en geen Casper het lieve spookje pak mag ;)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:29

MarlindeRooz schreef:
Sorry maar super grappig dat iemand die de bijbel aanhangt dit soort dingen zegt. Want als er ergens veel horror in staat is het wel de bijbel. Moorden, stenigen, kruisigen. :+

En dan hebben we het nog niet eens over hoe enorm debiele teksten er staan over homoseksualiteit.

Je bent idd erg respectvol naar je medemens met je 'debiele' teksten

Waar zeg ik dat er in de tijd van de Bijbel geen gruwelijke oorlogen zijn geweest?.
Nergens vlgs mij?

Ik heb het er over dat ik het heel raar vind dat iedereen zo opgeeft over gruwelijkheden die nu in het heden plaatsvinden

Maar tegelijk het geweldig vinden om halloween te vieren

Nou ja, ieder zn feest zullen we maar zeggen :o

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:31

Eelmo schreef:
De mensen die halloween vergelijken met IS moeten volgens mij gewoon even een wikipediapagina lezen (https://en.wikipedia.org/wiki/Halloween).

Halloween (en dia de los muertos ook trouwens) gaat over het vereren van de doden (met of zonder keltische/heidense gebruiken) en heeft niets te maken met martelen, onthoofdingen en psychopaten.

Nou ik zou zeggen, verdiep jij je er eens in

Thema feesten......Walibi

Wat een dikke onzin, het is vooral wie ziet er het meest gruwelijk uit en laat de meeste gruwelijkheden zien.
En ja...ik weet de diepe betekenis, vlgs mij komt er eind dit jaar of begin nieuwe jaar zelfs een tekenfilm over uit

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:33

ravellie schreef:
Ik heb het er over dat ik het heel raar vind dat iedereen zo opgeeft over gruwelijkheden die nu in het heden plaatsvinden

Maar tegelijk het geweldig vinden om halloween te vieren

Omdat het, nogmaals, he-le-maal niks met elkaar te maken heeft? :?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:40

Dingen zoals oorlogen, aanslagen, terrorisme etc. Heeft inderdaad niets leuks, dat is niet spannend.
Griezelen is spannend (net als achtbanen, bungeejumpen, ziplinen. Dingen waar je adrenaline van gaat stromen) . Dat vind ik (en meerdere mensen met mij) wel heel leuk!
Ik begrijp niet waarom mensen die twee dingen in hetzelfde vak zetten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:05

Askja schreef:
In de bijbel komt ook genoeg geweld tegen ongelovigen en zondaars voor.
Inderdaad, destijds bedoeld als waarschuwing om gelovigen op het goede pad te houden. Dat is de historische context. Ik vind het persoonlijk best griezelig als men zo'n stokoud verhalenboek anno 2017 in alle ernst nog steeds als letterlijke morele leidraad ziet.

...waar te beginnen?

Nu ja, bij het begin. Askja, jij kijkt om een reden die ik niet ken op een manier naar de bijbel die mij zo totaal vreemd voorkomt dat ik er bijna om moet lachen.

Feit is natuurlijk wel, dat bijvoorbeeld de Roomse kerk het verbood de bijbel te lezen, maar wel beweerde dat het er mee te maken had.

Ik ben door en door protestant.
De kerngedachte daarvan is volgens mij dat godsdienst niet gebruikt mag worden om te knechten en te manipuleren.

En tja - nogal wat kerken, de Roomse voorop maar sommige gereformeerden er pal achteraan predikten haat en geweld tegen "ongelovigen" (ketters en nog zo wat scheldwoorden/geuzennamen) - moorden incluis.
Maar de bijbel? Ja, typ iets in op google en je vindt het vast wel. Doorgaans staat in de grondtekst niet 'ongelovigen', maar schoften. Psalm 1: 'de Heer is bekend met de weg van de rechtvaardige, maar het pad van de schoft breekt af'. Niet echt een tekst van "wee je gebeente als je niet doet wat ik zeg!"

(Persoonlijk vind ik het dus niet stokoud, al gaat deze psalm al zo'n 3000 jaar mee. Verhalenboek denk de lading ook niet echt, en 'bedoeld om mensen op het pad dat X het juiste acht' is ook niet aan de orde.)

Maar idd: het gaat er niet altijd lief aan toe, noch in de bijbel noch in real life. En dat "schoften en zondaars" (zonde begint met dingen als 'de blinde laten struikelen', ik heb het dus niet over laf kerkelijk gezeur) van tijd tot tijd fiks op hun falie krijgen: "moet je je maar gedragen".
Ook anno 2017 hou ik niet van mensen die weerlozen 'trappen' en machthebbers 'likken'.
Dat soort verhalen ervaar ik eerlijk gezegd meer als troost of bemoediging dan 'het is bedoeld om mij op de rechte weg te houden'.