Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:50

Resistance schreef:
Ohja. "De jeugd van tegenwoordig"... :+

Jij begint toch echt met een aanval naar mij, ik heb mijn kop in het zand etc.etc. En dan beschuldig je vorige generaties van het feit dat de huidige jeugd het zo slecht heeft dankzij hun?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 11:59

Kinke schreef:
PlantsTho schreef:
Zolang jij niet ingaat op alles wat hier gepost wordt en alleen komt posten om te bashen voel ik me niet echt geroepen om dat te doen :)

Ik bash niet PlantsTho, ik denk gewoon totaal anders dan jij. Eet vooral vegetarisch/vegan, voel je daar helemaal gelukkig en gezond bij, blij voor jou dat jij daar happy mee bent.

Sorry, maar je post de helft van de tijd one-liners en denigerende smiley's in plaats van een normale discussie aan te gaan.

Ik probeer open een discussie aan te gaan (en ik geef ruiterlijk (haha) toe, in het verleden ben ik wel anders en koppiger geweest). Niet eens over veganisme, maar over de misstanden in slachthuizen.
Maar dat wordt een beetje moeilijk als de usual suspects die altijd dit soort topics kapen gaan gooien met termen als vega maffia, mensen gaan beschuldigen van morele superioriteit en vooral niet willen ingaan op het zoveelste misstand uit de slachterijen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:11

PlantsTho schreef:
Cognitieve dissonantie :)

hoe denk jij dan dat een post als deze overkomt? En dit is geen oneliner? Wat bedoel je hiermee, leg dan eens uit.
Ik heb tenminste bij die lach smiley nog uitgelegd dat het in mijn ogen totaal onrealistisch is om mensen max. 500 gram vlees per week te laten eten en dit dan ook nog te kunnen controleren. Men kan nu al niet eens 2 slachthuizen in Belgie controleren, laat staan miljarden mensen op de hele wereld.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 12:46

Kinke schreef:
PlantsTho schreef:
Cognitieve dissonantie :)

hoe denk jij dan dat een post als deze overkomt? En dit is geen oneliner? Wat bedoel je hiermee, leg dan eens uit.
Ik heb tenminste bij die lach smiley nog uitgelegd dat het in mijn ogen totaal onrealistisch is om mensen max. 500 gram vlees per week te laten eten en dit dan ook nog te kunnen controleren. Men kan nu al niet eens 2 slachthuizen in Belgie controleren, laat staan miljarden mensen op de hele wereld.

Het was een reactie op de post van Annemiek (en inderdaad, een oneliner, wat meer uitleg had niet misstaan).

Natuurlijk zal een boer altijd denken dat hij goed voor zijn dieren zorgt. Ik geloof ook oprecht dat het in Nederland een stuk beter geregeld is dan in andere landen en dat een boer echt zijn uiterste best doet voor zijn dieren. Maar hoe is een boer ooit echt diervriendelijk als hij zijn dieren houdt om er zoveel mogelijk geld aan te verdienen en ze uiteindelijk te slachten?

Ik denk dat we over dat laatste deel al te veel van mening verschillen. ;-)

Maargoed, dit topic gaat me eigenlijk helemaal niet om hoe boeren hun dieren houden, maar om de misstanden in slachthuizen. Dus verdere discussie (if any ;) ) misschien maar voortzetten via PB.

Vraag om het topic weer een beetje op de rails te krijgen:

Kunnen we nog geloven dat dit in andere (grote) slachthuizen niet aan de orde is?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:50

Kuggur schreef:
"Geen dierenleed"? Laat me raden, je hebt je niet erg verdiept in hoe de natuur werkt?
Ik weet tamelijk zeker dat mijn schapen een aanzienlijk comfortabeler leven hebben en een betere dood dan een equivalente diersoort in de natuur.

Ben je bereid om foto's te plaatsen van het hele proces? Leven- transport- slacht? Want due beelden, van plekken waar het dan wel goed gebeurt, blijven om de één of andere reden achter?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:58

PlantsTho schreef:
Natuurlijk zal een boer altijd denken dat hij goed voor zijn dieren zorgt. Ik geloof ook oprecht dat het in Nederland een stuk beter geregeld is dan in andere landen en dat een boer echt zijn uiterste best doet voor zijn dieren. Maar hoe is een boer ooit echt diervriendelijk als hij zijn dieren houdt om er zoveel mogelijk geld aan te verdienen en ze uiteindelijk te slachten?

Nog 1 poging, jouw eerste zin. Hiermee komt het over alsof jij suggereert dat die boer zelf niet weet dat hij niet goed voor z'n dieren zorgt. Hij denkt dat hij er goed voor zorgt, maar jij weet wel beter? Het komt heel denigrerend over.
Waarom is geld verdienen aan dieren dan onvriendelijk? Er zijn zoveel mensen die hun geld hiermee verdienen, dus dat is dan perse onvriendelijk? En we verschillen inderdaad teveel van mening over slachten/vleeseten etc.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:07

Kuggur schreef:
Tsja, als je je liever wil wentelen in dat "ik ga eraan kapot" drama ( wat fijn dat je geen échte problemen hebt), dan is dat jouw eigen keuze natuurlijk.
Dan sluit je hard je ogen voor het feit dat er best acceptabele manieren van (slacht) dieren houden zijn.

Aha. Dus zolang ik vegetarisch eet, wil dat zeggen dat ik geen echte problemen heb. Kzal het zeggen tegen mijn schoonmama die terminaal is dat dat geen echte miserie is :j Wil je dat ook op een kaartje schrijven. Ze vindt je vast meteen een leuk mens :)

Kom op, je snapt nu toch zelf wel dat je mensen ontzettend tegen je in het harnas jaagt met dit soort hokjesuitspraken. Niet alle vega(n)s zijn zeurende betweters, al zijn er wel nogal wat ja. Ze maken wel vanuit een moreel principe een zeer bewuste keuze, en ja, dat maakt discussiëren soms heel lastig.

Het is alsof ik openminded zou moeten discussiëren met een moordenaar of moord ok is of niet. Daar zou ik ook zo star zijn. Dat is het nu eenmaal met dit soort morele en ethische vraagstukken. Soms is er gewoon discussie mogelijk.

En toch laat ik vleeseters echt wel in hun waarde. En respecteer ik elks keuze, ook als het de mijne niet is. Maar met jouw dooddoeners kan ik gewoon niets.

Ik zie gelukkig ook enkele genuanceerde posts, mensen die gewoon rustig dingen bespreken en waar ik zeker begrip voor heb.

Voor mij mag elk voor zich de keuze maken wat acceptabel is en wat niet. Voor mij, is het nooit nog acceptabel.
Voor een ander is het dat wel als het dier een bepaald leven en dood heeft gehad. Zo vond ik dat de cavia's in Peru echt een mooi leventje hebben (in de Andes regulier vlees). Dat zou ik nog eerder eten dan een stuk varken hier.

Maar juist daar stel ik mij de vraag: weten mensen wat de realiteit is en klopt dat met hun beeld van acceptabel? Waarom zien we alleen beelden van de excessen en niet van de gemiddelde koe/kip/varken in Belgie en Nederland? Steekt de consument bewust de kop in het zand of wordt de informatie bewust achtergehouden?

We informeren ons algemeen heel weinig over de herkomst van ons voedsel. Maar bij het minste schandaal, staan we allemaal te schreeuwen (iets met eieren en ontvlooien bvb). Waarom geven we daar al niet meer aandacht aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:10

Kinke schreef:
Resistance schreef:
Ohja. "De jeugd van tegenwoordig"... :+

Jij begint toch echt met een aanval naar mij, ik heb mijn kop in het zand etc.etc. En dan beschuldig je vorige generaties van het feit dat de huidige jeugd het zo slecht heeft dankzij hun?

Dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik constateer dat er in mijn omgeving veel volwassenen en met name ouderen zijn die totaal niet duurzaam leven. De jeugd heeft het momenteel absoluut niet slecht, in tegendeel. Maar de aarde heeft een houdbaarheidsdatum waar de toekomstige generaties mee te kampen gaan hebben, en de ouderen die niet duurzaam leven en die houdbaarheidsdatum niet meer meemaken, mogen daar best wat meer rekening mee houden. Niet dat jij niet duurzaam leeft, ik kan het alleen maar toejuichen als mensen hun eigen vee houden. Dat wist ik niet, ik neem mijn woorden daarom terug.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:11

poes schreef:
Ben je bereid om foto's te plaatsen van het hele proces? Leven- transport- slacht? Want due beelden, van plekken waar het dan wel goed gebeurt, blijven om de één of andere reden achter?

Best kans dat als je het een kleinschalige slagerij vraagt je een kijkje mag nemen in hun keuken. Ik heb jaren geleden bij enkele slachterijen binnen gekeken en daar zat echt een duidelijk verschil in: Geen massaproductie, respect en rust voor het dier werden gewaarborgd, maar hey daar vind je ook geen schouderkarbonade voor 1,5 euro zoals in menig supermarkt wel het geval is.
Grote slachterijen heb ik slechts eenmaal gezien en dat vond ik absoluut geen pretje, werkdruk ligt ook erg hoog en in de regel zijn het geen dierenliefhebbers die ervoor kiezen om slachter te worden helaas.

Het verwerkingsproces moet anders, maar daarvoor zal de consument wel dieper in de buidel moeten tasten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:21

Resistance schreef:
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik constateer dat er in mijn omgeving veel volwassenen en met name ouderen zijn die totaal niet duurzaam leven. De jeugd heeft het momenteel absoluut niet slecht, in tegendeel. Maar de aarde heeft een houdbaarheidsdatum waar de toekomstige generaties mee te kampen gaan hebben, en de ouderen die niet duurzaam leven en die houdbaarheidsdatum niet meer meemaken, mogen daar best wat meer rekening mee houden. Niet dat jij niet duurzaam leeft, ik kan het alleen maar toejuichen als mensen hun eigen vee houden. Dat wist ik niet, ik neem mijn woorden daarom terug.

maar ken jij dan zoveel jongeren die wel duurzaam leven? Ik ken er namelijk niet 1 die zich daar druk om maakt? In ieder geval niet 1 die een poging doet om duurzaam te leven.

Indestal

Re: Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:23

Ik ook niet, alleen bokkers en de massale groen links stemmers die voor het grootste deel uit studenten bestaan

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:30

Ik heb net de ervaring dat meer de oudere generatie duurzaam leeft en meer zelfvoorzienend is. Ik spreek dan over eerder 60+. Maar dat is misschien erg regiogebonden.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:33

Ik persoonlijk denk dat als ouders dit doen en hun kinderen hierin mee opvoeden, deze kinderen hoe jomg ze ook zijn, dit automatisch meenemen..een taak voor de scholen, maar daar wordt wel over meer niet nagedacht, zoals verantwoord eten en gezonde voeding en beweging...en dan met name hierin wat dieper in gaan mbt diepere lichamelijke factoren om bewustwording te creeeren wat dat doet met je bovenkamers.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:34

Fijn om te horen van die kleine slachterijen Pinda_dipje!

Ik heb soms het gevoel dat de huidige generatie veel bewuster is van het milieu. Er komt extreem veel reactie op veel dingen. Niet enkel vegetarisme dat veel populairder wordt, maar ook vluchten compenseren, cruelty free merken, eten uit eigen moestuin, etc. Ik ben ervan overtuigd dat er toch meer bewustzijn is.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:36

Ik heb wel eens filmpjes gezien van de Amerikaanse dierwetenschapper Temple Grandin. Die heeft een systeem ontworpen waar de problemen die je bij die Belgische slachterij ziet veel minder spelen omdat het helemaal ontworpen is met het gedrag van de koe als uitgangspunt. Vraag me af waarom dat niet meer wordt toegepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:37

Kinke schreef:
Resistance schreef:

maar ken jij dan zoveel jongeren die wel duurzaam leven? Ik ken er namelijk niet 1 die zich daar druk om maakt? In ieder geval niet 1 die een poging doet om duurzaam te leven.

Het viel mij de afgelopen verkiezingen wel op dat binnen mijn vrienden/kenniskring bijna iedereen die een beetje rond mijn leeftijd zit wel Groenlinks stemden, vooral om hun aandacht voor het milieu. Ook veel van mijn vrienden kiezen ervoor om niet te gaan autorijden en meer op de fiets te doen of met het OV. Daarbij merk ik ook dat er veel jongeren zijn die bewuster hun voedsel en kleding gaan kiezen. Minderen (of stoppen) met vlees, bewuster kiezen waar het fruit en de groenten enzo vandaan komen, etc.

Maar dit is wat ik merk binnen mijn kringen, kan ergens anders natuurlijk weer anders zijn.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:41

Sharani schreef:
Ik heb wel eens filmpjes gezien van de Amerikaanse dierwetenschapper Temple Grandin. Die heeft een systeem ontworpen waar de problemen die je bij die Belgische slachterij ziet veel minder spelen omdat het helemaal ontworpen is met het gedrag van de koe als uitgangspunt. Vraag me af waarom dat niet meer wordt toegepast.

Ik ben wel benieuwd wat dat inhoudt, en hoe dat eruit ziet. Ik kan zo snel niet de notendop versie vinden, kun je er misschien iets meer over vertellen?

@Kinke: ik ken eigenlijk heel veel jongeren die heel bewuste keuzes maken. Zowel in kledingmerken (bio katoen), eten en drinken, afval scheiding- echt best veel. Zo waren twee basisscholieren hier zich op eigen houtje in aan het zetten voor afvanscheiding op hun school, en heb ik een groepje 'hangjongeren' hun park zien opruimen (uit eigen vrije wil). Persoonlijk vind ik mezelf ook niet oud, al ben ik geen jongere meer. Ik maak ook heel bewuste keuzes in veel van het bovengenoemde.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:59

khirshanta schreef:
Zowel in kledingmerken (bio katoen), eten en drinken, afval scheiding- echt best veel. Zo waren twee basisscholieren hier zich op eigen houtje in aan het zetten voor afvanscheiding op hun school, en heb ik een groepje 'hangjongeren' hun park zien opruimen (uit eigen vrije wil). Persoonlijk vind ik mezelf ook niet oud, al ben ik geen jongere meer. Ik maak ook heel bewuste keuzes in veel van het bovengenoemde.

Deze pik ik er even uit. De herkomst van katoenteelt is heel lastig na te gaan. Mocht je al biologisch katoen kopen, dan is het helemaal niet gegarandeerd dat er geen kinderhandjes aan te pas zijn gekomen en de duurzaamheid van katoen is al helaas per defenitie ver te zoeken: het productieproces is erg vervuilend en verspillend. Nog geen jaar geleden schreef de NRC dit artikel erover; https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/16/de ... 2-a1536940

"Biologisch" dat hand in hand gaat met "duurzaam" zijn gewoon marketingsstategiën om de consument, die terecht, geen idee heeft wat hij kan kopen zonder uitbuiting, een duwtje in een bepaalde richting te geven.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:19

khirshanta schreef:
Sharani schreef:

Ik ben wel benieuwd wat dat inhoudt, en hoe dat eruit ziet. Ik kan zo snel niet de notendop versie vinden, kun je er misschien iets meer over vertellen

Simpel uitgelegd is het een systeem waarbij de route naar de schietbox in bochten loopt zodat de koeien niet zien wat voor hun gebeurd en de wanden van die gangen allemaal dicht zijn, zodat het vee niet schrikt van mensen. Bij het laatste stuk is de schietbox heel licht omdat vee daar graag naartoe loopt en de dieren worden gefixeerd door een soort optil systeem waardoor misschieten minder vaak voorkomt. Staan als het goed is wel filmpjes op op YouTube.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:45

Yabloko schreef:
khirshanta schreef:
Zowel in kledingmerken (bio katoen), eten en drinken, afval scheiding- echt best veel. Zo waren twee basisscholieren hier zich op eigen houtje in aan het zetten voor afvanscheiding op hun school, en heb ik een groepje 'hangjongeren' hun park zien opruimen (uit eigen vrije wil). Persoonlijk vind ik mezelf ook niet oud, al ben ik geen jongere meer. Ik maak ook heel bewuste keuzes in veel van het bovengenoemde.

Deze pik ik er even uit. De herkomst van katoenteelt is heel lastig na te gaan. Mocht je al biologisch katoen kopen, dan is het helemaal niet gegarandeerd dat er geen kinderhandjes aan te pas zijn gekomen en de duurzaamheid van katoen is al helaas per defenitie ver te zoeken: het productieproces is erg vervuilend en verspillend. Nog geen jaar geleden schreef de NRC dit artikel erover; https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/16/de ... 2-a1536940

"Biologisch" dat hand in hand gaat met "duurzaam" zijn gewoon marketingsstategiën om de consument, die terecht, geen idee heeft wat hij kan kopen zonder uitbuiting, een duwtje in een bepaalde richting te geven.

Ik bedoel het enkel als punt dat ook jongeren in mijn omgeving bewuste keuzes maken, zowel in hun voedsel, als in andere dingen.

Bedankt voor je info! Ga ik straks eens meer over lezen :)

edit: ah, bedankt Sharani! Ook daar ga ik straks mijn kennis over bijspijkeren. Het klinkt als een systeem waar misstanden zoals in de OP toch behoorlijk verminderd zouden moeten kunnen worden

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:07

8nnemiek schreef:
Het ligt er ook heel erg aan hoe je naar zo'n stallen kijkt, en wat je verwacht en gewend bent te zien.
Ik heb eens een rondleiding gehad bij een koeienboer. Die boer vertelde ontzettend enthousiast over zijn boerderij.. over hoe de koeien helemaal automatisch gemolken werden en gecontroleerd op ontstekingen in de uier.. hoe ze op waterbedden konden slapen en door de ruime stal konden lopen.. hoe veel grond er rondom de stal lag waar ze hun eigen kuilvoer van maakte.. In zijn ogen zorgde hij gewoon prima voor zijn dieren en hadden ze het naar hun zin..
Maar ik, ik zag vooral een veel te donkere stal met te veel koeien bij elkaar. Geen plek om een stukje te rennen of spelen.. geen toegang naar buiten terwijl er grond genoeg was.. beton op de grond, wat uiteraard vol lag met mest.. En dan natuurlijk de jonge kalfjes die eerst een dag alleen in een hutje stonden en daagna met een stuk of vijf op een paar m2.
Sindsdien, als ik lees dat een boer zo goed voor zijn dieren is, dan denk ik, voor mij is dat waarschijnlijk nog niet goed genoeg.
Ook ben ik eens bij een kleinschalige boer binnen geweest die vleeskippen fokte. Ik was nog vrij jong, maar ik herinner me nog heel goed de ammoniaklucht, ik kon er zelf geen adem halen. Ik weet niet of het in grotere kippenschuren net zo erg is, maar dat was echt vreselijk zielig := En ook daar vertelde die boer trots over zijn dieren en was er in zijn ogen niks mis mee.

Klinkt als een raar verhaal. Geen boer die dus inderdaad goed aan het dierenwelzijn denkt gaat een donkere stal bouwen. En hoe weet jij dat daar teveel koeien bij elkaar waren? Als er bij koeien sprake is van een overbezetting van de stal krijgen de koeien stress en daardoor een lagere prodctie. Het loont zich niet eens om teveel dieren in een stal te zetten dus! Ooit al eens gehoord van hittestress? Koeien zijn heel tevreden als ze gewoon makkelijk hun eten voor het voerrek weg kunnen eten. Ook hoe de kalfjes gehouden worden is ten goede van de kalfjes zelf. T zou veel goedkoper zijn ze gewoon een wei in te pleuren. En de roosters vol mest? De boer zorgt wel dat ze schoon blijven, een mestrobot is veel goedkoper dan Mortellaro of stinkpoot behandelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:25

romyloverrr schreef:
8nnemiek schreef:
Het ligt er ook heel erg aan hoe je naar zo'n stallen kijkt, en wat je verwacht en gewend bent te zien.
Ik heb eens een rondleiding gehad bij een koeienboer. Die boer vertelde ontzettend enthousiast over zijn boerderij.. over hoe de koeien helemaal automatisch gemolken werden en gecontroleerd op ontstekingen in de uier.. hoe ze op waterbedden konden slapen en door de ruime stal konden lopen.. hoe veel grond er rondom de stal lag waar ze hun eigen kuilvoer van maakte.. In zijn ogen zorgde hij gewoon prima voor zijn dieren en hadden ze het naar hun zin..
Maar ik, ik zag vooral een veel te donkere stal met te veel koeien bij elkaar. Geen plek om een stukje te rennen of spelen.. geen toegang naar buiten terwijl er grond genoeg was.. beton op de grond, wat uiteraard vol lag met mest.. En dan natuurlijk de jonge kalfjes die eerst een dag alleen in een hutje stonden en daagna met een stuk of vijf op een paar m2.
Sindsdien, als ik lees dat een boer zo goed voor zijn dieren is, dan denk ik, voor mij is dat waarschijnlijk nog niet goed genoeg.
Ook ben ik eens bij een kleinschalige boer binnen geweest die vleeskippen fokte. Ik was nog vrij jong, maar ik herinner me nog heel goed de ammoniaklucht, ik kon er zelf geen adem halen. Ik weet niet of het in grotere kippenschuren net zo erg is, maar dat was echt vreselijk zielig := En ook daar vertelde die boer trots over zijn dieren en was er in zijn ogen niks mis mee.

Klinkt als een raar verhaal. Geen boer die dus inderdaad goed aan het dierenwelzijn denkt gaat een donkere stal bouwen. En hoe weet jij dat daar teveel koeien bij elkaar waren? Als er bij koeien sprake is van een overbezetting van de stal krijgen de koeien stress en daardoor een lagere prodctie. Het loont zich niet eens om teveel dieren in een stal te zetten dus! Ooit al eens gehoord van hittestress? Koeien zijn heel tevreden als ze gewoon makkelijk hun eten voor het voerrek weg kunnen eten. Ook hoe de kalfjes gehouden worden is ten goede van de kalfjes zelf. T zou veel goedkoper zijn ze gewoon een wei in te pleuren. En de roosters vol mest? De boer zorgt wel dat ze schoon blijven, een mestrobot is veel goedkoper dan Mortellaro of stinkpoot behandelen.

Kan heel goed dat de boer uit eigen zak verbeterd heeft, omdat de bank enkel wilde financieren als hij ook flink meer koeien zou nemen. Want daar zit ook een groot probleem. Bv van 80 naar net 100 koeien willen met moderne stal, maar van de bank naar 150 moeten of geen geld krijgen. Vergis je niet hoever de drang (of beter dwang) naar groot/groter/grootst gaat in ons economisch systeem. En deels ook omdat het hand in hand gaat met goedkoop/goedkoper/goedkoopst. Daar is de overheid na WOII een grote drijvende kracht achter geweest, alle adviezen aan de landbouw steunden (en nog eigenlijk) op dat principe, groter = altijd beter. Een bedrijf(je) dat niet groter wil worden, wordt aan alle kanten voor gek verklaard. Groei is goed, stilstand is achteruitgang. En dat klopt in zekere zin als je afhankelijk bent van leningen, die moeten nl met rente terugbetaald worden en in combinatie met inflatie zal je dus meer moeten verdienen elk jaar om de bank tevreden te houden. Nogmaals zo bekeken is het hele economische model geheel rot en zal het aanpakken van 1 radertje daar niks aan veranderen. Stap er uit en bouw aan een wel werkend nieuw model, de oude stort vanzelf wel in elkaar. Maar het aanpassen van iets dat zo fundamenteel fout in elkaar zit is energieverspilling.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:29

en hoe gaat die boer daar uitstappen dan tamary?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:30

tamary schreef:
Stap er uit en bouw aan een wel werkend nieuw model, de oude stort vanzelf wel in elkaar. Maar het aanpassen van iets dat zo fundamenteel fout in elkaar zit is energieverspilling.

Uit de wereldeconomie stappen en een nieuw systeem bouwen is leuk bedacht, maar volstrekt onhaalbaar voor een overbevolkt postzegeltje zeebodem dat voor zijn bestaan volledig afhankelijk is van het meedoen in die wereldeconomie.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 15:44

Kinke schreef:
PlantsTho schreef:

Nog 1 poging, jouw eerste zin. Hiermee komt het over alsof jij suggereert dat die boer zelf niet weet dat hij niet goed voor z'n dieren zorgt. Hij denkt dat hij er goed voor zorgt, maar jij weet wel beter? Het komt heel denigrerend over.
Waarom is geld verdienen aan dieren dan onvriendelijk? Er zijn zoveel mensen die hun geld hiermee verdienen, dus dat is dan perse onvriendelijk? En we verschillen inderdaad teveel van mening over slachten/vleeseten etc.

Hmm, ik snap dat dat denigrerend over kan komen. Ik zal proberen beter uit te leggen wat ik bedoel:

Ik denk dat een boer een stuk beter weet wat goed is voor zijn dieren dan ik dat doe. Hij weet veel meer van de ziektes die de dieren kunnen krijgen en hoe die te behandelen, hij weet welk voer het gezondst is etc etc. Wat dat betreft is een boer heel diervriendelijk en heeft hij echt hart voor zijn dieren. Ik denk dat we het daar allemaal over eens kunnen zijn?
Maar, het uiteindelijke doel van een boer is het dier naar de slacht brengen. Dat matcht wat mij betreft niet met het diervriendelijk zijn. Terwijl toch elke boer dat over zichzelf zou zeggen.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Het feit dat veel mensen hun geld verdienen aan dieren is wat mij betreft geen argument om het goed te keuren. Veel mensen verdienden vroeger hun geld met slavenhandel, dat keuren we ook niet goed. Een dier kiest er niet voor om gebruikt te worden, daarom is het wat mij betreft onvriendelijk.

(En voordat de vraag ' maar wat doe je dan op bokt' komt: je hoeft niet op je paard te rijden of er mee te werken, paarden die er al zijn opvangen en ze een zo'n goed mogelijk leven geven is wat mij betreft onderdeel van het veganisme,
al zie ik het liefst uiteindelijk ook alle gedomesticeerde dieren verdwijnen