Resistance schreef:Ohja. "De jeugd van tegenwoordig"...
Jij begint toch echt met een aanval naar mij, ik heb mijn kop in het zand etc.etc. En dan beschuldig je vorige generaties van het feit dat de huidige jeugd het zo slecht heeft dankzij hun?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kinke schreef:PlantsTho schreef:Zolang jij niet ingaat op alles wat hier gepost wordt en alleen komt posten om te bashen voel ik me niet echt geroepen om dat te doen
Ik bash niet PlantsTho, ik denk gewoon totaal anders dan jij. Eet vooral vegetarisch/vegan, voel je daar helemaal gelukkig en gezond bij, blij voor jou dat jij daar happy mee bent.
PlantsTho schreef:Cognitieve dissonantie
Kinke schreef:PlantsTho schreef:Cognitieve dissonantie
hoe denk jij dan dat een post als deze overkomt? En dit is geen oneliner? Wat bedoel je hiermee, leg dan eens uit.
Ik heb tenminste bij die lach smiley nog uitgelegd dat het in mijn ogen totaal onrealistisch is om mensen max. 500 gram vlees per week te laten eten en dit dan ook nog te kunnen controleren. Men kan nu al niet eens 2 slachthuizen in Belgie controleren, laat staan miljarden mensen op de hele wereld.
Kuggur schreef:"Geen dierenleed"? Laat me raden, je hebt je niet erg verdiept in hoe de natuur werkt?
Ik weet tamelijk zeker dat mijn schapen een aanzienlijk comfortabeler leven hebben en een betere dood dan een equivalente diersoort in de natuur.
PlantsTho schreef:Natuurlijk zal een boer altijd denken dat hij goed voor zijn dieren zorgt. Ik geloof ook oprecht dat het in Nederland een stuk beter geregeld is dan in andere landen en dat een boer echt zijn uiterste best doet voor zijn dieren. Maar hoe is een boer ooit echt diervriendelijk als hij zijn dieren houdt om er zoveel mogelijk geld aan te verdienen en ze uiteindelijk te slachten?
Ik denk dat we over dat laatste deel al te veel van mening verschillen.
Kuggur schreef:Tsja, als je je liever wil wentelen in dat "ik ga eraan kapot" drama ( wat fijn dat je geen échte problemen hebt), dan is dat jouw eigen keuze natuurlijk.
Dan sluit je hard je ogen voor het feit dat er best acceptabele manieren van (slacht) dieren houden zijn.
Kinke schreef:Resistance schreef:Ohja. "De jeugd van tegenwoordig"...
Jij begint toch echt met een aanval naar mij, ik heb mijn kop in het zand etc.etc. En dan beschuldig je vorige generaties van het feit dat de huidige jeugd het zo slecht heeft dankzij hun?
poes schreef:Ben je bereid om foto's te plaatsen van het hele proces? Leven- transport- slacht? Want due beelden, van plekken waar het dan wel goed gebeurt, blijven om de één of andere reden achter?
Resistance schreef:Dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik constateer dat er in mijn omgeving veel volwassenen en met name ouderen zijn die totaal niet duurzaam leven. De jeugd heeft het momenteel absoluut niet slecht, in tegendeel. Maar de aarde heeft een houdbaarheidsdatum waar de toekomstige generaties mee te kampen gaan hebben, en de ouderen die niet duurzaam leven en die houdbaarheidsdatum niet meer meemaken, mogen daar best wat meer rekening mee houden. Niet dat jij niet duurzaam leeft, ik kan het alleen maar toejuichen als mensen hun eigen vee houden. Dat wist ik niet, ik neem mijn woorden daarom terug.
Kinke schreef:Resistance schreef:Dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik constateer dat er in mijn omgeving veel volwassenen en met name ouderen zijn die totaal niet duurzaam leven. De jeugd heeft het momenteel absoluut niet slecht, in tegendeel. Maar de aarde heeft een houdbaarheidsdatum waar de toekomstige generaties mee te kampen gaan hebben, en de ouderen die niet duurzaam leven en die houdbaarheidsdatum niet meer meemaken, mogen daar best wat meer rekening mee houden. Niet dat jij niet duurzaam leeft, ik kan het alleen maar toejuichen als mensen hun eigen vee houden. Dat wist ik niet, ik neem mijn woorden daarom terug.
thanks
maar ken jij dan zoveel jongeren die wel duurzaam leven? Ik ken er namelijk niet 1 die zich daar druk om maakt? In ieder geval niet 1 die een poging doet om duurzaam te leven.
Sharani schreef:Ik heb wel eens filmpjes gezien van de Amerikaanse dierwetenschapper Temple Grandin. Die heeft een systeem ontworpen waar de problemen die je bij die Belgische slachterij ziet veel minder spelen omdat het helemaal ontworpen is met het gedrag van de koe als uitgangspunt. Vraag me af waarom dat niet meer wordt toegepast.
khirshanta schreef:Zowel in kledingmerken (bio katoen), eten en drinken, afval scheiding- echt best veel. Zo waren twee basisscholieren hier zich op eigen houtje in aan het zetten voor afvanscheiding op hun school, en heb ik een groepje 'hangjongeren' hun park zien opruimen (uit eigen vrije wil). Persoonlijk vind ik mezelf ook niet oud, al ben ik geen jongere meer. Ik maak ook heel bewuste keuzes in veel van het bovengenoemde.
khirshanta schreef:Sharani schreef:Ik heb wel eens filmpjes gezien van de Amerikaanse dierwetenschapper Temple Grandin. Die heeft een systeem ontworpen waar de problemen die je bij die Belgische slachterij ziet veel minder spelen omdat het helemaal ontworpen is met het gedrag van de koe als uitgangspunt. Vraag me af waarom dat niet meer wordt toegepast.
Ik ben wel benieuwd wat dat inhoudt, en hoe dat eruit ziet. Ik kan zo snel niet de notendop versie vinden, kun je er misschien iets meer over vertellen
Yabloko schreef:khirshanta schreef:Zowel in kledingmerken (bio katoen), eten en drinken, afval scheiding- echt best veel. Zo waren twee basisscholieren hier zich op eigen houtje in aan het zetten voor afvanscheiding op hun school, en heb ik een groepje 'hangjongeren' hun park zien opruimen (uit eigen vrije wil). Persoonlijk vind ik mezelf ook niet oud, al ben ik geen jongere meer. Ik maak ook heel bewuste keuzes in veel van het bovengenoemde.
Deze pik ik er even uit. De herkomst van katoenteelt is heel lastig na te gaan. Mocht je al biologisch katoen kopen, dan is het helemaal niet gegarandeerd dat er geen kinderhandjes aan te pas zijn gekomen en de duurzaamheid van katoen is al helaas per defenitie ver te zoeken: het productieproces is erg vervuilend en verspillend. Nog geen jaar geleden schreef de NRC dit artikel erover; https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/16/de ... 2-a1536940
"Biologisch" dat hand in hand gaat met "duurzaam" zijn gewoon marketingsstategiën om de consument, die terecht, geen idee heeft wat hij kan kopen zonder uitbuiting, een duwtje in een bepaalde richting te geven.
8nnemiek schreef:Het ligt er ook heel erg aan hoe je naar zo'n stallen kijkt, en wat je verwacht en gewend bent te zien.
Ik heb eens een rondleiding gehad bij een koeienboer. Die boer vertelde ontzettend enthousiast over zijn boerderij.. over hoe de koeien helemaal automatisch gemolken werden en gecontroleerd op ontstekingen in de uier.. hoe ze op waterbedden konden slapen en door de ruime stal konden lopen.. hoe veel grond er rondom de stal lag waar ze hun eigen kuilvoer van maakte.. In zijn ogen zorgde hij gewoon prima voor zijn dieren en hadden ze het naar hun zin..
Maar ik, ik zag vooral een veel te donkere stal met te veel koeien bij elkaar. Geen plek om een stukje te rennen of spelen.. geen toegang naar buiten terwijl er grond genoeg was.. beton op de grond, wat uiteraard vol lag met mest.. En dan natuurlijk de jonge kalfjes die eerst een dag alleen in een hutje stonden en daagna met een stuk of vijf op een paar m2.
Sindsdien, als ik lees dat een boer zo goed voor zijn dieren is, dan denk ik, voor mij is dat waarschijnlijk nog niet goed genoeg.
Ook ben ik eens bij een kleinschalige boer binnen geweest die vleeskippen fokte. Ik was nog vrij jong, maar ik herinner me nog heel goed de ammoniaklucht, ik kon er zelf geen adem halen. Ik weet niet of het in grotere kippenschuren net zo erg is, maar dat was echt vreselijk zieligEn ook daar vertelde die boer trots over zijn dieren en was er in zijn ogen niks mis mee.
romyloverrr schreef:8nnemiek schreef:Het ligt er ook heel erg aan hoe je naar zo'n stallen kijkt, en wat je verwacht en gewend bent te zien.
Ik heb eens een rondleiding gehad bij een koeienboer. Die boer vertelde ontzettend enthousiast over zijn boerderij.. over hoe de koeien helemaal automatisch gemolken werden en gecontroleerd op ontstekingen in de uier.. hoe ze op waterbedden konden slapen en door de ruime stal konden lopen.. hoe veel grond er rondom de stal lag waar ze hun eigen kuilvoer van maakte.. In zijn ogen zorgde hij gewoon prima voor zijn dieren en hadden ze het naar hun zin..
Maar ik, ik zag vooral een veel te donkere stal met te veel koeien bij elkaar. Geen plek om een stukje te rennen of spelen.. geen toegang naar buiten terwijl er grond genoeg was.. beton op de grond, wat uiteraard vol lag met mest.. En dan natuurlijk de jonge kalfjes die eerst een dag alleen in een hutje stonden en daagna met een stuk of vijf op een paar m2.
Sindsdien, als ik lees dat een boer zo goed voor zijn dieren is, dan denk ik, voor mij is dat waarschijnlijk nog niet goed genoeg.
Ook ben ik eens bij een kleinschalige boer binnen geweest die vleeskippen fokte. Ik was nog vrij jong, maar ik herinner me nog heel goed de ammoniaklucht, ik kon er zelf geen adem halen. Ik weet niet of het in grotere kippenschuren net zo erg is, maar dat was echt vreselijk zieligEn ook daar vertelde die boer trots over zijn dieren en was er in zijn ogen niks mis mee.
Klinkt als een raar verhaal. Geen boer die dus inderdaad goed aan het dierenwelzijn denkt gaat een donkere stal bouwen. En hoe weet jij dat daar teveel koeien bij elkaar waren? Als er bij koeien sprake is van een overbezetting van de stal krijgen de koeien stress en daardoor een lagere prodctie. Het loont zich niet eens om teveel dieren in een stal te zetten dus! Ooit al eens gehoord van hittestress? Koeien zijn heel tevreden als ze gewoon makkelijk hun eten voor het voerrek weg kunnen eten. Ook hoe de kalfjes gehouden worden is ten goede van de kalfjes zelf. T zou veel goedkoper zijn ze gewoon een wei in te pleuren. En de roosters vol mest? De boer zorgt wel dat ze schoon blijven, een mestrobot is veel goedkoper dan Mortellaro of stinkpoot behandelen.
tamary schreef:Stap er uit en bouw aan een wel werkend nieuw model, de oude stort vanzelf wel in elkaar. Maar het aanpassen van iets dat zo fundamenteel fout in elkaar zit is energieverspilling.
Kinke schreef:PlantsTho schreef:Natuurlijk zal een boer altijd denken dat hij goed voor zijn dieren zorgt. Ik geloof ook oprecht dat het in Nederland een stuk beter geregeld is dan in andere landen en dat een boer echt zijn uiterste best doet voor zijn dieren. Maar hoe is een boer ooit echt diervriendelijk als hij zijn dieren houdt om er zoveel mogelijk geld aan te verdienen en ze uiteindelijk te slachten?
Ik denk dat we over dat laatste deel al te veel van mening verschillen.
Nog 1 poging, jouw eerste zin. Hiermee komt het over alsof jij suggereert dat die boer zelf niet weet dat hij niet goed voor z'n dieren zorgt. Hij denkt dat hij er goed voor zorgt, maar jij weet wel beter? Het komt heel denigrerend over.
Waarom is geld verdienen aan dieren dan onvriendelijk? Er zijn zoveel mensen die hun geld hiermee verdienen, dus dat is dan perse onvriendelijk? En we verschillen inderdaad teveel van mening over slachten/vleeseten etc.