Genderneutraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:34

Oh ja, dat is waar. Je moet voldoen aan de stempel:dappere ik, alleen tegen de grote boze buitenwereld om zielig gevonden te worden en mee te mogen praten.

Ik ben een blanke hetero vrouw en dus snap ik niets van het leven. :(:)
Ik ben in de wieg gelegd om te discrimineren want dat deden mijn over-over-over grootouders ook en dat zit dus blijkbaasr in mijn genen.

Love to sarcasme. <3

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:34

Maar wat is nou precies het doel hiervan?
Dat sommige mensen zich fijn voelen omdat ze niet als man of vrouw worden gezien.
Anderen hebben misschien wel heel veel moeite met het feit dat ze dalijk naar een openbaar
toilet moeten waar het andere geslacht ook zijn behoefte moet doen.
Dat mannen hun handen niet kunnen wassen omdat een stel vrouwen staan te tutten voor
de spiegel. Of het misschien erg onaangenaam is als je als vrouw zijnde naar een wc moet
waar een paar aangeschoten mannen staan te buurten.
Als we het toch over mierenneuken hebben.

Een vrouw die graag genderneutraal behandeld wilt worden heeft menstruatiepijn dus moet naar
de winkel om pijnstillers te halen.
Oh nee, er staat Feminax op het doosje ookwel Female/Feministisch. Maar ik voel me geen vrouw. :+
Dat de NS voortaan reizigers ipv dames en heren omroept zal mij een worst wezen.
Maar ik weet zeker dat een ook genoeg mensen die zich wel Vrouw/Man voelen zich erg benadeeld
voelen door deze genderneutrale veranderingen. Om maar een voorbeeld te pakken, wat ik hierboven beschrijf.

Ik ken los van dit ook geen genderneutrale mensen, ik ken wel mensen die transgender zijn. Die dus erg graag een geslacht willen benadrukken, alleen niet hetgeen zoals zij geboren zijn.
Of mensen die bi zijn, omdat zij niet kijken naar geslacht maar naar persoonlijkheid en daarop een partner uitkiezen.
Prima toch? Lekker doen en laten, maar om nou ookal zoiets als 'ik heb geen geslacht' te gaan invoeren vind ik echt nonsens.
En het is niet verboden om als vrouw in mannenkleding te lopen of Barbies te kopen voor kleine jongetjes.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:42

Lieshorses schreef:
Maar wat is nou precies het doel hiervan?
Dat sommige mensen zich fijn voelen omdat ze niet als man of vrouw worden gezien.
Anderen hebben misschien wel heel veel moeite met het feit dat ze dalijk naar een openbaar
toilet moeten waar het andere geslacht ook zijn behoefte moet doen.
Dat mannen hun handen niet kunnen wassen omdat een stel vrouwen staan te tutten voor
de spiegel. Of het misschien erg onaangenaam is als je als vrouw zijnde naar een wc moet
waar een paar aangeschoten mannen staan te buurten.
Als we het toch over mierenneuken hebben.

Een vrouw die graag genderneutraal behandeld wilt worden heeft menstruatiepijn dus moet naar
Oh nee, er staat Feminax op het doosje ookwel Female/Feministisch. Maar ik voel me geen vrouw. :+
Dat de NS voortaan reizigers ipv dames en heren omroept zal mij een worst wezen.
Maar ik weet zeker dat een ook genoeg mensen die zich wel Vrouw/Man voelen zich erg benadeeld
voelen door deze genderneutrale veranderingen. Om maar een voorbeeld te pakken, wat ik hierboven beschrijf.

Ik ken los van dit ook geen genderneutrale mensen, ik ken wel mensen die transgender zijn. Die dus erg graag een geslacht willen benadrukken, alleen niet hetgeen zoals zij geboren zijn.
Of mensen die bi zijn, omdat zij niet kijken naar geslacht maar naar persoonlijkheid en daarop een partner uitkiezen.
Prima toch? Lekker doen en laten, maar om nou ookal zoiets als 'ik heb geen geslacht' te gaan invoeren vind ik echt nonsens.
En het is niet verboden om als vrouw in mannenkleding te lopen of Barbies te kopen voor kleine jongetjes.

_/-\o_ _/-\o_
En vooral dat laatste is heel erg belangrijk! Iedereen moet kunnen doen wat hij of zij of het wil, maar zonder een ander iets te verbieden. En ik voel mij vrouwelijk en wens ook zo behandeld te worden.

Chasingmood

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 00:00

kleine correctie die geheel offtopic is: :o
Dat is niet wat bi zijn inhoud, wat jij beschrijft is panseksueel :Y)

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 00:02

Lieshorses schreef:

Ik ken ook een paar transgenders. Die jarenlang hebben gedaan over hun transitie. En die zo blij zijn als ze eindelijk mevrouw worden genoemd ipv meneer(of andersom). Die zoveel blijdschap ervaren als niet alleen zichzelf, maar ook de maatschappij om hen heen, hen erkent als het gender waar zij zich mee identificeren. En dan worden er dit soort maatregelen geïmplementeerd die hun het geluk weer uit de handen neemt. Dat is enorm zuur.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 00:10

Chasingmood, om even kort door de bocht bi te schetsen.
En inderdaad, dat bedoel ik dus. Heel veel mensen worden juíst benadeeld
door genderneutraliteit door te zetten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 00:23

Wat is dan het verschil tussen bi en pan? In die laatste kook je toch? Nog nooit van de term gehoord.

Maar bv wat betreft de neutrale wc s. Gaan dan ook de pisbakken weg zodat iedereen op een zit wc moet en de rijen overal lang worden omdat mannen niet meer snel even een pisbak kunnen gebruiken? Zo nee hoe moeten bv moslimas of joden dat dan gaan doen? Of de zwaar christelijke vrouw? Die geacht worden niet naar een mannelijk geslacht te kijken. Of vrouwen die verkracht zijn en naar worden van een penis?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 00:43

Tytonidae schreef:
Lieshorses schreef:

Ik ken ook een paar transgenders. Die jarenlang hebben gedaan over hun transitie. En die zo blij zijn als ze eindelijk mevrouw worden genoemd ipv meneer(of andersom). Die zoveel blijdschap ervaren als niet alleen zichzelf, maar ook de maatschappij om hen heen, hen erkent als het gender waar zij zich mee identificeren. En dan worden er dit soort maatregelen geïmplementeerd die hun het geluk weer uit de handen neemt. Dat is enorm zuur.

Zal dan wel aan mij liggen, maar misschien dat ik 2 keer naar iemand moet kijken om te achterhalen of iemand transgender is. En dan nog zal er bij mij geen kwartje vallen.
Dus gaat het dan puur om dat het op papier staat?

Ik heb ook moeite met mensen die mij met 1 blik veroordelen, maar iedereen doet het (weer dat hokjesproces) en ik doe ook. Zodra je iemand beter leert kennen voeg je er hokjes aan toe of blijkt dat het eerste plaatsinghokje niet klopte.

Dus nogmaals, ik ben een vrouw, hetero, vrijgezel, heb overgewicht en ook ik word nagekeken op straat en beoordeelt/ benadeelt.
Op dit topic na, hoor je mij daarover?
Ik zal wel te nuchter en een waar maak je je druk om houding hebben als het gaat om genderneutraal. Doe gewoon waar je je goed bijvoelt.

@Lieshorses, geniaal je opmerking over Feminax _O-

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 00:45

Lieshorses schreef:

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat iemand zich getroffen zou voelen door het feit dat aleve er mee op zou houden om precies hetzelfde product (namelijk 250mg naproxen) ineens in twee doosjes te stoppen en dan te beweren dat de een voor menstruatie pijn is en de ander voor alle andere pijn. Aleve feminax is gewoon een stomme manier om iemand 2 doosjes met pijnstillers te verkopen terwijl ze er feitelijk maar 1 nodig hebben omdat er praktisch dezelfde pillen in zitten.
Als er reclames voor tampons en bh's ineens niet meer gericht zouden mogen zijn op vrouwen kan ik me voorstellen dat mensen het een beetje overdreven gaan vinden hoor. Imo mag er wel een middenweg zijn tussen ieder product in een roze variant en alles genderneutraal :o?

Beste reizigers ed maakt me allemaal niet zoveel uit. (Hoewel de NS wel vaak dingen om gaat roepen als ze je van een reiziger ineen "gaat-nergens-heeniger" veranderen, dus wellicht klopt die benaming ergens toch ook niet, beste mensen is dan passender)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 01:06

Ik snap niet zo goed waar mensen over vallen als het voor hen toch niks uitmaakt.
Neem nou het voorbeeld dat de NS "beste reizigers" gebruikt in plaats van "beste dames en heren", wat verandert er dan precies voor mensen die (zich) man of vrouw voelen/zijn? Helemaal niks toch? Dus eigenlijk lijkt me dat dan een positieve verandering, want voor sommigen maakt het toch niks uit en anderen zijn er weer wel blij mee. Dan is dat in mijn optiek helemaal prima.

Als iemand genderneutraal is en op die manier gelukkig door het leven gaat, dan is dat toch gewoon oke? Netzoals het dikke prima is als iemand zich 100% vrouw of man voelt. Niemand heeft er verder last van als iemand zich identificeert als genderneutraal en liever met het ene woord dan met het andere woord aangesproken wordt. In mijn eigen ervaring voelen mensen zich niet per direct gekwetst als iemand ze aanspreekt met mevrouw terwijl ze zich niet een mevrouw voelen. In mijn geval corrigeerde ik iemand gewoon vriendelijk en naderhand kon er ook wel om gelachen worden. Ik lig daar echt niet wakker van, ik denk dat (bijna) niemand daar wakker van ligt of er over valt.

Leven en laten leven :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 01:21

Hij zat er een jaar of vijfentwintig naast, maar George Orwell begint steeds meer gelijk te krijgen met 1984. We zijn ondertussen niet alleen onze privacy volledig kwijt, maar nu wordt via newspeak ons een bepaalde, politiek correcte, manier van praten en daardoor denken opgelegd.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 01:55

gekvanfleur schreef:
Ja, want ik ben een vrouw en daar ben ik trots op en ik wil dus niet dat 0.1 procernt van de bevolking ervoor zorgt dat ik niet meer wordt aangesproken naar wie ik ben en hoe ik mij voel.

Dit dus! En ik ben al mijn hele leven zonder persoonlijke twijfel vrouw. Maar ik heb er ongelooflijk hard voor moeten knokken om mezelf als interessante, mooie en vrouwelijke vrouw te zien! Want voor het gros van de buitenwereld voldoe ik niet aan het beeld van die perfecte vrouw. Maar nu ik wat ouder ben heb ik geleerd dat ik wel een perfecte vrouw ben. Misschien niet voor iedereen. Wel voor mezelf. ;)
En dat word mij nu afgenomen? Ik stel gewoon voor dat eenieder zichzelf accepteerd. Maar neem mij niet af dat ík vrouw ben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 04:59

Schoentje schreef:
Danique schreef:
Hoe gedraagt een standaard heterovrouw zich dan?

Niet zoals ik in ieder geval. Maar ik snap het, ik had ook 'standaard heterovrouw' niet mogen gebruiken, want ook hier beginnen we aardig gevoelig te worden ;)

Het was een oprechte vraag maar zo te zien kan jij er zelf ook geen antwoord op geven :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 06:40

Even alles bijgelezen. Veelal herhaling maar voor mij springt dit er echt uit gezien dat voor mij ook geld. Ik ben 100% vrouw en wil ook graag zo behandeld worden, dat betekent oa het liefste ook aparte vrouwenwc's op mannen die verplicht op hygiëne cursus moeten. >;)

Palmera schreef:
gekvanfleur schreef:
Ja, want ik ben een vrouw en daar ben ik trots op en ik wil dus niet dat 0.1 procernt van de bevolking ervoor zorgt dat ik niet meer wordt aangesproken naar wie ik ben en hoe ik mij voel.

Dit dus! En ik ben al mijn hele leven zonder persoonlijke twijfel vrouw. Maar ik heb er ongelooflijk hard voor moeten knokken om mezelf als interessante, mooie en vrouwelijke vrouw te zien! Want voor het gros van de buitenwereld voldoe ik niet aan het beeld van die perfecte vrouw. Maar nu ik wat ouder ben heb ik geleerd dat ik wel een perfecte vrouw ben. Misschien niet voor iedereen. Wel voor mezelf. ;)
En dat word mij nu afgenomen? Ik stel gewoon voor dat eenieder zichzelf accepteerd. Maar neem mij niet af dat ík vrouw ben!

Ik snap best dat er mensen buiten de bood vallen maar wil je dan een maatschappij die zich blijft aanpassen aan een minderheid (what's next?) en constant op de tenen moet lopen?

Waarom kun je jezelf niet accepteren ipv steeds zo af te moeten zetten? Ik dacht dat wij in Nederland al heel wat luxe hadden maar het is klaarblijkelijk nog steeds niet genoeg.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 07:49

Felicxa schreef:
In mijn geval corrigeerde ik iemand gewoon vriendelijk en naderhand kon er ook wel om gelachen worden. Ik lig daar echt niet wakker van, ik denk dat (bijna) niemand daar wakker van ligt of er over valt.
Ik werd door deze even getriggerd..

wat deed diegene dan 'niet juist' zodat er gecorrigeerd moest worden?
Nu lijkt het alsof er staat dat iemand jou aansprak met mevrouw, maar dat je dat liever niet had? Dus ik denk dat ik het verkeerd lees :)

De genderneutrale omroepteksten, helemaal prima, en sneller (t scheelt toch 2 woorden). Aanhef met bijv brieven schrijven daarintegen vind ik lastig. Als ik een brief zou krijgen geadresseerd aan "beste lezer" voelt dat als automatisch gegenereerd en van sommige instanties wil ik wel heel graag dat ze weten met wie ze corresponderen. De optie "Beste De Vries" zou ik dan een beetje gek vinden.

Ook genderneutrale toiletten hoeven van mij niet overal, laat staan douchehokjes etc. Er zijn plekken waar ik geen mannen tegen hoef te komen.
Op andere plekken kan het zeker een uitkomst zijn, zie inderdaad alleen al de wachtrijen :D

En er zijn inderdaad veel situaties waarin de aanduiding M/V totaal overbodig is, maar soms ook weer wel. Als ik korting krijg op mn verzekering omdat ik vrouw ben (en volgens de statistieken (!) veiliger autorij en dus een lagere premie betaal, ben ik voor :j :') )

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 07:51

Danique, ik ga daar niet verder over uitweiden, omdat het niet relevant is. Jullie halen uit een hele lap tekst een klein stukje wat niet echt relevant is aan het onderwerp, een stukje wat alleen maar aanvulling tee verduidelijking is.

Het enige wat dit heel relevant maakt, is precies waarom ik dit hele genterneutrale irritant kan gaan vinden. Het begint met een zinnetje door de speakers van de NS en het eindigt met dat je op al je woordkeuze moet gaan letten, omdat iemand je verkeerd zou kunnen begrijpen en je daarmee zelf een stempel krijgt als 'stigmatiserend', 'in hokjes plaatsend' of 'discriminerend'.

Verder ga ik hier ook niet meer op doorzagen, dus je mag van mij het laatste woord hebben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:09

Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen. Ik reageerde niet om je een schop voor je schenen te geven of om je te pesten. Ik zou oprecht graag willen weten hoe de hetero vrouw zich zou gedragen en als een ander daar een antwoord op heeft mag die ook best reageren. Ik kan me er alleen geen voorstelling bij maken hoe een normale(?) hetero vrouw zich zou gedragen, en hoe jij je dus niet gedraagt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:13

Nou ja, ik ben ook heel benieuwd hoe dit uitgelegd wordt, zonder andere groepen te stigmatiseren :j

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:24

Cer schreef:
Nou ja, ik ben ook heel benieuwd hoe dit uitgelegd wordt, zonder andere groepen te stigmatiseren :j
Het kan natuurlijk ook gewoon op zo'n manier uitgelegd worden dat de meerderheid het prima begrijpt, door wèl andere groepen te stigmatiseren.

Waar velen denk ik over vallen is dat het soms lijkt of we allemaal verplicht deelnemen aan een wedstrijdje 'wie stigmatiseert het minste', waarbij degene die zich het snelst gekwetst voelt mag optreden als scheidsrechter.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:37

nou nee zo bedoel ik het in ieder geval niet... want als je wilt uitleggen waarom je je niet 'vrouwelijk' gedraagt, ben ik benieuwd hoe ik me als vrouw blijkbaar wel gedraag of hoor te gedragen..
Als we het dan toch over genderzaken hebben.. >;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:47

Chasingmood schreef:
kleine correctie die geheel offtopic is: :o
Dat is niet wat bi zijn inhoud, wat jij beschrijft is panseksueel :Y)

Kijk, weer een hokje...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:50

Even verder offtopic, want panseksueel moest ik echt even googlen..

"Panseksualiteit of omniseksualiteit is de seksuele, romantische, of emotionele aantrekking of het verlangen naar personen van alle genderidentiteiten en biologische geslachten. Panseksualiteit omvat bijgevolg alle soorten seksualiteit tussen meerjarigen: heteroseksualiteit, homoseksualiteit, biseksualiteit, transseksualiteit, en transgenderisme.

Voor panseksuelen bepaalt gender of sekse dus niet of zij zich tot iemand aangetrokken voelen. In die zin zijn panseksuelen "genderblind". Het concept panseksualiteit verwerpt bovendien bewust de seksebinariteit. Daarin verschilt panseksualiteit van biseksualiteit; terwijl biseksualiteit de aantrekking is tot zowel mannen als vrouwen, negeren panseksuelen die tweedeling en kunnen zij zich ook aangetrokken voelen tot mensen die buiten de binaire opdeling vallen."

%) wat stáát daar...

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:56

Lijkt me vrij duidelijk toch :+
Vind ik het ook grappig dat Aleve Feminax hier weer genoemd wordt als zijnde 'daar ga je de naam toch ook niet van veranderen!!!' want dat is ook zo'n nutteloos gegenderd product, kan je net zo goed een gewone, sterkere en goedkopere(!!!!!) variant van pakken :')

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:00

Korte samenvatting Cer: Bi is gewoon vallen op de 2 geslachten man of vrouw.
Pan is aangetrokken voelen op alle varianten van de mens boven de 18 jaar. Tenminste. zo lees ik het! :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:02

Echt wat word het toch allemaal moeilijk gemaakt. Met 101 hokjes.
Gezever van de hoogste plank.
En voor die kleine mini groep zou hele de rest zich aan moeten gaan passen.
Misschien beter dat sommige mensen die zich overal in achtergesteld voelen eens naar een goede psygiater gaan.