Sire campagne jongens moeten meer jongen kunnen zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:00

xMercury schreef:
Ik begrijp de hele ophef ook niet zo eigenlijk.. Er zijn gewoon aangeboren verschillen tussen man en vrouw. Dit zie je toch ook terug in het dierenrijk? :?

Eens. Discussie is helemaal uit de hand gelopen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:03

Ik vind de reclame best goed. Wie de schoen past trekke hem aan. Mensen met kinderen die nog buiten spelen hoeven zich er niets van aan te trekken en mensen met kinderen die de hele dag binnen hangen, kunnen wat leren van dit spotje.
Bij ons is net een (makkelijke)skatebaan gemaakt in een wijk met veel kinderen. Ik geniet als ik er langs rijd. Zoveel kinderen maken er gebruik van! Want bij alleen een spotje moet het natuurlijk niet blijven, er mag best wat gedaan worden voor opgroeiende kinderen.
Het woordgebruik in het spotje, waar sommige mensen over vallen , vind ik flauw. Zolang het geen scheldwoorden zijn, mag je het beestje best bij zijn naam noemen. Indien mensen genderloos willen praten, dan gaan zij hun gang maar. Ik zie het nut er niet van in, begrijp meteen wat ze bedoelen . De boodschap is duidelijk. Maar je kunt het natuurlijk ook negatief uitleggen...en er van alles bij halen, vallen over 1 woord... en de boodschap, laat ze ook lekker buiten spelen, ravotten, totaal negeren.

bruintje123

Re: Sire campagne jongens moeten meer jongen kunnen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:05

Maar hadden ze dan geen spotje moeten maken, laat je kind lekker buiten spelen?

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:11

Feit is dat jongens ruwer spelen. Kans op kapotte broek/verwondingen is veel groter bij jongens dan bij meisjes. De reclame is gewoon niet zo pakkend als je ook meisjes erbij pakt, die hebben dit soort problemen veel minder, dat is gewoon zo.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:22

xMereltje schreef:
Feit is dat jongens ruwer spelen. Kans op kapotte broek/verwondingen is veel groter bij jongens dan bij meisjes. De reclame is gewoon niet zo pakkend als je ook meisjes erbij pakt, die hebben dit soort problemen veel minder, dat is gewoon zo.

Ik had vroeger ook altijd broeken met kapotte knieën.

En meisjes hebben die problemen ook. Die moeten ook hun grenzen verkennen en risico's nemen.

We kennen inmiddels alle berichten wel dat meisjes die paardrijden meer zelfvertrouwen hebben, assertiever zijn en meer van dat soort zaken.

Met paarden omgaan is een risico anzig.

Natuurlijk spelen jongens ruwer. Maar ik ken geen een moeder die kinderen, jongens of meisjes, de hele dag op de huid zit om rustig te laten zijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:28

Ik liep als kind wel veel met een poppenwagen rond.Maar daar zat het konijn of de kip in.Tegewoordig hebben veel kinderen ook geen oude speelkleding meer.Onze dochters hadden ook vriendinnen die niet in de hut(oud kippenhok) of in het hooi mochten spelen.Worden de kleren vies.Dan dook ik de kast in voor een oude jas en broek.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:38

Bokt stelt me bijna nooit teleur. Ik had al gehoopt op een levendige discussie n.a.v. het filmpje.

Ik heb het filmpje gezien en snap dat ze het op deze manier hebben ingekleed. Je moet toch iets kiezen. Wat ik het belangrijkste vind van het filmpje is niet eens het onderscheid tussen jongen/meisje in de reclame. Maar dat je niet iedereen in hetzelfde keuslijf kunt persen. En dat dit wel doen gevolgen kan hebben voor de ontwikkeling.

Dat meisjes ook jongensachtig kunnen zijn en dezelfde risico’s (kunnen) nemen ect is natuurlijk ook belangrijk en daar wordt in dit reclame spotje voorbij gegaan. Maar dat is denk ik, in deze niet belangrijk. Waarom maken ze onderscheid? Niet omdat meisjes zich niet vies mogen maken, risico’s mogen nemen of vrijheid moeten krijgen. Maar omdat er dus schijnbaar (maar ben geen expert) ontwikkelingsstoornissen/achterstanden kunnen plaats vinden bij jongens als ze dit niet kunnen. En bij meisjes is dit dus blijkbaar niet aangetoond/bewezen of misschien minder heftig.

Dat elk kind spelen en vies worden nodig heeft voor de algemene ontwikkeling is mijn inziens logisch. Maar los van de ontwikkeling die je niet krijgt, heeft het ook negatieve invloed op andere leer en ontwikkel prestaties? Daar is bij het maken van deze reclame denk ik de keuze op gemaakt.

Maar goed, dit staat los van het feit dat je kinderen wel de ruimte moet geven voor hun eigen ontwikkeling. Als ik kijk naar mijn dame en 2 jongens dan zie ik gewoon dat ze ieder hun eigen pad kiezen. Daar waar ik meer een “jongachtig” meisje was/ben :P, is mijn meisje echt een meisjemeisje behalve dat ze haar majootjes, leggings en mooie schoentjes niet heel houdt (die ze persé aan wil, want wil ik dat ze broek aan doet dan is het één groot gevecht) En krijg ik opmerkingen van haar waarom ik niet vaker een jurk draag of make-up op doe… En hoewel ze ook graag met de auto’s, treinen en dino’s van haar broertjes speelt (die ze zelf ook heeft/had maar inmiddels bij hun inventaris zit) vraagt ze voor zichzelf barbies, sierraden, jurkjes ect. Daar kiest ze echt zelf voor, want van mijn voorbeeld komt het niet.

Zoonlief die even graag met zijn zus met de barbies en verkleedspelletjes (incl jurkjes :P) speelt, wil auto’s, pistooltjes, dino’s ect als kadootjes hebben. En dat terwijl wij hem ook niet persé die kant uit hebben gestimuleerd (heeft het gewoon van zijn zus overgenomen). Of hij net zoals zijn zus op dansles gaat, weet ik nog niet, dat ligt ook aan zijn karakter (vind groepsdingen eng) Maar hij leert ook heel anders. Hij gooit heel lang zijn kont in de krib en besluit dan op gegeven moment het wel te doen en dan blijkt dat hij dus wel heeft opgelet want doet het in 1x. Zo wilde hij lang niet fietsen, stap vervolgens op de fiets en rijdt zonder zijwieltjes weg. Hij wil geen schrijf, lees of reken oefeningen/spelletjes doen. Maar gaf laatst tussen neus en lippen door wel aan dat een 2 en een 0 twintig heet en een 2 en een 5 25 heet. DL van bijna 2 jaar ouder heeft daar nog af en toe last mee.

Maar goed, laat een kind, kind zijn en geeft ze de ruimte dingen te ontdekken op hun eigen manier. En ja, dit betekend dat elk kind anders is en een andere curve heeft. Maar dat is natuurlijk lastig te meten en dat past weer niet in onze prestatiecultuur.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:41

Nou Riddershow, va wat ik uit een aantal posts in dit topic begrijp, kán dat dus helemaal niet, wat jij verteld en doen meisjes van nature geen meisjesdingen en jongens geen jongensdingen en is het allemaal aangeleerd gedrag en heb je ze onbewust gestuurd mede door sluikreclame ... ;-)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 10:41

Het hele genderloze gedoe is voor mij een onzinnige situatie. Nu ook amsterdamwaarbij geachte dames en heren niet meer mag maar beste mensen wel 8)7 kom op zeg.

De natuur heeft nu eenmaal bedacht je hebt mannetjes en vrouwtjes en een enkele uitzondering daar tussenin. Mannetjes zijn groter zwaarder vechten meer. Vrouwtjes (enkele uitzonderingen daargelaten in de insecten en viswereld) zijn kleiner onopvallender zodat ze minder opvallen met hun kroost.

Kijk maar naar paarden. De ruinen en hengsten spelen meer en ruwer. En dat wordt juist gestimuleerd. Die worden toch ook geen gevaarlijke wezens door de juiste sturing. :n

Dus ja de campagne is voor mij slim en stop dat ik ben zielig want mijn geslacht wordt gediscrimineerd enz. Voor vrouwen heb je lang een campagne gehad om de techniek in te gaan

En ja de meeste vrouwen die kinderen krijgen gaan minder werken of stoppen. Nou en.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:44

Cer schreef:
Nou Riddershow, va wat ik uit een aantal posts in dit topic begrijp, kán dat dus helemaal niet, wat jij verteld en doen meisjes van nature geen meisjesdingen en jongens geen jongensdingen en is het allemaal aangeleerd gedrag en heb je ze onbewust gestuurd mede door sluikreclame ... ;-)

oliebol, dan heb ik iets verkeerds gedaan... want wij hebben geen tv-aansluiting , dus ook geen reclames |o

(alleen maar verschrikkelijk stereotyperende films of zou daar fout liggen)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 10:45

Ja daar ligt het aan. De boef is meestal een man het hulpeloze schaap een vrouw enz :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:48

Behalve charlie's angels dan :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 10:49

Ja maar dat is een uitzondering. Enne ze worden gestuurd door een man :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:00

bruintje123 schreef:
Behalve charlie's angels dan :P

En in Buffy the Vampire slayer!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:16

Riddershow schreef:
Maar omdat er dus schijnbaar (maar ben geen expert) ontwikkelingsstoornissen/achterstanden kunnen plaats vinden bij jongens als ze dit niet kunnen. En bij meisjes is dit dus blijkbaar niet aangetoond/bewezen of misschien minder heftig.

Maar dit is dus niet waar, ook niet op wetenschappelijk niveau. Het is selectief shoppen in de populaire wetenschap, en dan daar nog weer een gemakzuchtige samenvatting van.

De negatieve gevolgen van dit soort beeldvorming is namelijk ook allang bewezen. Namelijk dat meisjes minder de ruimte krijgen om stoer of wild te spelen, dat bij meisjes problemen vaak worden ondergediagnosticeerd, terwijl bij jongens vaker een negatieve interpretatie gegeven wordt. En dat gaat dus niet alleen om het spelen, maar vooral ook om de verwachtingen die we hebben van jongens. In dit topic wordt dat openlijk en serieus gezegd door iemand: men vindt jongens minder verstandig. Dat creeert dus ook een negatief verwachtingspatroon wat jongens schaadt - veel meer dan de wel of niet ruimte om te spelen jongens schaadt.

Citaat:
Dat elk kind spelen en vies worden nodig heeft voor de algemene ontwikkeling is mijn inziens logisch. Maar los van de ontwikkeling die je niet krijgt, heeft het ook negatieve invloed op andere leer en ontwikkel prestaties? Daar is bij het maken van deze reclame denk ik de keuze op gemaakt.

En dat is dus een foute keuze, omdat de stereotypering daarvan als jongensgedrag een groter nadelig effect heeft dan het 'probleem' dat ze aan de orde stellen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 11:21

Shadow je zoekt nu problemen die er niet zijn. :n

Ik zou juist door een dergelijke stereotypering geraakt moeten worden. Ben vrouw heb adhd mannelijke interesses en beroep was eerste meisje op hts werktuigbouw :+ . Zie er niet eens vrouwelijk uit maar ben het wel.

Heb ik last gehad van vooroordelen. Best wel een stage mocht niet door gaan omdat ik vrouw was. :n tsja. Maar voel ik me benadeeld nee totaal niet. Heb voldoende zelfvertrouwen om tegen de stroom in de zwemmen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:21

Shadow, Jongens ZIJN dan ook nog gewoon minder verstandig als ze jong zijn.
Dat moet je niet opvatten als ze zijn domme wezens, nee dat IS nu eenmaal het gemiddelde verschil tussen jongens en meisjes.
Het jongensbrein ontwikkeld anders.
Kun je niet vinden kloppen, maar het is toch echt zo.
Jongens zijn meer impulsief zonder na te denken dan meisjes. Meisjes denken beter na. Du ja dat is verstandiger.

http://www.anababa.nl/ontwikkeling/jong ... twikkeling

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 11:22

En later volwassen ook nog :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:24

karuna schreef:
Kijk maar naar paarden. De ruinen en hengsten spelen meer en ruwer. En dat wordt juist gestimuleerd. Die worden toch ook geen gevaarlijke wezens door de juiste sturing. :n

Wordt dat gestimuleerd? Zijn er campagnes die gericht zijn om ruinen meer te laten spelen of meer naar buiten te doen dan merries? Zo ja, dan heb ik die gemist.

Maar belangrijker: wij zijn niet meer de holbewoners waar men zo graag op teruggrijpt (en waarvan we helemaal niet weten hoe die precies in elkaar zat eigenlijk.) Onze maatschappij is hier en nu - daarom leren we onze kinderen bv lezen. Is dat 'natuurlijk'?
De holbewoners deden het niet, paarden doen het niet, chimpansees doen het niet. Wij doen het wel.

Wij hebben namelijk een aantal extraatjes bovenop dat simplistische holbewoneridee: we kunnen samenwerken op heel veel manieren. Het blijkt dat we als mensensoort heel veel nut hebben van diversiteit, dus mensen met verschillende kwaliteiten. En dat we als mensensoort ook een stuk langer en gelukkiger leven als we samenwerken ipv elkaar proberen te reduceren tot stereotypen.

Dus als we kijken naar wat 'natuurlijk' is dan is verzet tegen domme, platte, nadelige stereotypen heel natuurlijk.

Citaat:
Voor vrouwen heb je lang een campagne gehad om de techniek in te gaan

Klopt, en het is goed om te bedenken waarom dat anders was: dat was een situatie waarin geprobeerd werd om een bepaalde (kunstmatig gecreeerde) ongelijkheid te verminderen. Daarmee is het fundamenteel anders dan deze campagne, die juist het beeld van ongelijkheid versterkt. Da's niet hetzelfde.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:25

bruintje123 schreef:

Quatsch. De verschillen zijn niet statistisch significant en vallen in het niet bij de spreiding.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:27

Shadow0 schreef:
bruintje123 schreef:

Quatsch. De verschillen zijn niet statistisch significant en vallen in het niet bij de spreiding.

Misschien de rest ook lezen ipv alles weer een hakkels quoten.
Ook de link even doorlezen.

Of is het zo dat jij het beter weet als ict-er dan de mensen die wel geleerd hebben in het ontwikkelen van kinderbreinen en gedrag?
Kan hoor.
Ik heb er ook niet voor geleerd, maar ik geloof daarin wel wat er geschreven staat. Ook omdat je het zelf kunt ervaren als je niet de ogen sluit op een feministische manier.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:40

bruintje123 schreef:

Mijn oudste alleen al valt zo ver buiten dit profiel.
Loopt al vanaf zijn eerste jaar cognitief en qua taal ver voor op zijn leeftijds genootjes. Jongens en meisjes.

En mijn kind is daar echt niet uniek in.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:44

Natuurlijk zijn er kinderen die anders dan de gemiddelde lopen. En nee dat is er niet eentje daarin zijn er zeker meer.
Toch klopt dit gemiddeld gezien wel.

Jongetjes lopen wat achter op meisjes. Halen dat later in.
Ze zijn gemiddeld gezien anders.
Logisch ook, hebben ook testosteron wat meiden anders hebben.
Waarom is het erg te zeggen, ja meestal gaat dat op?

Tegenwoordig mag dat niet meer lijkt wel.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:45

Shadow Shadow Shadow, wat zit jij op je stokpaardje(m/V) zeg. Je doet je voor als de Dr.Phil der Lage Landen. En vooral drammerig reageren met hele lappen tekst.
Of je het leuk vind of niet, er is verschil tussen mannen en vrouwen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:51

Het gebeurt niet vaak: maar ik kan me prima vinden in de berichten van Bruintje, Cer en Riddershow.
:D ;)