Dienstplicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:02

Resistance schreef:
Dienstplicht tot daar aan toe, maar imo kan je NIEMAND verplichten om met een geweer te gaan zwaaien. Ik zou dat in ieder geval nooit doen, en niemand mag mij daartoe dwingen aangezien ik principiëel tegen geweld ben.

Vergis ik me nou of opende jij niet een topic een tijd terug waarin je aangaf bij luchtmacht te willen als straaljagerpiloot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:10

Kuggur schreef:
Resistance schreef:
Dienstplicht tot daar aan toe, maar imo kan je NIEMAND verplichten om met een geweer te gaan zwaaien. Ik zou dat in ieder geval nooit doen, en niemand mag mij daartoe dwingen aangezien ik principiëel tegen geweld ben.

Vergis ik me nou of opende jij niet een topic een tijd terug waarin je aangaf bij luchtmacht te willen als straaljagerpiloot?

Mensen veranderen. Dat was ik inderdaad, echter ben ik in de tussentijd (2 jaar) flink veranderd.

rien10

Re: Dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:24

Ik ben voor dienstplicht. En dan ook voor meisjes.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 01:04

Resistance schreef:
[

Klopt, maar zulke 180 graden ommezwaaien zijn vrij zeldzaam, vandaar mijn twijfel.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 01:59

Ik heb alleen de eerste pagina door gelezen de rest nog niet, Mijn vriend is beroeps, en ik zie in wat ik allemaal hoor en mee krijg van hem en zijn collega's nergens onnodig geweld. Ja ze oefenen met wapens en ja ze leren vechten, maar ze leren er ook mee om te gaan dat ze het alleen in een NOOD situatie zullen gaan gebruiken.

edit: ik ben dus wel voor dienstplicht, eventuele uitzending naar bepaalde landen waarbij je de orde moet handhaven ben ik ook voor als je daarmee instemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 03:28

loesje4600 schreef:
edit: ik ben dus wel voor dienstplicht, eventuele uitzending naar bepaalde landen waarbij je de orde moet handhaven ben ik ook voor als je daarmee instemt.

Niet alleen persoonlijk naar jou gericht, maar ik quote jou maar even:
Heb je je zelf al aangemeld bij defensie om daar te werken?
Of heb je zelf al een jaartje vrijwillig helpen in een verpleeghuis ingepland in je leven?

Zo niet, waarom vind je dan dat andere dat wel (onvrijwillig) zouden moeten doen?

Waarom geef je zelf niet het juiste voorbeeld door eerst zelf, onbetaald (geef wat je overhoud aan loon aan een goed doel), een of twee jaar "je steentje bij te dragen", wat saamhorigheid te ervaren, wat discipline te krijgen, en te leren wat je moet doen in geval van rampen?

Nogmaals, iedereen is makkelijk met beslissen wat anderen moeten doen want iedereen lijkt "discipline", "weerbaarheid", en "saamhorigheid" te missen. Behalve de persoon die het schrijft natuurlijk, die heeft het allemaal wel.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 03:54

@enzino, Om maar even gewoon op jou te reageren: Ik werk toevallig in een verpleeghuis, en ik zit er zeker over na te denken om ook bij defensie te gaan werken. zowieso vind ik het geen kwaad kunnen om je eigen oogpunt te vergroten, defensie bied mooie kansen en het is niet alleen maar het leger waarin je moet vechten, ze hebben zoveel meer te bieden zoals bijvoorbeeld: technici, zorg, planning, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 05:17

loesje4600 schreef:
@enzino, Om maar even gewoon op jou te reageren: Ik werk toevallig in een verpleeghuis, en ik zit er zeker over na te denken om ook bij defensie te gaan werken. zowieso vind ik het geen kwaad kunnen om je eigen oogpunt te vergroten, defensie bied mooie kansen en het is niet alleen maar het leger waarin je moet vechten, ze hebben zoveel meer te bieden zoals bijvoorbeeld: technici, zorg, planning, etc.

Dat is mooi alleen denk ik dat je een uitzondering zal zijn hier.

Het merendeel is makkelijk met beslissen wat anderen moeten doen maar zien zichzelf als een apart geval dat er niet aan mee hoeft te doen. Afgaande op het aantal vrijwilligers in NL en dat de meeste hun commentaar op "jongeren" richten met soms meteen een reden te geven waarom zij niet mee zouden hoeven doen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 05:35

Zeker geen uitzondering. Zelf ook bezig geweest om voor defensie te werken. En help ik ouderen met allerlei zaken. Vrijwillig en onbetaald. Al jaren.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 07:04

Toevallig deze discussie net met mijn broer gehad. Ik ben zeker voor dienstplicht. In het leger en evt maatschappelijk. Juist om in deze tijd de jeugd wat mee discipline bij te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 07:17

Enzino: als ik geen handicap had gehad en gewoon had kunnen werken had ik erg graag bij defensie gegaan of een jaar vrijwilligerswerk gedaan ja, maar dat gaat nu eenmaal niet omdat ik momenteel leef op dusdanige pijnstilling waar gele stickers op staan ivm reactievermogen en fysiek gezien mag ik blij zijn als ik straks geen rolstoel aan hoef te vragen. Dus ja, ik zou graag willen maar ik kan niet.

Ik ben wel via een andere weg betrokken bij defensie maar die maak ik niet openbaar.

Daardoor weet ik wel het e.e.a. van defensie af en weet ik dat je dus niet leert mensen overhoop te schieten. Daarom alleen al zou ik voor dienstplicht zijn, om dat verknipte beeld de wereld uit te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 07:21

mimp3 schreef:
In het leger en evt maatschappelijk. Juist om in deze tijd de jeugd wat mee discipline bij te brengen.

Wat versta jij precies onder "discipline bijbrengen"?
Hoe moet zich dat uiten in het dagelijks leven?

Anoniem schreef:
Daardoor weet ik wel het e.e.a. van defensie af en weet ik dat je dus niet leert mensen overhoop te schieten. Daarom alleen al zou ik voor dienstplicht zijn, om dat verknipte beeld de wereld uit te werken.

Misschien zou een postbus 51 spotje of een open dag bij de landmacht ook dat verknipte beeld uit de weg kunnen helpen.
Kost maar een paar minuten (spotje) of hoogstens een dag (open dag). Stuk sneller dan iets van een jaar dienstplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 07:27

Och ze hebben nu ook vrij veel reclames over werken bij defensie, maar in dit topic is wel te lezen dat dat verknipte beeld weinig veranderd. Met het aantal netflixers en nieuws op de smartphones vraag ik me af hoeveel pubers er nog TV kijken.

Open dagen hebben ze er ook meer dan 1 van, en die worden wel prima bezocht, maar het bereikt vooral degenen die al bij defensie wilden. Veranderd niks aan het verkeerde beeld dat men heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 07:38

Anoniem schreef:
Och ze hebben nu ook vrij veel reclames over werken bij defensie, maar in dit topic is wel te lezen dat dat verknipte beeld weinig veranderd.

Waarom is het trouwens zo belangrijk dat het "verknipte" beeld rechtgezet moet worden?

Ik begrijp dat jij connecties met defensie hebt en misschien graag zou willen dat mensen dat meer waarderen, maar wat is de toegevoegde waarde voor de maatschappij als iedereen een beter begrip krijgt van het werk van defensie? Ik denk dat iedereen wel wilt dat zijn/haar beroepsgroep/sport/hobby meer positieve aandacht krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 07:45

Omdat defensie een stuk meer is dan alleen met een wapen zwaaien. Ik zeg niet dat iedereen moet juichen van geluk als ze bij defensie mogen, maar bepaalde misvattingen mogen best de wereld uit geholpen worden.

Net als dat paardrijden niet alleen voor meisjes is en vollere mensen zich ook leuk mogen kleden. Daar zet men zich ook graag voor in om dat beeld recht te zetten (om het maar even door te trekken naar 'hobby'.)

Wel grappig overigens dat als ik inhoudelijk op je reageer, dat je je dan ineens afvraagt waarom het zo belangrijk is dat dat verknipte beeld weg gaat. Dat staat los van mijn 'connecties' met defentie hoor, geen nood. Geen financieel of persoonlijk belang bij. Ik vind dat al jaren belangrijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 07:50

Anoniem schreef:
Enzino: als ik geen handicap had gehad en gewoon had kunnen werken had ik erg graag bij defensie gegaan of een jaar vrijwilligerswerk gedaan ja, maar dat gaat nu eenmaal niet omdat ik momenteel leef op dusdanige pijnstilling waar gele stickers op staan ivm reactievermogen en fysiek gezien mag ik blij zijn als ik straks geen rolstoel aan hoef te vragen. Dus ja, ik zou graag willen maar ik kan niet.

Ik ben wel via een andere weg betrokken bij defensie maar die maak ik niet openbaar.

Het gaat niet om het beeld wat we hebben van defensie. Het Nederlandse leger staat tegenwoordig heel goed bekend bij de vredensmissies. Heel goed in onderhandelen met de tegenstander, de plaatselijke bevolking met veel respect behandelen etc, etc.

Maar dat is niet wat je doet als je in dienst zit. Je doet niet hetzelfde als de beroeps. Dat kan ook helemaal niet. Dat is veel en veel te kostbaar. En vooral veel te gevaarlijk. Een leger werkt bij hightech apparatuur...dat laat je over aan de mensen die je er voor opgeleid hebt.

Het blijft dus bij een soort baisistraining. En je heel veel vervelen. Dienstplicht is ook niet een paar maanden. Dat is zo'n 14 maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 08:02

Wat is 14 maanden nou op je hele leven?
In die 14 maanden ga je echt niet de tweede maand direct naar Syrië om daar met volautomatische wapens te zwaaien. En dat is wat ik in ieder geval wel veel zie qua beeld wat ze hebben. En dan niet alleen bij de gemiddelde puber, maar er zijn er ook altijd wel een of twee in de opleiding die denken dat ze mee gaan doen in oorlogje voeren :+ terwijl er zoveel kanten zijn en het leger inderdaad veel meer is dan alleen oorlogje voeren, o.a. de vredesmissies inderdaad.

Wat denk ik wél een goede zou zijn, is dat er met dienstplicht gekeken zou worden naar iemands kunnen. Iemand die technisch onderlegd is, in de daarvoor bestemde afdeling te zetten. Iemand die goed is in onderhandelen, die komt weer ergens anders. Een ander die briljant is in observeren, komt ook weer in een andere club terecht.

Zou dit het wat minder 'vreselijk' maken?

Ja, uiteindelijk, wanneer er stront aan de knikker is, moet je allemaal handelen naar je kunnen, maar ik denk dat in dienstplicht dan een basistraining (absolute basis) en dan een 'verdieping' in de richting die je in ieder geval interesseert (en dan dus met de voordelen van een rijbewijs halen, certificaten voor de gedane studie in diensttijd) het wel aantrekkelijker kunnen maken, dat absoluut. Voor wat hoort wat, dat is zeer zeker. Maar dat geld andersom ook; je hebt vrijheid hier in Nederland, maar hebt geen idee wat ervoor gedaan wordt. Kijkje in de keuken zegmaar. Betaald en met extra's. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 08:08

Anoniem schreef:
Omdat defensie een stuk meer is dan alleen met een wapen zwaaien. Ik zeg niet dat iedereen moet juichen van geluk als ze bij defensie mogen, maar bepaalde misvattingen mogen best de wereld uit geholpen worden.

Tuurlijk mag dat, maar moet dat door middel van iedereen verplicht 12-14 maanden aan een dienstplicht te laten deelnemen?

Anoniem schreef:
Net als dat paardrijden niet alleen voor meisjes is en vollere mensen zich ook leuk mogen kleden. Daar zet men zich ook graag voor in om dat beeld recht te zetten (om het maar even door te trekken naar 'hobby'.)

Om het naar het absurde door te trekken, vind je dan ook dat iedereen 12-14 maanden verplicht paard moet gaan rijden of moet leren hoe zich leuk te kleden?

Natuurlijk vind je dat niet. Je vind dat de misvattingen best de wereld uit geholpen mogen worden maar de vraag is tegen welke prijs. Zoals eerder aangegeven zal de dienstplicht miljarden gaan kosten (elke dienstplichtige moet te eten krijgen, moet een uniform hebben, moet een slaapplaats hebben, moet oefenmateriaal hebben, moet instructeurs hebben, en ze zullen een jaar lang geen inkomstenbelasting betalen). Dat geld moet ergens vandaan komen, en dat zal gedeeltelijk uit het budget van onderwijs en gezondheidszorg zijn.

Je bent dus bereid flink te korten op onderwijs en gezondheidszorg alleen maar om een misvatting over het werk van defensie recht te zetten?

Ik zie daadwerkelijk niet waarom dit misverstand zo nodig rechtgezet moet worden. Wat is de schade die we momenteel oplopen door dit misverstand?

Anoniem schreef:
Wel grappig overigens dat als ik inhoudelijk op je reageer, dat je je dan ineens afvraagt waarom het zo belangrijk is dat dat verknipte beeld weg gaat. Dat staat los van mijn 'connecties' met defentie hoor, geen nood. Geen financieel of persoonlijk belang bij. Ik vind dat al jaren belangrijk.

Waarom is dat grappig? Heb je het gevoel dat ik je argument voorbij ga? Ik ben het met je eens dat een TV spotje slechts een beperkt bereik heeft en een open dag vooral mensen met interesse in defensie aantrekt. Maar om iedereen een jaar dienstplicht te verplichten is wel een extreme oplossing om een groter bereik te krijgen. Misschien zou elke school een dagje uit naar het leger kunnen organiseren als basis van hun onderwijsprogramma? Sportdag op een militaire basis in plaats van de Coopertest? Dat lijken me allemaal veel simpelere, goedkopere en minder ingrijpende manieren om het beeld te verbeteren dan een dienstplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 08:16

Ik denk dat dienstplicht dus ook met een aanpassing zou kunnen, zie bovenstaand bericht. Of als verplicht vak op de middelbare school, zou ook helemaal prima zijn. En dan niet in de vorm van een sportdagje of een excursie naar een legerbasis maar een wekelijks/maandelijks terugkerend iets. Alleen dan krijg je de slimpies die spijbelen, daar moet je dan weer wat op bedenken, en het onderwijs zal duurder worden. Dat wordt dan weer uit Defensie en Gezondheidszorg getrokken worden.

Al ben ik van mening dat ze best wat andere potjes mogen minderen, maar dat is een andere discussie waar ik zo mijn idee over heb.

Maar de optie 'op school' er (veel) meer van meekrijgen vind ik wel een goede en zo had ik er nog niet over nagedacht, dus dankjewel voor deze opening.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 08:21

Op school 1 dag per week bijvoorbeeld zou ik een goed idee vinden. De stof van heel vwo kan makkelijk in 1 jaar geleerd worden, dus veel missen leerlingen niet qua educatie.

En dan voor de mensen die niet in staat zijn om basis training leger te volgen een goed alternatief en iets wat bij hun kunnen en kennen past. Heel leuk en aardig dat ik dan koffie mag rondbrengen, maar dat zou ik nog 14 maanden volhouden zonder mij stierlijk te gaan vervelen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 08:27

Anoniem schreef:
Wat is 14 maanden nou op je hele leven?
In die 14 maanden ga je echt niet de tweede maand direct naar Syrië om daar met volautomatische wapens te zwaaien. En dat is wat ik in ieder geval wel veel zie qua beeld wat ze hebben. En dan niet alleen bij de gemiddelde puber, maar er zijn er ook altijd wel een of twee in de opleiding die denken dat ze mee gaan doen in oorlogje voeren :+ terwijl er zoveel kanten zijn en het leger inderdaad veel meer is dan alleen oorlogje voeren, o.a. de vredesmissies inderdaad.

Wat denk ik wél een goede zou zijn, is dat er met dienstplicht gekeken zou worden naar iemands kunnen. Iemand die technisch onderlegd is, in de daarvoor bestemde afdeling te zetten. Iemand die goed is in onderhandelen, die komt weer ergens anders. Een ander die briljant is in observeren, komt ook weer in een andere club terecht.

Zou dit het wat minder 'vreselijk' maken?

Ja, uiteindelijk, wanneer er stront aan de knikker is, moet je allemaal handelen naar je kunnen, maar ik denk dat in dienstplicht dan een basistraining (absolute basis) en dan een 'verdieping' in de richting die je in ieder geval interesseert (en dan dus met de voordelen van een rijbewijs halen, certificaten voor de gedane studie in diensttijd) het wel aantrekkelijker kunnen maken, dat absoluut. Voor wat hoort wat, dat is zeer zeker. Maar dat geld andersom ook; je hebt vrijheid hier in Nederland, maar hebt geen idee wat ervoor gedaan wordt. Kijkje in de keuken zegmaar. Betaald en met extra's. :+

Ik heb het niet over zwaaien met volautomatische geweren. Het gaat om 2 uurtjes bezig zijn en de rest van de dag aanwezigheidsplicht hebben.

Ik heb overigens heel goed in de keuken kunnen kijken. Heb een vriendje gehad dat in dienst zat. Ik heb samen met hem geregeld dat hij in Amersfoort op de manege terecht kwam. Al zijn"maten" jaloers....hij had tenminste wat te doen. Al was het dan maar met die paarden.

En ja 14 maanden is erg lang. En wanneer moet je dan he? Ben je net ingeloot voor je studie kom je toch niet. Of na je studie dan? Nog voor je co-schappen? (Als je geneeskunde studeert) Of als je klaar bent? Heb je al een relatie, wellicht kinderen en een huis.....
Ook leuk...als je na je dienstplicht dan uitgeloot word voor je studie van keuze.

Kijk een maatschappelijke stage als iemand 18 is van 2 maanden...prima. Heel prima om de zomer mee door te brengen voor dat je weer verder met je opleiding gaat.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 08:32

Ja, dat zou veel jongeren goed doen...maar uitzending beneden 21 jaar zou niet mogelijk moeten zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 08:45

kwita schreef:
Ja, dat zou veel jongeren goed doen...maar uitzending beneden 21 jaar zou niet mogelijk moeten zijn!

Het zou jongeren goed doen maar jou niet?
Ben je al in dienst geweest?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:22

Een jaar lang zou ik ook te gek vinden. Ik denk eerder een maand of 2 inderdaad, na de middelbare school.

Dat je mensen een traject laat doorlopen dat positief uitpakt voor de samenleving en voor zichzelf. Iets dat iedereen dan gemeen heeft om op terug te kijken en waar je tussen leeftijdgenoten van allerlei soorten pluimage samen ergens je schouders onder zet :j En waar je een papiertje met aanbevelingen aan overhoudt dat je kan helpen in de volgende stap in je leven.

En als ik dat dan moet bekostigen dan zou ik zeggen bijvoorbeeld het afschaffen van de kinderbijslag, als je dat een jaar of 16 opspaart dan kan je best wel wat toch :)

En dan komt dat geld tenminste ten goede aan zowel de ontwikkeling van het kind als een verdraagzamere samenleving met meer respect voor elkaar. Nu wordt het toch maar vaak als een zakgeld gezien voor leuke dingen.

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:32

enzino schreef:
kwita schreef:

Het zou jongeren goed doen maar jou niet?
Ben je al in dienst geweest?

Wat heeft defensie jou misdaan dat je er zo enorm tegen bent, en op iedereen die positief is over defensie zo moet reageren?
Laatst bijgewerkt door BulletjeBeer op 20-06-17 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt