Wat is 14 maanden nou op je hele leven?
In die 14 maanden ga je echt niet de tweede maand direct naar Syrië om daar met volautomatische wapens te zwaaien. En dat is wat ik in ieder geval wel veel zie qua beeld wat ze hebben. En dan niet alleen bij de gemiddelde puber, maar er zijn er ook altijd wel een of twee in de opleiding die denken dat ze mee gaan doen in oorlogje voeren

terwijl er zoveel kanten zijn en het leger inderdaad veel meer is dan alleen oorlogje voeren, o.a. de vredesmissies inderdaad.
Wat denk ik wél een goede zou zijn, is dat er met dienstplicht gekeken zou worden naar iemands kunnen. Iemand die technisch onderlegd is, in de daarvoor bestemde afdeling te zetten. Iemand die goed is in onderhandelen, die komt weer ergens anders. Een ander die briljant is in observeren, komt ook weer in een andere club terecht.
Zou dit het wat minder 'vreselijk' maken?
Ja, uiteindelijk, wanneer er stront aan de knikker is, moet je allemaal handelen naar je kunnen, maar ik denk dat in dienstplicht dan een basistraining (absolute basis) en dan een 'verdieping' in de richting die je in ieder geval interesseert (en dan dus met de voordelen van een rijbewijs halen, certificaten voor de gedane studie in diensttijd) het wel aantrekkelijker kunnen maken, dat absoluut. Voor wat hoort wat, dat is zeer zeker. Maar dat geld andersom ook; je hebt vrijheid hier in Nederland, maar hebt geen idee wat ervoor gedaan wordt. Kijkje in de keuken zegmaar. Betaald en met extra's.