Meisje (10) wurgt dieren op kinderboerderij

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:47

Phoya schreef:
Maar helemaal niet reageren op dit gedrag en er enkel medicatie in stoppen leert het kind niet dat wat het gedaan heeft fout is. Een gepaste reactie is wel op zijn plaats denk ik.

Ga er maar van uit dat de therapie die dit meisje zal krijgen echt wel verder gaat dan bovenstaande :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:49

Janine1990 schreef:
_San87_ schreef:
Ik ben echt compleet geschokt :oo. 10 jaar en dan al dieren wurgen. Pfffiiieeeeuw.

De speculaties over wat misschien evetueel wel niet gebeurd zou kunnen zijn met haar zijn wel echt creatief.

Ik denk dat je wel iets anders over deze uitspraak denkt als je eens een dossier van een TBS'er hebt gelezen... ;) Dan ga je echt wel begrijpen dat het creatieve in dit topic best wel meevalt en het hele logische opties zijn.

Het hoeft niet, dat is ook meerdere keren genoemd. Maar het is een hele goede mogelijkheid dat er een oorzaak is van dit gedrag.

You don't say.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:53

Snorlex schreef:
Je wordt niet zomaar ontoerekeningsvatbaar verklaard. TBS wordt opgelegd bij delinquenten met een of meerdere stoornissen.

Dit staat overigens los van "medelijden" hebben. Ik heb geen medelijden maar kijk graag wat langer dan mijn neus lang is ipv gewoon wat te blèren.

TBS bestaat omdat "normaal" straffen niets uithaalt. Ze zijn ziek, in hun hoofd.

Het betreft hier een kind. Zeer, zeer waarschijnlijk leidt dit kind ook aan een of meerdere stoornissen (al dan niet een afwijking in het brein en/of gedrag getriggerd door trauma). Medelijden hoeft niet maar wel het inzicht dat straffen gewoon geen zin heeft.

Intensieve therapie en evt. medicatie wel. Dit hoeft echt niet terwijl ze buiten vrolijk rondhuppelt. Dit kan ook gedurende een gedwongen opname.

Maar jij hebt het wel over gedwongen opname.
De meeste hier zijn daar fel tegen.
Die willen dat ze wel vrolijk buiten kan huppelen. Want paardrijden leer je ook door te doen dus huppelen in de maatschappij ook. Een spoor van dode dieren achter latend lijkt dan ondergeschikt.

Individu

Snorlex schreef:
Phoya schreef:
Maar helemaal niet reageren op dit gedrag en er enkel medicatie in stoppen leert het kind niet dat wat het gedaan heeft fout is. Een gepaste reactie is wel op zijn plaats denk ik.

Ga er maar van uit dat de therapie die dit meisje zal krijgen echt wel verder gaat dan bovenstaande :)

Daar ga ik ook vanuit en dat lijkt me ook vruchtbaar.

Maar een stoïcijnse therapeut die enkel vragen stelt of het kind aan het denken zet lijkt me niet voldoende. Ik denk dat het kind shock moet zien in het gedrag en de ogen van betrokken mensen. Meteen na de gebeurtenis.
Laatst bijgewerkt door Individu op 04-06-17 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Deoiridh

CarolienR schreef:
Jeetje. Ik schrik van sommige reacties.
Voor hetzelfde geld heeft ze een beperking, een trauma of is er iets compleet mis gegaan in haar jeugd of zit er iets fout in haar hersenen.
Dat maakt het niet goed en ja, ik denk dat dit meisje intensieve begeleiding/therapie nodig heeft en inderdaad de rest van haar leven gemonitord moet worden.

Dieren doden op jonge leeftijd is een van de eerste tekenen van psychopathie. Denk niet dat dit nog op te lossen is met therapie, zeker niet gezien het feit dat ze meerdere gezelschapsdieren heeft vermoord. Dan ben je toch al vrij ver heen lijkt me.
Een trauma o.i.d. zou een trigger kunnen zijn, maar echt niet de oorzaak van dit gestoorde gedrag. Vind het dan ook niet goed te praten of af te zwakken door een mogelijke "moeilijke jeugd".

Therapie is ook niet zo makkelijk, aangezien een psychopaat geen empathie en geweten heeft, zal hij of zij de gevolgen van de daden niet inzien en niet willen inzien.
Laatst bijgewerkt door Deoiridh op 04-06-17 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

knetterhard

Wat een afschuwelijk gebeuren zeg... ik heb hier echt geen woorden voor. Ik las het eerder al en ik kan mij er echt geen voorstelling van maken. Toen ik zelf deze leeftijd had, wilde ik juist dat alle dieren gelukkig en wel waren en vond ik alles eerder zielig.

Wel zit ik met wat vragen net zoals de rest natuurlijk :j. En ik ben benieuwd naar jullie mening! Ik weet natuurlijk niet uit welk gezin het desbetreffende kind komt en hoe deze is opgevoed..
Veronderstel dat het van een jagersfamilie of een slagersfamilie komt etc etc? Of een kind wat op een boerderij is opgegroeid ziet ook wel eens meer gebeuren dan een kind die niks is gewend. Zo kun je het hele verhaal ook weer van een andere kant bekijken. Bijvoorbeeld van een wereldvreemd kind die geen dieren is gewend.
Ook weet ik dat sommige duivenmelkers bij een overschot aan duiven hun vogels beperken door de mindere duiven te doden door hun nek om te draaien.

Wordt er dan met hele andere ogen naar het kind gekeken? Misschien zeg ik nu iets heel stoms hoor, maar zou dit geen invloed hebben op het gedrag van dit kind? Een kind kopieert namelijk snel het gedrag van hun ouders.

Verder zegt in mijn ogen opvoeding ook niet alles. Soms is er gewoon iets mis gegaan in het koppie van een persoon. Het lijkt mij heel lastig om als buitenstaander iets mee te kunnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:56

bruintje123 schreef:
Snorlex schreef:
Je wordt niet zomaar ontoerekeningsvatbaar verklaard. TBS wordt opgelegd bij delinquenten met een of meerdere stoornissen.

Dit staat overigens los van "medelijden" hebben. Ik heb geen medelijden maar kijk graag wat langer dan mijn neus lang is ipv gewoon wat te blèren.

TBS bestaat omdat "normaal" straffen niets uithaalt. Ze zijn ziek, in hun hoofd.

Het betreft hier een kind. Zeer, zeer waarschijnlijk leidt dit kind ook aan een of meerdere stoornissen (al dan niet een afwijking in het brein en/of gedrag getriggerd door trauma). Medelijden hoeft niet maar wel het inzicht dat straffen gewoon geen zin heeft.

Intensieve therapie en evt. medicatie wel. Dit hoeft echt niet terwijl ze buiten vrolijk rondhuppelt. Dit kan ook gedurende een gedwongen opname.

Maar jij hebt het wel over gedwongen opname.
De meeste hier zijn daar fel tegen.
Die willen dat ze wel vrolijk buiten kan huppelen. Want paardrijden leer je ook door te doen dus huppelen in de maatschappij ook. Een spoor van dode dieren achter latend lijkt dan ondergeschikt.

Nu ben je mensen woorden in de mond aan het leggen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:00

knetterhard schreef:
Wat een afschuwelijk gebeuren zeg... ik heb hier echt geen woorden voor. Ik las het eerder al en ik kan mij er echt geen voorstelling van maken. Toen ik zelf deze leeftijd had, wilde ik juist dat alle dieren gelukkig en wel waren en vond ik alles eerder zielig.

Wel zit ik met wat vragen net zoals de rest natuurlijk :j. En ik ben benieuwd naar jullie mening! Ik weet natuurlijk niet uit welk gezin het desbetreffende kind komt en hoe deze is opgevoed..
Veronderstel dat het van een jagersfamilie of een slagersfamilie komt etc etc? Of een kind wat op een boerderij is opgegroeid ziet ook wel eens meer gebeuren dan een kind die niks is gewend. Zo kun je het hele verhaal ook weer van een andere kant bekijken. Bijvoorbeeld van een wereldvreemd kind die geen dieren is gewend.
Ook weet ik dat sommige duivenmelkers bij een overschot aan duiven hun vogels beperken door de mindere duiven te doden door hun nek om te draaien.

Wordt er dan met hele andere ogen naar het kind gekeken? Misschien zeg ik nu iets heel stoms hoor, maar zou dit geen invloed hebben op het gedrag van dit kind? Een kind kopieert namelijk snel het gedrag van hun ouders.

Verder zegt in mijn ogen opvoeding ook niet alles. Soms is er gewoon iets mis gegaan in het koppie van een persoon. Het lijkt mij heel lastig om als buitenstaander iets mee te kunnen.

Ik denk niet dat een kind uit een slagersfamilie/jagersfamilie zoiets zou doen om die reden, zonder verdere aanleidingen (wat het dan ook moge zijn, een stoornis/afwijking/misbruik noem het maar op). Ik denk namelijk dat juist jagers (het goede soort) en slagers hun kinderen zullen meegeven hoe belangrijk de dieren voor ze zijn en juist met veel respect met dieren omgaan.

Toen mijn neef 6 was, kreeg hij elk jaar een jong konijntje van opa. Toen zijn moeder hem vroeg of hij wel wist wat opa met zijn vorige konijntje deed (die werd rond kerst weer ingeleverd), wist hij dat niet. Na uitleg: "Opa slacht het konijntje, en eet hem dan op." Zei mijn neef met een lach: "Oké, dan wil ik ook een stukje." Hij heeft bij mijn weten nooit gezien dat opa een konijn slachtte. Maar is zeker geen slecht mens (grote dierenliefhebber). Mijn opa was dat evenmin.

Monique1963
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:00

En hoe weet zo'n jong meisje nu hoe je een dier moet doden? Dat moet ze dan toch ergens gezien hebben.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:01

Nog geen 40 jaar geleden was het op boerderijen volkomen normaal om nestjes kittens met een steen in een dichtgeknoopte zak te stoppen en in de sloot te gooien, omdat ze overlast veroorzaakte. Dat werd gedaan door ouders en kinderen. Zonder blikken of blozen. Zijn dat psychopaten? Ik weet het niet.
Is dit kind psychopatisch? Ik weet het niet, zou heel goed kunnen. Ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Is het goed? Normaal? Dat zeker niet. Bij dit kind vermoed ik wel iets van een ziektebeeld of trauma om eerlijk te zijn. Hoe dan ook moet het gedwongen worden opgenomen en een correctie en therapie krijgen vind ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:04

Phoya schreef:
Nog geen 40 jaar geleden was het op boerderijen volkomen normaal om nestjes kittens met een steen in een dichtgeknoopte zak te stoppen en in de sloot te gooien, omdat ze overlast veroorzaakte. Dat werd gedaan door ouders en kinderen. Zonder blikken of blozen. Zijn dat psychopaten? Ik weet het niet.
Is dit kind psychopatisch? Ik weet het niet, zou heel goed kunnen. Ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Is het goed? Normaal? Dat zeker niet. Bij dit kind vermoed ik wel iets van een ziektebeeld of trauma om eerlijk te zijn. Hoe dan ook moet het gedwongen worden opgenomen en een correctie en therapie krijgen vind ik.

Nou, ik vind het verdrinken van kittens abnormaal en getuigen van gebrek aan emphatisch vermogen. Ik denk ook dat er iets mis met je is wanneer je met droge ogen een dier verzuipt.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:05

_San87_ schreef:
Phoya schreef:

Nou, ik vind het verdrinken van kittens abnormaal en getuigen van gebrek aan emphatisch vermogen. Ik denk ook dat er iets mis met je is wanneer je met droge ogen een dier verzuipt.

Ik zou het ook niet kunnen. En in het hier en nu is dat ook ondenkbaar en valt het terecht onder dierenmishandeling. Maar meer om nuances aan te geven tussen psychopathie en toerekeningsvatbaarheid enzo.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:07

Ik denk niet dat het aan bokt is om te bepalen/oordelen of dit kind al dan niet een psychopaat is, het gedwongen moet worden opgenomen etc... Wat er is gebeurd, is heel erg maar ik denk dat de professionals rond het kind wel weten wat ze doen. Hierover discussiëren zonder verdere achtergrondinformatie en kwalificaties is nergens voor nodig vind ik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:09

_San87_ schreef:
Phoya schreef:

Dan lopen er heel wat (oude) abnormale mensen rond :') _O-

Maar ik denk dat je daarin nog een stukje nuance mist, want leuk vonden ze het echt niet om te doen hoor :n het hoorde er echter een beetje bij in die tijd.

Het gebrek komt pas op het moment dat er een positief gevoel wordt gekoppeld aan de daad. Althans, naar mijn idee.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:10

Heb je zeker een punt. Als het genot op levert gaat er iets fout. Maar het doen überhaupt vraagt ook wat.
Ik vind het zeker wel abnormaal.
Laatst bijgewerkt door Individu op 04-06-17 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:10

Phoya schreef:

Er is een verschil tussen die twee situaties. Toen was het "normaal" en de kittens waren een last, want het waren er te veel en ze waren ongewenst. Deze dieren zijn hier met een reden, ze hebben een andere eigenaar, en het is overduidelijk niet de bedoeling dat ze gewurgd worden.
Als ik het goed begrijp breekt het meisje eerst in, en dood ze daarna andermans dieren. Zoals het verhaal er nu staat heeft ze gewoon psychopaten kenmerken.

Individu

Re: Meisje (10) wurgt dieren op kinderboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:12

Ja dat is waar. Ík praat beide situaties niet goed. En er zit wel verschil tussen dieren doden uit overlast en voor de lol. Vermoed dat dit meisje wel een of meerdere ziektebeelden heeft. Maar zeg niet dat ze niet meer te redden valt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:12

Janine1990 schreef:
_San87_ schreef:

Dan lopen er heel wat (oude) abnormale mensen rond :') _O-

Maar ik denk dat je daarin nog een stukje nuance mist, want leuk vonden ze het echt niet om te doen hoor :n het hoorde er echter een beetje bij in die tijd.

Het gebrek komt pas op het moment dat er een positief gevoel wordt gekoppeld aan de daad. Althans, naar mijn idee.

Dikgedrukte klopt.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:13

Riel schreef:
Ik denk niet dat het aan bokt is om te bepalen/oordelen of dit kind al dan niet een psychopaat is, het gedwongen moet worden opgenomen etc... Wat er is gebeurd, is heel erg maar ik denk dat de professionals rond het kind wel weten wat ze doen. Hierover discussiëren zonder verdere achtergrondinformatie en kwalificaties is nergens voor nodig vind ik.

Mag je vinden, maar ik ben er persoonlijk helemaal klaar mee om iedereen met een "moeilijke jeugd" te ontzien omdat ze het zo zwaar hebben gehad. 1, we weten niet of dit meisje een lastige jeugd heeft gehad, en 2, ook met een lastige jeugd is dit niet normaal.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:13

Psychopathie is géén diagnose :roll: dus nee daar krijg je geen therapie voor. Net zoals kl**tzak geen diagnose is. En zeker bij een kind wordt zo'n term niet gebruikt.
Dan spreekt men hooguit van ODD of (ASPD wanneer het een volwassene betreft). Beide zijn ontwikkelingsstoornissen volgens de DSM en gezien een kind van 10 nog in ontwikkeling is spreek je niet van ASPD (wat men in de volksmond dus psychopathie noemt) gezien de DSM ervan uit gaat dat een ontwikkelend kind nog kan veranderen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:14

Riel schreef:

Ik vind het vooral schokkend dat enkele bokkers het kind zonder pardoes afserveren met teksten als bijvoorbeeld "nekschot".

Getuigt mij van een onweten over achterliggende oorzaken bij dergelijk gedrag.

Wat de professionals dan ook beslissen, het is duidelijk dat dit kind hulp nodig heeft en passende hulp zal krijgen in een passend vorm. Daar is geen "nekschot" voor nodig.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:16

Laten we maar gewoon hopen dan dat ze gaat veranderen.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:17

Mars schreef:
Psychopathie is géén diagnose :roll: dus nee daar krijg je geen therapie voor. Net zoals kl**tzak geen diagnose is. En zeker bij een kind wordt zo'n term niet gebruikt.
Dan spreekt men hooguit van ODD of (ASPD wanneer het een volwassene betreft). Beide zijn ontwikkelingsstoornissen volgens de DSM en gezien een kind van 10 nog in ontwikkeling is spreek je niet van ASPD (wat men in de volksmond dus psychopathie noemt) gezien de DSM ervan uit gaat dat een ontwikkelend kind nog kan veranderen.

Psychopathie is aangeboren, dat verandert niet door een verdere ontwikkeling. Is hooguit te beïnvloeden door met gedragstherapie iemand empathie en een geweten aan te leren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:17

Snorlex schreef:
Riel schreef:

Ik vind het vooral schokkend dat enkele bokkers het kind zonder pardoes afserveren met teksten als bijvoorbeeld "nekschot".

Getuigt mij van een onweten over achterliggende oorzaken bij dergelijk gedrag.

Wat de professionals dan ook beslissen, het is duidelijk dat dit kind hulp nodig heeft en passende hulp zal krijgen in een passend vorm. Daar is geen "nekschot" voor nodig.

Ik denk dat je 'nekschot' verkeerd gelezen hebt. Zie de uitleg daarna.

Overigens interesseert mij de achterliggende oorzaak niet als ik eerlijk ben. Dat kind moet meteen uit de maatschappij worden gehaald en behandeld worden. Dat laatste is het belangrijkste.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:22

Deoiridh schreef:
Mars schreef:

Psychopathie is aangeboren, dat verandert niet door een verdere ontwikkeling. Is hooguit te beïnvloeden door met gedragstherapie iemand empathie en een geweten aan te leren.

Dat is maar ten dele waar. De hersenafwijking waarvan men vermoed dat deze samenhangt met ASPD is aangeboren, hoe daar vervolgens mee omgegaan wordt en verdere ontwikkeling die het kind doormaakt +evt trauma ervaringen bepalen mede of iemand de stoornis ontwikkeld.