Ik ben stil. Jij ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:43

mirthheee schreef:
Ik vind het interessant dat mensen gepikeerd raken als dat anderen niet stil zijn. Ieder herdenkt op zijn/haar manier. 4 mei is niet de verplichting dat iedereen 2 minuten stil is. Ik ben wél 2 minuten stil en dat is volledig mijn keuze. Als andere dat niet willen doen vind ik dat prima. En het respectloos noemen vind ik respectloos. Men mag zelf bepalen of en hoe ze herdenken. Zelfde voor de gene die zeggen dat er iets mis is met de uopvoeding.

_/-\o_
Jij verwoord precies wat ik denk bij het lezen van dit topic, sommigen vind ik wel erg heftig/geprikkeld reageren over mensen die niet stil zijn eerlijk gezegd.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:47

_Mar3 schreef:
mirthheee schreef:
Ik vind het interessant dat mensen gepikeerd raken als dat anderen niet stil zijn. Ieder herdenkt op zijn/haar manier. 4 mei is niet de verplichting dat iedereen 2 minuten stil is. Ik ben wél 2 minuten stil en dat is volledig mijn keuze. Als andere dat niet willen doen vind ik dat prima. En het respectloos noemen vind ik respectloos. Men mag zelf bepalen of en hoe ze herdenken. Zelfde voor de gene die zeggen dat er iets mis is met de uopvoeding.

_/-\o_
Jij verwoord precies wat ik denk bij het lezen van dit topic, sommigen vind ik wel erg heftig/geprikkeld reageren over mensen die niet stil zijn eerlijk gezegd.

Hier idem. Ik ben wel stil 2 minuten, maar ik denk er vaker aan dan die ene 2 minuten per jaar, mede omdat ik het heel 'interessant' vind en me er dus vaker in verdiep en erbij stil sta.
En ik hoop dat mensen dat meer doen ipv alleen maar die ene 2 minuten even stil zijn, want dat zegt voor mij alsnog vrij weinig. Beetje hetzelfde als sommigen die strak naar de kerk gaan maar daarna weer alles doen wat verboden is.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:47

Ook ik was stil. Was met de honden in het bos. Heb stilgestaan in het gras.
Ik vind het ook respectloos als mensen niet stil zijn in gezelschap van anderen. Tuurlijk, het is ieders eigen keuze. Maar door niet stil te zijn kun je wel mensen kwetsen voor wie het misschien wel een heel beladen moment is. Wat iedereen thuis doet, dat moet ie zelf weten. Maar ik vind wel dat mensen de reden waarom deze herdenking überhaupt plaats vindt, nooit, maar dan ook nooit mogen vergeten.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:49

Zo, mooie dienst hadden we op de begraafplaats hier. Ik was zo ontzettend zenuwachtig voor de last post :o Maar het is onwijs goed gegaan. Mensen kwamen naar me toe dat ze helemaal kippenvel kregen :oo
Ik vond het fijn om het zo te kunnen spelen en zo bij te dragen aan de herdenking.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:51

Hier ook stil geweest! Respect voor alle mensen die hebben gevochten in de oorlog en verder gewoon iedereen die zijn steentje heeft bijgedragen.

Kan het niet begrijpen dat mensen die niet stil zijn geweest niet gewoon even 2 minuten hun mond hebben kunnen houden. Is dat dan zoveel gevraagd? :n

Leuk dat je er op andere momenten dan dit moment bij stil staat, maar even stil zijn is toch niet zo moeilijk?

Geen begrip voor!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:55

Altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:56

Warboel schreef:
Zo, mooie dienst hadden we op de begraafplaats hier. Ik was zo ontzettend zenuwachtig voor de last post :o Maar het is onwijs goed gegaan. Mensen kwamen naar me toe dat ze helemaal kippenvel kregen :oo
Ik vond het fijn om het zo te kunnen spelen en zo bij te dragen aan de herdenking.

_/-\o_ Super dat je het hebt gedaan.

Van mij mogen mensen kiezen om wel/niet mee te doen aan de 2 minuten stilte. Zolang ze niet opzettelijk de stilte verstoren (toeterend door de straat rijden etc) vind ik het prima als ze niet die twee minuten herdenken.

Ik waardeer het wel zeer als ze op openbare plaatsen stil zijn omdat andere mensen wel willen herdenken. (Bijvoorbeeld in een restaurant, park of op een station.)

Zelf herdenk ik wel.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:58

Wat mooi Warboel! Fijn dat je hebt bijgedragen aan een bijzonder moment voor veel mensen.

Ik ben stil geweest. Ik redde het net niet tot thuis dus heb in het begin van de straat de auto stil gezet en op de radio geluisterd naar de trompet. Bij ons in de buurt wordt er gelukkig veel bij stilgestaan, bijna overal hangen de vlaggen halfstok.

Eerlijk gezegd heb ik er ook wel moeite mee dat er toch behoorlijk wat mensen niet willen stilstaan, maar tegelijkertijd besef ik me wel dat vrijheid juist inhoudt dat je een ander niet kunt dwingen jouw standpunt te hebben.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:59

Hork van een buurman vond het nodig om om 20 uur zijn gras electrische te maaien.
Ik heb me er enorm aan geïrriteerd terwijl ik in stilte wilde herdenken.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:00

Ook ik ben stil geweest, altijd en van jongs af aan meegekregen.
Ik moest vroeger wel gewoon lesgeven om 20.00 maar dan deden we beginnen met 2 min stil zijn samen met de les er voor.
Mijn opa heeft gevochten in indonesie en heeft gevangen gezeten in de jappenkampen. Hij kwam terug maar heeft er jaren niet over kunnen praten wat hij daar had mee gemaakt.
dus ja ik ben stil als respect voor iedereen die gevochten heeft en om te herdenken.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:03

Onderstaand bericht heb ik vanavond op Facebook geplaatst. Elk jaar ben ik stil, of dat nou thuis is, in Amsterdam of aan het werk. Alleen of in gezelschap. Ik denk niet perse 100% aan de mensen die in de oorlog gestorven zijn. Maar ook aan de schade die de oorlog aan de overlevenden heeft toegebracht. Valt me op dat de dodenherdenking bij mijn studentenvereniging heel erg leeft. Vind ik mooi.

4 mei

Als klein meisje ging ik aan oma's hand mee naar de dodenherdenking in Amsterdam. Indrukwekkend vond ik dat. Ook later als tiener ging ik mee. De rollen draaiden langzaam om, in haar eentje gaan kon ze niet meer. Oma was er, met wisselende familieleden, altijd bij.

De rest van de familie voor de tv, twee minuten stilte om 20.00. Altijd. Uit respect.

En natuurlijk, opletten of we oma zagen. Ze kwam eigenlijk altijd verrassend vaak in beeld.

Ook vandaag is er familie bij de herdenking in Amsterdam. Zoals elk jaar staat de tv aan. Maar dit jaar zal het moment dat ze in beeld verschijnt niet komen. Oma is er niet meer bij.

Vandaag sta ik stil bij zij die omgekomen zijn in de Tweede Wereldoorlog en welke andere oorlog dan ook. Ik sta ook stil bij de impact van oorlog op een mens. En ik sta stil bij mijn oma. Bij de rol die zij heeft gespeeld in het verzet en bij de rol die de oorlog heeft gespeeld in het leven van mijn oma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:05

Ik krijg ook altijd weer een brok in mn keel bij de herdenking. Helemaal als je de veteranen steeds minder ziet worden..

Is zoiets als herdenkingsdag en 2 minuten stilde daarvoor eigenlijk ook in andere landen?
Ik kan me voorstellen dat amerika het op 9/11 ook foet. Maar ook voor oorlogen?

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:07

Hier in Finland ook twee minuten stil geweest, maar dan om 9 uur, want het is hier een uurtje later dan in NL. Ik doe het uit respect en om echt even stil te staan bij al het verschrikkelijk dat er is gebeurd. Ik ben een paar jaar geleden in in Auswitsch geweest en dat heeft een diepe indruk achter gelaten, waardoor ik het nog belangrijker vind om er bij stil te staan. En wat is twee minuten nou in een jaar. Niks toch?

Juist omdat ik in Auswitsch ben geweest heb ik er ook wel een beetje moeite mee als mensen niet stil zijn, maar dat is inderdaad vrijheid, zoals Junia zegt. Toch hoop ik dat deze traditie nog lang doorgaat en veel mensen beseffen dat vrijheid een kostbaar geluk is!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 21:07

Wat een ontzettend mooie tekst paloedie! Gecondoleerd ook.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:08

Mooi paloedie!

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:10

Lienie_F schreef:
Wat een ontzettend mooie tekst paloedie! Gecondoleerd ook.

Dankjewel! Ze is 7 maanden geleden overleden en op dit soort momenten is het nog moeilijk.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:23

Warboel schreef:

Super!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:30

Erg mooi paloedie!!

Ook hier 2 minuten stilte om 20.00 uur.
Mijn opa's zijn beide in de oorlog uit polen naar hier gekomen, gelukkig hebben ze het overleeft. Vele van hun collega's niet. Normaal zijn wij bij de herdenking in breda maar dit jaar konden we het redden. Dus dit jaar keken we op de tv. Voelt wel weer anders naar nog altijd emotioneel. Van kinds af aan heb in de verhalen gehoord en die vergeet je nooit.
Vanmiddag vroeg mijn dochter van 2,5 waarom er een vlag hing en heb ik in jip en janneke taal uitgelegt wat we vandaag en morgen vieren/herdenken. Ik hoop dat zij later haar kinderen de verhalen van mijn opa's zal vertellen net zoals wij dat aan haar zullen doen als ze groot genoeg is.

Maflinger_S

Re: Ik ben stil. Jij ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:42

Ik ben altijd stil op 4 mei en kijk naar de herdenking op de Waalsdorpervlakte.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:44

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:51

En Schiphol, indrukwekkend filmpje, hoe zo'n groot vliegveld even helemaal tot stilstand komt: https://t.co/wqndekOXOA

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:53

Ik had tot 20u00 paardrijden. Ik heb wel mijn moment stilte gehouden, helaas 1 iemand vond het leuk 'expres' door te kwebbelen met onzinnige dingen als 'rustig paard' expres omdat ik zei dat ze stil moesten zijn.

Ook nog een ponykamp begeleidster, dat zoiets dat mag worden. Geen respect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:56

Dat filmpje van schiphol vind ik niet heel betrouwbaar om te zien. Zo snel als die vliegtuigen achteruit wegrijden en inparkeren is gewoon onmogelijk.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:57

Dat stukje hebben ze versneld :j het verschil is daardoor wel heel groot en duidelijk zichtbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:00

Toch had ik het liever in echte tijd gezien die klopt met de muziek. Dit is gewoon niet serieus te nemen.