Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:Overigens vraag ik me nog steeds af hoe men aankijkt tegen een comedian die zijn 'eigen ras' afbrandt. Is dat nou wel of niet gepast?
shilady schreef:Ik heb zelf een kleurtje maar voel me nooit gediscrimineerd
En al helemaal niet door zwarte piet![]()
Ook niet door leraren of andere mensen
Voel het gewoon niet
Sizzle schreef:Elena, ik zie dat eigenlijk nooit in nieuws koppen.
Meestal pas is de text dat de man of vrouw een getinte huidskleur had of met een accent sprak.
Aks jij als enige blanke in een rijtje staat dan zal jij ook bestempeld worden op je kleur: dat is namelijk duidelijk.
Ik heb laatst politiek correct iemand geprobeerd te beschrijven maar toen na 5 minuten het kwartje nog niet viel heb ik maar gewoon gezegd: die hele dikke.
Toen was het ineens duidelijk
Als iemand als duidelijkste kenmerk donker is dan schiet het niet op om dan om de pot heen te draaien met: donker haar (resultaat n=40), bruine ogen + donker haar (resultaat n= 25). Normaal postuur (n= 24) etc.
Terwijl als er misschien maar 2 donkere mensen werken je het sntwoord binnen 30 seconden hebt.
Dan bewust de huidskleur mijden vind ik ook schadelijk. Dan doe je net of dat iets abnormaals is dat je vooral niet mag noemen.
wat ik uit dit topic haalde is dat het altijd blanken of witte zijn die racist zijn, want je kunt alleen maar anderen onderdrukken als je zelf beter bent of je beter voelt.Citaat:Wanneer zwart door zwart als slaaf is gehouden, maakt dat niet minder slavernij dan wanneer zwart door blank, of blank door zwart of indo door blank slavernij kan zijn.. Je weet niet waarom en waar gevoelens getrickerd worden.
ik weet niet aan wie je dit vraagt, maar ik heb er niks over gezegd, dus ik heb geen idee wat het antwoord zou moeten zijn...Citaat:om terug te pakken naar het voorbeeld Mende Nazer.. Mensen die spreken over die moslims.. het zijn allemaal gekken, extremisten etc etc etc.. hoe zou zij zich dan moeten voelen? zij is zelf een slachtoffer, maar wordt gevoegelijk even onder hen geschaard.. ze ziet er uit als 'hullie' en dus behandeld als 'hullie'.
Ik beschouw mezelf als niks in deze discussie. De definitie verandert nogal eens, en ik heb geen idee wat door wie nou precies als racisme of discriminatie uitgelegd wordt, het zal allemaal wel..Citaat:ik neem aan dat je jezelf niet als rasicstisch en/of discrimenerend beschouwd cer.. Maar juist het soort opmerkingen als 'eigen mensen/islamitsch/ blijkbaar weer ingevoerd', dus kortom het 'zij/wij' verhaal.. is precies waar ik in mijn eerdere post op doelde.. het versterken van de negatieven van mensen die 'anders' zijn, en het benadrukken van het goede van 'ons' (waarbij negatief weggeschoven wordt als niet bestaand).
ja of niet. Want als er niet als toevoeging staat 'allochtone afkomst' (want buitenlander staat er volgens mij nooit) weet je dús dat het een blanke Nederlander is. Dan typeer je iemand toch ook?Citaat:Met andere woorden dan is het dus blijkbaar belangrijk geworden om te benadrukken dat het niet 'een van ons is'..
stitchlover schreef:Sizzle schreef:Elena, ik zie dat eigenlijk nooit in nieuws koppen.
Meestal pas is de text dat de man of vrouw een getinte huidskleur had of met een accent sprak.
Aks jij als enige blanke in een rijtje staat dan zal jij ook bestempeld worden op je kleur: dat is namelijk duidelijk.
Ik heb laatst politiek correct iemand geprobeerd te beschrijven maar toen na 5 minuten het kwartje nog niet viel heb ik maar gewoon gezegd: die hele dikke.
Toen was het ineens duidelijk
Als iemand als duidelijkste kenmerk donker is dan schiet het niet op om dan om de pot heen te draaien met: donker haar (resultaat n=40), bruine ogen + donker haar (resultaat n= 25). Normaal postuur (n= 24) etc.
Terwijl als er misschien maar 2 donkere mensen werken je het sntwoord binnen 30 seconden hebt.
Dan bewust de huidskleur mijden vind ik ook schadelijk. Dan doe je net of dat iets abnormaals is dat je vooral niet mag noemen.
Wilde ook een reactie typen, maar dit verwoord eigenlijk alles wat ik wil zeggen.
Als ik in een rij sta tussen mensen met een donkere huidskleur, dan wordt ik net zo goed die blanke meid genoemd. Ik snap niet dat het beestje bij de naam noemen als aanstootgevend wordt gezien...
Nieuws heb ik ook nooit zo ervaren. Signalement wordt meestal alleen genoemd als de dader nog gezocht wordt. Of in het geval van terrorisme of ernstig geweld. In die laatste gevallen wordt het beestje ook gewoon bij de naam genoemd of het nu een persoon met Noord Afrikaans uiterlijk, een (vul voetbalclub in) supporter, blanke jongemannen rond de 20, pegida aanhanger of een getinte vrouw is... dat maakt niet uit.
elenaMM77 schreef:"die met het rode haar, het snorretje of de donkere huidskleur"
dan heb je het toch over haarkleuren..
waarom dan niet, die met dat rode haar, die met het snorretje, die met die baard, die met die donkere ogen, die met dat donkere haar.
je hebt het bij blanken immers ook over gelaatstrekken en haarkleuren.. waarom zie je dan huidskleur bij donker wel als iets kenmerkends en blank niet?
Dus dat meisje met het rode haar, maar vervolgens die man met die donkere huid.. Waarom dan niet 'dat blanke meisje, die donkere man'.. of 'dat meisje met het rode haar, die man met het donkere haar..
of nog beter: dat blanke meisje met rode haar en die donkere man met het zwarte haar. Huidskleur ligt nu eenmaal gevoelig..
.
elenaMM77 schreef:maar dat is het m toch juist.. de 'donkere' man wordt dus als 'uitzonderlijk' beschouwd, en blank als de 'normale' Nederlander.. hoeveel procent van de Nederlandse bevolking heeft een getinte huidskleur inmiddels? gebruik dan altijd huidskleur of helemaal niet.
stitchlover schreef:Waarom kan iemands huidskleur niet als een gelijk kenmerk worden gezien als oogkleur, haarkleur, lengte of postuur?
Uiterlijke kenmerken zijn een feitelijke constatering en geen verwijt.
Shadow0 schreef:Het is mijns inziens de toon die de muziek maakt. 'Het zwartje' of 'de neger' tegenover 'de zwarte jongen-in-het-verder-volledig-witte-gezelschap'. In dat laatste zit niets van een neerbuigendheid, net als dat 'het meisje met het rode haar' ook geen waardeoordeel bevat, tegenover een term als 'die rooie'. Daarnaast is het ook zo van context afhankelijk; momenteel werk ik bij een instantie waar de verdeling wit-zwart zo rond de 60-40 zal liggen, dus ik neem niet de moeite om iemands huidskleur te beschrijven, want daar schiet je nog weinig mee op omdat het niet de kleinste gemene deler is, en daar zit het hem imo in. Hier zijn witte mensen in de minderheid, dus het komt vaker voor dat ik dat benoem om snel duidelijk te maken welke persoon ik bedoel, dan dat ik iemand met een donkere huidskleur benoem.stitchlover schreef:Waarom kan iemands huidskleur niet als een gelijk kenmerk worden gezien als oogkleur, haarkleur, lengte of postuur?
Uiterlijke kenmerken zijn een feitelijke constatering en geen verwijt.
Omdat het dat nu nog niet is.
Wat je veel ziet gebeuren in discussies over racisme is dat eerst alles in stukjes wordt opgehakt, en dat dan een heleboel alvast als 'niet-racisme' terzijde geschoven worden.
Maar ondertussen dragen ook die stukjes wel bij aan de vooroordelen en wantrouwen met concrete negatieve gevolgen. Zoals dus minder kans om aangenomen te worden, een lager schooladvies, nageroepen worden, als je iets zegt meteen verwijten krijgen dat je terug naar je land moet etc.
Als al die dingen niet meer bestaan heb je gelijk - dan is het aanduiden van iemands huidskleur geen probleem meer. Maar op dit moment zit er iemand in onze tweede kamer die tegen vermenging van rassen is. Dan is het ineens niet meer een neutraal onderscheid... dat is enge business. Dat hangt samen. Je kunt dat niet allemaal los van elkaar houden
Cer schreef:nee maar ik probeerde me zo voor de geest te halen wat ze zoal zeggen in een nieuwsbericht.. dat is dan denk ik 'getinte huidskleur' ofzoiets? maar dat weet ik niet helemaal, ik let daar nooit op.
Maar als het iemand met sproeten is, mag je dat toch ook idd zeggen? je zegt niks geks, want het is zo....
Quebelle schreef:Cer schreef:nee maar ik probeerde me zo voor de geest te halen wat ze zoal zeggen in een nieuwsbericht.. dat is dan denk ik 'getinte huidskleur' ofzoiets? maar dat weet ik niet helemaal, ik let daar nooit op.
Maar als het iemand met sproeten is, mag je dat toch ook idd zeggen? je zegt niks geks, want het is zo....
Meestal is dat allochtoon. Wat een woord is met een behoorlijk negatieve klank wat weer het 'zij/wij' gevoel onderstreept.
Sizzle schreef:Als iemand als Shilady aangeeft dat het geen punt is om haar zo aan te duiden wanneer ik bijv. wil zorgen dat iemand haar terug kan bellen.
Is het dan niet vreselijk arrogant en betweterig als een blanke dan zegt dat dit WEL een probleem is
Dat is pas racisme, als je iemand gaat vertellen dat je je niet gediscrimineerd genoeg genoeg gedraagt voor je huidskleur.