Racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 07:54

Ik zeg niet dat het er niet was, maar dat de gedragingen van huidige europeanen in die richting van het zwart tegen wit in europa minder herkenbaar zijn omdat er intussen meer haat ontstaan is tegen geloven en 'werkpikkers'. Dit lijkt de overhand genomen te hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 08:01

Ik kan het argument van Belgie en de congolezen dan nog wel begrijpen in de 'alle blanken zijn racisten'-discussie. Dat voldoet aan het beeld dat een blanke een donker iemand denigreert en als slaaf houdt.

Het voorbeeld van Mende Nazer snap ik in dit topic niet zo goed.
Zij werd door haar 'eigen' mensen ontvoerd in een land wat grotendeels islamitisch is en onderling etnische zuiveringen uitvoert en sinds 1986 blijkbaar zelf de slavernij weer heeft ingevoerd.
Als ik een 'zie je wel' zou willen uitspreken zoals Shadow0 aangaf, is dat bij dit stuk...
Het past voor mij in ieder geval niet bij de argumenten anders gekleurden per definitie door blanken worden benadeeld..

Overigens zijn er wel meer dingen waarvan ik denk 'sjees hoe is dat in 2017 in hemelsnaam nog mogelijk', zoals vrouwenbesnijdenis (wat door amnesty oogluikend een soort van wordt toegestaan las ik vanochtend tot mijn grote verbazing), homo's in elkaar slaan, dieren in te kleine hokken, kindbruiden en nog zo wat... dus ja helaas gaan mensen zo nog met elkaar om, of het nou om een kindbruid gaat of het verplaatsen van vluchtelingen..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 10:04

Cer, dat is toch precies waarom 'slavernij' is al zo lang geleden in het westerse straatje past?
Dit heeft overigens niets te maken met dat landen 'slavernij' goedkeuren of weer hebben ingevoerd of 'eigen mensen/moslim'.. want dat is juist discriminerend/rasictisch.. dan vergeet het oostenrijkse meisje dat als seksslavin jaren lang vastgezeten heeft? of de uitbuiting van oosblokarbeiders van enkele jaren geleden (waarvan paspoorten werden ingenomen en vastgehouden werden in bijvoorbeeld Limburg.. waarbij kost en inwoning zo hoog werden gerekend dat ze nauwelijks geld over hadden om naar hun familie terug te keren als ze dat zouden willen).

Wanneer zwart door zwart als slaaf is gehouden, maakt dat niet minder slavernij dan wanneer zwart door blank, of blank door zwart of indo door blank slavernij kan zijn.. Je weet niet waarom en waar gevoelens getrickerd worden.

om terug te pakken naar het voorbeeld Mende Nazer.. Mensen die spreken over die moslims.. het zijn allemaal gekken, extremisten etc etc etc.. hoe zou zij zich dan moeten voelen? zij is zelf een slachtoffer, maar wordt gevoegelijk even onder hen geschaard.. ze ziet er uit als 'hullie' en dus behandeld als 'hullie'.

http://www.metronieuws.nl/binnenland/20 ... -nederland heeft nederland dan ook slavernij weer ingevoerd?

ik neem aan dat je jezelf niet als rasicstisch en/of discrimenerend beschouwd cer.. Maar juist het soort opmerkingen als 'eigen mensen/islamitsch/ blijkbaar weer ingevoerd', dus kortom het 'zij/wij' verhaal.. is precies waar ik in mijn eerdere post op doelde.. het versterken van de negatieven van mensen die 'anders' zijn, en het benadrukken van het goede van 'ons' (waarbij negatief weggeschoven wordt als niet bestaand).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:43

Cer schreef:
Overigens vraag ik me nog steeds af hoe men aankijkt tegen een comedian die zijn 'eigen ras' afbrandt. Is dat nou wel of niet gepast?

Van mij mag je ieder ras afbranden als je als comedian op een podium staat.

Je eigen ras afbranden is leuk als zelfspot, een ander ras afbranden kan snel minder leuk worden maar als dat het geval is dan blijft het publiek vanzelf wel weg. Er zijn genoeg comedians door op een leuke wijze door alle stereotypen heen gaan, inclusief leuk accent. En als je er niet van houd: lekker weg blijven uit dat theater op die avond.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:48

Ik heb zelf een kleurtje maar voel me nooit gediscrimineerd
En al helemaal niet door zwarte piet :+
Ook niet door leraren of andere mensen

Voel het gewoon niet

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 18:59

shilady schreef:

Voel het gewoon niet

Vind ik ook wel mooi om een keer te lezen.
Snap het nooit zo goed wat wel en wat geen racisme is eigenlijk. Als je iemand wil aanwijzen in een rijtje mensen wat is er dan fout om iemand aan te duiden als "die met het rode haar, het snorretje of de donkere huidskleur"? De negatieve smaak aan de aanduidingen zwart of donker, worden die niet door mensen zelf (totaal onnodig) ingevuld? Als ik blanke of bleekscheet wordt genoemd, dan ga ik echt niet HvNL bellen. Dan denk ik, klopt werd ik maar eens bruin van die twee weken Spanje.

Rekening houden met een slavernijverleden snap ik ook niet zo goed. Losgelaten dat het kennen van de wereldgeschiedenis zeker een belangrijk iets is, bestaat ondergeschiktheid en slavernij op basis van huidskleur in Nederland toch niet meer? Nederland is in positieve zin zelfs zo verandert dat racisme en discriminatie grondwettelijk verboden zijn. Vandaag de dag zijn er in Nederland nota bene meer mensen in leven die de holocaust hebben meegemaakt dan mensen die als slaaf hebben moeten dienen (kijkend naar de geschiedenisboeken).

Misschien heb ik makkelijk praten als 'blanke' uit een Brabants dorp, maar op mijn opleiding zie ik mensen met alle kleuren van de regenboog en afkomsten. Deze hebben echter een ding gemeen en dat is de wil om te studeren en later een mooie baan te vinden in het vak. Iedereen heeft ook iedere keer gemakkelijk een stage kunnen vinden en iedereen werkt in groepjes goed met elkaar samen. De enige manier waarop ik goed- of afkeuring meegemaakt heb is op motivatie en gedrag.... en dat lijkt me de enige en terechte manier waarop geselecteerd mag worden.

Waar ik nou echt van kan genieten zijn mensen als de 'Braboneger'. Geweldige vent.
Als we nu allemaal Nederland als een Wij-land gaan zien waar mensen grondwettelijk gelijk zijn en waar in feite het enige wat je feestje in de weg staat de slingers zijn die je zelf op moet hangen.
Van blijven hangen in wij zijn zielig, want blanken hebben het altijd makkelijker, daar heeft nog niemand een reikende hand door gekregen. Ik geloof zelfs dat door het in die slachtofferrol blijven hangen juist een eventuele tweedeling in stand gehouden wordt.

Tot slot, mensen die bewezen(!) worden benadeelt of kansen worden ontnomen op basis van racisme. Daar mogen de aanstichters van wat mij betreft gewoon van aan de schandpaal genageld worden en strafrechtelijk vervolgd.

elenaMM77

Re: Racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:09

"die met het rode haar, het snorretje of de donkere huidskleur"

dan heb je het toch over haarkleuren..

waarom dan niet, die met dat rode haar, die met het snorretje, die met die baard, die met die donkere ogen, die met dat donkere haar.

je hebt het bij blanken immers ook over gelaatstrekken en haarkleuren.. waarom zie je dan huidskleur bij donker wel als iets kenmerkends en blank niet?

Dus dat meisje met het rode haar, maar vervolgens die man met die donkere huid.. Waarom dan niet 'dat blanke meisje, die donkere man'.. of 'dat meisje met het rode haar, die man met het donkere haar..

of nog beter: dat blanke meisje met rode haar en die donkere man met het zwarte haar. Huidskleur ligt nu eenmaal gevoelig..

en feit is dat 'donkere huidskleur' bij een omschrijving vrijwel altijd in combinatie komt met een negatief nieuwsbericht.. als het een positief bericht is.. dan heb je het ineens niet meer over 'die donkere man'.. maar over die man die in afrika geboren was.. of zelfs gewoon die 31 jarige man uit Utrecht.. je maakt er dan dus een knuffelbuitenlander van, of je maakt er iemand van ons van door de huidskleur erbuiten te laten...

31 jarige man slaat kinderen het ziekenhuis in... je weet bij deze kop al gelijk dat men het hier over een nederlander met Nederlandse roots heeft.. simpelweg omdat er anders gestaan had. Buitenlander mept kinderen, maar ja wat wil je ook met die moslims. of om het even reeeler te houden 'iritrese vader mept kinderen.. Met andere woorden dan is het dus blijkbaar belangrijk geworden om te benadrukken dat het niet 'een van ons is'..

en laten we wel zijn.. de 'ons' tellen we stiekem niet.. we tellen alleen de nieuwsfeiten waarin donker/moslim genoemd wordt omdat dat in nederland zo lekker wegkauwd als nieuws.. waardoor we dus donker/moslim altijd direct koppelen aan wat negatiefs.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:19

...als ik mij goed herinner, is het woord 'racisme' geïmporteerd uit de VS.
Waar men op zijn Hollands uitgedrukt in de 1960 er jaren nog ""gewoon"" apartheid kende.

Het woord suggereert idd dat de mensheid uit verschillende rassen zou bestaan en doorgaans stellen de wetenschappers dat dit niet klopt.
(De genotypische variaties binnen 1 enkel Afrikaans volk kan al duizelingwekkend zijn, en laat de genetische verscheidenheid van bijvoorbeeld Aziaten, Europeanen en Native N/S Americans ver achter zich...)

Dus ach - van mij mag iedere vorm van discriminatie op "afkomst" racisme heten... (Zo hebben sommigen geijverd voor woorden als 'klassisme'. Het klinkt niet, maar houdt in dat je geen arbeiders moet, of geen studenten aanneemt die geen lid zijn van het "cor".)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:04

Elena, ik zie dat eigenlijk nooit in nieuws koppen.
Meestal pas is de text dat de man of vrouw een getinte huidskleur had of met een accent sprak.

Aks jij als enige blanke in een rijtje staat dan zal jij ook bestempeld worden op je kleur: dat is namelijk duidelijk.
Ik heb laatst politiek correct iemand geprobeerd te beschrijven maar toen na 5 minuten het kwartje nog niet viel heb ik maar gewoon gezegd: die hele dikke.
Toen was het ineens duidelijk :+

Als iemand als duidelijkste kenmerk donker is dan schiet het niet op om dan om de pot heen te draaien met: donker haar (resultaat n=40), bruine ogen + donker haar (resultaat n= 25). Normaal postuur (n= 24) etc.
Terwijl als er misschien maar 2 donkere mensen werken je het sntwoord binnen 30 seconden hebt.
Dan bewust de huidskleur mijden vind ik ook schadelijk. Dan doe je net of dat iets abnormaals is dat je vooral niet mag noemen.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:46

Sizzle schreef:
Meestal pas is de text dat de man of vrouw een getinte huidskleur had of met een accent sprak.

Aks jij als enige blanke in een rijtje staat dan zal jij ook bestempeld worden op je kleur: dat is namelijk duidelijk.
Ik heb laatst politiek correct iemand geprobeerd te beschrijven maar toen na 5 minuten het kwartje nog niet viel heb ik maar gewoon gezegd: die hele dikke.

Als iemand als duidelijkste kenmerk donker is dan schiet het niet op om dan om de pot heen te draaien met: donker haar (resultaat n=40), bruine ogen + donker haar (resultaat n= 25). Normaal postuur (n= 24) etc.
Terwijl als er misschien maar 2 donkere mensen werken je het sntwoord binnen 30 seconden hebt.
Dan bewust de huidskleur mijden vind ik ook schadelijk. Dan doe je net of dat iets abnormaals is dat je vooral niet mag noemen.

Wilde ook een reactie typen, maar dit verwoord eigenlijk alles wat ik wil zeggen.
Als ik in een rij sta tussen mensen met een donkere huidskleur, dan wordt ik net zo goed die blanke meid genoemd. Ik snap niet dat het beestje bij de naam noemen als aanstootgevend wordt gezien...

Nieuws heb ik ook nooit zo ervaren. Signalement wordt meestal alleen genoemd als de dader nog gezocht wordt. Of in het geval van terrorisme of ernstig geweld. In die laatste gevallen wordt het beestje ook gewoon bij de naam genoemd of het nu een persoon met Noord Afrikaans uiterlijk, een (vul voetbalclub in) supporter, blanke jongemannen rond de 20, pegida aanhanger of een getinte vrouw is... dat maakt niet uit.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:33

shilady schreef:

Voel het gewoon niet

Fijn, dan lijk je me een prettig mens.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:43

ach, ik wordt er een beetje eng van, ik ben bleek heb twee bleke kinders en een net zo lief ( hoe ga je het onderhand noemen ) pleegkind is een andere kleur maar net zo lief, dat gezeik over rasisme, echt ik kan er helemaal niks mee. wat maakt het nou uit hoe je eruit ziet, iemand met zwart haar wil het blonderen, ik verf mijn haar het liefst zwart lekker ophouden met het geneuzel, dat is een strak plan

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 07:48

Ik heb weer eens even mijn tekst van mn laatste bericht teruggelezen, maar behalve dat ik overtik wat ik op wikipedia heb gevonden, schrijf ik geen oordeel en wijs ik niemand aan. Tóch wordt mijn tekst weer zo uitgelegd... Dan ga ik toch twijfelen of dat te maken heeft met het 'graag willen vinden van racisme' en vooral het beestje niet bij het naampje noemen want oh oh oh stel je voor dat je een sticker plakt..

Citaat:
Wanneer zwart door zwart als slaaf is gehouden, maakt dat niet minder slavernij dan wanneer zwart door blank, of blank door zwart of indo door blank slavernij kan zijn.. Je weet niet waarom en waar gevoelens getrickerd worden.
wat ik uit dit topic haalde is dat het altijd blanken of witte zijn die racist zijn, want je kunt alleen maar anderen onderdrukken als je zelf beter bent of je beter voelt.
het maakt het niet minder slavernij, maar het geeft wel nuance in het verhaal dat het alleen maar blanken waren die zwarte slaven hadden. Waarbij ik wel benieuwd ben wat nu in 2017 het percentage blanken is wat zwarte slaven heeft. En het percentage wat 'eigen volk' slaaf maakt...

Citaat:
om terug te pakken naar het voorbeeld Mende Nazer.. Mensen die spreken over die moslims.. het zijn allemaal gekken, extremisten etc etc etc.. hoe zou zij zich dan moeten voelen? zij is zelf een slachtoffer, maar wordt gevoegelijk even onder hen geschaard.. ze ziet er uit als 'hullie' en dus behandeld als 'hullie'.
ik weet niet aan wie je dit vraagt, maar ik heb er niks over gezegd, dus ik heb geen idee wat het antwoord zou moeten zijn...

Citaat:
ik neem aan dat je jezelf niet als rasicstisch en/of discrimenerend beschouwd cer.. Maar juist het soort opmerkingen als 'eigen mensen/islamitsch/ blijkbaar weer ingevoerd', dus kortom het 'zij/wij' verhaal.. is precies waar ik in mijn eerdere post op doelde.. het versterken van de negatieven van mensen die 'anders' zijn, en het benadrukken van het goede van 'ons' (waarbij negatief weggeschoven wordt als niet bestaand).
Ik beschouw mezelf als niks in deze discussie. De definitie verandert nogal eens, en ik heb geen idee wat door wie nou precies als racisme of discriminatie uitgelegd wordt, het zal allemaal wel..
Maar even.. want 'dit soort opmerkingen'... :? Mag ik dan niet tikken wat ik op google aantref?? Het is toch zo? Waarom mag ik dat dan niet opschrijven en ben ik door dat wel te doen blijkbaar een racist?? Het is niet het wij/zij verhaal, dat lees jij erin... Er staat 'blijkbaar' omdat ik dat niet wist. Omdat ik zo naief ben om te denken dat slavernij op deze manier niet meer bestaat in 2017, dus ik was lichtelijk verbaast dat het 'blijkbaar' nog gewoon bestaat, dat het zelfs pasgeleden is ingevoerd! En ik was verbaast omdat ik steeds maar lees dat het blanken zijn die zwarten onderdrukken en in dit verhaal was dat niet zo.. maar als jij het uit wil leggen als dat ik een vinger wijs, be my guest..

Citaat:
Met andere woorden dan is het dus blijkbaar belangrijk geworden om te benadrukken dat het niet 'een van ons is'..
ja of niet. Want als er niet als toevoeging staat 'allochtone afkomst' (want buitenlander staat er volgens mij nooit) weet je dús dat het een blanke Nederlander is. Dan typeer je iemand toch ook?

En hoe ik iemand omschrijf is afhankelijk van wat de meest snel herkenbare kenmerken zijn... Er ligt een cap op een bankje, en toevallig weet ik van wie die is, en niet hoe ze heet. Als ik die met dat donkere haar en die bruine rijbroek wil omschrijven, ben ik niet heel duidelijk, daar zijn er meer van. Omdat ik de betreffende persoon niet gezien heb zou ik niet weten wat voor kleur jas ze aanheeft of had. Dus Dus dan zeg ik "nee die cap is van dat donkere meisje" en dan zegt iemand anders "oh ja". No harm done. Je hoeft toch ook niet te ontkennen hoe iemand eruit ziet ? Waarbij ik 'donker' nog altijd aardiger vind klinken dan 'die dikke'..

Ik had een aantal keren aangegeven open in de discussie te staan omdat ik meerdere kanten wil horen en geïnteresseerd ben in verdieping. Maar als ik me steeds moet verdedigen zie ik daar niks meer in. Is niet erg, want ik heb toch niet zoveel toe te voegen aan dit verhaal want ik heb er simpelweg geen verstand van. Wat ik nu wel weet is dat mijn mening eigenlijk niet is veranderd... :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 11:47

stitchlover schreef:
Sizzle schreef:

Wilde ook een reactie typen, maar dit verwoord eigenlijk alles wat ik wil zeggen.
Als ik in een rij sta tussen mensen met een donkere huidskleur, dan wordt ik net zo goed die blanke meid genoemd. Ik snap niet dat het beestje bij de naam noemen als aanstootgevend wordt gezien...

Nieuws heb ik ook nooit zo ervaren. Signalement wordt meestal alleen genoemd als de dader nog gezocht wordt. Of in het geval van terrorisme of ernstig geweld. In die laatste gevallen wordt het beestje ook gewoon bij de naam genoemd of het nu een persoon met Noord Afrikaans uiterlijk, een (vul voetbalclub in) supporter, blanke jongemannen rond de 20, pegida aanhanger of een getinte vrouw is... dat maakt niet uit.

maar dat is het m toch juist.. de 'donkere' man wordt dus als 'uitzonderlijk' beschouwd, en blank als de 'normale' Nederlander.. hoeveel procent van de Nederlandse bevolking heeft een getinte huidskleur inmiddels? gebruik dan altijd huidskleur of helemaal niet.

waar het om geweld of beroving draait wordt altijd nadruk gelegd op huidskleur als het een donker persoon betreft vooral in combinatie met woorden als 'tuig'. bij een blank persoon woord gewoon het woord dader gebruikt over het algemeen..

sizzle.. dat is toch precies ook wat ik zei: blanke wordt niet of nauwelijks benoemd in het nieuws of krantenkoppen. overigens kom ik in bepaalde nieuwshoeken ook rustig het woord 'moslim' tegen.. zodra de persoon er ook maar de schijn van heeft uit het middenoosten te komen :') ... En aangezien er een flink percentage getinte personen in Nederland is.. zou ik zeggen.. benoem dus altijd de huidstint.. blanke man van 31 slaat kinderen het ziekenhuis in.. lichte getinte man van 31 slaat kinderen het ziekenhuis in.. donkere man van 31 slaat kinderen het ziekenhuis in. dan heb je geen stemmingmakerij..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:30

Als je een uitzondering ben dan ben je toch een uitzondering?
Ik snap je probleem echt niet echt.
Waarom zou je moeilijk doen met je beschrijving als het simpel kan?
Als er 1 chinees werkt dan zeg je: die chinees.
Als er 1 vrouw werkt zeg je die vrouw.
Als er 1 rooie werkt zeg je die rooie.
Als iemand zo doorsnee is als wat maar als enige duidelijke kenmerk heeft dat hij/zij niet blank is. Waarom zou je dan eerst 20 minuten gaan proberen om het uit te leggen op basis van schoenmaat en automerk waar niemand wat mee kan.
Dat vind ik dus inderdaad onder overdrijven vallen en zelfs negatief omdat he dan net doet of het een ziekte is die je niet mag noemen.

En nee we zeggen niet hetzelfde. Ik zie juist nooit in koppen staan welke kleur iemand had.
Pas eventueel in de beschrijving als het gaat om iemand die nog gezocht wordt.

Cer: autochtoon is niet perse blank hoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:20

nee maar ik probeerde me zo voor de geest te halen wat ze zoal zeggen in een nieuwsbericht.. dat is dan denk ik 'getinte huidskleur' ofzoiets? maar dat weet ik niet helemaal, ik let daar nooit op.
Maar als het iemand met sproeten is, mag je dat toch ook idd zeggen? je zegt niks geks, want het is zo....

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:33

elenaMM77 schreef:
"die met het rode haar, het snorretje of de donkere huidskleur"

dan heb je het toch over haarkleuren..

waarom dan niet, die met dat rode haar, die met het snorretje, die met die baard, die met die donkere ogen, die met dat donkere haar.

je hebt het bij blanken immers ook over gelaatstrekken en haarkleuren.. waarom zie je dan huidskleur bij donker wel als iets kenmerkends en blank niet
?

Dus dat meisje met het rode haar, maar vervolgens die man met die donkere huid.. Waarom dan niet 'dat blanke meisje, die donkere man'.. of 'dat meisje met het rode haar, die man met het donkere haar..

of nog beter: dat blanke meisje met rode haar en die donkere man met het zwarte haar. Huidskleur ligt nu eenmaal gevoelig..

.

Omdat ik nu eenmaal het meisje ben met en de donkere huid en bruine ogen en donker haar
en er nog 10 meisjes om mij heen kunnen staan met donker haar en bruine ogen maar blank
maar als je mij bedoelt zal je toch ook mijn huid moeten noemen
wat ik totaal geen probleem vind ik ben de kleur die ik ben en dat is geen enkel probleem...

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:07

elenaMM77 schreef:
maar dat is het m toch juist.. de 'donkere' man wordt dus als 'uitzonderlijk' beschouwd, en blank als de 'normale' Nederlander.. hoeveel procent van de Nederlandse bevolking heeft een getinte huidskleur inmiddels? gebruik dan altijd huidskleur of helemaal niet.

Hoezo uitzonderlijk?
Nogmaals, als ik in een rij vol getinte meiden wordt gezet, dan is het toch ook het makkelijkste om mij aan te duiden als blanke meid? Ben ik dan bijzonder of uitzonderlijk? Nee ik wordt er niet specialer van, maar het is wel de snelste manier om me aan te kunnen spreken, mocht je mij nu net nodig hebben.
Waarom kan iemands huidskleur niet als een gelijk kenmerk worden gezien als oogkleur, haarkleur, lengte of postuur?

Uiterlijke kenmerken zijn een feitelijke constatering en geen verwijt.

Als daar in zo'n situatie al zo krampachtig en allergisch mee wordt omgegaan, dan snap ik ineens heel goed waarom de sticker racisme steeds vaker en vaker op compleet onschuldige uitspraken of handelingen wordt geplakt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 09:43

stitchlover schreef:
Waarom kan iemands huidskleur niet als een gelijk kenmerk worden gezien als oogkleur, haarkleur, lengte of postuur?

Omdat het dat nu nog niet is.

Wat je veel ziet gebeuren in discussies over racisme is dat eerst alles in stukjes wordt opgehakt, en dat dan een heleboel alvast als 'niet-racisme' terzijde geschoven worden.

Maar ondertussen dragen ook die stukjes wel bij aan de vooroordelen en wantrouwen met concrete negatieve gevolgen. Zoals dus minder kans om aangenomen te worden, een lager schooladvies, nageroepen worden, als je iets zegt meteen verwijten krijgen dat je terug naar je land moet etc.

Als al die dingen niet meer bestaan heb je gelijk - dan is het aanduiden van iemands huidskleur geen probleem meer. Maar op dit moment zit er iemand in onze tweede kamer die tegen vermenging van rassen is. Dan is het ineens niet meer een neutraal onderscheid... dat is enge business. Dat hangt samen. Je kunt dat niet allemaal los van elkaar houden

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:21

Shadow0 schreef:
stitchlover schreef:

Omdat het dat nu nog niet is.

Wat je veel ziet gebeuren in discussies over racisme is dat eerst alles in stukjes wordt opgehakt, en dat dan een heleboel alvast als 'niet-racisme' terzijde geschoven worden.

Maar ondertussen dragen ook die stukjes wel bij aan de vooroordelen en wantrouwen met concrete negatieve gevolgen. Zoals dus minder kans om aangenomen te worden, een lager schooladvies, nageroepen worden, als je iets zegt meteen verwijten krijgen dat je terug naar je land moet etc.

Als al die dingen niet meer bestaan heb je gelijk - dan is het aanduiden van iemands huidskleur geen probleem meer. Maar op dit moment zit er iemand in onze tweede kamer die tegen vermenging van rassen is. Dan is het ineens niet meer een neutraal onderscheid... dat is enge business. Dat hangt samen. Je kunt dat niet allemaal los van elkaar houden
Het is mijns inziens de toon die de muziek maakt. 'Het zwartje' of 'de neger' tegenover 'de zwarte jongen-in-het-verder-volledig-witte-gezelschap'. In dat laatste zit niets van een neerbuigendheid, net als dat 'het meisje met het rode haar' ook geen waardeoordeel bevat, tegenover een term als 'die rooie'. Daarnaast is het ook zo van context afhankelijk; momenteel werk ik bij een instantie waar de verdeling wit-zwart zo rond de 60-40 zal liggen, dus ik neem niet de moeite om iemands huidskleur te beschrijven, want daar schiet je nog weinig mee op omdat het niet de kleinste gemene deler is, en daar zit het hem imo in. Hier zijn witte mensen in de minderheid, dus het komt vaker voor dat ik dat benoem om snel duidelijk te maken welke persoon ik bedoel, dan dat ik iemand met een donkere huidskleur benoem.

Bovendien is het angstvallig vermijden om iemands huidskleur te benoemen mijns inziens juist een gebrek aan erkenning van de eventuele nadelen die het zijn van niet-wit met zich meebrengt. Ik kan met alle wil van de wereld wel wensen dat mijn zwarte vrienden wit zijn, en doen alsof hun problemen niet bestaan, "want ik zie geen kleur," maar daarmee help je het debat geen millimeter vooruit, en de samenleving ook niet. Ik behandel hen niet anders als anderen, en ga ook rustig een discussie met hen aan, waarna er ook hartelijk gelachen kan worden om over en weer gaande grappen over hoe naar het is als je een kleurling bent en niet zo goed tegen de zon kunt als de volle Bantus, of om onze "white girl problems".

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:34

Cer schreef:
nee maar ik probeerde me zo voor de geest te halen wat ze zoal zeggen in een nieuwsbericht.. dat is dan denk ik 'getinte huidskleur' ofzoiets? maar dat weet ik niet helemaal, ik let daar nooit op.
Maar als het iemand met sproeten is, mag je dat toch ook idd zeggen? je zegt niks geks, want het is zo....

Meestal is dat allochtoon. Wat een woord is met een behoorlijk negatieve klank wat weer het 'zij/wij' gevoel onderstreept.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 11:17

Quebelle schreef:
Cer schreef:

Meestal is dat allochtoon. Wat een woord is met een behoorlijk negatieve klank wat weer het 'zij/wij' gevoel onderstreept.

dat is exact wat ik bedoel.. gevolgd met reacties van reaguurders over 'die buitenlanders'.

en aan degene die op mijn berichten reageerde met 'ja als ik met een donker tintje tussen 10 blanken in sta'. Dat is dus niet zo in nederland..

ga op facebook kijken hoeveel populistische berichten er rondgaan om maar het vuurtje onder de donkere medemens aan te wakkeren.. nadruk op het feit dat een dader getint is.. terwijl er dus geen nadruk op blank wordt gelegd als de persoon blank is.

een getint persoon is geen uitzonderlijk kenmerk in nederland. ik denk dat meisjes met rode haren schaarsen zijn in Nederland dan mensen met een getinte huidskleur. Toch zie je niet in 'nieuwsberichten staan' meisje met rode haren tuigt ander meisje af. Wel zie je berichtjes als 'allochtoon' tuigt nederlands meisje af.. nadruk dus op het feit dat diegene allochtoon is en dat het slachtoffer vooral nederlandse is (en niet eens nagaan of de dader nederlander is, en/of uberhaupt wel allochtoon). als de dader blank is, wordt er hooguit melding gedaan dat een jonge vrouw een andere vrouw aftuigt.. waardoor het artikel weinig smaak heeft en snel uit de gedachten verdwijnt.

dit is niet per definitie rasistisch of discriminerend.. maar het duidelijke onderscheid van verslaggeving zorgt er wel voor dat mensen zonder na te denken discriminerend reageren. en dan rustig ook van zichzelf vinden dat ze absoluut geen rasist zijn of niet discrimineren.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 11:37

Als je wat meer wilt weten over hoe mensen van andere origine worden weergegeven in de media kan ik je het boek De Witte Media van Katleen de Ridder aanraden, niet zo heel dik en heel interessant :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:57

Als iemand als Shilady aangeeft dat het geen punt is om haar zo aan te duiden wanneer ik bijv. wil zorgen dat iemand haar terug kan bellen.
Is het dan niet vreselijk arrogant en betweterig als een blanke dan zegt dat dit WEL een probleem is :o?

Dat is pas racisme, als je iemand gaat vertellen dat je je niet gediscrimineerd genoeg genoeg gedraagt voor je huidskleur :P .

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:21

Sizzle schreef:
Als iemand als Shilady aangeeft dat het geen punt is om haar zo aan te duiden wanneer ik bijv. wil zorgen dat iemand haar terug kan bellen.
Is het dan niet vreselijk arrogant en betweterig als een blanke dan zegt dat dit WEL een probleem is :o?

Dat is pas racisme, als je iemand gaat vertellen dat je je niet gediscrimineerd genoeg genoeg gedraagt voor je huidskleur :P .

En als nou tegen een van jullie zeg je kan wel een zonnebankje gebruiken {:}
Ben ik dan ook een racist?