Varkens in slachthuis Tielt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 00:01

Laat staan hoeveel vegetariërs er wel vrolijk snoep etc. eten waar dieren in verwerkt zitten. En die zitten jou dan voor dom uit te maken.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 00:04

Gypsy schreef:
Laat staan hoeveel vegetariërs er wel vrolijk snoep etc. eten waar dieren in verwerkt zitten. En die zitten jou dan voor dom uit te maken.

Er is een verschil tussen vegetarisch en veganistisch.

Ik ben sinds kort vegetarisch en man de reacties van vleeseters vallen me niet mee. :\ Echt tot het respectloze aan toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 00:05

Andersom net zo :=

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 00:10

Je hebt in elk kamp helaas extremen zitten. Met alles, van politiek, religie, feminisme etc.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 00:18

Ik kreeg laatst ook een berg commentaar over mij heen op FB....heb 5 kilo kalfsvlees gekocht bij de boer.Meteen plaatste iemand...die ook vlees eet....een linkje van een melkkoe waarvan het kalf weggehaald werd.
Kijk,daar word ik nou moe van.Het vlees wat ik heb gekocht is van een vleeskalf van 9 maanden oud,bij moeders gelopen op de wei,gras gegeten en hooi.Geslacht in een klein slachthuis na een transport van 10 minuten.Dan vind ik vlees eten een stuk minder erg.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 00:38

Kalfsvlees blijft ook bestaan zolang mensen zuivel producten gebruiken.
Een koe moet elk jaar een kalf krijgen om melk te kunnen geven.
Zelfs al eet je geen vlees, maar je gebruikt wel zuivelproducten dan help je mee aan de kalverslacht.
Je kan niet al die kalveren in leven houden, dat worden er veel te veel dan.
En het kalf bij de koe houden kan ook niet, dan is er geen melk om zuivelproducten van te maken.
Dat beseffen veel mensen niet eens, ze vinden kalfsvlees walgelijk maar ze begrijpen niet waarom de kalveren geslacht moesten worden.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 00:51

Nou hehe ElineS ik ben het helemaal met jouw verhaal eens!

Wat ik al benoem, maar dat schijnt ontzettend makkelijk te zijn om overheen te lezen ik als vleeseter heb respect als iemand vegetarisch/veganistisch leeft, als je zo principieel in je idealen gelooft dat je zo wil leven verdient dat alleen maar respect.

Maar kom op, ik ga er niet minder vlees om eten, alhoewel ik alleen vlees eet wat ik geschoten heb zien worden en zelf klaargemaakt heb. Dat vind ik genoeg. Heb ik wel eens niets voor handen eet ik geen vlees, heel simpel. Maar ik duw mijn leefstijl ook niemand door de strot.

En dan de plantaardig is de toekomst wen er maar aan, ik geloof zo sterk in mijn idealen daarom wil ik dat andere mensen dat ook gaan doen, dat soort teksten ik word er schijtziek van.

Nou moet ik zeggen dat ik onder de vegetariërs en veganisten al niet heel erg populair ben vanwege het feit dat ik kies voor mijn manier van vlees eten, en meermaals bedreigd ben, zowel in het veld als gestalkt en ik waarschijnlijk daarom ook wat kriebelig wordt van dat soort teksten. Maar mensen waarom? Waarom dat eindeloze drammen en dat proberen bewust te maken van.

Een mening hebben vind ik wat anders als iemand jouw principes opdringen. Ik krijg altijd bij dat soort ongein een "wij van WC-eend" idee.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 00:58

Sinds het filmpje toch een stuk minder vlees gaan eten en als ik het koop alleen biologisch.
Wou al langere tijd minderen maar dit heeft mij echt over de streep getrokken.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 01:05

Ik ben zelf zo goed als veganistisch, maar heel eerlijk gezegd begrijp ik de reacties dat het hypocriet is om na het zien van dit filmpje te minderen met vlees, ook niet helemaal. Ik juich juist elk beetje extra bewust wording toe en begrijp ook heel goed dat niet iedereen weet heeft van alles. Het heeft bij mij ook heel lang geduurd voordat ik de stap naar veganistisch heb durven, willen en kunnen maken. Het zou juist hypocriet zijn als ik dit dus wel meteen van andere mensen verwacht.

Echter vind ik het een beetje makkelijk om te zeggen dat alleen de vegetariërs/veganisten zo’n soort attitude hebben. Ik merk het net zo goed bij sommige vleeseters. Opmerkingen als: “je bent echt niet slim bezig, dat kan nooit gezond zijn” en “doe niet zo dom, wij hebben gewoon vlees nodig” krijg ik ook naar mij toe geslingerd hoor, daarvoor hoef je geen vleeseter te zijn.

Daarnaast ben ik het ook niet eens met dat alleen de ‘plantenbrigade’ hun leefwijze opdringt. Probeer eens naar onze maatschappij vanuit een veganistisch oogpunt te kijken en dan merk je hoe erg dierlijke producten eigenlijk opgedrongen worden in onze maatschappij. Ik kan op de uni niets in de pauze uit de kantine halen, omdat er overal wel dierlijke producten gebruikt worden. Op school leren de meesten nog steeds dat je vlees moet eten voor de proteïne en melk moet drinken voor je botten en hoe vaak reclames vlees eten nog steeds met mannelijkheid associëren...
Sorry, maar ik denk toch echt dat de vleeskant in onze maatschappij wint op het gebied van 'opdringen'. En ik kan mij dus heel goed voorstellen dat een (kleine) groep mensen hier juist sch**tziek van wordt en daar een weerwoord tegen geeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 01:17

Ik denk dat het online ook veel makkelijker is om euhm.... over te komen alsof je bij de vega(n)"secte" oid zit. Niet dat hwt een secte is maar dat het zo overkomt. Doordat via internet het makkelijker is om dingen te schrijven en het komt toch anders over.

Bijv. Ik ben zelf nogal van het ijzerloos, volgens mij sta ik daar op bokt ondertussen ook wel redelijk om bekent. Maar ij het normale leven is het niet dat ik jan en alleman maar loop te vertellen dat ze de ijzers er af moeten halen. Via internet (en als die specifieke topixs aan bod komen) ja dan reageer je daar makkelijker op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 01:28

Barbet schreef:
Kalfsvlees blijft ook bestaan zolang mensen zuivel producten gebruiken.
Een koe moet elk jaar een kalf krijgen om melk te kunnen geven.
Zelfs al eet je geen vlees, maar je gebruikt wel zuivelproducten dan help je mee aan de kalverslacht.
Je kan niet al die kalveren in leven houden, dat worden er veel te veel dan.
En het kalf bij de koe houden kan ook niet, dan is er geen melk om zuivelproducten van te maken.
Dat beseffen veel mensen niet eens, ze vinden kalfsvlees walgelijk maar ze begrijpen niet waarom de kalveren geslacht moesten worden.

Nee, het wordt zo gepromoot (ook naar de boeren toe), maar net als een geit kan je een koe 2 jaar doormelken na kalf/lam, en zeker na de 2e geboorte. Echter minder vaak drachtige koeien levert voor de stierenhouders minder inkomen op en het is de manier zoals het altijd al gedaan is. Artikel is hier of in een ander topic over dit/gerelateerde onderwerpen al voorbij gekomen. Het zou behalve "ongewenste" kalfjes ook een hoop belasting/risico voor de koe en antibiotica gebruik schelen. Helaas dat naar dat soort oplossingen/verbeteringen geen onderzoek gedaan wordt door bv de dierenactivisten groepen. Wel horrorverhalen en zwartmakerij, maar echt hulp en oplossingen waar de boeren mee geholpen zijn is geen inzet voor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 08:50

maar is wel een verschil tussen een vleeskalf en een kalf van een melkkoe.Een kalf van een melkkoe zit in een kleine uitloop en heeft amper spiervlees.Het vlees is wit.
Het vlees van een vleeskalf is roze,meer naar rood.Door beweging en gras

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 08:57

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 09:10

enamorada schreef:
Gypsy schreef:

Er is een verschil tussen vegetarisch en veganistisch.

Ik ben sinds kort vegetarisch en man de reacties van vleeseters vallen me niet mee. :\ Echt tot het respectloze aan toe.

Kijk dit bedoel ik. Nou word ik voor dom uitgemaakt terwijl jij nooit de moeite hebt gedaan om op te zoeken waar oa gummie beren van gemaakt worden.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 09:14

Ik heb filmpje een week geleden gezien en vond het verschrikkelijk. Ik heb daarna geen vlees meer aangeraakt, ik hoef het niet meer.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 09:19

Pardon Gypsy? Waar maak ik jou voor dom uit? En waar haal jij vandaan dat ik daar nooit de moeite voor heb genomen? En dat ik daar niet op let? En dat het me niet uitmaakt en het stug door blijf eten?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:18

enamorada schreef:
Pardon Gypsy? Waar maak ik jou voor dom uit? En waar haal jij vandaan dat ik daar nooit de moeite voor heb genomen? En dat ik daar niet op let? En dat het me niet uitmaakt en het stug door blijf eten?

Je doet alsof ik het verschil tussen vegetarisch en vegan niet weet. Het gaat hier niet om melk of eieren, maar echt om dieren.

Je bericht komt op mij over alsof je dacht dat ze niet vegan maar wel vegetarisch waren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:59

Ik word als vegetarier juist onder druk gezet en uitgesloten door de vleeseters in mijn kennissenkring.Zo hadden ze voor het kerstdiner alleen kroketten en werd geweigerd voor mij een broodje kaas te regelen,omdat ik me dat vegetarisme zelf had opgelegd, zeiden ze.Ik kon er dus niet naar toe en heb thuis in m'n eentje lekker vegetarisch gegeten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 12:22

Lekkere kennissen heb jij.
Maar op zich wel raar. Zouden wij hier broodjes eten hebben we broodjes met vlees, maar ook broodjes met kaas. En zijn het luxe broodjes dan ook broodjes met zalm en kruidenkaas.
Niet voor de vegetariërs maar gewoon omdat het lekker is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 12:24

Lekker ja. Ik zal zelfs een laatste wilsbeschikking moeten maken om te voorkomen dat ze op mijn uitvaart van mijn geld broodjes met vlees gaan eten. Dit is geen grap!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 12:25

anjali schreef:
Lekker ja. Ik zal zelfs een laatste wilsbeschikking moeten maken om te voorkomen dat ze op mijn uitvaart van mijn geld broodjes met vlees gaan eten. Dit is geen grap!

alleen koffie met cake kan toch ook?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 12:27

Nog beter die kennissen niet op je begrafenis laten komen.
En zo ook laten vallen en nooit meer zien. Dat zijn toch geen mensen die je om je heen wilt hebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 12:28

geerke schreef:
anjali schreef:

alleen koffie met cake kan toch ook?

Dank je dat is een goed idee inderdaad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 12:30

maar nog niet dood gaan hoor!!!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 12:31

Dat is nog een beter plan Geerke :D