Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

purny

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 00:53

Ik stem sp. Omdat ik het een goede partij vind die op komt voor de mensen die het minder hebben in dit land. Omdat ze opkomen voor de studenten en de ouderen. Omdat ze een nationaal zorgfonds willen waarbij je niet aan het gebit van iemand kan zien of hij of zij wel genoeg te besteden heeft.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:22

Ik denk dat we de luxe niet meer hebben om weinig geld aan het milieu uit te geven. Of die rekening nu of later komt, betalen moeten we.
En als we het negeren wordt wonen op deze planeet nog veel minder grappig dan het nu is. Helemaal nu zo'n groot gebied als de Verenigde Staten allemaal milieu regelingen aan het terug draaien is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:40

phormicola schreef:
Ik denk dat we de luxe niet meer hebben om weinig geld aan het milieu uit te geven. Of die rekening nu of later komt, betalen moeten we.
En als we het negeren wordt wonen op deze planeet nog veel minder grappig dan het nu is. Helemaal nu zo'n groot gebied als de Verenigde Staten allemaal milieu regelingen aan het terug draaien is.

Ik vind het prima dat het milieu hoog op de agenda's staat maar dan wel volgens het principe dat de vervuiler betaald en niet de mensen die al heel veel doen. Grote bedrijven poetsen de plaat, kilometerheffing had allang ingevoerd moeten zijn en mensen zouden zich bewust moeten zijn dat vliegverkeer ook ontzettend vervuilend is. Er is zo veel dat mensen met oog voor het milieu al doen. Wijzelf bvb, pakken de fiets, scheiden afval, composteren, nemen eigen tassen mee naar winkels, zonnepanelen, opvang regenwater wat voor toilet gebruikt word, overal ledlampen in enzenzenz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:42

Ik snap niet waarom Nederland nog niet over is naar een Duits systeem voor wegenbelasting, waar je de algemene wegenbelasting afschaft en belasting bij het tanken betaalt. Oftewel, mensen die veel gebruik maken van de auto betalen meer belasting dan mensen die twee keer per week boodschappen doen en hem de rest van de tijd voor de deur laten staan. Ik vind een kilometerheffing niet meer dan normaal..

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:56

Leuk zo'n pol!
Ik ben er nog niet uit... Uit stemwijzer komt PvdA, SP en Piratenpartij :+ Maar neig ook nog wat richting D66.

Sowieso geen PVV en geen VVD. De VVD is overigens ook echt zeer onvriendelijke in hun vluchtelingenbeleid. Las daar laatst een artikel over en ik schrok er van hoe anti vluchtelingen de VVD eigenlijk is. Daar zou ik onder andere om die reden al nooit op kunnen stemmen.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:59

Emmaa_ schreef:
Ik snap niet waarom Nederland nog niet over is naar een Duits systeem voor wegenbelasting, waar je de algemene wegenbelasting afschaft en belasting bij het tanken betaalt. Oftewel, mensen die veel gebruik maken van de auto betalen meer belasting dan mensen die twee keer per week boodschappen doen en hem de rest van de tijd voor de deur laten staan. Ik vind een kilometerheffing niet meer dan normaal..

Je hebt een punt, maar aan de andere kant heb je ook mensen die ongewild best wel een eindje van hun huis werken. Moeten die dan maar enorm veel gaan betalen of wat moeten ze? Ik vind kilometerheffing ook een goed idee, maar aan de andere kant besef ik dat er niet altijd een keuze is of je je auto bijvoorbeeld veel gebruikt of niet.

Edit: tankbelasting vind ik dan beter, dan stimuleer je mensen meer een auto te kopen die zuinig rijdt in plaats van dat je ze afrekent op het aantal kilometers dat ze rijden.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:02

naarppc schreef:
Emmaa_ schreef:

Je hebt een punt, maar aan de andere kant heb je ook mensen die ongewild best wel een eindje van hun huis werken. Moeten die dan maar enorm veel gaan betalen of wat moeten ze? Ik vind kilometerheffing ook een goed idee, maar aan de andere kant besef ik dat er niet altijd een keuze is of je je auto bijvoorbeeld veel gebruikt of niet.

Veel van die mensen kunnen gelukkig met het OV of gaan carpoolen wat een stuk beter is voor de natuur. Als de afstand zo'n 5-20 km is is een elektrische fiets ook nog een optie bijvoorbeeld. Als alles niet kan is het wel tja "pech" maar je krijgt wel file vrij rijen voor terug waardoor je weer een uur eerder thuis bent dat is ook wat waard.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:08

Dan zou ik het een goed idee vinden als het geld dat kilometerheffing of tankbelasting oplevert wordt geïnvesteerd in het OV en carpoolfacilliteiten en -promotie. En t/m 15 kilometer kan een gewone fiets trouwens ook nog wel ;) Zo heel schoon is een elektrische fiets niet als je bijvoorbeeld bedenkt hoe vaak een accu vervangen moet worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:14

Tankbelasting?Er gaat al een euro perliter naar de staat....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:16

Er zijn ook mensen die niet kunnen fietsen wegens gezondheidsproblemen. Denk aan mensen met copd en zware astma

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:16

Emmaa_ schreef:

Dat hebben we al lang als je ziet wat brandstof hier kost in vergelijk met Duitsland.
Alleen doen we er nog veel wetenschapsbelasting bij, oh nee houderschapsbelasting, zodat ze met het geld kunnen doen wat ze willen.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:17

Het probleem met de plannen van GroenLinks is dat je niet zomaar alle kolencentrales kan sluiten. Ons land runt op dit moment op kolen. Dat is inderdaad helemaal niet goed en harstikke vervuilend, maar we hebben nog geen goede back up klaar. GroenLinks wil inzetten op windmolens en zonne-energie, maar het rendement daarvan is gewoon te laag om de energie-consumptie van Nederland te kunnen bijhouden, ookal plaats je meer windmolens en zonnepanelen. Dan hebben we een energie tekort en moeten we dit alsnog inkopen van landen die hoogstwaarschijnlijk nog wel met vervuilende energie bronnen werken. Hier wordt de vraag dan groter, waardoor zij meer gaan produceren en er alsnog meer vervuiling optreedt, waar vervolgens niet alleen NL, maar heel de aarde de gevolgen van ondervindt.

Ik ben persoonlijk voor het uitfaseren van de kolencentrales. Het is wel degelijk een zeer vervuilende vorm van energie winning. Maar we kunnen niet blind in 4 jaar al onze kolencentrales sluiten terwijl we geen goede back up hebben. Ik ben voor een goede investering in de wetenschap en zou graag zien dat er meer geld zou gaan naar het onderzoek naar kernreactoren. Er lopen verschillende onderzoeken die proberen het kernafval probleem op te lossen, maar deze krijgen vanwege het maatschappelijk stigma op kernreactoren, weinig subsidie. Dat is jammer, omdat er nl. al kernreactoren zijn geintroduceerd die zeer veilig zijn tov klassieke kerncentrales(voor de nieuwsgierige bokker: Thorium centrales/molten salt reactors). Het enige probleem waar men dan eigenlijk nog mee zit is het radioactieve afval. En met de natuurkundige kennis die de mens bezit ben ik van mening dat dit probleem wel degelijk op te lossen is, maar er is zo weinig geld voor beschikbaar.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:19

Pabie schreef:
Veel van die mensen kunnen gelukkig met het OV of gaan carpoolen wat een stuk beter is voor de natuur. Als de afstand zo'n 5-20 km is is een elektrische fiets ook nog een optie bijvoorbeeld. Als alles niet kan is het wel tja "pech" maar je krijgt wel file vrij rijen voor terug waardoor je weer een uur eerder thuis bent dat is ook wat waard.

Niet banketstaaf bedoeld, maar als het OV nog een stuk drukker wordt hebben we met z'n allen een groot probleem. Bij de NS loopt het al de spuigaten uit en als je in de spits naar je werk/school/huis moet ben je werkelijk waar net een sardientje in een blikje. :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:19

Ik ben zelf lid van de partij voor de Dieren. helaas is deze partij nodig wegens de schandalige mishandelingen van onze medeschepselen. Ook voor mensen heeft deze partij een zeer goed sociaal programma.Zodat deze planeet een prettigere plek kan worden voor iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:22

Tytonidae schreef:
Pabie schreef:

Niet banketstaaf bedoeld, maar als het OV nog een stuk drukker wordt hebben we met z'n allen een groot probleem. Bij de NS loopt het al de spuigaten uit en als je in de spits naar je werk/school/huis moet ben je werkelijk waar net een sardientje in een blikje. :+

OV vind ik ook nog eens hartstikke duur, en ook fijn als ze weer eens vertraging hebben, zal je werkgever blij mee zijn!

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:23

purny schreef:
Er zijn ook mensen die niet kunnen fietsen wegens gezondheidsproblemen. Denk aan mensen met copd en zware astma

Maar het grootste deel van de mensen die het wel kan vertikt het ook. Als de mensen die het wel kunnen gewoon lekker gaan fietsen is er meer ruimte op de weg voor mensen die het echt niet kunnen

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:25

[***] schreef:
OV vind ik ook nog eens hartstikke duur, en ook fijn als ze weer eens vertraging hebben, zal je werkgever blij mee zijn!

Op mijn huidige traject springen er helaas heel veel mensen voor de trein. Ik ben hierdoor de afgelopen weken per week gemiddeld zo'n 2x te laat geweest voor mijn colleges. Mijn docenten kunnen het niet waarderen, ik denk dat eventuele werkgevers er nog minder blij mee zouden zijn. :')

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:26

Tytonidae schreef:
Pabie schreef:

Ik ben wel van mening dat als er kilometerheffing komt er een enorme impuls aan ov gegeven moet worden. Maar ik zie liever het belastingsgeld naar beter OV gaan dan naar meer asfalt, zodat we over 100 jaar ook nog op deze aardbol kunnen leven. Maar ja kilometerheffing kan alleen als dat geld bijna 1 op 1 naar ov gaat zodat ook kleinere dorpen goed bereikbaar worden en het sardienen afgelopen is. Zo moet het extra spoor tussen Delft en den Haag even met een rap tempo aangelegd worden zodat daar gewoon 4 treinen kunnen rijden ipv 2.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:26

Tytonidae schreef:
[***] schreef:

Op mijn huidige traject springen er helaas heel veel mensen voor de trein. Ik ben hierdoor de afgelopen weken per week gemiddeld zo'n 2x te laat geweest voor mijn colleges. Mijn docenten kunnen het niet waarderen, ik denk dat eventuele werkgevers er nog minder blij mee zouden zijn. :')

Je kan met je auto ook in een file komen door een ongeluk. Daar kan je zelf helaas niets aan doen:(

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:27

Ov, OV wat is dat ook alweer?
Oh ja die vervoersmiddelen bij de stad.
Daar waar ik 25 minuten met de auto rij er 2 uur en 40 minuten over doe als ik bus en trein neem om op het werk te komen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:27

Het ov moet dan wel een monster investering naar toe ...
Als ik vanuit waar ik woon naar breda wil, dat is een dikke 15 minuten met de auto
Met het ov moet ik eerst de bijna dood ervaring die de buurtbus heet, met als chauffeur een vrijwillige pensionado ondergaan

Dan overstappen en dan ben ik drie kwartier a een uur verder

Gorinchem
Een uur of langer (20 minuten met de auto)
Als je pech hebt en je aansluiting mist(wat hier echt niet zeldzaam is) tel je er zo een half uur a een uur bij op

Het ov in niet randstedelijk gebied is zo ontzettend uitgekleed door de jaren heen(ja joh, privatisering En marktwerking , Thanks rutte en bakellende want dat is al even bezig natuurlijk)
Oftewel
Als je woont waar ik woon en velen met mij in vergelijkbaar gebied , dan is een auto onmisbaar

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:30

bruintje123 schreef:
Ov, OV wat is dat ook alweer?
Oh ja die vervoersmiddelen bij de stad.
Daar waar ik 25 minuten met de auto rij er 2 uur en 40 minuten over doe als ik bus en trein neem om op het werk te komen.

En dat je er bijna 3 uur over doet ipv een halfuurtje slaat ook helemaal nergens op. Dat moet dan ook bij de oorsprong (het slechte ov) aangepakt worden.

Als ik vanuit hier naar mijn ouders reis is het met ov bijna 4 uur en met de auto net iets meer dan 2 uur. Dan heb ik ook zoiets van "waarom leggen wij niet gewoon betere sporen aan zodat ik niet zo erg om moet met de trein". Maar ja al met al ben ik dus meer voor meer bussen en meer sporen en niet voor meer asfalt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:36

Van hier naar Rozenburg waar mijn ex woonde
Auto: 40 min als je normaal rustig rijd
Ov 4,5 uur als je geluk hebt
En dan in Spijkenisse stranden omdat je de laatste bus miste

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:52

Ik hoop overigens dat de Nederlandse bevolking zich met de recente ontwikkelingen wat meer gaat interesseren in Defensie en hoe snel de werkelijkheid van een oorlog dichtbij kan komen, hoe onrealistisch het ook allemaal lijkt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:18

bigone schreef:
phormicola schreef:

Ik vind het prima dat het milieu hoog op de agenda's staat maar dan wel volgens het principe dat de vervuiler betaald en niet de mensen die al heel veel doen. Grote bedrijven poetsen de plaat, kilometerheffing had allang ingevoerd moeten zijn en mensen zouden zich bewust moeten zijn dat vliegverkeer ook ontzettend vervuilend is. Er is zo veel dat mensen met oog voor het milieu al doen. Wijzelf bvb, pakken de fiets, scheiden afval, composteren, nemen eigen tassen mee naar winkels, zonnepanelen, opvang regenwater wat voor toilet gebruikt word, overal ledlampen in enzenzenz.

Helemaal mee eens.