Abortus, hoe denkt bokt er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:46

Ailill schreef:
Mars schreef:

Dan gaat de vrouw voor, het is haar lichaam, de risico's en verdere gevolgen van zwangerschap zijn voor haar. Dus niemand heeft het recht voor haar te beslissen dat ze een hele zwangerschap moet voldragen tegen haar wil in. Ook de man in kwestie niet.
Maar zij heeft wel het recht om voor hem én het kind te kiezen? Lijkt me krom.

Ik denk dat dit een punt blijft waar niemand uit gaat komen. Je kunt van de vrouw niet verwachten dat zij ongewild (en met eventuele risico's) een kind op de wereld zet, al dan niet voor een ander. Van een man akkoord verwachten wat betreft abortie kan, helaas, wel.

My body my choice. Even heel cru gezegd maar als jij als man zo graag een kind wilt kan je dat ook bij een andere vrouw doen. Ik zou nooit, maar dan ook echt nooit een kind dragen omdat een man niet wil dat ik een abortus laat plegen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:47

Niet tegen en niet voor, wel voor meer informatie over adoptie.Betere preventie en hul zodat financiën nooit een reden zijn voor gedwongen abortus

Met 12-24 weken moet je gewoon bevallen, dat onderschatten sommige hier wel
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 08-03-17 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:49

Een vroegere vriendin werd ook min of meer gedwongen en met de dood bedreigd als ze geen abortus deed, ze heeft het toen gedaan omdat ze doodsbang was. Maar ze heeft er nog altijd spijt van!! En de reden dat ze het moest doen is omdat die kerel een gezin had, en die mochten er niks vanaf weten -:(-

Maar tijdens mijn eerste zwangerschap ben ik bevallen met 28 week, en de kleine heeft toen een paar week op de neonatologie gelegen (is ondertussen al bijna 4 jaar oud <3 ) maar ik heb toen een hoop gezien daar op de afdeling. Ook kindjes van 25 - 26 week oud, en dan te bedenken dat je die 1 a 2 week eerder nog had mogen laten weg halen brr

Als het dan echt nodig is vind ik zelf een termijn van 12 - 16 week beter, die hebben buiten de buik ook geen overlevingskansen. Maar het nadeel is dan weer dat je met de 20 weken echo vaak beter kan zien of het kind ook afwijkingen heeft? Sorry zal vast wel mensen tegenspreken maar als ik zwanger zou zijn en het kind is zwaar gehandicapt, dan zou ik het ook laten weghalen.
Waarom? Ik en mijn man zouden daar niet mee om kunnen gaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:49

Maar waarom zou je het zover moeten laten komen dat je op 20 weken zit? Dat gebeurt misschien een enkele keer, maar lijkt me geen standaard?
Als ik overtijd zou zijn haal ik direct een test, mocht ik dan zwanger blijken, zit ik dezelfde dag nog bij de huisarts

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:50

Gilbo Met 20 weken bevallen lijkt me niet zo heel veel zwaarder dan met 9 maanden bevallen?

Jackie82

Gillbo schreef:
Niet tegen en niet voor, wel voor meer informatie over adoptie.

Waar moet je dan gewoon bevallen???
Met mijn 28 week toen het kind geboren moest worden, mocht ik niet gewoon bevallen omdat het te zwaar zou zijn voor het kind, en dat stond vast dat het een keizersnede werd!! Ik had geen keus

Anoniem

Ayasha schreef:
Gilbo Met 20 weken bevallen lijkt me niet zo heel veel zwaarder dan met 9 maanden bevallen?

Denk dat ze vooral emotioneel zwaar bedoelt.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:51

Ayasha schreef:

Fysiek niet, maar psychisch waarschijnlijk wel..

Anoniem

Niet zwaarder dan een bevalling met 9 maanden, maar wel zwaarder dan een abortus d.m.v. pillen of een curretage. Althans, ik denk dat Gilbo dit bedoelt.

MissBmx

Ayasha schreef:

Als jij een kindje in je armen voelt of ziet sterven omdat je met 20 weken bevalt nou reken maar dat dat anders is dan met een voldragen kindje.
Een kindje beweegt en leeft dan gewoon even he
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 08-03-17 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:52

Gillbo schreef:

Voorlichting is altijd belangrijk en ik geloof absoluut dat het een heftige ervaring is, maar als mensen dat willen, houd ik ze niet tegen. Ik vraag me ook af hoe je het tot 20 weken laat komen, maar er zijn genoe redenen... onwetendheid, angst, schaamte... wie ben ik om te beslissen of je reden goed genoeg is?

@ Noah14
de huidige termijn is gebaseerd op levensvatbaarheid, zoals jij voorstelt.

Als ik zwanger zou zijn van een gehandicapt kind (vooropstellend dat ik wél kinderen zou willen) zou ik het waarschijnlijk ook weghalen. Ik zou geen zwaar gehandicapt kind aankunnen en geloof niet dat ik het kind er nou echt blij mee maak.

Mlt94

Idd een moeilijk onderwerp!
Ik ben over het algemeen tegen abortus, iedereen weet hoe een kind gemaakt wordt. Wil je er nog niet aan beginnen er zijn genoeg anticonceptie middelen waarmee je een zwangerschap kan voorkomen. Dus wanneer je onvoorzichtig bent geweest is het voor mij een grote nee!
Dan had je voorzichtiger moeten zijn en moet je nu je verantwoordelijkheid nemen.
Wanneer er spraken is van verkrachting vind ik het wel een heel ander verhaal en snap ik wanneer iemand voor abortus kiest.
Ik zelf zou nooit voor abortus kunnen kiezen omdat ik het niet over mijn hart zou verkijgen om een klein leven weg te laten halen wat in je buik groeit.

Ersina

Ierpier schreef:
Ik ben pro-abortus

Ik ben zeker vóór de keuze voor vrouwen om een zwangerschap af te breken voor wat voor reden dan ook. Het is niet mijn plek om te besluiten wanneer de reden goed genoeg is.

mag duidelijk zijn dat ik geen moeder ben, aangezien ik er nogal analytisch over denk.

Ierpier, dat je geen moeder bent, zegt niets over je analytisch vermogen. :) Het is een prettig eigenschap dat je goed nadenkt over kritisch onderwerpen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:53

Hoezo?
Stel dat je dat kind niet aborteert maar laat adopteren (want daar schrijft ze ook over.)
Ga je me dan echt wijsmaken dat adoptie minder zwaar is (wanneer je dat kind dus 9 maanden in je hebt gehad en op een normale manier van bevallen bent) en het dan af geeft dan als je het op 20 weken laat af komen?

noah: dan was het bij jouw kind wel de bedoeling dat ie het overleefde vermoed ik?
Dat is nu heel bot maar bij een abortus is dat minder van belang zeg maar... :o

Gilbo; kan me niet voorstellen dat ze bij een abortus het kind aan de moeder geven als die daar niet op zit te wachten om te voelen hoe het sterft. :?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-03-17 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:53

LadyMadonna schreef:
Maar waarom zou je het zover moeten laten komen dat je op 20 weken zit? Dat gebeurt misschien een enkele keer, maar lijkt me geen standaard?
Als ik overtijd zou zijn haal ik direct een test, mocht ik dan zwanger blijken, zit ik dezelfde dag nog bij de huisarts

Dan kan ik elke maand wel een test doen, heb een mega onregelmatige cyclus na mijn zwangerschappen, ben wel vruchtbaar van mijzelf. Maar ik kan niet even een berekening maken zoals sommigen van 'nu zit in mijn vruchtbare periode'

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:54

noah14 schreef:
Gillbo schreef:

Met mijn 28 week toen het kind geboren moest worden, mocht ik niet gewoon bevallen omdat het te zwaar zou zijn voor het kind, en dat stond vast dat het een keizersnede werd!! Ik had geen keus

Keizersnede zie ik ook als een bevalling. Ik bedoel dat het niet met een pilletje opgelost is zoals the morning after ofzo iets

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:54

Kritisch nadenken is inderdaad altijd een goede eigenschap en ik geloof niet dat moeders dat meteen niet meer hebben :+. Het is meer het feit dat ik het gevoel heb dat ik een aspect van de discussie niet geheel kan begrijpen doordat ik nooit een zwangerschap heb doorgemaakt met de hormonale en emotionele lading die daarbij komt kijken. Het is toch een ver-van-mijn-bed show, en dat maakt mijn analytische standpunt gemakkelijk :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:55

Melati_vS schreef:
Idd een moeilijk onderwerp!
Ik ben over het algemeen tegen abortus, iedereen weet hoe een kind gemaakt wordt. Wil je er nog niet aan beginnen er zijn genoeg anticonceptie middelen waarmee je een zwangerschap kan voorkomen. Dus wanneer je onvoorzichtig bent geweest is het voor mij een grote nee!
Dan had je voorzichtiger moeten zijn en moet je nu je verantwoordelijkheid nemen.
Wanneer er spraken is van verkrachting vind ik het wel een heel ander verhaal en snap ik wanneer iemand voor abortus kiest.
Ik zelf zou nooit voor abortus kunnen kiezen omdat ik het niet over mijn hart zou verkijgen om een klein leven weg te laten halen wat in je buik groeit.

Ook wanneer je voorzichtig bent, kan het voorkomen dat het 'misgaat' en je ongewenst zwanger wordt. Wie is een ander dan om te bepalen of je een kind ter wereld moet laten komen of niet... Dat bepaal je toch altijd nog zelf? Jouw lijf, jouw leven. En daar wordt volgens mij door bijna niemand lichtzinnig over gedacht.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:55

Ayasha schreef:
noah: dan was het bij jouw kind wel de bedoeling dat ie het overleefde vermoed ik?

Ja zeker was het de bedoeling dat mijn kind het zou overleven, ik had alleen een zwangerschaps complicatie waardoor het kind gehaald moest worden, kwestie van leven en dood voor ons beiden

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:57

noah14 schreef:
Gillbo schreef:

Ik vermoed omdat bij jou het toch wel gewenst was om het kindje levend ter wereld te laten komen en men daarom zo min mogelijk risico's wil nemen voor het kindje.Dat is toch een heel andere situatie.

(Zie zelfde reactie hierboven, sorry)
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 08-03-17 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Ayasha schreef:
Hoezo?
Stel dat je dat kind niet aborteert maar laat adopteren (want daar schrijft ze ook over.)
Ga je me dan echt wijsmaken dat adoptie minder zwaar is (wanneer je dat kind dus 9 maanden in je hebt gehad en op een normale manier van bevallen bent) en het dan af geeft dan als je het op 20 weken laat af komen?

Gilbo; kan me niet voorstellen dat ze bij een abortus het kind aan de moeder geven als die daar niet op zit te wachten om te voelen hoe het sterft. :?

Ik maak helemaal niemand iets wijs, ik zeg nergens dat adopteren niet zwaar is , waarom reageer je zo aanvallend?
Ik bedoel gewoon te zeggen dat het niet met een pilletje gedaan is. Je zal echte baarmoeder krampen krijgen en het kind geboren voelen worden.

Ierpier

Even een uitweggetje: wat vinden jullie van de Abortusboot?

japielover

Ierpier schreef:
Intakeproces zonder de man erbij ofzo? Ik heb geen idee hoe abortusklinieken in zijn werk gaan. Je zult er altijd wel omheen kunnen als de man de vrouw genoeg onder druk zet, natuurlijk.

Daar kan ik wel antwoord op geven.

Je hebt eerst een eerste gesprek.
Dit mag met partner maar ook zonder.

Mijn ex heeft mij in de hele situatie extreem onder druk gezet de zwangerschap te beëindigen..
Dit heb ik daar heel duidelijk laten blijken.

Ze geven dan heel duidelijk aan dat het MIJN keuze is.
Niet zijn.
Ik mag kiezen het te houden.
Maar ik mag het ook weg laten halen.

Het is mijn keuze en IK moest er achter staan.
Na dat gesprek heb je 5 bedenkdagen.

Deze geven ze zo dat je er goed over na denkt en niet over 1 nacht ijs gaat.

In die dagen heb ik alles op een weegschaaltje gelegd en los van mijn ex de keuze gemaakt tot beëindigen.

Nu deed hij natuurlijk een dansje toen ik dat zei.
Maar mijn keuse stond er los van.
Je neemt dan na die 5 dagen weer contact op met de kliniek en maakt DE afspraak.

Voor de afspraak heb je nog een gesprek.
Hierin vragen ze weer of je echt 1000% achter je keuze staat.
En het zeker weet.
Ook in dit gesprek mag de verwekker aanwezig zijn. Moet niet.

Daarna krijg je een controle echo dit doe je alleen.
De arts vraagt dan als je alleen bent of je het zeker weet.
Zo ja ga je mee en mag je een ziekenhuisjapon aan doen en plaats nemen op het bed.

Je krijgt een pil die de baarmoedermond ontspand en spierendaar verslapt.
Voor je deze krijgt geeft ze duidelijk aan na deze pil kan je NIET meer terug.
Weet je het echt zeker.

Als dat zo is slik je de pil en moet je 30a45 min wachten.
Dan mag je mee naar de behandelkamer.
Waar ze weer een echo maken.
Vervolgens krijg je een infuus en ga je onder narcose.

Je wordt op het bed op het zaaltje weer wakker.
En krijgt wat thee en eten.
Na een uur mag je naar huis.

De eerste dag mag je niet alleen zijn.
Niet auto rijden etc.
De 3 dagen daarna moet er met douche iemand bij je zijn.

En dat is het.
Na 2 weken doe je nog een zwangerschapstest en die moet negatief zijn en stuur je in een enveloppe met alle gegevens naar de kliniek en dat is het.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:58

noah14 schreef:
LadyMadonna schreef:

Dan kan ik elke maand wel een test doen, heb een mega onregelmatige cyclus na mijn zwangerschappen, ben wel vruchtbaar van mijzelf. Maar ik kan niet even een berekening maken zoals sommigen van 'nu zit in mijn vruchtbare periode'

Maar dan nog kom je er over het algemeen niet pas met 20 weken achter dat je zwanger bent...

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:58

Oh ja, die .nl achter bokt nekt me vaker. In Vlaanderen kan het idd anders zijn. Wel bijzonder dat daar nog zoveel verschil tussen zit.