PvDD: strengere regelgeving dmv paardenbesluit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:10

Janine1990 schreef:
spatter schreef:
Volgens mij hebben ze er nu een stang en trens in dus ze mogen van mij op stang rijden als ze niet met minder kunnen.
Eenhandig en buiging kan wel degelijk, als een ruiter dat niet kan rijdt hij teveel met zijn handen en te weinig met been en zit, waar de buiging eigenlijk vandaan zou moeten komen.
Dat kan de betere western, klassieke, western equitation ruiter/trainer je zonder problemen uitleggen.

ZZ is nog basissport , daarna komt het echte hoge niveau en daar verwacht ik ruiters die kunnen rijden op gevoel, been en zithulpen.
Die snappen dat iedere pas begint bij de achterhand en buiging en stelling vanzelf komt als de achterhand op de juiste manier gesteld wordt.

Er zijn genoeg ruiters die het goede voorbeeld geven, al vele jaren maar we kijken liever de andere kant op en wringen een paard in een nog misselijk makende trainingsmethode omdat het zo goed werkt.
Tja, stroom op de hindernissen werkt ook.

Ik denk niet dat jij het idee van de paardensport hebt begrepen, en ook niet dat je er een realistisch beeld van hebt.

Als in : paard krijgt de tijd en juiste training niet om zo danig spieren op te bouwen en fysiek uit te groeien, dat paard de oefeningen echt correct vanuit de achterhand kan halen. Inderdaad, dat is al decennia een van de problemen. Maakt niet dat de regels zo aanpassen dat dat wel zal moeten geen optie is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:12

tamary schreef:
Als in : paard krijgt de tijd en juiste training niet om zo danig spieren op te bouwen en fysiek uit te groeien, dat paard de oefeningen echt correct vanuit de achterhand kan halen. Inderdaad, dat is al decennia een van de problemen. Maakt niet dat de regels zo aanpassen dat dat wel zal moeten geen optie is.

Jij snapt wat ik bedoel :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 01:02

Janine1990 schreef:
tamary schreef:

En jullie denken dat stemmen op de PvdD kan helpen om dit soort problemen op te lossen :? ????

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 01:23

tamary schreef:
Kendra schreef:
Janine1990 schreef:

En jullie denken dat stemmen op de PvdD kan helpen om dit soort problemen op te lossen :? ????

PvdD staat niet op mijn optie lijst. Te weinig inzicht in echte oplossingen, al ben ik het er mee eens dat er dingen heel anders moeten. Er was een andere politicus die het zelfvoorzienend balonnetje opliet met voedselzekerheid binnen eigen grenzen (en stom genoeg werd weggelachen), naam kwijt.

Thieme als vega heeft een paar grote biologische waarheden opzij gezet en dat blokkeerd de idealen in het partijprogramma.

Kendra

Re: PvDD: strengere regelgeving dmv paardenbesluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:39

Maar ik denk dat heel veel problemen helemaal niet op te lossen zijn via de politiek....
Ik zou (om een heleboel verschillende redenen) toch niet graag willen dat trainingsmethoden worden voorgeschreven via de wet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:37

Kendra schreef:

Als ik klakkeloos de stemwijzer zou volgen, zou ik dat moeten doen.
Maar zoals je in mijn overige berichten in dit topic wel hebt kunnen lezen, ben ik geen fan van de PvdD en dit soort ongefundeerde nieuwsberichten, zonder te ontkennen dat een en ander anders kan in de paardenwereld.

Tamary begrijpt echter precies wat ik bedoel in mijn laatste reactie op Spatter.

Misschien handig om even alles te lezen, voordat je er een lukrake reactie in gooit die kant nog wal raakt...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:40

Ik denk dat het geen lukrake reactie was, heb dit topic redelijk gevolgd. Waar het mij om gaat is dat er blijkbaar iets van de politiek wordt verwacht voor problemen die volgens mij niet via de politieke weg op te lossen zijn - zie ook mijn post hierboven.

En verder maakt de PvdD mijn verwachtingen volledig waar, zojuist de kandidatenlijst gescreend en die ziet er inderdaad behoorlijk (rand)stedelijk uit...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:45

Kendra schreef:
Ik denk dat het geen lukrake reactie was, heb dit topic redelijk gevolgd. Waar het mij om gaat is dat er blijkbaar iets van de politiek wordt verwacht voor problemen die volgens mij niet via de politieke weg op te lossen zijn - zie ook mijn post hierboven.

En verder maakt de PvdD mijn verwachtingen volledig waar, zojuist de kandidatenlijst gescreend en die ziet er inderdaad behoorlijk (rand)stedelijk uit...

En dan vraag je mij en Tamary of wij daarom op de PvdD stemmen? Ben je wel bij de verkeerden in dit topic :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:49

Ik heb helaas nog geen reactie op mijn uitgebreide mail, ga het morgen nog eens proberen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 00:41

Al enige tijd zit ik mij te irriteren aan de ongefundeerde aannames die op social media circuleren naar aanleiding van het partijprogramma van de Partij van de Dieren over PAARDENWELZIJN. Iedereen roept maar dat het GEMIDDELDE SPORTPAARD op 7 of 8 jarige leeftijd is afgeschreven, maar waar dat getal vandaan komt weet NIEMAND.

Nu heb ik even gespeurd en het enige onderzoek wat daarover te vinden is, is het onderzoek van Marianne Sloet. In dit onderzoek is een groep van 520 sportpaarden geregistreerd bij de KNHS in de (basis) sport gevolgd in de periode 2004-2009. Wat ik hieruit haal is:
De GEMIDDELDE leeftijd van de onderzochte POPULATIE was 7 jaar.
(let wel: dit betrof de BASISsport en de gemiddelde leeftijd waarop het paard bij de KNHS werd geregistreerd was 5 jaar. Het gaat hier om gemiddelden. TOPsport bereiken paarden op zijn vroegst rond 9 jaar....)

De SPORTCARRIERE van meer dan de 64% van de onderzochte populatie werd binnen de looptijd van het onderzoek definitief BEËINDIGD.

(in de praktijk hield beëindiging in dat de combinatie ruiter-paard werd beëindigd)

In meer dan de helft van de gevallen was VERKOOP de reden van beëindiging van de sportcarrière. Andere redenen waren o.a. inzet in de FOKKERIJ, of redenen van de ruiter (tijdgebrek, zwangerschap)
(de ervaring leert dat een 'afgeschreven' paard slecht verkoopt, maar dat geheel terzijde)

In slechts 15% van de gevallen voor definitieve eindiging van de sportcarrière was er een VETERINAIRE oorzaak. Waarbij peesproblemen het meest voorkwamen. Of de peesproblemen waren ontstaan door overbelasting is NIET onderzocht.

Even samenvattend: van de 520 onderzochte paarden is van 15% de sportcarrière beëindigd over een periode van 5 jaar wegens een VETERINAIRE reden. Dus dat zou gemiddeld 3% per jaar zijn.
(ter info: Staatsbosbeheer meldde eerder eens in nieuwsberichten dan zo'n 30% van het wild in de Oostvaardersplassen de winter niet doorkomt. Dus gemiddeld 3% per jaar in de sport versus een uitval van 30% in het wild?)

Nu is dit onderzoek beperkt. Maar dit is het enige onderzoek wat je met een beetje googlen vindt wat IETS zegt over het WELZIJN van een SPORTPAARD. Mochten er nog andere onderzoeken zijn, dan hoor ik het graag!

Uiteraard ben ik als paardenliefhebber voor paardenwelzijn. En vind ik dat het altijd beter kan. Maar laten we ons dan in vredesnaam baseren op feiten en niet op aannames, gissen en elkaar klakkeloos nakakelen. Duidelijk is dat de PvdD zich baseers op emotie en 'van-horen-zeggen'.

Wat ik eruit haal is dat meer onderzoek nodig is. Meer onderzoek in hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met het welzijn van het paard in Nederland. Alleen dan kun je er goed beleid op maken. En dan niet alleen het SPORT paard, maar ook het RECREATIEpaard. Ik denk dat wij als paardenliefhebbers het niet moeten willen dat de politiek zich ermee gaat bemoeien. Ze hebben totaal geen kennis van de paardensector.

In ieder geval geen stem voor de PvdD van mij....

Hierbij de link naar een samenvatting het onderzoek.

http://www.eikenlust.nl/documents/2011%20Carriere%20sportpaarden%20-%20Paard%20en%20Sport%20-%20Sloet.pdf

Overigens heeft de PvdD eerder laten weten zich te baseren op een blog van John Swaab. Ik heb hier een printscreen van, maar kan hem zo niet plaatsen. Best bijzonder dat een partij een standpunt/visie baseert op een (uit de context getrokken) uitspraak van 1 iemand in een blog.

Verder was Marianne Thieme vandaag bij BNR nieuwsradio.

https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/kamerverkiezingen/10319499/thieme-aan-strategisch-stemmen-houd-je-kater-over

Op 9.10 wordt haar een vraag gesteld over hoe ze kwam tot het op 8 jarige leeftijd afgeschreven zijn van sportpaarden. Ze kletste er omheen. Ze wist ineens niet waar de luisteraar op doelde. Het standpunt rondom paardrijden lijkt nu ook ineens van de site van de PvdD te zijn verdwenen.

Voor wie toch nog op de PvdD wil stemmen, lees dan eerst even onderstaande blog...
https://koningswegmagazine.wordpress.com/2016/07/08/boerenbedrog-de-boer-zijn-dood-is-marianne-thieme-haar-brood/

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:47

Nou ,ik zie toch heel veel kapoet gereden paarden hier in frankrijk...heb ik geen cijfers voor nodig.Maar hier ligt het niveau zo laag dat ze niet merken dat een paard uberhaupt kreupel is,dus tja

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:05

@jasmijn
Ik denk dat ik wel weet waar het idee van 8 jaar oud in de sport vandaan komt. Uit de draf- en rensport.
Er zijn namelijk nog meer sportpaarden dan alleen bij de KNHS. Daar heeft nu iedereen het over. Maar de cijfers komen denk ik uit de draf- en rensport.
In de draf- en rensport beginnen paard al heel vroeg in hun carrière met trainen (1,5 jaar) en met 2 jaar op de baan.
Vroeger mocht een merrie koersen tot 8 jaar (nu is dat 11 jaar) Voor ruinen/hengsten was dat 12 jaar Daarna was de sportcarrière over. Maar voor veel paarden was dat al ruim voor het 8 ste jaar. De meeste koersten allang niet meer. Alleen de hele goede paarden koersten nog op latere leeftijd.

Er zijn vast wereldwijd onderzoeken van beschikbaar over koerspaarden: de gemiddelde leeftijd ligt heel laag.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:47

janouk schreef:
Ik denk dat ik wel weet waar het idee van 8 jaar oud in de sport vandaan komt. Uit de draf- en rensport.

Je denkt... maar je weet het niet zeker...

Dan doe je hetzelfde als de PvdD; namelijk ongefundeerd de paardensport in een kwaad daglicht stellen.

Voordat je uitspraken gaat doen over ruiters, disciplines, recreanten etc zou het iedereen sieren eerst eens de feiten op een rij te zetten. Eerste eens onderzoek doen in wat waar is en wat niet. Op welke punten knelt het qua paardenwelzijn nu echt?

Als paardensporters kunnen we wel steeds naar elkaar/andere disciplines wijzen, maar daar schiet je niks mee op. Het enige wat je ermee bereikt is dat straks de politiek zich ermee gaat bemoeien en dat als het aan de PvdD ligt, we straks allemaal alleen nog maar met een verrekijker naar een paard mogen kijken.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:29

@jasmijn78
Ik stel helemaal niet ongefundeerd een paardensport in een kwaad daglicht.
Dravers mogen beginnen te koersen in het jaar dat ze 2 worden. Feit
Merries mogen koersen tot 11 jaar. Feit
Er koersen nog maar weinig oudere paarden. Feit.
De meeste koersen worden door jonge paarden gelopen. Feit.

En het feit dat je met hele jonge paarden begint, haalt het gemiddelde omlaag.

Het feit dat hier de discussie in dit topic vooral gaat om sportpaarden vanuit de KNHS geeft geen totaal beeld van de paardensport in Nederland. Omdat er nog zoveel andere paardensporten zijn die niet onder de KNHS vallen, zoals draf/rensport, western, working equitation en heel veel andere paardenbonden/verenigingen.
En dat was het enige dat ik wilde aangeven in deze discussie: de paardensport is zoveel breder dan alleen de dressuur- of springsport.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:33

pol013 schreef:
Alleen is het helemaal niet bewezen of onderzocht dat paarden a. te lange benen hebben en b. daarmee blessure gevoeliger zijn.

Ik bén voorbereid op alle commentaar en heb geen enkele vrees dat ik alle bemoeienissen niet overleef. Als die maar binnen het redelijke blijven en ergens op gebaseerd zijn.

Men neme het fokbeleid van het KWPN.
In 1975 oid werd besloten dat het dier in 10 jaar tijds 10 centimeter omhoog moest.
We hebben langbenige, forse paarden, waarvan ik wel eens denk "gebouwd om de jury te bedotten" (dribbelpasjes van zo'n reus vallen niet op of zo'n soort idee).
Sommige KWPN'ers neigen naar hypermobiliteit.
Bij monde van Tineke Bartels (die een reus van 1.80 had) "Het kost zo 2 jaar extra om hem goed bespierd te krijgen."

En de gemiddelde leeftijd van KWPN'ers was een paar jaar terug 7 of 8. Daar wordt een mens niet vrolijk van....
(Dat is net niet hetzelfde als "In de sport worden ze maximaal 8 jaar oud" - maar het is niet iets om trots op te zijn.)
En "de zwarte Piet" ligt dus echt niet bij de draf- en rensport.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:03

Ik snap eigenlijk het argument gemiddeld 8 jaar net zo min... Het gemiddelde komt tot stand omdat er naar verhouding veel oudere paarden en veel veulentjes overlijden, en dan kom je ergens in het midden uit... Lijkt me niet zo gek dat het gemiddelde dan 8 is toch? Alleen moet het niet gelezen worden als dat sportpaarden rond hun 8ste massaal het loodje leggen met als argument dat ze dan niet goed genoeg zijn. Daarom snap ik niet dat de PvdD dit als standpunt neemt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:54

Dank je wel Jasmijn78. Dit helpt.
@liekec, het is al vaker gezegd, er ligt géén gedegen onderzoek ten grondslag aan die 8 jaar. We moeten dus maar ophouden met het zoeken van verklaringen, die zijn er niet omdat het 'feit' gewoon niet waar is.
@Janneke2; dat de gemiddelde leeftijd van de KWPN-er 8 jaar was/is, waar heb je dat gelezen? Ik ben benieuwd omdat de registratie ook bij het KWPN aan alle kanten rammelt. Dat heeft niet zoveel met het stamboek te maken, maar komt bv omdat veel ruinen niet worden overgeschreven en ook niet afgemeld als ze dood gaan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:52

Kendra schreef:
Dank je wel Jasmijn78. Dit helpt.

Graag gedaan :o

Ik heb de vraag via fb rechtstreeks aan Marianne Thieme gesteld en de PvdD heeft geantwoord. Ik weet niet hoe ik het hier moet plaatsen, maar als je op de fb pagina ven Marianne Thieme kijkt, kun je het lezen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:58

Wauw mooi inhoudelijk dat antwoord :')

Je linkt deed het gewoon net.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:04

Ik krijg het niet gevonden, is de link misschien nog een keer te plaatsen aub?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:01

Ik heb oa Erik Laarakker dit in 2002 horen zeggen. Of het getal 6, 7 of 8 was weet ik niet zeker meer.
Ik schrok wel. (Accoord - "de statistcus verdronk in een sloot van gemiddeld 50 centimeter diep"... - maar toch.)
Ik heb het de maanden en jaren daarna her en der ter sprake gebracht en het werd telkenmale bevestigd.
Maar hardere feiten dan 'van horen zeggen' heb ik niet.