Stemmen 2017

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EJV

Berichten: 336
Geregistreerd: 05-04-10
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:57

Ik ga dit jaar voor de twee keer stemmen, eerste keer was tijdens de gemeenteraadverkiezingen.

Net de stemwijzer gedaan, op een stond bij mij de PVV, twee de Christenunie en op drie de SGP. Redelijk bijzondere uitkomst, ik moet me er nog even iets meer in gaan verdiepen, maar het wordt denk ik de eerste.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:03

Zijn er hier mensen die PVV stemmen? Mag ik vragen waarom? Ik ga je niet aanvallen oid, maar de partij trekt mij echt helemaal niet en ik ben benieuwd waarom zoveel mensen pvv stemmen.

Ik heb trouwens onlang een speech gegeven over de democratie en verkiezingen, iemand interresse?

Zelf ben ik er nog niet uit wat ik wil stemmen. Artikel 1 stond hoog, maar ik wil op een grotere partij stemmen. Pvda vind ik altijd wat meh maar staat wel hoog in de meeste stemwijzers, dus toch nog maar even naar kijken. Normaal stem ik D66 maar daar ben ik het vrij weinig mee eens deze keer en ze zijn ook voor referenda, groenlinks idem. Lastig. Ik weet vooral wat ik níet wil stemmen x).

Nessie

Berichten: 8623
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:06

Ik ben echt anti PVV dus mijn stem zal er sowieso niet heen gaan. Ik wil wel gaan stemmen dit jaar aangezien ik juist wil dat de PVV niet wint. In de andere partijen moet ik me verdiepen. Uit mijn stemwijzer kwamen: Lokaal in de politiek, 50+, Partij van de Dieren en D66.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:07

Ik ben wel geïnteresseerd in je speech ierpier!

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:10

Damned schreef:
Ik ben wel geïnteresseerd in je speech ierpier!

https://justpaste.it/13an5 :)

offtopic: Ik zat net je onderschrift te vertalen. Heb ik toch nog wat aan die jaren Latijn :')

Foaly

Berichten: 5029
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:13

Bij mij staan Denk (wtf), GroenLinks en PVDD bovenaan. Denk dat het GL wordt :j

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:17

Ierpier schreef:
Zijn er hier mensen die PVV stemmen? Mag ik vragen waarom? Ik ga je niet aanvallen oid, maar de partij trekt mij echt helemaal niet en ik ben benieuwd waarom zoveel mensen pvv stemmen.


Ik wou ongeveer hetzelfde opmerken, maar meer omdat het mij opviel dat in de peilingen PVV vaak een van de grootste is, maar hier lees ik (bijna) niemand die PVV op 1 heeft. Dan vraag ik mij af, is het paardenvolk dan zo overwegend links? Of zijn de pvv stemmers stil omdat ze anders weer een onwijze oliebol over zich heen krijgen?

Ik vind de PVV een goede partij, hij staat altijd redelijk hoog bij mij. Maar ik ben dan ook redelijk rechts. Ik stem waarschijnlijk geen PVV maar VNL dit jaar. Ik ben het op bijna alle punten met VNL eens alleen niet heel gecharmeerd van hun infrastructuur, ze zijn niet heel milieuvriendelijk.

PVV zegt: 'Grenzen dicht'. Dit vind ik te extreem. Ik vind vluchtelingen welkom, omdat als ooit de oorlog in Nederland uitbreekt ik ook graag ergens anders heen zou willen kunnen gaan. Wel ben ik voor véél strengere grenscontrole. Tevens moet ook duidelijker zijn dat Nederland graag echte vluchtelingen opvangt, maar dat dit slechts een noodoplossing is. Op het moment dat het land van herkomst weer veilig is, zonder pardon weer uitzetten. Ik ben dan ook tegen het kinderpardon (harteloos hè ;) ). Verder vind ik de luxe die ze soms krijgen ook wat overdreven, er wordt naar volwaardige woningen voor ze gezocht, wat vervolgens door Nederland wordt gesubsidieerd. Terwijl ik als werkende student die samen met iemand een appartement wil huren niks betaalbaars kan vinden...

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:21

Mensen die niet willen stemmen, misschien is de partij "niet stemmers" een optie voor jullie. Ja, deze doet officieel mee. https://www.nietstemmers.nl/

EJV

Berichten: 336
Geregistreerd: 05-04-10
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:31

Floor_x schreef:
Ierpier schreef:
Zijn er hier mensen die PVV stemmen? Mag ik vragen waarom? Ik ga je niet aanvallen oid, maar de partij trekt mij echt helemaal niet en ik ben benieuwd waarom zoveel mensen pvv stemmen.


Ik wou ongeveer hetzelfde opmerken, maar meer omdat het mij opviel dat in de peilingen PVV vaak een van de grootste is, maar hier lees ik (bijna) niemand die PVV op 1 heeft. Dan vraag ik mij af, is het paardenvolk dan zo overwegend links? Of zijn de pvv stemmers stil omdat ze anders weer een onwijze oliebol over zich heen krijgen?

Ik vind de PVV een goede partij, hij staat altijd redelijk hoog bij mij. Maar ik ben dan ook redelijk rechts. Ik stem waarschijnlijk geen PVV maar VNL dit jaar. Ik ben het op bijna alle punten met VNL eens alleen niet heel gecharmeerd van hun infrastructuur, ze zijn niet heel milieuvriendelijk.

PVV zegt: 'Grenzen dicht'. Dit vind ik te extreem. Ik vind vluchtelingen welkom, omdat als ooit de oorlog in Nederland uitbreekt ik ook graag ergens anders heen zou willen kunnen gaan. Wel ben ik voor véél strengere grenscontrole. Tevens moet ook duidelijker zijn dat Nederland graag echte vluchtelingen opvangt, maar dat dit slechts een noodoplossing is. Op het moment dat het land van herkomst weer veilig is, zonder pardon weer uitzetten. Ik ben dan ook tegen het kinderpardon (harteloos hè ;) ). Verder vind ik de luxe die ze soms krijgen ook wat overdreven, er wordt naar volwaardige woningen voor ze gezocht, wat vervolgens door Nederland wordt gesubsidieerd. Terwijl ik als werkende student die samen met iemand een appartement wil huren niks betaalbaars kan vinden...


Hier sluit ik me volledig bij aan. Ik denk inderdaad dat als er PVV stemmers zijn, zich stilhouden omdat je dan inderdaad een flinke storm over je heen krijgt. VNL was bij mij nog niet bekend, die zal ik ook eens gaan bekijken. We hebben gelukkig nog even de tijd om te beslissen. :)

vso1990
Berichten: 139
Geregistreerd: 01-01-16

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:38

uit de stemwijzer kwam christenunie, partij vd dieren of vvd.

ga denk ik voor de vvd daar heb ik de laaste 2 keer ook op gestemd.
pvv sowiso niet is mij iets te radicaal....

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:40

Nies_ schreef:
Als het volk daar voor kiest en je er nog dik voor betaald krijgt ook heb je dat gewoon te doen. Tenzij je eigenlijk tegen de democratie bent natuurlijk, dat kan ook.



democratie betekent dat je de meerderheid het voor het zeggen heeft..

tenzij dhr wilders in z'n eentje met de PVV de meerderheid aan zetels bijeenschraapt, moet er een meerderheid komen..

als de meerderheid zegt.. wij willen niet samenwerken, betekent het dat een meerderheid van het nederlandse volk heeft gezegd, wij willen dit niet..


grootste in zetels, betekent niet meerderheid van de bevolking of meerderheid in het kabinet..

En Wilders heeft al bewezen dat hij uit eigen belang een kabinet rustig laat klappen. Dus ik kan mij heel goed voorstellen dat partijen niet met hem willen regeren.

democratie betekent ook dat de grootste partij niet persee de macht heeft.. het gaat om het totale plaatje..

anders krijg je een situatie als in de VS.. Trump heeft slechtst een meerderheid aan kiesmannen, niet eens aan kiezers (en zover is wilders nog lang niet, die heeft geen 50% van alle stemmen).. En hopla, alles wat de rest van het volk vind doet er niet meer toe, hij mag doen en laten wat hij wil..

In Nederland zul je een coalitie moeten maken om te kunnen regeren.. en het kind dat constant met modder gooit, hoeft niet te verwachten dat andere kinderen nog met hem in de zandbak willen spelen.. dus of hij moet echt meer dan 50% halen zodat hij niet hoeft te delen, of hij had er in alle jaren dat hij daartoe de kans had, zich zo op moeten stellen dat andere kinderen ook met hem willen spelen. Hij stelt zich op als bully en staat dan raar te kijken als anderen hem de rug toe keren.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:42

Nessie schreef:
Ik ben echt anti PVV dus mijn stem zal er sowieso niet heen gaan. Ik wil wel gaan stemmen dit jaar aangezien ik juist wil dat de PVV niet wint. In de andere partijen moet ik me verdiepen. Uit mijn stemwijzer kwamen: Lokaal in de politiek, 50+, Partij van de Dieren en D66.



hier ook anti pvv en gelukkig bleek dat ook uit de stemwijzer te komen..

ik deed hem uit pure nieuwsgierigheid..

stemwijzer gooi ik verder ter zijde en ik gebruik mijn stemrecht als tegenstem tegen PVV..

Ergo mijn stem gaat naar de grootste partij die niet wil samenwerken met PVV, zodat de kans op een coalitie zonder PVV het grootst is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:46

Hoe zit het ook alweer met blanco stemmen? Men zegt: dan komt je stem bij de grootste.... Aangezien dat mogelijk pvv is, valt dat sowieso af voor mij. Maar op dit moment kom ik er gewoon écht niet uit...

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:47

LadyMadonna schreef:
Hoe zit het ook alweer met blanco stemmen? Men zegt: dan komt je stem bij de grootste.... Aangezien dat mogelijk pvv is, valt dat sowieso af voor mij. Maar op dit moment kom ik er gewoon écht niet uit...

Misschien is voor jou stemmen op de Niet-Stemmers dan een optie :)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:49

Floor_x schreef:
LadyMadonna schreef:
Hoe zit het ook alweer met blanco stemmen? Men zegt: dan komt je stem bij de grootste.... Aangezien dat mogelijk pvv is, valt dat sowieso af voor mij. Maar op dit moment kom ik er gewoon écht niet uit...

Misschien is voor jou stemmen op de Niet-Stemmers dan een optie :)

No way, vind ik echt dikke onzin. Ik stem principieel nl altijd

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:55

LadyMadonna schreef:
Floor_x schreef:
Misschien is voor jou stemmen op de Niet-Stemmers dan een optie :)

No way, vind ik echt dikke onzin. Ik stem principieel nl altijd

GeenPeil dan, die zegt bij iedere stelling geen van beide :+
Nee gekkigheid, helpt een stemwijzer je niet in een bepaalde richting?

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:56

De stemwijzer is geloof ik inmiddels ook al wel achterhaald.
Ik ga op de D66 stemmen. Hier ben ik op gekomen, doordat ik zelf de partijpunten ben gaan lezen van de grootste partijen. Overigens was ik snel klaar bij de PVV: 1 a4tje en dat is dan de grootste partij momenteel? :+
Zelf alles lezen, kost wat tijd, maar dan ben je vollediger geïnformeerd dan wanneer je op een stemwijzer afgaat die slechts 30 stellingen voorlegt.
Overigens heb ik ook nog getwijfeld om op de VVD te stemmen. Puur omdat ik Rutte een leuke man vind en deze partij de meeste kans waarschijnlijk heeft om de PVV te verslaan. Ik vind de PVV ronduit verschrikkelijk en ik heb er geen goed woord over te zeggen. Ik heb ook het idee dat het merendeel van de PVV stemmers zich slechts laat leiden door al het populistische geneuzel, zonder daadwerkelijk ergens echt kennis van te hebben.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:11

Floor_x schreef:
GeenPeil dan, die zegt bij iedere stelling geen van beide :+
Nee gekkigheid, helpt een stemwijzer je niet in een bepaalde richting?

Nouja, met de stemwijzer kom ik uit op de ondernemerspartij, lokaal in de kamer en 50+... :')

Ik vind bij het CDA ook veel aansluiting, máár, hun zijn tegen hulp bij zelfdoding voltooid leven, en hun hebben een christelijke grondslag... Valt dus ook af....

Ik stem principieel niet op partijen die een religieuze grondslag hebben, ik stem principieel niet op de pvv, ik neig toch naar grote partijen die al jaren bestaan. Voorheen PvdA en Sp gestemd, maar daar kan ik me nu niet in vinden....

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:16

LadyMadonna schreef:
Hoe zit het ook alweer met blanco stemmen? Men zegt: dan komt je stem bij de grootste.... Aangezien dat mogelijk pvv is, valt dat sowieso af voor mij. Maar op dit moment kom ik er gewoon écht niet uit...



hij gaat niet letterlijk naar de grootste,
maar je stemt feitelijk in met de winnaar..

immers je stem gaat dan niet naar een partij die hen kan tegenhouden of er wat aan kan doen..
dus indirect zeg je tegen de pvv, mijn zegen hebben jullie.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:39

Ik ben niet anti-PVV/Wilders. Heb zelfs een keer willen stemmen op hem, al is dat niet gebeurd omdat ik te laat was met Stembilljet aanvragen.

Maar…. Hij heeft zich niet van zijn goede kant laten zien. Hij heeft laten zien niet in een regering te kunnen zitten. Zoals een kennis van mij zei. Je hebt mensen die schreeuwen en mensen die het moeten regelen. Mijn zoons kunnen geweldig schreeuwen, maar als ze schreeuwen dat iemand in de gang heeft gepoept, dan ruimen ze het niet zelf op, dat zal ik moeten doen.

Nu komt de pvv toevallig ook niet hoog uit de testen bij mij. Niet dat ik me daar iets van aantrek.

Zoals ik ook al zei over de PvdD… de PVV/GW is prima om punten op de agenda te zetten. Maar zie ik absoluut niet als regerende partij.

Ik laat mijn mening trouwens ook echt afhangen van de lijsttrekkers. Ik twijfelde om op 50+ te stemmen, maar door het gegoogel met cijfers twijfel ik daar wel over. Idem over een impressie die ik laatst van CDA kreeg. Hielp niet. Misschien dat ik wel op Nieuwe Wegen ga stemmen, klein, maar tot nu toe geen slecht gevoel bij.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:14

Natuurlijk heeft de PVV enkele goede punten, maar no way dat ik er op zou stemmen. Tja, ik kan hier ook geen huurwoning vinden, want er zijn net vluchtelingen gekomen die hier de woningen hebben gekregen. Oneerlijk? Hmm, ik voel me er niet beter om, maar wat doe ik er aan. Mensen die echt gevlucht zijn mogen hier heen komen, maar het aantal onzin aanvragen is een tijd best heel hoog geweest. Snap best dat mensen het niet eerlijk vinden, maar net alsof je voor de lol je land ontvlucht.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:17

Maar: als die vluchtelingen daar niet in hadden gekomen, had je dan wel in aanmerking voor die huizen gekomen? (Geen idee, ik huur niet, maar weet dat er bijv een inkomensgrens is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:25

Ik kijk eerst welke partij er óók voor de boeren is, helaas valt er dan heel veel af.

Ga nu het meest uit naar cda, maar die zijn voor de dienstplicht en daar ben ik tegen. En ze zijn tegen euthanasie en daar ben ik dan weer voor.

vso1990
Berichten: 139
Geregistreerd: 01-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:37

amoj schreef:
Ga nu het meest uit naar cda, maar die zijn voor de dienstplicht en daar ben ik tegen. En ze zijn tegen euthanasie en daar ben ik dan weer voor.


waarom tegen dienstplicht ? ( gewoon interesse hoor :) ) ik denk persoonlijk dat het goed zou zijn als de jeugd een beetje respect en discipline bij geleerd krijgt.....

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:38

Ik ben echt heel benieuwd wat men de goede punten van de PVV vindt. Uit interesse. Zelf zie ik het namelijk zo (een kleine greep uit mijn standpunt): de PVV wilt de democratie "terugbrengen". Dit houdt in dat je de PVV aanhangt, anders loop je kans om in plaatjes van terroristen te worden afgebeeld. Een van de partijpunten van vier jaar terug was de afschaffing van de Eerste Kamer en het halveren van de leden van de Tweede Kamer. Dit soort zaken beperken juist ernstig de democratie. In een democratische samenleving mag iedereen er zijn. Met een eigen mening, een eigen geloof, etc. Wilders staat daar niet voor. Dus vanwaar het idee dat hij voor de democratie is? :)
Wilders wilt uit de EU. Als een van de zeer weinige partijen. Het zal niet voor niets zijn dat er weinig partijen uit de EU willen. Natuurlijk dragen we veel geld af aan de EU, maar de EU wilt de grootste handelsmacht worden. In een tijd als deze, waarin de VS al zo erg wankelt, kunnen we daar alleen maar blij mee zijn. Om groot te zijn, moeten we investeren in alle EU landen. De landen die nu economisch en politiek instabieler zijn, vergen dus extra aandacht. Uiteindelijk levert het voor de hele EU een voordeel op: een stabiele Unie. Men klaagt dat de EU een eigen Europese grondwet wilt, maar die is er grotendeels al. Veel Unie recht werkt namelijk door in de lidstaten. Wat is er zo verkeerd aan het recht nu?
Nog maar niet te spreken over de gigantische crisis die er zou komen, indien we uit de EU gaan. Vrije handel drijven met EU landen? No way, daar mag je flink voor betalen.
Wilders wilt dat we de grenzen dichtgooien. Waarom? Omdat ons stukje grond beter is dan dat van een ander? Waarom helpen we mensen die voor hun leven hebben te vrezen niet?
Wilders wilt de islam verbieden. Een geloof verbieden. Is dat nou democratie? Een geloof verbieden, omdat jij het zelf een rot geloof vindt? Dat kan toch helemaal niet.
Wilders wilt dat de raadsheren van de Hoge Raad gekozen gaan worden door de bevolking. Dus we gaan onze hoogste rechterlijke instantie afhankelijk maken van populariteit? Dat zal vast de rechtspraak ten goede komen.
Wilders is bekend van zijn meer of minder uitspraak. Hij keert zich hiermee tegen een bevolkingsgroep, de Marokkanen. Zal de samenleving daar beter van worden? Als we besluiten om bepaalde mensen uit te kotsen en buiten te sluiten? Moeten we elkaar niet juist een helpende hand aanbieden?
Nederland is toch juist zo'n vriendelijk en ruimdenkend land? Wat voor goeds wilt Wilders dan brengen?

Edit: ik lees hierboven iets over een dienstplicht. In een vrij land vind ik het behoorlijk primitief om jongeren een dienstplicht op te leggen. Ik zou eerder voorstander ervan zijn om zoiets aan te moedigen, net als vrijwilligerswerk e.d. Probeer mensen iets te laten doen, omdat ze dat zelf willen. Niet omdat ze gedwongen worden.