Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ygritte schreef:liedje89 schreef:@Ygritte:
Dan ook weer zo'n opmerking als "zwarte piet is de domme zwarte sidekick"? Soms is zwarte piet de domme sidekick vaak niet. Als hij al de domme sidekick is een andere zwarte piet in zo'n verhaal meestal de slimme held die alles oplost voor de sint er achter komt, sinterklaas is de seniele oude man die er niet eens achter komt dat zijn personeel alle cadeautjes kwijt is geraakt.De domme sidekick is in mijn beleving trouwens ook geen specifiek zwart stereotype? De domme sidekick bestaat gewoon in alle kleuren van de regenboog?
De "dumb black sidekick" is volgens online popular culture magazine "Cracked" zelfs de nr 1 Holywood stereotype. Een vriendin van mij doet trouwens wetenschappelijk onderzoek naar zwarte stereotiepen in films, het zal je verbazen hoeveel er telkens dezelfde typetjes voor zwarte acteurs worden opgevoerd (crimineel, "goede crimineel", "animalistisch beest", domme sidekick) maar zelden worden er voor zwarte personages net zulke diverse rollen geschreven, van advocaat tot huisvader tot wetenschapper. Ik heb vrijwel nooit een zwarte wetenschapper in een film gezien, jij wel? Maargoed, daar gaat dit topic niet over.
In het artikel van "Cracked" staat overigens ook de "Magic Negro" in, de "magische zwarte man die zijn magische wijsheid of bijzondere krachten enkel gebruikt voor hulp aan de blanke man. Zwarte Piet past daar niet PRECIES in, maar de beschrijving heeft zeker gelijkenissen:
"In all cases, the Magic Negro has zero ambitions of his own. His entire existence revolves around the lead white character, whom they help with their simple, rustic wisdom even if it costs them their lives."
http://www.cracked.com/article_15989_ho ... types.html
liedje89 schreef:Ik moet zeggen dat ik maar heel weinig filmrollen over het algemeen kan bedenken die geen stereotype zijn?
Citaat:Je hebt toch in een boel films een soort held met een domme sidekick, de sidekick is heel vaak ook niet zwart. Het wellicht jammer dat de helden rol niet vaker wordt vervult door iemand die zwart is maar het is imo een beetje onzin om daarom af te geven op sidekick figuren die er wel zijn en die verder in principe niet perse negatief zijn?
acera1991 schreef:Waar maakt iedereen zich zo druk om. Het is dan wel een oude traditie in Nederland maar ik vind het zo een onzin om daar een hele heisa van te maken. Er zijn ergere dingen om ons zorgen over te maken dan zwarte piet.
Shadow0 schreef:Dat is fijn dat jij ze niet ontmoet hebt. Maar waar het om gaat is of de meeste mensen met een zwarte huidskleur en een interesse in Star Wars over het algemeen hetzelfde kunnen zeggen. De ervaring van de acteur is in elk geval behoorlijk anders dan die van jou: die heeft meer dan genoeg rotopmerkingen gekregen, dat lijkt me duidelijk. Het is niet voldoende om alleen je eigen perspectief als uitgangspunt te nemen. Bij zwarte piet doet het ertoe dat kinderen aangeven dat zij het duidelijk anders ervaren. In allerlei onderwerpen rondom racisme (maar ook rondom seksisme, homofobie, pesten) is het perspectief van degenen die het mikpunt zijn nogal anders dan het perspectief van de mensen die er niet mee te maken hebben.
Maar hee, ik sta ook nooit in de file rond Rotterdam, dus kunnen die wegen ook wel afgebroken worden? Dat ik die route niet rijd, betekent niet dat het dus onbelangrijk is.
Sizzle schreef:Emmaa, Ik zeg ook niet dat jij dat zei
Enkel dat we als maatschappij moeten waken dat verbetering niet gelijk radicaal doorslaat.
Ik ben ook volledig voor de roet piet, die heb ik ook zelf geopperd
Zijn er dan ook organisaties die ook daadwerkelijk daad bij het woord voegen en een alternatief organiseren?
Wat RTL doet is zich er eigenlijk goedkoop afmaken. Zo'n grote organisatie kan toch wel met een eigen echt goedopgezette verbetering komen ipv radicaaltje spelen en enkel weigeren wat je niet meer wilt?
Je moet er altijd vanuit gaan dat de andere partij geen behoefte zag in veranderen. Die hebben dus ook geen alternatief. Bij goed change management biedt je handvatten tot verbeteren.
Het gevoel geven het zelf bedacht te hebben (werkt bij paarden ook trouwens) geeft enthousisme ipv weerstand.
Emmaa_ schreef:Ik vraag me wel af hoe je in dit geval een alternatief organiseren voor je ziet. Dat is namelijk wat deze groepen al jaren doen, door bijvoorbeeld in gesprek te gaan met basisscholen om het beeld van Piet te veranderen. In heel veel gebieden is dat ook al aangepakt.
Sizzle schreef:Nu sta je dus zelf ook niet open voor ideeen.
Ga er niet vanuit dat je in 1 dag de wereld kan redden.
Denk klein maar efficient.
Goed voorbeeld doet goed volgen.
Na enkele jaren kun je dan een omslag verwachten omdat mensen de kunst kunnen afkijken.
Emmaa_ schreef:Ik sta niet open voor het idee van twee aparte Sinterklaasfeesten nee, omdat ik dat een raar idee vind dat de plank totaal misslaat op de verwachtingen/punten van beide partijen.
Citaat:Het voorstel dat mensen een alternatief gaan organiseren is dan ook duidelijk genoeg niet bedoeld om iets te verbeteren, maar vooral om mensen in die opzet te laten falen.
Shadow0 schreef:Emmaa_ schreef:Ik sta niet open voor het idee van twee aparte Sinterklaasfeesten nee, omdat ik dat een raar idee vind dat de plank totaal misslaat op de verwachtingen/punten van beide partijen.
Wat me vooral opvalt bij het onderwerp is dat er een hele stapel cliches klaarliggen om elke vorm van verbetering actief te ontmoedigen. Het voorstel dat mensen een alternatief gaan organiseren is dan ook duidelijk genoeg niet bedoeld om iets te verbeteren, maar vooral om mensen in die opzet te laten falen.
Je ziet meer van de patronen: bijvoorbeeld doen alsof de negatieve effecten van racisme ervaren alleen maar een gevoel is ('sneu', 'zielig', 'gefrustreerd' ipv 'schadelijk', 'met reele effecten op leerprestaties', 'met reele effecten op baankans en inkomen'.)
Daarnaast zijn alle situaties die overduidelijk ondubbelzinnig racistisch bedoeld zijn, en zelfs in de ruimste zin niet als 'geintje' meer zijn af te doen, alleen maar incidenten. Alle bewijs van structurele zaken is 'niet zo bedoeld'. Dat die dingen elkaar versterken en in elkaar overlopen wordt gewoon genegeerd.
Iedere keer weer is ook alleen maar het perspectief van de eigen persoon belangrijk: IK heb er geen last van, dus ZIJ moeten niet zeuren.
Als dat allemaal niet werkt, en het erop lijkt dat er daadwerkelijk veranderingen zouden komen, dan liggen er alternatieve tegenwerkende reacties klaar: niet nu ('het gaat allemaal te snel!') en niet wij ('zij moeten het zelf doen'.)
Het punt is: die dingen zijn niet oprecht. Want als er oprechte intentie zou zijn, dan zou je na een stuk of 5 van die reacties te hebben weerlegd toch samen tot een oplossing moeten komen. Maar de oplossing wordt nadrukkelijk tegengewerkt, en iedere keer als je een aspect probeert uit te leggen, ligt er wel weer een ander cliche klaar om ingezet te worden, en een paar pagina's verder krijg je exact dezelfde argumenten van exact dezelfde mensen gewoon weer.
Giel was trouwens gewoon walgelijk bezig ja.
Sizzle schreef:Dat hoop ik
Tot nu toe hoor ik enkel dat ze zwarte piet boycotten.
Sizzle schreef:Ik kan geen RTL kijken vandaar dat ik er eerder om vroeg.
De enige info die ik concreet had was de reclame boycot.
Wat RTL in dat geval doet is wat je van goed management verwacht:
Lead by example.