Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 23:59

Paar weken terug was ik in Delft. Hier liep een groep eerstejaars (wit shirt met in grote letters eerstejaars erop) met enkele jongens in spijkerbroek en colbert (zal dan wel ouderejaars geweest zijn gok ik.
Hun hadden kennelijk de opdracht om op het bomvolle terras waar wij zaten te eten mensen lastig te gaan vallen... Gelukkig zijn ze niet aan onze tafel geweest, en werden ze later ook weg gestuurd... Maar ik snap dat dus echt niet :n

Voor de mensen die een ontgroening hebben mee gemaakt en voor mijn beeld: wat moest je doen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 00:24

Free2 schreef:
Precies was Animae zegt. Vaak zit achter een ontgroening echt een idee om de studenten kennis te laten maken van een vereniging, en bepaalde waardevolle eigenschappen, zoals doorzettingsvermogen, aan te leren. Het is niet enkel het denigreren, vernederen en belachelijk maken.

vind dat echt een onzinargumentatie,
dat zou inhouden dat mensen die er niet aan beginnen of stoppen omdat ze het belachelijk vinden geen doorzettingsvermogen hebben?

doorzettingsvermogen heb je inmiddels allang geleerd, of zul je in de loop van de tijd wel leren..

om op je voorganger in te gaan.. Er zijn meer dan zat vrijwilligers over het algemeen en meer dan genoeg om de 'alleen maar drinkers' te ondervangen..

Bij een voetbalvereniging heb je ook zat vrijwilligers om de kantine te draaien en tig meer mensen die alleen een bitterbal happen en het wegspoelen met een biertje..

Het is natuurlijk absoluut niet waar dat je alleen vrijwilligerswerk zou doen als je doorzettingsvermogen heeft, of dat iemand zonder doorzettingsvermogen geen vrijwilliger zou kunnen of willen zijn..

heb mijn hele leven vrijwilligerswerk gedaan en ben nooit ontgroend op mijn studentenvereniging.. dat was gewoon een kennismakingsdag.

wilde je vrijwilligerswerk doen prachtig, wilde je in het bestuur ook mogelijk, wilde je alleen bier drinken ook hartstikke gezellig.

en tijdens de drie kennismakingsdagen waren we tenminste nuchter genoeg om elkaar ook echt te leren kennis, in plaats van uiteindelijk zo straal dat je een dag later niet meer weet wie wie is..

En 'iedereen zijn heug en hun gang laten gaan dan komt het wel goed?'.
door de geschiedenis heen zijn er zat excessen geweest waarbij door ontgroening mensen om het leven zijn gekomen, omdat er geen grenzen of regels of toezicht was op ontgroenen.. in hoeverre is dat 'komt wel goed dan?'.

als doorzettingsvermogen geleerd wordt door vernederen, denigreren en belachelijk maken.. waarom doen niet alle ouders en docenten dat dan met hun kinderen op jonge leeftijd? Immers dan krijg je echte doorzetters :j :j

Nee, degene die denken dat vernederen, denigreren en belachelijk maken 'building' of karakter is, zijn juist degene die net droog achter de oren zijn en denken dat ze volwassen zijn en volwassen beslissingen kunnen maken.. Toch apart dan dat ze direct datgeen doen waar ouders en opvoeders direct van zeggen: dat maakt kapot en bouwt niets op..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 01:15

Ik ben trouwens ook niet ontgroend, dat heeft mijn vereniging niet. Ik heb niks met ontgroeningen. Wij hadden gewoon een hele gezellige kenningsmakingsweek, waarvan een deel kamp.

Wij zijn open naar niet-leden, helemaal geen 'wij zijn beter'. Tijdens de introweek van de uni, waarbij we ook de studentenverenigingen leerden kennen. Bij de mijne had ik bij gesprekken met leden het enige gevoel van oprechte interesse. En bij ons: hoe meer zielen, hoe meer vreugd, maar niks is verplicht. Er is wel een ons kent ons: op de uni trek ik veel op met mensen van mijn vereniging. Maar dat is normaal denk ik, ik ga ook gewoon met andere mensen om :D
Als je een introducé meeneemt op een soosavond, is dat vooral heel gezellig.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:41

Ik denk dat mensen die ontgroeningen niks vinden niet het verschil zien tussen een 'Studentenvereniging' en het 'Corps'.
Ik ben zelf lid van een studentenvereniging, hier is er een werkweek en een maand later de ontgroening.
Tijdens deze ontgroening ga je gewoon naar school, eet en slaap je thuis maar in de avond zijn er activiteiten en is er wel een avond een echte inauguratie.
Ik denk dat de 'biggen' hier echt leren om respect te hebben en merken dat er mensen zijn waar ze ook echt naar moeten luisteren. Ik doe zelf nu een bestuursjaar en de nieuwe leden moeten wel weten dat ze niet achter de bar mogen komen, niet mogen 'funzen' in de soos en niet binnen mogen roken.
Er is bij de ontgroening geen vernedering, maar er moet wel geluisterd worden.
Tijdens de inauguratie mag er ook geen alcohol geschonken worden en dit wordt ook streng nageleefd.
Ik heb zelf uiteraard ook de inauguratie volbracht en vond het op dat moment echt niet altijd leuk, maar als ik er aan terug denk dan merk ik dat ik blij ben dat ik het gedaan heb, je komt veel dichter bij elkaar als je dit met elkaar hebt doorbracht.

Maar ik denk vooral dat alle mensen die er tegen zijn, moeten bedenken dat er een verschil is tussen een studentenvereniging en het corps, bij 'gewone' studentenverenigingen is er veel minder het prominente gevoel bijvoorbeeld.

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 12:04

Ik ken de jongen die in brand was gestoken. Overigens is ie verder best normaal en oké :')

Ik vind ontgroeningen ook heel erg raar en apart. Ik snap vooral niet dat je er aan mee wilt doen :n Maar ik denk wel dat de ene ontgroening, de andere niet is

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 13:15

Het verschil daartussen maakt niet zo veel uit als je ontgroeningen an sich al belachelijk vindt.. Al was het voor de knuffelclub, dan denk ik er nog zo over. Daarnaast hoef ik naar helemaal niemand te luisteren, ik ben immers geen kind meer. Ik kom niet achter de bar bij de vereniging omdat ik er niks te zoeken heb en goed fatsoen heb, niet omdat het niet mag.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:10

Nies_ schreef:
Het verschil daartussen maakt niet zo veel uit als je ontgroeningen an sich al belachelijk vindt.. Al was het voor de knuffelclub, dan denk ik er nog zo over. Daarnaast hoef ik naar helemaal niemand te luisteren, ik ben immers geen kind meer. Ik kom niet achter de bar bij de vereniging omdat ik er niks te zoeken heb en goed fatsoen heb, niet omdat het niet mag.

Een zeer gezonde opstelling!

Ik ben moeder van 2 HBO studenten (nee, WO-ers ik weet het, HBO is geen "Studie"..... maar ook geen kleuterschool tenslotte).

Als ik zou merken dat dit soort dingen bij een van mijn kinderen zou gebeuren..... .ik zou je achtervolgen tot aan de poorten van de HEL!

Ik vind het 't meest walgelijke, debiele gedoe wat er bestaat. Ik denk dat de jongelui die dit doen gefrustreerde, hersenloze kwallen zijn. Waar zijn de ouders? Waarom pikken zij dit? Omdat ze er ook in hebben gezeten? Grotendeels wel denk ik. Walgelijk, walgelijk.

Je zal die moeder maar zijn, die te horen krijgt "mevrouw Jansen, ja sorry hoor, maar het ging even niet zo goed met uw zoon. Hij is weer bij, maar heeft wel blijvend hersenletsel."
Echt, ik kan hier niet bij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:17

Ontgroeningen, bah.

Lijkt meer een wedstrijd tot vernederen van de feuten bij bepaalde clubs. Maar goed, dat je studeert zegt niet altijd dat je slim bent :+ de clubs met de vreselijkste ontgroeningen zijn vaak ook van die omhooggevallen mensen. Blijkbaar als je slaafs moet opstellen, voel je je verheven boven het normale volk :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:19

vuurneon schreef:
Maar goed, dat je studeert zegt niet altijd dat je slim bent :+

_/-\o_ _/-\o_

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:19

Suzanne1408 schreef:
Ik denk dat mensen die ontgroeningen niks vinden niet het verschil zien tussen een 'Studentenvereniging' en het 'Corps'.
Ik ben zelf lid van een studentenvereniging, hier is er een werkweek en een maand later de ontgroening.
Tijdens deze ontgroening ga je gewoon naar school, eet en slaap je thuis maar in de avond zijn er activiteiten en is er wel een avond een echte inauguratie.
Ik denk dat de 'biggen' hier echt leren om respect te hebben en merken dat er mensen zijn waar ze ook echt naar moeten luisteren. Ik doe zelf nu een bestuursjaar en de nieuwe leden moeten wel weten dat ze niet achter de bar mogen komen, niet mogen 'funzen' in de soos en niet binnen mogen roken.
Tijdens de inauguratie mag er ook geen alcohol geschonken worden en dit wordt ook streng nageleefd.
Ik heb zelf uiteraard ook de inauguratie volbracht en vond het op dat moment echt niet altijd leuk, maar als ik er aan terug denk dan merk ik dat ik blij ben dat ik het gedaan heb, je komt veel dichter bij elkaar als je dit met elkaar hebt doorbracht.

Maar ik denk vooral dat alle mensen die er tegen zijn, moeten bedenken dat er een verschil is tussen een studentenvereniging en het corps, bij 'gewone' studentenverenigingen is er veel minder het prominente gevoel bijvoorbeeld.

Je stelt nu je eigen voorbeeld wel alsof het altijd zo gaat. Mijn ontgroening was namelijk bij een studentenvereniging, maar was vóór de colleges begonnen. Er zal vast verschil zitten tussen het corps en een studentenvereniging, maar er zijn ook weer genoeg verschillen onderling.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:20

"Mevrouw, uw kind is half dood geslagen, maar he, het was niet de studentenvereniging hoor!"

Het maakt niet uit of je door de hond of de kat gebeten wordt. Het doet altijd pijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:24

Wat me wel opvalt is dat de mensen die zo enórm tegen ontgroeningen zijn er zelf zeer weinig ervaring mee hebben. In de media worden vooral de excessen aangehaald en, zoals ook velen hier aangeven, zijn echt niet alle ontgroeningen hetzelfde.

Geen weldenkend persoon vindt het ok om iemand hersenletsel te laten oplopen of iemand dood te maken hoor. Meer toezocht op plekken waar het wel eens misgaat ben ik ook een groot voorstander van.

Maar intussen gaat het bijna altijd gewoon goed en hebben mensen de tijd van hun leven. Laat elkaar toch. Als mensen het leuk vinden, lekker doen! Ieder zijn ding en dat heeft in mijn ogen helemaal niets met hersenloosheid te maken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:25

Ik ben tegen het vernederen, verminken, vermoorden van tieners.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:26

rien10 schreef:
Ik ben tegen het vernederen, verminken, vermoorden van tieners.

Alleen van tieners? :P

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:27

Ha ha ha, ja. Oh nee, toch niet. Scherp van je!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:28

Haha, zodra ze 20 worden gaat Rien zelf helemaal los _O-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:28

YEAH: Je bent van MIJ baby......; }:) }:)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:30

Ik ben écht tegen ontgroeningen waarbij dingen verplicht worden gesteld. Maak er een leuke volledig vrijblijvende introductieweek van en dan leer je elkaar ook kennen. Studievereniging had een hele leuke introductieweek met lezingen, eten, feestjes etc. Maar geheel vrijblijvend, geen opdrachten, verlichte verkleedsessies en geen ondergeschikt stellen aan oudere jaars of wat dan ook. Je werd ook niet raar aangekeken als je helemaal niet mee deed.

Als een ontgroening een voorwaarde is om lid te worden, dan mag het van mij per direct afgeschaft worden bij die club :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:32

Maar weer ff serieus. Zodra er jonge mensen ;) vernederd, gewond, verminkt of vermoord worden, kan ik het niet meer opbrengen om te nuanceren.
't interesseert me helemaal niet wie of wat het gedaan heeft, het moet niet voorkomen.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:33

Century schreef:
Suzanne1408 schreef:

Je stelt nu je eigen voorbeeld wel alsof het altijd zo gaat. Mijn ontgroening was namelijk bij een studentenvereniging, maar was vóór de colleges begonnen. Er zal vast verschil zitten tussen het corps en een studentenvereniging, maar er zijn ook weer genoeg verschillen onderling.

Oh daar ben ik het zeker mee eens, zo wilde ik het niet over laten komen. Ik kan me voorstellen dat er onderling heel erg veel verschillen zijn.
Daarom vind ik het lastig dat alle ontgroeningen en studentenverenigingen over 1 kam geschoren worden want er zijn zoveel verschillen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:35

Ik scheer vernedering, verwonding, verminking en moord over een kam.
Als iemand ontgroend wil worden... mij best, je doet maar. Maar niemand tekent ervoor om verminkt of vermoord te worden.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:35

vuurneon schreef:
Ik ben écht tegen ontgroeningen waarbij dingen verplicht worden gesteld. Maak er een leuke volledig vrijblijvende introductieweek van en dan leer je elkaar ook kennen. Studievereniging had een hele leuke introductieweek met lezingen, eten, feestjes etc. Maar geheel vrijblijvend, geen opdrachten, verlichte verkleedsessies en geen ondergeschikt stellen aan oudere jaars of wat dan ook. Je werd ook niet raar aangekeken als je helemaal niet mee deed.

Als een ontgroening een voorwaarde is om lid te worden, dan mag het van mij per direct afgeschaft worden bij die club :)

Maar er zijn genoeg clubs waarbij je niet verplicht bent ertoe? Je kiest bewust voor een vereniging en je weet bij welke een ontgroening zit. Als mensen dat perse willen..

@rien10 Haha maar ik snap je hoor.. maar als je niet wil nuanceren en argumentatie wil houden moet je ook dingen als verkeer etc willen afschaffen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:38

Ja, dat snap ik wel Gianti, maar ik vind dat er wel heel er genuanceerd wordt. Niet perse door jou, maar door mensen op Bokt, "de media" (rot term) de studenten zelf, en nog wel het een en ander.
Ik snap gewoon niet, (geen onwil, het wil gewoon niet in mijn hersenen binnenkomen) dat dit anno 2016 nog steeds op zo'n manier aan de gang is. Ik begrijp er geen snars van.
Maar goed, dat heb ik wel duidelijk gemaakt intussen. Dus... I rest my case.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:40

rien10 schreef:
Ik scheer vernedering, verwonding, verminking en moord over een kam.
Als iemand ontgroend wil worden... mij best, je doet maar. Maar niemand tekent ervoor om verminkt of vermoord te worden.

Sorry, ieder z'n eigen mening en je mag absoluut tegen "ontgroeningen" zijn, maar als je het echt gelijk gaat trekken met verminken en vermoorden van jonge mensen kan ik dat niet meer serieus nemen….

In de afgelopen 50(!!!) jaar zijn dit soort situaties op 1 hand te tellen. Journalisten halen voorbeelden aan van een ontgroening uit 1967 en de volgende is ergens begin jaren 90. De laatste keer dat er daadwerkelijk een student DOOD is gegaan is tientallen jaren geleden. En ja, dat is verkeerd en had nooit mogen gebeuren, maar kom op…. vermoorden en verminken :')
Laatst bijgewerkt door Animae op 02-10-16 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:41

Giianti, daarom gebruik ik ook 'van mij' in de zin ;) ik vind het gewoon te gek voor woorden dat er clubs zijn die lidmaatschap daarvan af laten hangen. In mijn tijd waren er iig amper clubs te vinden die geen ontgroening hadden... Ja die christelijke club maar goed, dat werd een beetje lastig voor mij :')