Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:57

Zoolgangster schreef:
Papilio schreef:
die verhalen van mensen die afreizen om daar een orgaan (tegen eigen kosten) te ontvangen ken ik ook. En zijn vele ook niet goed geëindigd...

Maar los daarvan heb ik het over de orgaandonatie in Nederland. En vind ik persoonlijk dit geen reden om het niet te doen als je ziet hoeveel mensen ermee gered kunnen worden.

Het gaat in het topic ook over Nederlanse orgaandonors, dus ja, ik dwaalde af... maar ik wilde ook laten zien dat er rare dingen mogelijk zijn, waar de (financiële) belangen zo groot zijn zoals in de orgaanhandel.

Ik ga er van uit dat er nooit genoeg organen in NL zullen zijn om iedereen die een orgaan wil, dat ook te geven. Want je moet ten eerste op een hele specifieke manier doodgaan om in aanmerking te komen als orgaandonor... heb je kanker val je al af, ben je sero-positief voor een aantal ziekten ook, en je moet liefst in een ziekenhuis doodgaan, en dan op zo'n manier dat je als hersendode fysiek in leven kunt worden gehouden, tot je organen eruit gaan... dat ziekenhuis haalt lang niet iedereen...
Oh ja, en dan moeten je organen ook nog geschikt zijn, terwijl de artsen erg kritisch zijn...
Maar er is nog een reden waarom er eigenlijk niet genoeg organen kunnen zijn: de beperkte levensduur van veel getransplanteerde organen... gemiddeld zo'n 5 jaar, dat betekent dat er uitschieters naar boven zijn, maar ook naar beneden: http://www.transplantatiestichting.nl/cijfers/hoe-lang-werkt-een-donororgaan
Het is wachten op een betere oplossing dus.

En juist DAAROM is het belangrijk dat er meer mensen donor zijn. Omdat er al zo weinig kans is dat er een match is!

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:57

purny schreef:
Maar daar geef ik dus geen toestemming voor. Ik ben een voorstander van het EPD maar de regering krijgt van mijn GEEN toestemming om mijn dossier in te zien

de arts die toestemming vraagt om de organen uit te nemen, is degene die je dossier in zou zien op zn moment niet de regering :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:59

liedje89 schreef:
Het is me nu trouwens niet heel duidelijk wat de nieuwe wet nu precies inhoudt? Is het nu zo dat je het eerder zo was dat bij niks ingevuld het onderwerp van orgaandonatie er nee stond. Men er dus vanuit ging dat het nee was en orgaan donatie ook niet met de familie werd besproken, en dat er nu een derde catagorie (geen bewaar) bij komt waarbij de nabestaande van een hersendood/stervend persoon dus wel naar donatie wordt gevraagd. Of dat je bij "geen bezwaar" gewoon automatisch doneert zonder tussenkomst van derden? Dat lijkt me nogal vreemd omdat ik altijd begrepen heb dat ook bij Ja de familie gewoon moet instemmen?

Het lijkt me eigenlijk wel goed als mensen gewoon verplicht moeten invullen wat ze nu willen. Ten eerste vind ik het niet iets om je nabestaande mee op te zadelen, die hebben het waarschijnlijk al moeilijk genoeg met je dood, ten tweede is het zonde als mensen omdat ze het niet weten voor de zekerheid maar nee zeggen bij mensen die wel graag donor hadden willen zijn. Maar het lijkt me wel een slechte zaak als ze echt gewoon organen uit mensen halen die dat niet willen omdat je daarvoor eerst zelf naar een site had moeten gaan, ik bedoel wie vergeet er nu niet eens een formuliertje in te vullen := .

Overigens zou ik er ook niet voor zijn om mensen die geen donor willen zijn ook niets te laten ontvangen. Vooral bij bloeddonatie is het toch ook een kwestie van mogen en kunnen doneren niet alleen van willen. Orgaan donor ben je altijd een beetje in theorie, ook iedereen die fel voorstander is van donorschap hoopt in principe toch dat ie gewoon zo heel oud wordt dat niemand dan nog iets heeft aan zijn/haar organen. Ik zie nog niemand van een flat springen om die 6 levens te redden, praktisch niemand geeft zijn nier oid zomaar aan een vreemde :Y)

Over wat de wet precies in houd heb ik zo juist een bericht getypt ;)

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 20:01

Overigens en ik ook tegen bloeddonatie niet om te geven maar om te krijgen. Ze willen mijn bloed niet hebbenander had ik dat gedaan. Zelf heb ik het al wel geweigerd na een keizersnee.
Toen moest ik daarvoor tekenen.
No problem.
Ik ben van mening als het klaar is voor mij dan ga ik , klaar
Ben niet bang voor de dood en heb een goed leven gehad.
Ik vind het ronduit schandalig mensen egoïstisch te noemen als zij er voor kiezen hun organen te houden . Punt ik oordeel ook noet over mensen die er alles voor over hebben langer te leven.
Als het vastgelegd kon worden dat je je eigen bloed kon bewaren voor als je het nodig zou hebben zou ik dat wel doen. Mijn bloed mijn lichaam.
Als ik vast kon leggen wie ik mijn organen wel zou kunnen geven zelfde verhaal.
Alleen mijn eigen naasten dus en alleen als ze dat zelf vragen/willen.
Wilsbeschikking noemen ze dat

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 20:01

Zo heel kritisch zijn ze niet als HIV patienten ook donor kunnen zijn.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 20:08

Willl65 schreef:
Overigens en ik ook tegen bloeddonatie niet om te geven maar om te krijgen. Ze willen mijn bloed niet hebbenander had ik dat gedaan. Zelf heb ik het al wel geweigerd na een keizersnee.
Toen moest ik daarvoor tekenen.
No problem.
Ik ben van mening als het klaar is voor mij dan ga ik , klaar
Ben niet bang voor de dood en heb een goed leven gehad.
Ik vind het ronduit schandalig mensen egoïstisch te noemen als zij er voor kiezen hun organen te houden . Punt ik oordeel ook noet over mensen die er alles voor over hebben langer te leven.
Als het vastgelegd kon worden dat je je eigen bloed kon bewaren voor als je het nodig zou hebben zou ik dat wel doen. Mijn bloed mijn lichaam.
Als ik vast kon leggen wie ik mijn organen wel zou kunnen geven zelfde verhaal.
Alleen mijn eigen naasten dus en alleen als ze dat zelf vragen/willen.
Wilsbeschikking noemen ze dat

Mag ik vragen waarom.jw bloed hebt geweigerd na je keizersnee?
Omdat als jij het niet zou redden. Heb je dus eigenlijk bewust voor je dood gekozen(zo zie ik het tenmiste)
En zou jou kind nou geen moeder meer hebben. Zou dat het waard zijn geweest als je kind dat later zou horen?

Gelukkig leef je nog hoor. Is trouwens ook niet aanvallend bedoeld

xMalibu

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 20:45

Zag het hier al af en toe voorbij komen, dit topic wil mij eigenlijk ook wel eens meer gaan verdiepen in het worden van een stamceldonor, mensen die hier een ervaring mee hebben?

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 20:48

mariekerocky schreef:
Zag het hier al af en toe voorbij komen, dit topic wil mij eigenlijk ook wel eens meer gaan verdiepen in het worden van een stamceldonor, mensen die hier een ervaring mee hebben?

Ik ben stamcel donor. Jr vult thuis een paar vragen in en krijgt als jr mag een envelop thuis gestuurd daar moet je met 2 wattenstaafjes wang slijmvlies op doen en terug sturen.
Je word maar zelden of nooit opgeroepen omdat een match kennelijk best moeilijk te vinden is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 20:51

Stamceldonor worden is idd heel makkelijk, de kans is heel klein dat ze je oproepen maar toch... En dat wangslijmvlies bij jezelf afnemen is ook makkelijk en zo gepiept :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:16

Ayasha schreef:

Ik vraag me af waar je dit vandaan hebt gehaald. In het geval van donorschap wordt namelijk zelfs aan de nabestaanden gevraagd of iemand een risicovolle seksuele relatie heeft gehad in het afgelopen jaar (beetje een krom systeem, maar goed) en als dat risico bestaat dan wordt iemand al geweigerd. Ik kan me voorstellen dat ze wellicht in extreme noodsituaties HIV-positieve organen zouden transplanteren, maar ik geloof echt niet dat het standaard is dat HIV-positieve mensen al hun organen mogen doneren

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:22

Emmaa_ schreef:
Ayasha schreef:

Ik vraag me af waar je dit vandaan hebt gehaald. In het geval van donorschap wordt namelijk zelfs aan de nabestaanden gevraagd of iemand een risicovolle seksuele relatie heeft gehad in het afgelopen jaar (beetje een krom systeem, maar goed) en als dat risico bestaat dan wordt iemand al geweigerd. Ik kan me voorstellen dat ze wellicht in extreme noodsituaties HIV-positieve organen zouden transplanteren, maar ik geloof echt niet dat het standaard is dat HIV-positieve mensen al hun organen mogen doneren

http://www.transplantatiestichting.nl/d ... sueel-bent

echt heel zelden doen ze het :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:26

Ik blijf het moeilijk vinden. "Ja, tenzij anders aangegeven". Hoe zit dit met wilsonbekwamen? Mijn demente moeder van 88 jaar? Verstandelijk beperkten. Lastig, lastig, lastig.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:27

Verschillende reacties van "Het is een kleine moeite om je aan te melden, waarom moet iedereen gelijk aangemeld zijn." Het is ook een kleine moeite om je af te melden maar met de 1 worden meer levens gered dan de ander. :)*

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:28

Je kan je niet afmelden als je 88 en dement bent. Dat is mijn bezwaar.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:29

rien10 schreef:
Ik blijf het moeilijk vinden. "Ja, tenzij anders aangegeven". Hoe zit dit met wilsonbekwamen? Mijn demente moeder van 88 jaar? Verstandelijk beperkten. Lastig, lastig, lastig.

dan ligt de keuze bij nabestaanden of familie/voogd

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 21:30

rien10 schreef:

Nooit met je moeder er over gehad? Wat ze wilde

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:31

rien10 schreef:

Maar als een 88 jarige demente dood gaat en op geen bezwaar staat is het nog altijd de keus van de nabestaande.

Ik vind dit echt een heel goed systeem, je wordt niks opgelegd. Moeten we dan ook gaan zeuren als je automatisch op geen donor staat? Want het wordt mij opgelegd dat ik geen donor ben, en dat wil ik wel. Ik snap de drama niet zo. Het is 5 minuten om jezelf af te melden, ben je daar te lui voor, moet je niet zeuren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:35

Amvyyy Ik maak geen drama, en ik zeur niet. Zeg, het gaat niet om niks he, het gaat om organen van overleden mensen. Daar wil ik heel goed over nadenken en niet klakkeloos iets doen. Ik bekijk het van tig kanten, voel, proef, bekijk... en ja, daar hoort een kritische noot bij. Dat is geen gezeur.

Ashleytjuhh, ja, in het verleden over gehad. Hoe zij in het leven staat (stond) denk ik dat zij geen donor wil zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:38

Amyyy schreef:
rien10 schreef:

Want het wordt mij opgelegd dat ik geen donor ben, en dat wil ik wel. Ik snap de drama niet zo. Het is 5 minuten om jezelf af te melden, ben je daar te lui voor, moet je niet zeuren.

Als je zo graag donor wilde zijn waarom heb je dan niet even 5 minuutjes de tijd genomen om het te registreren?

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 21:38

rien10 schreef:
Ashleytjuhh, ja, in het verleden over gehad. Hoe zij in het leven staat (stond) denk ik dat zij geen donor wil zijn.

Dan is voor haar de keuze gemaakt toch?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:40

Mars schreef:
Stamceldonor worden is idd heel makkelijk, de kans is heel klein dat ze je oproepen maar toch... En dat wangslijmvlies bij jezelf afnemen is ook makkelijk en zo gepiept :j

Ashleytjuhh schreef:
mariekerocky schreef:

Ik ben stamcel donor. Jr vult thuis een paar vragen in en krijgt als jr mag een envelop thuis gestuurd daar moet je met 2 wattenstaafjes wang slijmvlies op doen en terug sturen.
Je word maar zelden of nooit opgeroepen omdat een match kennelijk best moeilijk te vinden is.

Ah okee bedankt, ga ik daar eens naar kijken :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:40

Ashleytjuhh Ja, dat is zeker waar. Maar dat zal niet voor iedereen die wilsonbekwaam is gelden. Dat vind ik er bezwaarlijk aan, snap je?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:45

@rien, ik had het niet specifiek over jou, maar in het algemeen.

en @Purny, dat heb ik gedaan. Het gaat meer over het idee dat je volgens het nieuwe systeem eerst 2 of 3 brieven krijgt en daarna pas op geen bezwaar wordt gezet. Dus niet automatisch 'Ja ik ben donor, trek mij maar helemaal leeg'. Dan ligt de keus bij de nabestaande. Als je na die brieven nog niet de moeite hebt genomen om je even op 'nee ik wil geen donor zijn' te registreren, dan moet je ook geen bezwaar hebben. Het huidige systeem is automatisch NEE. In mijn ervaring hebben veel mensen dat ze twijfelen en dan bedenken, nee dat kost moeite, laat maar, het is toch niet mijn leven. De mensen die WEL donor willen zijn, hebben dit ook al geregistreerd.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 21:52

rien10 schreef:
Ashleytjuhh Ja, dat is zeker waar. Maar dat zal niet voor iedereen die wilsonbekwaam is gelden. Dat vind ik er bezwaarlijk aan, snap je?

Klopt. Daar zal vast wel iets voor zijn.
ik België werken ze al jaren met dit systeem.
Misschien dat iemand uit België hier antwoord op kan geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:52

Papilio schreef:
Emmaa_ schreef:

http://www.transplantatiestichting.nl/d ... sueel-bent

echt heel zelden doen ze het :)

In geval van actieve HIV-infectie wordt het dus altijd overlegd met de ontvanger. Dan is er geen probleem lijkt me toch?