Zoolgangster schreef:Papilio schreef:die verhalen van mensen die afreizen om daar een orgaan (tegen eigen kosten) te ontvangen ken ik ook. En zijn vele ook niet goed geëindigd...
Maar los daarvan heb ik het over de orgaandonatie in Nederland. En vind ik persoonlijk dit geen reden om het niet te doen als je ziet hoeveel mensen ermee gered kunnen worden.
Het gaat in het topic ook over Nederlanse orgaandonors, dus ja, ik dwaalde af... maar ik wilde ook laten zien dat er rare dingen mogelijk zijn, waar de (financiële) belangen zo groot zijn zoals in de orgaanhandel.
Ik ga er van uit dat er nooit genoeg organen in NL zullen zijn om iedereen die een orgaan wil, dat ook te geven. Want je moet ten eerste op een hele specifieke manier doodgaan om in aanmerking te komen als orgaandonor... heb je kanker val je al af, ben je sero-positief voor een aantal ziekten ook, en je moet liefst in een ziekenhuis doodgaan, en dan op zo'n manier dat je als hersendode fysiek in leven kunt worden gehouden, tot je organen eruit gaan... dat ziekenhuis haalt lang niet iedereen...
Oh ja, en dan moeten je organen ook nog geschikt zijn, terwijl de artsen erg kritisch zijn...
Maar er is nog een reden waarom er eigenlijk niet genoeg organen kunnen zijn: de beperkte levensduur van veel getransplanteerde organen... gemiddeld zo'n 5 jaar, dat betekent dat er uitschieters naar boven zijn, maar ook naar beneden: http://www.transplantatiestichting.nl/cijfers/hoe-lang-werkt-een-donororgaan
Het is wachten op een betere oplossing dus.
En juist DAAROM is het belangrijk dat er meer mensen donor zijn. Omdat er al zo weinig kans is dat er een match is!