
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sammie schreef:Als er iets een gelaagde en diepere boodschap heeft zijn het die oude sprookjes wel..
Mixje90 schreef:M_D_H schreef:Ik wil er hetzelfde mee zeggen als jij. Het is niet uitgesloten dus het kan.
Om heel eerlijk te zijn ben ik sowieso altijd erg sceptisch over wat de media schrijft... ik ben geneigd iets pas te geloven als er daadwerkelijk bewijs voor is. Wij worden teveel beinvloed door de media terwijl de media alleen maar laat zien we ze willen laten zien. Maar dat ben ik.
Wat bedoel je precies met het N woord?
Nogmaals, vanuit mijn verleden begrijp ik heel goed dat zo'n geschiedenis nog steeds doorwerkt en dus pijnlijk kan zijn. Maar om alles op zo'n manier aan de kaak te stellen is niet de juiste manier... hiermee wek je onmin op.
Het N woord http://lmgtfy.com/?q=n+word
Ik weet niet of je er hetzelfde mee wil zeggen. Dat het niet uitgesloten is, wil niet zeggen dat je ernaar moet gaan zoeken. Waar begint dat en waar houdt het op? Daarnaast "val" je dan de persoon aan in plaats van de boodschap. Wat dan dus een ad hominem is, een oneigenlijk argument.
Ben het helemaal met je eens wat de media betreftzo zie ik t ook.
Sammie schreef:Ygritte.. Je weet helemaal niet op welke sprookjes ik precies doel en ook niet welke gelaagdheid ik bedoel. Je komt vervolgens ook niet eens verder dan gebr. Grimm en Andersen. Voor iemand die claimt zon achtergrond te hebben had ik dan wel een iets andere reactie verwacht. Er zijn zoveel sprookjes met een bewezen oudere geschiedenis dan we het hier niet bepaald hebben over de kleine zeemeermin.
Niet dat t verder erg ontopic is, maar toch.
piezze schreef:Mariken van Nimwegen en die sh*t misschien? of deze http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/reinaert/?
Elise_0o schreef:Zo jammer weer dit..
Misschien, om maar van het gedoe af te zijn, moeten we de donkere types uit carnaval festival vervangen door indianen en de kanibaal door een maya priester, die deden ook aan kanibalisme.
Ondanks dat deze 2 volken zo goed als uitgeroeid zijn door de europeanen denk ik niet dat zij hiervoor een actiegroep op zullen zetten..
Wat ik mij afvraag is, stel we halen alles weg wat racistisch is (zwarte piet, negerzoenen, efteling poppetjes, voc schilderijen, beelden van zwarte dames enz), zouden ze dan actie groepen op gaan zetten omdat alles blank is en er geen gekleurde mensen in voor komen?
Vjestagirl schreef:Elise_0o schreef:Zo jammer weer dit..
Misschien, om maar van het gedoe af te zijn, moeten we de donkere types uit carnaval festival vervangen door indianen en de kanibaal door een maya priester, die deden ook aan kanibalisme.
Ondanks dat deze 2 volken zo goed als uitgeroeid zijn door de europeanen denk ik niet dat zij hiervoor een actiegroep op zullen zetten..
Wat ik mij afvraag is, stel we halen alles weg wat racistisch is (zwarte piet, negerzoenen, efteling poppetjes, voc schilderijen, beelden van zwarte dames enz), zouden ze dan actie groepen op gaan zetten omdat alles blank is en er geen gekleurde mensen in voor komen?
Ik denk niet dat ze willen dat er géén zwarte mensen in voorkomen, ik denk dat ze willen dat zwarte mensen afgebeeld worden zoals blanke mensen afgebeeld worden: als deel van een cultuur.
Ygritte schreef:1). Wie bepaalt wanneer iemand's "tenen" terecht pijn doen? Het lijkt me diegene van wie de tenen zijn, toch? En zoals je nu ziet aan alle backlash die mensen krijgen, het is nogal moeilijk om te roepen "MIJN TENEN DOEN PIJN DOOR DIT", als héél veel mensen niet zien dat je tenen pijn doen. Net als tijdens Zwarte Piet-discussies durven mensen al nauwelijks meer te zeggen: "Dit is een koloniale karikatuur, en dat vind ik vervelend." Ik ben een blanke jonge vrouw, en ik vind karikaturen van raciale stereotypen óók vervelend. Omdat ze anderen kwetsen, én omdat ik zelf liever niet weerspiegelingen in de samenleving zie van raciale karikaturen die pakweg 50 jaar geleden heel normaal en grappig waren. "Haha, kijk, je ziet dat het een n*** is want hij heeft dikke rode lippen en is een beetje dom!" Dat de beelden in de Efteling werkelijk heel erg lijken op "lazy nigger" cartoons uit de jaren 30 en 40 maakt bovendien dat de teen niet zo onzichtbaar is: iedereen met twee ogen kan zien dat die twee (erg) op elkaar lijken en een minder prettige representatie van medemensen zijn. Het wordt nogal moeilijk om dan te roepen "Ja, je roept wel dat het je aan raciale karikaturen doet denken, maar dat zie ik niet!"
Zoek voor "bewijs" van die tenen maar eens op Google Images naar "lazy n**** caricature" en "dirty n***** caricature".
Ygritte schreef:2). Jouw voorbeeld van Sneeuwwitje is een goed voorbeeld om te laten zien wat er anders kan aan Efteling-representaties. Sneeuwwitje en andere sprookjes zijn namelijk een typisch voorbeeld van een (blanke) vrouw die gered wordt door een prins en met hem trouwt zodra ze hem ziet. Dit idee was eeuwenlang een ideaal voor meisjes/vrouwen, en is nu niet meer van deze tijd. Door Disney worden er nu juist verhalen gemaakt over prinsessen die wéigeren te trouwen met de eerste knappe man die ze zien, of die zelf het heft in eigen hand nemen. Niemand klaagt over de 'oude' sprookjes, maar mensen hebben gezamenlijk afgesproken: "wij zien onszelf niet meer in een beeld van hulpeloze vrouw - reddende man". Tuurlijk mag je je kinderen nog deze verhalen vertellen, maar inmiddels wordt het kinderen (over)duidelijk gemaakt dat dit niet meer het ideaal is. Inmiddels zeggen we vaak "prinsessen zijn leuk, maar als meisje is het ook belangrijk om zélf te werken en zelfstandig te zijn".
Ygritte schreef:In mijn ideale wereld wordt er ook zo omgesprongen met oude raciale karikaturen van zwarte mensen met dikke lippen en "ongeciviliseerde" gedragingen: ze worden niet verstopt, maar zodanig aangepast aan onze huidige normen en waarden dat je niet meer zo'n jaren-'40 boodschap uitdraagt. Je zou de roodlippige, donkere wilden bijvoorbeeld kunnen veranderen in paarse monsters die mensen opeten. Of je zou in een museum deze afbeeldingen kunnen laten zien, met uitleg erbij over culturele en historische context.
Ygritte schreef:En wat is er mis met een moderne representatie van populaire cultuur, die uitdraagt wat wij als samenleving nu uitdragen? De kinderen gaan de attractie niet minder leuk vinden als het geen poppen met dikke rode lippen zijn, én iedereen kan dan plezier hebben van de attractie zonder een onprettig onderbuikgevoel te hebben over onze geschiedenis met raciale karikaturen en racisme. Lijkt mij een win-win voor iedereen.
Ygritte schreef:Ik snap dat jij je persoonlijk aangevallen voelt. Het is alleen geen aanval, echt een verwondering, ik heb mij er echt over verbaasd, jij wil jouw mening meer kracht bijzetten en een soort van 'gerust' stellen door jouw achtergrond met ik heb gelijk, want... Terwijl het gewoon (deels) niet klopt wat je zegt, dan verbaast mij jouw 'scherming' met jouw kennis en achtergrond nogal.Je valt me nogal persoonlijk aanMag ik dan vragen wat jouw specialisatie is op het gebied van oude verhalen en sprookjes?
Het grós van de sprookjes die wij in het Westen kennen komen van de versies van Grimm en Andersen. Er zijn inderdaad andere, oudere versies, maar dit zijn niet de versies die in de populaire cultuur zijn (Disney, sprookjesboeken voor kinderen) en ik nam aan dat jij die niet bedoelde. Die zijn namelijk nauwelijks toch terug te halen, want: niet of nauwelijks opgeschreven, mondeling vertelt en telkens aangepast, en niet in Disney-films of in kinder-vertellingen van sprookjes. En dus niet zo relevant ook voor de vergelijking met de Efteling en de huidige discussie.
Vjestagirl schreef:Je kunt in carnaval festival stappen en jezelf terugzien in een donkere pop met dikke rode lippen in een oerwoud setting en daar boos om worden omdat het niet klopt met jouw achtergrond en jouw uiterlijk. Dan betrek je dus iets wat niet over jou gaat op jezelf.
Of je kunt in carnaval festival stappen en lachen om een donkere pop met dikke rode lippen in een oerwoud setting, die niet klopt met jouw achtergrond en uiterlijk en daarom geen betrekking heeft op jou.
Citaat:We passen Sneeuwwitje ook niet aan. We doen haar niet ineens een jeans aan, meer make-up op en een smartphone met tinder erop in haar handen, waar ze doorheen scrolt terwijl ze aan het leren is voor haar eindexamen, met haar uniform van haar bijbaantje nog aan. We blijven allemaal Sneeuwwitje kennen als het tere popje wat door de prins gered moest worden omdat ze het zelf toch écht allemaal niet kon.
Citaat:Ik denk dat een moderne representatie van populaire cultuur héél saai is. Volgens mij krijg je dan vooral heel veel poppen die te dik zijn, die op kantoor zitten of naar hun smartphone staren. Want heel jammer: het echte leven is niet grappig.