Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lotte_Wessel schreef:Hier ook wonende Engeland, alweer 3 jaar. Zowel mijn partner als ik kunnen het niet geloven. Alle pollingstations verwachtte in de EU te blijven. Erg benieuwd wat er gaat gebeuren al is het nu al uitgesteld. Pas per 1 oktober gaan ze het er over hebben, wat dit betekend. En het hele proces kan zo 2 jaar duren (dit werd aangegeven).
Lotte_Wessel schreef:Van wat ik heb begrepen zit Zwitserland ook niet in de EU maar maakt wel nog steeds deel in Europa. Misschien kan Engeland ook regelingen treffen want anders zullen Schotland en Noord Ierland inderdaad waarschijnlijk vertrekken.
Cowboy55 schreef:Lotte_Wessel schreef:Hier ook wonende Engeland, alweer 3 jaar. Zowel mijn partner als ik kunnen het niet geloven. Alle pollingstations verwachtte in de EU te blijven. Erg benieuwd wat er gaat gebeuren al is het nu al uitgesteld. Pas per 1 oktober gaan ze het er over hebben, wat dit betekend. En het hele proces kan zo 2 jaar duren (dit werd aangegeven).
Volgens mij MAG het MAXIMAAL 2 jaar duren, maar correct me if I'm wrong. Het is in elk geval redelijjk kritisch als het gaat om de vraag bij welke partij nu de druk komt te liggen.
goldenarrow schreef:Het mag wel langer duren, maar dan moeten alle lidstaten van de EU besluiten dat ze door willen gaan met onderhandelen na die 2 jaar.
goldenarrow schreef:Edit; En daar heeft Engeland dan logischerwijs geen stem in. Goh, toch handig, die EU verlaten
Niniane schreef:De vergelijkingen met Noorwegen en Zwitserland gaan niet op. Die landen staan sterk vanwege een ontzettend sterke economie gebaseerd op olie & gas en banken. Dat gaat niet op voor de UK.
Nicola Sturgeon heeft ook aangekondigd dat er binnen een paar maanden een onafhankelijkheid referendum op tafel kan liggen. Als Schotland eruit stapt is er bar weinig meer over van wat de UK sterk maakte.
Apple schreef:Even los van 'EU of niet' zie je iets heel anders in het stemgedrag, namelijk dat de politieke partijen in de UK het contact met de achterban totaal verloren hebben (met name Labour).
Het Britse Kiessysteem en het twee partijen stelsel hebben tot gevolg dat de keuze van een grote groep Britten niet gehoord wordt in het parlement. De Ukip van Farage is bv de derde partij in de UK, maar heeft geen zetels. Ze hebben niet gewonnen in kiesdistricten. Een relatieve minderheid (in aantal stemmers) zoals de SNP heeft meer dan 50 zetels.
Labour richt zich momenteel heel erg op London, maar je ziet nu dat London niet de UK is.
Dit is niet zozeer een punt van 'in of uit de EU', maar veel meer een stem van mensen die zich bezorgd maken over hun eigen culturele identiteit, hun land, de richting waar Europa heen gaat (United States of Europe?).
janderegelaa schreef:Niniane schreef:De vergelijkingen met Noorwegen en Zwitserland gaan niet op. Die landen staan sterk vanwege een ontzettend sterke economie gebaseerd op olie & gas en banken. Dat gaat niet op voor de UK.
Nicola Sturgeon heeft ook aangekondigd dat er binnen een paar maanden een onafhankelijkheid referendum op tafel kan liggen. Als Schotland eruit stapt is er bar weinig meer over van wat de UK sterk maakte.
Schotland heeft niets. Financieel afhankelijk van Engeland.
janderegelaa schreef:Niniane schreef:De vergelijkingen met Noorwegen en Zwitserland gaan niet op. Die landen staan sterk vanwege een ontzettend sterke economie gebaseerd op olie & gas en banken. Dat gaat niet op voor de UK.
Thesserd schreef:Ja echt walgelijk die reacties.
Cowboy55, dacht Donald Trump dat België een stad is?
musiqolog schreef:Apple schreef:Even los van 'EU of niet' zie je iets heel anders in het stemgedrag, namelijk dat de politieke partijen in de UK het contact met de achterban totaal verloren hebben (met name Labour).
Het Britse Kiessysteem en het twee partijen stelsel hebben tot gevolg dat de keuze van een grote groep Britten niet gehoord wordt in het parlement. De Ukip van Farage is bv de derde partij in de UK, maar heeft geen zetels. Ze hebben niet gewonnen in kiesdistricten. Een relatieve minderheid (in aantal stemmers) zoals de SNP heeft meer dan 50 zetels.
Labour richt zich momenteel heel erg op London, maar je ziet nu dat London niet de UK is.
Dit is niet zozeer een punt van 'in of uit de EU', maar veel meer een stem van mensen die zich bezorgd maken over hun eigen culturele identiteit, hun land, de richting waar Europa heen gaat (United States of Europe?).
Dáár maak ik me zorgen over. Het gaat niet om feiten, het gaat niet om wat het effect is, het gaat om vage onderbuikgevoelens en "ik word niet gehoord". Dat is toch geen reden om je kont tegen de krib te gooien? Stemmen doe je voor de volle 100% met je verstand, anders stem je maar niet!
Apple schreef:De opkomst zegt niks over massaal stemmen voor een Brexit.Het verbaast mij helemaal niets dat de Britten massaal voor een Brexit hebben gestemt. Bijna 72% opkomst, hoogste sinds jaren!
Apple schreef:En daar hebben de partijen een steek laten vallen. En een flinke ook. Als je weet dat een flinke groep kiezers het gevoel heeft dat ze niet gehoord worden dan moet je daar iets aan doen. En nu zien we met de Brexit dat alle partijen daar dus niet in zijn geslaagd.
Cowboy55 schreef:Thesserd schreef:Ja echt walgelijk die reacties.
Cowboy55, dacht Donald Trump dat België een stad is?
![]()
https://www.youtube.com/watch?v=n2CSc9GSlOU
Apple schreef:Sammie 48% versus 52% vind ik geen klein verschil.