Brexit is een feit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:31

Hier ook wonende Engeland, alweer 3 jaar. Zowel mijn partner als ik kunnen het niet geloven. Alle pollingstations verwachtte in de EU te blijven. Erg benieuwd wat er gaat gebeuren al is het nu al uitgesteld. Pas per 1 oktober gaan ze het er over hebben, wat dit betekend. En het hele proces kan zo 2 jaar duren (dit werd aangegeven). Van wat ik heb begrepen zit Zwitserland ook niet in de EU maar maakt wel nog steeds deel in Europa. Misschien kan Engeland ook regelingen treffen want anders zullen Schotland en Noord Ierland inderdaad waarschijnlijk vertrekken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:35

Lotte_Wessel schreef:
Hier ook wonende Engeland, alweer 3 jaar. Zowel mijn partner als ik kunnen het niet geloven. Alle pollingstations verwachtte in de EU te blijven. Erg benieuwd wat er gaat gebeuren al is het nu al uitgesteld. Pas per 1 oktober gaan ze het er over hebben, wat dit betekend. En het hele proces kan zo 2 jaar duren (dit werd aangegeven).

Volgens mij MAG het MAXIMAAL 2 jaar duren, maar correct me if I'm wrong. Het is in elk geval redelijjk kritisch als het gaat om de vraag bij welke partij nu de druk komt te liggen.

Lotte_Wessel schreef:
Van wat ik heb begrepen zit Zwitserland ook niet in de EU maar maakt wel nog steeds deel in Europa. Misschien kan Engeland ook regelingen treffen want anders zullen Schotland en Noord Ierland inderdaad waarschijnlijk vertrekken.

Dus heeft Engeland een zwakke uitgangspositie. Heb je trouwens van waar jij zit enig zicht op hoe de Welsh e.e.a. beleven? Daar rommelde het ook wat dacht ik gehoord te hebben?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:36

Cowboy55 schreef:
Lotte_Wessel schreef:
Hier ook wonende Engeland, alweer 3 jaar. Zowel mijn partner als ik kunnen het niet geloven. Alle pollingstations verwachtte in de EU te blijven. Erg benieuwd wat er gaat gebeuren al is het nu al uitgesteld. Pas per 1 oktober gaan ze het er over hebben, wat dit betekend. En het hele proces kan zo 2 jaar duren (dit werd aangegeven).

Volgens mij MAG het MAXIMAAL 2 jaar duren, maar correct me if I'm wrong. Het is in elk geval redelijjk kritisch als het gaat om de vraag bij welke partij nu de druk komt te liggen.

Het mag wel langer duren, maar dan moeten alle lidstaten van de EU besluiten dat ze door willen gaan met onderhandelen na die 2 jaar.

Edit; En daar heeft Engeland dan logischerwijs geen stem in. Goh, toch handig, die EU verlaten :+

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:38

De Welsh hebben in meerderheid voor vertrekken gestemd. Ook al krijgen ze (relatief) meer EU-subsidie dan welk deel van het VK dan ook.

Wales is een verhaal apart. Een groot deel van de inwoners voelt zich nauwelijks Welsh, eerder Engels, en die hebben een ander stemgedrag dan de "echte" Welshmen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:40

goldenarrow schreef:
Het mag wel langer duren, maar dan moeten alle lidstaten van de EU besluiten dat ze door willen gaan met onderhandelen na die 2 jaar.

Ah, OK, thanks

goldenarrow schreef:
Edit; En daar heeft Engeland dan logischerwijs geen stem in. Goh, toch handig, die EU verlaten :+

Dat zeg ik: handig. :+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:41

Het verbaast mij helemaal niets dat de Britten massaal voor een Brexit hebben gestemt. Bijna 72% opkomst, hoogste sinds jaren! Het verschil van bijna 4% is ook flink. Ik was ook in de UK vorige week en ik heb heel erg veel posters en bill-board gezien met 'Leave' en slechts een handvol met 'remain'.

Even los van 'EU of niet' zie je iets heel anders in het stemgedrag, namelijk dat de politieke partijen in de UK het contact met de achterban totaal verloren hebben (met name Labour).

Het Britse Kiessysteem en het twee partijen stelsel hebben tot gevolg dat de keuze van een grote groep Britten niet gehoord wordt in het parlement. De Ukip van Farage is bv de derde partij in de UK, maar heeft geen zetels. Ze hebben niet gewonnen in kiesdistricten. Een relatieve minderheid (in aantal stemmers) zoals de SNP heeft meer dan 50 zetels.
Labour richt zich momenteel heel erg op London, maar je ziet nu dat London niet de UK is.

Dit is niet zozeer een punt van 'in of uit de EU', maar veel meer een stem van mensen die zich bezorgd maken over hun eigen culturele identiteit, hun land, de richting waar Europa heen gaat (United States of Europe?).

Hoe komt het dat Labour zich zo lang afzijdig heeft gehouden? Hebben ze dan echt al het contact met de achterban verloren? Groupthink? Labour heeft heel lang gedacht dat dit een conservative issue was. Pas ergens vorige week kwam de schok bij Labour dat 'omg, onze achterban gaat anders stemmen dan wij dachten'.

Wat is er aan de hand in de UK dat het parlement blijkbaar alle feeling met het achterland heeft verloren?

Hoe komt het dat Noord-Ierland heeft gestemd voor 'remain'? Vanuit politiek oogpunt zou je juist verwachten dat Noord-Ierland voor 'leave' zou stemmen.

etc.etc.etc..

Ik maak me verder niet al te druk over de pond en de financiele markten, die laten nu al een herstel zien. Verder zal het even stevig onderhandelen worden, maar uiteindelijk zal de UK gewoon ook weer verder kunnen. Noorwegen doet het immers ook prima. Er is hier eerder in het topic al gezegd dat Noorwegen veel geld heeft moeten neerleggen, maar er zijn meer markten dan de EU.
Wat te denken van de USA? Donald Trump is toevallig net vandaag geland in Schotland, hij noemde de uitslag 'great'. Als hij nieuwe president wordt van de USA dan heb je zomaar kans dat de handel tussen de USA en UK vermeerderd wordt (en de kans dat Donald Trump nieuwe president wordt van de USA is helemaal niet zo ondenkbaar).

Ik denk dat het met de Britten en de Brexit allemaal wel los zal lopen op de lange termijn. Wellicht meer grenscontrole, aanvullende eisen als je daar wilt wonen, veranderende handelsverdragen, maar uiteindelijk hebben wij de Britten nodig en zij ons.

Ik maak me meer zorgen over een potentiele verkiezing van Donald Trump als president van de USA. Dat zal pas grote en directe veranderingen veroorzaken.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:44

De vergelijkingen met Noorwegen en Zwitserland gaan niet op. Die landen staan sterk vanwege een ontzettend sterke economie gebaseerd op olie & gas en banken. Dat gaat niet op voor de UK.

Nicola Sturgeon heeft ook aangekondigd dat er binnen een paar maanden een onafhankelijkheid referendum op tafel kan liggen. Als Schotland eruit stapt is er bar weinig meer over van wat de UK sterk maakte.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:45

Waar het stukje van Davis Campos wel het treffends is...
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-16 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijderde quote uit bericht gehaald

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:45

Niniane schreef:
De vergelijkingen met Noorwegen en Zwitserland gaan niet op. Die landen staan sterk vanwege een ontzettend sterke economie gebaseerd op olie & gas en banken. Dat gaat niet op voor de UK.

Nicola Sturgeon heeft ook aangekondigd dat er binnen een paar maanden een onafhankelijkheid referendum op tafel kan liggen. Als Schotland eruit stapt is er bar weinig meer over van wat de UK sterk maakte.

Schotland heeft niets. Financieel afhankelijk van Engeland.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:46

Apple schreef:
Even los van 'EU of niet' zie je iets heel anders in het stemgedrag, namelijk dat de politieke partijen in de UK het contact met de achterban totaal verloren hebben (met name Labour).

Het Britse Kiessysteem en het twee partijen stelsel hebben tot gevolg dat de keuze van een grote groep Britten niet gehoord wordt in het parlement. De Ukip van Farage is bv de derde partij in de UK, maar heeft geen zetels. Ze hebben niet gewonnen in kiesdistricten. Een relatieve minderheid (in aantal stemmers) zoals de SNP heeft meer dan 50 zetels.
Labour richt zich momenteel heel erg op London, maar je ziet nu dat London niet de UK is.

Dit is niet zozeer een punt van 'in of uit de EU', maar veel meer een stem van mensen die zich bezorgd maken over hun eigen culturele identiteit, hun land, de richting waar Europa heen gaat (United States of Europe?).

Dáár maak ik me zorgen over. Het gaat niet om feiten, het gaat niet om wat het effect is, het gaat om vage onderbuikgevoelens en "ik word niet gehoord". Dat is toch geen reden om je kont tegen de krib te gooien? Stemmen doe je voor de volle 100% met je verstand, anders stem je maar niet!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:47

Ja echt walgelijk die reacties.

Cowboy55, dacht Donald Trump dat België een stad is? _O-

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:47

janderegelaa schreef:
Niniane schreef:

En niet van Europa zeker? Dat is nou precies de reden dat ze in de EU willen blijven!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:48

Thesserd schreef:

wahahha ja, zoek het maar even op op youtube. best grappig :)

DarkoFoitzik

Re: Brexit is een feit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:48

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:49

janderegelaa schreef:
Niniane schreef:

Exact. Veel van de nu 'leave' stemmers zullen er niet rouwig om zijn als de Schotten besluiten op eigen houtje verder te gaan. Schotland is te klein om het op eigen kracht te redden.

Cowboy55

Niniane

janderegelaa schreef:
Niniane schreef:

Klopt. Vandaar dat de stem om te blijven in 2014 het nipt won van de mensen die samen wouden blijven bij de UK. Een reden daarvoor was dat Schotland als onafhankelijk land het moeilijk zou krijgen om in de EU te stappen. Echter is de roep om onafhankelijkheid sterk omdat de conservatieve partijen die continu weer aan de macht zijn binnen de UK niet representatief zijn voor wat de Schotten willen.

Verwacht daarom ook dat dit de druppel is voor Schotland om onafhankelijk te gaan. De Schotten willen overduidelijk wel bij de EU blijven.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:52

musiqolog schreef:
Apple schreef:

Dáár maak ik me zorgen over. Het gaat niet om feiten, het gaat niet om wat het effect is, het gaat om vage onderbuikgevoelens en "ik word niet gehoord". Dat is toch geen reden om je kont tegen de krib te gooien? Stemmen doe je voor de volle 100% met je verstand, anders stem je maar niet!

En daar hebben de partijen een steek laten vallen. En een flinke ook. Als je weet dat een flinke groep kiezers het gevoel heeft dat ze niet gehoord worden dan moet je daar iets aan doen. En nu zien we met de Brexit dat alle partijen daar dus niet in zijn geslaagd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:52

Apple schreef:
Het verbaast mij helemaal niets dat de Britten massaal voor een Brexit hebben gestemt. Bijna 72% opkomst, hoogste sinds jaren!
De opkomst zegt niks over massaal stemmen voor een Brexit. ;) De verhouding lag gisteravond laat zelfs nog op een stay :+ Dus zo massaal is er nu ook weer niet gestemd op een Brexit. Sterker nog.. het schommelt gewoon rond 50%/50% Schotland wil blijven, (N)Ierland wil blijven. Groot deel van Wales wil blijven, het verschil zit 'm echt in Engeland zelf en het net aan grootste deel van Wales gaf ook nee aan, maar die wonen zeer geconcentreerd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:54

Cowboy55 schreef:

_O-
En zoiets wil president worden :')

Ik hoorde dat hij is Schotland was/is en daar in een toespraak zei dat de schotten de goede keus hadden gemaakt om eruit te gaan.. terwijl schotland dus echt tegen de brexit is :+

Thesserd

Re: Brexit is een feit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:58

Hahahaha wat een kerel. Het gaat zeker mis in stad België. Die is er eens :Y)

Ik ken overigens 2 mensen die in Turnhout wonen en die zijn wel heeeelemaal klaar met de hoeveelheid allochtonen en de achteruitgang van de veiligheid daar. Ze zijn van plan om naar het platteland te verhuizen hierom. Zijn hier ook Bokkers uit Turnhout die datzelfde gevoel ervaren?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:59

Sammie 48% versus 52% vind ik geen klein verschil. De opkomst geeft aan dat dit een onderwerp is dat de mensen raakt en aan het hart gaat.

Schotland is een minderheid. Noord-Ierland is ook een minderheid. In het 'normale' kiessysteem van de UK met kiesdistricten hebben zij meer kans dat hun stem gehoord wordt. In het geval van een referendum gaat het om absolute aantallen stemmers en niet om kiesdistricten.

En als het gaat om absolute aantallen dan blijkt dat 'rural England' zich massaal heeft uitgesproken voor een Brexit.

8nnemiek: Donald Trump was idd in Schotland en zei dat de Brexit een goede keus was. Hij heeft niet gezegd dat de schotse stem voor de Brexit een goede keus was. Hij heeft ook gezegd dat hij het jammer vond dat Cameron opstapte bijvoorbeeld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:04

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:05

Apple schreef:
En daar hebben de partijen een steek laten vallen. En een flinke ook. Als je weet dat een flinke groep kiezers het gevoel heeft dat ze niet gehoord worden dan moet je daar iets aan doen. En nu zien we met de Brexit dat alle partijen daar dus niet in zijn geslaagd.

Gevoel, gevoel, gevoel? Het gaat toch niet om je gevoel, het gaat om feiten!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:06

Cowboy55 schreef:
Thesserd schreef:

:j

https://www.youtube.com/watch?v=n2CSc9GSlOU

Zo zijn er nog wel meer blundertjes.. Bruce Willes noemt Amsterdam een geweldig land en voormalige kandiaat Rick Santorum wist te vertellen dat bejaarden in Nederland zonder een speciaal reanimeerbandje massaal vermoord worden.

Apple schreef:
Sammie 48% versus 52% vind ik geen klein verschil.

Ik wel. Bij massaal spreek je imo over 25% vs 75%. Niet over iets dat pas 's ochtends vroeg echt goed duidelijk werd. Men ging in Europa naar bed met het idee ze blijven en werden wakker met whut? Ze gaan toch weg?