Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:44

Oh, maar naast dupe zijn er ook voordelen te benoemen aan het geloof van zijn werknemers. Het is een beetje geven en nemen en niet alleen maar nemen, nemen, nemen en nemen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:45

c_esther schreef:
Maar, dan zou de werkgever dus bij voorbaat moeten vragen: okee je bent moslim, doe je Ramadan, kan je dan normaal functioneren? ja, geen probleem. nee? dan kan ik je niet aannemen... ?

Nee natuurlijk niet. Maar het lijkt me logisch dat als je minder functioneert dan anderen om wat voor reden dan ook, jij de eerste bent die eruit gaat. ;)

En er zijn ook zat bedrijven waar je niet aangenomen wordt als je niet op zondag wil werken dus zo raar is dat niet,
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 10-06-16 09:46, in het totaal 2 keer bewerkt

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:45

c_esther schreef:
Maar, dan zou de werkgever dus bij voorbaat moeten vragen: okee je bent moslim, doe je Ramadan, kan je dan normaal functioneren? ja, geen probleem. nee? dan kan ik je niet aannemen... ?

Dat mag je niet meer vragen, want dat zou discriminatie zijn.
Ze mogen toch de ramadan doen, gewoon niet zeuren of slabakken dat ze honger hebben

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:48

Sammie schreef:
Oh, maar naast dupe zijn er ook voordelen te benoemen aan het geloof van zijn werknemers. Het is een beetje geven en nemen en niet alleen maar nemen, nemen, nemen en nemen.

Welke dan?
En er staat nergens dat de werkgever alleen maar mag nemen.
Maar waarom zouden er voorkeursbehandelingen moeten bestaan op basis van geloof?
Voorkeursbehandelingen die geld kosten.
En de harde waarheid is, in deze maatschappij, dat er 'voor jou tien anderen' zijn als het draait om geld.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:50

@janneke2 als het haar niet lukte, dan kan ze haar werk dus niet doen. Of ze nou wel of niet aanwezig was.

Regels mbt goed werkgeverschap? Als contract binnenkort af zou lopen, zou zo'n maand wel eens je baan kunnen kosten. Ja werkgever moet religie accepteren, maar niet de consequenties die er aan vast hangen. Niet productieve werknemer kost te veel geld.

Ik zou ook niet willen bepalen hoe zij haar religie invult, haar keuze, maar de consequentie kan dus dan wel zijn dat je eruit vliegt.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:51

Even offtopic....maar hebben jullie wel eens gerekend hoeveel pauze rokers hebben?
Ik denk dat die half-1 uur extra pauze hebben alleen maar door een pafje te doen, gezamelijk buiten kletsen, het heen en weer lopen naar de rookplek.

Wat is er dan schadelijker voor het bedrijf, een moslim die ramadan doet, of een roker?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:51

Er is er hier al een benoemd (werken met de kerst/pasen/pinksteren).

Bovendien google eens op de protestantse werkethos.. Het is niet voor niks dat er zo'n verschil tussen noord en zuid europa is :)

Wat dat betreft klink ook jij lekker calvinistisch :D 'Tijd kost geld'

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:52

Tivoli schreef:
Cowboy55 schreef:

Hmmm....de meeste bedrijven hebben toch ook maar te accepteren dat ze zo'n 45-48 dagen per jaar medewerkers hebben die minder presteren? Op MAANDAG?

-O- echt?
Als ik structureel op maandagen mijn werk halfbakken zou uitvoeren zou ik er net zo goed uitvliegen. En ook moslims werken op maandag :)* Dus wat dat er mee te maken heeft..?

Moslims worden niet geacht (veel) alcohol te drinken en zullen dus ook minder snel met een kater op hun werk verschijnen. Ik hoor ze bij ons bedrijf ook nooit op maandag roepen dat ze 'gaar' zijn. iets waar de jonge niet-moslims bij ons bedrijf zich nog wel eens op laten voor staan.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:52

Bij heel veel bedrijven is roken in je vaste pauzetijd, dus dat gaat af van je tijd om te lunchen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:53

future_vet schreef:
Bij heel veel bedrijven is roken in je vaste pauzetijd, dus dat gaat af van je tijd om te lunchen

Die zijn er zeker, maar of dat meer dan 50% is.. Ik hoef hier maar een rondje te doen en ik zie standaard telkens andere mensen voor het pand staan paffen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:53

inochiyo schreef:
Religie is een keuze opzich, dus ook de ramadan. Helemaal geen overmacht.

Nou, wellicht is religie een keuze, - als jij graag zo wilt denken dan mag dat, maar dan wel eentje waarin je volledig vrij hoort te zijn.
Dus geen gemiep van "nou, jij kiest daar zelf voor, en ik heb niets met jouw keuzes te maken".
Citaat:
Dus ook geen excuus, of je werkt door zonder te klagen of je eet en werkt door zonder te klagen. Je god zal je heus wel vergeven.

Uiteraard hebben we vrijheid van meningsuiting dus als jij dit zo vindt, mag je dit zo zeggen.

Wat een en ander wel erg lastig maakt, is dat ik jouw woorden hoor dat je niets van godsdiensten weet, er niet ovet na denkt en dat het je eigenlijk ook weinig interesseert.
Ik vind dat jammer, maar die keuze heb je.

Ik vind het ook jammer dat 'een casus' van iemand die haar uiterste beste heeft gedaan, op gegeven moment verwordt tot iets met excuses, klagen en "doe maar gewoon zoals ik".

(Persoonlijk hecht ik erg aan mijn vrijheid om niet te doen zoals anderen.)

Citaat:
Ik ken mensen zat die uit hun geloof gestapt zijn, vind de familie dat jammer, natuurlijk, maar daar gaan ze je heus niet anders door bekijken, je blijft nogsteeds hun zoon/dochter, etc...
Doen ze dat wel, dan mag je blij zijn dat je voor jezelf gekozen hebt, als ze dat al niet kunnen respecteren scheelt er meestal wel meer

Ik vind dit weinig te maken hebben met "religie is een keuze".

Religie is veel meer dan iets wat je van je ouders leert, maar heussies waar ook weg kan gooien.
(En helaas zijn lang niet alle families zo vergevingsgezind, al is ook dat off topic.)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:54

A3a1 schreef:
Even offtopic....maar hebben jullie wel eens gerekend hoeveel pauze rokers hebben?
Ik denk dat die half-1 uur extra pauze hebben alleen maar door een pafje te doen, gezamelijk buiten kletsen, het heen en weer lopen naar de rookplek.

Wat is er dan schadelijker voor het bedrijf, een moslim die ramadan doet, of een roker?

Geen van beide...tenzij je Calvinistisch bent.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:54

Cowboy55 schreef:
Moslims worden niet geacht (veel) alcohol te drinken en zullen dus ook minder snel met een kater op hun werk verschijnen. Ik hoor ze bij ons bedrijf ook nooit op maandag roepen dat ze 'gaar' zijn. iets waar de jonge niet-moslims bij ons bedrijf zich nog wel eens op laten voor staan.

Lekker over één kam scherend: alsof niet moslims zich op zondagavond vol gooien?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:55

Sammie schreef:
Er is er hier al een benoemd (werken met de kerst/pasen/pinksteren).

Bovendien google eens op de protestantse werkethos.. Het is niet voor niks dat er zo'n verschil tussen noord en zuid europa is :)

Wat dat betreft klink ook jij lekker calvinistisch :D 'Tijd kost geld'

Ik constateer alleen hoe het er in de praktijk aan toe gaat in deze maatschappij. Of ik zelf die visie deel is een ander verhaal. Ik werk voor mijzelf,voor klanten.
En of dat nou calvinistisch is of niet, voor mij is tijd (gewerkte tijd) inderdaad geld.
En dus ook; niet gewerkte tijd= geen geld.

Edit: dat is 1 voordeel dat je benoemd,niet meerdere,zoals je aanhaalde een pagina terug?
Bovendien zijn er ook zat ongelovigen die met Pasen/kerst/Pinksteren willen en zullen werken.
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 10-06-16 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:57

future_vet schreef:
Cowboy55 schreef:

Lekker over één kam scherend: alsof niet moslims zich op zondagavond vol gooien?

Ken genoeg transportbedrijven die op maandagochtend preventieve alcoholcontroles houden... En google nou gewoon eens op "maandag kater". Het is gewoon een ding hoor.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:58

Tivoli schreef:
Ik constateer alleen hoe het er in de praktijk aan toe gaat in deze maatschappij. Of ik zelf die visie deel is een ander verhaal. Ik werk voor mijzelf,voor klanten.
En of dat nou calvinistisch is of niet, voor mij is tijd (gewerkte tijd) inderdaad geld.
En dus ook; niet gewerkte tijd= geen geld.

De meeste bedrijven sturen tegenwoordig op output en resultaat en niet op de tijd die je binnen de muren van het bedrijf doorgebracht hebt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:59

Hoe het in de praktijk aan toe gaat in deze maatschappij?? Maar dat was toch eigen keuze? Of toch stiekem maar niet en zijn we gewoon een product van de maatschappij (onze sociale omgeving) en dienen we ons daar maar in mee te bewegen. Doe je dat niet, lig je eruit en dat wil een dier dat een kudde nodig heeft om te overleven niet. Slikken of stikken dus. Tijd is geld = calvinistisch = is een 'godsdienst' dingetje.. Voorzover religie is een keuze. De basis van je normen en waarden komen uit je opgroeiopgeving, waar je groot gebracht mee wordt en waar je in leeft. 'Het is een keuze' is dus iets te simpel gesteld. Klein beetje verdraagzaam zit er immers ook niet meer in, zou ook een keuze kunnen zijn, maar wordt toch maar niet voor gekozen?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 10-06-16 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:00

Cowboy: Waar het gaat, maar zoals in het voorbeeld in dit topic, gaat dat nogal moeilijk. Sorry, paarden jullie krijgen nu geen eten maar pas later want moet nu rusten.
Zo zijn er veel sectoren waar je met levende wezens werkt, waar dat niet gaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:00

future_vet schreef:
@janneke2 als het haar niet lukte, dan kan ze haar werk dus niet doen. Of ze nou wel of niet aanwezig was.

Klopt.
Mij irriteerde die knipoog.
Terwijl er een wereld van verschil ligt, ook juist mbt rechten en plichten van werknemers tussen "gewoon maar wegblijven" versus "komen, doen wat je kunt en het blijkt te veel te zijn".
Citaat:
Regels mbt goed werkgeverschap? Als contract binnenkort af zou lopen, zou zo'n maand wel eens je baan kunnen kosten. Ja werkgever moet religie accepteren, maar niet de consequenties die er aan vast hangen.

Kom op zeg!
Zegt de naam. 'bisschop Gijsen' jou iets?
"Je mag het wel zijn, maar je mag het niet doen" - dat is een belachelijk idee.
Staat gelukkig ook nergens in wet.
*zucht van opluchting*

(Ik heb al -tig keer dingen geschreven over onderhandelingen etc etc.)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:01

Sammie schreef:
Hoe het in de praktijk aan toe gaat in deze maatschappij?? Maar dat was toch eigen keuze? Of toch stiekem maar niet en zijn we gewoon een product van de maatschappij (onze sociale omgeving) en dienen we ons daar maar in mee te bewegen. Slikken of stikken dus. Tijd is geld = calvinistisch = is een 'godsdienst' dingetje.. Voorzover religie is een keuze. De basis van je normen en waarden komen uit je opgroeiopgeving, waar je groot gebracht mee wordt en waar je in leeft. 'Het is een keuze' is dus iets te simpel gesteld. Klein beetje verdraagzaam zit er immers ook niet meer in, zou ook een keuze kunnen zijn, maar wordt toch maar niet voor gekozen?

'Het is een keuze' waren ook niet mijn woorden :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:02

Janneke: Maar wie moet het werk doen, wat zij niet kan? Er zijn veel situatie waar het werk niet "even" kan blijven liggen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:03

Nee, maar ik neem dan ook meerdere dingen mee in één post :) Immers stelde je wel dat er enkel maar dat dupe / nadelen zijn aan geloof. Zonder dat geloof was de uitspraak tijd is geld niet zo populair geweest :))
Laatst bijgewerkt door Sammie op 10-06-16 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:03

Contra wat ik een paar keer langs zag komen: voor de wat strengere lieden onder ons zijn feestdagen zoals 2e kerstdag, 2e paasdag en 2e pinksterdag wel degelijk dagen met kerkgang.
Dus niet zomaar een vrije dag, maar wel degelijk een met religieuze betekenis.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:05

chanel1985 schreef:
Janneke: Maar wie moet het werk doen, wat zij niet kan? Er zijn veel situatie waar het werk niet "even" kan blijven liggen.

Ik heb bij grote herhaling het woord "onderhandelen" gebruikt, dus ik snap de vraag niet zo heel erg goed.

Ook bij herhaling : ik werk in de zorg - een soort van 24 uurs bedrijf. Niemand kan dus altijd alle werk doen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:05

@janneke2 ik zou niemand er van houden niet mee te doen met de ramadan, dus dat van die bisschop gaat niet op, maar ik geef geen voorkeursbehandeling.
Kun je goed werken ondanks de ramadan, hoor je mij niet klagen, maar als je lichaam je vertelt dat je eigenlijk te veel vraagt, dan zou ik dat niet accepteren nee.