Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
c_esther schreef:Maar, dan zou de werkgever dus bij voorbaat moeten vragen: okee je bent moslim, doe je Ramadan, kan je dan normaal functioneren? ja, geen probleem. nee? dan kan ik je niet aannemen... ?
c_esther schreef:Maar, dan zou de werkgever dus bij voorbaat moeten vragen: okee je bent moslim, doe je Ramadan, kan je dan normaal functioneren? ja, geen probleem. nee? dan kan ik je niet aannemen... ?
Sammie schreef:Oh, maar naast dupe zijn er ook voordelen te benoemen aan het geloof van zijn werknemers. Het is een beetje geven en nemen en niet alleen maar nemen, nemen, nemen en nemen.
Tivoli schreef:Cowboy55 schreef:
Hmmm....de meeste bedrijven hebben toch ook maar te accepteren dat ze zo'n 45-48 dagen per jaar medewerkers hebben die minder presteren? Op MAANDAG?
echt?
Als ik structureel op maandagen mijn werk halfbakken zou uitvoeren zou ik er net zo goed uitvliegen. En ook moslims werken op maandagDus wat dat er mee te maken heeft..?
inochiyo schreef:Religie is een keuze opzich, dus ook de ramadan. Helemaal geen overmacht.
Citaat:Dus ook geen excuus, of je werkt door zonder te klagen of je eet en werkt door zonder te klagen. Je god zal je heus wel vergeven.
Citaat:Ik ken mensen zat die uit hun geloof gestapt zijn, vind de familie dat jammer, natuurlijk, maar daar gaan ze je heus niet anders door bekijken, je blijft nogsteeds hun zoon/dochter, etc...
Doen ze dat wel, dan mag je blij zijn dat je voor jezelf gekozen hebt, als ze dat al niet kunnen respecteren scheelt er meestal wel meer
A3a1 schreef:Even offtopic....maar hebben jullie wel eens gerekend hoeveel pauze rokers hebben?
Ik denk dat die half-1 uur extra pauze hebben alleen maar door een pafje te doen, gezamelijk buiten kletsen, het heen en weer lopen naar de rookplek.
Wat is er dan schadelijker voor het bedrijf, een moslim die ramadan doet, of een roker?
Cowboy55 schreef:Moslims worden niet geacht (veel) alcohol te drinken en zullen dus ook minder snel met een kater op hun werk verschijnen. Ik hoor ze bij ons bedrijf ook nooit op maandag roepen dat ze 'gaar' zijn. iets waar de jonge niet-moslims bij ons bedrijf zich nog wel eens op laten voor staan.
Sammie schreef:Er is er hier al een benoemd (werken met de kerst/pasen/pinksteren).
Bovendien google eens op de protestantse werkethos.. Het is niet voor niks dat er zo'n verschil tussen noord en zuid europa is![]()
Wat dat betreft klink ook jij lekker calvinistisch'Tijd kost geld'
future_vet schreef:Cowboy55 schreef:Moslims worden niet geacht (veel) alcohol te drinken en zullen dus ook minder snel met een kater op hun werk verschijnen. Ik hoor ze bij ons bedrijf ook nooit op maandag roepen dat ze 'gaar' zijn. iets waar de jonge niet-moslims bij ons bedrijf zich nog wel eens op laten voor staan.
Lekker over één kam scherend: alsof niet moslims zich op zondagavond vol gooien?
Tivoli schreef:Ik constateer alleen hoe het er in de praktijk aan toe gaat in deze maatschappij. Of ik zelf die visie deel is een ander verhaal. Ik werk voor mijzelf,voor klanten.
En of dat nou calvinistisch is of niet, voor mij is tijd (gewerkte tijd) inderdaad geld.
En dus ook; niet gewerkte tijd= geen geld.
future_vet schreef:@janneke2 als het haar niet lukte, dan kan ze haar werk dus niet doen. Of ze nou wel of niet aanwezig was.
Citaat:Regels mbt goed werkgeverschap? Als contract binnenkort af zou lopen, zou zo'n maand wel eens je baan kunnen kosten. Ja werkgever moet religie accepteren, maar niet de consequenties die er aan vast hangen.
Sammie schreef:Hoe het in de praktijk aan toe gaat in deze maatschappij?? Maar dat was toch eigen keuze? Of toch stiekem maar niet en zijn we gewoon een product van de maatschappij (onze sociale omgeving) en dienen we ons daar maar in mee te bewegen. Slikken of stikken dus. Tijd is geld = calvinistisch = is een 'godsdienst' dingetje.. Voorzover religie is een keuze. De basis van je normen en waarden komen uit je opgroeiopgeving, waar je groot gebracht mee wordt en waar je in leeft. 'Het is een keuze' is dus iets te simpel gesteld. Klein beetje verdraagzaam zit er immers ook niet meer in, zou ook een keuze kunnen zijn, maar wordt toch maar niet voor gekozen?
chanel1985 schreef:Janneke: Maar wie moet het werk doen, wat zij niet kan? Er zijn veel situatie waar het werk niet "even" kan blijven liggen.