Crowdfunding voor luxe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:54

Tien jaren geleden heb ik voor een hond van mij ruim 10000 euro aan medische kosten betaald voor het implanteren van een kunstheup en het proberen te redden van een beenbreuk complicatie en alle vooronderzoeken daar omheen en van zijn rug.
Daarvoor heb ik in het afgelopen jaar bij een paard anderhalve koliekoperatie kunnen laten doen en bij een ander paard twee kiezen operatief laten verwijderen en nog zat ik bij beide paarden samen nog niet op 10000 euro.
Als je niet wilt laten inslapen kan een hond ook behoorlijk in de kosten gaan lopen. En dan maakt het niet uit of je een herder of een chihuahua hebt.
Het is toch een goede ontwikkeling dat men voor luxe gaat crowdfunden? Beter als stelen of oplichten. Het is een eerlijke manier, acceptabel en onschadelijk.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:58

chanel1985 schreef:
Nee, maar het topic gaat over crowfunding voor luxe, en een paard hoort daarbij aangezien dat geen levensnoodzakelijk iets is. Net zoals een ferrari luxe is, een villa met zwembad,.. We kunnen daar allemaal een noodzaak aan knopen, maar dan nog blijft dat een luxe.

Dan nogmaals.
Crowdfunding is niet alleen aan armoede gebonden. Crwodfunidng is niet alleen voor eerste levensbehoefte.Het kan voor van alles gebruikt worden, het is ieder goed recht om die vraag voor geld te stellen.
Wat een ander daar van vind doet er eigenlijk niet toe.
Het enige wat je kan doe is wel of niet doneren, verder maakt het niet uit

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:03

De discussie gaat hier een compleet andere kant op..

Om het ontopic te houden. Ik zou zelf nooit een crowdfunding voor iets als een paard of ander luxe product starten. Maar ik kan me er ook niet druk om maken dat anderen dat wel doen. Ik zou zelf geen geld doneren, omdat ik het niet nodig vind, maar als anderen dat willen; prima!
Natuurlijk wel zolang er eerlijkheid is over waar het geld naartoe gaat.

Ik snap ook niet waarom sommige zich er wel zo druk om maken, want het doneren is puur vrijwillig en je gaat toch niet voor een ander bepalen waar hij zijn geld aan uitgeeft...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:05

Inderdaad, en ik kies ervoor om niets te doneren als het geld dient voor iets van luxe te kopen.

In dit topic vraagt ts naar meningen over dit onderwerp. Dit is mijn mening.

Dat andere wel zouden doneren, even goede vrienden. k zou zelf voor zoiets geen geld gaan bedelen maar dat is weer een persoonlijk iets. Als ik geen geld heb ervoor, dan moet ik andere beslissingen gaan maken.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:06

Azmay schreef:
Ook niet iedereen kan dat, ik zou willen dat ik kon werken..

Dat was mijn tweede punt maar die haalde ik maar niet aan voordat daar de volgende discussie over losbarst. Ik zelf werk wel hoor maar kan me ook inleven in mensen waarvoor dat niet lukt.

vuurneon

Re: Crowdfunding voor luxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:17

Crowdfunding voor luxe, ik werk zelf niet mee aan het belonen van dat gebedel. Maar heb er ook niets op tegen dat mensen zich laten crowdfunden voor luxe dingen en ook prima als mensen daar aan mee willen betalen :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:28

Gianti schreef:
ik vind erg jammer dat je het persoonlijk speelt en iemands leeftijd erbij haalt

Sorry even offtopic
Ik denkt dat een hoop discussies op bokt veel helderder zouden zijn als we de leeftijd wel weten.

Er zijn hier meiden van 13, 14, 15, 16 die praten alsof ze alles weten. Meningen hebben die rotsvast staan....en waar ik alleen maar kan denken. ...de tijd zal het je leren.

Dus als KBK leeftijd erbij haalt vind ik dat alleen maar logisch.
Je leeftijd zou eigenlijk al in het profiel moeten staan.
Of onderwerpen voor boven de 18 en onderwerpen voor boven de 30/35.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:57

A3a1 schreef:
Gianti schreef:
ik vind erg jammer dat je het persoonlijk speelt en iemands leeftijd erbij haalt

Sorry even offtopic
Ik denkt dat een hoop discussies op bokt veel helderder zouden zijn als we de leeftijd wel weten.

Er zijn hier meiden van 13, 14, 15, 16 die praten alsof ze alles weten. Meningen hebben die rotsvast staan....en waar ik alleen maar kan denken. ...de tijd zal het je leren.

Dus als KBK leeftijd erbij haalt vind ik dat alleen maar logisch.
Je leeftijd zou eigenlijk al in het profiel moeten staan.
Of onderwerpen voor boven de 18 en onderwerpen voor boven de 30/35.

Sorry maar zie regelmatig meiden van 14 beter redeneren dan iemand van in de 40. Ja sommige zullen denken dat ze wijsheid in pacht hebben, maar die heb je in elke leeftijd wel.

"De tijd zal het je leren" vind ik dan ook zo'n dood doener. Ik durf mijn hand voor in vuur te steken dat ik al veel meer levens ervaring had op mijn 16de dan menig die de 30 waren gepasseerd en met mij vele. Beoordeel iemand op de inhoud van zijn berichten niet op zijn leeftijd, want je weet van niemand alles wat er achter het profiel schuilt en waaruit ze tot hun kijk zijn gekomen

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 13:02

De kaart is niet het gebied.
Redeneren is niet het leven zelf.
Een dier is geen product.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 13:47

Die zijn er inderdaad ook Gianti.
Maar mijn werk in oa de jongerenhulpverlening heeft me geleerd dat een 16 jarige, ondanks dat, meestal nog niet volwassen is.
Een hele tijd heb ik me behoorlijk laten inpakken door jongeren die het zo goed wisten. Ik was ook echt verbaasd Hoe wijs die waren.
Maar er is wijs en wijs.

Dus eigenlijk zegt je opmerking meer over die 30 jarigen.
Of de verwachting die anderen van een 30 jarige heeft.

En dat jij misschien de 16 jarige bent die werkelijk volwassen was.
Ik ga mijn vingers niet branden aan daar een uitspraak over te doen.

Het is een grote noemer en uitzonderingen zijn er altijd.

En verder is dit zo offtopic dat ik het erbij laat.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 13:50

Zelf zou ik niet zo snel een crowdfunding aanmaken voor luxe (paarden, vakanties, enz).
Toch heb ik geen probleem als andere ze wel aanmaken. De keuze ligt altijd bij jezelf of je geld doneert of niet. Er wordt niet naar je mening gevraagd maar of je iets doneert. Deze donatie is helemaal vrijwillig

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:53

Domheid is gelukkig niet aan leeftijd gebonden. Of positiever geformuleerd: verstand is het enige in deze wereld wat eerlijk is verdeeld. :+

Misschien is het goed het accent in deze discussie iets te verleggen, want ik lees inmiddels veel dingen voor de derde keer. Volgens mij zit het 'probleem' niet zozeer bij crowdfunding voor luxe, maar bij crowdfunding voor het individuele belang. Door geld te vragen voor iets wat slechts jouw eigen belang dient stel je impliciet jouw individuele belang boven het belang van anderen. Ik denk dat de weerstand precies daar zit. Ik kan geen andere verklaring verzinnen dan dat iemand achter zo'n verzoek nogal verwend en wereldvreemd is. Dat is voor die persoon zelf ook vervelend en hij of zij kan daar wellicht niets aan doen, maar dat wil niet zeggen dat het dan maar geaccepteerd moet worden. Ik vind het te gemakkelijk en haast ongeïnteresseerd om te zeggen dat vragen ook in zo'n geval vrij staat. In de (hoogst onwaarschijnlijke) situatie dat ik ooit met mijn kind bij de slager sta en zij voordat de slager iets kan zeggen zelf om een plakje worst vraagt zullen we toch echt wel even een serieus geprekje hebben. Natuurlijk kan je verdedigen dat vragen relatief onschuldig is, omdat de ander altijd 'nee' kan zeggen, maar dat neemt niet weg dat een vraag ongepast, onfatsoenlijk of ronduit schaamteloos kan zijn. Dat is naar mijn mening precies wat aan de orde is als mensen met behulp van crowdfunding en een zielig verhaal geld inzamelen om hun persoonlijke wensen te vervullen.

Als je het mij vraagt is crowdfunding bij uitstek geschikt voor zaken waar niet het individuele belang, maar het publieke belang centraal staat. Denk bijvoorbeeld aan het vervangen van een speeltoestel in de plaatselijke speeltuin. Nu de overheid zich terugtrekt komen dit soort dingen vaak in het gedrang en aangezien niemands individuele belang groot genoeg is gaan soms dingen verloren ondanks dat ze heel breed worden gewaardeerd. Een crowdfunding is dan een geweldig middel om dingen voor elkaar (en letterlijk voor elkaar) te krijgen.

Ook voor het opstarten van een onderneming kan ik me voorstellen dat crowdfunding geschikt kan zijn, aangezien ook hierbij sprake kan zijn van een publiek belang. Het idee achter een onderneming is immers meestal niet alleen om winst te maken, maar ook om een product of dienst aan te bieden waar mensen echt iets aan hebben. Ik zou bereid zijn om geld te doneren als ik vind dat er een publiek belang mee gediend is. Als de oprichter daardoor uiteindelijk in zijn levensonderhoud kan voorzien is dat hem van harte gegund, maar het zou voor mij niet de reden zijn om geld te geven. Waar het puur om geld verdienen gaat is crowdfunding niet nodig, want wie een waterdicht commercieel verhaal heeft zal investeerders vinden. Het gaat dan ook juist om ondernemingen waar winst maken niet evident is, maar waar wel sprake is van een publiek belang.

Dat zou je ook kunnen verdedigen in het geval van de topsporter die ondersteund wordt om naar een grote wedstrijd te gaan. Natuurlijk is dat in het belang van die sporter zelf, maar ik denk dat veel mensen er in mee zouden gaan dat er ook sprake is van een publiek belang. Er zijn immers veel mensen die intens meeleven en meegenieten en zelfs delen in het gevoel van trots bij een goede prestatie. Wie dat zelf niet zo ervaart zal er ongetwijfeld anders over kunnen denken, maar het maakt dat ik een crowdfunding in een dergelijke situatie wel te verantwoorden vind. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik zelf niet snel geld zou geven hiervoor.

Crowdfunding voor hulp bij een ernstige ziekte vind ik een beetje een grensgeval. Aan de ene kant staat het individuele belang daar centraal, maar aan de andere kant wordt wel heel pijnlijk duidelijk gemaakt dat we als samenleving blijkbaar ernstig falen in het bieden van voldoende hulp. Een crowdfundingsactie dient dan niet zozeer een publiek belang, maar 'repareert' wel een publiek falen. De morele claim die in dit soort situaties wordt gelegd vind ik eigenlijk wel terecht, dus ik zou daar geen moeite mee hebben en zelfs wel overwegen om hieraan mee te doen.

Kortom, crowdfunding voor luxe vind ik prima als er sprake is van een publiek belang, maar persoonlijke wensenlijstjes lever je maar in bij Sinterklaas.

Overigens heb ik bepaalde opvattingen extra scherp geformuleerd om een punt duidelijker te maken of een reactie te ontlokken, maar het is niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:59

Ik zou het niet doen maar wat een ander doet, moet hij zelf weten. Als iedereen nou andermans keuze zou respecteren (iets anders als er achter staan!) zou het een stuk makkelijker zijn op de wereld...

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:02

Moderatoropmerking:
Het is begrijpelijk dat een discussie als deze stof doet opwaaien, en dat mensen zeer verschillende meningen kunnen hebben. Wel willen we jullie vragen om de sfeer prettig te houden. Daarnaast een verzoek om terughoudend te zijn met het bespreken van zeer specifieke situaties, bijv. van andere gebruikers of kennissen: dat kan kwetsend zijn voor de betreffende persoon en is bovendien niet nodig voor het voeren van deze discussie.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:07

VivaLaVida schreef:
Ik zou het niet doen maar wat een ander doet, moet hij zelf weten. Als iedereen nou andermans keuze zou respecteren (iets anders als er achter staan!) zou het een stuk makkelijker zijn op de wereld...

Gemakkelijker misschien wel, maar ook beter? Een samenleving bouw je niet op vrijheid blijheid alleen, maar op een gedeelde set van normen en waarden waarover men uiteraard in discussie blijft. Dat noemen we beschaving. Desinteresse wordt al te vaak verpakt als tolerantie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:51

Shadow0 schreef:
Kuggur schreef:
Ik moet met mijn partner een gezin onderhouden, dat heeft prioriteit over een hobby.
Lijkt me eigenlijk een vanzelfsprekende zaak.

Maar... stel dat het nog slechter zou gaan. Zou je dan je gezin de deur uitzetten, 'sorry, jullie zijn geen levensbehoefte, dop je eigen boontjes maar, ik heb nu even het geld nodig voor mijn eigen eten.'?

Hahaha, serieus, die absurde analogie lanceer je ?
Hoe kom je erbij dat ik mijn gezinsleden zou behandelen als een paard? (Even afgezien va het feit dat het paard niet aan zijn lot zou overlaten, slachten of verkopen schreef ik).

Dat je de grof beledigende aaname durft te maken dat ik mijn eerste levensbehoeften prioriteit zou geven over die van mijn vrouw en kinderen, dat is geen aardige discussietechniek Shadow0. Ben wel wat van je gewend, maar dit is een nieuw dieptepunt.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:11

goeroe schreef:
VivaLaVida schreef:

Gemakkelijker misschien wel, maar ook beter? Een samenleving bouw je niet op vrijheid blijheid alleen, maar op een gedeelde set van normen en waarden waarover men uiteraard in discussie blijft. Dat noemen we beschaving. Desinteresse wordt al te vaak verpakt als tolerantie.

Normen en waarden alleen daarover bestaan werelden van verschil.

Even een voorbeeld uit de tijd dat ik op school zat:
Veiligheid, hoe zie je dat?
Bij mij op werk moesten alle schoonmaakmiddelen achter slot en grendel.

Mijn klasgenoot in het gevangeniswezen keek me aan en voerde een vurig pleidooi over met 2 man de deur van de isoleercel openen.

En zo bleek dat iedereen door zijn eigen bril heen kijkt.

Als ik de discussies hier op bokt lees dan is het ondanks de grote gemene deler, paarden, zo dat er over bijna alles een felle discussie kan ontstaan.

Dus gezamenlijke normen en waarden....mwahhhh....

Ik weet zeker als we het hier over veiligheid gaan hebben dat iedereen daar heel andere normen en waarden voor zal hanteren.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 21-05-16 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:12

Ik kreeg ooit in een lopend topic van mij de tip : zet je verhaal op fb en kijk wat er uit voortkomt.
Het paard had destijds een gebroken been.
Het schaamrood sprong mij direct al op de kaken.... het idee al.
Uiteindelijk is het hele herstel op de begrote €7.500/10.000 uitgekomen.
Een hele lange tijd later was ik nog steeds bezig om met mijn (te) lage inkomen de afbetalingen weg te werken.
Maar het is wel gelukt.
Wellicht had het makkelijk geweest om aan crowdfunding te doen maar het ging volledig tegen mijn gevoel in.

Om een paard aan te schaffen via crowdfunding zou ik al helemaal niet nadenken.

Toch ben ik van mening dat ieder het voor zich moet weten.
Ik heb er immers Geen last van.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:14

Sorry, als je een crowdfundingsactie moet houden om een paard terug te kopen vraag ik me af of je daarna ook crowdfundingsactie gaat houden voor het betalen van de pensionstal, het voer, hoefbeslag of een dure dierenarts, dierenfysiotherapeut of ostheopathierekening.

Maar iedereen is vrij om zo'n actie te houden, ik zal alleen niet inleggen :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:15

Een paard een eerste levensbehoefte.. ik schaam me gewoon als 'rijke' Nederlander met paard dat iemand dat zegt.

Je kunt wel zeggen dat een paard voor jou persoonlijk heel belangrijk is. Maar ik denk dat als je aan ieder persoon in een 3e wereldland vraagt wat zijn eerste levensbehoefte is, niemand een paard zal opnoemen.

Mensen die crowdfunding gebruiken voor luxe, prima, moeten ze zelf weten.
Ik doneer liever aan iets anders.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:22

Kuggur schreef:
Kuggur schreef:
Ik moet met mijn partner een gezin onderhouden, dat heeft prioriteit over een hobby.
Lijkt me eigenlijk een vanzelfsprekende zaak.

Dit is quote van shadow.
Maar... stel dat het nog slechter zou gaan. Zou je dan je gezin de deur uitzetten, 'sorry, jullie zijn geen levensbehoefte, dop je eigen boontjes maar, ik heb nu even het geld nodig voor mijn eigen eten.'?

Kugger schreef
Hoe kom je erbij dat ik mijn gezinsleden zou behandelen als een paard? (Even afgezien va het feit dat het paard niet aan zijn lot zou overlaten, slachten of verkopen schreef ik).

Dat je de grof beledigende aaname durft te maken dat ik mijn eerste levensbehoeften prioriteit zou geven over die van mijn vrouw en kinderen, dat is geen aardige discussietechniek Shadow0. Ben wel wat van je gewend, maar dit is een nieuw dieptepunt.[/quote]

Nou, jij vat het op als belediging,
Maar even los van jou als persoon.

De aanname dat het slecht gaat en eerste levensbehoeftes.
Ik vind het erg interessant om eens na te denken wanneer en hoe, die zich uit.

Is het "hebben" van vrouw/man en kinderen misschien wel heel egoïstisch?
Ik kan niet alleen zijn, terwijl zij misschien beter af zijn ergens anders.

Wat een impact deze gedachtegang!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:33

Uiteindelijk doe je altijd alles uit eigen belang, ook jezelf opofferen voor je familie of belangeloos doneren. Alles zodat jij het juiste gevoel van binnen krijgt.
Want als het je worst zou wezen dan zou je het niet doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:47

Kuggur schreef:
Citaat:

Dat je de grof beledigende aaname durft te maken dat ik mijn eerste levensbehoeften prioriteit zou geven over die van mijn vrouw en kinderen,

Eigenlijk was mijn aanname dat je dat niet zou doen.

En dat wilde ik juist gebruiken om aan te geven hoe enorm sterk de kracht van sociale verbinding is. Zo sterk dat je het volstrekt ondenkbaar vindt dat je voor jezelf zou kiezen ten koste van je gezin. In tegendeel. Veel mensen nemen risico's ver buiten het normale juist om hun gezin te redden, het is een kracht die voorbij een aantal primaire zaken gaat. Het is een kracht die mensen kan brengen tot zelfopoffering en ook tot doorleven voorbij wat voor een mens zelf nog aanvaardbaar is.

Mijn punt is niet dat jij je familie in de steek zou laten. Mijn punt is vooral om te onderkennen hoe enorm sterk de kracht van verbinding is. Maar jij hebt een sociale context van mensen, en dus nemen paarden (op zich vrij logisch en terecht) een wat mindere plek in. De paarden zijn voor jou een aanvulling, het gezin is voor jou hoofdzaak. Dat is prima.

Maar... er zijn dus mensen voor wie de sociale context vooral die met hun dier is. Omdat ze op dat moment niet anders kunnen. Al die enorm krachtige emoties die maken dat jij ver zou gaan voor je gezin, zitten ook in hen, alleen voor de tijd gekoppeld aan een dier en niet aan een netwerk van mensen. Zoals je een gezin niet ziet als 'luxe' voor erbij maar als behoorlijk wezenlijk voor je leven, zo kan een dier in een andere situatie die rol innemen. Noodzakelijk.

Zoals niet elke maaltijd aardappelen is, en je best prima zonder aardappels kunt als je een keur aan gevarieerd voedsel hebt, zo zijn dieren niet de enige vorm van sociaal contact en kun je prima zonder als je een keur aan gevarieerde sociale verbindingen hebt. Dan zijn dieren leuk als 'luxe' - nee, natuurlijk niet helemaal op dezelfde manier want liefde en zorg spelen wel degelijk een rol, maar je maakt een onderscheid tussen mens en dier, en de dieren zijn meer een aanvulling op je leven dan noodzaak.
Maar als je in een noodsituatie terechtkomt en je die rest niet hebt, kan het levensreddend zijn, zoals de verleptste aardappel levensreddend kan zijn als je honger hebt.

Ik vraag vooral om de kracht daarvan niet te onderschatten.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:44

De kracht van verbinding is vreselijk sterk. Ook de verbinding met een dier. in andere topics over paardenmishandeling wordt geklaagd dat een dier maar een ding is en dat het vernieling wordt genoemd. Ik zie hier dat bijna iedereen het paard als uitgangspunt niet interessant vindt. Alsof het maar een ding is wat je weg doet als je geen geld meer hebt. En er schande van spreken als mensen andere manieren zoeken om voor hun paard of ex paard wel wat te willen betekenen.
Ook het zeggen dat een paard een mens niet nodig heeft, is daarop gebaseerd. Een paard vermenselijken is niet goed maar daarmee hoef je al zijn vermogens nog niet weg te redeneren. Paarden kennen vriendschappen, niet alleen onderling maar ook met mensen, genoeg verhalen zijn daarover beschikbaar. Jezelf zo onbelangrijk maken voor je paard is niet reëel. Dus natuurlijk doet de mens er wel toe voor een paard, al is het alleen al om te kunnen blijven op de plek met zijn vrienden waar hij nu woont naast de emotionele binding die hij waarschijnlijk met je heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:19

Ik moet maar ook een account daar even aan maken. Makkelijk manier om wat extra geld bij te verdienen :o

Ik ben btw erg verbaast hoeveel mensen er in trappen. Idd, men plaats mooi verhaal en speelt in op emoties om vervolgens geld binnen voor eigen belang. Het maken van leuke vakantie reisjes, verzoring van hun huisdier, enz.