Jehova filmpje tegen LGBTQ

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:04

DarkoFoitzik schreef:
er is onderzoek gedaan naar genetica en de behoefte aan religie. er is een correlatie aangetoond.

ik bedoel niet dat mensen genetisch een voorkeur hebben aan het Christendom of de islam. ik bedoel de behoefte om ergens in te geleven.

het wilt niet zeggen dat als je ouders gelovig zijn dat het kind dit automatisch ook is. het zelfde dat een kind van dome ouders niet perse dom is. of dat je bruine ogen hebt als beide ouders bruine ogen hebben, etc.

Oke,net zoals mensen aangeboren gevoelig voor verslavingen kunnen zijn,maar daar door niet verslaafd hoeven te worden.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:04

Overigens zag ik hier iemand zeggen dat in ieder geloof kinderen geïndoctrineerd worden. Dat vind ik echt onzin. Ik ben zelf redelijk streng Christelijk opgevoed (ik vind het zelf niet heel streng, maar anderen zullen dat wrs wel vinden :+ ), maar juist binnen de normale christelijke stromingen is het allemaal blijheid en liefde wat je leert als kind. Je hoort ook wel minder leuke bijbelverhalen (die vond ik juist altijd het spannendst :') ), maar het is vooral Jezus voor en na, opstanding, voor ons, schaapjes, liefde blabla. Heb ik daar iets slechts aan over gehouden? Nee. Kies ik er nu voor om te geloven? Nee, dat ook niet. Ik heb gewoon mijn eigen keus en ik ben niet gehersenspoeld.

Eén van de hekele punten die mij aan het geloof deden twijfelen was overigens ook deze LGBTQ kwestie.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:07

Thesserd schreef:
Overigens zag ik hier iemand zeggen dat in ieder geloof kinderen geïndoctrineerd worden. Dat vind ik echt onzin. Ik ben zelf redelijk streng Christelijk opgevoed (ik vind het zelf niet heel streng, maar anderen zullen dat wrs wel vinden :+ ), maar juist binnen de normale christelijke stromingen is het allemaal blijheid en liefde wat je leert als kind. Je hoort ook wel minder leuke bijbelverhalen (die vond ik juist altijd het spannendst :') ), maar het is vooral Jezus voor en na, opstanding, voor ons, schaapjes, liefde blabla. Heb ik daar iets slechts aan over gehouden? Nee. Kies ik er nu voor om te geloven? Nee, dat ook niet. Ik heb gewoon mijn eigen keus en ik ben niet gehersenspoeld.

Eén van de hekele punten die mij aan het geloof deden twijfelen was overigens ook deze LGBTQ kwestie.

ik ben ook van mening dat een gezond zelf denkend mens op een bepaalde leeftijd altijd voor de keuze komt te staan. uiteindelijk kun je zelf kiezen wat je wilt geloven of niet.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:07

beatje schreef:
DarkoFoitzik schreef:
er is onderzoek gedaan naar genetica en de behoefte aan religie. er is een correlatie aangetoond.

ik bedoel niet dat mensen genetisch een voorkeur hebben aan het Christendom of de islam. ik bedoel de behoefte om ergens in te geleven.

het wilt niet zeggen dat als je ouders gelovig zijn dat het kind dit automatisch ook is. het zelfde dat een kind van dome ouders niet perse dom is. of dat je bruine ogen hebt als beide ouders bruine ogen hebben, etc.

Oke,net zoals mensen aangeboren gevoelig voor verslavingen kunnen zijn,maar daar door niet verslaafd hoeven te worden.

inderdaad :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:37

isabel_94 schreef:
In de bijbel staat ook dat je geen kleding mag dragen van verschillende materialen. Alsof mensen zich daaraan houden. Waarom moeten ze bij dit dan wel opeens zo streng gaan doen? Ik vind religie de grootste onzin die er is. De wereld zou zoveel mooier zijn als er geen religie zou zijn.

Dat is de oude joodse wet zoals beschreven in de Thora, de orthodoxe joden houden zich hier zeker nog wel aan!
Christenen zijn door Jezus vrijgemaakt van deze wet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:00

verootjoo schreef:
Dat is de oude joodse wet zoals beschreven in de Thora, de orthodoxe joden houden zich hier zeker nog wel aan!

Dan is de vraag vooral waarom men denkt dat die vrijmaking niet geldt voor de veroordeling van homoseksualiteit.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:09

Shadow0 schreef:
verootjoo schreef:

Dan is de vraag vooral waarom men denkt dat die vrijmaking niet geldt voor de veroordeling van homoseksualiteit.

Omdat daar ook iets over geschreven staat in het Nieuwe Testament.

Shadow0

Re: Jehova filmpje tegen LGBTQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:10

Wat dan en waar?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:26

Daar staat toch dat homoseksualiteit een straf is van God omdat het beschamend is? Maar dat God de heidenen die vrije wil heeft gegeven?

Of lees ik nou heel krom?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:41

Geef een 1 goede reden waarom men zich zou houden aan bijbelteksten (of van andere geschriften) in een tijd dat elk land gewoon eigen wetten heeft om een leefbare maatschappij te houden?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:06

Lusitana schreef:
Geef een 1 goede reden waarom men zich zou houden aan bijbelteksten (of van andere geschriften) in een tijd dat elk land gewoon eigen wetten heeft om een leefbare maatschappij te houden?

Als je gelooft dat je dat voor je God moet doen, tsja... :+ ik zie er ook het heil niet van in.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:12

Waarom gelooft iemand dat hij of zij het van God moet doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:14

Dat is juist geloven toch?
Als jij denkt dat er God is die de ware regels oplegt in plaats van de regels die worden opgelegd door onze aardse wet...

Denk dat je dat kunt vergelijken met een grondwet en een CAO in hun ogen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:53

Als hij/zij iets willen geloven, waarom vind die dan dat anderen zich ook aan de wetten van zijn/haar fantasie zouden moeten houden?

Daarbij, als je kijkt naar geloven waar ze gewoon kunnen bechten om van hun zonden af te komen, wat zijn ze dan waard?
Kinderverkrachting, moord en doodslag, allemaal prima bij gelovigen, als het maar uit de naam van de hogere hand is en/of je te biecht gaat nadien, maar sex hebben zonder de achterliggende gedachte van voortplanting of tussen homo´s, nou dát is pas schandelijk en onnatuurlijk. Terwijl ze dat echt al eeuwen doen hoor, ook de gelovigen, maar dan lekker stiekem en later te biecht gaan.

Je kunt me niet kwader maken dan een geloof erbij halen om wie dan ook te schande te zetten.
Ik ben echt niet tegen geloven als men daar gelukkiger van wordt en steun aan heeft, maar ik ben wel tegen ten schande maken van mensen uit naam van weet ik het wie omdat er ooit mensen zijn geweest die dingen opgeschreven hebben (dat in geval van de bijbel ook aangepast is om de kerk machtiger te maken en vrouwen te onderdrukken) in een tijd waarin de mensen een stuk minder wisten dan nu en alles wat afweek dan ook aan wonderen of werk van de duivel werd toegeschreven.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:57

Lusitana schreef:
Als hij/zij iets willen geloven, waarom vind die dan dat anderen zich ook aan de wetten van zijn/haar fantasie zouden moeten houden?

Daarbij, als je kijkt naar geloven waar ze gewoon kunnen bechten om van hun zonden af te komen, wat zijn ze dan waard?
Kinderverkrachting, moord en doodslag, allemaal prima bij gelovigen, als het maar uit de naam van de hogere hand is en/of je te biecht gaat nadien, maar sex hebben zonder de achterliggende gedachte van voortplanting of tussen homo´s, nou dát is pas schandelijk en onnatuurlijk. Terwijl ze dat echt al eeuwen doen hoor, ook de gelovigen, maar dan lekker stiekem en later te biecht gaan.

Je kunt me niet kwader maken dan een geloof erbij halen om wie dan ook te schande te zetten.
Ik ben echt niet tegen geloven als men daar gelukkiger van wordt en steun aan heeft, maar ik ben wel tegen ten schande maken van mensen uit naam van weet ik het wie omdat er ooit mensen zijn geweest die dingen opgeschreven hebben (dat in geval van de bijbel ook aangepast is om de kerk machtiger te maken en vrouwen te onderdrukken) in een tijd waarin de mensen een stuk minder wisten dan nu en alles wat afweek dan ook aan wonderen of werk van de duivel werd toegeschreven.

ik ben het met je eens. al iemand in een verhaaltje geloofd en dit als waar aan ziet en naar handeld, wil nog niet zeggend at ander emensen dat doen. voor mij persoonlijk is de bijbel het zelfde als de lord of the rings, of elk ander verhaal. het is leuk en er zijn morele kwesties die ten sprake komen. je neemt eruit wat je goed lijkt en left verder. het verstoten van mensen op eigenschappen die jij afkeurt is discriminatie. en dat is bij de wet verboden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:05

http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=1985

Overgens zijn de strenggelovigen er van overtuigd dat er bijbelvertalingen zijn die het werk van de duivel zijn en dat er maar 1 echte bijbel is. Ook de JG´s geloven dat hun bijbel de enige echte is.

Het is eigenlijk ontzettend grappig om te zien hoe diverse stromingen allemaal claimen dat zij het enige echte woord van god/allah/jehova in hun boek hebben.
En uiteindelijk zijn het allemaal sprookjes, mythen, volksverhalen en wat leefregels die in die tijd zin hadden omdat men nog niets van hygiëne en kruisbesmetting wist bv en geen koelkasten hadden etc.
(Daar komt het kosher eten van de joden vandaan en het niet varkens eten van de moslims)

Het is hele interessant om je in geloven te verdiepen, maar je wordt er nou niet bepaald gelovig van. De strengst gelovigen zijn feitelijk de mensen die zich het minst verdiept hebben en slechts volgzaam zijn. Overigens accepteren zelfs die homo´s (ik denk niet dat ze transgenders accepteren), alleen mogen ze dan geen gemeenschap hebben (vraag me af hoe ze dat willen controleren).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:06

Is het wettelijk verboden? Stel ik ben tegen het homohuwelijk, ben ik niet strafbaar hoor. Als ik denk dat praktiserende homoseksuelen niet naar het paradijs gaan, ben ik niet strafbaar.
Vrijheid van geloof is ook recht ;) Betekend niet dat het strafbaar is dat je gelovigen zo vreselijk over 1 kam scheert en het hebt over fantasieverhalen.

Dat bedoel ik ook met wederzijds respect. Ik vind het geen enkel punt als iemand zegt dat praktiserende homo's niet in het paradijs komen, ik noem het geen fantasieverhalen die zij aanhangen en ga al helemaal niet alle gelovigen op 1 hoop gooien. Ook al ben ik zelf niet gelovig, vind ik homoseksualiteit niet een zonde en zie ik zelf de bijbel als interssant geschiedenisboek. Mensen om hun geloof wat belachelijk maken is ook niet netjes. (En blokje associeren met handtastelijke priesters vind ik ronduit kwetsend)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-05-16 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:11

Iedereen mag geloven wat men wilt, maar ik vind het tegenstrijdig als men beweerd dat er in de bijbel staat " heb uw naasten lief" maar precies dan enkel diegene die ook geloven en er naar leven. Die regel telt dan bijvoorbeeld niet voor homo's want die leeft niet volgens de bijbel. Een kind zijn/haar leven ontnemen omdat men geen toelating geeft voor een bloedtransfusie is ook niet echt uw naasten lief hebben. Daar heb ik een probleem mee.
Men brengt schade aan andere door hun geloof, zolang ze dit niet doen, mag ieder geloven wat ze willen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:13

vuurneon schreef:
Dat bedoel ik ook met wederzijds respect. Ik vind het geen enkel punt als iemand zegt dat praktiserende homo's niet in het paradijs komen,

Nou ja, 'geen enkel punt' is weer wat te makkelijk als kinderen worden aangemoedigd om andere kinderen daar ongevraagd mee te kwetsen, dat heeft weinig met respect te maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:15

Ze willen juist de praktiserende homoseksuelen een andere weg laten zien, zodat ze toegang hebben tot het paradijs. Vanuit die liefde. En mijn ervaring is wel dat diegene die aan mijn deur komen ook vriendelijk blijven als ik er anders over denk :)

En heb uw naasten lief, ik heb mijn naasten ook lief die anders denken dan mij :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:18

Shadow0 schreef:
vuurneon schreef:
Dat bedoel ik ook met wederzijds respect. Ik vind het geen enkel punt als iemand zegt dat praktiserende homo's niet in het paradijs komen,

Nou ja, 'geen enkel punt' is weer wat te makkelijk als kinderen worden aangemoedigd om andere kinderen daar ongevraagd mee te kwetsen, dat heeft weinig met respect te maken.

En dat is ook het lastige, want zij bedoelen het niet als kwetsen en pesten, maar komt wel l*llig over en een kind begrijpt dat nog niet. Maar ik hoop dat de ouders van het andere kind dat goed opvangen. Hoort ook bij het opvoeden,je kind wegwijs maken met dergelijke andere gedachtes
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-05-16 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:19

Stel dat je ouders streng gelovig zijn en jij komt thuis met een vriendin. En ze keuren dat helemaal af en willen er niets mee te maken hebben.
Zou je dan daar geen probleem mee hebben?

Waarom is het nodig om iemand anders een andere weg te laten zien? Homo ben je en kan je niet veranderen?
Het is niet om dat zij geloven dat dat slecht is en je dat kan veranderen, dat dat ook zo is.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 10-05-16 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:19

vuurneon schreef:
Is het wettelijk verboden? Stel ik ben tegen het homohuwelijk, ben ik niet strafbaar hoor. Als ik denk dat praktiserende homoseksuelen niet naar het paradijs gaan, ben ik niet strafbaar.
Vrijheid van geloof is ook recht ;) Betekend niet dat het strafbaar is dat je gelovigen zo vreselijk over 1 kam scheert en het hebt over fantasieverhalen.

Dat bedoel ik ook met wederzijds respect. Ik vind het geen enkel punt als iemand zegt dat praktiserende homo's niet in het paradijs komen, ik noem het geen fantasieverhalen die zij aanhangen en ga al helemaal niet alle gelovigen op 1 hoop gooien. Ook al ben ik zelf niet gelovig, vind ik homoseksualiteit niet een zonde en zie ik zelf de bijbel als interssant geschiedenisboek. Mensen om hun geloof wat belachelijk maken is ook niet netjes. (En blokje associeren met handtastelijke priesters vind ik ronduit kwetsend)

het is strafbaar zodra je er naar handeld. daarmee bedoel ik, iemand ontslaan omdat hij homo is, iemand bewust benadelen omdat het niet strookt met jouw geloofs overtuiging.

ik bedoel er niks respectloos mee. maar het is een fantasie boek. hoe is het kwetsbaar dat ik iets verzonnen vind dat andere mensen als waar aan zien. ik scheer het over 1 kam in de zin van fantasie. ik behandel ze niet anders en ze Mogen van mij geloven wat ze willen. ik discrimineer zeker niet tegen mensen die religious zijn. ik geef nu alleen mijn visie over religie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:21

vuurneon schreef:
Ze willen juist de praktiserende homoseksuelen een andere weg laten zien, zodat ze toegang hebben tot het paradijs. Vanuit die liefde.

Doet er niet toe. Je ongevraagd met anderen bemoeien, ongevraagd hun gedrag be/veroordelen en ze willen veranderen is in alleressentieelste zin nou juist niet wat respect inhoudt.

Het IS kwetsend en inbreukmakend, want goede intenties zijn niet het enige wat telt.