Geen 4 mei voor mij....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:39

In de sportschool waar ik sport worden de lessen ook gewoon stilgelegd en kijkt iedereen ook naar de reportage op De Dam. Iets zegt me dat het in Limburg echt niet afwijkt van de rest van Nederland.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:58

Bij ons werd de clinic even stil gelegd gister.
Ik vind het niet meer dan normaal, die 2 minuten per jaar, dat respect kunnen we wel opbrengen

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:00

_San87_ schreef:
eclair98 schreef:
Zo ver ik weet is dodenherdenking ook voor de joden en andere mensen die zijn vermoord door de nazi's. Ook in de andere oorlogen worden er onschuldige mensen vermoord, die nergens voor hebben gekozen. We moeten dit elk jaar herdenken om er voor te zorgen dat het nooit meer gebeurd, want het is dichterbij dan je denkt.

Het gebeurt nog steeds.

Gelukkig niet op wereld schaal, al is het al erg genoeg!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:47

Lusitana schreef:
Sheran schreef:
Het ritueel kan mensen wel tot begrip stimuleren.

Zeker, als er al interesse is. Er moet toch een bepaalde gewilligheid van de persoon uitgaan.
Alleen deelnemen aan een ritueel zorgt niet voor doorgronden van de achtergrond ervan.

Iemand tot een ritueel verplichten zorgt eerder voor afsluiten en verzet dan mee gaan voelen.

En als iets moet, waar zit je dan met je vrijheid, want dat lijkt dan meer een dictatuur....

Men kan hopen dat mensen willen blijven deelnemen en door uitleg ook mensen daartoe stimuleren, en men kan zelf trouw deelnemen, maar het opleggen aan anderen en dan denken dat er dan vanzelf iets goeds uit komt, klopt niet.

niemand verplicht je toch om mee te doen..
je wordt verplicht om 2 minuten per jaar respect te hebben voor velen die wel aan oorlog willen denken en aan de gevolgen..

Anne Frank is geliefd over de hele wereld.. Omdat iedereen haar wil herinneren. Iedereen wil haar verhaal onthouden, omdat het slechts 1 verhaal is van de vele miljoenen verhalen.. Een verhaal dat het tot de openbaarheid heeft gered, waardoor we ons een klein beetje kunnen voorstellen hoe dat geweest moet zijn geweest..

omdat wij dat willen weten, omdat wij ons dat willen herinneren.. En wij is de mens, niet de Nederlander.. Is het boek zo bekend en geliefd geworden.. Zonder de wil om te herinneren, was het boek, en of Anne Frank nu niets meer geweest.

En ja er zal hier en daar iemand zijn die geen bal geeft om gevallenen, of om een collectief geheugen..
die het niet belangrijk vind dat mensen vergeten wat er heeft plaatsgevonden. Dat de verhalen die loskomen geen waarde hebben.. Maar die delven het onderspit voor een groter belang..

nogmaals, dat je niet wilt herdenken prima, of dat je het op 38 februtober wilt herdenken, prima..maakt niemand wat uit.. En als jij je kinderen wilt beperken in hun kennis en bepaalde bronnen als onzinnig en overbodig wegplaatst, is ook geheel je eigen keuze.. Alleen je bent wel onderworpen in dit geval aan een collectief besluit.. Het besluit dat WO2 te belangrijk is geweest om te vergeten en het belang van het stilstaan bij wat oorlog te weeg brengt + het respect naar iedereen die voor vrijheid van ons of van een ander gestorven is in een oorlogssituatie.

Nogmaals mijn vraag.. waarom zo enorm opgewonden over twee luttele minuten waarin je even je even je eigen ik opzij schuift omdat er mensen zijn die twee minuten over vrijheid en oorlog willen nadenken.

je hebt het steeds over verplicht meedoen..
maar wie verplicht je ertoe dan?

niemand eist toch wat? alleen het respect om het herdenken van een ander niet te verstoren.

en het lijkt mij niet dat je in Portugal reken moet houden met ook maar iemand..
de herdenking is nationale dodenherdenking.. tenzij je net op de ambasade moet zijn op dat moment, hoef jij daar geen enkele manier rekening te houden met wat een Nederlander wil toch?
wil die herdenken in stilte, dan kan hij daarvoor naar de ambasade, waar Nederlandse nationale feest en gedenkdagen tellen, de rest van het land niet

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 07:20

VisibreTeam schreef:
Er word hier genoemd dat geen 1 bedrijf alles laat vallen....

Ik werk bij de MCdonalds (je moet iets soms) en gisteren was het hier om 20.00 doodstil. De gasten waren stil, geen piepen of machines, iedereen stond stil bij de mensen die gevallen zijn. Ik vind het een mooi iets dat we dit deden. Maar herdenken is voor mij persoonlijk een heel belangrijk iets. Niet enkel de mensen van WO2 maar iedereen die in de strijd voor vrijheid is gevallen. Mijn vriend zit bij defensie maar ook juist "onze jongens" strijden vandaag de dag nog boor vrijheid, ook in andere landen. Dus ook daar sta ik bij stil.

Ben dan ook redelijk emotioneel weer aan het werk gegaan. Dodenherdenking en stilstaan bij vrijheid is niet alleen van toen, maar ook van nu.

Ik moest ook werken.
Alles werd neergelegd om 19.55 en om 20.10 zaten we allemaal aan de koffie om even na te praten.
(sportgelegenheid)
Op de radio was ook een verslag over Schiphol en hoe ze daar 2 minuten stilte voor elkaar kregen :)

Persoonlijk vind ik het mooi en solidair, elk jaar stil staan bij iedereen die gesneuveld is maar ook dat we nog in vrijheid leven.
Dat wil niet zeggen dat je het niet op andere dagen mag herdenken, dat is een reden die ik eigenlijk niet zo goed snap. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 07:26

eclair98 schreef:
_San87_ schreef:
Het gebeurt nog steeds.

Dat ligt eraan hoe je het bekijkt :).

Misschien is er over de hele wereld geen oorlog, maar tolerantie, respect en saamhorigheid is in de hele wereld bedroevend laag, kijk alleen al naar Nederland en reacties op vluchtelingen :).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:35

_San87_ schreef:
eclair98 schreef:

Misschien is er over de hele wereld geen oorlog, maar tolerantie, respect en saamhorigheid is in de hele wereld bedroevend laag, kijk alleen al naar Nederland en reacties op vluchtelingen :).

Dat vind ik persoonlijk een veel schrijnender probleem dan mensen die niks met 4 Mei doen.

Ik heb ook niks met vluchtelingen, maar ik zal ze ook niet mishandelen of de AZC's bekogelen met rotte eieren of de boel in brand steken.

Maar voor zulke problemen steken we liever de kop in het zand. Een van de redenen dat ik mensen steeds minder kan waarderen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:40

elenaMM77 schreef:
niemand verplicht je toch om mee te doen..
je wordt verplicht om 2 minuten per jaar respect te hebben voor velen die wel aan oorlog willen denken en aan de gevolgen..

Dus toch een plicht om aan het ritueel mee toe doen of p z´n minst de plicht om het te respecteren. Dit wordt je maatschappelijk opgelegd.
Je ziet hoe men op de achterste benen gaan staan als je zegt dat je er niet aan wilt houden.
(Ik snap dit trouwens ook, wat ik zeg, ik sta er neutraal in, ik snap beide kanten)

Kinke schreef:
In de sportschool waar ik sport worden de lessen ook gewoon stilgelegd en kijkt iedereen ook naar de reportage op De Dam. Iets zegt me dat het in Limburg echt niet afwijkt van de rest van Nederland.

Dat is inderdaad overal zo, maar dat staat los van het feit of je mensen ként die er aan mee doen.
Ik ken er maar 1. Ik ben 55 jaar. Het zullen er tientallen zijn, maar het is niet iets waar over gesproken wordt....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:17

KimD schreef:
_San87_ schreef:

Dat vind ik persoonlijk een veel schrijnender probleem dan mensen die niks met 4 Mei doen.

Ik heb ook niks met vluchtelingen, maar ik zal ze ook niet mishandelen of de AZC's bekogelen met rotte eieren of de boel in brand steken.

Maar voor zulke problemen steken we liever de kop in het zand. Een van de redenen dat ik mensen steeds minder kan waarderen.
Eens :j.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:28

Belachelijk en onwijs respectloos... doet me een beetje denken aan het gedoe rondom sinterklaas en de zwarte pieten. Dat was ook al te gek voor worden, maar dit is gewoon respectloos, slecht... door dit soort dingen krijg je ophef naar allochtonen.

LadyMadonna

Re: Geen 4 mei voor mij....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:01

Respect kan je niet eisen, noch afdwingen.
Mijn buurvrouw stond om klokslag 20.00 een pan leeg te schrapen in de kliko. Dat doet ze niet om mij te pesten, zij staat er gewoon geen seconde bij stil. En dat is niet verboden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:39

Ik denk dat het inderdaad scheelt of mensen er niet bij stilstaan en dus inderdaad zo'n pan leegschrapen, of wanneer er een kind buitenspeelt, valt en huilt om 20:00. Of dat mensen bewust doorpraten in gezelschap van mensen die wel stil willen zijn. Dan doe je het er om en dat is een stukje respect wat je dan mist.

Dat is net zo iets als alvast beginnen met eten terwijl er nog iemand aan tafel zit te bidden of alvast naar binnen lopen terwijl het bruidspaar op een trouwerij als eerst naar binnen zou gaan gewoon omdat jij het er zelf niet mee eens bent.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:50

Ik was gisteren aan het werk. En als er op dat moment de dienstdoende cardioloog opgeroepen moet worden zeg ik echt niet even twee minuten wachten.

Respect heb je niet door die twee minuten. Maar in wat je de rest van het jaar doet.

Respect voor de gevallen mensen in oorlogen is voor mij ook weer heel wat anders dan een mening hebben over het vluchtelingen beleid in Nederland en Europa.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:12

bruintje123 schreef:
Ik was gisteren aan het werk. En als er op dat moment de dienstdoende cardioloog opgeroepen moet worden zeg ik echt niet even twee minuten wachten.

Wat wil je hiermee illustreren? Ik denk niet dat er iemand is voor wie dit een nieuw of vreemd standpunt is. Natuurlijk laat je niet iemand doodgaan alleen om de twee minuten stilte in acht te nemen... er is volgens mij echt werkelijk niemand te vinden in Nederland die dat zou vinden. Dat heeft verder weinig te maken met het niet in acht nemen van stilte omdat je het niet belangrijk vindt, of omdat je principiele bezwaren hebt met de huidige invulling van 4 mei / onze samenleving.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:18

Shadow0 schreef:
bruintje123 schreef:

Wat wil je hiermee illustreren? Ik denk niet dat er iemand is voor wie dit een nieuw of vreemd standpunt is. Natuurlijk laat je niet iemand doodgaan alleen om de twee minuten stilte in acht te nemen... er is volgens mij echt werkelijk niemand te vinden in Nederland die dat zou vinden. Dat heeft verder weinig te maken met het niet in acht nemen van stilte omdat je het niet belangrijk vindt, of omdat je principiele bezwaren hebt met de huidige invulling van 4 mei / onze samenleving.

Er staat meer dan wat jij quote en heeft er allemaal mee te maken.
Niet selectief lezen aub.

[foei]aan[/foei]