Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_San87_ schreef:eclair98 schreef:Zo ver ik weet is dodenherdenking ook voor de joden en andere mensen die zijn vermoord door de nazi's. Ook in de andere oorlogen worden er onschuldige mensen vermoord, die nergens voor hebben gekozen. We moeten dit elk jaar herdenken om er voor te zorgen dat het nooit meer gebeurd, want het is dichterbij dan je denkt.
Het gebeurt nog steeds.
Lusitana schreef:Sheran schreef:Het ritueel kan mensen wel tot begrip stimuleren.
Zeker, als er al interesse is. Er moet toch een bepaalde gewilligheid van de persoon uitgaan.
Alleen deelnemen aan een ritueel zorgt niet voor doorgronden van de achtergrond ervan.
Iemand tot een ritueel verplichten zorgt eerder voor afsluiten en verzet dan mee gaan voelen.
En als iets moet, waar zit je dan met je vrijheid, want dat lijkt dan meer een dictatuur....
Men kan hopen dat mensen willen blijven deelnemen en door uitleg ook mensen daartoe stimuleren, en men kan zelf trouw deelnemen, maar het opleggen aan anderen en dan denken dat er dan vanzelf iets goeds uit komt, klopt niet.
VisibreTeam schreef:Er word hier genoemd dat geen 1 bedrijf alles laat vallen....
Ik werk bij de MCdonalds (je moet iets soms) en gisteren was het hier om 20.00 doodstil. De gasten waren stil, geen piepen of machines, iedereen stond stil bij de mensen die gevallen zijn. Ik vind het een mooi iets dat we dit deden. Maar herdenken is voor mij persoonlijk een heel belangrijk iets. Niet enkel de mensen van WO2 maar iedereen die in de strijd voor vrijheid is gevallen. Mijn vriend zit bij defensie maar ook juist "onze jongens" strijden vandaag de dag nog boor vrijheid, ook in andere landen. Dus ook daar sta ik bij stil.
Ben dan ook redelijk emotioneel weer aan het werk gegaan. Dodenherdenking en stilstaan bij vrijheid is niet alleen van toen, maar ook van nu.
eclair98 schreef:Dat ligt eraan hoe je het bekijkt_San87_ schreef:Het gebeurt nog steeds.
Gelukkig niet op wereld schaal, al is het al erg genoeg!
_San87_ schreef:eclair98 schreef:Dat ligt eraan hoe je het bekijkt
Gelukkig niet op wereld schaal, al is het al erg genoeg!.
Misschien is er over de hele wereld geen oorlog, maar tolerantie, respect en saamhorigheid is in de hele wereld bedroevend laag, kijk alleen al naar Nederland en reacties op vluchtelingen.
elenaMM77 schreef:niemand verplicht je toch om mee te doen..
je wordt verplicht om 2 minuten per jaar respect te hebben voor velen die wel aan oorlog willen denken en aan de gevolgen..
Kinke schreef:In de sportschool waar ik sport worden de lessen ook gewoon stilgelegd en kijkt iedereen ook naar de reportage op De Dam. Iets zegt me dat het in Limburg echt niet afwijkt van de rest van Nederland.
KimD schreef:Eens_San87_ schreef:Dat ligt eraan hoe je het bekijkt.
Misschien is er over de hele wereld geen oorlog, maar tolerantie, respect en saamhorigheid is in de hele wereld bedroevend laag, kijk alleen al naar Nederland en reacties op vluchtelingen.
Dat vind ik persoonlijk een veel schrijnender probleem dan mensen die niks met 4 Mei doen.
Ik heb ook niks met vluchtelingen, maar ik zal ze ook niet mishandelen of de AZC's bekogelen met rotte eieren of de boel in brand steken.
Maar voor zulke problemen steken we liever de kop in het zand. Een van de redenen dat ik mensen steeds minder kan waarderen.
bruintje123 schreef:Ik was gisteren aan het werk. En als er op dat moment de dienstdoende cardioloog opgeroepen moet worden zeg ik echt niet even twee minuten wachten.
Shadow0 schreef:bruintje123 schreef:Ik was gisteren aan het werk. En als er op dat moment de dienstdoende cardioloog opgeroepen moet worden zeg ik echt niet even twee minuten wachten.
Wat wil je hiermee illustreren? Ik denk niet dat er iemand is voor wie dit een nieuw of vreemd standpunt is. Natuurlijk laat je niet iemand doodgaan alleen om de twee minuten stilte in acht te nemen... er is volgens mij echt werkelijk niemand te vinden in Nederland die dat zou vinden. Dat heeft verder weinig te maken met het niet in acht nemen van stilte omdat je het niet belangrijk vindt, of omdat je principiele bezwaren hebt met de huidige invulling van 4 mei / onze samenleving.