Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alleen electrische autos verkopen

Goed plan
65 (29%)
Slecht plan
144 (64%)
Anders
13 (5%)

Totaal aantal stemmen: 222

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:36

ikke schreef:
Janneke2 schreef:
Nee.
Er zijn stabiele periodes en soms treden er ijstijden op (de 16e eeuw was een kleine, natuurlijke ijstijd) of juist warme periodes (de late Middeleeuwen).

Wat we nu meemaken is man made - en overbodig.
Bovendien zijn we er niet machteloos tegenover.

Alle suggesties "je doet er toch niets tegen, zo gaat het nu eenmaal" zijn dus wel degelijk pessimisme.

Nee, dat is realiteitszin.

De opwarming van de aarde is er aan de haren bijgesleept om de noodzaak te voorzien van een angstaanjagende reden en dat is ze goed gelukt, zo blijkt.....

Laten we de loop van de natuur even los zien van de noodzaak om beter en verantwoorder met onze energie om te gaan.
De opwarming van de aarde door menselijke invloed is minimaal, op de rand van flauwekul.
De noodzaak om beter, bewuster en zuiniger om te gaan met energie is een feit, daar heeft de opwarming niks mee van doen, het komt ze alleen verdomd goed uit dat we in zo'n opwarmende periode zitten.

Precies dit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 09:51

Smelten van gletsers: iedereen kan dat gewoon met eigen ogen vaststellen, dus de opwarming zelf is gewoon evident.
De opwarming is nu al heftiger dan de natuurlijke schommelingen die ik noemde (late Middeleeuwen warm, 16e kleine ijstijd).

Wie dan gaat praten in termen van "het komt ze goed uit om....", raakt mij kwijt.
Tja, ik ben niet zo van de complottheorieën.
Ze zijn leuk: "ha, ik weet het beter dan de rest!"
En geruststellend: "ik hoef me niet druk te maken om al die dingen!"

Nogmaals, ik waardeer je pleidooi voor beter en zuiniger gebruik van energie.

Schemerdier

Re: Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 09:58

We zullen er ons wel druk om moeten maken wanneer de kusten van nl en be onderlopen, er nog eens miljoenen en miljoenen vluchtelingen uit eilanden, droge landen en ondergespoelde gebieden aan onze deur staan, en we allemaal tropische muggen en insecten met nieuwe ziekten over ons heen krijgen :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:23

Ik heb het al eerder voorbij zien komen, maar ik ben idd ook wel benieuwd wanneer ze een beetje een radius hebben waar je wat aan hebt.

Met m'n misschien iets wat vervuilende diesel sleur ik 2000 kilo door half Frankrijk. (Mede door z'n 90 liter tank, dat dan weer wel)

Maar elke 35 km laden, dat ga ik nieteens redden als er 50 km tussen de stations is.

Dus idd, voor steden enzo is het best een optie, maar op het platte land zie ik het niet zo erg zitten.

En dan hebben we het nog niet over beroepsverkeer, maar ook trekkers bijvoorbeeld. Gooien we daar dan ook voor het gemak een accu in? En in de winter, staat alles dan stil? (Heb geen idee hoeveel problemen dat soort accu's hebben met vorst)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:36

Ja, goede vragen.
Mijn buurman heeft een heuse Tesla aangeschaft en is zakelijke rijder. De actieradius schijnt momenteel plm 150 kilometer te zijn. (Voor de dieselrijders onder onsmet busjes 'is dat niets' - 1x tanken is meteen 600 km...)
Het laden schijnt vrij snel te gaan tegenwoordig (plm een kwartier) maar het is idd ook mijn vraag hoe lang je 'swinters doet met de volle accu.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 16:48

Snelladers werken alleen met accus met een kleine actieradius. En de accus worden niet vol geladen daarmee.

Als ik zie dat ik afgelopen week 2300 km gereden heb met een diesel. Wel geen heel zuinig gebruik en iedere 500 km tanken. Maar als ik dat electrisch had moeten doen. Of binnendoor van ene departement naar andere. Wel gewone tankstations tegen gekomen zij het beperkt maar precies 0 electrische laders. Met een afstand van 200 km of meer heb je dan toch echt een probleem.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 17:52

....feit is aan de andere kant: "nu" is dit nog zo - tegelijkertijd wordt er hard gewerkt om dit ongemak / deze beperking te repareren.
En mogelijk zou een eventueel kabinetsbesluit 'fossiele brandstoauto's gaan er uit' bijdragen aan deze ontwikkeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:31

Janneke2 schreef:
Ja, goede vragen.
Mijn buurman heeft een heuse Tesla aangeschaft en is zakelijke rijder. De actieradius schijnt momenteel plm 150 kilometer te zijn. (Voor de dieselrijders onder onsmet busjes 'is dat niets' - 1x tanken is meteen 600 km...)
Het laden schijnt vrij snel te gaan tegenwoordig (plm een kwartier) maar het is idd ook mijn vraag hoe lang je 'swinters doet met de volle accu.

Ligt eraan welk type je neemt.
Mijn model X is geschat op 450 km actieradius, maar ik krijg wel de P90D met ludicrous update.
Dus ik begrijp niet zo goed waarom jullie het steeds hebben over vaak laden met een hele kleine actieradius. Dat is allang niet meer.
Dit zijn ook hele andere accu's als die die in normale auto's zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:43

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 07:26

Anoniem schreef:
Janneke2 schreef:
Ja, goede vragen.

Ligt eraan welk type je neemt.
Mijn model X is geschat op 450 km actieradius, maar ik krijg wel de P90D met ludicrous update.
Dus ik begrijp niet zo goed waarom jullie het steeds hebben over vaak laden met een hele kleine actieradius. Dat is allang niet meer.
Dit zijn ook hele andere accu's als die die in normale auto's zitten.

Het zijn gewoon Lithium-accu's die in heel veel elektrische auto's zitten. Daar is helemaal niks bijzonders aan en wel gelijk de tekortkoming van het hele idee: er is simpelweg niet genoeg lithium om alle auto's elektrisch te maken, laat staan de rest van de wereld.

Denken jullie rustig verder in elektrische autootjes: https://www.nuon.com/nieuws/nieuws/2016 ... rbatterij/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:35

Ik heb een rondleiding gehad in de fabriek van Tesla. Daar werd ons verteld dat Tesla niet vrijgeeft hoe ze precies hun accu's maken want er is toch wel iets anders aan dan aan de normale.
Zij zijn daardoor ook de enige met zo'n grote actieradius.

https://www.teslamotors.com/nl_NL/gigafactory

Behalve autootjes kijk ik in ieder geval ook uit naar deze ontwikkeling:

https://youtu.be/Uoy3Efsxp3o

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:48

Janneke2 schreef:
Hoezo, geen realteitszin....?
Ten eerste gaat het om een plan, het is geen wet die dit jaar al van kracht wordt, het heeft nog tien jaar de tijd.

En de klimaat ontkenners daargelaten : dit soort plannen zijn hard nodig.

Overigens ben ik het met je eens dat ze nu bij de Kema etc etc hard aan het ploeteren zijn op het idee van het electriciteitsnet als netwerk tussen zeer veel producenten en zeer veel consumenten (ipv tien kolencentrales plus 1 kerncentrale leveren alle stroom).

Vanaf 2020 (dus al over 4 jaar) mag er alleen nog maar energieneutraal gebouwd worden. Dan moet je dus op een of andere wijze zelf je stroom opwekken. Dan krijg je dus jouw idee van die vele producenten (huishoudens) die overdag teveel opwekken, als de zo'n schijnt en iedereen aan het werk is, en terug leveren aan het net en s'avonds dit weer afnemen. Ik verwacht dat de huidige wijze van stroom opwekken dan ook flink op de schop gaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:01

estja schreef:
Janneke2 schreef:
Hoezo, geen realteitszin....?
Ten eerste gaat het om een plan, het is geen wet die dit jaar al van kracht wordt, het heeft nog tien jaar de tijd.

En de klimaat ontkenners daargelaten : dit soort plannen zijn hard nodig.

Overigens ben ik het met je eens dat ze nu bij de Kema etc etc hard aan het ploeteren zijn op het idee van het electriciteitsnet als netwerk tussen zeer veel producenten en zeer veel consumenten (ipv tien kolencentrales plus 1 kerncentrale leveren alle stroom).

Vanaf 2020 (dus al over 4 jaar) mag er alleen nog maar energieneutraal gebouwd worden. Dan moet je dus op een of andere wijze zelf je stroom opwekken. Dan krijg je dus jouw idee van die vele producenten (huishoudens) die overdag teveel opwekken, als de zo'n schijnt en iedereen aan het werk is, en terug leveren aan het net en s'avonds dit weer afnemen. Ik verwacht dat de huidige wijze van stroom opwekken dan ook flink op de schop gaat.

....eh, welk idee van mij?

Wat een typisch voorbeeld is van gebrek aan politieke realiteitszin: die huidige omvormers waarmee (ook mijn) zonnepanelen terugleveren aan het net, bestaan al zo'n twintig jaar.
"Wat zou het mooi zijn geweest als" *iemand*, bijvoorbeeld de minister, op het idee was gekomen:
"Al die omvormers, laat ik ze 0,20 cent per stuk duurder maken door de verplichting op te leggen dat er een chip in moet die de terug geleverde stroom gelijk zet aan de stroom op het net en de boel ijkt op de atoomklok in Erlangen."

Nee, helaas, iedere omvormer doet bij teruglevering 'wat goed is in zijn ogen ' - en de Kema maar ploeteren hoe of dat moet.
Falend beleid, dus - gebrek aan een vooruitziende blik.

Overigens: overdag, "als iedereen aan het werk is" wordt de meeste stroom verbruikt. (Landelijk, dan. Voor individuele huishoudens geldt dit niet altijd. De reden dat de stroom goedkoper is 's avonds, is een zinnige maatregel om mensen te verleiden om op de dalmomenten stroom te verbruiken.)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:09

Ik zou eerder interesse hebben in zo'n home accu van tesla, kun je je eigen energie blijven gebruiken en hoef je niet vervolgens meer te betalen dan dat je hebt ontvangen voor je geleverde energie.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:18

Nooit zou ik zo'n auto willen... jeetje. Laat ze met belangrijkere dingen bezig houden in plaats van een elektrisch auto.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:43

palousa_boy schreef:
Ik zou eerder interesse hebben in zo'n home accu van tesla, kun je je eigen energie blijven gebruiken en hoef je niet vervolgens meer te betalen dan dat je hebt ontvangen voor je geleverde energie.

Ja, grappig!
(Ik heb even ge.googl.ed. Bij tesla denk ik aan een auto - en mijn buurman laadt zijn auto op met zijn zonnepanelen, dus ik snapte het even niet.)

Maar als de Kema niet snel is met het gebrek aan vooruitziende blik oplossen, dan kunnen we via een autofabriek rampen op het net voorkomen.
"Het kan verkeren..." ;) :)

Bovendien speelt er een of andere rare regel mbt btw als je samen met bijvoorbeeld medeflatbewoners zonnepanelen bezit - dan moet de "home" capaciteit van deze batterij wellicht worden aangepast, maar 'dat kan vast wel'.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:50

Esaqar schreef:
Nooit zou ik zo'n auto willen... jeetje. Laat ze met belangrijkere dingen bezig houden in plaats van een elektrisch auto.

Je bent niet verplicht om een auto te hebben, hoor - maar die koekblikken hebben wel veel invloed op oa. ruimtelijke ordening (dure snelwegen, overal parkeerplaatsen ipv ruimte voor spelende kinderen, lawaai en wie naast de snelweg woont sterft eerder en heeft vaker akelige longziekten.)

Die snelwegen en parkeerplaatsen, die problemen los je niet op met electrisch rijden (mogelijk wel met zelfrijdende auto's) maar lawaai en gezondheid is al heel wat.
En met een beetje verstandig beleid kan het bijdragen aan de opwarming van de aarde binnen de 1,5 graden houden.

Wat mij betreft is dit dus belangrijk.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:51

Ik zat al te denken om een Prius met veel schade te kopen en deze op de zolder van m'n nog te bouwen stal te zetten ;)
Panelen op het dak en alles is daar zelfvoorzienend. (Verlichting, paar stopcontacten en pomp om grondwater op te pompen)
Maar dan moet ik eerst kijken hoe ik doe accu kan gebruiken.
Heb wel gezien dat toy ota daar zelf mee bezig is op daken van garages.

Ik denk dat die accu's voor in huis best een uitkomst kunnen zijn.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:59

Janneke2 schreef:
Esaqar schreef:

Je bent niet verplicht om een auto te hebben, hoor - maar die koekblikken hebben wel veel invloed op oa. ruimtelijke ordening (dure snelwegen, overal parkeerplaatsen ipv ruimte voor spelende kinderen, lawaai en wie naast de snelweg woont sterft eerder en heeft vaker akelige longziekten.)

Die snelwegen en parkeerplaatsen, die problemen los je niet op met electrisch rijden (mogelijk wel met zelfrijdende auto's) maar lawaai en gezondheid is al heel wat.
En met een beetje verstandig beleid kan het bijdragen aan de opwarming van de aarde binnen de 1,5 graden houden.

Wat mij betreft is dit dus belangrijk.

Je bent ook niet verplicht om langs een snelweg te wonen...

Parkeerplaatsen en snelwegen zul je ook nodig hebben bij elektrische auto's...

En akelige longziekten?
Hoeveel mensen roken er wel niet? Ik persoonlijk heb meer last van een wandelde asbak dan van een benzine auto die langs rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:28

Wij hebben een paar elektrische scooters. Wanneer je daarmee over het fietspad door de natuur toert dan kun je normaal met elkaar praten zonder herrie en kun je probleemloos achter elkaar rijden zonder dat je elkaar vergast.
Wanneer er dan een normale scooter langskomt merk je pas hoeveel stank zo'n ding produceert, en hoeveel lawaai.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:03

Esaqar schreef:
Je bent ook niet verplicht om langs een snelweg te wonen...

....je denkt toch niet serieus dat werkelijk iedereen die langs de snelweg woont, dat uit eigen vrije wil doet?
Maar wettelijk gezien heb je gelijk.
Citaat:
Parkeerplaatsen en snelwegen zul je ook nodig hebben bij elektrische auto's...

Dat zijn we roerend met elkaar eens.
Citaat:
En akelige longziekten?
Hoeveel mensen roken er wel niet? Ik persoonlijk heb meer last van een wandelde asbak dan van een benzine auto die langs rijd.

...even afgezien van de mate van vrijwilligheid bij roken (gaan roken moge een keuze zijn, daarna ben je verslaafd en is stoppen meer dan een keuze)....
Ik ben grif bereid te geloven dat jij harder hoest bij een roker in de buurt - maar de invloed van een snelweg merk je het beste als je een wandeling maakt naar zo'n herrieding toe en er van af. De mensen die in de buurt van een snelweg wonen ( = de halve randstad, alle grote steden, etc.) ervaren die invloed wel degelijk, zonder dat dat opvalt. Je ziet het in de sterftecijfers, ziekenhuisopnames etc., maar geen levende ziel zal het op meer dan honderd meter opmerken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 23:01

Janneke2 schreef:
palousa_boy schreef:

Ja, grappig!
(Ik heb even ge.googl.ed. Bij tesla denk ik aan een auto - en mijn buurman laadt zijn auto op met zijn zonnepanelen, dus ik snapte het even niet.)

Maar als de Kema niet snel is met het gebrek aan vooruitziende blik oplossen, dan kunnen we via een autofabriek rampen op het net voorkomen.
"Het kan verkeren..." ;) :)

Bovendien speelt er een of andere rare regel mbt btw als je samen met bijvoorbeeld medeflatbewoners zonnepanelen bezit - dan moet de "home" capaciteit van deze batterij wellicht worden aangepast, maar 'dat kan vast wel'.

Waarmee je maar weer eens blijk geeft geen idee te hebben van wat er nodig is om het net overeind te houden.

Al wek je 10x de benodigde hoeveelheid elektriciteit op met wind en zon (en wat we nog meer gaan bedenken), dan nog zul je die grote, volgens jouw kortzichtige opvattingen, "vervuilende" centrale nodig hebben. Die heb je simpelweg nodig om datgene te doen waar de meeste centrales nu al van overleven: netondersteuning.
Het probleem van al die wind- en zonne-energie is dat die een stabiel net nodig hebben om tegenin te leveren en wie levert dat stabiele net? Juist, de draaiende massa van een grote centrale.

Als jouw zonnepaneeltjes een volle netsluiting voor hun kiezen krijgen, hoop ik voor je dat ie goed beveiligd is, anders gaat jouw omvormer in rook op, nog voordat jij zelfs maar de kans hebt gekregen met je ogen te knipperen. Een generator van een centrale vind een volle netsluiting ook niet leuk, maar die gaat er alleen maar even hard van brommen en draait gewoon door, zodra de beveiliging in het hoogspanningsnet is aangesproken en de kortsluiting is afgeschakeld.

Over die slimme meter van je ga ik het dan maar helemaal niet hebben, daar gebeuren hele andere dingen dan jij nu voorstelt.......

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:21

Beste Ikke,
omdat ik niet houd van klikken, zeg ik je recht in je gezicht dat ik ga temmen.
Ik hou erg van de regel op bokt, dat we het hier gezellig houden en 'die slimme meter van mij', verkleinwoorden, mededelingen 'dat ik ergens geen idee van heb' (zonder een uitleg 'dat calibratie, beste Janneke, niet genoeg is, ook x, y, en z zijn nodig') schieten mij in het verkeerde keelgat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 09:28

Ik heb haar post een aantal keren gelezen maar haal er werkelijk niks uit dat gemeen of sarrend of denigrerend bedoelt is.

Helaas zit je met een aantal dingen die niet zomaar oplosbaar zijn. Die lijken aan de voorkant simpel en eenvoudig. Alleen aan de achterkant (de maatschappijen die daadwerkelijk de stroom moeten leveren) kunnen er technisch domweg een aantal dingen niet of nog niet of nog lang niet. Je kunt niet zomaar allemaal massaal gaan terugleveren aan het stroomnet zonder dat je daar maatregelen voor neemt. De kans is dan aanwezig dat je je eigen huis systeem gewoonweg om zeep helpt door overbelasting omdat het niet voldoende terug geleverd kan worden bijvoorbeeld.

Idem voor alle electrische autos die opgeladen moeten worden. Als dat massaal op dezelfde tijd gebeurd klapt het stroomnet in omdat de vraag groter is dan het aanbod van stroom. Dat moet opgevangen worden en kan voor nu alleen opgewekt worden met niet schone stroom of kernenergie wat je ook niet wilt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:54

Maar dat probleem heb je niet als je je eigen energie thuis kunt opslaan en later weer kunt gebruiken.
Dan heb je het hele stroomnet niet nodig als je genoeg op kunt slaan.

Ook hoeven ze dan die pieken niet meer te verwerken.

En thuis kun je dan het stroomnet als Back-up gebruiken.